Időállapot: közlönyállapot (2010.III.16.)

2010. évi XLI. törvény - az egyrészről az Európai Közösség és tagállamai, másrészről a Dél-afrikai Fejlesztési Közösség Gazdasági Partnerségi Megállapodásában részt vevő államok közötti gazdasági partnerségi megállapodásra irányuló átmeneti megállapodás kihirdetéséről 52/52. oldal

3. A megkereső hatóság kérésére a megkeresett hatóság - jogszabályi és szabályozási rendelkezései keretében - megteszi a szükséges lépéseket, biztosítandó az alábbiak különleges felügyeletét:

a) természetes vagy jogi személyek, akikről/amelyekről alapos okkal feltételezhető, hogy vámjogszabálysértő műveletben vesznek vagy vettek részt;

b) helyek, ahol oly módon állítanak vagy állíthatnak össze árut, amiről alapos okkal feltételezhető, hogy az árut vámjogszabálysértő műveletben kívánják felhasználni;

c) áru, amelyet oly módon szállítanak vagy szállíthatnak, amiről alapos okkal feltételezhető, hogy vámjogszabálysértő műveletben kívánják felhasználni; valamint

d) szállítóeszköz, amelyet oly módon használnak vagy használhatnak, amiről alapos okkal feltételezhető, hogy vámjogszabálysértő műveletben kívánják felhasználni.

4. cikk
Önkéntes segítségnyújtás

A Felek vagy adott esetben az SADC-EPA-államok saját kezdeményezésükből, valamint jogszabályi és szabályozási rendelkezéseikkel összhangban is segítik egymást, amennyiben ezt a vámjogszabályok helyes alkalmazásához szükségesnek tartják, különösen ha az alábbiakra vonatkozó információ birtokába jutnak:

a) esetlegesen vagy ténylegesen vámjogszabálysértő művelet, amely számot tarthat a másik Fél vagy adott esetben az SADC-EPA-államok érdeklődésére;

b) vámjogszabálysértő művelet elkövetésekor alkalmazott új eszköz vagy módszer;

c) áru, amelyről ismert, hogy vámjogszabálysértő művelet tárgyát képezi;

d) természetes vagy jogi személy, akiről/amelyről alapos okkal feltételezhető, hogy vámjogszabálysértő műveletben vesz vagy vett részt; valamint

e) szállítóeszköz, amelyről alapos okkal feltételezhető, hogy vámjogszabálysértő műveletben használták, használják vagy használhatják.

5. cikk
Kézbesítés és értesítés

1. A megkereső hatóság kérésére a megkeresett hatóság a rá vonatkozó jogszabályi vagy szabályozási rendelkezésekkel összhangban minden szükséges intézkedést megtesz annak érdekében, hogy:

a) kézbesítsen a megkeresett hatóság területén lakó vagy letelepedett címzettnek valamennyi olyan dokumentumot, amelyet a megkereső hatóság adott ki, és a Jegyzőkönyv hatálya alá tartozik;

b) értesítse a megkeresett hatóság területén lakó vagy letelepedett címzettet minden olyan határozatról, amelyet a megkereső hatóság hozott, és a Jegyzőkönyv hatálya alá tartozik.

2. A dokumentumok kézbesítésére vagy a határozatokról szóló értesítésre irányuló megkeresést írásban kell benyújtani a megkeresett hatóság hivatalos nyelvén vagy egy általa elfogadható nyelven.

6. cikk
A segítségnyújtás iránti megkeresés formája és tartalma

1. A Jegyzőkönyv szerinti megkeresés írásban történik. Mellékelni kell hozzá azokat a dokumentumokat is, amelyek a megkeresés teljesítéséhez szükségesek. Amennyiben a helyzet sürgőssége úgy kívánja, a szóbeli megkeresés is elfogadható, azt azonban haladéktalanul írásban is meg kell erősíteni. Megkeresés elektronikus formában is közölhető.

2. Az e cikk (1) bekezdése szerinti megkeresés a következő információkat tartalmazza:

a) a megkereső hatóság neve;

b) a kért intézkedés;

c) a megkeresés tárgya és oka;

d) az érintett jogszabályi vagy szabályozási rendelkezések és más jogi összetevők;

e) a vizsgálat tárgyát képező természetes vagy jogi személyek lehető legpontosabb és legátfogóbb megjelölése; valamint

f) a vonatkozó tények és a már végrehajtott vizsgálatok összefoglalása.

3. A megkeresést írásban kell benyújtani a megkeresett hatóság hivatalos nyelvén vagy egy általa elfogadható nyelven. Ez a követelmény nem vonatkozik azokra a dokumentumokra, amelyek az e cikk (1) bekezdése szerinti megkeresést kísérik.

4. Ha a megkeresés nem felel meg a fent megállapított formai követelményeknek, akkor kérhető a megkeresés javítása vagy kiegészítése. Ez idő alatt óvintézkedések rendelhetők el.

7. cikk
A megkeresés végrehajtása

1. A segítségnyújtás iránti megkeresés teljesítése érdekében a megkeresett hatóság saját hatáskörében és a rendelkezésére álló erőforrásokkal úgy jár el, mintha saját felelősségére vagy ugyanezen Fél vagy adott esetben az SADC-EPA-államok egy másik hatóságának megkeresésére járna el, megadva a már rendelkezésre álló információkat, elvégezve a megfelelő vizsgálatokat vagy intézkedve azok elvégzéséről. Ez a rendelkezés minden más olyan hatóságra is alkalmazandó, amelyhez - amikor maga nem járhat el - a megkeresett hatóság a megkeresést továbbítja.

2. A segítségnyújtás iránti megkeresést a megkeresett Fél vagy adott esetben az SADC-EPA-államok jogszabályi vagy szabályozási rendelkezéseinek megfelelően kell teljesíteni.

3. Az egyik Fél vagy adott esetben az SADC-EPA-államok kellő felhatalmazással rendelkező tisztviselői a részt vevő másik Fél vagy adott esetben az SADC-EPA-államok egyetértésével és az általa megszabott feltételek mellett:

a) e cikk (1) bekezdésével összhangban jelen lehetnek a megkeresett hatóság vagy bármely más érintett hatóság irodáiban, hogy beszerezzék azokat az információkat, amelyek vámjogszabálysértő műveletre vonatkoznak vagy vonatkozhatnak, és amelyekre a megkereső hatóságnak a Jegyzőkönyv alkalmazásában szüksége van; valamint

b) jelen lehetnek az utóbbi területén elvégzett vizsgálatoknál.

8. cikk
Az információ közlésének formája

1. A megkeresett hatóság megfelelő dokumentumokkal, hitelesített másolatokkal vagy más iratokkal együtt, írásban közli a megkereső hatósággal a vizsgálatok eredményeit.

2. Kérésre az e cikk (1) bekezdése szerinti információ elektronikus formájú is lehet.

3. Eredeti dokumentum kizárólag kérésre, olyan esetben adható át, ahol hitelesített másolat nem lenne elegendő. Az eredeti példányt a lehető leghamarabb vissza kell küldeni.

9. cikk
Kivételek a segítségnyújtási kötelezettség alól

1. A segítségnyújtás visszautasítható, vagy függővé tehető bizonyos feltételek vagy követelmények teljesítésétől olyan esetekben, ahol az egyik Félnek vagy adott esetben az érintett SADC-EPA-államoknak az a véleménye, hogy a Jegyzőkönyv alapján történő segítségnyújtás feltehetően:

a) sértené annak az SADC-EPA-államnak vagy európai uniós tagállamnak a szuverenitását, amelyet a Jegyzőkönyv alapján segítségnyújtásra kértek fel; vagy

b) sértené a közrendet, közbiztonságot vagy más alapvető érdeket, különösen a Jegyzőkönyv 10. cikkének (2) bekezdésében említett esetekben; vagy

c) ipari, kereskedelmi vagy szakmai titkot sértene.

2. A segítségnyújtást a megkeresett hatóság elhalaszthatja annak alapján, hogy egy folyamatban lévő nyomozást, büntetőeljárást vagy pert zavar. Ilyen esetben a megkeresett hatóság konzultál a megkereső hatósággal annak meghatározása végett, hogy nyújtható-e segítség olyan feltételek mellett, amelyeket a megkeresett hatóság megkövetelhet.

3. Amennyiben a megkereső hatóság olyan segítséget kér, amelyet maga nem tudna teljesíteni, ha erre felkérnék, akkor erre felhívja a figyelmet a megkeresésében. Ilyen esetben a megkeresett hatóság dönt arról, miként válaszol a megkeresésre.

4. Az e cikk (1) és (2) bekezdésében említett esetekre vonatkozóan a megkeresett hatóság döntését és annak okait haladéktalanul közli a megkereső hatósággal.

10. cikk
Információcsere és bizalmas adatkezelés

1. A Jegyzőkönyv értelmében bármilyen formában közölt információ az egyes Felek vonatkozó szabályaitól függően bizalmas vagy korlátozott természetű. Az információ a hivatali titoktartási kötelezettség körébe tartozik, és élvezi azt a védelmet, amely az információt fogadó Fél vagy adott esetben az SADC-EPA-államok hasonló információra vonatkozó hatályos jogszabályai és az Európai Közösség hatóságaira vonatkozó megfelelő rendelkezések szerint terjed ki rá.

2. Személyes adat csak akkor cserélhető, ha az azt esetlegesen fogadó Fél beleegyezik, hogy gondoskodik az ilyen adatok védelmének megfelelő szintjéről. Ebből a célból a Felek vagy adott esetben az SADC-EPA-államok közlik egymással az alkalmazandó szabályaikra vonatkozó információkat, ideértve adott esetben az Európai Unió tagállamaiban hatályos jogszabályi rendelkezéseket is.

3. A Jegyzőkönyv alapján szerzett információknak a vámjogszabálysértő műveletek tekintetében indított bírósági vagy közigazgatási eljárásban történő felhasználását a Jegyzőkönyv alkalmazásában történő felhasználásnak kell tekinteni. Ezért a Felek vagy adott esetben az SADC-EPA-államok bizonyítékként felhasználhatják a Jegyzőkönyv rendelkezéseinek megfelelően megszerzett információkat és megtekintett dokumentumokat jegyzőkönyveikben, jelentéseikben és vallomásaikban, valamint bírósági eljárásokban és vádemelés céljára. Az ilyen jellegű felhasználásról értesítést kap az az illetékes hatóság is, amely az információt rendelkezésre bocsátotta vagy hozzáférést biztosított a dokumentumokhoz.

4. A rendelkezésre bocsátott információ kizárólag a Jegyzőkönyv alkalmazásában használható fel. Amennyiben valamelyik Fél vagy adott esetben az SADC-EPA-államok más célokra kívánják felhasználni ezt az információt, ehhez meg kell szerezniük az információt szolgáltató hatóság előzetes írásbeli hozzájárulását. Az ilyen felhasználásra ezután az e hatóság által megállapított korlátozások vonatkoznak.

11. cikk
Szakértők és tanúk

A megkeresett hatóság tisztviselője felhatalmazható arra, hogy - az adott felhatalmazás keretei között - szakértőként vagy tanúként megjelenjen a Jegyzőkönyv hatálya alá tartozó ügyekkel kapcsolatos bírósági vagy közigazgatási eljárásokban, és az eljáráshoz szükséges tárgyakat, dokumentumokat vagy azok hitelesített másolatát bemutassa. Az idézésben konkrétan meg kell jelölni, hogy mely bírósági vagy közigazgatási hatóság előtt kell megjelennie a tisztviselőnek és ott milyen ügyekben, milyen címen és milyen minőségben hallgatják meg.

12. cikk
A segítségnyújtás költségei

A Felek vagy adott esetben az SADC-EPA-államok lemondanak minden egymással szembeni követelésükről a Jegyzőkönyv alapján felmerült költségek megtérítése tekintetében, kivéve - adott esetben - a szakértők és a tanúk, valamint a nem közszolgálatban foglalkoztatott tolmácsok és fordítók költségeit.

13. cikk
Végrehajtás

1. A Jegyzőkönyv végrehajtásával egyrészről az SADC-EPA-államok vámhatóságai, másrészről az Európai Közösségek Bizottságának illetékes szolgálatai, és - adott esetben - a Közösség tagállamainak vámhatóságai vannak megbízva. Ezek döntenek az alkalmazásához szükséges valamennyi gyakorlati intézkedésről és rendelkezésről, figyelembe véve a hatályos szabályokat, különösen az adatvédelem terén.

2. A Felek konzultálnak egymással, a későbbiekben pedig folyamatosan tájékoztatják egymást azokról a részletes végrehajtási szabályokról, amelyeket a Jegyzőkönyv rendelkezéseivel összhangban fogadnak el.

14. cikk
Módosítás

A Felek ajánlást tehetnek a kereskedelmi és fejlesztési bizottságnak arról, milyen módosításokat vélnek szükségesnek a Jegyzőkönyvben.

15. cikk
Záró rendelkezések

1. Ez a Jegyzőkönyv kiegészíti azokat a kölcsönös közigazgatási segítségnyújtásról szóló megállapodásokat, amelyeket a Felek egymással kötnek vagy köthetnek, és nem akadályozza meg ezek végrehajtását, valamint nem zárja ki az említett megállapodások szerinti kiterjedtebb kölcsönös segítségnyújtást sem.

2. A Jegyzőkönyv rendelkezései nem érintik a Felek egyetlen más nemzetközi megállapodás vagy egyezmény szerinti kötelezettségeit sem.

3. A Jegyzőkönyv rendelkezései nem érintik azokat az európai közösségi rendelkezéseket, amelyek a Jegyzőkönyv alapján beszerzett és az Európai Közösség számára fontos információk közlését szabályozzák az Európai Közösségek Bizottságának illetékes szolgálatai és az Európai Unió tagállamainak vámhatóságai között.

4. E cikk (1) bekezdésének rendelkezései ellenére, a Jegyzőkönyv rendelkezései elsőbbséget élveznek az Európai Unió egyes tagállamai és az SADC-EPA-államok között megkötött vagy megköthető kölcsönös segítségnyújtásról szóló kétoldalú megállapodások rendelkezéseivel szemben, amennyiben az utóbbi rendelkezései összeegyeztethetetlenek a Jegyzőkönyv rendelkezéseivel.

5. A Jegyzőkönyv alkalmazhatóságára vonatkozó kérdések tekintetében a Felek konzultációt folytatnak egymással a felmerült kérdés megoldására a Megállapodás 47. cikkével létrehozott vámügyi és kereskedelemkönnyítési különbizottság keretében.