Időállapot: közlönyállapot (2003.XII.22.)

2003. évi CXVI. törvény - a Magyar Köztársaság 2004. évi költségvetéséről és az államháztartás hároméves kereteiről 15/16. oldal

1.2.7. A kiegészítő támogatás összegét csökkenti – az e törvény 3. számú mellékletének 26. a) és b) jogcímeit, valamint a 26. aa) jogcímhez kapcsolódó mutatószám alapján járó 19., 20. a) és 20. ba) jogcím szerinti hozzájárulások kivételével számított – a tárgyévi normatív hozzájárulás, és az átengedett személyi jövedelemadó, valamint az iparűzési adóerő-képesség együttes összegének 2%-a.

1.2.8. Az előző években felvett működési hitel tárgyévi visszafizetési kötelezettsége a számított forráshiánynak nem része.

1.2.9. Amennyiben a helyi önkormányzat egy lakosra jutó tárgyévet megelőző évi teljesített működési kiadásainak összege a 2002. évi teljesített működési kiadások 14%-kal növelt országos, településkategóriánkénti egy lakosra jutó – az útmutatóban meghatározott helyi kötelező feladatok megjelenítését eredményező korrekciókkal és a legalacsonyabb és legmagasabb működési kiadást teljesítő önkormányzatok 3%-a figyelmen kívül hagyásával – számított átlagának 110%-át meghaladja, illetve nem éri el annak 90%-át, akkor a forráshiány összege csökken, illetve nő. A számítást az OEP finanszírozási kör nélkül kell elvégezni. Egy adott önkormányzat szempontjából a településkategória átlaga az önkormányzat lakosságszáma alapján, az útmutatóban meghatározott kategória intervallumának közepétől való elhelyezkedése figyelembevételével kerül meghatározásra.

1.2.10. Az 1.2.9. pontban foglalt átlagtól való eltérés számításakor – legfeljebb az országos településkategória 100%-os mértékének megfelelő szintig – az önkormányzat 2003. évi kiadását csökkenti:

1.2.10.1. a fenntartott nevelési, alapfokú oktatási, közművelődési, szociális intézményekre fordított normatív hozzájáruláson, normatív kötött támogatáson, átvett pénzeszközökön, valamint a tevékenységhez kapcsolódó működési bevételeken felüli kiadás 50%-a a 2003. év január 1-jén a 3500 fő vagy ez alatti lakosságszámú helyi önkormányzatnál,

1.2.10.2. a közmunka és közhasznú foglalkoztatás erre a célra átvett pénzeszközt és működési bevételt meghaladó személyi kiadásai,

1.2.10.3. a határátkelőhelyek, kompok, révek fenntartásához kapcsolódó működési célú állami támogatáson és a tevékenységhez kapcsolódó működési bevételeken felüli kiadásai.

1.2.11. Amennyiben a helyi önkormányzat a közoktatási intézményeire vonatkozóan az 1.1.3. pont alatti kapacitáskihasználtsági feltételt legalább a 2003/2004. tanévre teljesíti, a kiegészítő támogatás összegének időarányos, 8 havi részére jogosult.

1.2.12. Az előző pontokba foglalt korrekciókkal számított támogatás nem lehet több az önkormányzat költségvetési rendeletében elfogadott működési célú hitel összegénél.

1.3. A helyi önkormányzatok igényüket a Pénzügyminisztériumhoz az Igazgatóságokon keresztül nyújthatják be 2 példányban. Az Igazgatóságokhoz való beérkezés időpontja tárgyév április 20. és tárgyév szeptember 30.

Az igénylést a következő dokumentumokkal együtt kell megküldeni (a tárgyév első félévére vonatkozó dokumentumok csak a második határidőre szükségesek):

– a tárgyévet megelőző év költségvetésének végrehajtásáról, a tárgyévet megelőző évben az önkormányzat pénzmaradványának megállapításáról és felhasználásáról, a tárgyévi költségvetésről, és a tárgyévi első félévi beszámolóról szóló képviselő-testületi előterjesztés, rendelet, illetőleg határozat, könyvvizsgálói jelentés,

– az 1990. december 31. előtti hiteltartozás és kamatai tárgyévet érintő kötelezettségének igazolásáról szóló banki bizonylat,

– működési célú éven belüli hitelek és azok kamatainak (kivéve a munkabérhitelek) igazolásáról szóló banki bizonylat,

– a képviselő-testület nyilatkozata 1.1.1–1.1.5. pontokban foglaltak igazolására.

A Pénzügyminisztérium ütemezésének megfelelően az Igazgatóságok az igénybenyújtásra vonatkozó határidőket követően – legkésőbb 30 napon belül – a rendelkezésre álló dokumentumok és a helyi ismereteik alapján rövid szöveges és számszaki elemzést készítenek a figyelembe vehető forráshiányról. A kérelmeket és azok, mellékleteit önkormányzatonként 1 példányban a Pénzügyminisztérium részére küldik meg.

A kérelmek döntés-előkészítése során – indokolt esetben – a Pénzügyminisztérium további információkat kérhet az önkormányzatoktól vagy az illetékes Igazgatóságtól.

1.4. A támogatásokról a pénzügyminiszter döntése meghozatala előtt a tárgyév július 15-éig, illetve tárgyév november 30-áig előzetesen tájékoztatja az Országgyűlés Önkormányzati Bizottságát. A támogatásokat önkormányzatonként – évente két alkalommal – a Magyar Közlönyben kell közzé tenni.

1.5. Az önhibájukon kívül hátrányos helyzetben lévő önkormányzatok a tárgyévben megillető kiegészítő állami támogatás összegének terhére – utólagos elszámolási kötelezettség mellett – finanszírozási előleget vehetnek igénybe. Az előleg igénylésére az önkormányzat elfogadott költségvetési rendelete alapján, annak elfogadási időpontjához igazodóan tárgyév február 5-éig, illetve tárgyév március 5-éig – van lehetőség.

1.5.1. A jogosan igénybe vehető előleg összege:

– ha az előző évben is forráshiányos volt az önkormányzat, nem lehet több, mint a tárgyévet megelőző évben a részére folyósított kiegészítő támogatás összegének 70%-a,

– ha az előző évben ezen a címen nem részesült támogatásban az önkormányzat, nem haladhatja meg az elfogadott költségvetési rendeletében meghatározott működési célú hitel 60%-át.

1.5.2. Az erre irányuló kérelmeket a Belügyminisztériumnak címezve az illetékes Igazgatósághoz kell benyújtani. Az előleg átutalása az első hét hónap során havonta időarányosan, a nettó finanszírozás keretében történik a kiegészítő támogatás terhére.

1.5.3. Amennyiben az első alkalommal megállapított kiegészítő támogatás összege kisebb, mint az igényelt előleg, akkor a jogtalanul igénybe vett előleg különbözetet – az előleg folyósításától a támogatás folyósításának megkezdéséig számított, a költségvetési évet megelőző év átlagos jegybanki alapkamata kétszeresével növelten – a nettó finanszírozásba tartozó források terhére kell – a tartozás erejéig – elszámolni.

1.5.4. Az igénybe vett előlegről az önkormányzatok tárgyév május 31-éig mondhatnak le írásban. A lemondást a Belügyminisztériumnak kell címezni, és az illetékes Igazgatósághoz kell benyújtani. Az előleg folyósításától a lemondás időpontjáig igénybe vett előleget a költségvetési évet megelőző év átlagos jegybanki alapkamata kétszeresével növelten a nettó finanszírozás keretében kell – a tartozás erejéig – elszámolni.

1.6. A támogatás átutalása – a nettó finanszírozás keretében – a közzététel hónapjáig időarányosan járó támogatásra szólóan – az előleggel korrigálva – egy összegben, a további részre vonatkozóan havi ütemezésben történik.

1.7. A támogatott helyi önkormányzat a jóváhagyott támogatásról év végén az útmutató szerint elszámol. Az elszámolás során a helyi önkormányzat bemutatja az igénybejelentés alapjául szolgáló feltételrendszer teljesülését, valamint az e melléklet szerinti 1.7.2–1.7.5. pontokban foglaltakat.

1.7.1. Amennyiben az elszámolás során a helyi önkormányzat az e melléklet 1.1.1–1.1.5. pontja szerinti valamely feltételt nem teljesíti, a támogatásra nem jogosult, s a jogtalanul igénybe vett teljes támogatást az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 64/B. § (1) bekezdésében foglaltak szerint visszafizeti az Áht. 64/B. § (2) bekezdésében foglaltak szerinti kamattal együtt.

1.7.2. Amennyiben a helyi önkormányzat az e melléklet 1.1.6. pontja szerinti egyensúlyi feltételnek a teljesített bevételek és kiadások számbavétele alapján nem felel meg, akkor a teljesített felhalmozási bevételeket meghaladó felhalmozási kiadások összegével megegyező jogtalanul igénybe vett kiegészítő támogatást vissza kell fizetnie.

1.7.3. Amennyiben a helyi önkormányzat tárgyévben teljesített működési célú intézményi bevételei és önkormányzati sajátos – SZJA nélküli – működési bevételei meghaladják a támogatásnál e jogcímeken figyelembe vett működési bevételeket, úgy a figyelembe vett működési célú intézményi bevétel 30%-át, valamint az önkormányzati sajátos – SZJA nélküli – működési bevétel 10%-át meghaladó többletbevétel összegével megegyező támogatást a központi költségvetés javára vissza kell fizetnie.

1.7.4. Az elszámolás során visszafizetendő a központi költségvetés javára a kiegészítő támogatásnál figyelembe nem vett normatív hozzájárulás évközi és év végi pótlólagos igénylésének évközi és év végi visszafizetési kötelezettséget meghaladó összegével megegyező támogatás is, a kötelező feladat ellátási körben eddig el nem látott, új feladathoz kapcsolódó normatív állami hozzájárulás kivételével.

1.7.5. Az 1.7.2–1.7.4. pontokban foglalt visszafizetési kötelezettség együttes összege nem haladhatja meg az e jogcímen kapott kiegészítő támogatás összegét. A jogtalan igénybevételt az Áht. 64/B. § (2) bekezdésében foglalt kamatfizetési kötelezettség terheli. A jogtalan igénybevétel napja 2004. év december 31.

2. Állami támogatás a tartósan fizetésképtelen helyzetbe került helyi önkormányzatok adósságrendezésére irányuló hitelfelvétel visszterhes kamattámogatására, az adósságrendezés alatt működési célra igényelhető támogatásra, valamint a pénzügyi gondnok díjára

2004. évi előirányzat: 300 millió forint

2.1. Visszterhes kamattámogatás iránti kérelmet nyújthat be az a helyi önkormányzat, amely a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvényben szabályozott eljárás keretében az egyezséget pénzintézeti hitellel teremtette meg. A visszatérítendő kamattámogatás legfeljebb a jegybanki alapkamat +0,5% mértékig nyújtható. A kamattámogatás kamatmentes. Visszatérítését a hitel lejáratát követő évben kell megkezdeni. A kamattámogatás visszatérítésének időtartama nem lehet hosszabb, mint a hitel futamideje. A kérelemhez mellékelni kell a pénzintézeti hitelről kötött megállapodást, az önkormányzat saját forrásaira és a fizetőképességére vonatkozó nyilatkozatot, a kamattámogatás visszatérítéséhez előkészített megállapodás tervezetét, és az ezeket bizonyító okiratokat.

2.2. Az adósságrendezés megindítását követően, az adósságrendezési eljárás időtartama alatt a forráshiányból eredő jelentős ellátóképesség-csökkenés és az e törvény 6. számú mellékletének 1. pontjában foglalt feltételek fennállása esetén a helyi önkormányzat támogatást igényelhet. E támogatást csak az a helyi önkormányzat igényelheti, amely a források maximális feltárására és a kiadások lehetséges csökkentésére tett intézkedések mellett sem képes a válságköltségvetésben vagy a működési válságtervben foglalt feladatok ellátására. Amennyiben az önkormányzat adott költségvetési évben az e törvény 6. számú mellékletének 1. pontjában szabályozott támogatásban már részesült, úgy e jogcímen támogatást nem igényelhet.

A visszterhes kamattámogatás és a működési támogatás igénylésének és elbírálásának rendjét a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény végrehajtásának egyes kérdéseiről szóló 95/1996. (VII. 4.) Korm. rendelet 10–14. §-ai rögzítik.

A kérelmek döntés-előkészítése során indokolt esetben a Belügyminisztérium további információkat kérhet az önkormányzatoktól.

2.3. A helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásában közreműködő pénzügyi gondnokok díjához állami támogatás vehető igénybe.

A pénzügyi gondnokok díjának folyósításáról – a bíróság díjmegállapító végzésének jogerőre emelkedését követően – a Belügyminisztérium intézkedik a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény végrehajtásának egyes kérdéseiről szóló 95/1996. (VII. 4.) Korm. rendelet 9. §-a alapján.

A pénzügyi gondnok díjának összege – az általános forgalmi adóval együtt – legalább 600 ezer forint, legfeljebb 2500 ezer forint.

3. A működésképtelen önkormányzatok egyéb támogatása

2004. évi előirányzat: 1 200 millió forint

Azoknak az önkormányzatoknak, amelyek működőképessége az 1. és 2. pont alapján igénybe vehető támogatások mellett nem biztosítható, a belügyminiszter visszatérítendő vagy vissza nem térítendő támogatást adhat, melyet célhoz, feladathoz is köthet. A támogatás igényléséhez és felhasználásához a Belügyminisztérium tárgyév február 10-éig részletes útmutatót készít, és arról – Igazgatóságokon keresztül – a helyi önkormányzatokat tájékoztatja.

A belügyminiszter az előirányzat felhasználásáról az Országgyűlés Önkormányzati Bizottságát a tárgyévet követő év február 28-áig tájékoztatja.

7. számú melléklet a 2003. évi CXVI. törvényhez

A helyi önkormányzatok színházi támogatása

A helyi önkormányzatok színházi támogatási előirányzata összesen 10 503,6 millió forint.

Ebből:

a) Működtetési hozzájárulás

ELŐIRÁNYZAT: 7 012,1 millió forint

Költségvetési szervként állandó vagy alkalmi társulattal új produkciókat létrehozó, folyamatosan játszó kőszínházat fenntartó, vagy ilyen színházat közhasznú társaság tagjaként tulajdonló helyi önkormányzatokat működtetési hozzájárulás illeti meg az alábbiak szerint:

Millió forint
Önkormányzatok Működtetési hozzájárulás
Békés Megyei Önkormányzat (Jókai Színház) 214,1
Heves Megyei Önkormányzat (Gárdonyi Géza Színház) 199,9
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat (Móricz Zsigmond Színház) 201,1
Tolna Megyei Önkormányzat (Deutsche Bühne) 52,9 * 
Veszprém Megyei Önkormányzat (Petőfi Színház) 211,7
Zalaegerszeg Megyei Jogú Városi Önkormányzat (Hevesi Sándor Színház) 205,9
Debrecen Megyei Jogú Városi Önkormányzat (Csokonai Színház) 323,4
Dunaújváros Megyei Jogú Városi Önkormányzat (Bartók Színház) 70,6
Győr Megyei Jogú Városi Önkormányzat (Nemzeti Színház) 370,5
Kaposvár Megyei Jogú Városi Önkormányzat (Csiky Gergely Színház) 200,2
Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzat (Katona József Színház) 196,7
Miskolc Megyei Jogú Városi Önkormányzat (Nemzeti Színház) 288,2
Pécs Megyei Jogú Városi Önkormányzat (Nemzeti Színház, Harmadik Színház) 304,6
Sopron Megyei Jogú Városi Önkormányzat (Petőfi Színház) 181,4
Szeged Megyei Jogú Városi Önkormányzat (Nemzeti Színház) 344,9
Székesfehérvár Megyei Jogú Városi Önkormányzat (Vörösmarty Színház) 197,2
Szolnok Megyei Jogú Városi Önkormányzat (Szigligeti Színház) 213,5
Tatabánya Megyei Jogú Városi Önkormányzat (Jászai Mari Színház) 105,8
Budaörs Városi Önkormányzat (Budaörsi Játékszín) 35,3
Budapest Főváros V. kerületi Önkormányzata (Komédium Színház Kht.) 25,0
Budapest Főváros IX. kerületi Önkormányzata (Piccoló Színház) 26,7
Budapest Főváros VIII. kerületi Önkormányzata (Bárka Színház) 152,9
Budapest Fővárosi Önkormányzat (Bp. Bábszínház, Fővárosi Operettszínház, József Attila Színház, Katona József Színház, Kolibri Színház, Madách Színház, Mikroszkóp Színpad, Radnóti Miklós Színház, Thália Színház, Trafó Kht., Vidám Színpad, Vígszínház, Új Színház) 2 889,6
Összesen: 7 012,1

b) Művészeti tevékenység kiadásaihoz való hozzájárulás

ELŐIRÁNYZAT: 2 250,0 millió forint

A helyi önkormányzatokat a költségvetési rendeletükben tervezett színház-támogatási előirányzatuk figyelembevételével a művészeti kiadásokhoz hozzájárulás illeti meg. Az igénybevétel rendjét a nemzeti kulturális örökség minisztere 2004. január 31-éig rendeletben szabályozza.

c) Bábszínházak működtetési hozzájárulása

ELŐIRÁNYZAT: 130,0 millió forint

Költségvetési szervként állandó vagy alkalmi társulattal új produkciókat létrehozó, folyamatosan játszó bábszínházat fenntartó, vagy ilyen színházat közhasznú társaság tagjaként tulajdonló helyi önkormányzatokat működtetési hozzájárulás illeti meg az alábbiak szerint:

Millió forint
Önkormányzatok Működtetési hozzájárulás
Debrecen Megyei Jogú Város (Vojtina Bábszínház) 13,0
Győr Megyei Jogú Város (Vaskakas Bábszínház) 13,0
Kecskemét Megyei Jogú Város (Ciróka Bábszínház) 13,0
Miskolc Megyei Jogú Város (Csodamalom Bábszínház) 13,0
Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata (Bóbita Bábszínház) 13,0
Szeged Megyei Jogú Város (Kövér Béla Bábszínház) 13,0
Vas Megyei Önkormányzat (Mesebolt Bábszínház) 13,0
Heves Megyei Önkormányzat (Harlekin Bábszínház) 13,0
Veszprém Megyei Önkormányzat (Kabóca Bábszínház) 13,0
Zala Megyei Önkormányzat (Zalaegerszegi Bábszínház) 13,0
Összesen: 130,0

d) Bábszínházak művészeti tevékenységének támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 236,5 millió forint

A helyi önkormányzatokat – az a) pontban nem szereplő önálló bábszínházak után – a költségvetési rendeletükben tervezett bábszínház-támogatási előirányzatuk figyelembevételével a művészeti kiadásokhoz hozzájárulás illeti meg. Az igénybevétel rendjét a nemzeti kulturális örökség minisztere 2004. január 31-éig rendeletben szabályozza.

e) Színházak pályázati támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 875,0 millió forint * 

E támogatást a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma pályázati felhívása alapján a helyi önkormányzatok által fenntartott – az a) pontban nem szereplő –, illetve az általuk támogatott szabadtéri színpadok, nemzetiségi színházak, valamint színházi vállalkozások és alternatív műhelyek igényelhetik. Az e célra felosztható támogatási összeg megoszlása a következő:

Millió forint
Színházak pályázati támogatása
Szabadtéri színházak 235,0
Nemzetiségi színházak 100,0
Színházi vállalkozások, alternatív színházi műhelyek 150,0
Kiemelt alternatív színházi műhelyek 200,0
Alternatív tánc- és mozgásszínházi műhelyek 90,0
Kiemelt alternatív tánc- és mozgásszínházi műhelyek 100,0
Összesen: 875,0

Az elosztásról – a nemzeti kulturális örökség miniszterének rendelete alapján – kuratórium dönt. A támogatás az önkormányzatot illeti meg.

8. számú melléklet a 2003. évi CXVI. törvényhez

A helyi önkormányzatok normatív, kötött felhasználású támogatásai

I. KIEGÉSZÍTŐ TÁMOGATÁS EGYES KÖZOKTATÁSI FELADATOK ELLÁTÁSÁHOZ

1. Pedagógus szakvizsga, továbbképzés, felkészülés támogatása

a) Pedagógus szakvizsga és továbbképzés támogatása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 15 000 forint/pedagógus

A támogatást a helyi önkormányzatok igényelhetik a pedagógus szakvizsga és továbbképzés megszervezéséhez. Az igényjogosultság alapja a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Kt.) 20–21. §-ában és a 122. § (3) bekezdésében felsorolt típusú intézményekben, pedagógus-munkakörben, illetve a törvény 22. §-ában felsorolt intézményekben pedagógiai szakértő vagy pedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatottak 2003/2004. tanévi nyitó, és a 2004/2005. tanévi nyitó közoktatási statisztikai tényleges, illetve becsült, teljes munkaidőre átszámított létszáma. Az így megállapított létszám nem haladhatja meg a helyi önkormányzat rendeletében meghatározott, engedélyezett álláshelyek számát.

A támogatás a pedagógus továbbképzésről, a pedagógus szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben résztvevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet előírásainak megfelelően használható fel. Az igénybe vett támogatás elszámolása a normatív támogatásokkal azonos eljárás alapján a költségvetési évben e jogcímen vállalt kötelezettségek, valamint jogszerűen elszámolt költségek figyelembevételével történik. A tárgyévi támogatással történő elszámolást az ezzel összefüggő gazdasági eseményeket rögzítő nyilvántartásokkal és bizonylatokkal, valamint a szakvizsgáról, illetve továbbképzésről kibocsátott igazolással, tanúsítvánnyal, bizonyítvánnyal, oklevéllel, egyéb okirattal kell alátámasztani.

b) Középiskolai pedagógusok felkészülésének támogatása a kétszintű érettségiztetéshez

FAJLAGOS ÖSSZEG: 10 000 forint/pedagógus

A támogatást a helyi önkormányzatok igényelhetik a középiskolai pedagógusok felkészítéséhez a kétszintű érettségiztetéshez.

Az igényjogosultság alapja a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Kt.) 20. §-a (1) bekezdésének c), d) pontjában felsorolt típusú intézményekben, valamint az f) pontján belüli, a 20. § (2) bekezdésében felsorolt intézmények közül a fogyatékosság típusának megfelelően létrehozott középiskolában, speciális szakiskolában, készségfejlesztő speciális szakiskolában, előkészítő szakiskolában pedagógus-munkakörben foglalkoztatottak 2003/2004. tanévi nyitó, és a 2004/2005. tanévi nyitó közoktatási statisztikai tényleges, illetve becsült, teljes munkaidőre átszámított létszáma. Az így megállapított létszám nem haladhatja meg a helyi önkormányzat rendeletében az érintett intézményekben meghatározott, engedélyezett álláshelyek számát.

A támogatás a kétszintű érettségire felkészítő, akkreditált pedagógus továbbképzésen történő részvétel költségeire használható fel a pedagógus továbbképzésről, a pedagógus szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben résztvevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet előírásainak megfelelően. Az igénybe vett támogatás elszámolása a normatív támogatásokkal azonos eljárás alapján a költségvetési évben e jogcímen vállalt kötelezettségek, valamint jogszerűen elszámolt költségek figyelembevételével történik. A tárgyévi támogatással történő elszámolást azon továbbképzésekről kibocsátott igazolással, tanúsítvánnyal kell alátámasztani, amelyeket az oktatási miniszter közleményben megjelöl.

2. Pedagógusok szakkönyvvásárlása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 14 000 forint/pedagógus

A támogatást a helyi önkormányzatok igényelhetik a Kt. 19. § (6) bekezdése alapján, az általuk fenntartott – a törvény 20–21. §-ában és a 122. § (3) bekezdésében felsorolt típusú – intézményekben, közalkalmazotti jogviszonyban, pedagógus-munkakörben, továbbá szabadidő-szervező és gyermek- és ifjúságvédelmi felelős, illetve a törvény 22. §-ában felsorolt intézményekben pedagógiai szakértő vagy pedagógiai előadó munkakörben (a továbbiakban együtt: pedagógus létszám) foglalkoztatottak után. Az igényjogosultság részletes feltételeit a Kt. végrehajtásáról szóló 20/1997. (II. 13.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 20/1997. (II. 13.) Korm. rendelet] határozza meg. Az igényjogosultság alapja a 2003. december 31-én várható (becsült) pedagógus létszám, a fent hivatkozott rendelet jogosultságra vonatkozó előírásainak figyelembevételével.

Az igénybe vett támogatás elszámolása a normatív hozzájárulásokkal azonos eljárás alapján, a költségvetési évben e jogcímen jogszerűen elszámolt költségek figyelembevételével, a 20/1997. (II. 13.) Korm. rendelet 7. §-a alapján 2003. december 31-i tényleges pedagógus létszám alapján történik. A tárgyévi támogatással történő elszámolást az ezzel összefüggő gazdasági eseményeket rögzítő nyilvántartásokkal és bizonylatokkal kell alátámasztani.

3. A fővárosi és megyei közalapítványok szakmai tevékenysége

ELŐIRÁNYZAT: 2 000,0 millió forint

A támogatás a megyei (fővárosi) önkormányzatokat illeti meg a megye (főváros) területén működő helyi önkormányzatok számára az e törvény 3. számú mellékletében közoktatási célra biztosított normatív hozzájárulási főösszeg eredeti előirányzata arányában.

A támogatás a megyei fejlesztési tervvel összefüggő szakmai fejlesztési, működtetési, üzemeltetési célokra, feladatokra fordítható.

A közalapítványnak az éves támogatási összeg felhasználására vonatkozóan feladat- és ehhez kapcsolódó pénzügyi tervet kell készítenie, amely az elszámolás alapja.

A közalapítvány működtetését más (saját) forrásokból kell biztosítani, erre a célra a támogatás nem fordítható.

Az igénybe vett támogatás elszámolása a normatív hozzájárulásokkal azonos eljárás keretében történik a közalapítványnál a költségvetési évben e jogcímen vállalt kötelezettségek és jogszerűen elszámolt költségek figyelembevételével. A közalapítványnak a megyei (fővárosi) önkormányzat részére a támogatás felhasználását dokumentálni kell.

A kitűzött feladatok lebonyolításához (pályázati kiírás, kiértékelés, a támogatás folyósítása és egyéb szervezési feladatok) a rendelkezésre álló összegek maximum 2%-a használható fel.

4. Szakmai fejlesztési feladatok

FAJLAGOS ÖSSZEG: 2 200 forint/gyermek, tanuló

A támogatást a helyi önkormányzatok az általuk fenntartott közoktatási intézményekben meglévő informatikai berendezések, felszerelések korszerűsítésére, fejlesztésére és működtetésével összefüggő beszerzésekre, továbbá taneszközök és felszerelések beszerzésére igényelhetik az e törvény 3. számú mellékletének a 19., a 20. a)–d), a 21. a), valamint 23. pontjában meghatározott, óvodai nevelésben, iskolai nappali rendszerű oktatásban, utóbbiak közül kollégiumi ellátásban résztvevők, és a 22. pont szerinti, az alapfokú művészetoktatásban részesülők létszáma után. Az év végi elszámolás az e törvény alapján számított eredeti létszámadatokhoz kapcsolódó eredeti előirányzat figyelembevételével történik.

5. Pedagógiai szakmai szolgáltatás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 720 forint/gyermek, tanuló

A támogatást a Kt. 36. §-a alapján szervezett, pedagógiai szakmai szolgáltatások igénybevételéhez a helyi önkormányzat igényelheti e törvény 3. számú mellékletének 19. pontja, a 20. a)–d) pontja és 21. a) pontja szerint számított együttes gyermek- és tanulólétszám után.

A támogatás a nevelési, oktatási intézmények számára, a szakmai szolgáltatások – bármely, az alapító okirata szerint pedagógiai szakmai szolgáltatásra jogosult, OM azonosítóval rendelkező közoktatási intézménytől történő – megvásárlását szolgálja.

Az igénybe vett támogatás elszámolása a normatív hozzájárulásokkal azonos eljárás alapján, a költségvetési évben e jogcímen jogszerűen elszámolt költségek figyelembevételével történik. A tárgyévi támogatással történő elszámolást az ezzel összefüggő gazdasági eseményeket rögzítő nyilvántartásokkal és bizonylatokkal kell alátámasztani.

6. Minőségfejlesztési feladatok

FAJLAGOS ÖSSZEG: 2 500 forint/pedagógus

A kiegészítő támogatást a helyi önkormányzatok igényelhetik a Kt. 40. §-ának (10) bekezdésében meghatározott intézményi minőségirányítási program végrehajtásához, a minőségfejlesztési rendszer működtetéséhez, szakértők igénybevételéhez, továbbá a Kt. 85. §-ának (7) bekezdésében meghatározott önkormányzati minőségirányítási program végrehajtásához az általuk fenntartott intézményekben a Kt. 20–21. §-ában és a 122. § (3) bekezdésében felsorolt típusú intézményekben, pedagógus-munkakörben, illetve a törvény 22. §-ában felsorolt intézményekben pedagógiai szakértő vagy pedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatottak 2004/2005. tanévi nyitó közoktatási statisztikai becsült, teljes munkaidőre átszámított létszáma alapján. Az így megállapított létszám nem haladhatja meg a helyi önkormányzat rendeletében meghatározott, engedélyezett álláshelyek számát.

Az igénybe vett támogatás elszámolása a normatív hozzájárulásokkal azonos eljárás alapján, a költségvetési évben e jogcímen vállalt kötelezettségek, valamint jogszerűen elszámolt költségek figyelembevételével történik. A tárgyévi támogatással történő elszámolást az ezzel összefüggő gazdasági eseményeket rögzítő nyilvántartásokkal és bizonylatokkal, egyéb irattal kell alátámasztani.

7. Pedagógiai szakszolgálat

FAJLAGOS ÖSSZEG: 655 000 forint/közalkalmazott

A támogatást a pedagógiai szakszolgálatot fenntartó helyi önkormányzat igényelheti a pedagógiai szakszolgáltató intézményeiben – az e törvény 3. számú mellékletének 21. a) pontja alá tartozó óvodai nevelés, iskolai oktatás keretében végzett konduktív feladatokat ellátók, valamint a 21. b) pont alá tartozó korai fejlesztés, gondozás kivételével – közalkalmazotti jogviszonyban, pedagógus és szakmai munkát segítő munkakörben foglalkoztatottak 2003/2004. tanévi nyitó (október 1-jei) közoktatási statisztikai tényleges, illetve 2004/2005. tanévi nyitó közoktatási statisztikai becsült, teljes munkaidőre átszámított létszáma alapján, ha a pedagógiai szakszolgálatot a Kt. 33. §-ának (4)–(5) bekezdésében és 34. §-ában, valamint a 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet 1. §-ának (3) bekezdésében és 3/A. §-ában foglaltak szerint szervezik meg.

Az igénybe vett támogatás elszámolása a normatív hozzájárulásokkal azonos eljárás alapján, a költségvetési évben e jogcímen felmerült költségek figyelembevételével történik. A tárgyévi támogatással történő elszámolást az ezzel összefüggő gazdasági eseményeket rögzítő nyilvántartásokkal és bizonylatokkal kell alátámasztani.

8. Diáksporttal kapcsolatos feladatok támogatása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 1 300 forint/tanuló

A kiegészítő támogatást a helyi önkormányzat az e törvény 3. számú mellékletének 20. a)–d) és 21. a) pontjaiban meghatározott, az iskolai nappali rendszerű oktatásban résztvevőknek az e törvény 3. számú mellékletének Kiegészítő szabályok 1. a) pontja szerint számított adata alapján veheti igénybe – figyelembe véve az iskolai sporttevékenységről szóló 34/2001. (IX. 14.) OM–ISM együttes rendelet 3. §-ában foglaltakat is – az iskolai mindennapos testedzés feladatainak megoldásához.

Kiegészítő szabályok

1. Pénzellátási szabályok

a) Az 1., a 4–7. pontokban meghatározott támogatások folyósítása az e törvény 29. §-ának (2) bekezdése szerint, a nettó finanszírozás keretei között történik.

b) A 2. pontban meghatározott támogatás folyósítása egy összegben, április 25-éig történik.

c) A 3. pontban meghatározott támogatás folyósítása négy egyenlő részletben, január 25-éig, április 25-éig, július 25-éig, illetve október 25-éig történik.

2. Az 1–3. pontokban meghatározott támogatások év végi – kötelezettségvállalással nem terhelt – maradványát a központi költségvetésbe vissza kell fizetni a központi költségvetési kapcsolatokat érintő elszámolási szabályok szerint és eljárási rendben. E pontokban meghatározott támogatások következő évre áthúzódó kötelezettségvállalással terhelt maradványai a 2004/2005. tanév végéig használhatók fel jogszerűen, a 2005. évi zárszámadás keretében történő elszámolási kötelezettséggel. A tanév végét követően 2005. július 31-éig dokumentálni kell a teljes támogatási időszakra vonatkozóan az előirányzatok felhasználását. A 4–7. pontokban meghatározott támogatások teljes összegével 2004. december 31-ei zárónappal kell elszámolni és az év végi maradványokat a központi költségvetésbe vissza kell fizetni a vonatkozó eljárási rend szerint.

3. A helyi kisebbségi önkormányzati közoktatási feladatellátásokhoz kapcsolódóan a kiegészítő támogatások az I. 1–7. jogcímnél meghatározott feltételek szerint igényelhetők, illetve számolhatók el.

II. EGYES SZOCIÁLIS FELADATOK KIEGÉSZÍTŐ TÁMOGATÁSA

1. Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése

ELŐIRÁNYZAT: 62 530,7 millió forint

A támogatás a települési önkormányzatok által a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény alapján rendszeres gyermekvédelmi támogatásban, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) alapján rendszeres szociális segélyben, időskorúak járadékában, az Szt. 41. § (1) bekezdésében szabályozott ápolási díjban, az Szt. 55/A. § b) pontja alapján adósságcsökkentési támogatásban, az adósságkezelési szolgáltatáshoz kapcsolódó, az Szt. 38. § (5) bekezdésében meghatározott lakásfenntartási támogatásban, és az Szt. 38. § (2) bekezdésében szabályozott lakásfenntartási támogatásban részesülő személyek számára, valamint az Szt. 41. § (1) bekezdésében szabályozott ápolási díj után járó nyugdíj-biztosítási járulékra kifizetett összegek 90%-ának fedezetére szolgál. Az előirányzat igénybevétele az önkormányzatok által havonta kifizetett összegek 90%-a alapján, a hajléktalan személyek rendszeres szociális segélye és az időskorúak járadéka esetében, továbbá a bentlakásos szociális intézményben lakó és időskorúak járadékában részesülő személyek esetében a részükre kifizetett ellátások 100%-a alapján történik.

Megilleti, továbbá a támogatás az önkormányzatokat az 1945 és 1963 között törvénysértő módon elítéltek, az 1956-os forradalommal és szabadságharccal összefüggésben elítéltek, valamint a korábbi nyugdíjcsökkentés megszüntetéséről, továbbá az egyes személyes szabadságot korlátozó intézkedések hatálya alatt állt személyek társadalombiztosítási és munkajogi helyzetének rendezéséről szóló 93/1990. (XI. 21.) Korm. rendelet alapján a személyes szabadság korlátozása miatti kárpótlás címén kifizetett összegek 1,00%-ára.

2. Önkormányzat által szervezett közcélú foglalkoztatás támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 15 120,0 millió forint

A támogatást a települési önkormányzat az általa – az Szt. 37/A. §-a (7) bekezdésének megfelelően – szervezett közcélú munka keretében foglalkoztatottak után igényelheti. A támogatás a közcélú foglalkoztatással kapcsolatos személyi, dologi, szervezési kiadásokra fordítható. A támogatás összege foglalkoztatottanként 3 700 forint mindazokra a napokra, amelyekre a munkaadót a foglalkoztatással kapcsolatban kifizetési kötelezettség terheli.

A támogatás éves összege településenként 1 000 000 forint alapösszegből, valamint a rendszeres szociális segélyben részesültek és a közcélú munka keretében foglalkoztatottak száma alapján számított kiegészítő összegből áll a következők szerint:

T=1 000 000 + (RSZ + KC x 8,16) x 42 085 (Ft)

ahol

T = a települési önkormányzatnak közcélú foglalkoztatásra járó támogatása,
RSZ = a települési önkormányzat által rendszeres szociális segélyben részesültek 2003. március, június és szeptember havi létszámadatainak átlaga,
KC = a települési önkormányzat által közcélú munkával foglalkoztatottak 2003. március, június és szeptember havi létszámadatainak átlaga,
8,16 = a rendszeres szociális segélyezettek létszámának a közcélú munkával foglalkoztatottak létszámához viszonyított arányszáma, a 2003. március, június és szeptember havi országos adatok alapján,
42 085 = a települési önkormányzat fentiek szerinti (számított) létszámára jutó fajlagos támogatás.

Azon önkormányzatoknál, ahol az első félévi felhasználás nem éri el a támogatás éves összegének időarányos részét, 2004. augusztus 1-jével új előirányzat kerül megállapításra. Az új előirányzatként megállapításra kerülő összeg a támogatás éves összegének az időarányosan fel nem használt támogatás kétszeresével csökkentett összege, mely azonban nem lehet kevesebb, mint az alapösszeg, illetve a módosított előirányzat megállapításának időpontjáig felhasznált összeg.

Az eredeti előirányzatokhoz képest történt előirányzat-csökkentések országos szinten összesített összege a Belügyminisztérium fejezeti költségvetésében tartalékot képez, amelyből a települési önkormányzatok közcélú foglalkoztatás céljára többlettámogatást igényelhetnek. A többlettámogatás igénylési szabályait a Kormány állapítja meg 2004. március 31-éig.

Az önkormányzatot így megillető új előirányzat éves felhasználásának elszámolása a tárgyévben e jogcímen felmerült kiadások, valamint az egyes pénzbeli szociális ellátások folyósításának és elszámolásának szabályairól szóló 30/1993. (II. 17.) Korm. rendelet szerinti havi visszaigénylések alapján történik.

3. Szociális továbbképzés és szakvizsga támogatása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 22 300 forint/foglalkoztatott

A támogatást a helyi önkormányzatok igényelhetik a szociális továbbképzés és szakvizsga megszervezéséhez. Az igényjogosultság alapja az Szt. 92/D. §-ának (1) bekezdésében felsorolt munkakörben személyes gondoskodást végző és a személyes gondoskodást végző személyek továbbképzéséről és a szociális szakvizsgáról szóló 9/2000. (VIII. 4.) SzCsM rendelet szerint továbbképzésre kötelezett személyek 2003. szeptember 1-jei állapotnak megfelelő statisztikai állományi létszáma. A támogatás a továbbképzésen való részvétel költségeire (részvételi díj, utazási-szállási költség), a továbbképzésen résztvevő helyettesítésével kapcsolatos kiadásokra, a továbbképzési kötelezettségének eleget tett személy jutalmazására, a szakvizsga és az erre felkészítő tanfolyamon való részvétel költségeire fordítható.

A támogatás felhasználásáról éves elszámolást kell készíteni, amelyet a tevékenységgel összefüggő eseményeket rögzítő nyilvántartásokkal és bizonylatokkal, a továbbképzésről és a szakvizsgáról kiadott igazolással, tanúsítvánnyal, bizonyítvánnyal, oklevéllel, egyéb okirattal kell alátámasztani.

Az év végi – kötelezettségvállalással nem terhelt – maradványt a központi költségvetésbe vissza kell fizetni a központi költségvetési kapcsolatokat érintő elszámolási szabályok szerint és eljárási rendben. A támogatás következő évre áthúzódó kötelezettségvállalással terhelt maradványa 2005. július 31-éig használható fel jogszerűen, a 2005. évi zárszámadás keretében történő elszámolási kötelezettséggel. A támogatás folyósítása negyedévenként, a tárgynegyedév második hónapjának 25-éig történik.

III. HELYI ÖNKORMÁNYZATI HIVATÁSOS TŰZOLTÓSÁGOK TÁMOGATÁSA!

ELŐIRÁNYZAT: 29 561,1 millió forint

A támogatás a hivatásos önkormányzati tűzoltóság fenntartásához és működtetéséhez a következő normatívák alapján vehető igénybe.

1. A hivatásos önkormányzati tűzoltóság állományának személyi juttatásaihoz:

a) A készenléti szolgálattal rendelkező hivatásos önkormányzati tűzoltóság személyi juttatásaihoz

FAJLAGOS ÖSSZEG: 3 487 955 forint/fő

A támogatást a készenléti szolgálattal rendelkező hivatásos önkormányzati tűzoltóságot fenntartó helyi önkormányzat veheti igénybe, a hivatásos önkormányzati tűzoltóságok legkisebb létszámáról szóló 28/1996. (XI. 26.) BM rendelet [a továbbiakban: 28/1996. (XI. 26.) BM rendelet] a hivatásos önkormányzati tűzoltó-parancsnokságok kötelező legkisebb létszáma melléklete „Létszám összesen” rovat adata szerint. A normatíva a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: 1996. évi XLIII. törvény) illetményrendszerének megfelelő illetményt, a 10%-os és 15%-os illetménykiegészítés, valamint a 45%-os veszélyes tűzoltói beosztással járó pótlék fedezetét tartalmazza.

b) A készenléti szolgálattal nem rendelkező hivatásos önkormányzati tűzoltóság személyi juttatásaihoz

FAJLAGOS ÖSSZEG: 4 700 000 forint/fő

A támogatást a készenléti szolgálattal nem rendelkező hivatásos önkormányzati tűzoltóságot fenntartó helyi önkormányzat veheti igénybe, a 28/1996. (XI. 26.) BM rendelet a hivatásos önkormányzati tűzoltó-parancsnokságok kötelező legkisebb létszáma melléklete „Létszám összesen” rovat adata szerint. A normatíva az 1996. évi XLIII. törvény illetményrendszerének megfelelő illetményt, továbbá a 10%-os és 15%-os illetménykiegészítés fedezetét tartalmazza.

c) Illetménykiegészítéshez

FAJLAGOS ÖSSZEG: 62 164 forint/fő

A támogatást a fővárosi önkormányzat veheti igénybe az 1. a) pontban meghatározotton túl a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) 103. § (2) bekezdésének c) és (3) bekezdésének b) pontja, valamint a Hszt. végrehajtásáról szóló 140/1996. (VIII. 31.) Korm. rendelet és a 20/1997. (III. 19.) BM rendelet alapján – a fővárosi tűzoltó-parancsnokság megyei illetékességű középirányító tevékenységet ellátó hivatásos állományú tagjai illetménykiegészítéséhez – a 28/1996. (XI. 26.) BM rendelet, a hivatásos önkormányzati tűzoltó-parancsnokságok kötelező legkisebb létszáma című mellékletének táblázata „Létszám összesen” rovatában – Budapest részére – meghatározott létszám szerint.

2. A hivatásos önkormányzati tűzoltóság dologi kiadásainak támogatása az alábbi normatívákkal vehető igénybe:

a) A tűzoltólaktanyák üzemeltetéséhez és fenntartásához

FAJLAGOS ÖSSZEG: 3 160 forint/m2

A támogatás a készenléti szolgálattal rendelkező hivatásos önkormányzati tűzoltóságot fenntartó helyi önkormányzat a tűzoltó laktanya telekkönyvi nyilvántartásban, illetve a használatbavételi engedélyben szereplő fűtéssel és világítással ellátott tűzoltólaktanya és kiegészítő létesítmény nettó alapterülete, továbbá az ilyen célra igénybe vett – fűtéssel és világítással ellátott nettó alapterület – 2003. augusztus 31-ei állapot szerint jár.

b) A tűzoltójárművek és egyéb tűzoltó-technikai eszközök üzemeltetéséhez, karbantartásához, továbbá alkalmazhatósági vizsgálatához

FAJLAGOS ÖSSZEG: 100 forint/km

A támogatást a készenléti szolgálattal rendelkező hivatásos önkormányzati tűzoltóságot fenntartó helyi önkormányzat veheti igénybe, a hivatásos önkormányzati tűzoltóságok tárgyi és költségvetési átadás-átvételének rendjéről szóló 59/1995. (V. 30.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 59/1995. (V. 30.) Korm. rendelet] „A hivatásos önkormányzati tűzoltó-parancsnokságok kötelező legkisebb gépjárműfecskendő és különleges szer állománya” című mellékletében meghatározott tűzoltó járművek, továbbá a rendelet mellékletében nem specifikált, de rendszeresített és működő speciális szerek, valamint a Riasztási és Segítségnyújtási Tervről, a hivatásos önkormányzati és az önkéntes tűzoltóságok működési területéről, valamint a tűzoltóságok vonulásaival kapcsolatos költségek megtérítéséről szóló 2/2003. (I. 14.) BM rendelet [a továbbiakban: 2/2003. (I. 14.) BM rendelet] 5. számú mellékletében meghatározott, a Regionális Műszaki Mentőbázisnál üzemeltetett speciális tűzoltó technikai eszközök előző 3 évben (2000–2002. évek) futott és pótlékolt kilométereinek három éves átlaga alapján tervezett futásteljesítmény alapján.

c) A különleges szerek kötelező évi rendszeres műszaki felülvizsgálatához

FAJLAGOS ÖSSZEG: 380 000 forint/db

A támogatást a készenléti szolgálattal rendelkező hivatásos önkormányzati tűzoltóságot fenntartó helyi önkormányzat veheti igénybe az 59/1995. (V. 30.) Korm. rendelet, a 2/2003. (I. 14.) BM rendelet 5. számú mellékletében meghatározott, a Regionális Műszaki Mentőbázisnál üzemeltetett különleges tűzoltó technikai eszközök – emelőkosaras gépjármű, gépezetes létra, daru, különleges darus gépjármű, műszaki mentő, gyorsbeavatkozó, porral oltó gépjármű, habbal oltó gépjármű, olajbalesetet elhárító gépjármű – 2003. augusztus 31-ei száma alapján.

d) A speciális szerek kötelező évi rendszeres műszaki felülvizsgálatához

FAJLAGOS ÖSSZEG: 357 000 forint/db

A támogatást a készenléti szolgálattal rendelkező hivatásos önkormányzati tűzoltóságot fenntartó helyi önkormányzat veheti igénybe az 59/1995. (V. 30.) Korm. rendelet mellékletében nem specifikált, de rendszeresített és működő speciális szerek, továbbá a 2/2003. (I. 14.) BM rendelet 5. számú mellékletében meghatározott, a Regionális Műszaki Mentőbázisnál üzemeltetett speciális tűzoltó technikai eszközök – búvárszer, tűzoltóhajó, légzőbázis, turbó-reaktív oltógépjármű, por-hab kombinált oltójármű, lánctalpas-erdőtüzes gépjármű, cserefelépítményes jármű, műszaki mentő konténer, vegyi mentesítő konténer – 2003. augusztus 31-ei száma szerint.

e) Központi riasztási rendszer üzemeltetéséhez

FAJLAGOS ÖSSZEG: 56 400 000 forint

A támogatást a Fővárosi Tűzoltó-parancsnokságot fenntartó Fővárosi Önkormányzat veheti igénybe, a fővárosi kerületi tűzoltó-parancsnokságok riasztásra létesített központi riasztási rendszer üzemeltetéséhez.

f) A készenléti szolgálattal rendelkező tűzoltó-parancsnokság intézményi létesítményüzemeltetési kiadásaihoz – irodaszer, információhordozó eszközök, kommunikációs és számítástechnikai eszközök – és egyéb kiadásokhoz

FAJLAGOS ÖSSZEG: 32 380 forint/fő

A támogatást a készenléti szolgálattal rendelkező hivatásos önkormányzati tűzoltóságot fenntartó helyi önkormányzat veheti igénybe a 28/1996. (XI. 26.) BM rendelet – a hivatásos önkormányzati tűzoltó-parancsnokságok kötelező legkisebb létszáma – melléklet „Létszám összesen” rovatának adata szerint.

g) A készenléti szolgálattal nem rendelkező hivatásos önkormányzati tűzoltó-parancsnokság intézményi, létesítményüzemeltetési kiadásaihoz

FAJLAGOS ÖSSZEG: 472 500 forint/fő

A támogatást a készenléti szolgálattal nem rendelkező hivatásos önkormányzati tűzoltóságot fenntartó helyi önkormányzat veheti igénybe a 28/1996. (XI. 26.) BM rendelet, a készenléti szolgálattal nem rendelkező hivatásos önkormányzati tűzoltó-parancsnokságok létszáma mellékletének táblázata „Létszám összesen” rovatának adata szerint.

A hivatásos önkormányzati tűzoltóság fenntartásához és működtetéséhez a fenti normatívákkal juttatott állami támogatás összege együttesen szolgál a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvényben előírt követelmények teljesítéséhez.

IV. LAKOSSÁGI TELEPÜLÉSI FOLYÉKONY HULLADÉK ÁRTALMATLANÍTÁSÁNAK TÁMOGATÁSA

ELŐIRÁNYZAT: 162,9 millió forint
FAJLAGOS ÖSSZEG: 105 forint/m3

A támogatás az összegyűjtött és a hatóságilag kijelölt lerakóhelyeken igazoltan elhelyezett lakossági folyékony hulladék köbmétere után megilleti azon önkormányzatokat, amelyek a környezet és a vízbázisok védelme érdekében a közműves csatornahálózattal el nem látott településrészein keletkezett lakossági folyékony hulladék gyűjtéséről ártalmatlanítás céljából a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény alapján szervezett hulladékkezelési közszolgáltatás keretében gondoskodnak. Az igényelt összeget a fajlagos lakossági ráfordítások (díjak) csökkentésére kell fordítani.

A támogatást a helyi önkormányzatok a lakossági folyékony hulladék becsült évi mennyisége (m3) alapján igényelhetik.

Az igénybe vett támogatás elszámolása a normatív hozzájárulásokkal azonos eljárás alapján, az e jogcímen a tárgyévben jogszerűen elszámolt költségek figyelembevételével, az önkormányzathoz beérkezett, a lerakóhely üzemeltetője által igazolt és az önkormányzat által felülvizsgált számlák alapján történik.

V. FŐVÁROSI KERÜLETEK BELTERÜLETI ÚTJAINAK SZILÁRD BURKOLATTAL VALÓ ELLÁTÁSA

ELŐIRÁNYZAT: 2000,0 millió forint

Az előirányzatból 1194,0 millió forint támogatás a fővárosi kerületek burkolatlan útállományának kerületi hosszúsága arányában jár a 2003. január 1-jei állapotnak megfelelően, amely adatokat a 2003. évre szóló Országos Statisztikai Adatgyűjtési Programról és a 154/1999. (X. 22.) Korm. rendelet módosításáról rendelkező 227/2002. (XI. 7.) Korm. rendelet szerinti 1616/03. számú KSH által készített „Jelentés az önkormányzatok tulajdonában lévő ingatlanvagyonról” tartalmazza. A támogatás a burkolatlan utak szilárd burkolattal való ellátását, a csapadékvíz elvezetését, valamint a burkolás közvetlen előfeltételéül szolgáló mellékgyűjtő és főgyűjtő csatornaszakaszok megépítését célozza. A támogatás elsődlegesen a csatornázott, de burkolatlan utak szilárd burkolattal való ellátására szolgál. Amennyiben az útépítési engedély az út szilárd burkolattal való kiépítését jelzőlámpa építésével engedélyezi, akkor annak költségei is figyelembe vehetők. Ha a jelenleg csatornázott területek szilárd burkolattal történő ellátásánál a támogatás nem kerül teljes egészében felhasználásra, a támogatás a csapadékvíz-elvezető csatorna építésével egyidejűleg (egy beruházásban) megvalósuló útburkolásra fordítható.

Az előirányzatból 806,0 millió forint támogatás a fővárosi kerületek burkolatlan egyesített rendszerű közcsatornával ellátott útállományának kerületi hosszúságai arányában jár a 2003. január 1-jei állapotnak megfelelően, de nem haladhatja meg kerületenként a 300 millió forintot, amely adatokat a 2003. évre szóló Országos Statisztikai Adatgyűjtési Programról és a 154/1999. (X. 22.) Korm. rendelet módosításáról rendelkező 227/2002. (XI. 7.) Korm. rendelet szerinti 1616/03. számú KSH által készített „Jelentés az önkormányzatok tulajdonában lévő ingatlanvagyonról” tartalmazza. A támogatás az egyesített rendszerű közcsatornával ellátott, de burkolatlan utak szilárd burkolattal való ellátását szolgálja.

Az igénybe vett támogatás elszámolása a normatív hozzájárulásokkal azonos eljárás alapján, az e jogcímen a tárgyévben jogszerűen elszámolt kiadások figyelembevételével, az önkormányzathoz beérkezett, az önkormányzat által igazolt számlák alapján történik. A támogatás folyósítása négy egyenlő részletben, minden negyedév első hónapjának 25-éig történik.

9. számú melléklet a 2003. évi CXVI. törvényhez

LXIII. MUNKAERŐPIACI ALAP

Millió forintban



Cím-
szám



Alcím-
szám


Jogcím-
cso-
port-
szám


Jog-
cím-
szám
Elő-
irány-
zat
cso-
port-
szám

Kiemelt
elő-
irány-
zat-
szám



Cím-
név



Alcím-
név

Jog-
cím-
cso-
port-
név


Jog-
cím-
név
Elő-
irány-
zat-
cso-
port-
név


ALAP


2004. évi előirányzat
Kiemelt előirányzat neve Kiadás Bevétel Egyenleg
1 Aktív foglalkoztatási eszközök 45 904,5
2 Szakképzési célú kifizetések 18 225,6
3 Munkanélküli ellátások 75 027,0
4 Jövedelempótló támogatás 1,0
5 Bérgarancia kifizetések 3 600,0
6 Rehabilitációs célú kifizetések
6 Munkahelyteremtő támogatás 3 041,0
7 Megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának támogatása 31 613,5
7 Az alapkezelőnek átadott pénzeszköz 355,8
8 Állami Foglalkoztatási Szolgálat működése és fejlesztése
1 Állami Foglalkoztatási Szolgálatnak átadott pénzeszköz 20 278,8
2 Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztési program 1 250,0
9 Állami Foglalkoztatási Szolgálat központosított kerete 250,0
10 Átadás EU társfinanszírozásra 5 567,4
11 Országos Munkabiztonsági és Munkavédelmi Felügyelőségnek pénzeszköz-átadás 417,5
12 TB alapnak átadás 1 000,0
13 Közmunka céljára pénzeszköz-átadás 1 600,0
14 Területkiegyenlítésre pénzeszköz-átadás 810,0
15 Nonprofit szektorbeli munkavállalás támogatása 600,0
22 Munkaadói járulék 163 947,0
23 Munkavállalói járulék 50 201,2
26 Egyéb bevétel 1 746,9
27 Szakképzési egyéb bevétel 500,0
28 Rehabilitációs hozzájárulás 9 291,3
29 Visszterhes támogatások törlesztése 154,1
31 Szakképzési hozzájárulás 18 998,0
33 Bérgarancia támogatás törlesztése 986,1
34 Munkanélküli ellátórendszer változásával összefüggő költségvetési befizetés
1 Aktív korúak rendszeres szociális segélyezése 20 162,5
2 Közcélú munkavégzés kiadásaira 15 120,0
3 Munkanélküli ellátórendszer átalakításhoz kötődő igazgatási feladatok 1 000,0
1–34. cím összesen: 245 824,6 245 824,6
Összesen: 245 824,6 245 824,6

LXVI. KÖZPONTI NUKLEÁRIS PÉNZÜGYI ALAP

Millió forintban



Cím-
szám



Alcím-
szám


Jogcím-
cso-
port-
szám


Jog-
cím-
szám
Elő-
irány-
zat
cso-
port-
szám

Kiemelt
elő-
irány-
zat-
szám



Cím-
név



Alcím-
név

Jog-
cím-
cso-
port-
név


Jog-
cím-
név
Elő-
irány-
zat-
cso-
port-
név


ALAP


2004. évi előirányzat
Kiemelt előirányzat neve Kiadás Bevétel Egyenleg
1 Kis- és közepes aktivitású hulladéktárolók létesítésének előkészítése
1 Kis- és közepes aktivitású hulladéktároló létesítésének előkészítése 2 577,0
2 Püspökszilágyi RHFT beruházásai 924,0
2 Nagy aktivitású hulladéktároló létesítésének előkészítése 2 577,0
3 Nukleáris előkészítési és lebonyolítási feladatok
1 Kiégett fűtőelemek átmeneti tárolójának bővítése 987,2
2 Paksi Atomerőmű leszerelésének előkészítése 47,8
3 Kiégett fűtőelemek átmeneti tárolójának felújítása 181,2
4 Hulladéktárolók és RHK Kht. működtetése
1 Kiégett kazetták átmeneti tárolójának működtetése 740,6
2 RHK Kht. működtetési költsége és a püspökszilágyi hulladéktároló üzemeltetése 1 022,6
5 Felügyeleti díjfizetési kötelezettség 260,0
6 Önkormányzatok támogatására 372,9
7 Alapkezelőnek működési célra 54,0
8 Nukleáris létesítmények befizetései
1 Paksi Atomerőmű Rt. 23 930,6
9 Radioaktív hulladékok végleges, eseti elhelyezése 6,5
10 Költségvetési támogatás 3 275,0
1–10. cím összesen: 9 744,3 27 212,1 17 467,8
50 A Központi Nukleáris Alap függő, átfutó és hitellel kapcsolatos tételei
1 Betétállomány változása 17 467,8
Összesen: 27 212,1 27 212,1

LXVIII. WESSELÉNYI MIKLÓS ÁR- ÉS BELVÍZVÉDELMI KÁRTALANÍTÁSI ALAP

Millió forintban



Cím-
szám



Alcím-
szám


Jogcím-
cso-
port-
szám


Jog-
cím-
szám
Elő-
irány-
zat
cso-
port-
szám

Kiemelt
elő-
irány-
zat-
szám



Cím-
név



Alcím-
név

Jog-
cím-
cso-
port-
név


Jog-
cím-
név
Elő-
irány-
zat-
cso-
port-
név


ALAP


2004. évi előirányzat
Kiemelt előirányzat neve Kiadás Bevétel Egyenleg
1 Rendszeres befizetés 170,0
2 Önkéntes, nem rendszeres befizetések és adományok 12,0
3 Költségvetési támogatás 147,8
6 Alapkezelő működési költségei 329,8
Összesen: 329,8 329,8 0,0

LXIX. KUTATÁSI ÉS TECHNOLÓGIAI INNOVÁCIÓS ALAP

Millió forintban



Cím-
szám



Alcím-
szám


Jogcím-
cso-
port-
szám


Jog-
cím-
szám
Elő-
irány-
zat
cso-
port-
szám

Kiemelt
elő-
irány-
zat-
szám



Cím-
név



Alcím-
név

Jog-
cím-
cso-
port-
név


Jog-
cím-
név
Elő-
irány-
zat-
cso-
port-
név


ALAP


2004. évi előirányzat
Kiemelt előirányzat neve Kiadás Bevétel Egyenleg
1 A gazdaságban hasznosuló alkalmazott K+F támogatása 6 484,0
2 Vállalkozások K+F és innovációs tevékenységének támogatása 898,0
3 Regionális innováció támogatása 3 074,0
4 Innovációs és kutatási partnerség, hálózatépítés, infrastruktúra és mobilitás támogatása 2 732,7
5 K+F eredmények elterjesztése, gazdasági és társadalmi hasznosítása 600,0
6 Nemzeti Kutatási és Fejlesztési programok 10 950,6
7 Nemzetközi együttműködésből eredő feladatok 1 395,0
8 Alapkezelőnek átadott pénzeszköz 533,4
15 Innovációs járulék 10 809,0
16 Költségvetési támogatás 14 758,7
17 Visszterhes támogatások törlesztései 1 100,0
Összesen: 26 667,7 26 667,7

10. számú melléklet a 2003. évi CXVI. törvényhez

LXXI. NYUGDÍJBIZTOSÍTÁSI ALAP

Millió forintban



Cím-
szám



Alcím-
szám


Jogcím-
cso-
port-
szám


Jog-
cím-
szám
Elő-
irány-
zat
cso-
port-
szám

Kiemelt
elő-
irány-
zat-
szám



Cím-
név



Alcím-
név

Jog-
cím-
cso-
port-
név


Jog-
cím-
név
Elő-
irány-
zat-
cso-
port-
név


FEJEZET


2004. évi előirányzat
Kiemelt előirányzat neve Kiadás Bevétel Támogatás * 
1 Nyugdíj-biztosítási ellátások fedezetéül szolgáló bevételek
1 Munkáltatói nyugdíj-biztosítási járulék 1 054 860,6
2 Biztosítotti nyugdíjjárulék
1 Biztosított által fizetett nyugdíjjárulék 225 097,4
2 Magán-nyugdíjpénztári tagok által fizetett nyugdíjjárulék 10 568,5
3 Magánnyugdíjpénztárak átutalásai
1 Rokkantsági nyugellátás 358,0
3 Egyéb járulékok és hozzájárulások
2 Megállapodás alapján fizetők járulékai 1 517,5
5 Közteherjegy után befolyt járulék 124,6
8 Sorkatonai és polgári szolgálatot teljesítők utáni nyugdíj-biztosítási és nyugdíjjárulék
1 Honvédelmi Minisztérium fejezetből 513,6
2 Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium fejezetből 847,7
9 Fegyveres testületek kedvezményes nyugellátásainak kiadásaihoz hozzájárulás
1 Honvédelmi Minisztérium fejezettől 13 028,7
2 Belügyminisztérium fejezettől 10 804,3
3 Igazságügyi Minisztérium fejezettől 1 883,1
4 Pénzügyminisztérium fejezettől 608,9
5 Miniszterelnökség fejezettől 625,2
5 Késedelmi pótlék, bírság 6 189,9
6 Központi költségvetési hozzájárulások
3 GYES-ben, GYED-ben, GYET-ben részesülők utáni központi költségvetési térítés 21 700,2
4 Magánnyugdíjpénztárba átlépők miatti járulék-kiesés pótlására költségvetési támogatás 168 096,7
5 Központi költségvetésben tervezett pénzeszköz-átadás 144 305,6
7 Nyugdíj-biztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek
3 Kifizetések visszatérülése és egyéb bevételek 6 383,9
2 Nyugdíj-biztosítási ellátások kiadásai
1 Nyugellátások
1 Öregségi nyugdíj 1 098 043,5
2 Rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugdíj 255 448,3
3 Hozzátartozói nyugellátás 226 330,6
6 Tizenharmadik havi nyugdíj 62 471,5
4 Nyugdíjbiztosítás egyéb kiadásai
4 Egyéb kiadások
2 Postaköltség 3 762,0
3 Egyéb kiadások 376,9
3 Vagyongazdálkodás
1 Ellátások fedezetére szolgáló vagyongazdálkodás
1 Járuléktartozás fejében átvett vagyon 12,0
2 Egyéb vagyon (ingyenes vagyonjuttatás stb.) 8,0
1–3. cím összesen: 1 646 452,8 1 667 514,4
5 Nyugdíj-biztosítási költségvetési szervek és központi kezelésű előirányzatok
1 Központi hivatali szerv 18 807,8
1 Működési költségvetés 1 400,0
1 Személyi juttatások 10 065,5
2 Munkaadókat terhelő járulékok 3 210,7
3 Dologi kiadások 3 359,7
5 Egyéb működési célú támogatások, kiadások 50,0
6 Kamatfizetések 150,0
2 Felhalmozási költségvetés
1 Intézményi beruházási kiadások 2 832,1
2 Felújítás 79,8
3 Kölcsönök 460,0
2 Igazgatási szervek 1 904,5
1 Működési költségvetés
1 Személyi juttatások 171,5
2 Munkaadókat terhelő járulékok 35,8
3 Dologi kiadások 1 697,2
3 Központi kezelésű előirányzatok
9 EU-hoz való csatlakozás társadalombiztosítási nemzeti programjai és kormányzati feladatai
2 Támogatással fedezett programrész 233,1
1 Működési költségvetés
1 Személyi juttatások 108,7
2 Munkaadókat terhelő járulékok 35,6
3 Dologi kiadások 69,1
2 Felhalmozási költségvetés
1 Intézményi beruházási kiadások 19,7
10 Illetménygazdálkodás elkülönített előirányzata 116,2
1 Működési költségvetés
1 Személyi juttatások 88,0
2 Munkaadókat terhelő járulékok 28,2
LXXI. fejezet összesen: 1 668 914,4 1 668 914,4 21 061,6
KIADÁSI FŐÖSSZEG: 1 668 914,4
BEVÉTELI FŐÖSSZEG: 1 668 914,4
A FŐÖSSZEGEK EGYENLEGE: 0,0

11. számú melléklet a 2003. évi CXVI. törvényhez

LXXII. EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI ALAP

Millió forintban



Cím-
szám



Alcím-
szám


Jogcím-
cso-
port-
szám


Jog-
cím-
szám
Elő-
irány-
zat
cso-
port-
szám

Kiemelt
elő-
irány-
zat-
szám



Cím-
név



Alcím-
név

Jog-
cím-
cso-
port-
név


Jog-
cím-
név
Elő-
irány-
zat-
cso-
port-
név


FEJEZET


2004. évi előirányzat
Kiemelt előirányzat neve Kiadás Bevétel Támogatás * 
1 Egészségbiztosítási ellátások fedezetéül szolgáló bevételek
1 Munkáltatói egészségbiztosítási járulék 635 283,9
2 Biztosítotti egészségbiztosítási járulék
1 Biztosított által fizetett egészségbiztosítási járulék 207 216,7
3 Egyéb járulékok és hozzájárulások
1 Baleseti járulék 1 947,2
2 Megállapodás alapján fizetők járulékai 921,2
4 Munkáltatói táppénz hozzájárulás 23 176,8
5 Közteherjegy után befolyt járulék 58,0
8 Sorkatonai és polgári szolgálatot teljesítők utáni egészségbiztosítási járulék
1 Honvédelmi Minisztérium fejezetből 213,2
2 Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium fejezetből 352,3
9 Fegyveres testületek kedvezményes nyugellátásainak kiadásaihoz hozzájárulás
1 Honvédelmi Minisztérium fejezettől 298,0
2 Belügyminisztérium fejezettől 1 000,0
3 Igazságügyi Minisztérium fejezettől 164,7
4 Pénzügyminisztérium fejezettől 30,3
5 Miniszterelnökség fejezettől 14,1
4 Egészségügyi hozzájárulás
1 Tételes egészségügyi hozzájárulás 158 236,0
2 Százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás 18 699,1
5 Késedelmi pótlék, bírság 4 816,5
6 Központi költségvetési hozzájárulások
1 Terhességmegszakítással kapcsolatos költségvetési térítés 1 200,0
2 Egészségügyi feladatok ellátásával kapcsolatos központi költségvetési hozzájárulás 3 400,0
8 GYED folyósítás kiadásainak megtérítése a központi költségvetésből 53 019,1
7 Egészségbiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek
1 Terhességmegszakítás egyéni térítési díja 650,0
2 Baleseti és egyéb kártérítési megtérítések 1 796,0
3 Kifizetések visszatérítése és egyéb bevételek 1 934,8
8 Nemzetközi egyezményből eredő ellátások megtérítése
1 EU tagállamokkal kapcsolatos elszámolások 212,4
2 Nem EU tagállamokkal kapcsolatos elszámolások 167,6
9 Intervenciós célelőirányzat fedezete 0,1
2 Egészségbiztosítási ellátások kiadásai
1 Nyugellátások
2 Rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugdíj 219 759,6
3 Hozzátartozói nyugellátás 10 353,2
6 Tizenharmadik havi nyugdíj 8 503,9
2 Egészségbiztosítás pénzbeni ellátásai
1 Terhességi-gyermekágyi segély 21 348,1
2 Táppénz
1 Táppénz 88 958,0
2 Gyermekápolási táppénz 3 630,0
3 Baleseti táppénz 8 892,0
3 Betegséggel kapcsolatos segélyek
1 Külföldi gyógykezelés 637,4
4 Egyszeri segély 425,3
4 Kártérítési járadék 1 272,0
5 Baleseti járadék 5 911,2
6 Gyermekgondozási díj 53 019,1
3 Természetbeni ellátások
1 Gyógyító-megelőző ellátás
1 Háziorvosi, háziorvosi ügyeleti ellátás 61 071,7
2 Védőnői szolgáltatás, anya-, gyermek- és ifjúságvédelem 15 948,2
3 Fogászati ellátás 21 144,4
4 Gondozóintézeti gondozás 10 464,7
5 Betegszállítás és orvosi rendelvényű halottszállítás 6 118,4
6 Járóbeteg-szakellátás 103 425,4
7 CT, MRI 10 918,9
8 Művesekezelés 16 118,9
9 Házi szakápolás 3 134,0
10 Fekvőbeteg-szakellátás 382 099,9
11 Működési költségelőleg 350,8
13 Célelőirányzatok 16 796,9
15 Mentés 17 475,3
16 Intervenciós célelőirányzat 0,1
2 Gyógyfürdő-szolgáltatás 5 708,4
3 Anyatej-ellátás 315,2
4 Gyógyszertámogatás
1 Gyógyszertámogatás kiadásai 223 743,3
2 Speciális beszerzésű gyógyszerkiadás 14 498,2
3 Vénykezelési díj 1 663,4
5 Gyógyászati segédeszköz támogatás
1 Kötszertámogatás 1 700,0
2 Gyógyászati segédeszköz kölcsönzési rendszer bevezetése és kialakítása 800,0
3 Egyéb gyógyászati segédeszköz támogatás 35 496,9
6 Utazási költségtérítés 4 905,8
7 Nemzetközi egyezményből eredő és külföldön történő ellátások kiadásai
1 EU tagállamokkal kapcsolatos elszámolások 826,8
2 Nem EU tagállamokkal kapcsolatos elszámolások 649,6
3 Külföldi sürgősségi gyógykezelés 146,0
4 Egészségbiztosítás egyéb kiadásai
4 Egyéb kiadások
1 Kifizetőhelyeket megillető költségtérítés 1 155,0
2 Postaköltség 2 088,3
3 Egyéb kiadások 50,0
4 Orvosspecifikus vények 280,0
3 Vagyongazdálkodás
1 Ellátások fedezésére szolgáló vagyongazdálkodási költségvetés
1 Járuléktartozás fejében átvett vagyon 9,4 21,0