1. § A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszeréről szóló, módosított 1992. évi LXXXIX. törvény (a továbbiakban: Cct.) 1. §-ának (1) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Az önkormányzatok címzett támogatást igényelhetnek a kiemelt fontosságú - a céltámogatási körben nem támogatható - vízgazdálkodási, egészségügyi, szociális, oktatási és kulturális önkormányzati feladatok ellátását szolgáló beruházások megvalósítására.”
„(3) Az önkormányzatnak a beruházási koncepcióját egyeztetni kell a szakminisztérium szakmai programjával. A címzett támogatás iránti önkormányzati igényt a szakminisztérium véleményezi.”
2. § A Cct. 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Céltámogatás az e törvény mellékleteiben meghatározott céloknak és feltételeknek megfelelő beruházások megvalósításához igényelhető.”
3. § A Cct. 8. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Ha az éves költségvetés nem ad fedezetet valamennyi, a feltételeknek megfelelően benyújtott új igényre, akkor - a Kormány javaslatára - az Országgyűlés az éves költségvetési törvényben - a szennyvízelvezetés és -tisztítás céljainál vízgazdálkodási szempontokra alapozva - rangsorolja a támogatandó célokat. Az éves támogatási keret felosztásakor a jogosultságot meghatározó szabályt a rangsorolt és csak részben kielégíthető utolsó célnál e törvény 2. számú melléklete határozza meg. Az adott évben ki nem elégíthető igények érvényüket veszítik.”
4. § A Cct. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Címzett és céltámogatásban (a továbbiakban: központi támogatás) még nem részesült, folyamatban lévő beruházáshoz központi támogatás a még hátralévő beruházási összeghez igényelhető.
(2) A központi támogatás a jogosultság kihirdetését követően teljesítendő kifizetésekhez vehető igénybe.”
5. § A Cct. 14. §-a a következő új (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (3) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép, és számozása (4) bekezdésre változik:
„(3) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben, valamint, ha az önkormányzat a központi támogatásban részesülő beruházás megvalósításától eláll, vagy a központi támogatást a beruházáshoz csak részben használta fel, a felszabaduló központi támogatásról le kell mondania. A lemondásról - a képviselő-testületi határozat megküldésével - a Belügyminisztériumot haladéktalanul értesíteni kell.
(4) A központi támogatással megkezdett, de be nem fejezett beruházás esetén - függetlenül a központi támogatás felhasználásának mértékétől - az önkormányzat ugyanazon műszaki tartalmú beruházáshoz nem nyújthat be új céltámogatási igényt.”
6. § A Cct. 19. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A központi támogatást az önkormányzatnak vissza kell fizetni az állami költségvetésbe, ha a támogatás igénybevételével keletkezett vagyont - kivéve a víziközmű-beruházások üzemeltetői vagyonrészét - a beruházás időtartama alatt vagy az azt követő tíz éven belül nem helyi önkormányzat részére elidegeníti - ide nem értve a (2) bekezdésben foglaltakat -, illetve a beruházási céltól eltérően hasznosítja.
(2) A központi támogatással megvalósuló közműberuházások - amelyet az önkormányzat tárgyi eszközként aktivált - csak olyan gazdasági társaság vagy közhasznú társaság tulajdonába kerülhetnek, amelyet kizárólag az érintett önkormányzat, illetőleg önkormányzatok, vagy kizárólag önkormányzatok és az állam alapítottak.”
7. § A Cct. 20. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, új (2) bekezdéssel egészül ki, a jelenlegi (2) bekezdés (3) bekezdésre módosul:
„(1) A központi támogatással megvalósított létesítmények és fejlesztések működtetéséről az önkormányzat - egészségügyi beruházás esetén az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral közösen - gondoskodik.
(2) Egészségügyi beruházás esetén be kell szerezni az Országos Egészségbiztosítási Pénztár előzetes nyilatkozatát a működtetés finanszírozásának vállalásáról.”
8. § A Cct. 23. §-ának a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„a) Kivitelezés kezdése: az építési napló megnyitásának időpontja; egészségügyi gép-műszer beszerzésénél a megrendelés elküldésének időpontja.”
9. § A Cct. 23. §-a a következő m) ponttal egészül ki:
„m) Beruházás: a felújítási munka kivételével a számviteli törvényben, illetve a költségvetés alapján gazdálkodó szervek beszámolási és könyvvezetési kötelezettségéről szóló kormányrendelet szerint meghatározott tevékenység.”
10. § A Cct. az e törvény mellékletét képező új 2. számú melléklettel egészül ki, egyidejűleg az eredeti melléklet az 1. sorszámot kapja.
11. § (1) E törvény a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba; ezzel egyidejűleg a Cct. 4. §-ának (3) bekezdése és a 17. § (3) bekezdésének utolsó mondata hatályát veszti.
E törvény rendelkezéseit a központi támogatással már folyamatban lévő, valamint az 1995. évben központi támogatással megkezdődő beruházásokra is alkalmazni kell.
(2) E törvény - a Cct. 1. § (1) és (3) bekezdését, 4. §-ának (1) bekezdését, 8. §-ának (3) bekezdését módosító - 1-3. §-ainak, a Cct. 23. § m) pontját megállapító 9. §-ának, valamint a Cct.-t 2. számú melléklettel kiegészítő mellékletének rendelkezéseit az 1996. évi új igénybejelentéseknél kell alkalmazni.
(3) Az 1996. évi új céltámogatási igények - kivéve a szociális alapon juttatandó bérlakás építésére vonatkozóak - e törvény hatálybalépésének időpontjától nyújthatók be.
(4) A szociális alapon juttatandó bérlakás építéséhez a céltámogatás igénybevételi feltételeiről és az igények benyújtásának határidejéről külön törvény rendelkezik.
„(2. számú melléklet az 1992. évi LXXXIX. törvényhez)
Sorszám | Támogatható cél | Igénybevétel feltételei | ||
I. | Vízgazdálkodás | 1. Az ivóvízellátással, szennyvízelvezetéssel és -tisztítással kapcsolatos támogatás az állandó népesség ellátására igényelhető. | ||
2. Nem igényelhető támogatás a meglévő létesítmény rendeltetésének megváltoztatásával, átalakításával, élettartamának növelésével összefüggő, valamint az üzemeltetést szolgáló javítási, karbantartási munkákhoz. | ||||
I.1. | Ivóvízminőség javítása Új vízbázis létesítésével, meglévő vízbázis bekapcsolásával vagy vízkezelési technológia alkalmazásával* | Támogatást igényelhet minden olyan helyi önkormányzat, ahol a szolgáltatott víz minősége az ÁNTSZ-vizsgálat alapján egyes komponensekben nem felel meg az érvényben lévő ivóvízszabályban előírt tűrhető határértékeknek. | ||
A támogatás mértéke: 40%. | ||||
I.2. | Szennyvízelvezetés és tisztítás. | |||
Megjegyzés: Amennyiben az éves költségvetés nem ad fedezetet valamennyi jogos, a I.2.1., I.2.2. és I.2.3. célokra benyújtott igényre, akkor a következő prioritási csoportok növekvő sorszáma, és ezen belül - az igénybenyújtás határidejét megelőző év január 1-jei KSH adat alapján - a biológiai és kémiai szempontból nem az előírásoknak megfelelően tisztított szennyvíz-mennyiség csökkenő mértéke szerint történik az igények sorrendjének megállapítása. | ||||
I. Sérülékeny környezetű vízbázisok területén lévő települések. | ||||
I/1. Fokozottan érzékeny, üzemelő vízbázisok területén lévő települések (karszt, parti szűrésű, jelentős talajvíz). | ||||
I/2. Fokozottan érzékeny vízkészletek területén lévő települések (nyílt karszt, Szigetköz térsége, felszíni ivóvíztározók, Balaton, Velencei-tó, Fertő-tó). | ||||
I/3. Kijelölt távlati vízbázisok területén lévő települések. | ||||
I/4. Kevésbé érzékeny üzemelő vízbázisok területén lévő települések (rétegvizek). | ||||
I/5. Egyéb sérülékeny régiók területén lévő települések. | ||||
II. Tartósan magas talajvízállású vízellátási területeken levő települések. | ||||
III. Nem ivóvíz felhasználást szolgáló tavak, tározók, holtágak védelmi területén lévő települések. | ||||
IV. Egyéb területeken lévő települések. | ||||
I.2.1. | Szennyvíztisztító telep építése | Támogatást igényelhet minden helyi önkormányzat, kivéve a 2000 fő alatti állandó népességű települési önkormányzatok, a megyei jogú városok önkormányzatai és Budapest Főváros Önkormányzata. A 2000 fő alatti, állandó népességű települések önkormányzatai csak társulással - közös, vízügyi hatóság által engedélyezett beruházáshoz - igényelhetnek támogatást, ha a társult önkormányzatok összes állandó népessége 2000 fő feletti. Azoknak a helyi önkormányzatoknak - amelyek területén olyan természetes, illetve jogi személyek vannak, akik ipari tevékenységük folytán csatornabírságolás hatálya alá eső szennyvizet bocsátanak ki a közcsatorna-hálózatba - igazolniuk kell, hogy megtették azokat a hatósági intézkedéseket, amelyek biztosítják, hogy a szennyvíztisztító telep üzembe helyezését követően az ipari előtisztító által kibocsátott szennyvíz minősége nem haladja meg a csatornabírságról szóló jogszabályban szereplő, a közcsatornát károsító anyagokra előírt határértékeket. A támogatás mértéke: 40%. | ||
I.2.2. | Települési folyékony hulladék (tengelyen szállított szennyvíz) tisztító telep építése | Támogatást igényelhet minden helyi önkormányzat, kivéve a 2000 fő alatti, állandó népességű települési önkormányzatok, a megyei jogú városok önkormányzatai és Budapest Főváros Önkormányzata. A 2000 fő alatti állandó népességű települések önkormányzatai csak társulással - közös, vízügyi hatóság által engedélyezett beruházáshoz - igényelhetnek támogatást, ha a társult önkormányzatok összes állandó népessége 2000 fő feletti. | ||
További feltételek: | ||||
a) az önkormányzat központi belterületére kiterjedő közműves ivóvízellátás biztosított, | ||||
b) a létesítendő tisztítótelep a későbbiek során kiépítendő közcsatorna-hálózathoz csatlakoztatható, és a szennyvíz tisztítására alkalmassá tehető. | ||||
A felsorolt feltételek együttes fennállása esetén a támogatás mértéke: 40%. | ||||
I.2.3. | Szennyvízcsatorna-hálózat építése | Támogatást igényelhet minden települési önkormányzat a szennyvízcsatorna-hálózattal még nem rendelkező területek ellátásához. | ||
A támogatás mértéke: 30%. | ||||
II. | Oktatás | |||
II.1. | Nemzetiségi oktatás céljait szolgáló általános iskolai tanteremépítés* | Támogatást igényelhetnek a nemzetiségi oktatást ellátó helyi önkormányzatok. | ||
A támogatás mértéke: 30%. | ||||
II.2. | Életveszélyessé vált általános iskolai tanterem kiváltása* | Támogatást igényelhet minden helyi önkormányzat - építésügyi szakértői jogosultsággal rendelkező, illetőleg igazságügyi műszaki szakértő véleménye alapján - az I. fokú építési hatóság által életveszélyessé nyilvánított tantermek kiváltásához. | ||
A támogatás mértéke: 40%. | ||||
II.3. | Általános iskolai tanteremfejlesztés* | Támogatást igényelhetnek az e célra társult községi önkormányzatok, amennyiben a tankötelezettség a községekben együttesen meglévő iskolai tantermekben nem teljesíthető, és a társulási megállapodás legalább ötéves időtartamra vonatkozik. | ||
A támogatás mértéke: 30%. | ||||
III. | Egészségügy | |||
Működő kórházak és szakrendelők (beleértve az önálló fogászati rendelést is) gép-műszer beszerzései** | Támogatást igényelhetnek a helyi önkormányzatok 1 millió Ft egyedi értéken felüli és egy éven túl elhasználódó egészségügyi gép-műszer beszerzéséhez a következő szakterületek számára: | |||
- fogászat, | ||||
- hagyományos röntgen-diagnosztika, | ||||
- kórházi központi klinikai laboratóriumok, | ||||
- anaesthesiológiai és intenzív therápia, | ||||
- sterilizálás és fertőtlenítés. | ||||
A támogatás mértéke: 30%. | ||||
IV. | Építőipar | |||
Szociális alapon juttatandó bérlakás építése | A támogatás mértékét és az igénybevétel feltételeit külön törvény állapítja meg. | |||
V. | Hulladékgazdálkodás | |||
Települési szilárdhulladék-lerakó építése** | Támogatást igényelhetnek térségi szilárdhulladék-lerakó létesítéséhez azok a települési önkormányzatok, ahol húsz kilométeres körzetben nincs a műszaki követelményeknek megfelelő fogadóképes lerakó, vagy a településeken az állandó népesség együttesen meghaladja a 10 000 főt, továbbá: | |||
a) olyan hulladéklerakóval rendelkeznek, amely(ek) legalább egyike sérülékeny vízbázist veszélyeztet (vagyis az I.2. pontban a I. prioritási csoportban felsorolt települések közé tartozik), vagy | ||||
b) ahol a meglévő lerakó az emberi egészségre ártalmas és felszámolását hatósági felszólítás írja elő. | ||||
A támogatás mértéke: 30%.” | ||||
Megjegyzés:
* Amennyiben az éves költségvetés nem ad fedezetet valamennyi jogos, benyújtott önkormányzati igényre, akkor az igények kielégítése az önkormányzatok állandó népességszám szerinti növekvő sorrendjében történik.
** Amennyiben az éves költségvetés nem ad fedezetet valamennyi jogos, benyújtott önkormányzati igényre, akkor az igények kielégítése az önkormányzatok állandó népességszám szerinti csökkenő sorrendjében történik.