Időállapot: közlönyállapot (2012.VII.23.)

2012. évi CXIX. törvény - az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról 2/2. oldal

(Ez a törvény a következő rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:)

c) a tehervagonok karbantartásáért felelős szervezetek tanúsítási rendszeréről és a 653/2007/EK rendelet módosításáról szóló, 2011. május 10-i 445/2011/EU bizottsági rendelet,

d) a versenyképes árufuvarozást szolgáló európai vasúti hálózatról szóló, 2010. szeptember 22-i 913/2010/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet.”

(2) A Vtv. 89. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) Ez a törvény a következő határozatok végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:

a) a vasúti rendszer Közösségen belüli kölcsönös átjárhatóságáról szóló 2008/57/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 27. cikkének (4) bekezdésében említett referenciadokumentum közzétételéről és kezeléséről szóló, 2011. március 9-i 2011/155/EU bizottsági határozat,

b) a 2007/59/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel összhangban a mozdonyvezetők képzésében részt vevő képzési központok elismerésére, a mozdonyvezetők vizsgáztatóinak elismerésére és a vizsgák szervezésére vonatkozó feltételekről szóló, 2011. november 22-i 2011/765/EU határozat.”

66. § A Vtv. 2. § (4) bekezdés 2. pontjában az „ideértve” szövegrész helyébe az „az elektronikus berendezések működését biztosító szoftverek, ideértve” szöveg, 4. § (4) bekezdésében a „vasúti társaságoktól” szövegrész helyébe a „vasúti társaságoktól, a közlekedési igazgatási szervekkel és vasúti társaságokkal szerződéses kapcsolatban lévő személyektől és szervezetektől” szöveg, 6. § (1) bekezdésében az „a (7) bekezdésben” szövegrész helyébe az „a (8) bekezdésben” szöveg, 31. § (1) bekezdésében a „vasúti társaságok (a továbbiakban együtt: üzembentartó)” szövegrész helyébe a „vállalkozó vasúti társaságok” szöveg, 31. § (2) bekezdés a) pontjában az „az üzembentartó” szövegrész helyébe az „a pályavasúti társaság és a vállalkozó vasúti társaság” szöveg, 32. § (1) bekezdésében az „Az üzembentartó” szövegrész helyébe az „A pályavasúti társaság és a vállalkozó vasúti társaság” szöveg, 32. § (2) bekezdésében az „Az üzembentartó” szövegrész helyébe az „A pályavasúti társaság és a vállalkozó vasúti társaság” szöveg, 32. § (3) bekezdésében az „Az üzembentartó” szövegrész helyébe az „A pályavasúti társaság és a vállalkozó vasúti társaság” szöveg, 35. § (7) bekezdésében a „vasútbiztonsági tanúsítvány” szövegrész helyébe a „vasútbiztonsági tanúsítvány és vasútbiztonsági engedély” szöveg, 36/A. § (1) bekezdésében a „rendelkezésre álljon” szövegrész helyébe a „rendelkezésre álljon, amelyet a közlekedési hatóság ellenőriz” szöveg, 76. § (1) bekezdésében a „nyílt hozzáféréssel, illetve a számviteli elkülönítéssel és a keresztfinanszírozás tilalmával” szövegrész helyébe a „nyílt hozzáféréssel, a 18. § (4) bekezdése szerinti kötelezettség teljesítésével, a számviteli elkülönítéssel, valamint a keresztfinanszírozás tilalmával” szöveg, 88. § (2) bekezdés 2. pontjában a „részletes szabályokat” szövegrész helyébe a „részletes szabályokat, valamint a tevékenység megkezdésének bejelentésére vonatkozó szabályokat” szöveg lép.

67. § Hatályát veszti a Vtv. 3. § (2) bekezdésének az egyes törvények Alaptörvénnyel összefüggő módosításáról szóló 2011. évi CCI. törvény 285. § (3) bekezdésével megállapított m) pontja.

5. A légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló 2005. évi CLXXXIV. törvény módosítása

68. § A légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló 2005. évi CLXXXIV. törvény (a továbbiakban: Kbvt.) 10. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(9) A közlekedésbiztonsági szerv vezetője a bejelentést követően haladéktalanul írásban kijelöli a vizsgálóbizottság tagjait, és ezzel megindítja a szakmai vizsgálatot. A vizsgálóbizottság a kijelölést követően a szakmai vizsgálat 8. §-ban rögzített alapelvei szerint, a szakmai vizsgálatra vonatkozó általános szabályok figyelembevételével határozza meg a vizsgálat körét és a vizsgálatok során követendő eljárást, valamint haladéktalanul megkezdi a szakmai vizsgálatot. Amennyiben a közlekedési balesetben és egyéb közlekedési eseményben több jármű érintett, azt egy esetnek kell tekinteni. Az esetet a legsúlyosabb következménye alapján kell minősíteni.”

69. § A Kbvt. a 14. §-át követően a következő 14/A. §-sal egészül ki:

„14/A. § Vasúti baleset vagy esemény bekövetkezése esetén a biztonsági ajánlások címzettjeit, a balesetben vagy eseményben érintett mentőszolgálatokat, a megsérült vagyontárgyak tulajdonosait, a gyártókat, az érintett szolgáltatások igénybevevőinek képviselőit és a munkavállalók képviselőit tájékoztatni kell a vizsgálat folyamatáról, és lehetőséget kell biztosítani arra, hogy tájékoztatás kézhezvételétől számított 30 napon belül írásban ismertessék álláspontjukat és véleményüket a vizsgálattal kapcsolatban, valamint megjegyzést tegyenek a zárójelentés-tervezetben szereplő információkra.”

70. § A Kbvt. 16. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(8) A vasúti vagy víziközlekedési balesetek és események kapcsán kibocsátott biztonsági ajánlások címzettjei a biztonsági ajánlás kézhezvételétől számított 90 napon belül írásban tájékoztatást adnak a közlekedésbiztonsági szervnek az ajánlások elfogadásáról, az ajánlás alapján tervezett, vagy megtett intézkedésükről bevezetésük határidejének megjelölésével, vagy egyet nem értésük esetén indoklással ellátva.”

71. § A Kbvt. 22. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(Felhatalmazást kap a miniszter, hogy)

a) súlyos vasúti balesetek, a vasúti balesetek és váratlan vasúti események szakmai vizsgálatának, a vizsgálatban résztvevők szakmai képzettségére, az oktatásra és vizsgáztatásra vonatkozó részletes szabályait,

b) a légiközlekedési balesetek, a repülőesemények és légiközlekedési rendellenességek szakmai vizsgálatának, a vizsgálatban résztvevők szakmai képzettségére, az oktatásra és vizsgáztatásra vonatkozó részletes szabályait,

c) a víziközlekedési balesetek és a víziközlekedési események vizsgálatának, a vizsgálatban résztvevők szakmai képzettségére, az oktatásra és vizsgáztatásra vonatkozó részletes szabályait,

d) az üzembentartói vizsgálat részletes szabályait”

(rendeletben állapítsa meg.)

72. § A Kbvt. 7. § (2) bekezdésében az „(1) bekezdés e) pontjában” szövegrész helyébe az „(1) bekezdés g) pontjában” szöveg lép.

6. A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény módosítása

73. § A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (1) bekezdés c) pontja a következő szöveggel lép hatályba:

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg:)

c) a 23. § (4) bekezdésének 1. pontja szerinti, a fővárosi önkormányzat kezelésében lévő kiemelt forgalmú vagy az országos közlekedés szempontjából fontos közutak, közforgalom céljára megnyitott magánutak, valamint terek, parkok és egyéb közterületek kijelölésének szempontjait és elveit, valamint a kijelölt és meghatározott úthálózathoz kapcsolódó szabályozási elemeket;”

7. Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény módosítása

74. § Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 161. § (1) bekezdésében a „köztartozás összege meghaladja a 10 000 forintot;” szövegrész helyébe „a köztartozás összege eléri vagy meghaladja a 10 000 forintot;” szöveg lép.

8. Záró rendelkezések

75. § (1) Ez a törvény - a (2)-(7) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

(2) A 16. § és az 60. § (2) bekezdése a kihirdetést követő 31. napon lép hatályba.

(3) A 13. § (5) bekezdése és a 37. § (2) bekezdése 2012. szeptember 1. napján lép hatályba.

(4) A 15-17. § és a 20. § (1) és (4) bekezdése a kihirdetést követő 60. napon lép hatályba.

(5) A 9. § és a 35. § (8) bekezdése 2012. november 1. napján lép hatályba.

(6) A 36. § (1) bekezdése, 50. § (2) és 53. § (4) bekezdése 2013. január 1. napján lép hatályba.

(7) A 14. §, a 26. § (1)-(2) bekezdése és a 28. § 2013. július 1-jén lép hatályba.

(8) Ez a törvény 2013. július 2-án hatályát veszti.

76. § A 6. alcím az Alaptörvény 31. cikk (3) bekezdése alapján sarkalatosnak minősül.

77. § (1) Ez a törvény

1. a közösségi vasutak biztonságáról, valamint a vasúttársaságok engedélyezéséről szóló 95/18/EK tanácsi irányelv és a vasúti infrastruktúrakapacitás elosztásáról, továbbá a vasúti infrastruktúra használati díjának felszámításáról és a biztonsági tanúsítványról szóló 2001/14/EK irányelv módosításáról szóló, 2004. április 29-i 2004/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek, és

2. a vasúti rendszer Közösségen belüli kölcsönös átjárhatóságáról szóló 2008/57/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 27. cikkének (4) bekezdésében említett referenciadokumentum közzétételéről és kezeléséről szóló, 2011. március 9-i 2011/155/EU bizottsági határozatnak

való megfelelést szolgálja.

(2) Ez a törvény

1. a tehervagonok karbantartásáért felelős szervezetek tanúsítási rendszeréről és a 653/2007/EK rendelet módosításáról szóló, 2011. május 10-i 445/2011/EU bizottsági rendelet és

2. a versenyképes árufuvarozást szolgáló európai vasúti hálózatról szóló, 2010. szeptember 22-i 913/2010/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Melléklet a 2012. évi CXIX. törvényhez

1. számú melléklet a 2003. évi CXXVIII. törvényhez

Az e törvény hatálya alá tartozó gyorsforgalmi utak

Út betű-
és számjele
Hosszú távú úttípus Szakasz
(beruházás jellege)
Nagytávú úttípus
M0 autóút teljes útgyűrű (új út építése, kapacitásbővítés) autóút
M1-M7 autópálya M0 - Egérút (kapacitásbővítés) autópálya
M1 autópálya M0 - Tatabánya (kapacitásbővítés) autópálya
M2 autóút M0 - országhatár (új út építése, kapacitásbővítés) autóút
M3 autópálya M0 - országhatár (új út építése, kapacitásbővítés) autópálya
M4 autópálya M0 - országhatár (új út építése, kapacitásbővítés) autópálya
M5 autópálya M0 - Újhartyán (kapacitásbővítés) autópálya
M6 autóút Boly - országhatár (új út építése) autópálya
M7 autópálya M0 - M8 (kapacitásbővítés) autópálya
M8 autóút/autópálya országhatár - Vasvár és Veszprém - Jászalsószentgyörgy (új út építése, kapacitásbővítés) autóút/autópálya
M9 autóút M86 - 53. sz. főút (új út építése, kapacitásbővítés) autóút
M10 autóút Budapest - Kesztölc (új út építése) autóút
M15 autópálya M1 - országhatár (kapacitásbővítés) autópálya
M30 autóút Miskolc - országhatár (új út építése, kapacitásbővítés) autóút
M34 autóút Vásárosnamény (M3) - Kisvárda kelet (autóút) és Jéke - 4. sz. főút közötti bekötés, Kisvárda és Jéke elkerülővel (összekötő út) (új út építése) autóút
M35 autópálya Debrecen - Berettyóújfalu (a Debrecen déli elkerülővel M35 - 47. sz. főút között - 2x1 főút) (új út építése) autópálya
M43 autópálya Makó - országhatár (új út építése) autópálya
M44 autóút Kecskemét térsége (M8) - Békéscsaba (új út építése) autóút
M49 autóút M3 - országhatár (új út építése) autóút
M60 autóút 58. sz. főút - Pellérd délkelet és főúti visszakötés a 6. sz. főútig (új út építése) autópálya
M70 autópálya M7 - országhatár (kapacitásbővítés) autópálya
M75 autóút Pacsa - Fenékpuszta - M7 (új út építése) autóút
M85 autóút Győr - országhatár (új út építése) autóút
M86 főút/autóút M1 - Szombathely (új út építése, kapacitásbővítés) autóút