83 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Felsőzsolca | 58 582 508 | |
93 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Gesztely | 24 717 090 | |
118 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Hernádkak | 27 686 940 | |
119 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Hernádnémeti | 153 805 701 | |
120 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Hét | 342 350 | |
139 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Kazincbarcika | 222 834 071 | |
145 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Kistokaj | 20 167 237 | |
159 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Mályi | 34 670 440 | |
166 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Mezőkeresztes+Csincse | 20 188 721 | |
167 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Mezőkövesd | 367 276 394 | |
169 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Mezőnagymihály | 28 380 838 | |
170 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Mezőnyárád | 18 880 399 | |
173 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Miskolc | 997 981 692 | |
189 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Nyékládháza | 173 860 021 | |
205 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Onga | 52 888 199 | |
206 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Ónod | 47 124 351 | |
209 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Ózd | 101 328 937 | |
234 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Putnok | 68 373 351 | |
245 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Rudabánya | 7 651 137 | |
246 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Sajóbábony | 93 310 058 | |
247 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Sajóecseg | 30 221 444 | |
248 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Sajóhídvég | 22 117 168 | |
250 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Sajókeresztúr | 34 840 603 | |
251 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Sajólád | 17 873 327 | |
253 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Sajópálfala | 21 671 532 | |
254 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Sajópetri | 7 505 200 | |
255 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Sajósenye | 9 569 806 | |
256 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Sajószentpéter | 112 719 882 | |
257 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Sajóvámos | 37 291 507 | |
258 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Sajóvelezd | 16 036 224 | |
260 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Sály | 74 153 626 | |
262 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Serényfalva | 21 118 561 | |
277 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Szentistván | 106 603 014 | |
282 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Szikszó | 26 504 125 | |
283 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Szirmabesenyő | 88 053 697 | |
291 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Tard | 50 661 021 | |
299 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Tibolddaróc | 43 765 045 | |
304 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Tiszalúc | 49 578 052 | |
306 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Tiszapalkonya | 26 757 909 | |
310 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Tiszaújváros | 180 156 065 | |
344 | Borsod-Abaúj-Zemplén | Vatta | 23 993 532 | |
18 | Hajdú-Bihar | Balmazújváros | 248 365 185 | |
61 | Hajdú-Bihar | Debrecen | 1 519 144 994 | |
67 | Hajdú-Bihar | Ebes | 100 802 668 | |
85 | Hajdú-Bihar | Földes | 98 565 386 | |
108 | Hajdú-Bihar | Hajdúböszörmény | 378 709 148 | |
109 | Hajdú-Bihar | Hajdúdorog | 39 144 981 | |
111 | Hajdú-Bihar | Hajdúnánás | 282 043 924 | |
112 | Hajdú-Bihar | Hajdúszoboszló | 366 705 523 | |
124 | Hajdú-Bihar | Hortobágy | 18 991 507 | |
133 | Hajdú-Bihar | Kaba | 81 531 176 | |
179 | Hajdú-Bihar | Nádudvar | 89 347 824 | |
181 | Hajdú-Bihar | Nagyhegyes | 43 344 962 | |
229 | Hajdú-Bihar | Polgár | 102 114 526 | |
235 | Hajdú-Bihar | Püspökladány | 142 635 823 | |
298 | Hajdú-Bihar | Tetétlen | 21 456 191 | |
331 | Hajdú-Bihar | Újszentmargita | 16 518 562 | |
23 | Heves | Bélapátfalva | 86 450 641 | |
28 | Heves | Besenyőtelek | 19 096 946 | |
30 | Heves | Bodony | 15 501 561 | |
31 | Heves | Boldog | 22 063 052 | |
41 | Heves | Bükkszék | 60 752 540 | |
164 | Heves | Dormánd | 3 250 941 | |
70 | Heves | Eger | 619 049 400 | |
76 | Heves | Erdőkövesd | 14 218 262 | |
77 | Heves | Erdőtelek | 90 946 460 | |
87 | Heves | Füzesabony | 119 750 000 | |
99 | Heves | Gyöngyös | 327 612 931 | |
100 | Heves | Gyöngyöshalász | 20 362 793 | |
115 | Heves | Hatvan | 475 380 280 | |
121 | Heves | Heves | 175 260 516 | |
135 | Heves | Kál | 5 603 198 | |
150 | Heves | Kompolt | 12 993 912 | |
156 | Heves | Lőrinci | 177 594 001 | |
164 | Heves | Mátraderecske | 105 728 193 | |
185 | Heves | Nagyréde | 93 599 598 | |
213 | Heves | Parád | 80 017 535 | |
215 | Heves | Parádsasvár | 22 465 924 | |
223 | Heves | Pétervására | 89 383 559 | |
224 | Heves | Petőfibánya | 28 010 135 | |
240 | Heves | Recsk | 75 594 214 | |
267 | Heves | Szajla | 28 607 302 | |
297 | Heves | Terpes | 3 472 648 | |
348 | Heves | Zagyvaszántó | 34 677 620 | |
26 | Jász-Nagykun-Szolnok | Berekfürdő | 34 979 434 | |
80 | Jász-Nagykun-Szolnok | Fegyvernek | 49 067 919 | |
130 | Jász-Nagykun-Szolnok | Jászberény | 380 185 045 | |
131 | Jász-Nagykun-Szolnok | Jászfényszaru | 36 577 469 | |
137 | Jász-Nagykun-Szolnok | Karcag | 334 111 923 | |
140 | Jász-Nagykun-Szolnok | Kenderes | 75 543 597 | |
146 | Jász-Nagykun-Szolnok | Kisújszállás | 191 871 353 | |
151 | Jász-Nagykun-Szolnok | Kunhegyes | 109 854 134 | |
152 | Jász-Nagykun-Szolnok | Kunmadaras | 59 066 233 | |
153 | Jász-Nagykun-Szolnok | Kunszentmárton | 110 801 029 | |
161 | Jász-Nagykun-Szolnok | Martfű | 144 092 092 | |
165 | Jász-Nagykun-Szolnok | Mezőhék | 10 055 553 | |
171 | Jász-Nagykun-Szolnok | Mezőtúr | 220 650 641 | |
238 | Jász-Nagykun-Szolnok | Rákóczifalva | 45 506 337 | |
239 | Jász-Nagykun-Szolnok | Rákócziújfalu | 36 400 716 | |
268 | Jász-Nagykun-Szolnok | Szajol | 44 067 802 | |
284 | Jász-Nagykun-Szolnok | Szolnok | 544 029 618 | |
302 | Jász-Nagykun-Szolnok | Tiszaföldvár | 257 815 110 | |
317 | Jász-Nagykun-Szolnok | Tószeg | 82 521 586 | |
320 | Jász-Nagykun-Szolnok | Törökszentmiklós | 308 582 042 | |
323 | Jász-Nagykun-Szolnok | Túrkeve | 170 736 444 | |
330 | Jász-Nagykun-Szolnok | Újszász | 194 184 044 | |
347 | Jász-Nagykun-Szolnok | Zagyvarékas | 117 138 707 | |
15 | Nógrád | Balassagyarmat | 416 582 240 | |
21 | Nógrád | Bátonyterenye | 97 222 250 | |
217 | Nógrád | Pásztó | 94 240 243 | |
241 | Nógrád | Rétság+Bánk+Tolmács | 123 905 344 | |
243 | Nógrád | Romhány | 73 689 900 | |
259 | Nógrád | Salgótarján | 433 613 417 | |
1 | Pest | Abony | 221 713 620 | |
5 | Pest | Alsónémedi | 105 880 027 | |
122/a | Pest | Bag | 18 789 379 | |
37 | Pest | Budakalász | 113 764 932 | |
38 | Pest | Budakeszi | 182 150 654 | |
39 | Pest | Budaörs | 297 746 263 | |
45 | Pest | Cegléd | 372 472 832 | |
55 | Pest | Csomád | 29 603 492 | |
56 | Pest | Csömör | 156 569 040 | |
57 | Pest | Dabas | 378 592 367 | |
59 | Pest | Dány | 74 770 431 | |
62 | Pest | Diósd | 52 776 631 | |
65 | Pest | Dunaharaszti | 419 085 725 | |
66 | Pest | Dunakeszi | 457 075 864 | |
68 | Pest | Ecser | 53 469 149 | |
74 | Pest | Érd | 515 623 191 | |
75 | Pest | Erdőkertes | 91 034 305 | |
84 | Pest | Fót | 332 157 663 | |
89 | Pest | Galgahévíz | 10 765 859 | |
95 | Pest | Göd | 427 537 113 | |
96 | Pest | Gödöllő | 592 244 472 | |
97 | Pest | Gyál | 369 285 104 | |
114 | Pest | Halásztelek | 63 127 309 | |
117 | Pest | Hernád | 79 132 389 | |
122 | Pest | Hévízgyörk | 34 127 571 | |
126 | Pest | Inárcs | 73 789 811 | |
127 | Pest | Isaszeg | 275 620 384 | |
134 | Pest | Kakucs | 52 592 245 | |
142/a | Pest | Kerepes | 206 854 364 | |
142/b | Pest | Kistarcsa | 176 209 273 | |
149 | Pest | Kóka | 34 363 108 | |
175 | Pest | Monor | 448 328 848 | |
183 | Pest | Nagykovácsi | 29 236 430 | |
184 | Pest | Nagykőrös | 200 364 629 | |
186 | Pest | Nagytarcsa | 60 910 358 | |
204 | Pest | Ócsa | 161 247 776 | |
211 | Pest | Örbottyán | 81 786 671 | |
212 | Pest | Örkény | 149 869 063 | |
221 | Pest | Pécel | 106 237 571 | |
225 | Pest | Pilisborosjenő | 28 363 699 | |
227 | Pest | Pilisszentiván | 129 076 725 | |
228 | Pest | Pilisvörösvár | 53 724 527 | |
230 | Pest | Pomáz | 219 170 736 | |
236 | Pest | Ráckeve | 204 960 245 | |
263 | Pest | Solymár | 189 672 261 | |
273 | Pest | Százhalombatta | 131 125 306 | |
276 | Pest | Szentendre | 209 268 399 | |
279 | Pest | Szigetcsép | 53 692 674 | |
280 | Pest | Szigethalom | 140 711 217 | |
281 | Pest | Szigetszentmiklós | 152 807 445 | |
285 | Pest | Sződ | 18 689 523 | |
286 | Pest | Sződliget | 17 027 764 | |
289 | Pest | Táborfalva | 80 154 128 | |
293 | Pest | Tárnok | 546 624 057 | |
318 | Pest | Tököl | 176 030 807 | |
322 | Pest | Tura | 39 385 773 | |
327 | Pest | Újhartyán | 98 825 010 | |
329 | Pest | Újlengyel | 50 849 145 | |
334 | Pest | Üröm | 22 664 504 | |
335 | Pest | Vác | 528 215 411 | |
338 | Pest | Vácszentlászló | 24 170 520 | |
340 | Pest | Valkó | 20 184 736 | |
345 | Pest | Vecsés | 289 651 435 | |
346 | Pest | Veresegyház | 222 036 901 | |
349 | Pest | Zsámbok | 23 539 744 | |
2 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Ajak | 54 620 415 | |
11 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Aranyosapáti | 28 099 061 | |
17 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Balkány | 29 130 377 | |
24 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Beregdaróc | 23 617 013 | |
25 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Beregsurány | 42 332 048 | |
47 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Csaroda | 37 762 848 | |
50 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Csenger | 116 578 180 | |
81 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Fehérgyarmat | 116 975 286 | |
107 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Gyüre | 1 419 677 | |
147 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Kisvárda | 281 812 603 | |
148 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Kisvarsány | 37 985 305 | |
160 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Márokpapi | 32 399 863 | |
162 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Mátészalka | 344 646 200 | |
192 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Nyírbátor | 176 768 856 | |
194 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Nyíregyháza | 967 540 715 | |
202 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Nyírtelek | 90 811 916 | |
220 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Pátyod | 35 168 951 | |
231 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Porcsalma | 99 506 470 | |
269 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Szakoly | 20 822 344 | |
300 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Tímár | 35 465 316 | |
311 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Tiszavasvári | 212 031 649 | |
325 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Tyukod | 66 306 042 | |
343 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Vásárosnamény | 72 944 683 | |
MINDÖSSZESEN: | 29 406 603 182 |
1. A törvény 1. §-a, valamint 2. §-ának (2) bekezdése alapján a települési önkormányzatokat megillető vagyon felmérésénél irányadó elvek és intézkedések:
- a vagyon felmérésének alapja a gázszolgáltató társaságok átalakulási vagyonmérlegének vezetékleltára,
- a vezetékleltárból le kell választani az 1991-1992-ben, a TIGÁZ esetében ezen felül az 1993. június 30-ig aktivált vezetékeket, az ennek eredményeképpen előállított adatbázis az 1990. december 31-ig aktivált, illetve üzembe helyezett vezetékeket tartalmazza,
- az adatbázisból le kell választani a külterületi * vezetékeket, így különbözetként megkapjuk a belterületi vezetékvagyont, továbbá a belterületi vezetékekből a lakossági célú, * a külterületi vezetékekből pedig a települések közötti több települést ellátó * vezetékeket,
- a belterületi lakossági célú vezetékvagyon kiegészítve a külterületi, települések közötti több települést ellátó vezetékeknek az adott településre eső részével képezi az egyes települési önkormányzatok járandóságának számítási alapját képező vezetékvagyont.
A 2. § (2) bekezdése alapján megállapított vezetékvagyont az adott vezetékhossz után elhelyezkedő települések között egyenlő arányban kell felosztani.
A vezetékek egységárának megállapításánál figyelembe nem vett egyéb létesítmények (fogadó állomások, nyomásszabályozók stb.) gázszolgáltató társaságonként számított összértékét vezetékhossz arányában kell felosztani az önkormányzatok között; kivéve azt az esetet, ha ezen átlagosított számítás az önkormányzat számára aránytalan vagyoni sérelmet eredményez. Ez utóbbi esetben az önkormányzat járandóságának megállapításánál az egyéb létesítmények tételesen elszámolt értékét kell figyelembe venni.
2. A törvény 2. §-ának (1) bekezdése alapján fennálló önkormányzati igény megállapításánál alkalmazott elvek:
A törvény 2. §-ának (1) bekezdése alapján fennálló önkormányzati igényt az önkormányzatok által benyújtott az önkormányzati és lakossági hozzájárulásokat tartalmazó - hiteles igazolások, illetve a gázszolgáltatók által elszámolt dokumentumok és jegyzőkönyvek alapján kell megállapítani.
A felmért vagyon értékelésénél, illetve az önkormányzatokat megillető járandóság számításánál irányadó elvek és intézkedések:
1. Az I/1. pont szerinti vezetékvagyon tekintetében
a) meg kell állapítani e vagyon értékét a gázszolgáltató vállalatok gazdasági társasággá történő átalakulásának időpontjában. A vagyonértékelést - az átalakulási vagyonmérleg készítésénél alkalmazott módszerrel (adatok, költségtényezők) azonosan - a vezeték újraelőállítási költsége és a megfelelő műszaki állapot figyelembevételével kell elvégezni.
b) A fenti a) pont szerint megállapított vagyon tekintetében
- abból kell kiindulni, hogy az önkormányzatok a részükre átadott vagyont apportként beviszik a gázszolgáltató társaságokba és a vagyonért eszközarányos részesedést (részvényt) szereznek,
- az önkormányzatok által bevitt vagyont a társasági vagyonnal azonosan kell értékelni, ezért, az önkormányzatoknak járó részvényhányadot az önkormányzati gázvagyon könyvértéke és a társaság (apport utáni) saját tőkéje hányadosaként kell megállapítani.
2. Az I/2. pont szerinti járandóság tekintetében az elismert hozzájárulás értékének megfelelő névértékű részvényjuttatással kell számolni.
3. A fenti számítás eredményeként az önkormányzatok a törvény 1. §-a és a 2. §-ának (1)-(2) bekezdése alapján egyaránt részvényjuttatásra jogosultak, és a törvény 2. §-ának (4) bekezdése szerinti teljesítéskor szintén részvényjuttatásban részesültek.
4. A vagyonértékelés módszertana eredményeként megállapított juttatásnak az önkormányzatok számára - a törvény elfogadásának időpontjára számított - teljes kompenzációt kell nyújtania.
Ennek érdekében
a) meg kell határozni az önkormányzatoknak járó és a részükre teljesített részvények piaci értékét, melynél az alábbi eseteket és számítási módszereket kell figyelembe venni:
- az önkormányzatok az I/1. pont szerinti juttatás esetén az átalakulást követően, egységesen 1993. január 1., illetve az I/2. pont szerinti járandóság esetén 1993. december 31-én eladják részvényeiket. A részvények értékét az ún. diszkontált cash-flow (DCF) módszer segítségével az átalakulás időpontjára (1993. január 1-jére, illetve 1993. december 31-re) kell kiszámolni. Azt kell feltételezni, hogy a kapott értéket az önkormányzatok állampapírokba fektetik; az állampapírhozamok figyelembevételével meghatározható a járandóság mai értéke. Állampapírhozamok kiszámításánál 1993. január 1. és 1996. december 31-e között a DWIX indexet, 1997. január 1-jétől pedig a MAX indexet kell figyelembe venni,
- az önkormányzatok részvényeiket a privatizáció időpontjáig (1995. december 31.) megtartják és az állammal együtt értékesítik. Az így értékesített csomag - feltételezhetően - közel 100% lett volna. Ebben az esetben azonban a stratégiai befektetők által a részvények 50%-áért fizetett ár, valamint a tőzsdén kívüli kereskedelemben fizetett ár - 50-50%-os - súlyozásával átlagos privatizációs árfolyamot kell meghatározni. Azt kell feltételezni, hogy a kapott értéket az önkormányzatok állampapírba fektetik, az állampapírhozamok figyelembevételével meghatározható a járandóság mai értéke,
- az önkormányzatok részvényeiket 2000. május 31-ig megtartják. A részvények értékének mai értékére való átszámításánál az államkötvény hozamokat kell figyelembe venni. Ezen időpontra a részvények értékét a DCF módszerrel kell meghatározni,
- tekintettel arra, hogy mindhárom önkormányzati magatartás egyaránt valószínűsíthető, a végleges érték megállapításánál a három számítási mód átlagával kell számolni.
b) Az önkormányzatoknak átadott részvények piaci értékét a vagyonértékelésnél alkalmazott módszerrel azonosan kell elvégezni. Ennek során az alábbi eseteket és számítási módot kell figyelembe venni:
- az önkormányzatok az 1997. I. negyedévben megkapott részvényeket értékesítik. A részvények piaci értékének meghatározásánál a gázszolgáltató társaságok részvényeinek a tőzsdén kívüli kereskedelemben elért átlagos piaci árfolyamát kell figyelembe venni. Azt kell feltételezni, hogy a kapott értéket az önkormányzatok állampapírba fektetik, az állampapírhozamok figyelembevételével meghatározható a járandóság mai értéke,
- az önkormányzatok a részvényeiket 2000. augusztus 12-ig megtartják és azokat most egyben értékesítik, ez esetben a piaci érték meghatározásánál szintén a DCF módszert kell alkalmazni,
- tekintettel arra, hogy mindkét önkormányzati magatartás egyaránt valószínűsíthető, a végleges érték megállapításánál e két számítási mód átlagával kell számolni.
c) A juttatandó és a kapott részvények értékelésénél figyelembe kell venni az időközi osztalékfizetéseket és tőkeemeléseket is.
d) A gázszolgáltató társaságok 1993. január 1-jei és 1993. december 31-ei DCF értékelésénél 1993. január 1. és 1999. december 31. között a társaságok tényleges cash-flowját kell figyelembe venni. Az ezt követő időszakra elsősorban a társaságok vezetése által összeállított előrejelzések alapján kell a társaságok értékelését végezni.
A társaságok 2000. május 31-i időpontra történő DCF értékelésénél elsősorban a társaságok vezetése által összeállított előrejelzések alapján kell a társaságok értékelését végezni.
A DCF módszer alkalmazását úgy kell végezni, amint azt egy független értékelő végezné a gázszolgáltató társaságok önálló üzleti értékének megállapításánál. Ennek érdekében az értékelésnél
- olyan növekedés vehető figyelembe a gázszolgáltató társaságok bevételeinél, amely megfelel a piaci telítettségnek, a lehetőségeknek,
- az árrés, működési költségek, egységre jutó beruházás diszkontráta esetében az értékelésnél nem a lehetséges maximális vagy minimális érték, hanem egy ésszerű várható érték vehető figyelembe.
Átszámítási kulcsok 2000. augusztus 12-re | ||||
Részvények névértékére számolva | 1990. évi LXV. törvény szerint | 1993. évi LXXXII. törvény szerint | kapott juttatások | |
ÉGÁZ | 366,0% | 367,2% | 233,7% | |
KÖGÁZ | 238,9% | 239,6% | 161,3% | |
DÉGÁZ | 224,0% | 224,8% | 170,8% | |
DDGÁZ | 249,8% | 252,4% | 181,6% | |
TIGÁZ | 404,9% | 409,2% | 308,0% |