Időállapot: közlönyállapot (2001.VII.5.)

2001. évi LVI. törvény - a gázközmű-vagyonnal összefüggő önkormányzati igények rendezéséről 2/2. oldal

83 Borsod-Abaúj-Zemplén Felsőzsolca 58 582 508
93 Borsod-Abaúj-Zemplén Gesztely 24 717 090
118 Borsod-Abaúj-Zemplén Hernádkak 27 686 940
119 Borsod-Abaúj-Zemplén Hernádnémeti 153 805 701
120 Borsod-Abaúj-Zemplén Hét 342 350
139 Borsod-Abaúj-Zemplén Kazincbarcika 222 834 071
145 Borsod-Abaúj-Zemplén Kistokaj 20 167 237
159 Borsod-Abaúj-Zemplén Mályi 34 670 440
166 Borsod-Abaúj-Zemplén Mezőkeresztes+Csincse 20 188 721
167 Borsod-Abaúj-Zemplén Mezőkövesd 367 276 394
169 Borsod-Abaúj-Zemplén Mezőnagymihály 28 380 838
170 Borsod-Abaúj-Zemplén Mezőnyárád 18 880 399
173 Borsod-Abaúj-Zemplén Miskolc 997 981 692
189 Borsod-Abaúj-Zemplén Nyékládháza 173 860 021
205 Borsod-Abaúj-Zemplén Onga 52 888 199
206 Borsod-Abaúj-Zemplén Ónod 47 124 351
209 Borsod-Abaúj-Zemplén Ózd 101 328 937
234 Borsod-Abaúj-Zemplén Putnok 68 373 351
245 Borsod-Abaúj-Zemplén Rudabánya 7 651 137
246 Borsod-Abaúj-Zemplén Sajóbábony 93 310 058
247 Borsod-Abaúj-Zemplén Sajóecseg 30 221 444
248 Borsod-Abaúj-Zemplén Sajóhídvég 22 117 168
250 Borsod-Abaúj-Zemplén Sajókeresztúr 34 840 603
251 Borsod-Abaúj-Zemplén Sajólád 17 873 327
253 Borsod-Abaúj-Zemplén Sajópálfala 21 671 532
254 Borsod-Abaúj-Zemplén Sajópetri 7 505 200
255 Borsod-Abaúj-Zemplén Sajósenye 9 569 806
256 Borsod-Abaúj-Zemplén Sajószentpéter 112 719 882
257 Borsod-Abaúj-Zemplén Sajóvámos 37 291 507
258 Borsod-Abaúj-Zemplén Sajóvelezd 16 036 224
260 Borsod-Abaúj-Zemplén Sály 74 153 626
262 Borsod-Abaúj-Zemplén Serényfalva 21 118 561
277 Borsod-Abaúj-Zemplén Szentistván 106 603 014
282 Borsod-Abaúj-Zemplén Szikszó 26 504 125
283 Borsod-Abaúj-Zemplén Szirmabesenyő 88 053 697
291 Borsod-Abaúj-Zemplén Tard 50 661 021
299 Borsod-Abaúj-Zemplén Tibolddaróc 43 765 045
304 Borsod-Abaúj-Zemplén Tiszalúc 49 578 052
306 Borsod-Abaúj-Zemplén Tiszapalkonya 26 757 909
310 Borsod-Abaúj-Zemplén Tiszaújváros 180 156 065
344 Borsod-Abaúj-Zemplén Vatta 23 993 532
18 Hajdú-Bihar Balmazújváros 248 365 185
61 Hajdú-Bihar Debrecen 1 519 144 994
67 Hajdú-Bihar Ebes 100 802 668
85 Hajdú-Bihar Földes 98 565 386
108 Hajdú-Bihar Hajdúböszörmény 378 709 148
109 Hajdú-Bihar Hajdúdorog 39 144 981
111 Hajdú-Bihar Hajdúnánás 282 043 924
112 Hajdú-Bihar Hajdúszoboszló 366 705 523
124 Hajdú-Bihar Hortobágy 18 991 507
133 Hajdú-Bihar Kaba 81 531 176
179 Hajdú-Bihar Nádudvar 89 347 824
181 Hajdú-Bihar Nagyhegyes 43 344 962
229 Hajdú-Bihar Polgár 102 114 526
235 Hajdú-Bihar Püspökladány 142 635 823
298 Hajdú-Bihar Tetétlen 21 456 191
331 Hajdú-Bihar Újszentmargita 16 518 562
23 Heves Bélapátfalva 86 450 641
28 Heves Besenyőtelek 19 096 946
30 Heves Bodony 15 501 561
31 Heves Boldog 22 063 052
41 Heves Bükkszék 60 752 540
164 Heves Dormánd 3 250 941
70 Heves Eger 619 049 400
76 Heves Erdőkövesd 14 218 262
77 Heves Erdőtelek 90 946 460
87 Heves Füzesabony 119 750 000
99 Heves Gyöngyös 327 612 931
100 Heves Gyöngyöshalász 20 362 793
115 Heves Hatvan 475 380 280
121 Heves Heves 175 260 516
135 Heves Kál 5 603 198
150 Heves Kompolt 12 993 912
156 Heves Lőrinci 177 594 001
164 Heves Mátraderecske 105 728 193
185 Heves Nagyréde 93 599 598
213 Heves Parád 80 017 535
215 Heves Parádsasvár 22 465 924
223 Heves Pétervására 89 383 559
224 Heves Petőfibánya 28 010 135
240 Heves Recsk 75 594 214
267 Heves Szajla 28 607 302
297 Heves Terpes 3 472 648
348 Heves Zagyvaszántó 34 677 620
26 Jász-Nagykun-Szolnok Berekfürdő 34 979 434
80 Jász-Nagykun-Szolnok Fegyvernek 49 067 919
130 Jász-Nagykun-Szolnok Jászberény 380 185 045
131 Jász-Nagykun-Szolnok Jászfényszaru 36 577 469
137 Jász-Nagykun-Szolnok Karcag 334 111 923
140 Jász-Nagykun-Szolnok Kenderes 75 543 597
146 Jász-Nagykun-Szolnok Kisújszállás 191 871 353
151 Jász-Nagykun-Szolnok Kunhegyes 109 854 134
152 Jász-Nagykun-Szolnok Kunmadaras 59 066 233
153 Jász-Nagykun-Szolnok Kunszentmárton 110 801 029
161 Jász-Nagykun-Szolnok Martfű 144 092 092
165 Jász-Nagykun-Szolnok Mezőhék 10 055 553
171 Jász-Nagykun-Szolnok Mezőtúr 220 650 641
238 Jász-Nagykun-Szolnok Rákóczifalva 45 506 337
239 Jász-Nagykun-Szolnok Rákócziújfalu 36 400 716
268 Jász-Nagykun-Szolnok Szajol 44 067 802
284 Jász-Nagykun-Szolnok Szolnok 544 029 618
302 Jász-Nagykun-Szolnok Tiszaföldvár 257 815 110
317 Jász-Nagykun-Szolnok Tószeg 82 521 586
320 Jász-Nagykun-Szolnok Törökszentmiklós 308 582 042
323 Jász-Nagykun-Szolnok Túrkeve 170 736 444
330 Jász-Nagykun-Szolnok Újszász 194 184 044
347 Jász-Nagykun-Szolnok Zagyvarékas 117 138 707
15 Nógrád Balassagyarmat 416 582 240
21 Nógrád Bátonyterenye 97 222 250
217 Nógrád Pásztó 94 240 243
241 Nógrád Rétság+Bánk+Tolmács 123 905 344
243 Nógrád Romhány 73 689 900
259 Nógrád Salgótarján 433 613 417
1 Pest Abony 221 713 620
5 Pest Alsónémedi 105 880 027
122/a Pest Bag 18 789 379
37 Pest Budakalász 113 764 932
38 Pest Budakeszi 182 150 654
39 Pest Budaörs 297 746 263
45 Pest Cegléd 372 472 832
55 Pest Csomád 29 603 492
56 Pest Csömör 156 569 040
57 Pest Dabas 378 592 367
59 Pest Dány 74 770 431
62 Pest Diósd 52 776 631
65 Pest Dunaharaszti 419 085 725
66 Pest Dunakeszi 457 075 864
68 Pest Ecser 53 469 149
74 Pest Érd 515 623 191
75 Pest Erdőkertes 91 034 305
84 Pest Fót 332 157 663
89 Pest Galgahévíz 10 765 859
95 Pest Göd 427 537 113
96 Pest Gödöllő 592 244 472
97 Pest Gyál 369 285 104
114 Pest Halásztelek 63 127 309
117 Pest Hernád 79 132 389
122 Pest Hévízgyörk 34 127 571
126 Pest Inárcs 73 789 811
127 Pest Isaszeg 275 620 384
134 Pest Kakucs 52 592 245
142/a Pest Kerepes 206 854 364
142/b Pest Kistarcsa 176 209 273
149 Pest Kóka 34 363 108
175 Pest Monor 448 328 848
183 Pest Nagykovácsi 29 236 430
184 Pest Nagykőrös 200 364 629
186 Pest Nagytarcsa 60 910 358
204 Pest Ócsa 161 247 776
211 Pest Örbottyán 81 786 671
212 Pest Örkény 149 869 063
221 Pest Pécel 106 237 571
225 Pest Pilisborosjenő 28 363 699
227 Pest Pilisszentiván 129 076 725
228 Pest Pilisvörösvár 53 724 527
230 Pest Pomáz 219 170 736
236 Pest Ráckeve 204 960 245
263 Pest Solymár 189 672 261
273 Pest Százhalombatta 131 125 306
276 Pest Szentendre 209 268 399
279 Pest Szigetcsép 53 692 674
280 Pest Szigethalom 140 711 217
281 Pest Szigetszentmiklós 152 807 445
285 Pest Sződ 18 689 523
286 Pest Sződliget 17 027 764
289 Pest Táborfalva 80 154 128
293 Pest Tárnok 546 624 057
318 Pest Tököl 176 030 807
322 Pest Tura 39 385 773
327 Pest Újhartyán 98 825 010
329 Pest Újlengyel 50 849 145
334 Pest Üröm 22 664 504
335 Pest Vác 528 215 411
338 Pest Vácszentlászló 24 170 520
340 Pest Valkó 20 184 736
345 Pest Vecsés 289 651 435
346 Pest Veresegyház 222 036 901
349 Pest Zsámbok 23 539 744
2 Szabolcs-Szatmár-Bereg Ajak 54 620 415
11 Szabolcs-Szatmár-Bereg Aranyosapáti 28 099 061
17 Szabolcs-Szatmár-Bereg Balkány 29 130 377
24 Szabolcs-Szatmár-Bereg Beregdaróc 23 617 013
25 Szabolcs-Szatmár-Bereg Beregsurány 42 332 048
47 Szabolcs-Szatmár-Bereg Csaroda 37 762 848
50 Szabolcs-Szatmár-Bereg Csenger 116 578 180
81 Szabolcs-Szatmár-Bereg Fehérgyarmat 116 975 286
107 Szabolcs-Szatmár-Bereg Gyüre 1 419 677
147 Szabolcs-Szatmár-Bereg Kisvárda 281 812 603
148 Szabolcs-Szatmár-Bereg Kisvarsány 37 985 305
160 Szabolcs-Szatmár-Bereg Márokpapi 32 399 863
162 Szabolcs-Szatmár-Bereg Mátészalka 344 646 200
192 Szabolcs-Szatmár-Bereg Nyírbátor 176 768 856
194 Szabolcs-Szatmár-Bereg Nyíregyháza 967 540 715
202 Szabolcs-Szatmár-Bereg Nyírtelek 90 811 916
220 Szabolcs-Szatmár-Bereg Pátyod 35 168 951
231 Szabolcs-Szatmár-Bereg Porcsalma 99 506 470
269 Szabolcs-Szatmár-Bereg Szakoly 20 822 344
300 Szabolcs-Szatmár-Bereg Tímár 35 465 316
311 Szabolcs-Szatmár-Bereg Tiszavasvári 212 031 649
325 Szabolcs-Szatmár-Bereg Tyukod 66 306 042
343 Szabolcs-Szatmár-Bereg Vásárosnamény 72 944 683
MINDÖSSZESEN: 29 406 603 182

2. számú melléklet a 2001. évi LVI. törvényhez

Az 1. számú mellékletben meghatározott juttatások számításánál irányadó vagyonfelmérési és vagyonértékelési módszertan

1. Vagyonfelmérés módszertana

1. A törvény 1. §-a, valamint 2. §-ának (2) bekezdése alapján a települési önkormányzatokat megillető vagyon felmérésénél irányadó elvek és intézkedések:

– a vagyon felmérésének alapja a gázszolgáltató társaságok átalakulási vagyonmérlegének vezetékleltára,

– a vezetékleltárból le kell választani az 1991–1992-ben, a TIGÁZ esetében ezen felül az 1993. június 30-ig aktivált vezetékeket, az ennek eredményeképpen előállított adatbázis az 1990. december 31-ig aktivált, illetve üzembe helyezett vezetékeket tartalmazza,

– az adatbázisból le kell választani a külterületi *  vezetékeket, így különbözetként megkapjuk a belterületi vezetékvagyont, továbbá a belterületi vezetékekből a lakossági célú,  *  a külterületi vezetékekből pedig a települések közötti több települést ellátó *  vezetékeket,

– a belterületi lakossági célú vezetékvagyon kiegészítve a külterületi, települések közötti több települést ellátó vezetékeknek az adott településre eső részével képezi az egyes települési önkormányzatok járandóságának számítási alapját képező vezetékvagyont.

A 2. § (2) bekezdése alapján megállapított vezetékvagyont az adott vezetékhossz után elhelyezkedő települések között egyenlő arányban kell felosztani.

A vezetékek egységárának megállapításánál figyelembe nem vett egyéb létesítmények (fogadó állomások, nyomásszabályozók stb.) gázszolgáltató társaságonként számított összértékét vezetékhossz arányában kell felosztani az önkormányzatok között; kivéve azt az esetet, ha ezen átlagosított számítás az önkormányzat számára aránytalan vagyoni sérelmet eredményez. Ez utóbbi esetben az önkormányzat járandóságának megállapításánál az egyéb létesítmények tételesen elszámolt értékét kell figyelembe venni.

2. A törvény 2. §-ának (1) bekezdése alapján fennálló önkormányzati igény megállapításánál alkalmazott elvek:

A törvény 2. §-ának (1) bekezdése alapján fennálló önkormányzati igényt az önkormányzatok által benyújtott az önkormányzati és lakossági hozzájárulásokat tartalmazó – hiteles igazolások, illetve a gázszolgáltatók által elszámolt dokumentumok és jegyzőkönyvek alapján kell megállapítani.

II. A vagyonértékelés módszertana

A felmért vagyon értékelésénél, illetve az önkormányzatokat megillető járandóság számításánál irányadó elvek és intézkedések:

1. Az I/1. pont szerinti vezetékvagyon tekintetében

a) meg kell állapítani e vagyon értékét a gázszolgáltató vállalatok gazdasági társasággá történő átalakulásának időpontjában. A vagyonértékelést – az átalakulási vagyonmérleg készítésénél alkalmazott módszerrel (adatok, költségtényezők) azonosan – a vezeték újraelőállítási költsége és a megfelelő műszaki állapot figyelembevételével kell elvégezni.

b) A fenti a) pont szerint megállapított vagyon tekintetében

– abból kell kiindulni, hogy az önkormányzatok a részükre átadott vagyont apportként beviszik a gázszolgáltató társaságokba és a vagyonért eszközarányos részesedést (részvényt) szereznek,

– az önkormányzatok által bevitt vagyont a társasági vagyonnal azonosan kell értékelni, ezért, az önkormányzatoknak járó részvényhányadot az önkormányzati gázvagyon könyvértéke és a társaság (apport utáni) saját tőkéje hányadosaként kell megállapítani.

2. Az I/2. pont szerinti járandóság tekintetében az elismert hozzájárulás értékének megfelelő névértékű részvényjuttatással kell számolni.

3. A fenti számítás eredményeként az önkormányzatok a törvény 1. §-a és a 2. §-ának (1)–(2) bekezdése alapján egyaránt részvényjuttatásra jogosultak, és a törvény 2. §-ának (4) bekezdése szerinti teljesítéskor szintén részvényjuttatásban részesültek.

4. A vagyonértékelés módszertana eredményeként megállapított juttatásnak az önkormányzatok számára – a törvény elfogadásának időpontjára számított – teljes kompenzációt kell nyújtania.

Ennek érdekében

a) meg kell határozni az önkormányzatoknak járó és a részükre teljesített részvények piaci értékét, melynél az alábbi eseteket és számítási módszereket kell figyelembe venni:

– az önkormányzatok az I/1. pont szerinti juttatás esetén az átalakulást követően, egységesen 1993. január 1., illetve az I/2. pont szerinti járandóság esetén 1993. december 31-én eladják részvényeiket. A részvények értékét az ún. diszkontált cash-flow (DCF) módszer segítségével az átalakulás időpontjára (1993. január 1-jére, illetve 1993. december 31-re) kell kiszámolni. Azt kell feltételezni, hogy a kapott értéket az önkormányzatok állampapírokba fektetik; az állampapírhozamok figyelembevételével meghatározható a járandóság mai értéke. Állampapírhozamok kiszámításánál 1993. január 1. és 1996. december 31-e között a DWIX indexet, 1997. január 1-jétől pedig a MAX indexet kell figyelembe venni,

– az önkormányzatok részvényeiket a privatizáció időpontjáig (1995. december 31.) megtartják és az állammal együtt értékesítik. Az így értékesített csomag – feltételezhetően – közel 100% lett volna. Ebben az esetben azonban a stratégiai befektetők által a részvények 50%-áért fizetett ár, valamint a tőzsdén kívüli kereskedelemben fizetett ár – 50–50%-os – súlyozásával átlagos privatizációs árfolyamot kell meghatározni. Azt kell feltételezni, hogy a kapott értéket az önkormányzatok állampapírba fektetik, az állampapírhozamok figyelembevételével meghatározható a járandóság mai értéke,

– az önkormányzatok részvényeiket 2000. május 31-ig megtartják. A részvények értékének mai értékére való átszámításánál az államkötvény hozamokat kell figyelembe venni. Ezen időpontra a részvények értékét a DCF módszerrel kell meghatározni,

– tekintettel arra, hogy mindhárom önkormányzati magatartás egyaránt valószínűsíthető, a végleges érték megállapításánál a három számítási mód átlagával kell számolni.

b) Az önkormányzatoknak átadott részvények piaci értékét a vagyonértékelésnél alkalmazott módszerrel azonosan kell elvégezni. Ennek során az alábbi eseteket és számítási módot kell figyelembe venni:

– az önkormányzatok az 1997. I. negyedévben megkapott részvényeket értékesítik. A részvények piaci értékének meghatározásánál a gázszolgáltató társaságok részvényeinek a tőzsdén kívüli kereskedelemben elért átlagos piaci árfolyamát kell figyelembe venni. Azt kell feltételezni, hogy a kapott értéket az önkormányzatok állampapírba fektetik, az állampapírhozamok figyelembevételével meghatározható a járandóság mai értéke,

– az önkormányzatok a részvényeiket 2000. augusztus 12-ig megtartják és azokat most egyben értékesítik, ez esetben a piaci érték meghatározásánál szintén a DCF módszert kell alkalmazni,

– tekintettel arra, hogy mindkét önkormányzati magatartás egyaránt valószínűsíthető, a végleges érték megállapításánál e két számítási mód átlagával kell számolni.

c) A juttatandó és a kapott részvények értékelésénél figyelembe kell venni az időközi osztalékfizetéseket és tőkeemeléseket is.

d) A gázszolgáltató társaságok 1993. január 1-jei és 1993. december 31-ei DCF értékelésénél 1993. január 1. és 1999. december 31. között a társaságok tényleges cash-flowját kell figyelembe venni. Az ezt követő időszakra elsősorban a társaságok vezetése által összeállított előrejelzések alapján kell a társaságok értékelését végezni.

A társaságok 2000. május 31-i időpontra történő DCF értékelésénél elsősorban a társaságok vezetése által összeállított előrejelzések alapján kell a társaságok értékelését végezni.

A DCF módszer alkalmazását úgy kell végezni, amint azt egy független értékelő végezné a gázszolgáltató társaságok önálló üzleti értékének megállapításánál. Ennek érdekében az értékelésnél

– olyan növekedés vehető figyelembe a gázszolgáltató társaságok bevételeinél, amely megfelel a piaci telítettségnek, a lehetőségeknek,

– az árrés, működési költségek, egységre jutó beruházás diszkontráta esetében az értékelésnél nem a lehetséges maximális vagy minimális érték, hanem egy ésszerű várható érték vehető figyelembe.

III. A fenti módszertan alapján 2000. augusztus 12-i időpontra az alábbi értékelési kulcsok az irányadók

Átszámítási kulcsok 2000. augusztus 12-re
Részvények névértékére számolva 1990. évi LXV. törvény szerint 1993. évi LXXXII. törvény szerint kapott juttatások
ÉGÁZ 366,0% 367,2% 233,7%
KÖGÁZ 238,9% 239,6% 161,3%
DÉGÁZ 224,0% 224,8% 170,8%
DDGÁZ 249,8% 252,4% 181,6%
TIGÁZ 404,9% 409,2% 308,0%