Időállapot: közlönyállapot (2007.XII.23.)

2007. évi CLXIX. törvény - a Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetéséről 10/14. oldal

2 Kormányzati ingatlanok értékesítéséből származó bevételek 30 000,0
3 Egyéb ingatlanok értékesítésből származó bevételek 3 292,9
2 Egyéb tárgyi eszköz értékesítésből származó bevételek 250,0
2 Hasznosítási bevételek
1 Bérleti díjak
1 Haszonbérleti díj 3 500,0
2 A központi költségvetési szervek által fizetett ingatlan bérleti díj 20 000,0
3 Egyéb bérleti díj 398,8
2 Vagyonkezelői díj 355,4
3 Osztalékbevételek 8 780,0
4 Koncessziós díjak
1 Szerencsejáték koncessziós díj 1 746,0
2 Infrastruktúra koncessziókból származó díj 20 762,4
3 Egyéb bevételek 90,0
2 Az állami vagyonnal kapcsolatos kiadások
1 Felhalmozási jellegű kiadások
1 Ingatlan vásárlás
1 Termőföld vásárlás 110,0
2 Egyéb ingatlanok vásárlása 1 027,6
3 Ingatlan-beruházások 4 224,3
4 Tőkeemelés állami tulajdonú társaságokban 14 000,0
5 Volt szovjet ingatlanok környezeti kármentesítése 845,0
2 Hasznosítással kapcsolatos folyó kiadások
1 Életjáradék termőföldért 10 395,0
2 Ingatlanok fenntartásával járó kiadások
1 Üzemeltetés, fenntartás, karbantartás, javítás 1 372,7
2 Ingatlanok őrzése 1 604,8
3 Egyéb vagyonkezelési kiadások 200,0
4 Állami tulajdonú társaságok támogatása 3 526,0
3 A Magyar Államot korábbi értékesítésekhez kapcsolódóan terhelő kiadások
1 Jótállással, szavatossággal kapcsolatos kifizetések 1 527,0
2 Kezesi felelősségből eredő kifizetések 2 734,0
3 Konszernfelelősség alapján történő kifizetések 211,0
4 Belterületi föld értéke alapján, alapítói jogon kifizetendő járandóság 5 748,0
5 Az állam tulajdonosi felelősségével kapcsolatos környezetvédelmi feladatok finanszírozása 10 360,0
6 Egyéb bírósági döntésből eredő kiadások 222,0
7 Egyéb szerződéses kötelezettségek 61,0
8 Egyéb jogszabályból eredő kiadások
1 Kárpótlási jegyek életjáradékra váltása 3 000,0
2 Privatizációs ellenérték hányad 3,0
4 A vagyongazdálkodás egyéb kiadásai
1 Tanácsadók, értékbecslők és jogi képviselők díja 1 255,0
2 Eljárási költségek, perköltségek 250,0
3 Az MNV Zrt. működésének támogatása 8 895,4
4 Átcserélhető kötvény kamatfizetése 1 584,7
5 Fejezeti tartalék 15 000,0
XLIII. fejezet összesen: 88 156,5 96 433,1
KIADÁSI FŐÖSSZEG: 9 017 138,9
BEVÉTELI FŐÖSSZEG: 7 899 542,1
A FŐÖSSZEGEK EGYENLEGE:1 117 596,8

2. számú melléklet a 2007. évi CLXIX. törvényhez

A KÖZPONTI KÖLTSÉGVETÉS MÉRLEGE

millió forintban
BEVÉTELEK 2008. évi előirányzat
GAZDÁLKODÓ SZERVEZETEK BEFIZETÉSEI
Társasági adó 530 626,6
Társas vállalkozások különadója 170 633,5
Hitelintézeti járadék 15 000,0
Egyszerűsített vállalkozói adó 168 713,9
Bányajáradék 29 000,0
Játékadó-bevétel 73 500,0
Ökoadók 20 500,0
Egyéb befizetések 31 000,0
Egyéb központosított bevételek 130 668,1
Összesen: 1 169 642,1
FOGYASZTÁSHOZ KAPCSOLT ADÓK
Általános forgalmi adó 2 130 606,0
Jövedéki adó 843 876,6
Regisztrációs adó 93 700,0
Összesen: 3 068 182,6
LAKOSSÁG BEFIZETÉSEI
Személyi jövedelemadó 1 938 276,8
Magánszemélyek különadója 26 861,1
Adóbefizetések 5 300,0
Illeték befizetések 131 400,0
Összesen: 2 101 837,9
KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEK ÉS FEJEZETI KEZELÉSŰ ELŐIRÁNYZATOK
Költségvetési szervek bevételei 536 767,1
Szakmai fejezeti kezelésű előirányzatok saját bevételei 69 655,1
Fejezeti kezelésű előirányzatok EU támogatása 601 090,8
Összesen: 1 207 513,0
BEFIZETÉS AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS ALRENDSZEREIBŐL
Központi költségvetési szervektől származó befizetések 21 516,8
Elkülönített állami pénzalapok befizetése 119 309,5
Helyi önkormányzatok befizetése 6 500,0
Összesen: 147 326,3
ÁLLAMI VAGYONNAL KAPCSOLATOS BEFIZETÉSEK 96 433,1
EGYÉB BEVÉTELEK 6 219,0
ADÓSSÁGSZOLGÁLATTAL KAPCSOLATOS BEVÉTELEK 61 494,6
EGYÉB UNIÓS BEVÉTELEK
Vám és cukorilleték visszatérítés 8 893,5
Uniós támogatások utólagos megtérülése 32 000,0
BEVÉTELI FŐÖSSZEG: 7 899 542,1
A KÖZPONTI KÖLTSÉGVETÉS EGYENLEGE:1 117 596,8
KIADÁSOK 2008. évi előirányzat
EGYEDI ÉS NORMATÍV TÁMOGATÁSOK 141 816,5
KÖZSZOLGÁLATI MŰSORSZOLGÁLTATÁS TÁMOGATÁSA 53 412,7
FOGYASZTÓI ÁRKIEGÉSZÍTÉS 117 000,0
LAKÁSÉPÍTÉSI TÁMOGATÁSOK 190 737,0
CSALÁDI TÁMOGATÁSOK, SZOCIÁLIS JUTTATÁSOK
Családi támogatások 507 219,5
Jövedelempótló és jövedelem kiegészítő szociális támogatások 159 725,0
Különféle jogcímen adott térítések 27 550,0
Összesen: 694 494,5
KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEK ÉS FEJEZETI KEZELÉSŰ ELŐIRÁNYZATOK
Költségvetési szervek kiadásai 1 861 158,1
Szakmai fejezeti kezelésű előirányzatok kiadásai 1 926 553,7
Fejezeti egyensúlyi tartalék 88 813,6
Összesen: 3 876 525,4
AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS ALRENDSZEREINEK TÁMOGATÁSA
Elkülönített állami pénzalapok támogatása 32 427,2
Garancia és hozzájárulás a társadalombiztosítási alapok kiadásaihoz 841 260,2
Helyi önkormányzatok támogatása 1 348 635,5
Összesen: 2 222 322,9
TÁRSADALMI ÖNSZERVEZŐDÉSEK TÁMOGATÁSA 5 186,0
NEMZETKÖZI PÉNZÜGYI KAPCSOLATOK KIADÁSAI 14 243,0
ADÓSSÁGSZOLGÁLAT, KAMATTÉRÍTÉS 1 110 838,6
TARTALÉKOK
Általános tartalék 46 733,1
Céltartalékok 163 598,3
Központi egyensúlyi tartalék 20 000,0
Összesen: 230 331,4
ÁLLAMI VAGYONNAL KAPCSOLATOS KIADÁSOK 88 156,5
KORMÁNYZATI RENDKÍVÜLI ÉS EGYÉB KIADÁSOK 46 289,9
ÁLLAM ÁLTAL VÁLLALT KEZESSÉG ÉRVÉNYESÍTÉSE 19 311,2
ADÓSSÁGÁTVÁLLALÁS 1 199,3
HOZZÁJÁRULÁS AZ EU KÖLTSÉGVETÉSÉHEZ 205 274,0
KIADÁSI FŐÖSSZEG: 9 017 138,9

3. számú melléklet a 2007. évi CLXIX. törvényhez

A helyi önkormányzatok normatív hozzájárulásai

1. Települési önkormányzatok feladatai

a) Település-üzemeltetési, igazgatási és sportfeladatok

FAJLAGOS ÖSSZEG: 1 430 forint/fő,
de településenként legalább 1 500 000 forint, azonban ahol a lakosságszám nem éri el az 500 főt, ott községenként legalább 3 000 000 forint.

A települési önkormányzatot lakosságszám alapján illeti meg a hozzájárulás kötelező alapfeladataihoz, valamint szolgáltatásai megszervezéséhez. Ide tartoznak különösen a település-üzemeltetési, az igazgatási, valamint a sportfeladatok.

b) Közösségi közlekedési feladatok

FAJLAGOS ÖSSZEG: 515 forint/fő

A hozzájárulás a települési önkormányzatokat – a főváros és kerületei, továbbá a megyei jogú városok kivételével – a közösségi közlekedéssel kapcsolatos feladataikhoz lakosságszám szerint illeti meg.

2. Körzeti igazgatás

a) Okmányirodák működése és gyámügyi igazgatási feladatok

aa) Alap-hozzájárulás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 3 300 000 forint/körzetközpont

A hozzájárulás a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 7/A. §-ában meghatározottak szerint az okmányirodák működéséhez, továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (a továbbiakban: Szoctv.), illetve a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 162. §-a (1) bekezdésének d) pontjában adott felhatalmazás alapján kijelölt önkormányzatok elsőfokú gyámügyi, valamint egyes gyermekvédelmi, szociális, igazgatási feladataihoz vehető igénybe.

ab) Okmányiroda működési kiadásai

FAJLAGOS ÖSSZEG: 513 forint/ügyirat, de okmányirodát fenntartó önkormányzatonként legalább 6 000 000 forint.

A hozzájárulás a helyi önkormányzatokat az okmányirodák működési kiadásaihoz a feldolgozott ügyeknek a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (a továbbiakban: KEKKH) által rendelkezésre bocsátott 2006. október 1-je és 2007. szeptember 30-a közötti ügyiratszáma szerint illeti meg.

ac) Gyámügyi igazgatási feladatok

FAJLAGOS ÖSSZEG: 280 forint/fő

A hozzájárulás a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet által kijelölt városi, fővárosi, fővárosi kerületi önkormányzatot az ellátási körzet lakosságszáma szerint a gyermekvédelmi és gyámügyi igazgatási – elsőfokú gyámhatósági – feladataihoz illeti meg, a 2007. december 31-ei állapot szerint. Ez a pont tartalmazza az ellátási körzetben a cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság alatt álló személyek törvényes képviseletét ellátó hivatásos gondnokok foglalkoztatásához kapcsolódó hozzájárulást is.

b) Építésügyi igazgatási feladatok

ba) Térségi normatív hozzájárulás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 50 forint/fő

A hozzájárulás – lakosságszám szerint – az elsőfokú építésügyi hatóságok kijelöléséről szóló jogszabály szerinti elsőfokú építésügyi hatósági hatáskört gyakorló jegyzőt foglalkoztató építésügyi körzetközpont települési önkormányzatot illeti meg.

bb) Kiegészítő hozzájárulás építésügyi igazgatási feladatokhoz

FAJLAGOS ÖSSZEG: 7 700 forint/döntés

A hozzájárulás a helyi önkormányzatokat az építésügyi hatóságok működési kiadásaihoz az építésügyi hatósági ügyeiben hozott, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény szerinti döntéseinek az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium által rendelkezésre bocsátott 2006. január 1-je és 2006. december 31-e közötti száma szerint illeti meg.

3. Körjegyzőség működése

a) Alap-hozzájárulás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 370 000 forint/körjegyzőség/hónap

b) Ösztönző hozzájárulás

Az alap-hozzájáruláson túl illeti meg:

ba) a két községből álló körjegyzőséget, ha a körjegyzőséghez tartozó községek együttes lakosságszáma eléri vagy meghaladja az 1000 főt,

FAJLAGOS ÖSSZEG: 294 000 forint/körjegyzőség/hónap,

bb) a három vagy négy községből álló körjegyzőséget, ha a körjegyzőséghez tartozó községek együttes lakosságszáma nem éri el az 1000 főt,

FAJLAGOS ÖSSZEG: 250 000 forint/körjegyzőség/hónap,

bc) a három vagy több községből álló körjegyzőséget, ha a körjegyzőséghez tartozó községek együttes lakosságszáma eléri vagy meghaladja az 1000 főt, illetve az öt vagy több községből álló körjegyzőséget, ha a körjegyzőséghez tartozó együttes lakosságszám nem éri el az 1000 főt,

FAJLAGOS ÖSSZEG: 500 000 forint/körjegyzőség/hónap,

bd) a nagyközségi, városi (megyei jogú városi) székhelyű körjegyzőséget a székhelyhez kapcsolódó második és minden további, de legfeljebb nyolc község után,

FAJLAGOS ÖSSZEG: 162 000 forint/kapcsolódóközség/hónap.

Az ösztönző hozzájárulás egy jogcímen vehető igénybe.

E hozzájárulás szempontjából körjegyzőségnek tekintendő a társult képviselő-testület hivatala is.

A hozzájárulást a körjegyzőség (a társult képviselő-testület, a körjegyzői feladatokat ellátó nagyközség, város) székhelye szerinti önkormányzat veheti igénybe. Az igénylésnél, illetve az év végi elszámolásnál

– az év közben megalakuló körjegyzőség – amennyiben megalakulásakor rendelkezik kinevezett körjegyzővel – a létrejöttével betöltött teljes hónaptól,

– az év során megszűnő körjegyzőség a megszűnés hónapjáig bezárólag

időarányosan vehető figyelembe.

Kinevezett körjegyzővel nem rendelkező önkormányzatot – a tárgyévben, illetve az azt megelőző évben elkezdett 6 üres hónap lejártát követő hónap első napjától – nem illeti meg e hozzájárulás időarányos része. Új körjegyző kinevezése esetén az első betöltött teljes hónaptól jár az időarányos hozzájárulás.

4. Megyei, fővárosi önkormányzatok feladatai

a) Igazgatási és sportfeladatok

FAJLAGOS ÖSSZEG: 150 forint/fő

A megyei, fővárosi önkormányzatot lakosságszám alapján illeti meg a hozzájárulás igazgatási, területi honvédelmi igazgatási feladatainak ellátásához, valamint a sportfeladatok megszervezéséhez.

b) Területi gyermekvédelmi szakszolgálat működtetése

FAJLAGOS ÖSSZEG: 700 forint/fő

A hozzájárulás a megyei, fővárosi önkormányzatot a 0–17 éves korcsoportba tartozó lakosok száma alapján illeti meg a Gyvt. alapján szervezett területi gyermekvédelmi szakszolgáltatáshoz és a megyei/fővárosi gyermekvédelmi szakértői bizottság tevékenységéhez, a területi gyermekvédelmi szakszolgálat által a Gyvt. 141. §-a (1) bekezdésének alpontja szerint vezetett nyilvántartásban szereplő gyermekekhez kapcsolódó feladataihoz.

5. Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok

FAJLAGOS ÖSSZEG: 3 800 forint/fő

A hozzájárulás a lakott külterülettel rendelkező települési önkormányzatokat a KEKKH által 2007. január 1-jei állapotra számított, az önkormányzat adatszolgáltatása alapján kimutatott külterületi lakosok száma szerint illeti meg.

6. Lakossági települési folyékony hulladék ártalmatlanítása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 100 forint/m3

A hozzájárulás az összegyűjtött és a hatóságilag kijelölt lerakóhelyeken igazoltan elhelyezett lakossági folyékony hulladék mennyisége (m3) után illeti meg azon önkormányzatokat, amelyek a környezet és a vízbázisok védelme érdekében a közműves csatornahálózattal el nem látott településrészein keletkezett lakossági folyékony hulladék gyűjtéséről ártalmatlanítás céljából – a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény alapján szervezett hulladékkezelési közszolgáltatás keretében – gondoskodnak. Az összeg a fajlagos lakossági ráfordítások (díjak) csökkentéséhez járul hozzá.

A hozzájárulást az önkormányzatok a lakossági folyékony hulladék becsült évi mennyisége (m3) alapján igénylik és annak tényleges mennyisége alapján számolnak el.

7. A társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve súlyos foglalkoztatási gondokkal küzdő települési önkormányzatok feladatai

a) a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott vagy súlyos foglalkoztatási gondokkal küzdő település:

FAJLAGOS ÖSSZEG: 2 510 forint/fő

b) a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott és súlyos foglalkoztatási gondokkal küzdő település:

FAJLAGOS ÖSSZEG: 4 640 forint/fő

A hozzájárulás a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliséggel sújtott települések jegyzékéről szóló 240/2006. (XI. 30.) Korm. rendelet által meghatározott települések önkormányzatait lakosságszám szerint illeti meg.

8. Üdülőhelyi feladatok

FAJLAGOS ÖSSZEG: 2 forint/idegenforgalmi adóforint

A hozzájárulás az üdülővendégek tartózkodási ideje alapján beszedett idegenforgalmi adó minden forintjához 2 forint. Késedelmi pótlék, bírság, illetve üdülőépület utáni idegenforgalmi adó alapján nem igényelhető a hozzájárulás.

9. Pénzbeli szociális juttatások

FAJLAGOS ÖSSZEG: 4 000–20 000 forint/fő

A hozzájárulás a Szoctv. és a Gyvt. alapján nyújtható pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátásokhoz, az egyes ellátásokhoz tartozó különféle járulék- és hozzájárulásfizetési kötelezettségekhez, valamint a közfoglalkoztatás szervezésének igazgatási feladataihoz kapcsolódik.

A hozzájárulás tartalmazza a rendszeres szociális segélynek, az időskorúak járadékának, a Szoctv. 41. §-ának (1) bekezdésében szabályozott ápolási díjnak és az utána fizetendő nyugdíjbiztosítási járuléknak, az adósságcsökkentési támogatásnak, az adósságkezelési szolgáltatáshoz kapcsolódó lakásfenntartási támogatásnak és a Szoctv. 38. §-ának (2) bekezdésében szabályozott lakásfenntartási támogatásnak, a Szoctv. 55/A. §-ának (3) bekezdése szerinti előrefizetés gáz- vagy áramfogyasztást mérő készülék felszerelési költségeinek 10%-át, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a Szoctv. 43/B. §-ának (1) bekezdésében szabályozott ápolási díj és nyugdíjbiztosítási járuléka, a Szoctv. 38. §-ának (9) bekezdésében szabályozott lakásfenntartási támogatás, az átmeneti (krízis-) segélyezés, a temetési segély, a köztemetés, a Szoctv. 50. §-ának (3) bekezdésében szabályozott közgyógyellátás után fizetendő térítés, valamint a gyermekek napközbeni ellátása keretében nyújtott étkeztetés térítési díjának szociális alapon történő egyedi mérséklésének vagy elengedésének forrását.

Ez az előirányzat szolgál az állampolgárok lakáshoz jutásának települési önkormányzatok általi támogatásához. Az önkormányzatok a saját rendeletükben meghatározott módon kamatmentes kölcsönt, illetőleg részben vagy egészben vissza nem térítendő támogatást nyújthatnak a rászoruló családok részére lakótelek, új vagy használt lakás megszerzéséhez, lakás bővítéséhez, korszerűsítéséhez, felújításához, fenntartásához, lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek, lakás lakbérének megfizetéséhez, vagy más, a lakhatással kapcsolatos költségeik viseléséhez.

A hozzájárulás a települési önkormányzatokat a lakosságszám alapján a települések szociális jellemzőiből képzett mutatószám szerint differenciáltan illeti meg.

A mutatószám kialakításában

– 10%-os súllyal a Gyvt. 20/A. §-ának (1) bekezdése szerinti pénzbeli támogatásban, valamint a 20/B. §-ának (4) bekezdése szerinti pótlékban részesülők 2006. november havi és 2007. július havi együttes létszámadataiból számított átlaga,

– 20%-os súllyal a 60 éves és idősebb korcsoportba tartozók számának,

– 30%-os súllyal a rendszeres szociális segélyben részesülőknek a települési önkormányzatok visszaigénylése alapján nyilvántartott számának 2007. március, június és szeptember havi együttes létszámadataiból számított átlaga,

– 20%-os súllyal a lakásfenntartási támogatásban részesülőknek a 2007. március, június és szeptember havi együttes létszámadatokból számított átlaga,

– 20%-os súllyal a 18–59 éves korcsoportba tartozó, személyi jövedelemadót nem fizetők számának a 2006. évi adóbevallások összesítése alapján számított

lakosságszámon belüli részaránya szerepel.

10. Közművelődési és közgyűjteményi feladatok

a) Helyi közművelődési és közgyűjteményi feladatok

FAJLAGOS ÖSSZEG: 1 135 forint/fő

A hozzájárulás lakosságszám szerint illeti meg a települési önkormányzatot a kulturális javak védelmét, a muzeális intézményeket és levéltárakat, a nyilvános könyvtári ellátást és a közművelődést szolgáló feladatai ellátásához.

b) Megyei/fővárosi közművelődési és közgyűjteményi feladatok

FAJLAGOS ÖSSZEG: 92 928 022 forint/megye, főváros,
375 forint/fő

A hozzájárulás egységesen, továbbá a megye/főváros lakosságszáma szerint illeti meg a megyei/fővárosi önkormányzatot a kulturális javak védelmét, a muzeális intézményeket és levéltárakat, a nyilvános könyvtári ellátást és a közművelődést szolgáló feladatai ellátásához.

11. Szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatás feladatai

a) Szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások általános feladatai

A hozzájárulás a települési önkormányzatoknak a Szoctv.-ben, valamint a Gyvt.-ben meghatározott szociális és gyermekjóléti alapellátási kötelezettségei körébe tartozó szolgáltatások és intézményeik működési kiadásaihoz kapcsolódik.

Ezek a feladatok különösen:

– a Szoctv. 64. §-ában meghatározott családsegítés,

– a Gyvt. 39. §-ában meghatározott gyermekjóléti szolgáltatás, a 40. §-ában meghatározott gyermekjóléti szolgálat, a 41. §-ának (4) bekezdése szerinti napközbeni ellátás, valamint a 44. §-ában meghatározott házi gyermekfelügyelet

működtetése a külön jogszabályban foglalt szakmai szabályok szerint.

A hozzájárulás a települési önkormányzatot lakosságszám alapján illeti meg.

aa) FAJLAGOS ÖSSZEG: 500 forint/fő

A hozzájárulás a 2000-nél kisebb lakosságszámú települési önkormányzatot illeti meg a település lakosságszáma szerint.

A 2000-nél kisebb lakosságszámú, családsegítést, gyermekjóléti szolgáltatást működési engedéllyel végző települési önkormányzatot az ab) pont szerinti hozzájárulás illeti meg. Ha az önkormányzat csak az egyik szolgáltatást működteti, akkor e szolgáltatáshoz kapcsolódóan az ab) pont szerinti hozzájárulás 50%-a, valamint az e jogcímű hozzájárulás 50%-a jár. Mindkét szolgáltatást működtető 2000-nél kisebb lakosságszámú önkormányzat az ab) pont szerinti hozzájárulás mellett nem jogosult az e jogcímű hozzájárulásra.

ab) A hozzájárulásra az a családsegítést és/vagy gyermekjóléti szolgáltatást működtető települési önkormányzat jogosult, amelynek lakosságszáma nem haladja meg a 70 000-et. A hozzájárulás a települési önkormányzatot lakosságszáma alapján illeti meg a következő képlet szerint:

H = (L/5 000) x 3 950 000 forint,

ahol

H = a normatív hozzájárulás önkormányzatot megillető összege,

L = a település lakosságszáma.

ac) A hozzájárulásra a családsegítést és/vagy gyermekjóléti szolgáltatást működtető, 70 001–110 000 lakosságszámú települési önkormányzat jogosult. A hozzájárulás a települési önkormányzatot lakosságszáma alapján illeti meg a következő képlet szerint:

H = (L/6 000) x 3 950 000 forint,

ahol

H = a normatív hozzájárulás önkormányzatot megillető összege,

L = a település lakosságszáma.

ad) A hozzájárulásra a családsegítést és/vagy gyermekjóléti szolgáltatást működtető, 110 000-nél nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat jogosult. A hozzájárulás a települési önkormányzatot lakosságszáma alapján illeti meg a következő képlet szerint:

H = (L/7 000) x 3 950 000 forint,

ahol

H = a normatív hozzájárulás önkormányzatot megillető összege,

L = a település lakosságszáma.

b) Gyermekjóléti központ

FAJLAGOS ÖSSZEG: 2 340 000 forint/központ

A hozzájárulás a Gyvt. 40. §-ának (1)–(3) bekezdésében meghatározott gyermekjóléti szolgáltatásokat biztosító gyermekjóléti központok működési kiadásaihoz kapcsolódik.

A hozzájárulás a gyermekjóléti központot működtető legalább 40 000 lakosságszámú települési önkormányzatot és megyei jogú város önkormányzatát a fenntartott központok száma szerint illeti meg.

c) Szociális étkeztetés

A hozzájárulás a települési önkormányzatoknak a Szoctv. 62. §-a alapján és a külön jogszabályban foglalt szakmai szabályoknak megfelelően nyújtott szociális étkeztetés feladataihoz kapcsolódik.

ca) FAJLAGOS ÖSSZEG: 82 000 forint/fő

A hozzájárulás a települési önkormányzatot azon szociális étkeztetésben részesülők után illeti meg, akikre tekintettel 2007. december hónapban normatív hozzájárulásban részesült. A hozzájárulás a települési önkormányzatot azon szociális étkeztetésben részesülők után is megilleti, akik ellátását 2007. év folyamán megkezdte, de akik után nem részesült normatív hozzájárulásban.

cb) FAJLAGOS ÖSSZEG: 92 500 forint/fő

A hozzájárulás a települési önkormányzatot azon új ellátottak után illeti meg, akikre tekintettel 2007. december hónapban normatív hozzájárulásban nem részesült, és akiknek családjában a Szoctv. 119/C. §-a alapján megállapított egy főre eső jövedelem a nyugdíjminimum 150%-át nem haladja meg.

cc) FAJLAGOS ÖSSZEG: 82 000 forint/fő

A hozzájárulás a települési önkormányzatot azon új ellátottak után illeti meg, akikre tekintettel 2007. december hónapban normatív hozzájárulásban nem részesült, és akiknek családjában a Szoctv. 119/C. §-a alapján megállapított egy főre eső jövedelem a nyugdíjminimum 150%-a és 300%-a között van.

cd) FAJLAGOS ÖSSZEG: 65 000 forint/fő

A hozzájárulás a települési önkormányzatot azon új ellátottak után illeti meg, akikre tekintettel 2007. december hónapban normatív hozzájárulásban nem részesült, és akiknek családjában a Szoctv. 119/C. §-a alapján megállapított egy főre eső jövedelem a nyugdíjminimum 300%-át meghaladja.

A hozzájárulás a települési önkormányzatot a szociális étkeztetésben ellátottak száma szerint illeti meg.

A hozzájárulás nem vehető igénybe a közoktatási feladatellátás keretében a 17.1. Kedvezményes óvodai, iskolai, kollégiumi étkeztetés jogcímen étkeztetésben részesülők után.

Az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült száma, elszámoláskor az étkeztetésben részesülők étkeztetésre vonatkozó igénybevételi naplója nyilvántartása alapján naponta összesített ellátottak száma osztva 252-vel. Egy ellátott naponta csak egyszeresen vehető figyelembe.

d) Házi segítségnyújtás

A hozzájárulásra az a települési önkormányzat jogosult, amely a házi segítségnyújtást a Szoctv. 63. §-a alapján és a külön jogszabályban foglalt szakmai szabályoknak megfelelően működteti.

da) FAJLAGOS ÖSSZEG: 190 000 forint/fő

A hozzájárulás a települési önkormányzatot azon házi segítségnyújtásban részesülők után illeti meg, akikre tekintettel 2007. december hónapban normatív hozzájárulásban részesült. A hozzájárulás a települési önkormányzatot azon házi segítségnyújtásban részesülők után is megilleti, akik ellátását 2007. év folyamán megkezdte, de akik után nem részesült normatív hozzájárulásban, vagy akik ellátását 2008-ban a Szoctv. 63. §-ának (8) bekezdése alapján átmeneti jelleggel végzi.

db) FAJLAGOS ÖSSZEG: 275 000 forint/fő

A hozzájárulás a települési önkormányzatot azon új ellátottak után illeti meg, akikre tekintettel 2007. december hónapban normatív hozzájárulásban nem részesült, és akiknek családjában a Szoctv. 119/C. §-a alapján megállapított egy főre eső jövedelem a nyugdíjminimum 150%-át nem haladja meg.

dc) FAJLAGOS ÖSSZEG: 173 700 forint/fő

A hozzájárulás a települési önkormányzatot azon új ellátottak után illeti meg, akikre tekintettel 2007. december hónapban normatív hozzájárulásban nem részesült, és akiknek családjában a Szoctv. 119/C. §-a alapján megállapított egy főre eső jövedelem a nyugdíjminimum 150%-át meghaladja.

A hozzájárulás a települési önkormányzatot a házi segítségnyújtás keretében ellátott személyek száma szerint illeti meg.

Az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült száma, elszámoláskor a házi segítségnyújtásban részesülök gondozási naplója alapján naponta összesített ellátottak száma osztva 252-vel. Egy ellátott naponta csak egyszer vehető figyelembe.

e) Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 30 000 forint/fő

ea) A hozzájárulást igényelheti az e hozzájárulásban 2006. december hónapban részesült, 10 000-nél nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat, amely a Szoctv. 65. §-a szerint és a külön jogszabályban foglalt szakmai szabályoknak megfelelően jelzőrendszeres házi segítségnyújtást működtet, amelynek keretében legalább 40 jelzőkészülék kerül kihelyezésre szociálisan rászorult időskorú, fogyatékos vagy pszichiátriai beteg személyek otthonába. E feltételekkel jogosult továbbá a hozzájárulásra az a megyei önkormányzat, amely a kötelező feladata ellátása érdekében működtetett bentlakásos elhelyezést nyújtó intézményének keretében tart fenn jelzőrendszeres házi segítségnyújtást, és e hozzájárulásban 2006. december hónapban is részesült.

eb) A hozzájárulás 50%-ára jogosult az a 10 000-nél nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat, amely – a Kiegészítő szabályok 5. B) b) pontja szerinti új belépőként – a Szoctv. 65. §-a szerint és a külön jogszabályban foglalt szakmai szabályoknak megfelelően jelzőrendszeres házi segítségnyújtást működtet, amelynek keretében legalább 40 jelzőkészülék kerül kihelyezésre szociálisan rászorult időskorú, fogyatékos vagy pszichiátriai beteg személy otthonába.

Az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült száma, elszámoláskor a jelzőrendszeres házi segítségnyújtásban részesítettek naponta összesített létszáma osztva 366-tal. Amennyiben egy jelzőkészülék több ellátottat szolgál, az elszámolásnál egy fő vehető figyelembe.

f) Falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 2 237 300 forint/szolgálat

A hozzájárulásra az a települési önkormányzat jogosult, amely a falugondnoki vagy a tanyagondnoki szolgáltatást a Szoctv. 60. §-á és a külön jogszabályban foglalt szakmai szabályoknak megfelelően tartja fenn.

A hozzájárulás a települési önkormányzatot az ellátást biztosító szolgálat száma alapján illeti meg.

g) Támogató szolgáltatás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 8 000 000 forint/szolgálat

ga) A hozzájárulást igényelheti az e normatív hozzájárulásban 2007. december hónapban részesült települési önkormányzat, amely a Szoctv. 65/C. §-a alapján és a külön jogszabályban foglalt szakmai követelmények szerint tart fenn támogató szolgálatot, valamint az a megyei önkormányzat, amely a kötelező feladata ellátása érdekében működtetett fogyatékosokat ellátó intézményének keretében tart fenn támogató szolgálatot és 2007. december hónapban is részesült e hozzájárulásban. Megilleti a hozzájárulás a települési/megyei önkormányzatot akkor is, ha 2007. év folyamán rendelkezett jogerős működési engedéllyel, de nem részesült normatív hozzájárulásban.

gb) A hozzájárulás 50%-ára jogosult az a 10 000-nél nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat, amely – a Kiegészítő szabályok 5. B) a) pontja szerinti új belépőként – 2008. év folyamán jogerős működési engedéllyel a Szoctv. 65/C. §-a alapján és a külön jogszabályban foglalt szakmai követelmények szerint tart fenn támogató szolgálatot.

A hozzájárulás az önkormányzatot az ellátást biztosító szolgálatok száma alapján illeti meg.

h) Közösségi ellátások

FAJLAGOS ÖSSZEG: 6 000 000 forint/szolgálat

ha) A hozzájárulást igényelheti az e normatív hozzájárulásban 2007. december hónapban részesült, 10 000-nél nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat, amely a Szoctv. 65/A. §-a és a külön jogszabályban foglalt szakmai követelmények szerint biztosítja a közösségi ellátásokat, továbbá az a megyei önkormányzat, amely a kötelező feladata ellátása érdekében működtetett pszichiátriai, szenvedélybetegeket ellátó intézményének keretében nyújt közösségi ellátást.

hb) A hozzájárulás 50%-ára jogosult az a 10 000-nél nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat, amely – a Kiegészítő szabályok 5. B) a) pontja szerinti új belépőként – 2008. év folyamán jogerős működési engedély alapján a Szoctv. 65/A. §-a és a külön jogszabályban foglalt szakmai követelmények szerint biztosítja a közösségi ellátásokat.

A hozzájárulás az önkormányzatot az ellátást biztosító szolgálatok száma alapján illeti meg.

i) Utcai szociális munka

FAJLAGOS ÖSSZEG: 5 000 000 forint/szolgálat

ia) A hozzájárulást igényelheti az e normatív hozzájárulásban 2007. december hónapban részesült, 50 000-nél nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat, amely a Szoctv. 65/E. §-ában meghatározott utcai szociális munkát a külön jogszabályban foglalt szakmai szabályoknak megfelelően működteti.

ib) A hozzájárulás 50%-ára jogosult az az 50 000-nél nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat, amely – a Kiegészítő szabályok 5. B) a) pontja szerinti új belépőként – 2008. év folyamán jogerős működési engedély alapján a Szoctv. 65/E. §-ában meghatározott utcai szociális munkát a külön jogszabályban foglalt szakmai szabályoknak megfelelően működteti.

A hozzájárulás az önkormányzatot az ellátást biztosító szolgálatok száma alapján illeti meg.

j) Időskorúak nappali intézményi ellátása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 150 000 forint/fő

A hozzájárulást azok a helyi önkormányzatok vehetik igénybe, amelyek a Szoctv. 65/F. §-a alapján és külön jogszabályban foglalt szakmai szabályoknak megfelelően időskorúak nappali ellátását biztosító intézményt tartanak fenn. A hozzájárulás az önkormányzatokat az ellátottak száma szerint illeti meg.

Az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült száma, elszámolásnál a nappali ellátásban részesülők látogatási és eseménynaplója alapján naponta összesített ellátottak száma – a heti 6, illetve heti 7 napos nyitvatartással működő intézmények a 6, illetve 7 nap alapulvételével – osztva 252-vel. Nem vehetők figyelembe a kizárólag étkezésben részesülők.

k) Pszichiátriai és szenvedélybetegek, hajléktalanok nappali intézményi ellátása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 220 000 forint/fő

A hozzájárulást azok a helyi önkormányzatok vehetik igénybe, amelyek a Szoctv. 65/F. §-a alapján és külön jogszabályban foglalt szakmai szabályoknak megfelelően pszichiátriai és szenvedélybetegek, hajléktalanok számára nappali ellátást biztosító intézményt tartanak fenn.

A hozzájárulás az önkormányzatokat az ellátottak száma szerint illeti meg.

Az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült száma, elszámolásnál a nappali ellátásban részesülők látogatási és eseménynaplója alapján naponta összesített ellátottak száma – a heti 6, illetve heti 7 napos nyitvatartással működő intézmények a 6, illetve 7 nap alapulvételével – osztva 252-vel. Nem vehetők figyelembe a kizárólag étkezésben részesülők.

A hajléktalanok számára nappali ellátást nyújtó intézményben az elszámolás alapja a külön jogszabályban meghatározott eseménynapló alapján számított létszám, amely naponként nem lehet több a működési engedélyben szereplő férőhelyszám háromszorosánál.

l) Fogyatékos és demens személyek nappali intézményi ellátása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 465 100 forint/fő

A hozzájárulást azok a helyi önkormányzatok vehetik igénybe, amelyek a Szoctv.-ben szabályozott módon és külön jogszabályban meghatározott szakmai szabályok szerint fogyatékosok nappali ellátását, illetve demens ellátást biztosító intézményt tartanak fenn. A demens személyek nappali intézményében a hozzájárulás igénybevételének feltétele, hogy az ellátásban részesülő személy rendelkezzen az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet, vagy a Pszichiátriai/Neurológiai Szakkollégium által befogadott demencia centrum demencia kórképet megállapító szakvéleményével.

A hozzájárulás az önkormányzatokat az ellátottak száma szerint illeti meg.

Az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült száma, elszámolásnál a nappali ellátásban részesülők látogatási és eseménynaplója alapján naponta összesített ellátottak száma – a heti 6, illetve heti 7 napos nyitvatartással működő intézmények a 6, illetve 7 nap alapulvételével – osztva 252-vel. Nem vehetők figyelembe a kizárólag étkezésben részesülők.

m) Fogyatékos személyek nappali intézményében elhelyezett gyermekek kedvezményes étkeztetése

FAJLAGOS ÖSSZEG: 55 000 forint/fő

A hozzájárulást igényelheti a helyi önkormányzat az általa fenntartott fogyatékos személyek nappali intézményében elhelyezett gyermekek után, akik számára a fenntartó a Gyvt. 148. §-ának (5) bekezdése alapján 50%-os normatív étkezési térítési díj kedvezményt, vagy ingyenes étkeztetést biztosít.

Az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült száma, elszámolásnál a nappali ellátásban részesülők látogatási és eseménynaplója alapján naponta összesített ellátottak száma – a heti 6, illetve heti 7 napos nyitvatartással működő intézmények a 6, illetve 7 nap alapulvételével – osztva 252-vel. Nem vehetők figyelembe a kizárólag étkezésben részesülők és a 30 napnál folyamatosan hosszabb ideig távolmaradók.

12. Szociális és gyermekvédelmi bentlakásos és átmeneti elhelyezés

a) Fokozott ápolást, gondozást igénylő ellátás

aa) Gyermekvédelmi különleges és speciális ellátás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 950 000 forint/fő

A hozzájárulás a megyei/fővárosi önkormányzat, megyei jogú város önkormányzata által fenntartott, különleges, illetve speciális ellátást nyújtó, a Gyvt. vagy a Szoctv., hatálya alá tartozó intézményekben ellátott, gyámhatósági határozattal átmeneti vagy tartós nevelésbe vett, illetve ideiglenesen elhelyezett 0–17 éves gyermekek után vehető igénybe, akik a gyermekvédelmi szakértői bizottság szakvéleménye és a gyámhatóság határozata alapján a Gyvt. 53. §-a (2) bekezdésének a) pontja szerinti különleges, illetve b) pontja szerinti speciális ellátásban részesülnek.

A hozzájárulás igénybevételének megalapozásához a kora miatt különleges ellátást igénylő gyermek esetében a gyermekvédelmi szakértői bizottság szakvéleménye nem szükséges.

ab) Fogyatékos személyek, pszichiátriai és szenvedélybetegek bentlakásos intézményi ellátása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 800 000 forint/fő

A hozzájárulást azok a helyi önkormányzatok vehetik igénybe, amelyek a pszichiátriai és szenvedélybetegek, fogyatékos személyek (látás-, mozgás-, értelmi és halmozottan fogyatékos személyek) ápoló-gondozó otthonát és rehabilitációs intézményét intézményenként legalább 10 férőhellyel – ideértve a Szoctv. 112. §-ának (8) bekezdésében meghatározott külső férőhelyeket is – tartják fenn.

A hozzájárulásra jogosultak továbbá azok a helyi önkormányzatok, amelyek a Szoctv. 85/A. §-ában rögzítetteknek megfelelő lakóotthont üzemeltetnek.

A 16–35 év közötti drog- és szenvedélybeteg személyeket ellátó intézmények esetében a támogatás az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (a továbbiakban: OEP) finanszírozással együtt is igénybe vehető.

ac) Demens betegek bentlakásos intézményi ellátása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 800 000 forint/fő

A hozzájárulást igénybe vehetik azok a helyi önkormányzatok, amelyek a Szoctv.-ben szabályozott módon az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet, vagy a Pszichiátriai/Neurológiai Szakkollégium által befogadott demencia centrum demencia kórkép súlyos fokozatát igazoló szakvéleményével rendelkező demens betegek ellátását biztosítják.

Az e pont szerinti hozzájárulás vehető igénybe az idősek bentlakásos intézményében és az emelt színvonalú férőhelyen ellátott, az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet, vagy a Pszichiátriai/Neurológiai Szakkollégium által befogadott demencia centrum demencia kórkép súlyos fokozatát igazoló szakvéleményével rendelkező demens betegek után is.

Az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az éves becsült gondozási napok száma osztva 366-tal, elszámolásnál az ellátottak gondozási napokra vonatkozó nyilvántartása szerint összesített éves gondozási napok száma osztva 366-tal.

b) Átlagos ápolást, gondozást igénylő ellátás

ba) Otthont nyújtó ellátás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 820 000 forint/fő

A hozzájárulást a gyermekvédelmi szakellátást nyújtó megyei/fővárosi önkormányzat, megyei jogú város önkormányzata veheti igénybe azok után a – gyámhatósági határozattal átmeneti vagy tartós nevelésbe vett, illetve ideiglenes hatállyal elhelyezett – 0–17 éves gyermekek után, akik az általa fenntartott, Gyvt. 53. §-a szerint otthont nyújtó ellátást biztosító intézményben vagy hagyományos nevelőszülőnél kerültek elhelyezésre, és nem minősítették őket különleges vagy speciális szükségletűnek.

bb) Utógondozói ellátás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 680 000 forint/fő

Ez a hozzájárulás vehető igénybe az önkormányzat által – gyámhivatal határozata alapján – a Gyvt. 53/A. §-a szerinti utógondozói ellátásban részesített 18–24 éves korú fiatal felnőtt után.

bc) Átlagos szintű ápolást, gondozást nyújtó ellátás bentlakásos és átmeneti elhelyezést nyújtó szociális intézményekben

bca) Időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása

A hozzájárulást azok a helyi önkormányzatok vehetik igénybe, amelyek a Szoctv.-ben szabályozott módon időskorúak ápoló-gondozó otthonát a Szoctv.-ben szabályozott módon tartanak fenn.

bcaa) FAJLAGOS ÖSSZEG: 700 000 forint/fő

A hozzájárulás a helyi önkormányzatot azon ellátottak után illeti meg, akikre tekintettel 2007. december hónapban normatív hozzájárulásban részesült.

bcab) FAJLAGOS ÖSSZEG: 785 000 forint/fő

A hozzájárulás a helyi önkormányzatot azon új – a Szoctv. 68. §-ában meghatározott gondozási szükséglettel rendelkező – ellátottak után illeti meg, akikre tekintettel 2007. decemberében normatív hozzájárulásban nem részesült, és akiknek a Szoctv. 119/C. §-a alapján megállapított jövedelme a nyugdíjminimum 150%-át nem haladja meg.

bcac) FAJLAGOS ÖSSZEG: 700 000 forint/fő

A hozzájárulás a helyi önkormányzatot azon új – a Szoctv. 68. §-ában meghatározott gondozási szükséglettel rendelkező – ellátottak után illeti meg, akikre tekintettel 2007. decemberében normatív hozzájárulásban nem részesült, és akiknek a Szoctv. 119/C. §-a alapján megállapított jövedelme a nyugdíjminimum 150%-át meghaladja.

bcb) Átmeneti elhelyezést nyújtó ellátás és hajléktalanok ápoló-gondozó otthoni ellátása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 700 000 forint/fő

A hozzájárulást azok a helyi önkormányzatok vehetik igénybe, amelyek a Szoctv.-ben szabályozott módon hajléktalanok ápoló-gondozó otthonát (ideértve a rehabilitációs intézményt), továbbá időskorúak, pszichiátriai és szenvedélybetegek, valamint fogyatékosok átmeneti elhelyezését biztosító intézményt tartanak fenn. Igénybe vehetik a hozzájárulást azok a helyi önkormányzatok is, amelyek a Gyvt.-ben szabályozott módon gyermekek és családok átmeneti gondozását biztosító intézményt tartanak fenn, és/vagy az átmeneti gondozás biztosítására helyettes szülői jogviszonyt létrehozó írásbeli megállapodást kötöttek, és a helyettes szülői tevékenység folytatására működési engedélyt kaptak, illetve a nevelőszülői, a hivatásos nevelőszülői és a helyettes szülői jogviszony egyes kérdéseiről szóló 261/2002. (XII. 18.) Korm. rendelet szerinti önálló helyettes szülői ellátást biztosítanak írásbeli megállapodás alapján.

Átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények: a hetes jelleggel, meghatározott időszakhoz kötődően folyamatosan működő, valamint határozott időtartamra elhelyezést biztosító intézmények: gyermekek, családok átmeneti otthona, helyettes szülő, továbbá időskorúak, fogyatékosok, pszichiátriai és szenvedélybetegek gondozóháza, otthonháza.

A hajléktalanok átmeneti elhelyezését biztosító intézményekben ellátottak után a 13. pont, a pszichiátriai és szenvedélybetegek, valamint a fogyatékosok bentlakásos intézményeiben ellátottak után a 12. ab) pont jogosultsága szerinti normatív hozzájárulás illeti meg a helyi önkormányzatot.

A hozzájárulásból támogatás biztosítható a családok átmeneti otthonából év közben kikerülők otthontalanságának megszüntetéséhez.

Az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az intézményben ellátottak éves becsült gondozási napjainak száma osztva 366-tal, elszámolásnál az ellátottak gondozási napokra vonatkozó nyilvántartása szerint összesített éves gondozási napok száma osztva 366-tal.

c) Emelt színvonalú bentlakásos ellátás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 560 000 forint/fő

A hozzájárulás az időskorúak ápolást, gondozást nyújtó otthonaiban a Szoctv. 117/B. §-a alapján emelt színvonalú körülményeket és szolgáltatásokat biztosító, 2007. december 31-én a működési engedélyben meghatározott férőhelyen gondozott – a 12. ac) pont szerint súlyos demens betegnek nem minősülő – ellátottak után illeti meg az önkormányzatot.

A hozzájárulás fajlagos összege az igénybevételi feltételek mértéke szerint differenciálódik. Amennyiben az intézményben az emelt színvonalú férőhelyekre megállapított személyi térítési díjak éves összegének átlaga

ca) 520 000 és 600 000 forint között van, akkor 560 000 forint alap-hozzájárulás illeti meg a fenntartót,

cb) nem éri el az 520 000 forintot, akkor a térítési díj minden 1000 forintnyi csökkenése után az alap-hozzájárulás 800 forinttal nő, de legfeljebb 700 000 forint,

cc) ha 600 000 forint felett van, akkor a térítési díj minden 1000 forintnyi emelkedése után az alap-hozzájárulás 700 forinttal csökken.

Azon intézmények esetében, amelyek 2007. október 31-én működési engedéllyel rendelkeznek, a 2007. október 31-én hatályos éves személyi térítési díj alapján kell a hozzájárulás összegét megállapítani. Azon intézmények esetében, amelyek 2007. november 1-je és 2007. december 31-e között szerzik meg a működési engedélyt, a működés megkezdésének hónapja utolsó napjáig felvett létszámra számított éves szintű személyi térítési díjak alapján kell a hozzájárulás összegét megállapítani.

Az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az intézményben ellátottak éves becsült gondozási napjainak száma osztva 366-tal, elszámolásnál az ellátottak gondozási napokra vonatkozó nyilvántartása szerint összesített éves gondozási napok száma osztva 366-tal.

13. Hajléktalanok átmeneti intézményei

a) Hajléktalanok átmeneti szállása, éjjeli menedékhely

FAJLAGOS ÖSSZEG: 525 000 forint/férőhely

A hozzájárulást azok az önkormányzatok vehetik igénybe, amelyek a Szoctv.-ben szabályozott módon átmeneti szállást és éjjeli menedékhelyet tartanak fenn hajléktalanok részére. A hozzájárulás a helyi önkormányzatot a hajléktalanok átmeneti intézményében működő férőhelyek száma, továbbá a hajléktalanok kórházi ellátás előtti és utáni gondozását szolgáló olyan férőhelyek alapján illeti meg, amelyeket az OEP is finanszíroz.

A hozzájárulásból támogatás biztosítható a hajléktalanokat ellátó átmeneti intézményből kikerülő hajléktalan személy egyéb lakhatása megoldásának segítéséhez.

A férőhelyek számának meghatározása: tervezéskor a gondozási napokon rendelkezésre álló férőhelyek éves becsült összege osztva 366-tal, elszámolásnál a gondozási napokon rendelkezésre álló férőhelyek éves összege osztva 366-tal.

b) Bázis-szállás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 500 forint/férőhely/nap

A hozzájárulást a Szoctv.-ben meghatározott szolgáltatás után igényelheti a külön jogszabályban meghatározott szakmai feltételek szerint létrehozott bázis-szállást időszakosan működtető önkormányzat.

A hozzájárulás a 30 ezernél nagyobb lakosságszámú települési önkormányzatot a működtetett és külön jogszabályban meghatározott módon dokumentáltan igénybe vett bázis-szállás férőhelyek alapján illeti meg.

A normatív hozzájárulás igénylése utólagosan, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 64. §-ának (7) bekezdése szerinti elszámolás keretében történik.

14. Gyermekek napközbeni ellátása

a) Bölcsődei ellátás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 547 000 forint/fő

A hozzájárulás a Gyvt. alapján szervezett, a helyi önkormányzat által fenntartott (napos és/vagy hetes) bölcsődében ellátott beíratott gyermekek után vehető igénybe.

Ha az önkormányzat egy szervezeti egység keretében napos és hetes bölcsődét is üzemeltet, akkor az ellátásban részesülő gyermeket csak egy intézménytípusnál lehet számításba venni.

A hozzájárulás tartalmazza a gyermekek napközbeni ellátása keretében nyújtott étkeztetés térítési díjának normatív alapon történő mérsékléséhez kapcsolódó támogatást is.

A bölcsődében a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Közokt. tv.) 30. §-ának (1) bekezdése alapján korai fejlesztésben és gondozásban, illetve a Közokt. tv. 30. §-ának (6) bekezdése alapján fejlesztő felkészítésben részesülő gyermek után az önkormányzat e hozzájáruláson túlmenően igénybe veheti a 16.2.2. és a 16.2.3. pont szerinti hozzájárulást.

Az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült számának figyelembevételével meghatározott gondozási napok száma osztva 252-vel, elszámoláskor a bölcsődék havi jelentőlapja szerinti, naponta ténylegesen ellátásban részesülő gyermekek száma alapján összesített éves gondozási napok száma osztva 252-vel.

b) Családi napközi ellátás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 250 000 forint/fő

A hozzájárulás a Gyvt. 43. §-a alapján szervezett, a helyi önkormányzat által fenntartott családi napköziben ellátott beíratott gyermekek után vehető igénybe legfeljebb 14 éves korig.

A hozzájárulás tartalmazza a gyermekek napközbeni ellátása keretében nyújtott étkeztetés térítési díjának normatív alapon történő mérsékléséhez kapcsolódó támogatást is.

Az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült számának figyelembevételével meghatározott gondozási napok száma osztva 252-vel, elszámolásnál a havi jelentőlapok szerinti, naponta ténylegesen ellátásban részesülő gyermekek száma alapján összesített éves gondozási napok száma osztva 252-vel.

c) Ingyenes intézményi étkeztetés

FAJLAGOS ÖSSZEG: 50 000 forint/fő

A hozzájárulás a Gyvt. alapján szervezett, a helyi önkormányzat által fenntartott (napos és/vagy hetes) bölcsődében ellátott azon gyermekek után vehető igénybe, akik a Gyvt. 148. §-a (5) bekezdésének alpontja alapján ingyenes bölcsődei étkeztetésben részesülnek.

Az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült számának figyelembevételével meghatározott gondozási napok száma osztva 252-vel, elszámolásnál a havi jelentőlapok szerinti, naponta ténylegesen ellátásban részesülő gyermekek száma alapján összesített éves gondozási napok száma osztva 252-vel.

15. Közoktatási alap-hozzájárulás

(az óvodai neveléshez, az iskolai oktatáshoz, a szakképzés elméleti képzéshez, alapfokú művészetoktatáshoz, kollégiumi neveléshez, általános iskolai napközi otthoni, tanulószobai, iskolaotthonos oktatáshoz)

FAJLAGOS ÖSSZEG: 2 550 000 forint/teljesítmény-mutató/év
a 2008/2009. nevelési évre, tanévre
– 2008. költségvetési évben időarányosan 4 hónapra,
– 2009. költségvetési évben időarányosan 8 hónapra.

A hozzájárulás a helyi önkormányzat által fenntartott óvodában óvodai nevelésben, az általános iskolában, középiskolában, a szakiskola 9–10. évfolyamán oktatásban, továbbá a szakképzés keretében elméleti képzésben, az alapfokú művészetoktatásban, a napközi vagy tanulószobai foglalkoztatásban, iskolaotthonos nevelésben, oktatásban részt vevő, valamint a kollégiumban, externátusban elhelyezett gyermekek, tanulók után jár a 2008/2009. nevelési évre, tanévre a következő feltételek szerint:

a) Az óvodában nevelésben részesülő azon gyermekek után, beleértve a sajátos nevelési igényű gyermekeket is, akik 2008. december 31-éig a harmadik életévüket betöltik és a 2008/2009. nevelési évben legalább december 31-éig az óvodai nevelést igénybe veszik. Nem igényelhető hozzájárulás azon gyermekek után, akik a hetedik életévüket a 2008. év szeptember 1-jéig betöltik, kivéve, ha a Közokt. tv. 24. §-ának (5) bekezdése alapján a gyermekek óvodai nevelése meghosszabbítható.

b) Az általános iskola 1–8. évfolyamos tanulói után, beleértve a sajátos nevelési igényű és fejlesztő iskolai oktatásban részt vevő tanulókat, továbbá a nyolc évfolyamos gimnázium 5–8. és a hat évfolyamos gimnázium 7–8. évfolyamára járó tanulókat, valamint a párhuzamos művészeti képzést folytató szakiskola és szakközépiskola 5–8. évfolyamára járó tanulókat is, ha e tanulók a központi program alapján az 5., illetve a 7. évfolyamtól kezdődően – a Közokt. tv. 27. §-ának (7), illetőleg a 29. §-ának (8) bekezdése szerint – ugyanabban az iskolában egyidejűleg sajátítják el az általános műveltséget megalapozó pedagógiai szakasz, valamint a művészeti szakképesítés megszerzésére felkészítő pedagógiai szakasz követelményeit.

c) A középiskola (a gimnázium és szakközépiskola) 9–12. – a Közokt. tv. 28. §-ának (4) bekezdésében, illetve 29. §-ának (2) és (8) bekezdésében meghatározott esetben a 9–13. – évfolyamára járó, a szakiskolában – a Közokt. tv. 27. §-ának (8) bekezdése szerint – szervezett felzárkóztató oktatásban részt vevő, tíz vagy húsz hónapig tartó 9. évfolyamos, továbbá a 27. §-ának (1) bekezdése figyelembevételével a 9–10. évfolyamokra járó tanulók után, beleértve

– a sajátos nevelési igényű tanulókat,

– a művészeti szakmai vizsgára felkészítő, párhuzamos művészeti képzést folytató szakiskola és szakközépiskola évfolyamaira járó tanulókat is, ha a tanulók a központi program alapján – a Közokt. tv. 27. §-ának (7), illetőleg a 29. §-ának (8) bekezdése szerint – ugyanabban az iskolában egyidejűleg sajátítják el az általános műveltséget megalapozó pedagógiai szakasz, valamint a művészeti szakképesítés megszerzésére felkészítő pedagógiai szakasz követelményeit,

– azokat a szakiskolai, középiskolai tanulókat, akik számára – a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet [a továbbiakban: 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet] 39/I. §-a alapján – a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programja keretében szervezik meg az oktatást, nevelést,

– azon 9. előkészítő osztályba járó középiskolai tanulókat is, akik számára – a 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 39/H. §-a alapján – a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Kollégiumi Programja keretében szervezik meg az oktatást, nevelést.

d) A szakközépiskolában, szakiskolában (speciális szakiskolában, készségfejlesztő szakiskolában) – a Közokt. tv., valamint a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: szakképzési törvény) rendelkezéseinek megfelelően – a szakképzési évfolyamokon szervezett szakmai elméleti képzésben részt vevő tanulók után – beleértve a sajátos nevelési igényű tanulókat is – az első szakképesítésnek minősülő szakképesítés megszerzésére történő felkészítéshez. Első szakképzésben résztvevőnek minősül az a tanuló is, aki már rész-szakképesítést szerzett. A Közokt. tv. 114. §-ának (2) bekezdése alá tartozó tanulók esetében a második, illetve további szakképzésben részt vevő tanuló után is jár e hozzájárulás.

e) Az alapfokú művészetoktatási intézmény zeneművészeti ágán az alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programjának bevezetéséről és kiadásáról szóló 27/1998. (VI. 10.) MKM rendeletben [a továbbiakban: 27/1998. (VI. 10.) MKM rendelet] meghatározott egyéni foglalkozás keretében történő oktatásban részt vevő tanulók, illetve a képző- és iparművészeti, táncművészeti, szín- és bábművészeti ágán tanulók, valamint a zeneművészeti ágon csoportos főtanszakos zeneoktatásban részt vevő tanulók létszáma után. Az alapfokú művészetoktatási intézménybe beírt és a foglalkozásokon részt vevő tanuló csak egy jogcímen vehető figyelembe, abban az esetben is, ha több tanszakon, illetve több művészeti ágban, vagy több alapfokú művészetoktatási intézményben részesül művészeti képzésben. A tanulót azon a jogcímen kell figyelembe venni, amelyik tanszakra a térítési díjfizetési kötelezettséget választotta, és a választott képzés keretében számára legalább heti négy foglalkozást biztosítanak. A több tanszakon biztosított foglalkozások száma nem vonható össze.

f) A kollégiumi, externátusi nevelésben, ellátásban részesülő, – a Közokt. tv. 53. §-ának (7)–(9) bekezdése alapján szervezett – iskolai rendszerű nappali oktatásban részt vevő tanuló után, beleértve a sajátos nevelési igényű gyermekeket, tanulókat, továbbá az Arany János középiskolai, vagy szakiskolai és középiskolai programban résztvevőket is. Ez a hozzájárulás jár a nappali oktatásban még nem részesülő gyermek után is, ha a kollégium az alapító okirata szerint többcélú intézményként működik, és az óvodai nevelés keretében legalább a hét munkanapjain – szükség szerint hétvégén is – folyamatosan, megszakítás nélkül biztosítja az óvodás gyermekek felügyeletét, ellátását.

Externátusi ellátásban részesülő tanuló esetén a hozzájárulás akkor igényelhető, ha a tanuló részére férőhely hiánya miatt nem lehetett kollégiumi elhelyezést biztosítani. További feltétel, hogy a lakhatási költségeket (albérleti díj, közüzemi díj) a fenntartó önkormányzat vállalja. Nem igényelhető a hozzájárulás a – Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 685. §-ának b) pontjában meghatározott – közeli hozzátartozóknál lakó tanuló után.

g) Az általános iskolában, a nyolc évfolyamos gimnázium 5–8. évfolyamán, a hat évfolyamos gimnázium 7–8. évfolyamán nappali rendszerű oktatásban részt vevő tanulók után, akik számára a Közokt. tv. 53. §-ának (4) bekezdése szerinti időkeretekben szervezett napközis vagy tanulószobai foglalkozást, illetve a 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 39/C. §-ának megfelelően szervezett egész napos iskolaotthonos oktatást, nevelést biztosítanak.

Az a)–d) pont alatti hozzájárulás egy gyermek/tanuló után csak egy jogcímen vehető igénybe. Az a)–d) pontokhoz kapcsolódó hozzájárulás mellett az e)–g) pontok szerinti hozzájárulások az ott meghatározott feltételekkel járnak.

Az a)–g) pont alatt figyelembe vehető gyermek/tanuló létszám alapján a Közokt. tv.-ben meghatározott oktatás-szervezési paraméterek alkalmazásával számított teljesítménymutatóhoz kapcsolódik a hozzájárulás. A teljesítmény-mutató számítási eljárása a következő:

az óvodai 1–2. nevelési évek, az iskolai 1–2., 5–6., 9–10. évfolyamok és az első-második szakképzési évfolyamok, az alapfokú művészetoktatási intézmény előképző, alapképző és továbbképző évfolyamok, a kollégiumi csoportok, napközi, tanulószobai csoportok, az iskolaotthonos oktatásban az 1–2. évfolyamok esetében az óvodai 3. nevelési év, az iskolai 3–4., 7–8., 11–13. évfolyamok és a harmadik, illetve további szakképzési évfolyamok, a 3–4. évfolyamos iskolaotthonos osztályok esetében
Tm1 = (T / O1) x Teh Tm2 = (T / O2) x Teh

Ahol:

Tm1, Tm2 = adott nevelési évekre, évfolyam-csoportra, kollégiumi csoportra számított teljesítmény-mutató egy tizedesre kerekítve,

T = adott nevelési évre szervezett csoport, iskolai évfolyam-csoport, kollégiumi csoport összes gyermek/tanulólétszáma egész főre kerekítve,

O1 = az 1–2. óvodai nevelési évek, továbbá az 1–2., az 5–6., a 9–10. évfolyamok és az első-második szakképzési évfolyam esetében az évfolyam-csoportra meghatározott csoport/osztály átlaglétszám, az alapfokú művészeti képzés zeneművészeti ágára és egyéb művészeti ágára, a kollégiumi csoportokra, valamint az általános iskolai napközi/tanulószobai, illetve az 1–2. évfolyamon az iskolaotthonos foglalkoztatásra évfolyam-csoportonként meghatározott csoport átlaglétszám,

O2 = az óvodában a 3. óvodai nevelési évre, az iskolában a 3–4., a 7–8., a 11–13. évfolyamok és a harmadik, illetve további szakképzési évfolyamok esetében az évfolyam-csoportra, valamint az általános iskola 3–4. évfolyamán az iskolaotthonos foglalkoztatásra meghatározott csoport/osztály átlaglétszám,

Teh = tanítási együttható (két tizedesre kerekítve), azaz

– a Közokt. tv.-ben az évfolyam-csoportra meghatározott heti óvodai nevelési, illetve heti tanulói foglalkoztatási időkeretre, továbbá az alapfokú művészetoktatás, a kollégiumi csoport-foglalkozások, a napközis/tanulószobai vagy iskolaotthonos foglalkoztatás szervezési időkereteire épülő, elismert időkeret (tanórában), és

– a Közokt. tv.-ben meghatározott pedagógus heti kötelező óraszám hányadosa

– korrigálva az intézménytípus-együtthatóval.

A gyermek, tanuló létszámok meghatározásánál nem alkalmazható a Közokt. tv. 3. számú melléklete II. Az osztályok, csoportok szervezése cím alatti 3. pontjában foglalt, a csoportok szervezéséhez előírt létszám-számítás.

A teljesítmény-mutató számításánál figyelembe vehető paramétereket a Kiegészítő szabályok 10. f) pontja tartalmazza.

16. Közoktatási kiegészítő hozzájárulások

16.1. Iskolai gyakorlati oktatás, szakképzés (szakmai gyakorlati képzés)

16.1.1. Iskolai gyakorlati oktatás a szakiskola és a szakközépiskola 9–10. évfolyamán

FAJLAGOS ÖSSZEG: 40 000 forint/fő/év a 2008/2009. tanévre
– 2008. költségvetési évben időarányosan 4 hónapra,
– 2009. költségvetési évben időarányosan 8 hónapra.

A hozzájárulást a helyi önkormányzat az általa fenntartott szakiskolában, illetve szakközépiskolában a 9–10. évfolyamon folyó és a nappali oktatás munkarendje szerint szervezett gyakorlati oktatásban részt vevő tanulók után veheti igénybe a Közokt. tv. 27. §-a szerint a szakiskolákban a pályaorientáció és a gyakorlati oktatás, a szakközépiskolákban a pedagógiai programban meghatározott – a Közokt. tv. 29. §-ának (1) bekezdése szerinti – szakmai orientációs gyakorlati oktatás legfeljebb 12 fős csoportban és legalább heti négy órában történő megszervezéséhez.

16.1.2. Szakmai gyakorlati képzés a szakképzési évfolyamokon

FAJLAGOS ÖSSZEG: 112 000 forint/fő/év a 2008/2009. tanévre
– 2008. költségvetési évben időarányosan 4 hónapra,
– 2009. költségvetési évben időarányosan 8 hónapra.

A hozzájárulást igénybe veheti a helyi önkormányzat az általa fenntartott szakközépiskolában, szakiskolában (speciális szakiskolában, készségfejlesztő szakiskolában) – a Közokt. tv. és a szakképzési törvény rendelkezéseinek megfelelően – szervezett szakképzésben, szakmai gyakorlati képzésben részt vevő tanulók után az első szakképesítésnek minősülő szakképesítés megszerzésére történő felkészítéshez. Első szakképzésben résztvevőnek minősül az a tanuló is, aki már rész-szakképesítést szerzett. A Közokt. tv. 114. §-ának (2) bekezdése alá tartozó tanulók esetében a második, illetve további szakképesítésekhez kapcsolódó szakmai gyakorlati képzésben, részt vevő tanulók után is jár e hozzájárulás.

A hozzájárulás igénylési feltételei: