Az Országgyűlés az államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi XXXVIII. törvény 86. §-a alapján – a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok 1993. évi költségvetéséről szóló, többször módosított 1992. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: AT.) rendelkezéseire figyelemmel – a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1996. évi költségvetéséről a következő törvényt alkotja:
1. § (1) Az Országgyűlés a Nyugdíjbiztosítási Alap (a továbbiakban: Ny. Alap) 1996. évi költségvetését 574 188 millió forint bevételi, 590 441 millió forint kiadási előirányzattal, 16 253 millió forint hiánnyal állapítja meg.
(2) Az Ny. Alap költségvetésének mérlegét, a törvény 1. számú melléklete tartalmazza.
(3) Az Ny. Alap hiányának rendezésére az 1996. évi központi költségvetés zárszámadásában kerül sor.
2. § (1) A járulékbevételek előirányzatának együttes összege 515 269 millió forint, amelyből 17 222 millió forint a kintlévőségek 1996. évi behajtásából származó járulékbevétel, 13 812 millió forint a rendkívüli járulékbehajtásból származó járulékbevétel, 484 235 millió forint a rendszeres járulékbevétel. A rendszeres járulékbevételek összegéből a munkáltatói nyugdíjbiztosítási járulékbevétel 391 099 millió forint, ebből az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Részvénytársaság (a továbbiakban: ÁPV Rt.) tulajdonosi körébe tartozó vállalatoktól származó járulékbevételi többlet összege 2300 millió forint, az egyéni nyugdíjjárulék befizetés 80 874 millió forint, a munkanélküliek ellátása után fizetett nyugdíjbiztosítási járulék 8362 millió forint, a munkanélküli járadék és a pályakezdők munkanélküli segélye után fizetett nyugdíjjárulék 2300 millió forint. Az egyes szociális ellátások után fizetett nyugdíjbiztosítási járulék 1600 millió forint, melyből 1340 millió forint a települési önkormányzatok által fizetett járulék, 260 millió forint az egyházi személyek járulékfedezete.
(2) A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek előirányzata 14 064 millió forint, amelyből a késedelmi pótlék és a rendbírság 13 764 millió forint, 300 millió forint a jogalap nélküli kifizetések visszatérítésének és egyéb várható bevételeknek az összege.
(3) A kamat- és egyéb hozambevételek előirányzata 3000 millió forint. Az AT. 7. §-ának (3) bekezdésének rendelkezését 1996-ban nem kell alkalmazni.
(4) Az AT. 7. §-ának (4) bekezdése alapján 1160 millió forint a Lakásfedezeti kötvény 1996. évi megtérülésének bevonásából származó bevétel.
(5) A működési célú bevételek előirányzata 720 millió forint. Ebből a nem az Ny. Alapból finanszírozott ellátásokra a Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetéséről szóló 1995. évi CXXI. törvény (a továbbiakban: Ktv.) XI. fejezet, 10. cím, 4. alcím, 5. kiemelt előirányzat költségtérítésének előirányzata 420 millió forint, az egyéb szervek térítése, illetve a saját működési bevétel előirányzata 300 millió forint.
(6) Az AT. 3. §-ának (5) bekezdése szerint az Alapok egymás részére az általuk finanszírozott pénzbeli ellátások tényleges kiadásaival arányos járulékátadást eszközölnek. A pénzbeli egészségbiztosítási ellátások után az Egészségbiztosítási Alaptól (a továbbiakban: E. Alap) átvett járulék előirányzata 39 975 millió forint (az E. Alap 131 066 millió forint pénzbeli ellátási kiadásának az Ny. Alap nyugdíjellátásainak fedezetére meghatározott járulékmérték szerinti százaléka).
3. § (1) Az AT. 4. §-ának (1) bekezdésében meghatározott nyugellátások kiadásainak előirányzata 510 917 millió forint.
(2) Az ellátások megállapításával és folyósításával összefüggésben felmerült, ténylegesen kimutatható postaköltség, bankköltség és útiköltség-térítés előirányzata 2600 millió forint.
(3) Az (1)–(2) bekezdésben meghatározott, esedékessé vált kifizetéseket – ideértve a mindenkor hatályos törvény szerint szükségessé váló nyugdíjemeléseket is – akkor is teljesíteni kell, ha ennek következtében az ott megjelölt előirányzatok fölé emelkednek a kiadások.
(4) A működésre fordított kiadás előirányzata 9974 millió forint, amelyből 720 millió forint a 2. § (5) bekezdése szerinti működési célú bevételekből teljesített kiadás. A működési kiadások előirányzatából
a) a folyamatos működési kiadásokra 7381 millió forint,
b) az ellenőrzési tevékenység ösztönzésére 50 millió forint,
c) az informatikai fejlesztés kiadásaira 840 millió forint,
d) a beruházási kiadásokra 1343 millió forint,
e) az adatszolgáltatási és nyilvántartási kötelezettségekkel kapcsolatos feladatokra 360 millió forint
fordítható.
(5) Ha a (4) bekezdés c)–e) pontjai alatti tényleges kiadás kevesebb mint az előirányzat, azt megtakarításként más célra nem lehet felhasználni.
(6) A vagyongazdálkodással kapcsolatos ráfordítások előirányzata 100 millió forint.
(7) A nyugdíjkiadások után az E. Alapnak átadott járulék előirányzata 65 397 millió forint (az Ny. Alap 510 917 millió forint ellátási kiadásának az E. Alap természetbeni ellátásainak fedezetére meghatározott járulékmérték szerinti százaléka).
(8) Az egymás számára végzett, illetve a közös érdekeltségű feladatok ráfordításigényének együttes figyelembevétele alapján az E. Alapnak átadott rendszeres járulékok összege 1453 millió forint.
(9) A Világbanki Program tényleges kiadásainak mértékéig a Kormány egyetértésével a (4) bekezdés előirányzata túlléphető.
(10) A Fővárosi és Pest Megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság elhelyezését az ingyenes állami vagyonjuttatás keretében – megállapodás alapján – legkésőbb 1996. június 30-ig átadásra kerülő ingatlan(ok) útján kell biztosítani.
4. § (1) A működési költségvetés bevételi előirányzata 9974 millió forint.
(2) A működési kiadás 9974 millió forint összegéből
a) 938 millió forint a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzatnál és az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóságnál, 3604 millió forint a Területi Nyugdíjbiztosítási Igazgatóságoknál, 1532 millió forint a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnál felhasználható összeg;
b) a központosított kiadási előirányzat 3900 millió forint, ebből 1995 millió forint központosított intézményi előirányzat, 1905 millió forint a nyugdíjbiztosítási célfeladatok előirányzata;
c) az a) és b) pontok alatti kiadások előirányzatai tartalmazzák az igazgatási szerveknél ellátott, az egészségbiztosítás céljait szolgáló feladatok (korhatár alatti rokkantsági és baleseti nyugellátások megállapítása és folyósítása), valamint a közös érdekeltségű feladatok (a biztosítottak bejelentésének, a járulékbevallási, -befizetési kötelezettség teljesítésének, az ezzel kapcsolatos nyilvántartási, adatszolgáltatási feladatok ellátásának szakellenőrzése) végzéséhez szükséges kiadásokat.
(3) A működési költségvetés mérlegét a törvény 2. számú melléklete tartalmazza.
5. § (1) A nyugdíjbiztosítás által folyósított, nem nyugdíjbiztosítási finanszírozású ellátások kiadásait a törvény 3. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az Ny. Alap tartalékainak alakulását a törvény 4. számú melléklete tartalmazza.
6. § (1) Az Országgyűlés az E. Alap 1996. évi költségvetését 489 489 millió forint bevételi, 491 046 millió forint kiadási előirányzattal, 1557 millió forint hiánnyal állapítja meg.
(2) Az E. Alap költségvetésének mérlegét a törvény 5. számú melléklete tartalmazza.
(3) Az E. Alap hiányának rendezésére az 1996. évi központi költségvetés zárszámadásában kerül sor.
7. § (1) A járulékbevételek együttes összege 392 068 millió forint, amelyből 12 778 millió forint a kintlévőségek 1996. évi behajtásából származó járulékbevétel, 10 271 millió forint a rendkívüli járulékbevétel, 369 019 millió forint a rendszeres járulékbevétel. A központi költségvetés által – a többször módosított, a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény (a továbbiakban: T.) 119. §-ában megállapított járulékfizetési kötelezettsége alapján – az 1996-ban fizetett járulékbevétel 12 000 millió forint. A rendszeres járulékbevételek összegéből 293 713 millió forint munkáltatói egészségbiztosítási járulék, ebből 1700 millió forint az ÁPV Rt. tulajdonosi körébe tartozó vállalatoktól származó járulékbevételi többlet összege, 55 184 millió forint az egyéni egészségbiztosítási járulék, 6622 millió forint a munkanélküli ellátás után fizetett egészségbiztosítási járulék, 1500 millió forint a baleseti járulék, 12 000 millió forint a munkáltatói táppénz-hozzájárulás.
(2) A terhesgondozásnak az E. Alap kiadásai között kimutatott, de 1993-tól a központi költségvetést terhelő kiadásaira a központi költségvetéstől átvett összeg 2500 millió forint.
(3) A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek összege 14 441 millió forint. Ebből 10 211 millió forint a késedelmi pótlék és a rendbírság összege, 2200 millió forint a baleseti megtérítés és egyéb kártérítések megtérítésének összege, 700 millió forint a terhességmegszakítás egyéni térítési díja, 800 millió forint az E. Alap által e feladattal kapcsolatban 1995-ben megelőlegezett költségek 1996. évi – a magzati élet védelméről szóló 1992. évi LXXIX. törvény 16. §-ának (3) bekezdésében meghatározott – központi költségvetési megtérítése. Az egyéb bevételek 500 millió forint összegű előirányzata tartalmazza a különféle okokból visszaérkezett ellátások, támogatások összegét.
(4) A kamat- és egyéb hozambevételek összege 600 millió forint. Az AT. 7. §-a (3) bekezdésének rendelkezését 1996-ban nem kell alkalmazni.
(5) Az E. Alapot az AT. 3. §-a (5) bekezdésének a) pontjában foglalt rendelkezés alapján megillető bevétel – a nyugdíjkiadások után a természetbeni egészségbiztosítási ellátások fedezetére átvett járulék – előirányzata 65 397 millió forint. (Az Ny. Alap 510 917 millió forint nyugdíjkiadásainak az E. Alap természetbeni ellátásainak fedezetének meghatározott járulék mérték szerinti százaléka.)
(6) A működési célú bevétel 1060 millió forint, amely a családi pótlék és más ellátások folyósítási kiadásainak 980 millió forint összegű, a központi költségvetés általi megtérítéséből és az intézmények saját folyó bevételeinek 80 millió forint nagyságú összegéből származik.
(7) Az egymás számára végzett, illetve a közös érdekeltségű feladatok végzésére az Ny. Alaptól átvett rendszeres járulék előirányzata 1453 millió forint.
8. § (1) A gyógyító-megelőző ellátásokra fordítható kiadások előirányzata (ideértve az egészségügyi dolgozók 1996. évi esedékes béremelésének a fedezetét is) – a felújítások, beruházások nélkül – 217 500 millió forint. E kiadások részletezését a törvény 6. számú melléklete tartalmazza.
(2) A gyógyszerek fogyasztói árának társadalombiztosítási támogatására fordított kiadás előirányzata 72 000 millió forint, amelyből 400 millió forint a sclerosis multiplexben szenvedő betegek gyógyszerellátásának előirányzata, a gyógyászati segédeszközök árának társadalombiztosítási támogatására fordított kiadás előirányzata 11 500 millió forint, 800 millió forint a vérzékenység gyógykezelésére szolgáló kiadás előirányzata.
(3) A gyógyfürdő-szolgáltatás kiadásainak előirányzata 750 millió forint, az anyatejellátás kiadásainak előirányzata 200 millió forint.
(4) Az E. Alapot terhelő nyugellátások (korhatár alatti rokkant és baleseti ellátások) előirányzata 77 066 millió forint.
(5) A terhességi-gyermekágyi segély kiadásainak összege 9500 millió forint.
(6) A táppénzkiadás előirányzata 42 800 millió forint.
(7) Az egyéb betegségi ellátások együttes előirányzata 3050 millió forint. Ebből a betegséggel kapcsolatos segélyek 800 millió forint összegű előirányzatából 420 millió forint a javasolt külföldi gyógykezelés kiadásaira fordítható összeg, 120 millió forint a külföldi sürgősségi gyógykezelés költségeinek megtérítése, 10 millió forint a nemzetközi egyezményekből eredő kiadások előirányzata, 250 millió forint a rendkívüli szociális támogatás előirányzata, a kártérítési járadék összege 900 millió forint, az utazási költségtérítés 1350 millió forint.
(8) Az E. Alapot terhelő postaköltség, bankköltség, behajtási-végrehajtási költség és egyéb kiadások előirányzata 1500 millió forint, a társadalombiztosítási kifizetőhely fenntartóját megillető költségtérítés előirányzata 500 millió forint.
(9) A kamat- és egyéb hozambevételekkel kapcsolatban felmerülő kiadások előirányzata 5 millió forint.
(10) Az AT. 3. §-a (5) bekezdésének b) pontjában foglalt rendelkezés alapján a pénzbeli egészségbiztosítási ellátások után az Ny. Alapnak átadott járulék előirányzata 39 975 millió forint. (Az E. Alap 131 066 millió forint pénzbeli ellátási kiadásának az Ny. Alap ellátásainak fedezetére meghatározott járulékmérték szerinti százaléka.)
(11) A (2)–(10) bekezdésben meghatározott, esedékessé váló kifizetéseket akkor is teljesíteni kell, ha ennek következtében az ott megjelölt előirányzatok fölé emelkednek a kiadások.
(12) A működésre fordított kiadás előirányzata 13 900 millió forint, amelyből 1060 millió forint a 7. § (6) bekezdése szerinti működési célú bevételekből teljesített kiadás. A működési kiadások előirányzatából
a) a folyamatos működési kiadásokra 11 980 millió forint,
b) a behajtási tevékenységet végző igazgatási szervek hatékonyabb működéséhez szükséges feltételek megteremtésére, illetve anyagi ösztönzésére 400 millió forint,
c) a működési célú informatikai fejlesztés 400 millió forint,
d) beruházási kiadásokra, a Fővárosi és Pest Megyei Egészségbiztosítási Pénztár elhelyezésének részleges megoldására 876 millió forint,
e) az egészségbiztosítási kiadások takarékos és hatékony felhasználását segítő ellenőrzési rendszerek (vény- és táppénz-ellenőrzési rendszer, jogosultság ellenőrzésére hivatott rendszer) fejlesztésére 244 millió forint
fordítható.
(13) Ha a (12) bekezdés c)–e) pontja szerinti tényleges kiadás kevesebb mint az előirányzat, azt megtakarításként más célra nem lehet felhasználni.
(14) A Világbanki Program tényleges kiadásainak mértékéig a Kormány egyetértésével a (12) bekezdés előirányzata túlléphető.
9. § (1) A működési költségvetés bevételi előirányzata 13 900 millió forint.
(2) A működési kiadások 13 900 millió forint összegéből
a) az Egészségbiztosítási Önkormányzat és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár kiadási előirányzata 2994 millió forint, 12 millió forint a Területi Egészségbiztosítási Bizottságok, 9455 millió forint a Megyei és Ágazati Egészségbiztosítási Pénztárak kiadási előirányzata, az Országos Orvosszakértői Intézet kiadási előirányzata 639 millió forint;
b) a központosított előirányzatok összege 800 millió forint.
(3) A működési költségvetés mérlegét a törvény 7. számú melléklete tartalmazza.
10. § (1) Az egészségbiztosítás által folyósított, de nem egészségbiztosítási finanszírozású ellátások kiadásait és azok megtérítéseit a törvény 8. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az E. Alap tartalékainak alakulását a törvény 9. számú melléklete tartalmazza.
11. § Az egymás számára végzett, illetve a közös érdekeltségű feladatok ráfordításigényének együttes figyelembevétele alapján, ezen kiadások fedezetéül az Ny. Alap rendszeres járulékbevételeinek 0,3 százaléka az E. Alap bevételét képezi.
12. § Az Ny. Alap és az E. Alap nyugdíjkiadási előirányzatának együttes összegéből az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (igazgatási szervei) különös méltánylást érdemlő esetben nyugellátás – ideértve az öregségi korhatárt el nem érő rokkantsági nyugdíjakat is – szociális rászorultságot is figyelembe vevő megállapítására, illetve emelésére [a T. 13. §., 89/1990. (V. 1.) MT rendelet 14. §-ának (2)–(3) bekezdése] 450 millió forintot, egyszeri szociális segélyekre pedig 150 millió forintot használhat fel.
13. § (1) A társadalombiztosítási alrendszernek az Ny. Alap és az E. Alap költségvetése összegezéséből – a halmozódások kiküszöbölésével – adódó bevételi főösszege 956 852 millió forint, kiadási főösszege 974 662 millió forint, hiánya 17 810 millió forint.
(2) A társadalombiztosítási alrendszer összevont költségvetési mérlegét a törvény 10. számú melléklete tartalmazza.
(3) A társadalombiztosítási alrendszer költségvetési hiányát az 1. § (3) és a 6. § (3) bekezdéseiben előírtak szerint kell rendezni.
14. § (1) Az AT. 4. §-a (3) bekezdésének a)–c) pontjai helyébe a következő rendelkezés lép:
[(3) A kiadások fedezetét a következő bevételek képezik:]
„a) a társadalombiztosításhoz befolyt munkáltatói járulékok 57,65%-ának (a társadalombiztosítási járulékon – 42,5% – belül a nyugdíjbiztosítási járulék – 24,5% – részarányának), a gyermeknevelési támogatás és az ápolási díj utáni 24,5%-os mértékű nyugdíjbiztosítási járulék teljes összegének, a munkanélküli járadék, a pályakezdők munkanélküli segélye, továbbá a gyermeknevelési támogatás és az ápolási díj utáni 6%-os mértékű nyugdíjjárulék teljes összegének, valamint az egyéni járulékok 60%-ának (a biztosított által fizetett járulékok együttes mértékének – 10% – belül a nyugdíjjárulék – 6% – részarányának) a Nyugdíjbiztosítási Alaphoz történő átutalásával realizálódó munkáltatói nyugdíjbiztosítási járulék és egyéni nyugdíjjárulék;
b) egyéb járulék, ideértve az egyházi személyként és szerzetesrendi tagként szerzett szolgálati idő nyugdíjköltségeinek fedezetére a központi költségvetés által fizetett járulékot;
c) a társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek közül
ca) a Nyugdíjbiztosítási Alapból fizetett – jogalap nélküli felvétel vagy más ok miatt –, visszaérkezett, bevételként elszámolt összegek teljes egészében;
cb) az egyéb tételek – ide nem értve a terhességmegszakítással kapcsolatos egyéni térítési díj és központi költségvetési térítés, baleseti megtérítés, egyéb kártérítések megtérítésének összegét –, valamint, eltérő rendelkezés hiányában a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak éves költségvetési törvényében meghatározott további bevételek 58,10%-a (a járulékok együttes mértékén – 52,5% – belül a nyugdíjbiztosítási feladatokra meghatározott járulékmértékek együttes összegének – 30,5% – részaránya);”
(2) Az AT. 5. §-a (3) bekezdésének a) és c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(3) A kiadások fedezetét a következő bevételek képezik:]
„a) a társadalombiztosításhoz befolyt munkáltatói járulékok 42,35%-ának (a társadalombiztosítási járulékon – 42,5% – belül az egészségbiztosítási járulék – 18% – részarányának), valamint – a munkanélküli járadék és a pályakezdők munkanélküli segélye utáni 6%-os mértékű nyugdíjjárulékot nem tartalmazó – egyéni járulékok 40%-ának (a biztosított által fizetett járulékok együttes mértékén – 10% – belül az egészségbiztosítási járulék – 4% – részarányának) az Egészségbiztosítási Alaphoz történő átutalásával realizálódó munkáltatói és egyéni egészségbiztosítási járulék, a baleseti járulék teljes egészében az Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi;”
„c) egyéb járulék, valamint a munkáltatói táppénzhozzájárulás;”
(3) Az AT. 5. §-a (3) bekezdésének d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(3) A kiadások fedezetét a következő bevételek képezik:]
„d) a társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek közül
da) a terhességmegszakítással kapcsolatos egyéni térítési díj és központi költségvetési térítés, a baleseti megtérítés és egyéb kártérítések megtérítése, valamint az Egészségbiztosítási Alapból fizetett, – jogalap nélküli felvétel, vagy más ok miatt – visszaérkezett, bevételként elszámolt összegek teljes egészében;
db) az egyéb tételek, valamint – eltérő rendelkezés hiányában – a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak éves költségvetési törvényében meghatározott további bevételek 41,90%-a (a járulékok együttes mértékén – 52,5% – belül az egészségbiztosítási feladatokra meghatározott járulékmértékek együttes összegének – 22% – részaránya);”
(4) Az AT. az 5. §-át követően a következő 5/A. §-sal egészül ki:
„5/A. § (1) A Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap kintlévőségeinek csökkentésére irányuló intézkedések eredményeképpen a kintlévőségek behajtásából eredő – az erre a célra szolgáló célelszámolási számlára befolyó – járulékbevételnek, illetve a járulékellenőrzés során feltárt járuléknak (elfedett járulék kirovás) 2 százaléka – legfeljebb azonban az alapok éves költségvetésében meghatározott összeg – a társadalombiztosítási önkormányzatok behajtási, illetve járulékellenőrzési tevékenységet (elfedett járulék feltárását) végző igazgatási szervei hatékonyabb működéséhez szükséges feltételek megteremtésére, illetve anyagi ösztönzésére fordítható.
(2) A járulékbevételből a járulékellenőrzés során a tárgyévben ténylegesen feltárt járulékfizetési kötelezettség az (1) bekezdés szerinti összeg a Nyugdíjbiztosítási Alap, a kintlévőségek behajtásából eredő, a tárgyévben ténylegesen befolyt járulékbevétel az (1) bekezdés szerinti összeg az Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi. A bevételeknek a Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap közötti megosztására vonatkozóan a 4–5. §-okban meghatározott rendelkezéseket a bevételeknek a felsorolt összegekkel csökkentett részére kell alkalmazni.”
(5) Az AT. 11. §-ának (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(8) A Nyugdíjbiztosítási Alap, illetve az Egészségbiztosítási Alap kezelőjének pótköltségvetési törvényjavaslatot kell készítenie, ha a Nyugdíjbiztosítási Alap, illetve az Egészségbiztosítási Alap várható éves egyenlege legalább az előirányzott kiadási főösszeg 1%-ával kedvezőtlenebb az előirányzott egyenlegnél, és ez a tárgyév szeptember 30-áig megállapítható.”
(6) Az AT. 11. §-a a következő (9)–(13) bekezdésekkel egészül ki:
„(9) A társadalombiztosítási alapok kezelői kötelesek gazdaságos, hatékony és költségtakarékos, a járulékfizetők érdekeit szolgáló gazdálkodást folytatni a társadalombiztosítási alapok kezelése során.
(10) A Kormány a társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló 1991. évi LXXXIV. törvény 23. §-ában foglaltak szerint – az Állami Számvevőszékkel történő előzetes egyeztetés alapján – jogosult ellenőrizni, hogy a gazdálkodás megfelel-e a társadalombiztosítási alapok gazdálkodására vonatkozó jogszabályok előírásainak. A Kormány ellenőrzési jogosultsága nem terjed ki a társadalombiztosítási alapok zárszámadásával és költségvetésével kapcsolatos ellenőrzésekre.
(11) A Kormány
a) jogosult az ellenőrzéshez szükséges adatokat, beszámolókat, valamint vizsgálati anyagokat bekérni, és azokba betekinteni,
b) határozattal – törvényben meghatározott hatáskörében, illetve keretek között – szakértőt küldhet ki a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak kezelőihez.
(12) Az E. Alap köteles a Kormány részére negyedévente a keresőképesség elbírálásával, a munkaképesség csökkenés megállapításával és a gyógyszerfelhasználással kapcsolatos ellenőrzésekről készült jelentést, az ellenőrzés megállapításaihoz kapcsolódó intézkedések tervezetét megküldeni.
(13) A Kormány a (10)–(11) bekezdésben foglaltak során a feltárt hiányosságok megszüntetésére és az általa javasolt intézkedések megtételére – az Állami Számvevőszékkel egyetértésben – felhívja az Alapok kezelőit. Az Alapok kezelői véleményükről és a megtett intézkedésekről kötelesek az Országgyűlésnek vagy az Országgyűlés illetékes bizottságának beszámolni, a Kormány egyidejű tájékoztatása mellett.”
15. § (1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995. évi költségvetéséről és a természetbeni egészségbiztosítási szolgáltatások finanszírozásának általános szabályairól szóló 1995. évi LXXIII. törvény (a továbbiakban: Et.) 10. §-ának (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az OEP a természetbeni szolgáltatások nyújtására szerződést köthet egészségügyi szolgáltatás nyújtására jogosult szolgáltatóval, orvosi eszközök, gyógyszer, gyógyászati segédeszköz gyártására, forgalmazására jogosult gyártóval, illetve forgalmazóval.
(2) Az OEP az egészségügyi szakellátásokra a szerződéseket a jogszabályban meghatározott területi ellátási és szakmai normatívák alapján, a rendelkezésre álló pénzügyi keretek között köti meg.
(3) A szerződések megkötésének feltételeit, különösen a szükséges adatokat, az elszámolás módszereit az OEP útmutatóban hozza nyilvánosságra. Az Útmutatókat a Népjóléti Közlöny különszámában kell közzétenni.”
(2) Az Et. 14. §-a az alábbi új (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) Az E. Alap kezelője a vele természetbeni, egészségügyi szolgáltatások nyújtására szerződött intézmények finanszírozására előleget folyósíthat. Az előlegfolyósítás feltételeit kormány rendelet szabályozza.”
(3) Az Et. 17. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg e § a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(2) Egy súlyszám országos forint alapértékét az éves költségvetésben rendelkezésre álló keret alapján az OEP havonta állapítja meg az országos teljesítmények figyelembevételével. Ellátási szintenként és a szakmai összetétel alapján intézménycsoportonként eltérő szorzó kerül évenként kialakításra. Az egyes ellátási szintekhez tartozó intézményeket a népjóléti miniszter az Alap kezelője véleményének kikérésével állapítja meg.
(4) A fekvőbeteg-intézeti háttér mellett elvégezhető, de egy napnál hosszabb kórházi tartózkodást nem igénylő beavatkozás finanszírozása a Homogén Betegség Csoportok elvei szerint történik, külön jogszabályban meghatározott feltételek szerint.”
(4) Az Et. 19. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép és (3) bekezdéssel egészül ki:
[(1) Feladatokhoz rendelt finanszírozás kerül alkalmazásra:]
„c) mentés;
(3) Betegszállítás esetén teljesítmény-finanszírozás kerül alkalmazásra, melynek részletes szabályozását, valamint a szerződéskötés szabályait kormányrendelet határozza meg.”
(5) Az Et. 20. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Az E. Alap kezelője az egészségügyi ellátás színvonalát és hatékonyságát szolgáló szolgáltatások, eljárások támogatására, fejlesztésére és bevezetésére – a gyógyító-megelőző előirányzat célelőirányzata terhére – a népjóléti miniszterrel közösen megállapított szakmapolitikai körben a 10. § (2) bekezdésben meghatározott kapacitásokat meghaladó szolgáltatásokra pályázatot írhat ki. A pályázatok közös elbírálása után a kiválasztott szolgáltatásokra az E. Alap kezelője szerződés szerinti finanszírozást nyújt.”
16. § (1) A T. 16/A. §-a (3) bekezdésének felvezető mondata helyébe a következő rendelkezés lép:
„A biztosított az egészségügyi szolgáltatás keretében – az e törvényben foglalt kivételekkel – térítés nélkül jogosult:”
(2) A T. 16/A. §-a (3) bekezdésének ac) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[a) a betegségek megelőzését szolgáló orvosi és lélektani vizsgálat keretében, külön jogszabályban foglaltak szerint:]
„ac) a 18 éven aluli korosztály csoportos vagy egyéni szűrés keretében évente 2 alkalommal, a 18 éven felüli korosztály egyéni vizsgálat keretében évente 1 alkalommal fogorvosi vizsgálatra és sztomato-onkológiai szűrésre;”
(3) A T. 16/A. §-a (3) bekezdésének bb) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép és egyidejűleg új bc) alponttal egészül ki:
[b) betegsége esetén az egészségügyi alapellátás keretében:]
„bb) fogorvosi ellátás keretén belül
– sürgősségi ellátásra,
– fogkő-eltávolításra és ínyelváltozások kezelésére,
– fogsebészeti ellátásra,
– 18 éven aluliak megelőző ellátásra, teljes körű alap- és szakellátásra, valamint a fogtechnikai költségeknek és fogszabályozó készülékeknek a Kormány rendeletében meghatározott támogatására,
– a sorkatonai szolgálatot teljesítő, az öregségi nyugellátásra jogosító életkort betöltött biztosított és a közgyógyellátott alapellátásra, és a rágóképesség helyreállítása érdekében meghatározott típusú fogpótlások elkészítésének és ezek fogtechnikai költségeinek támogatására a Kormány rendeletében meghatározottak szerint;
bc) fogorvosi ellátás keretén belül, részleges térítés ellenében a 18 éven felüli biztosított jogosult
– fogmegtartó-ellátásra a Kormány rendeletében meghatározottak szerint,
– rágóképesség helyreállítása érdekében a Kormány rendeletében meghatározott esetekben, meghatározott típusú fogpótlások elkészítésére;”
(4) A T. 16/A. §-a (3) bekezdésének h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„h) kórházi ápolást kiváltó otthoni szakápolásra;”
(5) A T. 16/A. §-a új (7) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (7) bekezdés számozása (8) bekezdésre változik:
„(7) Külön jogszabályban meghatározottak szerint egyes nagyértékű gyógyászati segédeszközöket az OEP megvásárolhat és kölcsönözhet.”
(6) A T. a 10. §-ának (3) bekezdésében, a T. 103/A. §-ának (5) bekezdésében, a T. 103/C. §-ának (6) bekezdésében, a T. 103/D. §-ának (2) bekezdésében, a T. 103/E. §-ának (2) bekezdésében, a T. 119/D. §-a (4) bekezdésének a) és b) pontjában, valamint (5) bekezdésében „a tárgyévet megelőző év utolsó napján érvényes” szövegrész „a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes” szövegrészre változik.
17. § (1) A törvény 2. §-ának (1) bekezdésében, valamint 6. §-ának (1) bekezdésében megjelölt rendkívüli behajtásból származó bevétel teljesülése érdekében – a T. 114. §-ának felhatalmazása és csődeljárásban kötött megállapodásokban a járuléktartozásokat terv szerint fizetők és a végrehajtás alatt állók kivételével – a teljes adósságállomány felülvizsgálatát az Alapok kezelői végezzék el, és bocsássák a Kormány rendelkezésére.
(2) Az (1) bekezdés szerinti felülvizsgálat alapján a Kormány az önkormányzatokkal együttműködve hozza meg a szükséges döntéseket, illetve kezdeményezze a megfelelő törvényi rendelkezések meghozatalát az adósságállomány minél nagyobb részének a költségvetési év folyamán történő beszedésére. A beszedés érdekében a behajtásban érvényesíthető törvényes eszközök leghatékonyabb alkalmazására kell törekedni, valamint a kapcsolódó eljárások gyorsítását kell elérni.
(3) A Kormány a társadalombiztosítási önkormányzatokkal együtt – az éves költségvetés időarányos teljesítésének értékelése keretében – negyedévenként értékeli a behajtási tevékenység eredményeit.
18. § (1) Ez a törvény – a 16. § kivételével – a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg az AT. 4. §-ának (2) bekezdésében az „56,48%-ának” szövegrész helyébe az „58,10%-ának” szövegrész lép, az AT. 5. §-a (2) bekezdésében a „43,52%-ának” szövegrész helyébe a „41,90%-ának” szövegrész lép; az AT. 4. §-ának (2) bekezdésében „a 10. § (9) bekezdésében meghatározott, az Egészségbiztosítási Alap működési költségvetésébe átutalandó összeg fedezetére” szövegrész, az AT. 5. §-a (3) bekezdésének j) pontjában az „és (9)” szövegrész, valamint az AT. 10. §-ának (9) bekezdése hatályát veszti. A 16. § (1)–(5) bekezdése a kihirdetést követő 45. napon, (6) bekezdése a kihirdetést követő második hónap első napján lép hatályba.
(2) Az AT.-nek e törvénnyel megállapított, a bevételek Nyugdíjbiztosítási Alap és Egészségbiztosítási Alap közötti megosztási arányait meghatározó rendelkezéseit első ízben az 1996. január hónapra vonatkozóan befizetett összegekre kell alkalmazni.
(3) A Nyugdíjbiztosítási Alappal és az Egészségbiztosítási Alappal szemben 1996. január 1-jét megelőzően keletkezett tartozások kiegyenlítésére elszámolt bevételeket, valamint a tartozás fejében átvett vagyont az 1995. december 31-én hatályban volt, törvényben meghatározott járulékmegosztási arányoknak megfelelően kell a két biztosítási alap között megosztani és elszámolni.
(4) Az 1996. évi rendkívüli járulékbehajtás során e törvény hatálybalépésekor érvényes járulékmegosztási arányokat kell alkalmazni.
(5) A büntetés-végrehajtás által fenntartott egészségügyi intézményeknél az Egészségbiztosítási Alap kezelője feladathoz rendelt finanszírozást alkalmaz. Az éves előirányzat összege az intézmény-finanszírozás körében érvényesülő átlagos kiadásnövekedéssel megemelt szintre hozott bázisra számított átlagos növekedéssel azonos.
millió forintban
Megnevezés | 1996. évi előirányzat |
1. | Járulékbevételek | 484 235 | |
– munkáltatói járulékbefizetés | 391 099 | ||
– egyéni nyugdíjjárulék befizetések | 80 874 | ||
– munkanélküli ellátás után fizetett nyugdíjbiztosítási járulék | 8 362 | ||
– munkanélküli járadék (segély) után fizetett nyugdíjjárulék | 2 300 | ||
– egyes szociális ellátások után fizetett járulék | 1 600 | ||
2. | Kintlévőség behajtása | 17 222 | |
3. | Rendkívüli behajtás | 13 812 | |
4. | Járulékbevételek összesen | 515 269 | |
5. | Társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb (késedelmi pótlék) | 14 064 | |
– késedelmi pótlék és rendbírság | 13 764 | ||
– egyéb bevételek | 300 | ||
6. | Kamat és egyéb hozam bevétel + befekt. hozama tart. + bef. eszk. érték. | 3 000 | |
7. | Lakásfedezeti kötvény 1996. évi tőketörlesztése | 1 160 | |
8. | Működési célú bevétel | 720 | |
– központi költségvetés által térített | 420 | ||
– egyéb működési bevétel | 300 | ||
– az 1994. évi pénzmaradványból | |||
9. | Alapok közötti elszámolás | 39 975 | |
– pénzbeli egészségbiztosítási ellátások után átvett járulék az Egészségbiztosítási Alaptól a Nyugdíjbiztosítási Alap kiadásai fedezetére | 39 975 | ||
Bevételek összesen: | 574 188 |
1. | Nyugellátások | 510 917 | |
– korhatár fölött saját jogú nyugdíjak | 440 417 | ||
– hozzátartozói ellátások | 70 500 | ||
2. | Ellátásokkal kapcsolatos egyéb kiadás (posta, bank és egyéb kiadás) | 2 600 | |
3. | Működésre fordított kiadások | 9 974 | |
– folyamatos működési kiadások | 7 381 | ||
– ellenőrzési tevékenység ösztönzése | 50 | ||
– informatikai fejlesztés kiadása | 840 | ||
– beruházási kiadások | 1 343 | ||
– adatszolgáltatási és- nyilvántartási kötelezettségekkel kapcsolatos feladatokra | 360 | ||
4. | Kamat- és hozambevételekkel, vagyongazdálkodással kapcsolatos ráfordítások | 100 | |
5. | Fővárosi Igazgatóság új székháza – céltartalék | ||
6. | Alapok közötti elszámolás | 66 850 | |
– nyugdíjkiadások után átadott járulék az Egészségbiztosítási Alapnak egészségbiztosítási szolgáltatások fedezetére | 65 397 | ||
– közös feladatok elvégzésére átcsoportosított járulék | 1 453 | ||
Kiadások összesen: | 590 441 | ||
EGYENLEG: | –16 253 |
millió forintban
Cím- szám | Alcím- szám | Elő- irány- zat cso- port- szám | Ki- emelt elő- irány- zat- szám | Cím- név | Alcím- név | Elő- irány- zat cso- port- név | Előirányzat név | 1996. évi előirányzat | |
9 | Központosított előirányzatok | ||||||||
1 | Működés saját bevételei | 300 | |||||||
2 | A Nyugdíjbiztosítási Alaptól működésre átvett pénzeszköz | 6 661 | |||||||
3 | A nem nyugdíjbiztosítási ellátások megállapítási, folyósítási kiadásainak megtérítése | 420 | |||||||
4 | Világbanki kölcsönnel kapcsolatos kiadásokra átvett pénzeszköz | ||||||||
5 | Informatikai beruházások fedezetére átvett pénzeszköz | 840 | |||||||
6 | Ingatlanberuházásokra átvett pénzeszköz | 1 343 | |||||||
7 | Adatszolgáltatási és nyilvántartási kötelezettségekkel kapcsolatos feladatokra | 360 | |||||||
8 | Ellenőrzési tevékenység ösztönzésére átvett pénzeszköz | 50 | |||||||
A Nyugdíjbiztosítási Alap működési költségvetésének bevételei összesen: | 9 974 |
millió forintban
Cím- szám | Alcím- szám | Elő- irány- zat cso- port- szám | Ki- emelt elő- irány- zat- szám | Cím- név | Alcím- név | Elő- irány- zat cso- port- név | Előirányzat név | 1996. évi előirányzat | |
1 | Nyugdíjbiztosítási Alap Központi Irányítása | 938 | |||||||
1 | Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat | 117 | |||||||
1 | Működési kiadások | 107 | |||||||
1 | Személyi juttatások | 36 | |||||||
2 | Társadalombiztosítási járulék | 16 | |||||||
3 | Dologi kiadások | 55 | |||||||
4 | Pénzeszközátadás, egyéb támogatás | ||||||||
5 | Ellátottak pénzbeli juttatásai | ||||||||
2 | Felújítás | 3 | |||||||
3 | Felhalmozási kiadások | 7 | |||||||
2 | Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság | 821 | |||||||
1 | Működési kiadások | 821 | |||||||
1 | Személyi juttatások | 292 | |||||||
2 | Társadalombiztosítási járulék | 119 | |||||||
3 | Dologi kiadások | 384 | |||||||
4 | Pénzeszközátadás, egyéb támogatás | 24 | |||||||
5 | Ellátottak pénzbeli juttatásai | 2 | |||||||
2 | Felújítás | ||||||||
3 | Felhalmozási kiadások | ||||||||
2 | Területi nyugdíjbiztosítási igazgatóságok | 3 604 | |||||||
1 | Működési kiadások | 3 563 | |||||||
1 | Személyi juttatások | 1 900 | |||||||
2 | Társadalombiztosítási járulék | 759 | |||||||
3 | Dologi kiadások | 904 | |||||||
4 | Pénzeszközátadás, egyéb támogatás | ||||||||
5 | Ellátottak pénzbeli juttatásai | ||||||||
2 | Felújítás | 1 | |||||||
3 | Felhalmozási kiadások | 40 | |||||||
3 | Nyugdíjfolyósító Igazgatóság | 1 532 | |||||||
1 | Működési kiadások | 1 527 | |||||||
1 | Személyi juttatások | 718 | |||||||
2 | Társadalombiztosítási járulék | 289 | |||||||
3 | Dologi kiadások | 519 | |||||||
4 | Pénzeszközátadás, egyéb támogatás | 1 | |||||||
5 | Ellátottak pénzbeli juttatásai | ||||||||
2 | Felújítás | ||||||||
3 | Felhalmozási kiadások | 5 | |||||||
9 | Központosított előirányzatok | 3 900 | |||||||
1 | Központosított intézményi előirányzatok | 1 995 | |||||||
1 | Működési kiadások | 465 | |||||||
1 | Személyi juttatások | 297 | |||||||
2 | Társadalombiztosítási járulék | 127 | |||||||
3 | Dologi kiadások | 31 | |||||||
4 | Pénzeszközátadás, egyéb támogatás | 10 | |||||||
5 | Tartalék | ||||||||
2 | Felújítás | 187 | |||||||
3 | Felhalmozási kiadások | 1 343 | |||||||
2 | Nyugdíjbiztosítási célfeladatok | 1 905 | |||||||
1 | Informatikai fejlesztések | 840 | |||||||
2 | Világbanki kölcsönnel kapcsolatos kiadások | ||||||||
3 | Kamat és rendelkezésretartási jutalék | 41 | |||||||
4 | Tűz-, biztonsági és vagyonvédelmi kiadások | 38 | |||||||
5 | Folyamatos informatikai kiadások | 100 | |||||||
6 | Hozzájárulás az önkéntes nyugdíjpénztárhoz | 38 | |||||||
7 | Adatszolgáltatási és nyilvántartási kötelezettségekkel kapcsolatos feladatokra | 360 | |||||||
8 | Üzemorvosi hozzájárulás | 15 | |||||||
9 | Üzemeltetési költség | 169 | |||||||
10 | Új székházak bebútorozása (ügyfélvárók) | 50 | |||||||
11 | Központi nyomtatványellátás | 40 | |||||||
12 | Nemzetközi rendezvényköltsége és ISSA tagdíj | 14 | |||||||
13 | Ingatlanok lízing- vagy bérleti díj többlete | 200 | |||||||
3 | Nettó hozzájárulás az E. Alap által végzett, | ||||||||
a Ny. Alap érdekeltségébe tartozó kiadásokhoz | |||||||||
A Nyugdíjbiztosítási Alap működési költségvetésének kiadásai összesen: | 9 974 |
millió forintban
Megnevezés | 1996. évi előirányzat | ||
1. | Központi költségvetésből finanszírozottak | 50 000 | |
– politikai rehabilitációs és más nyugdíjkiegészítések | 7 300 | ||
= politikai rehabilitációval kapcsolatos nyugdíjkiegészítések | |||
= kitüntetésekhez, címekhez kötött pótlékok | |||
= tudományos fokozat után járó kiegészítő nyugellátások | |||
= nemzeti gondozotti ellátások | |||
= közszolgálati idő után járó nyugdíjkiegészítés | |||
– bányásznyugdíj és a szénjárandóság pénzbeni megváltása | 3 000 | ||
– az 1992. évi profiltisztítás | 5 200 | ||
= lakbér-hozzájárulás | 300 | ||
= vakok személyi járadéka | 2 400 | ||
= rokkantsági járadék | 1 800 | ||
= egészségkárosodási járadék | 500 | ||
= katonai családi segély | 200 | ||
– az 1994. évi profiltisztítás | 34 500 | ||
= házastársi pótlék és házastárs utáni jövedelempótlék | 5 800 | ||
= megváltozott munkaképességűek átmeneti járadéka, rendszeres szociális járadéka és egyéb szociális járadéka | 22 000 | ||
= cukorbetegek támogatása | 100 | ||
= mezőgazdasági járadékok | 6 600 | ||
2. | Munkáltatói befizetésekből, illetve a Foglalkoztatási Alapból finanszírozott foglalkoztatáspolitikai korengedményes nyugdíj | 12 000 | |
3. | Szolidaritási Alapból finanszírozott előnyugdíj | 7 000 | |
4. | Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. által finanszírozott életjáradék tulajdoni kárpótlás alapján | 300 | |
5. | Országos Kárpótlási és Kárrendezési Hivatal által finanszírozott életjáradék személyi kárpótlás alapján | 2 400 | |
6. | Hadigondozottak Közalapítványa által finanszírozott hadigondozotti ellátások | 3 500 | |
Összesen: | 75 200 |
millió forint
Tartalékok | ||||||
Sor- szám | Megnevezés | likviditási tartalék | befektetések hozama tartalék | tartósan befektetett eszközök | ||
1. | 1992. év végi – a kiadási többlet hatását nem tartalmazó – állapot | 10 993 | 4 735 | 15 485 | ||
2. | Likviditási tartalékcsökkenés az 1992. évi kiadási többlettel összefüggésben | –9 617 | – | – | ||
3. | 1993. évi induló állapot | 1 376 | 4 735 | 15 485 | ||
4. | A likviditási tartalék 1991. évi kiadási többlettel összefüggő 1993. évi visszapótlása | 1 403 | – | – | ||
5. | 1993. évi hiány finanszírozására kibocsátott kötvény | 5 000 | – | – | ||
6. | 1993. évi hiány | –7 402 | – | – | ||
7. | Az 1993. évi vagyoni műveletek és értékvesztés nettó hatása | – | –599 | –1 879 | ||
8. | 1993. év végi állapot a hiány rendezését megelőzően | 377 | 4 136 | 13 606 | ||
9. | A likviditási tartalék 1991. évi kiadási többlettel összefüggő 1994. évi visszapótlása | 2 421 | – | – | ||
10. | 1992. évi hiányt finanszírozó kötvény kibocsátásából származó bevétel, 1994-ben | 4 455 | – | – | ||
11. | 1993. évi likviditási tartalék visszapótlása, MÁV | 1 148 | – | – | ||
12. | Épületberuházás, ingatlanvásárlás | – | –499 | 499 | ||
13. | Állami ingyenes vagyonjuttatás keretében átvett ingatlan | – | – | 185 | ||
14. | Követelések fejében átvett vagyonelemek értéke | – | – | 421 | ||
15. | 1994. évi költségvetési hiány | –23 845 | – | – | ||
16. | A tartósan befektetett eszközök 1994. évi értékvesztése (Lupis-követelés) | – | – | –380 | ||
17. | Befekt. hozama tartalék megtérülése | – | 8 | – | ||
18. | 1994. év végi állapot (1994. XII. 31. pénzforgalmi) | –15 445 | 3 645 | 14 331 | ||
19. | 1993. évi állami garancia | 2 053 | – | – | ||
20. | 1993. évi hiány kötvénnyel nem finanszírozott részének állami megtérítése | 350 | – | – | ||
21. | 1993. évi likviditási tartalék visszapótlása, állami | 1 068 | – | – | ||
22. | 1994. évi zárszámadás szerint | –11 974 | 3 645 | 14 331 | ||
23. | 1992. évi hiányt finanszírozó kötvény kibocsátásából származó bevétel, 1995-ben | 5 162 | – | – | ||
24. | 1991. évi hiány 1992. évi zárszámadással összefüggő kötvény kibocsátásából történő rendezése | 822 | – | – | ||
25. | Épületberuházás, ingatlanvásárlás, kft.-alapítás | – | –1 870 | 1 870 | ||
26. | Ingyenes állami vagyonjuttatás tv. szerint (65 Mrd Ft 55,68%-a) * | – | – | 36 007 | ||
27. | Vagyoncsökkenés az 1995. évi költségvetési tv. szerint | – | –1 766 | –2 565 | ||
28. | Az 1995. évi várható költségvetési hiány (rendezésig) | –1 222 | – | – | ||
29. | 1995. év végi várható | –7 212 | 9 | 49 643 | ||
Az Alap 1996. évi kiadási főösszege 6%-ának megfelelő likviditási tartalék 36,3 Mrd Ft lenne.
millió forint
Megnevezés | 1996. évi előirányzat |
1. | Járulékbevételek * | 369 019 | |
– munkáltatói járulékbefizetés | 293 713 | ||
– egyéni egészségbiztosítási járulékbefizetés | 55 184 | ||
– munkanélküli ellátás után fizetett egészségbiztosítási járulék | 6 622 | ||
– baleseti járulék | 1 500 | ||
– munkáltatói táppénz hozzájárulás | 12 000 | ||
2. | Kintlévőség behajtása | 12 778 | |
3. | Rendkívüli behajtás | 10 271 | |
4. | Járulékbevételek összesen | 392 068 | |
5. | Központi költségvetés által fizetett járulék | 12 000 | |
6. | Központi költségvetést terhelő egészségügyi feladatok ellátásával kapcsolatos bevétel | 2 500 | |
7. | Társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos bevétel | 14 411 | |
– terhességmegszakítás egyéni térítési díja | 700 | ||
– terhességmegszakítással kapcsolatos költségvetési térítés | 800 | ||
– baleseti megtérítés, egyéb kártérítések megtérítése | 2 200 | ||
– késedelmi pótlék, rendbírság | 10 211 | ||
– egyéb bevételek | 500 | ||
8. | Kamat- és egyéb hozambev. + befektet. hozama + viszteherm. vagy. | 600 | |
9. | Működési célú bevételek | 1 060 | |
– központi költségvetés által térített | 980 | ||
– egyéb működési bevétel | 80 | ||
10. | Alapok közötti elszámolás | 66 850 | |
– nyugdíjkiadások után átvett járulék az Egészségbiztosítási Alap szolgáltatásai fedezetére | 65 397 | ||
– közös feladatok elvégzésére átcsoportosított | 1 453 | ||
Bevételek összesen: | 489 489 |
1. | Természetbeni ellátások | 304 100 | |
– gyógyító-megelőző ellátások | 217 500 | ||
– gyógyfürdő-szolgáltatás | 750 | ||
– anyatejellátás | 200 | ||
– gyógyszertámogatás | 72 000 | ||
– vérzékenység kezelése (VIII. faktor) | 800 | ||
– gyógyászati segédeszköz támogatás | 11 500 | ||
– utazási költségtérítés | 1 350 | ||
2. | Pénzbeli ellátások | 131 066 | |
– korhatár alatti rokkant és baleseti ellátások | 77 066 | ||
– terhességi-gyermekágyi segély | 9 500 | ||
– táppénz | 42 800 | ||
ebből: munkáltatók által fizetett táppénz | 12 000 | ||
– betegséggel kapcsolatos segélyek | 800 | ||
– kártérítési járadék | 900 | ||
3. | Ellátásokkal kapcsolatos egyéb kiadás (posta, bank és egyéb költség) | 1 500 | |
4. | Működésre fordított kiadások | 13 900 | |
– folyamatos működési kiadások | 11 980 | ||
– behajtás ösztönzése | 400 | ||
– ellenőrzési rendszerek fejlesztése (1994–1995. évben működési célú bevétel) | 244 | ||
– informatikai fejlesztés kiadása | 400 | ||
– beruházási kiadások | 876 | ||
5. | Kifizetőhelyeket megillető költségtérítés | 500 | |
6. | Kamat és hozambevételekkel, vagyongazdálkodással kapcsolatos ráfordítás | 5 | |
7. | Alapok közötti elszámolás | 39 975 | |
– pénzbeli egészségbiztosítási biztosítási ellátások után átadott járulék a Nyugdíjbiztosítási Alap kiadási fedezetére | 39 975 | ||
Kiadások összesen: | 491 046 | ||
EGYENLEG: | –1 557 |
millió forintban
Megnevezés | 1995. évi szintre hozott bázis-elő- irányzat | Szerke- zeti változás | 1995. évi korrigált szintre hozott elő- irányzat | Szakmai fejlesz- tés | Dologi kiadások szín- vonal tartása 20% (8. hó) | Bér- kiadások szín- vonal tartása (8. hó) | Kiadások szín- vonal tartása 5% (4. hó) | Kiadások szín- vonal tartása összesen | 1996. évi módosí- tott elő- irányzat | Index % 8/3. | ||
I. Háziorvosi ellátás finanszírozása | ||||||||||||
– fix összeg | 4 473 | –188 | 4 285 | 180 | 207 | 253 | 71 | 531 | 4 996 | 116,6 | ||
– területi pótlék | 381 | 381 | 18 | 23 | 6 | 47 | 428 | 112,3 | ||||
– eseti ellátás díjazása | 179 | 179 | 9 | 11 | 3 | 23 | 202 | 112,8 | ||||
– teljesítmény díjazása | 13 908 | 185 | 14 093 | 683 | 832 | 235 | 1 750 | 15 843 | 112,4 | |||
Háziorvosi ellátás finanszírozása összesen | 18 941 | –3 | 18 938 | 180 | 917 | 1 119 | 315 | 2 351 | 21 469 | 113,4 | ||
II. Feladatfinanszírozás | ||||||||||||
1. Egyéb alapellátás | ||||||||||||
– iskola-egészségügyi ellátás | 586 | –14 | 572 | 186 | 7 | 26 | 6 | 39 | 797 | 139,3 | ||
– védőnői szolgálat | 2 856 | 42 | 2 898 | 54 | 231 | 48 | 333 | 3 231 | 111,5 | |||
– ügyeleti szolgálat | 1 461 | 2 | 1 463 | 1 180 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 643 | 180,7 | ||
– kiegészítő alapellátási feladat | 294 | –28 | 266 | 11 | 17 | 4 | 32 | 298 | 112,0 | |||
– fogorvosi szolgáltatás | 4 043 | 45 | 4 088 | 2 500 | 148 | 276 | 68 | 492 | 7 080 | 173,2 | ||
– munka-egészségügyi szolgálat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 | |||
– anya-, gyermek- és csecsemővédelem | 625 | 12 | 637 | 31 | 38 | 11 | 80 | 717 | 112,6 | |||
Egyéb alapellátás összesen | 9 865 | 59 | 9 924 | 3 866 | 251 | 588 | 137 | 976 | 14 766 | 148,8 | ||
2. Járóbeteg szakellátás | ||||||||||||
– gyermekgyógy MSZ.SZ | 36 | 2 | 38 | 2 | 3 | 1 | 6 | 44 | 115,8 | |||
– nőgyógy MSZ.SZ | 28 | 3 | 31 | 2 | 2 | 1 | 5 | 36 | 116,1 | |||
– sportegészségügyi ellátás | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 | |||
– nemibeteg-gondozás | 461 | –3 | 458 | 20 | 28 | 9 | 57 | 515 | 112,4 | |||
– tüdőbeteg-gondozás | 1 553 | 1 | 1 554 | 62 | 101 | 26 | 189 | 1 743 | 112,2 | |||
– ideggyógy. gondozás | 849 | 9 | 858 | 34 | 56 | 14 | 104 | 962 | 112,1 | |||
– onkológiai gondozás | 436 | –2 | 434 | 22 | 25 | 7 | 54 | 488 | 112,4 | |||
– alkohológiai és drogellátás | 310 | 29 | 339 | 21 | 17 | 5 | 43 | 382 | 112,7 | |||
Járóbeteg-szakellátás összesen | 3 673 | 39 | 3 712 | 0 | 163 | 232 | 63 | 458 | 4 170 | 112,3 | ||
3. Vérellátás | 964 | 0 | 964 | 0 | 129 | 0 | 16 | 145 | 1 109 | 115 | ||
4. Mentés, betegszállítás összesen | 5 320 | 505 | 5 825 | 0 | 251 | 366 | 97 | 714 | 6 539 | 112,3 | ||
5. Egyéb | ||||||||||||
– új beruházás, rekonstrukció | 447 | –447 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 | |||
– rekonstrukció miatti kiesés | 523 | –523 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 | |||
– E raktár | 15 | –15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 | |||
– egyéb ellátás | 523 | –4 | 519 | 33 | 25 | 9 | 67 | 586 | 112,9 | |||
Egyéb összesen | 1 508 | –989 | 519 | 0 | 33 | 25 | 9 | 67 | 586 | 112,9 | ||
Feladatfinanszírozás összesen | 21 330 | –386 | 20 944 | 3 866 | 827 | 1 211 | 322 | 2 360 | 27 170 | 129,7 | ||
III. Feladat + teljesítmény finanszírozott járóbeteg-szakellátás | ||||||||||||
1. Nőgyógyászati járóbeteg-szakellátás | ||||||||||||
– nőgyógyászati szakrendelés | 1 117 | –1 117 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 | |||
– nőgyógyászati szakambulancia | 520 | –520 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 | |||
Nőgyógyászati járóbeteg-szakellátás összesen | 1 637 | –1 637 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 | ||
2. Egyéb járóbeteg-szakellátás | ||||||||||||
– egyéb járóbeteg-szakrendelés | 19 208 | 1 419 | 20 627 | 958 | 1 251 | 339 | 2 548 | 23 175 | 112,4 | |||
– egyéb járóbeteg-szakambulancia | 5 011 | 692 | 5 703 | 264 | 345 | 95 | 704 | 6 407 | 112,3 | |||
– speciális finanszírozású feladatok | 4 229 | –3 572 | 657 | 99 | 77 | 7 | 11 | 95 | 851 | 129,5 | ||
– CT. MRI | 0 | 3 572 | 3 572 | 419 | 40 | 60 | 519 | 4 091 | 114,5 | |||
– művesekezelés | 3 835 | 0 | 3 835 | 609 | 449 | 43 | 64 | 556 | 5 000 | 130,4 | ||
– házi szakápolás | 0 | 600 | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 600 | 100,0 | |||
Egyéb járóbeteg-szakellátás összesen | 32 283 | 2 711 | 34 994 | 708 | 2 167 | 1 686 | 569 | 4 422 | 40 124 | 114,7 | ||
Feladat + telj. fin. járóbeteg-szakellátás összesen | 33 920 | 1 074 | 34 994 | 708 | 2 167 | 1 686 | 569 | 4 422 | 40 124 | 114,7 | ||
IV. Teljesítmény fin. fekvőbeteg szakellátás | ||||||||||||
1. Aktív fekvőbeteg ellátás | ||||||||||||
– aktív ellátás | 96 880 | 574 | 97 454 | 0 | 4 996 | 5 549 | 1 638 | 12 183 | 109 637 | 112,5 | ||
– művesekezelés | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 | |||
– speciális finanszírozású feladat | 3 509 | –680 | 2 829 | 424 | 338 | 27 | 47 | 412 | 3 665 | 129,6 | ||
Aktív fekvőbeteg-ellátás összesen | 100 389 | –106 | 100 283 | 424 | 5 334 | 5 576 | 1 685 | 12 595 | 113 302 | 113,0 | ||
2. Krónikus fekvőbeteg-ellátás összesen | 11 923 | 376 | 12 299 | 0 | 650 | 697 | 195 | 1 542 | 13 841 | 112,5 | ||
Teljesítmény fin. fekvőbeteg-szakellátás összesen | 112 312 | 270 | 112 582 | 424 | 5 984 | 6 273 | 1 880 | 14 137 | 127 143 | 112,9 | ||
KASSZÁK ÖSSZESEN (I-–IV.) | 186 503 | 955 | 187 458 | 5 178 | 9 895 | 10 289 | 3 086 | 23 270 | 215 906 | 115,2 | ||
Célelőirányzatok | ||||||||||||
– hsz. kieg. támogatás (vény) | 343 | 27 | 370 | 370 | 100,0 | |||||||
– felülvizsgáló orvosok díja | 105 | 147 | 252 | 252 | 100,0 | |||||||
– egyéb célelőirányzat (kock.kez., ifj. és szab. sp., alk. prev, mentálhig.) | 1 615 | –1 210 | 405 | 725 | 179,0 | |||||||
– kórházi eü.-i hulladék megsemmisítés | 200 | 120 | 320 | 0 | 0,0 | |||||||
– újszerű eljárások és technikák bevezetése és elterjesztése és egynapos kórházi kezelések | 100 | 120 | 220 | 220 | 100,0 | |||||||
– munkaegészségügy | 174 | –174 | 0 | 0 | 0,0 | |||||||
– sportegészségügy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 | |||||||
– E raktár | 12 | 15 | 27 | 27 | 100,0 | |||||||
– fejlesztési előirányzat | 0 | 0 | 0 | 0,0 |