Időállapot: közlönyállapot (2004.X.11.)

2004. évi XCI. törvény - az 1968. évi november hó 8. napján, Bécsben aláírásra megnyitott Közúti Jelzési Egyezmény és módosításai, valamint az azt kiegészítő európai Megállapodás és módosításai egységes szerkezetben történő kihirdetéséről 4/6. oldal

a) Az olyan úttal való útkereszteződésre való figyelmeztetést, amelyen a használóknak elsőbbséget kell adniuk, az A,19a jelképpel kell megadni.

b) Az A,19a jelképet helyettesíteni szabad olyan jelképekkel, amelyek az útkereszteződés jellegét érthetőbben mutatják, mint például az A,19b és A,19c jelképek.

c) Ezeket a jelképeket az úton csak akkor szabad használni, ha B,1 vagy B,2 jelzőtábla van elhelyezve azon az úton vagy utakon, amelyekkel az út azt az útkereszteződést alkotja, amelyre a figyelmeztetést adják, vagy ha ezek az utak olyanok (például ösvények vagy földutak), amelyeken az azokat használó vezetőknek a hazai jogszabályok értelmében, még ilyen jelzőtábla hiánya esetén is elsőbbséget kell adniuk az útkereszteződésben. Olyan utakon, amelyeken a B,3 jelzőtábla van felállítva, e jelképek használata bizonyos kivételes esetekre korlátozódik.

20. Útkereszteződés olyan úttal, amelynek használói számára a vezetőknek elsőbbséget kell adniuk

a) Ha az útkereszteződésben a B,1 „ELSŐBBSÉGADÁS KÖTELEZŐ” jelzőtábla van elhelyezve, akkor ennek a megközelítésekor az A,20 jelképet kell használni.

b) Ha az útkereszteződésben a B,2 „ÁLLJ” jelzőtábla van elhelyezve, akkor ennek megközelítésekor az ott lévő B,2 jelzőtábla mintájának megfelelően az A,21a vagy A,21b jelképet kell használni.

c) Azonban az ezekkel a jelképekkel ellátott Aa mintájú jelzőtábla helyett a B,1 vagy B,2 jelzőtáblát szabad használni a jelen Egyezmény 10. Cikk, 6. bekezdésének megfelelően.

21. Körforgalom

A körforgalomra való figyelmeztetést az A,22 jelképpel kell megadni.

22. Olyan útkereszteződés, ahol a forgalmat fényjelző készülék irányítja

Ha az útkereszteződésben a forgalmat fényjelző készülék irányítja, akkor a fenti 18-21. pontokban leírt jelzőtáblák kiegészítéseként vagy helyettesítéseként a fenti 17. pontban leírt A,17 jelképet magán viselő Aa vagy Ab jelzőtáblát szabad elhelyezni.

23. Kétirányú forgalom

a) Az olyan útszakaszra való figyelmeztetést, amelyen a közlekedés időszakosan vagy állandóan ugyanazon úttesten két irányban zajlik, noha a megelőző szakaszon a közlekedés egy egyirányú úton vagy több egyirányú úttestből álló úton zajlott, az A,23 jelképpel kell megadni.

b) Ezen jelképet viselő jelzőtáblát a szóban forgó szakasz kezdete után még annyiszor kell megismételni, ahányszor erre szükség van.

24. Forgalmi torlódás

a) A következő útszakaszon előforduló forgalmi torlódásra való figyelmeztetést az A,24 jelképpel kell megadni.

b) A jelkép megfordítható.

25. Szintbeni vasúti átjáró sorompóval

Az olyan szintbeni vasúti átjárókra való figyelmeztetést, amelyek a vasútvonal mindkét oldalán sorompóval vagy lépcsősen eltolt félsorompóval vannak ellátva, az A,25 jelképpel kell megadni.

26. Egyéb szintbeni vasúti átjárók

Egyéb szintbeni vasúti átjárókra való figyelmeztetést a megfelelő A,26a, A,26b vagy A,27 jelképpel kell megadni.

27. Villamospályával való kereszteződés

A villamospályával való kereszteződésre való figyelmeztetés esetén - hacsak ez a kereszteződés nem olyan szintbeni vasúti átjáró, amit az Egyezmény 1. Cikke meghatároz - az A,27 jelképet szabad használni.

Megjegyzés: Ha szükségesnek mutatkozik a figyelmeztetés az útnak egy olyan vasúti pályával való kereszteződésére, amelyben a vasúti pálya forgalma nagyon lassú, és a közúti forgalmat a vasúti járműveket kísérő és a szükséges karjelzéseket adó vasutas irányítja, akkor az alábbi 32. pontban leírt A,32 jelzőtáblát kell használni.

28. A szintbeni vasúti átjárók közvetlen közelében elhelyezendő jelzőtáblák

a) A jelen Egyezmény 35. Cikk 2. bekezdésében említett A,28 jelzőtáblának három mintája van: A,28a, A,28b és A,28c.

b) Az A,28a és A,28b mintáknak fehér vagy sárga alapszíne és piros vagy fekete széle legyen; az A,28c mintának fehér vagy sárga alapszíne és fekete széle legyen; a felirat az A,28c mintán fekete betűkből álljon. Az A,28b mintát csak akkor kell használni, ha a vasútvonal legalább két vágányból áll; az A,28c mintához kiegészítő táblát csak akkor kell csatolni, ha a vonal legalább két vágányból áll, ebben az esetben ennek meg kell mutatnia a vágányok számát.

c) A kereszt szárainak fesztávolsága nem lehet kisebb 1,20 m-nél. Ha megfelelő hely nem áll rendelkezésre, a jelzőtábla csúcsaival felfelé és lefelé is elhelyezhető.

29. Szintbeni vasúti átjárók vagy nyitható hidak előtti további jelzőtáblák

a) Jelen Egyezmény 9. Cikk 5. bekezdésében említett táblák a következők: A,29a, A,29b és A,29c jelzőtáblák. A csíkoknak az úttest felé kell lejteniük.

b) A szintbeni vasúti átjárót vagy nyitható hidat jelző veszélyre figyelmeztető jelzőtáblát az A,29b és A,29c jelzőtáblák fölé is el szabad helyezni, ugyanolyan módon, ahogy ezt az A,29a jelzőtábla fölé kell helyezni.

30. Repülőtér

a) Az út olyan szakaszára való figyelmeztetést, amely fölött valószínűleg alacsonyan átrepül a repülőtérről fel- vagy arra leszálló repülőgép, az A,30 jelképpel kell megadni.

b) A jelkép megfordítható.

31. Oldalszél

a) Az út olyan szakaszára való figyelmeztetést, amelyen gyakran erős oldalszél van, az A,31 jelképpel kell megadni.

b) A jelkép megfordítható.

32. Egyéb veszélyek

a) Az út olyan szakaszára való figyelmeztetést, amelyen a fenti 1-31. pontokban vagy a jelen Melléklet B fejezetében felsorolt esetektől eltérő veszélyek jelentkezhetnek, az A,32 jelképpel lehet megadni.

b) A Szerződő Felek számára azonban lehetővé kell tenni az Egyezmény 3. Cikk 1. a) (ii) alpontja rendelkezéseinek megfelelő grafikai jelképek elfogadását.

c) Az A,32 jelzőtábla különösen olyan vasútvonallal való kereszteződés esetén használható, amelyben a vasúti forgalom nagyon lassan halad, és a közúti forgalmat egy a vasúti járműveket kísérő és a szükséges karjelzéseket adó vasutas irányítja.

B Fejezet

ELSŐBBSÉGI JELZŐTÁBLÁK

Megjegyzés: Olyan útkereszteződésnél, amely elsőbbséggel rendelkező kanyarodó útvonalat tartalmaz, az útkereszteződést jelző veszélyre figyelmeztető jelzőtáblák alá, vagy az elsőbbségi jelzőtáblák alá az útkereszteződést és az elsőbbséggel rendelkező útvonal rajzát mutató H,8 kiegészítő táblát szabad felszerelni, akár felállították e jelzőtáblákat az útkereszteződésnél akár nem.

1. „ELSŐBBSÉGADÁS KÖTELEZŐ” jelzőtábla

a) Az „ELSŐBBSÉGADÁS KÖTELEZŐ” jelzőtábla a B,1 jelzőtábla legyen. Ez egyenlő oldalú háromszög alakú legyen, melynek egyik oldala vízszintes és az ezzel szemben levő csúcsa ez alatt van. Alapszíne fehér vagy sárga, kerete piros legyen. A jelzőtábla nem viselhet jelképet.

b) Az általános méretű jelzőtábla oldalának mérete megközelítőleg 0,90 m legyen; a kisméretű jelzőtábla oldalának mérete ne legyen kisebb 0,60 m-nél.

2. „ÁLLJ” jelzőtábla

a) Az „ÁLLJ” jelzőtábla a B,2 jelzőtábla legyen, amelynek két mintája ismeretes:

(i) A B,2a minta nyolcszögletű, piros alapszínén fehér „STOP” feliratot visel angolul vagy az illető ország nyelvén; a felirat magassága ne legyen kisebb a jelzőtábla magasságának egyharmadánál;

(ii) A B,2b minta kör alakú, fehér vagy sárga alapszínű és kerete piros. Magában viseli a B,1 jelzést minden felirat nélkül, valamint a felső részéhez közel nagybetűkkel a fekete vagy sötétkék „STOP” feliratot angolul vagy a szóban forgó ország nyelvén.

b) Az általános méretű B,2a jelzőtábla magassága és az általános méretű B,2b jelzőtábla átmérője megközelítőleg 0,90 m legyen. A kisméretű jelzőtáblák ugyanezen méretei ne legyenek kisebbek 0,60 m-nél.

c) A B,2a és B,2b minták közül való választásra vonatkozóan lásd jelen Egyezmény 5. Cikkének 2. bekezdését és a 10. Cikk 3. bekezdését.

3. „ELSŐBBSÉGGEL RENDELKEZŐ ÚT” jelzőtábla

a) A „ELSŐBBSÉGGEL RENDELKEZŐ ÚT” jelzőtábla a B,3 jelzőtábla legyen. Ez az egyik átlójával függőlegesen álló négyzet alakú legyen. A jelzőtábla szegélye fekete legyen; a jelzőtábla közepén sárga vagy narancssárga, fekete szegélyű négyzet legyen; a két négyzet közötti rész fehér legyen.

b) Az általános méretű jelzőtábla oldalának mérete megközelítőleg 0,50 m legyen; a kisméretű jelzőtábla oldalának mérete ne legyen kisebb 0,35 m-nél.

4. „ELSŐBBSÉG VÉGE” jelzőtábla

Az „ELSŐBBSÉG VÉGE” jelzőtábla a B,4 jelzőtábla legyen. Ez a fenti B,3 jelzőtáblából áll, melyen a négyzet jobb felső és bal alsó oldalára merőleges oldalfelező fekete vagy szürke sáv, illetőleg ilyen sávot alkotó fekete vagy szürke párhuzamos vonalak vannak.

5. A szembejövő forgalom elsőbbségét mutató jelzőtábla

a) Ha keskeny útszakaszon, amelyen az áthaladás nehéz vagy lehetetlen, a forgalom szabályozott, és ha az ilyen szabályozást - mivel a járművezetők a szakasz teljes hosszát mind éjszaka, mind nappal tisztán belátják - nem fényjelző készülékek felszerelésével, hanem az egyik irányba haladó forgalomnak való elsőbbségadással hajtják végre, akkor az elsőbbséggel nem rendelkező forgalom felé néző oldalon a B,5 „A SZEMBEJÖVŐ FORGALOM ELSŐBBSÉGE” jelzőtáblát kell elhelyezni. Ez a jelzőtábla azt jelenti, hogy e keskeny szakaszra való behajtás mindaddig tilos, ameddig az áthaladás nem lehetséges a szembejövő járművek megállására való kényszerítése nélkül.

b) Ez a jelzőtábla kör alakú, fehér vagy sárga alapszínű és piros keretű legyen; az elsőbbséget élvező irányt mutató nyíl fekete, a másik irányt mutató nyíl pedig piros legyen.

6. A szembejövő forgalommal szembeni elsőbbséget mutató jelzőtábla

a) A vezetők részére annak közlésére, hogy az út egy keskeny szakaszán a szembejövő forgalommal szemben elsőbbségük van, a B,6 jelzőtáblát kell alkalmazni.

b) Ez a jelzőtábla téglalap alakú és kék alapszínű legyen; a felfelé mutató nyíl fehér, a másik nyíl pedig piros legyen.

c) Ha a B,6 jelzőtáblát használják, akkor a keskeny szakasz másik végére, az ellenkező irányba haladó forgalom számára egy B,5 jelzőtáblát kell az úton elhelyezni.

C Fejezet

TILTÓ VAGY KORLÁTOZÓ JELZŐTÁBLÁK

I. Általános jellemzők és jelképek

1. A tiltó és korlátozó jelzőtáblák kör alakúak legyenek; átmérőjük ne legyen kisebb 0,60 m-nél lakott területen kívül, és 0,40 m-nél vagy 0,20 m-nél a megállást vagy a várakozást tiltó vagy korlátozó jelzőtáblák esetén lakott területen belül.

2. Ha a szóban forgó jelzőtáblák leírásánál más kikötés nincs, akkor a tiltó vagy korlátozó jelzőtáblák fehér vagy sárga, a megállást és várakozást tiltó vagy korlátozó jelzőtáblák pedig kék alapszínűek legyenek piros kerettel; a jelképek vagy feliratok, ha vannak, feketék vagy sötétkékek legyenek, és a ferde csíkok, ha vannak, pirosak legyenek, és balról jobbra lejtsenek.

II. Leírások

1. A behajtás tiltása és korlátozása

a) Annak közlését, hogy a behajtás minden jármű számára meg van tiltva, a C,1 „BEHAJTANI TILOS” jelzőtáblával kell megadni, amelynek két mintája van: C,1a és C,1b.

b) Annak közlését, hogy a járműforgalom mindkét irányban tilos, a C,2 „MINDEN JÁRMŰ SZÁMÁRA MINDKÉT IRÁNYBÓL BEHAJTANI TILOS” jelzőtáblával kell megadni.

c) Annak közlését, hogy a behajtási tilalom csak bizonyos kategóriájú járművekre vagy úthasználókra vonatkozik, olyan jelzőtáblával kell megadni, amely jelképként a behajtási tilalom alá eső járművek vagy úthasználók árnyrajzát viseli. A C,3a, C,3b, C,3c, C,3d, C,3e, C,3f, C,3g, C,3h, C,3i, C,3j, C,3k és C,3l jelzőtábláknak a következő a jelentésük:

C3a „MINDEN GÉPI MEGHAJTÁSÚ JÁRMŰVEL BEHAJTANI TILOS, KIVÉVE AZ OLDALKOCSI NÉLKÜLI KÉTKEREKŰ MOTORKERÉKPÁROKAT”

C,3b „MOTORKERÉKPÁROKKAL BEHAJTANI TILOS”

C3c „KERÉKPÁROKKAL BEHAJTANI TILOS”

C,3d „SEGÉDMOTOROS KERÉKPÁROKKAL BEHAJTANI TILOS”

C3e „ÁRUSZÁLLÍTÓ JÁRMŰVEKKEL BEHAJTANI TILOS”

A tonna számértékének a feltüntetése akár világos színben a jármű árnyrajzán, akár jelen Egyezmény 8. Cikk 4. bekezdése szerint a C3e jelzőtábla alá elhelyezett kiegészítő táblán azt jelenti, hogy a tilalom csak akkor érvényes, ha a jármű vagy járműkombináció megengedett legnagyobb tömege meghaladja ezt az értéket.

C,3f „BEHAJTANI TILOS MINDEN OLYAN GÉPI MEGHAJTÁSÚ JÁRMŰVEL, AMELYHEZ MÁS PÓTKOCSI VAN KAPCSOLVA MINT FÉLPÓTKOCSI VAGY EGYTENGELYES PÓTKOCSI”

A tonna számértékének a feltüntetése akár világos színben a pótkocsi árnyrajzán, akár jelen Egyezmény 8. Cikk 4. bekezdése szerint a C,3f jelzőtábla alá helyezett kiegészítő táblán azt jelenti, hogy a tilalom csak akkor érvényes, ha a pótkocsi megengedett legnagyobb tömege meghaladja ezt az értéket.

A Szerződő Felek számára lehetővé kell tenni a tehergépkocsi hátsó része árnyrajzának egy személyautó hátsó része árnyrajzával és a pótkocsi árnyrajzának egy személyautóhoz kapcsolható pótkocsi árnyrajzával való helyettesítését a jelképen, ahol ezt célszerűnek látják.

C,3g „BEHAJTANI TILOS MINDEN GÉPI MEGHAJTÁSÚ JÁRMŰVEL, AMELY PÓTKOCSIT VONTAT”

A tonna számértékének a feltüntetése akár világos színben a pótkocsi árnyrajzán, akár jelen Egyezmény 8. Cikk 4. bekezdése szerint a C,3g jelzőtábla alá elhelyezett kiegészítő táblán azt jelenti, hogy a tilalom csak akkor érvényes, ha a pótkocsi megengedett legnagyobb tömege meghaladja a feltüntetett értéket.

C,3h „BEHAJTANI TILOS VESZÉLYES ÁRUT SZÁLLÍTÓ JÁRMŰVEKKEL, AMELYEKRE KÜLÖNLEGES JELZŐTÁBLA FELSZERELÉSÉT ÍRJÁK ELŐ”

Olyan járművek behajtási tilalmának közlésére, amelyek bizonyos fajtájú veszélyes árut szállítanak, ha szükséges, kiegészítő táblával ellátott C,3h jelzőtábla használható. A kiegészítő táblán megadott tájékoztatás meghatározza, hogy ez a tilalom csak a hazai jogszabályok által meghatározott veszélyes áru szállítására érvényes.

C,3i „GYALOGOSOK KÖZLEKEDÉSE TILOS”

C,3j „ÁLLATI ERŐVEL VONT JÁRMŰVEKKEL BEHAJTANI TILOS”

C,3k „KÉZIKOCSIVAL KÖZLEKEDNI TILOS”

C,3l „GÉPI MEGHAJTÁSÚ MEZŐGAZDASÁGI JÁRMŰVEKKEL BEHAJTANI TILOS”

Megjegyzés: A Szerződő Felek számára lehetővé kell tenni, hogy a C,3a-tól a C,3l-ig terjedő jelzőtáblákról a bal felső negyedkörből a jobb alsó negyedkörbe tartó ferde csíkot elhagyják, vagy ha ez nem teszi kevésbé könnyen láthatóvá és érthetővé a jelképet, a jelkép átszelésénél a csíkot ne szakítsák meg.

d) Annak közlésére, hogy a behajtási tilalom többféle járműkategóriára vagy úthasználóra érvényes, megadható vagy a tilalom alá eső mindegyik tiltott osztály jelzőtáblája felszerelésével, vagy egyetlen, mindezen járművek és úthasználók árnyrajzát magán viselő tiltó jelzőtáblával. A C,4a „MINDEN GÉPI MEGHAJTÁSÚ JÁRMŰVEL BEHAJTANI TILOS” és a C,4b „MINDEN GÉPI MEGHAJTÁSÚ JÁRMŰVEL VAGY ÁLLATI ERŐVEL VONT JÁRMŰVEL BEHAJTANI TILOS” jelzőtáblák példák az ilyen jelzőtáblákra.

Nem állíthatók fel kettőnél több árnyrajzot tartalmazó jelzőtáblák lakott területen kívül, és háromnál több árnyrajzot tartalmazó jelzőtáblák lakott területen belül.

e) Olyan járművek behajtási tilalmának közlését, amelyek tömege vagy méretei bizonyos határértékeket meghaladnak, a következő jelzőtáblákkal kell megadni:

C,5 „BEHAJTANI TILOS OLYAN JÁRMŰVEKKEL, AMELYEKNEK TELJES SZÉLESSÉGE MEGHALADJA A ..... MÉTERT”

C,6 „BEHAJTANI TILOS OLYAN JÁRMŰVEKKEL, AMELYEKNEK TELJES MAGASSÁGA MEGHALADJA A ..... MÉTERT”

C,7 „BEHAJTANI TILOS OLYAN JÁRMŰVEKKEL, AMELYEK ÖSSZTÖMEGE MEGHALADJA A ..... TONNÁT”

C,8 „BEHAJTANI TILOS OLYAN JÁRMŰVEKKEL, AMELYEK TENGELYTERHELÉSE MEGHALADJA A ..... TONNÁT”

C,9 „BEHAJTANI TILOS OLYAN JÁRMŰVEKKEL VAGY JÁRMŰVEK KOMBINÁCIÓIVAL, AMELYEK HOSSZA MEGHALADJA A ..... MÉTERT”

f) Annak közlését, hogy a járműveknek nem szabad úgy közlekedniük, hogy a köztük lévő távolság kisebb, mint a jelzőtáblán jelzett érték, a C,10 „TILOS A JÁRMŰVEKNEK EGYMÁSHOZ ..... MÉTERNÉL KÖZELEBB KÖZLEKEDNI” jelzőtáblával kell megadni.

2. Bekanyarodási tilalom

A kanyarodás tiltásának közlését (jobbra vagy balra, a nyílnak megfelelően), a C,11a „BALRA BEKANYARODNI TILOS” vagy a C,11b „JOBBRA BEKANYARODNI TILOS” jelzőtáblával kell megadni.

3. Megfordulási tilalom

a) A megfordulás tiltásának közlését a C,12 „MEGFORDULNI TILOS” jelzőtáblával kell megadni.

b) A jelkép megfordítható, ha az így helyénvaló.

4. Előzési tilalom

a) Annak közlését, hogy a hatályos szabályozásban lefektetett általános előzési szabályokon kívül az úton haladó gépi meghajtású járműveket - a kétkerekű segédmotoros kerékpárok és az oldalkocsi nélküli kétkerekű motorkerékpárok kivételével - tilos megelőzni, a C,13a „ELŐZNI TILOS” jelzőtáblával kell megadni. Ennek a jelzőtáblának két mintája van: a C,13aa és a C,13ab jelzőtábla.

b) Annak közlésére, hogy az előzési tilalom csak az olyan áruszállító járművekre érvényes, amelyeknek a megengedett legnagyobb össztömege meghaladja a 3,5 tonnát, a C,13b „ÁRUSZÁLLÍTÓ JÁRMŰVEL ELŐZNI TILOS” jelzőtáblával kell megadni.

Ennek a jelzőtáblának két mintája van: a C,13ba és a C,13bb jelzőtábla.

Egy, a jelzőtábla alá a jelen Egyezmény 8. Cikk 4. bekezdése szerint felszerelt kiegészítő táblán megjelenő felirat megváltoztathatja a megengedett legnagyobb össztömeget, amelyre a tilalom érvényes.

5. Sebességkorlátozás

a) A sebességkorlátozás közlését a C,14 „A LEGNAGYOBB SEBESSÉG A FELTÜNTETETT ÉRTÉKRE KORLÁTOZVA” jelzőtáblával kell megadni.

A jelzőtáblán megjelenő számnak a szóban forgó országban a járművek sebességének megadására a legáltalánosabban használt mértékegységben kell jeleznie a legnagyobb megengedett sebességet. A sebességet mutató szám alatt vagy után feltüntethető, például a „km” (kilométer) vagy a „m” (mérföld) jelzés.

b) Olyan sebességkorlátozás jelzésére, amely csak adott értéket meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű járművekre érvényes, egy ugyanezen értéket feltüntető kiegészítő táblát kell a jelzőtábla alá felszerelni a jelen Egyezmény 8. Cikk 4. bekezdése szerint.

6. Hangjelző készülék használatának tilalma

Annak közlését, hogy a hangjelző készülékek használata tilos, kivéve, ha ez baleset megelőzésének céljával történik, a C,15 „HANGJELZŐ KÉSZÜLÉKEK HASZNÁLATA TILOS” jelzőtáblával kell megadni. Ha ez a jelzőtábla nem a lakott terület kezdetét mutató jelzőtábla mellett vagy röviddel ezután van felállítva, akkor ezen Melléklet H fejezetében leírt H,2 kiegészítő táblát kell vele együtt felszerelni, amely jelzi, hogy a tilalom mely távolságon érvényes. Ajánlott hogy ezt a jelzőtáblát ne helyezzék el a lakott terület kezdeténél, ha a tilalom az összes lakott területre érvényes, és ajánlott, hogy úgy rendelkezzenek, miszerint a lakott terület kezdeténél elhelyezett helymeghatározó jelzőtábla közölje az úthasználókkal, hogy az országban a lakott területekre vonatkozó szabályok e ponttól kezdve érvényesek.

7. Megállás nélküli továbbhaladás tilalma

a) A vámépület közelségének közlését, ahol a megállás kötelező, a C,16 „MEGÁLLÁS NÉLKÜL TOVÁBBHALADNI TILOS” jelzőtáblával kell megadni. Jelen Egyezmény 8. Cikke ellenére e jelzőtábla jelképének tartalmaznia kell a „VÁM” feliratot, lehetőleg két nyelven; a C,16 jelzőtáblát használó Szerződő Feleknek törekedniük kell egy területi megállapodás létrejöttére, amely azt eredményezi, hogy ez a szó az összes, általuk felállított jelzőtáblán ugyanazon a nyelven szerepeljen.

b) Ezt a jelzőtáblát szabad használni a vezetők számára annak közlésére is, hogy a megállás nélküli továbbhaladás más okok miatt tiltott; ebben az esetben a „VÁM” szót a megállás okát megjelölő nagyon rövid felirattal kell helyettesíteni.

8. Tilalom vagy korlátozás vége

a) Azt a pontot, ahol a mozgó járművekre érvényes tiltó jelzőtáblák által közölt valamennyi tilalom megszűnik, a C,17a „MOZGÓ JÁRMŰVEKRE VONATKOZÓ MINDEN HELYI TILALOM VÉGE” jelzőtáblával kell jelölni. Ez a jelzőtábla kör alakú és fehér vagy sárga alapszínű legyen; nem lehet kerete, vagy csak fekete szegélye lehet, és egy jobbról balra lejtő, átlós fekete vagy sötétszürke színű sávot kell viselnie, amely több, fekete vagy szürke, párhuzamos vonalból is kialakítható.

b) Azt a pontot, ahol tiltó vagy korlátozó jelzőtábla által közölt, a mozgó járművekre vonatkozó külön tilalom vagy korlátozás megszűnik, a C,17b „SEBESSÉGKORLÁTOZÁS VÉGE” vagy a C,17c „ELŐZÉSI TILALOM VÉGE” vagy pedig a C,17d „ÁRUSZÁLLÍTÓ JÁRMŰVEKRE VONATKOZÓ ELŐZÉSI TILALOM VÉGE” jelzőtáblával kell jelölni. Ezek a jelzőtáblák hasonlók legyenek a C,17a jelzőtáblához, de azon kívül a megszüntetett tilalom vagy korlátozás világos szürke jelképét kell mutatniuk.

c) Jelen Egyezmény 6. Cikk 1. bekezdése ellenére azon jelzőtáblákat, amelyek jelen 8. bekezdésében előfordulnak, az ellenkező irányba haladó forgalom számára felállított tiltó vagy korlátozó jelzőtáblák hátoldalára is fel szabad szerelni.

9. A megállás és várakozás tiltása vagy korlátozása

a)

(i) Azon helyeket, ahol tilos a várakozás, a C,18 „VÁRAKOZNI TILOS” jelzőtáblával kell megjelölni; azokat a helyeket, ahol mind a várakozás, mind a megállás tilos, a C,19 „MEGÁLLNI TILOS” jelzőtáblával kell megjelölni.

(ii) A C,18 jelzőtábla helyettesíthető egy fehér vagy sárga alapszínű, kör alakú, piros keretű, ferde piros csíkkal áthúzott, az illető országban a „Várakozóhely” jelölésére használt fekete betűt vagy képírásjelet viselő jelzőtáblával.

(iii) A tilalom hatályát a jelzőtábla alá elhelyezett kiegészítő táblán lévő feliratok korlátozhatják az adott esetnek megfelelően:

a hét vagy hónap azon napjait vagy a nap azon időszakait, amikor a tilalom érvényes;

azt az időtartamot, amelyen túl a C,18 jelzőtábla által jelölt várakozás vagy a C,19 jelzőtábla által jelölt megállás és várakozás tilos;

az olyan kivételeket, amlyeket az úthasználók bizonyos csoportjainak engedélyeznek.

(iv) Az az időtartam, amelyen túl a megállás vagy várakozás tilos, a kiegészítő táblán való megjelenítés helyett a jelzőtábla kör alakú, piros szegélyének alsó részén is feltüntethető.

b)

(i) Ahol a várakozás váltakozó módon az úttest különböző oldalain engedélyezett, ott a C,18 jelzőtábla helyett a C,20a és C,20b „VÁLTAKOZÓ VÁRAKOZÁS” jelzőtáblát kell használni.

(ii) A várakozási tilalom a C,20a jelzőtáblával jelölt oldalon a páratlan és a C,20b jelzőtáblával jelölt oldalon a páros napokon érvényes; azt az időpontot, amikor az oldal cserélődik, a hazai jogszabályok határozzák meg, és ennek nem kell feltétlenül éjfélnek lennie. A hazai jogszabályok úgyszintén előírhatnak a napi váltakozástól eltérő váltakozást a várakozásra; ebben az esetben az „I” és „II” számjegyeket a jelzőtáblán a váltakozás időtartamának jelölésének kell helyettesítenie, például 1-15 és 16-31 egy hónap első és tizenhatodik napján történő váltakozás esetén.

(iii) A C,18 jelzőtábla a jelen Egyezmény 8. Cikk 4. bekezdése szerinti kiegészítő feliratokkal bővítve azon országok által használható, amelyek nem fogadják el a C,19, C,20a és C,20b jelzőtáblákat.

c)

(i) Kivéve a különleges eseteket, ezeket a jelzőtáblákat olyan módon kell elhelyezni, hogy a tábla az úttest tengelyére merőleges legyen vagy az úttest tengelyére merőleges síkkal kis szöget zárjon be.

(ii) Minden várakozási tilalom vagy korlátozás csak az úttest azon oldalára érvényes, ahol a jelzőtábla áll.

(iii) A tilalmak a jelzőtáblával egy vonalban levő ponttól egy út torkolatának legközelebbi pontjáig érvényesek, hacsak azt másképp nem szabad jelölni

a jelen Melléklet H fejezete szerinti H,2 kiegészítő táblán, amely azt a távolságot mutatja, amelyen a tilalom érvényes; vagy

a jelen bekezdés c) v) alpontjának megfelelően.

(iv) Azon a ponton, ahol a tilalom kezdődik, a jelen Melléklet H fejezetében ábrázolt H,3a vagy H,4a kiegészítő táblát szabad a jelzőtábla alá elhelyezni. Azon jelzőtáblák alá, amelyek a tilalmat ismétlik, a jelen Melléklet H fejezetében ábrázolt H,3b vagy H,4b kiegészítő táblát szabad elhelyezni. Arra a pontra, ahol a tilalom érvényessége megszűnik, a jelen Melléklet H fejezetében ábrázolt H,3c vagy H,4c kiegészítő táblával ellátott további tilalmi jelzőtáblát szabad elhelyezni. A H,3 táblákat az úttest tengelyével párhuzamosan, a H,4 táblákat erre a tengelyre merőlegesen kell elhelyezni. A H,3 táblákon jelzett távolságoknak - ha vannak ilyenek - a nyíl irányában lévő tilalmi területeket kell jelezniük.

(v) Ha a tilalom érvényessége egy út torkolatának legközelebbi pontja előtt megszűnik, akkor a fenti c) (iv) alpontban leírt, a tilalom végét jelző kiegészítő táblával ellátott jelzőtáblát kell felszerelni. Ahol a tilalom azonban csak egy rövid távolságon érvényes, oda csak egy jelzőtábla felszerelése megengedett, amely

vagy a piros keretében megmutatja ezt a távolságot,

vagy egy H,3 kiegészítő táblát visel.

(vi) Ahol parkolóórák vannak felszerelve, ezek jelenléte azt jelzi, hogy a várakozás díjköteles, és az óra működésének időtartamára korlátozódik.

(vii) Olyan zónákban, ahol a várakozás időtartama korlátozott, de a várakozás nem díjköteles, ezt a korlátozást a kiegészítő táblákkal ellátott C,18 jelzőtábla helyett megközelítőleg 2 m magasságban az úttestet szegélyező lámpaoszlopokon, fákon stb. lévő kék csíkkal, vagy a járdaszegélyen lévő kék vonalakkal szabad jelölni.

D Fejezet

KÖTELEZŐ JELZŐTÁBLÁK

I. Általános jellemzők és jelképek

1. A kötelező jelzőtábláknak kör alakúaknak kell lenniük, kivéve a jelen fejezet II. alfejezet 10. bekezdésében leírt D,10 jelzőtáblákat, amelyeknek téglalap alakúaknak kell lenniük; az átmérőjük nem lehet kisebb 0,60 m-nél lakott területen kívül és 0,40 m-nél lakott területen belül. Azonban a 0,30 m-nél nem kisebb átmérőjű jelzőtáblákat szabad használni forgalomirányító fényjelző készülékekkel együtt vagy járdaszigetek terelőoszlopain.

2. Hacsak más előírás nincs, a jelzőtáblák kék alapszínűek és jelképeik fehér vagy világos színűek, illetőleg vagylagosan piros szegéllyel ellátott fehér alapszínűek és jelképeik feketék legyenek.

II. Leírások

1. Kötelező haladási irány

Azt az irányt, amerre a járművek kötelesek haladni, vagy azokat a kizárólagos irányokat, amerre továbbhaladásuk megengedett, a D,1 „KÖTELEZŐ HALADÁSI IRÁNY” jelzőtábla D,1a mintájával kell jelölni, amelyen a nyílnak vagy nyilaknak a megfelelő irány vagy irányok felé kell mutatniuk. Azonban a jelen fejezet I. alfejezetének rendelkezéseivel ellentétben a D,1a jelzőtábla helyett, a D,1b jelzőtábla használható. A D,1b jelzőtábla fekete legyen fehér szegéllyel és fehér jelképpel.

2. Kikerülési irány

A jelen Egyezmény 6. Cikk 1. bekezdése rendelkezéseivel ellentétben járdaszigeten vagy úttesten levő akadály előtt elhelyezett D,2 „KIKERÜLÉSI IRÁNY” jelzőtáblának azt kell jelentenie, hogy a járműveknek a járdaszigetet vagy akadályt a nyíl által megjelölt oldalán kell kikerülniük.

3. Kötelező körforgalom

A D,3 „KÖTELEZŐ KÖRFORGALOM” jelzőtáblának közölnie kell a járművezetőkkel, hogy eleget kell tenniük a körforgalomra vonatkozó szabályoknak.

4. Kötelező kerékpárút

A D,4 „KÖTELEZŐ KERÉKPÁRÚT” jelzőtáblának közölnie kell a kerékpárosokkal, hogy az az út, amelynek kezdeténél ez a jelzőtábla el van helyezve, számukra van fenntartva, és az egyéb járművek vezetői számára tudtul kell adnia, hogy ők a szóban forgó út használatára nem jogosultak. A kerékpárosoknak ezt az utat kell használni, ha ez ugyanabba az irányba vezető úttest, gyalogút vagy lovaglóút mentén halad. Hasonló körülmények között azonban a kerékpárutat a segédmotoros kerékpárok vezetőinek is használniuk kell, ha a hazai jogszabályok így írják elő, vagy a C,3d jelzőtábla jelképét vagy egy feliratot viselő kiegészítő tábla határozza meg e követelményt.

5. Kötelező gyalogút

A D,5 „KÖTELEZŐ GYALOGÚT” jelzőtáblának közölnie kell a gyalogosokkal, hogy az az út, amelynek kezdeténél ez a jelzőtáblát elhelyezték, számukra van fenntartva, és a többi úthasználó számára tudtul kell adnia, hogy ők a szóban forgó út használatára nem jogosultak. A gyalogosoknak ezt az utat kell használni, ha ez az ugyanabba az irányba vezető úttest, kerékpárút vagy lovaglóút mentén halad.

6. Kötelező lovaglóút

A D,6 „KÖTELEZŐ LOVAGLÓÚT” jelzőtáblának közölnie kell a lovaglókkal, hogy az az út, amelynek kezdeténél ezt a jelzőtáblát elhelyezték, számukra van fenntartva, és a többi úthasználó számára tudtul kell adnia, hogy ők a szóban forgó út használatára nem jogosultak. A lovaglóknak ezt az utat kell használni, ha ez az ugyanabba az irányba vezető úttest, kerékpárút vagy gyalogút mentén halad.

7. Kötelező legkisebb sebesség

A D,7 „KÖTELEZŐ LEGKISEBB SEBESSÉG” jelzőtáblának azt kell jelentenie, hogy a kezdetüknél ilyen jelzőtáblával ellátott úton haladó járművek nem közlekedhetnek a megjelöltnél kisebb sebességgel; a jelzőtáblán feltüntetett számértéknek ezt a sebességet kell mutatnia a szóban forgó ország területén a járművek sebességének kifejezésére legáltalánosabban használt mértékegységben. A sebességet jelző szám után megjelenhet például a „km” (kilométer) vagy „m” (mérföld) felirat.

8. Kötelező legkisebb sebesség vége

A D,8 „KÖTELEZŐ LEGKISEBB SEBESSÉG VÉGE” jelzőtáblának azt kell jelentenie, hogy a D,7 jelzőtábla által előírt kötelező legkisebb sebesség tovább nincs hatályban. A D,8 jelzőtábla a D,7 jelzőtáblával azonos legyen, azzal a különbséggel, hogy az előbbit át kell húzni a jobb felső negyedkörből a bal alsó negyedkörbe tartó, ferde piros csíkkal.

9. Hólánc kötelező

A D,9 „HÓLÁNC KÖTELEZŐ” jelzőtáblának azt kell jelentenie, hogy az azon az úton közlekedő járműveknek, amely kezdeténél ez a jelzőtábla el van helyezve, legalább két hajtott kerekükre hóláncnak kell felszerelve lennie.

10. Kötelező haladási irány veszélyes árut szállító járművek számára

A D,10a, D,10b és D,10c jelzőtábláknak a veszélyes árut szállító járművek számára kötelező haladási irányt kell mutatniuk.

11. Megjegyzések a D,4; D,5 és D,6 jelzőtáblák kombinációira

a) Annak közlését, hogy egy utat vagy nyomvonalat az úthasználók két kategóriája számára tartottak fenn, és az mások számára tiltott, mindkét a feljogosított használók kategóriájának két jelképét viselő olyan kötelező jelzőtáblával kell jelölni, amelyet ezen út vagy nyomvonal kezdeténél helyeztek el.

b) Amikor a jelképek a jelzőtábla középpontján áthaladó függőleges vonallal elválasztva, egymás mellett vannak elhelyezve, akkor mindegyik jelkép jelentését úgy kell érteni, hogy a vonatkozó kategóriának az út vagy nyomvonal a számára fenntartott oldalát kell használnia, és az egyéb úthasználók ennek az oldalnak a használatára nem jogosultak. Az út vagy nyomvonal két oldalát fizikai eszközökkel vagy útburkolati jelekkel egyértelműen el kell választani egymástól.

c) Amikor a jelképek egymás fölé vannak elhelyezve, a jelzőtábla azt közli a használók vonatkozó kategóriáival, hogy együttesen használhatják az utat vagy nyomvonalat. A jelképek elhelyezési sorrendje tetszőleges. Ahol szükséges, a hazai jogszabályoknak kell meghatározniuk a mindkét kategória által betartandó elővigyázatosságot.

A D,11a és D,11b jelzőtáblák példák a D,4 és D,5 jelzőtáblák kombinációira.

E Fejezet

KÜLÖNLEGES SZABÁLYOKAT JELZŐ TÁBLÁK

I. Általános jellemzők és jelképek

A különleges szabályokat jelző jelzőtáblák általában négyzet vagy téglalap alakúak, kék alappal és világos színű jelképpel vagy felirattal, illetőleg világos alappal és sötét színű jelképpel vagy felirattal.

II. Leírások

1. Egy vagy több forgalmi sávra érvényes szabályozást vagy veszélyre figyelmeztetést jelző táblák

Az alábbi jelzőtábláknak azt kell jelenteniük, hogy a szabály vagy veszélyre való figyelmeztetés csak az azonos irányba haladó forgalomra szolgáló többsávos úttest útburkolati jelekkel megjelölt egy vagy több forgalmi sávjára érvényes. Ezek feltüntethetik a szembejövő forgalom forgalmi sávjait is. A szabályra vagy a veszélyre való figyelmeztetésre vonatkozó jelzést az érintett nyilak mindegyikén fel kell tüntetni:

(i) E,1a „KÜLÖNBÖZŐ FORGALMI SÁVOKRA ÉRVÉNYES KÖTELEZŐ LEGKISEBB SEBESSÉG”

(ii) E,1b „EGY FORGALMI SÁVRA ÉRVÉNYES KÖTELEZŐ LEGKISEBB SEBESSÉG” Ez a jelzőtábla használható egy „lassú forgalmi sáv” létrehozására.

(iii) E,1c „KÜLÖNBÖZŐ FORGALMI SÁVOKRA ÉRVÉNYES SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK” A körök keretei pirosak, a betűk pedig feketék legyenek.

2. Autóbuszok részére fenntartott sávokat jelölő jelzőtáblák

Az E,2a és E,2b jelzőtáblák a 26/A. Cikk 2. bekezdésének megfelelően példák az autóbuszok részére fenntartott sáv helyzetét mutató jelzőtáblákra.

3. „EGYIRANYÚ ÚTVONAL” jelzőtábla

a) Két különböző „EGYIRÁNYÚ ÚTVONAL” jelzőtáblát lehet felszerelni, ahol az szükséges az út vagy úttest egyirányúságának jelzésére:

(i) Az úttest tengelyére megközelítőleg merőlegesen elhelyezett, négyzet alakú, E,3a jelzőtábla.

(ii) Az úttest tengelyével megközelítőleg párhuzamosan elhelyezett E,3b jelzőtábla; ez egy a hosszú oldalával vízszintesen elhelyezett nyújtott téglalap alakú tábla. Az E,3b jelzőtáblán lévő nyílon szerepelhet az adott ország nemzeti nyelvén vagy nemzeti nyelveinek egyikén megjelenő „EGYIRÁNYÚ ÚTVONAL” felirat.

b) Az E,3a és E,3b jelzőtáblák felállíthatók attól függetlenül, hogy a kérdéses út bejáratánál vannak-e tiltó vagy kötelező jelzőtáblák elhelyezve.

4. Besorolás rendjét jelző tábla

Több sávú utak útkereszteződéseinél való besorolás rendjét jelző táblára utaló példa az E,4.

5. Autópálya kezdetét és végét jelző tábla

a) Az E,5a „AUTÓPÁLYA” jelzőtáblát azon a ponton kell elhelyezni, ahol az autópályán figyelembe veendő különleges szabályok érvénybe lépnek.

b) Az E,5b „AUTÓPÁLYA VÉGE” jelzőtáblát azon a ponton kell elhelyezni, ahol e szabályok érvényessége megszűnik.

c) Az E,5b jelzőtábla használható és megismételhető az autópálya végének közeledtére való figyelmeztetésként is; az erre a célra felállított valamennyi jelzőtáblának az autópálya végétől való távolságát a jelzőtábla alsó részén fel kell tüntetni.

d) Ezek a jelzőtáblák kék vagy zöld alapszínűek legyenek.

6. Az olyan út kezdetét és végét jelző táblák, amelyen a közlekedési szabályok ugyanazok, mint az autópályán

a) Az E,6a „AUTÓÚT” jelzőtáblát azon a ponton kell elhelyezni, ahonnan az autópályáknak nem minősülő, a gépjárműforgalom számára fenntartott, és az út menti ingatlanokat nem kiszolgáló útra érvényes különleges közlekedési szabályokat alkalmazni kell. Az E,6a jelzőtábla alá elhelyezett kiegészítő tábla kivételes esetben mutathatja, hogy az út menti ingatlanokhoz való bejárás a gépjárműveknek engedélyezett.

b) Az E,6b „AUTÓÚT VÉGE” jelzőtábla használható és megismételhető ezen út végére való figyelmeztetésként is; az erre a célra felállított valamennyi jelzőtáblának ezen út végétől való távolságát a jelzőtábla alsó részén fel kell tüntetni.

c) Ezek a jelzőtáblák kék vagy zöld alapszínűek legyenek.

7. Lakott terület kezdetét és végét jelző táblák

a) A lakott terület kezdetét feltüntető jelzőtáblának a lakott terület nevét, vagy árnyrajzát, vagy a kettő kombinációját kell magán viselnie. Az E,7a, E,7b, E,7c és E,7d jelzőtáblák példák lakott terület kezdetét mutató jelzőtáblákra.

b) A lakott terület végét feltüntető jelzőtábla az előbbivel azonos legyen, azzal a különbséggel, hogy ezt át kell húzni egy ferde, a jobb felső sarokból a bal alsó sarokba tartó piros színű, egyetlen vagy több párhuzamos csíkkal. Az E,8a, E,8b, E,8c és E,8d jelzőtáblák példák lakott terület végét mutató jelzőtáblákra.

Jelen Egyezmény 6. Cikk 1. bekezdésével ellentétben ezek a jelzőtáblák a lakott terület kezdetét feltüntető jelzőtáblák hátoldalára is elhelyezhetők.

c) Az ebben a fejezetben előforduló jelzőtáblákat a jelen Egyezmény 13/A. Cikk 2. bekezdésében szereplő előírásoknak megfelelően kell használni.

8. Területi érvényességű jelzőtáblák

a) Zóna kezdete

(i) Annak jelölésére, hogy egy jelzőtábla egy zónán belüli összes útra érvényes (területi érvényesség), a jelzőtáblát egy világos alapszínű téglalap alakú táblán kell feltüntetni. A „ZONE” vagy az adott ország nemzeti nyelvén ennek megfelelő szónak a táblán lévő jelzőtábla ábrája fölött vagy alatt kell megjelennie. A jelzőtábla által közölt korlátozások, tilalmak vagy kötelezettségek sajátos részleteit a táblán a jelzés alatt, vagy egy kiegészítő táblán szabad megadni.

Egy zónán belüli valamennyi útra érvényes (területi érvényességű) jelzőtáblákat az adott zónába bevezető összes úton fel kell állítani.

Kívánatos, hogy a zóna hasonló jellemzőjű utakat tartalmazzon.

(ii) Az E,9a, E,9b, E,9c és E,9d jelzőtáblák példák egy zónán belüli összes útra érvényes (területi érvényességű) jelzőtáblákra:

E,9a - Olyan zóna, amelyben várakozni tilos

E,9b - Olyan zóna, amelyben bizonyos időpontok között várakozni tilos

E,9c - Várakozási zóna

E,9d - Legnagyobb sebesség zóna.

b) Kijárat a zónából

(i) Olyan zóna kijáratának jelölésére, ahol egy jelzőtáblának területi érvényessége van, fel kell állítani egy téglalap alakú táblán feltüntetett olyan jelzőtáblát, mely azonos a terület bejáratánál elhelyezett jelzőtáblával, azonban ennek a jelzőtáblának szürke színűnek kell lennie a világos alapszínű, téglalap alakú táblán. A jelzőtáblát egy jobbról balra lejtő fekete vagy sötétszürke csíknak, vagy ilyen csíkot alkotó több párhuzamos fekete vagy sötétszürke vonalnak kell átszelnie.

A zónából való kijáratot feltüntető jelzőtáblát az összes úton fel kell állítani, amely ennek a zónának az elhagyására használható.

(ii) Az E,10a, E,10b E,10c, és E,10d jelzőtáblák példák olyan zónából való kijárat feltüntetésére, ahol a jelzőtábla valamennyi útra érvényes (területi érvényesség):

E,10a - Olyan zóna vége, ahol várakozni tilos;

E,10b - Olyan zóna vége, ahol bizonyos időpontok között várakozni tilos;

E,10c - Várakozási zóna vége;

E,10d - Legnagyobb sebességi zóna vége.

9. Olyan alagút bejáratáról vagy kijáratáról tájékoztató jelzőtáblák, amelyben különleges szabályok érvényesek

a) Az E,11a „ALAGÚT” jelzőtábla használható és megismételhető az alagúthoz közeledés jelzésére; minden erre a célra felállított jelzőtáblának meg kell mutatnia a jelzőtábla és a különleges szabályok szerint működő alagút kezdete közötti távolságot akár a jelzőtábla alsó részén megjelenő felirat, akár a jelen Melléklet H fejezetében leírt H,1 kiegészítő tábla segítségével.

Az alagút nevét és hosszát is fel szabad írni a táblára.

b) Az E,11b „ALAGÚT VÉGE” jelzőtábla arra a pontra helyezhető, ahonnan a különleges közlekedési szabályok tovább nem alkalmazandók.

10. „GYALOGOS-ÁTKELŐHELY” jelzőtábla

a) Az E,12a „GYALOGOS-ÁTKELŐHELY” jelzőtábla arra szolgál, hogy a gyalogosoknak és vezetőknek megmutassa a kijelölt gyalogos-átkelőhely helyét. A jelzőtábla alapszíne kék vagy fekete, a háromszög fehér vagy sárga és a jelkép fekete vagy sötétkék legyen; a megjelenő jelkép az A,12 legyen.

b) Azonban az E,12b jelzőtáblát, amelynek szabálytalan ötszög alakja, kék alapszíne és fehér jelképe van, vagy az E,12c jelzőtáblát, amelynek sötét alapszíne és fehér jelképe van, szintén szabad használni.

11. „KÓRHÁZ” jelzőtábla

a) Ezt a jelzőtáblát arra kell használni, hogy felhívja a vezetők figyelmét az egészségügyi intézmények közelében megkívánt elővigyázatosság betartására; különösen arra, hogy semmiféle fölösleges zajt ne okozzanak. Ennek a jelzőtáblának két mintája van: E,13a és E,13b.

b) Az E,13b jelzőtáblán lévő piros kereszt helyettesíthető az F fejezet II. alfejezet 1. pontjában említett jelképek valamelyikével.

12. „VÁRAKOZÓHELY” jelzőtábla

a) Az E,14a „VÁRAKOZÓHELY” jelzőtáblának, amely az úttest tengelyével párhuzamosan helyezhető el, azokat a helyeket kell feltüntetnie, ahol a járművek várakozása engedélyezett. A tábla négyzet alakú legyen. A szóban forgó ország által a „Várakozóhely” megjelölésére használt betűt vagy képírásjelet kell magán viselnie. Ennek a jelzőtáblának az alapszíne kék legyen.

b) Az irány, amerre a várakozóhely található, vagy azon járművek kategóriái, amelyek számára ez fenntartott, feltüntethető magán a jelzőtáblán vagy a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő táblán. Ilyen feliratok korlátozhatják a várakozás megengedett időtartamát, vagy jelezhetik a várakozóhelyről megközelíthető tömegközlekedési eszközöket egy „+” jel segítségével és ezt követően a szállítóeszköz típusát szóval vagy jelképpel mutató utalás formájában.

Az E,14b és E,14c jelzőtáblák példák olyan várakozóhely megjelölésére használható jelzőtáblákra, amely várakozóhelyet különösen azon járműveknek szánják, melyek vezetői valamely tömegközlekedési eszközt kívánják igénybe venni.

13. Autóbusz- vagy villamos megállóhelyről tájékoztató jelzőtáblák

E,15 „AUTÓBUSZ MEGÁLLÓHELY” ÉS E,16 „VILLAMOS MEGÁLLÓHELY”

F Fejezet

TÁJÉKOZTATÓ, LÉTESÍTMÉNYI ÉS SZOLGÁLTATÁSI JELZŐTÁBLÁK

I. Általános jellemzők és jelképek

1. Az „F” jelzőtáblák alapszíne kék vagy zöld legyen; ezeknek fehér vagy sárga téglalapot kell magukon viselniük, amelyen a jelképet kell feltüntetni.

2. A jelzőtábla kék vagy zöld alsó szalagján fehér felirat formájában feltüntethető a jelzett létesítmény vagy az ehhez vezető út kezdetének a jelzőtáblától való távolsága; az F,5 jelképet viselő jelzőtáblán a „HOTEL” vagy „MOTEL” szó az előbbihez hasonló módon felírható. A jelzőtáblák a létesítményhez vezető út kezdeténél szintén felállíthatók, és ilyen esetben a kék vagy zöld alsó részükön egy fehér irányjelző nyilat viselhetnek. A jelképek feketék vagy sötétkékek legyenek, kivéve az F,1a, F,1b, és F,1c jelképet, amelyeknek piros színűeknek kell lenniük.

II. Leírások

1. „ELSŐSEGÉLYHELY” jelkép

A szóban forgó országokban az elsősegély-állomásokat ábrázoló jelképeket kell használni. Ezek a jelképek pirosak legyenek. Ezekre a jelképekre példa az F,1a, F,1b és F,1c.

2. Különféle jelképek

F,2 „MŰSZAKI SEGÉLYHELY”

F,3 „TELEFON”

F,4 „ÜZEMANYAGTÖLTŐ ÁLLOMÁS”

F,5 „HOTEL vagy MOTEL”

F,6 „ÉTTEREM”

F,7 „FRISSÍTŐK vagy KÁVÉZÓ”

F,8 „EGYSZERŰ PIHENŐHELY”

F,9 „GYALOGUTAK KIINDULÁSI PONTJA”

F,10 „KEMPING”

F,11 „LAKÓKOCSI TÁBORHELY”

F,12 „KEMPING ÉS LAKÓKOCSI TÁBORHELY”

F,13 „IFJÚSÁGI SZÁLLÓ”

G. Fejezet

ÚTIRÁNY, HELYMEGHATÁROZÓ VAGY UTALÓ JELZŐTÁBLÁK

I. Általános jellemzők és jelképek

1. A tájékoztató jelzőtáblák rendszerint téglalap alakúak; azonban az útirány jelzőtáblák lehetnek nyílban végződő, a hosszú oldalával vízszintesen álló, nyújtott téglalapok.

2. A tájékoztató jelzőtáblák sötét alapszínükön fehér vagy világos színű, illetve fehér vagy világos alapszínükön sötétszínű jelképeket vagy feliratokat viseljenek. A piros szín csak kivételes esetekben használható és soha nem lehet uralkodó.

3. Az útirányt előjelző vagy útirányjelző táblák, amelyek autópályákhoz vagy autópályaként kezelt utakhoz vonatkoznak, kék vagy zöld alapszínükön fehér jelképet vagy feliratot viseljenek. Ilyen jelzőtáblákon az E,5a és E,6a jelzőtáblákon használt jelképek kisebb léptékben alkalmazhatók.

4. Ideiglenes állapotokat, mint az úton folyó munkákat, elvezetést vagy elterelést jelölő jelzőtáblák lehetnek narancssárga vagy sárga alapszínűek, fekete jelképekkel és feliratokkal.

5. A G,1, G,4, G,5, G,6 és G,10 jelzőtáblákon ajánlatos a helyneveket az ország vagy országrész hivatalos nyelvén feltüntetni, amelyben a jelzett helységek vannak.

II. Útirány-előjelző táblák

1. Általános eset

Példák az útirányt előjelző táblákra: G,1a, G,1b és G,1c.

2. Különleges esetek

a) Példák a „ZSÁKUTCA” útirány-előjelző táblákra: G,2a és G,2b.

b) Példa olyan útirány-előjelző táblára, amely a balra forduláshoz követendő útvonalat jelzi ott, ahol a következő útkereszteződésben a balra fordulás tilos: G,3.

Megjegyzés: A G,1 útirányt előjelző táblák viselhetik az egyéb jelzőtáblákon használt, az úthasználókat az útvonal vagy a forgalom feltételeiről tájékoztató jelképeket (például az A,2, A,5, C,3e, C,6, E,5a, F,2).

III. Útirányjelző táblák

1. Példák helységhez vezető irány megmutatására: G,4a, G,4b, G,4c és G,5.

2. Példák repülőtérhez vezető irány megmutatására: G,6a, G,6b, G,6c.

3. A G,7 jelzőtábla a táborozásra kijelölt helyhez vezető irányt mutatja.

4. A G,8 jelzőtábla az ifjúsági szállóhoz vezető irányt mutatja.

5. Példák olyan várakozóhelyhez vezető irány megmutatására, amely várakozóhelyet különösen azon járműveknek szánják, melyek vezetői valamely tömegközlekedési eszközt kívánják igénybe venni: G,9a és G,9b. A tömegközlekedés fajtáját felirattal vagy jelképpel szabad a jelzőtáblán jelölni.

Megjegyzés: A G,4, G,5 és G,6 útirányjelző táblák viselhetik az egyéb jelzőtáblákon használt, az úthasználókat az útvonal vagy a forgalom feltételeiről tájékoztató jelképet (például az A,2, A,5, C,3e, C,6, E,5a, F,2 jelzőtáblák).

IV. Megerősítő jelzőtáblák

A G,10 jelzőtábla példa egy megerősítő jelzőtáblára.

Jelen Egyezmény 6. Cikk 1. bekezdésével ellentétben ez a jelzőtábla az ellenkező irányba haladó forgalom számára felállított jelzőtábla hátoldalára is felszerelhető.

V. Utaló jelzőtáblák

1. Forgalmi sávok számát és irányát jelölő jelzőtáblák

A G,11a, G,11b, és G,11c jelzőtábláknak a forgalmi sávok számát és irányát kell közölniük a vezetőkkel. Ezeknek annyi nyilat kell tartalmazniuk, ahány forgalmi sáv helyezkedik el ugyanazon irányban; úgyszintén jelölhetik a szembejövő forgalom forgalmi sávjait is.

2. Forgalmi sáv elzárását jelölő jelzőtábla

A G,12a és G,12b jelzőtáblák egy forgalmi sáv elzárását mutatják a vezetőknek.

3. „ZSÁKUTCA” jelzőtábla

A G,13 jelzőtábla, amely egy út bejáratánál van elhelyezve, azt kell, hogy mutassa, hogy az út nem átmenő út.

4. „ÁLTALÁNOS SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK” jelzőtábla

A G,14 „ÁLTALÁNOS SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK” jelzőtáblát főleg országhatár közelében kell használni, az adott országban vagy ennek országrészeiben érvényes általános sebességkorlátozások közlésére. Az ország neve vagy megkülönböztető jele - lehetőleg a nemzeti címer kíséretében - a jelzőtábla tetején legyen elhelyezve. Az országban érvényes általános sebességkorlátozások értékei a jelzőtáblán a következő sorrendben szerepeljenek: (1) lakott területeken; (2) lakott területeken kívül; (3) autópályákon. Ha úgy célszerű, akkor az E,6a „AUTÓÚT” jelzőtábla jelképe használható az autóutakon érvényben lévő általános sebességkorlátozás megjelölésére.

A jelzőtábla kerete és felső része kék legyen; az ország neve és az alatta lévő három téglalap alapszíne fehér legyen. A felső és középső téglalapon használt jelképek feketék legyenek, és a középső téglalapon használt jelkép egy piros csíkkal legyen áthúzva.

5. „NYITOTT VAGY LEZÁRT ÚTSZAKASZ” jelzőtábla

a) A G,15 „NYITOTT VAGY LEZÁRT ÚTSZAKASZ” jelzőtáblát egy hegyi út - főleg hágón átvezető szakasza - lezárt vagy nyitott állapotának jelölésére kell használni; a jelzőtáblát a szóban forgó szakaszhoz vezető út vagy utak bejáratánál kell elhelyezni.

Az útszakasz (vagy hágó) nevét fehérrel kell felírni. A bemutatott jelzőtáblán a „FURKA” név példaként szerepel.

Az 1., 2. és 3. táblák eltávolíthatóak legyenek.

b) Ha az útszakasz le van zárva, az 1. tábla piros legyen, és a „LEZÁRVA” feliratot kell viselnie; ha a szakasz nyitva van, az 1. tábla zöld legyen, és a „NYITVA” feliratot kell viselnie. A feliratok fehérek és lehetőleg többnyelvűek legyenek.

c) A 2. és 3. táblák fehér alapszínűek legyenek fekete feliratokkal és jelképekkel.

Ha az útszakasz nyitva van, a 3. tábla üres maradjon, és a 2. tábla az útviszonyoknak megfelelően legyen vagy üres, vagy viselje a D,9 „HÓLÁNC KÖTELEZŐ” jelzőtáblát vagy a G,16 „HÓLÁNC VAGY HÓABRONCS AJÁNLOTT” jelképet. Ez a jelkép fekete legyen.

Ha az útszakasz le van zárva, a 3. táblának azt a helynevet kell mutatnia, ameddig az út nyitva van, és a 2. tábla az útviszonyoknak megfelelően a „.... IG NYITVA” feliratot, illetve a G,16 jelképet vagy a D,9 jelzőtáblát viselje.

6. „AJÁNLOTT SEBESSÉG” jelzőtábla

A G,17 „AJÁNLOTT SEBESSÉG” jelzőtáblát azon sebesség feltüntetésére kell használni, amely akkor ajánlott hajtani, ha a körülmények ezt megengedik, és ha a járművének kategóriájára vonatkozó alacsonyabb sebesség betartására a vezető nincs kötelezve. A jelzőtáblán megjelenő számnak vagy számtartománynak a sebességet az adott országban a járművek sebességére legelterjedtebben használt mértékegységében kell megadnia. Ez a mértékegység a jelzőtáblán megjelölhető.

7. Nehéz járművek számára ajánlott útvonalat jelző tábla

G,18 „NEHÉZ JÁRMŰVEK SZÁMÁRA AJÁNLOTT ÚTVONAL”

8. Menekítő sávot feltüntető jelzőtábla

A G,19 „MENEKÍTŐ SÁV” jelzőtáblát a meredek lejtőn lévő menekítő sáv jelölésére kell használni. Ezt a jelzőtáblát a menekítő sávig mért távolságot mutató kiegészítő táblával, és az A,2 jelzőtáblával együtt a lejtő tetején, ahol a veszélyes zóna kezdődik, és a menekítő sáv kezdeténél kell elhelyezni. A lejtő hosszától függően a jelzőtáblát - a távolságot jelző kiegészítő táblával együtt - szükség szerint meg kell ismételni.

A jelkép helyzete a menekítő sávnak az úthoz viszonyított helyzetétől függően változhat.

9. Gyalogos felüljárót vagy aluljárót jelölő jelzőtáblák

a) A G,20 jelzőtábla a gyalogos felüljáró vagy aluljáró jelölésére használatos.

b) A G,21 jelzőtábla lépcső nélküli felüljáró vagy aluljáró feltüntetésére használatos. Ezen a jelzőtáblán a csökkent képességű személyek jelképe is használható.

10. Autópályáról való kijáratot feltüntető jelzőtáblák

A G,22a, G,22b és G,22c jelzőtáblák példák autópályáról való kijáratot előjelző táblákra. Ezeknek a jelzőtábláknak az autópályáról való kijárat távolságának jelzését a hazai jogszabályokban meghatározott módon kell tartalmazniuk, feltéve, hogy a két, illetve az egy ferde csíkot viselő jelzőtábla a három ferde csíkot viselő jelzőtábla és a kijárat egymástól való távolságának két, illetve egyharmadánál van felszerelve.

H Fejezet

KIEGÉSZÍTŐ TÁBLÁK

1. Ezek a táblák fehér vagy sárga alapszínűek legyenek, amelyeken a fekete, sötétkék vagy piros szegéllyel ellátott távolságok, hosszúságok vagy jelképek feketével vagy sötétkékkel vannak feltüntetve; vagy pedig fekete vagy sötétkék alapszínűek legyenek, amelyen a fehér, sárga vagy piros szegéllyel ellátott távolságok, hosszúságok vagy jelképek fehérrel vagy sárgával vannak feltüntetve.

2. a) A H,1 kiegészítő táblák a jelzőtábla és a veszélyes útszakasz vagy zóna - melyre a szabály hatálya kiterjed - kezdete közötti távolságot mutatják.

b) A H,2 kiegészítő táblák a veszélyes útszakasz vagy zóna - melyre a szabály hatálya kiterjed - hosszúságát mutatják.

c) A kiegészítő táblák a jelzőtáblák alatt vannak elhelyezve. Azonban az Ab típusú, veszélyre figyelmeztető jelzőtáblák esetén a kiegészítő táblákon megadandó információ a jelzőtábla alsó részére is felírható.

3. A várakozással kapcsolatos tilalmakat vagy korlátozásokat tartalmazó H,3 és H,4 kiegészítő táblák H,3a, H,3b és H,3c, valamint H,4a, H,4b és H,4c mintájúak. [Lásd e Melléklet C fejezet II. alfejezetének 9. c) pontját].

4. A szabályozó jelzőtáblák kategóriájuk jelképének feltüntetésével konkrét úthasználókra korlátozhatók. Például: H,5a és H,5b.

Olyan esetekben, amikor a szabályozó jelzőtábla bizonyos kategóriájú úthasználókra nem vonatkozik, akkor ezt kategóriájuk jelképével, és az adott ország nyelvén megjelenő „KIVÉVE” kifejezéssel jelölik. Például: H,6. Ha szükséges, a jelkép helyettesíthető a megfelelő nyelvű felirattal.

5. Csökkent képességű személyek számára fenntartott várakozóhelyek megjelölésére a C,18 vagy E,14 jelzőtáblával a H,7 kiegészítő táblát kell használni.

6. A H,8 kiegészítő tábla az útkereszteződés ábráját mutatja, melyen a vastag vonalak az elsőbbséggel rendelkező utakat, és a vékony vonalak a B,1 vagy B,2 jelzőtáblákkal ellátott utakat mutatják.

7. Annak feltüntetésére, hogy a következő útszakasz jegesedés vagy hó miatt csúszós, a H,9 kiegészítő táblát kell használni.

Az egész 1. Mellékletre vonatkozó megjegyzés: Olyan országokban, ahol baloldali közlekedés van, a jelzőtáblákat és/vagy jelképeket ennek megfelelően meg kell fordítani.

2. Melléklet

Útburkolati jelek

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az útfelületen alkalmazott jeleknek (útburkolati jelek) csúszásmentes anyagokból kell lenniük és az úttest szintjéből nem szabad 6 mm-nél nagyobb mértékben kiemelkedniük. Amennyiben jelzőtesteket vagy más hasonló eszközöket alkalmaznak a jelekhez, ezek az úttest szintjéből 1,5 cm-nél nagyobb mértékben (illetőleg fényvisszavető elemekkel ellátott jelzőtestek esetében 2,5 cm-nél nagyobb mértékben) nem emelkedhetnek ki; ezeket a közlekedésbiztonsági követelményeknek megfelelően kell alkalmazni.

II. Fejezet

HOSSZIRÁNYÚ ÚTBURKOLATI JELEK

A. Méretek

2. A hosszirányú útburkolati jelek folytonos vagy szaggatott vonalainak legalább 0,10 m szélesnek kell lenniük.

3. A két egymás melletti hosszirányú vonal (kettős vonal) közötti távolságnak 0,10 m és 0,18 m között kell lennie.

4. A szaggatott vonal azonos hosszúságú és egymástól egyforma közökkel elválasztott vonalszakaszokból áll. A járműveknek a kérdéses útszakaszon vagy területen belüli sebességét a vonalszakaszok és a közök hosszának meghatározásánál figyelembe kell venni.

5. Lakott területen kívül a szaggatott vonalat 2 m és 10 m közötti hosszúságú vonalszakaszokból kell kialakítani. Az e Melléklet 23. bekezdésében említett előjelző vonalat kialakító vonalszakaszok hosszúsága a közök hosszának két-háromszorosa legyen.

6. Lakott területen a vonalszakaszok és a közök hosszúságának kisebbnek kell lennie a lakott területen kívül alkalmazottakénál. A vonalszakaszok hosszúságát 1 m-re lehet csökkenteni. Bizonyos városi főutakon, ahol a forgalom gyorsan mozog, a hosszirányú útburkolati jelek jellemzői azonban azonosak lehetnek a lakott területen kívüliekével.

B. A forgalmi sávok útburkolati jelei

7. A forgalmi sávok vagy szaggatott vonalakkal vagy folytonos vonalakkal vagy más, megfelelő eszközökkel jelölhetők.

(i) Lakott területen kívül

8. A kétirányú, két forgalmi sávos utakon az úttest tengelyét hosszirányú útburkolati jellel meg kell jelölni. Ez az útburkolati jel rendes körülmények között szaggatott vonal. Erre a célra csupán különleges esetekben szabad folytonos vonalakat alkalmazni.

9. A három forgalmi sávos utakon - általános szabályként - a forgalmi sávokat szaggatott vonalakkal kell jelölni azokon a szakaszokon, ahol a látási viszonyok szabályosak. Egyes sajátos esetekben, a nagyobb közlekedésbiztonság biztosítására folytonos vonalak, vagy a folytonos vonalak mellett szaggatott vonalak alkalmazhatók.

10. A háromnál több forgalmi sávos úttesteken a forgalom két irányát egy vagy két folytonos vonallal kell elválasztani, kivéve azokat az eseteket, ahol a forgalom iránya a középső sávokon megfordítható. Ezen felül a forgalmi sávokat szaggatott vonalakkal kell megjelölni [1a és 1b ábra].

(ii) Lakott területen

11. Lakott területen az e melléklet 8-10. bekezdésében említett ajánlásokat kell alkalmazni a kétirányú utakra, valamint az olyan egyirányú utakra, amelyeken legalább két forgalmi sáv van.

12. A forgalmi sávokat ki kell jelölni az olyan pontokon, ahol az útpálya szélessége útszegélyek, járdaszigetek vagy osztószigetek miatt csökken.

13. Az olyan fontosabb útkereszteződés (különösen az irányított forgalmú útkereszteződés) előtt, ahol a szélesség elegendő két vagy több járműoszlop részére, a forgalmi sávokat a 2. és 3. ábrának megfelelően, útburkolati jelekkel kell megjelölni. Ezekben az esetekben a forgalmi sávokat határoló vonalakat nyilakkal szabad kiegészíteni (lásd e melléklet 39. bekezdését).

C. Különleges helyzetek jelölései

(i) Folytonos vonalak alkalmazása

14. A közlekedésbiztonság javítására a szaggatott középvonalakat (4. diagram) bizonyos útkereszteződéseknél folytonos vonallal kell helyettesíteni vagy kiegészíteni (5. és 6. ábra).

15. Olyan esetekben, amikor szükséges megtiltani az úttestnek a szembejövő forgalom számára fenntartott részének használatát azokon a helyeken, ahol a látótávolság csökkent (dombtetőn, útkanyarulatokban stb.), vagy az olyan szakaszokon, ahol az úttest keskeny vagy valamely más különössége van, a 7a-16. ábrának megfelelően elhelyezett folytonos vonallal korlátozásokat kell alkalmazni azokon a szakaszokon, ahol a látótávolság egy bizonyos legkisebb M érték alatt van. *  Azokban az országokban, ahol a gépjárművek kialakítása azt indokolttá teszi, a 7a-10b ábrához előírt 1 m szemmagasság 1,20 m-re növelhető.

16. Az M érték meghatározása az útviszonyoknak megfelelően változik. A 7a, 7b, 8a, 8b, 8c és 8d ábrák a két, illetőleg három forgalmi sávos utakra vonatkozóan bemutatják a vonalak kialakítását a csökkent látótávolságú dombtetőnél. Ezek az ábrák megfelelnek az ugyanazon oldal felső részén ábrázolt hossz-szelvénynek, és a 24. bekezdésben alább meghatározott M távolságnak: az A (vagy a D) az a pont, ahol a látótávolság az M érték alá csökken, míg a C (vagy a B) az a pont, ahol a látótávolság ismét az M érték fölé emelkedik. * 

17. Ahol az AB és a CD szakaszok átfedik egymást, vagyis ahol a látótávolság mindkét irányban már a domb teteje előtt az M érték fölé emelkedik, a vonalakat ugyanúgy kell elhelyezni, de a szaggatott vonallal kísért folytonos vonalak nem fedhetik át egymást. Ezt a 9., 10a és 10b ábra mutatja be.

18. A 11a és a 11b ábra bemutatja a vonalak helyzetét azonos esetben a csökkent látótávolságú két forgalmi sávos út kanyarulatában.

19. A három forgalmi sávos utakon két módszer lehetséges. Ezeket a 8a, 8b, 8c és 8d (vagy a 10a és 10b) ábra mutatja be. A 8a (vagy a 8b vagy 10a) ábrát az olyan utak esetében kell alkalmazni, amelyeken jelentős a kétkerekű járművek forgalmának az aránya, és a 8c és 8d (vagy 10b) ábrát pedig ott, ahol a forgalom nagy részben négykerekű járművekből áll. A 11c ábra bemutatja a vonalak helyzetét azonos esetben a csökkent látótávolságú három forgalmi sávos út kanyarulatában.

20. A 12., 13. és 14. ábra az úttest beszűkülését jelző vonalakat mutatja be.

21. A 8a, 8b, 8c, 8d, 10a és 10b ábrán az átmenetet jelentő ferde vonalaknak a középvonalhoz viszonyított hajlása nem haladhatja meg az 1/20-ot.

22. A 13. és 14. ábrán, amely a rendelkezésre álló úttest szélességének változásához használt vonalakat mutatja, valamint a 15., 16. és 17. ábrán, amely a folytonos vonal(ak)tól való elhajlást szükségessé tevő akadályokat mutatja, a vonal(ak) hajlása lehetőleg a nagy menetsebességű utaknál 1/50-nél kevesebb legyen, és azokon az utakon, amelyeken a sebességek nem haladják meg az 50 km/órát (30 mfd/órát), 1/20-nál kevesebb legyen. Ezen kívül a ferde folytonos vonalakat meg kell előznie - az azokra vonatkozó irányban - az útpálya középvonalával párhuzamos folytonos vonalnak, ennek a folytonos vonalnak olyan hosszúnak kell lennie, amely megfelel az alkalmazott menetsebességgel egy másodperc alatt megtett útnak.

23. Amikor nem szükséges a forgalmi sávokat szaggatott vonalakkal jelezni az út szabályos szakaszán, a folytonos vonalat meg kell előznie egy bevezető vonalnak, amely az utat használó járművek szokásos sebességétől függő, de legalább 50 m-es hosszúságú szaggatott vonalból áll. Ahol az út szabályos szakaszain a forgalmi sávokat szaggatott vonalakkal jelölik, a folytonos vonalat szintén meg kell előznie a járművek szokásos sebességétől függő, de legalább 50 m hosszúságú bevezető vonalnak. A jelzés kiegészíthető egy vagy több nyíllal, amelyek a vezetők számára az általuk követendő forgalmi sávot jelölik.

(ii) A folytonos vonalak alkalmazásának feltételei

24. A látótávolság megválasztása annak a meghatározása céljából, hogy a folytonos vonal alkalmazása melyik útszakaszon kívánatos és melyiken nem, valamint e vonal hosszúságának a megválasztása megegyezéshez kötött. A következő táblázat az M ajánlott értékét adja meg a különböző megközelítési sebességekhez. * 

Megközelítési sebesség Az M értékek tartománya
100 km/ó (60 mfd/ó) 160-320 m
80 km/ó (50 mfd/ó) 130-260 m
65 km/ó (40 mfd/ó) 90-180 m
50 km/ó (30 mfd/ó) 60-120 m

25. Az előző táblázatban nem említett sebességeknek megfelelő M értéket interpoláció vagy extrapoláció útján kell kiszámítani.

D. Az úttest széleit jelző szegélyvonalak

26. Az úttest széleit jelző vonalakat lehetőleg folytonos vonalként kell kialakítani. Az említett vonalakkal együtt alkalmazhatók jelzőtestek, jelzőszegecsek vagy fényvisszavetők.

E. Akadályok jelzése

27. A 15., 16. és 17. ábra azokat a jeleket mutatja be, amelyek járdaszigetek vagy az úttesten levő más akadály közelében használnak.

F. Vezető vonalak a bekanyarodó járművek számára

28. Egyes útkereszteződéseknél kívánatos jelezni a vezetőknek, hogy miképpen kanyarodjanak be balra a jobb oldali közlekedésű országokban, és miképpen kanyarodjanak be jobbra a bal oldali közlekedésű országokban.

G. Bizonyos járműkategóriák számára fenntartott forgalmi sávok útburkolati jelei

28/A. A bizonyos járműkategóriák számára fenntartott forgalmi sávok jelölése olyan vonalak segítségével történjék, amelyek egyértelműen megkülönböztethetők az úttest egyéb folytonos vagy szaggatott vonalaitól; nevezetesen ezek szélesebbek, és a vonalak közötti közök kisebbek legyenek. Ahol elsősorban autóbuszok számára fenntartott forgalmi sávról van szó, ott a fenntartott forgalmi sávon a „BUS” feliratnak, avagy az „A” betűnek kell megjelennie mindenütt, ahol ez szükséges, és különösen az ilyen forgalmi sáv kezdeténél és az útkereszteződések után. A 28a és a 28b ábra példa a menetrendszerű közforgalmú közlekedési szolgálat járművei számára fenntartott forgalmi sáv útburkolati jeleire.

III. Fejezet

KERESZTIRÁNYÚ ÚTBURKOLATI JELEK

A. Általános rendelkezések

29. Figyelemmel arra a szögre, amely alatt a vezető az úttesten az útburkolati jeleket látja, a keresztirányú útburkolati jeleknek szélesebbeknek kell lenniük, mint a hosszirányú útburkolati jeleknek.

B. Megállási vonalak

30. A megállási vonal legkisebb szélessége 0,20 m, legnagyobb szélessége pedig 0,60 m legyen. A 0,30 m szélesség az ajánlatos.

31. Amikor az „ÁLLJ” jelzőtáblával együtt alkalmazzák, a megállási vonalat olyan módon kell elhelyezni, hogy a közvetlenül az e vonal előtt megálló vezetőnek a lehető legjobb kilátása legyen az útkereszteződés többi ágainak a forgalmára, számításba véve a többi jármű és a gyalogosok közlekedésére vonatkozó követelményeket.

32. A megállási vonalak kiegészíthetők hosszirányú vonalakkal (18. és 19. ábra). Kiegészíthetők az úttestre rajzolt „STOP” szóval is, amint azt a 20. és 21. ábrában adott példa mutatja. A „STOP” szó betűinek felső széle és a megállási vonal közötti távolságnak 2 m és 25 m között kell lennie.

C. Azt a helyet jelölő vonalak, ahol a vezetők kötelesek elsőbbséget adni

33. Az egyes vonalak legkisebb szélessége 0,20 m, legnagyobb szélessége 0,60 m, ha pedig két vonal van, a kettő közötti távolság legalább 0,30 m legyen. A vonal helyettesíthető a talajon egymás mellett fekvő háromszögekkel, amelyeknek a hegye a vezető felé mutat, aki köteles áthaladási elsőbbséget adni. A háromszögek alapja legalább 0,40 m és legfeljebb 0,70 m legyen.

34. A keresztirányú útburkolati jel(ek)et ugyanolyan helyzetben kell elrendezni, mint az e melléklet 31. bekezdésében említett megállási vonalakat.

35. A 34. bekezdésében említett útburkolati jel(ek)et ki szabad egészíteni az úttestre rajzolt háromszöggel, amint az a 22. ábrában adott példában látható. A háromszög alapja és a keresztirányú útburkolati jel közötti távolság 2 m és 25 m között legyen. A háromszög alapja legalább 1 m, magassága pedig az alap háromszorosa legyen.

36. Ez a keresztirányú útburkolati jel kiegészíthető hosszirányú vonalakkal.

D. Gyalogos-átkelőhelyek

37. A gyalogos-átkelőhelyeket jelző sávok közötti köznek legalább e sávok szélességével kell egyenlőnek lennie, és az nem lehet e szélesség kétszeresénél nagyobb; egy köz és egy sáv együttes szélessége 1 m és 1,40 m között legyen. A gyalogos-átkelőhelyek ajánlott legkisebb szélessége 2,5 m az olyan utakon, amelyeken a sebességkorlátozás 60 km/h, és 4 m az olyan utakon, amelyeken a sebességkorlátozás nagyobb, vagy amelyeken nincs sebességkorlátozás.

E. Kerékpáros-átkelőhely

38. A kerékpáros-átkelőhelyet két szaggatott vonallal kell jelölni. A szaggatott vonal lehetőleg (0,40-0,60)x(0,40-0,60) m méretű négyzetekből legyen kialakítva. A négyzetek közötti távolság 0,40-0,60 m legyen. Az átkelőhely szélessége nem lehet 1,80 m-nél kevesebb. Csapok és jelzőtestek alkalmazása nem ajánlatos.

IV. Fejezet

EGYÉB ÚTBURKOLATI JELEK

A. Nyilak

39. Azokon az utakon, amelyeken elegendő forgalmi sáv van az útkereszteződéshez közeledő járművek elválasztására, a forgalom által igénybe veendő forgalmi sávok megjelölhetők az úttest felületén alkalmazott nyilakkal (2., 3., 19. és 23. ábra). Nyilakat szabad alkalmazni egyirányú utakon is a forgalom irányának a megerősítésére. A nyilak hosszúsága nem lehet 2 m-nél kevesebb. A nyilakat ki szabad egészíteni az úttesten alkalmazott feliratokkal.

B. Párhuzamos ferde vonalak

40. A 24. és 25. ábra olyan területekre ad példát, amelyekre a járműveknek nem szabad ráhajtaniuk.

C. Feliratok

41. Az úttesten feliratok alkalmazhatók a forgalom szabályozásának, az úthasználók figyelmeztetésének vagy irányításának a céljára. A használt szavak lehetőleg helységnevek, útszámozások vagy nemzetközileg könnyen érthető szavak (pl. „stop”, „taxi”) legyenek.

42. A betűket a forgalom haladási irányában számottevően meg kell nyújtani, figyelemmel arra a kis szögre, amely alatt a közeledő vezetők azokat látják (20. ábra).

43. Ha a megközelítési sebességek nagyobbak óránként 50 km-nél (30 mfd/óra), a betűk magasságának legalább 2,5 m-nek kell lennie.

D. Megállási és várakozási szabályozás

44. A várakozási vagy megállási korlátozásokat az úttest szélén vagy ezek kiemelt szegélyén útburkolati jelekkel szabad jelölni. A várakozóhelyek határait az úttest felületén megfelelő vonalakkal szabad jelölni.

E. Az úttesten és a szomszédos szerkezeteken levő jelek

(i) A várakozási korlátozásokat jelölő útburkolat jelek.

45. A 26. ábra cikcakkvonalra ad példát.

(ii) Az akadályokon levő jelek

46. A 27. ábra egy akadályon levő jelre ad példát.

Ábrák a 2. Melléklethez

1/a ábra

1/b ábra

2. ábra

3. ábra

4. ábra

5. ábra

6. ábra

(7/a)

(7/b)

(8/a)

(8/b)

(8/c)

(8/d)

(9)

(10/a)

(10/b)

(11/a)

(11/b)

(11/c)

(12)

(13)

(14)

(15)

(16)

(17)

(18)

(19)

20. ábra

21. ábra

22. ábra

23. ábra

24. ábra

25. ábra

26. ábra

27. ábra

28. ábra

(28a)

(28b)