Időállapot: közlönyállapot (2003.IV.16.)

46/2003. (IV. 16.) OGY határozat - az Egészség Évtizedének Johan Béla Nemzeti Programjáról 3/3. oldal

13. A szükségletek ismeretében a meglévő egészségfejlesztési kínálat áttekintése, javaslatok megtétele a programok átdolgozására illetőleg új programok fejlesztésére.

Idősek egészségi állapotának javítása

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. Pályázat kiírása orvosi, ápolói, szociális munkás képzés és családorvosi szakvizsga képzés olyan tananyagának kidolgozására, amely tartalmazza az időskor sajátosságait (pl. élettan, gyógyszertan, gyógyászati segédeszköz alkalmazás, pszichiátria stb. területén) és elősegíti a geriatriai/gerontológiai szolgálat team munkában történő ellátását.

2. Munkacsoportok a média munkatársai számára az időskorral kapcsolatos PR kérdésekről és lehetőségekről.

3. Igényfelmérés arról, hogy hány család vagy egyedülálló számára lenne szükség átmeneti gondoskodásra, rehabilitációs lehetőségre.

4. 10 megyében indult el – 1500 készülékkel – a jelzőrendszer szolgálat, ennek országos szintű továbbterjesztése.

5. Továbbfejlesztve a házi ápolási rendszert, abba fokozatosan beépíteni a gyógytornász és „foglalkoztatás terapeuta” részvételét, amely megkívánja a megfelelő számú szakember képzést.

6. A nyugdíj már megindult emelése mellett természetbeni juttatás tervezését megkezdeni. Például településenként a szociális alapból fedezni a festést, nagytakarítást, ruhatisztítást stb. megadott kisvállalkozók bevonásával, akikkel az önkormányzat erre szerződést köt. Ennek megszervezését is egy szükséglet- és kínálatfelmérés kell megelőzze, valamint a megfelelő, a részvételi feltételeket és a lehetőségeket ismertető anyagok kiadása. Így a megvalósításra a következő bienniumban már sor kerülhet.

7. Zöld számos telefonszolgálatot szervezni, ahol az idős ember jelezheti, hogy miben tudná és szeretné hasznosítani magát. Ennek lehetőségét média felhívásokban lehet ismertetni, s a felajánlott szolgálatok közvetítését is a médián keresztül lehet megszervezni (pl. „mit üzen a rádió” formában).

8. Fel kell mérni a várólisták alapján az idősek otthonaiban való elhelyezési igényt, valamint a diétára szorulók ellátottságának mértékét (ezt is az egészségügyi és a szociális alapellátás segítségével). Ennek alapján ki kell dolgozni egy olyan ösztönző rendszert, amely elősegíti az igényeknek megfelelő férőhelyek kialakítását, illetve házi ellátás színvonalas biztosítását.

9. Pályázati lehetőséget biztosítani (pl. a pedagógusokhoz hasonlóan) egyedülálló idős emberek számára asztali számítógép, illetve internet hozzáférés céljából. A lehetőséget és a feltételeket a médiában meghirdetni.

10. A már működő idősek egyetemének nagyobb publicitást biztosítani, s más oktatási formákat kidolgozni az OM bevonásával az idősek sajátos igényeinek figyelembevételével. Idősek számára ismeretterjesztő programok szervezése idősek klubjában, a televízióban, idősek otthonaiban.

11. Biztonságos otthoni környezet körülményeinek megvalósítását, a legkevésbé költségigényes, EU komfort standardoknak megfelelő „idősre szabó eljárások” modellszerű indítását a lakásokban: küszöb eltávolítása, fogódzók felszerelése, egy-két fal elbontása, zuhanyozó kialakítása stb.

12. „Otthonápolási, laikus gondozási lánc” fokozatos kiépítése.

13. Megkezdjük a geriátriai kutatás fejlesztését, valamint geriátriai/gerontológiai modell centrumok kialakítását.

Esélyegyenlőség az egészségért

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. Egészségügyi szolgáltatáshoz való hozzáférés esélyének vizsgálata a társadalomból kirekesztett csoportok esetében, különös tekintettel a számukra elérhető alapvető egészségügyi ellátásra. A kutatás – figyelembe véve az ismert GDP, munkanélküliségi mutatókat – a következő megyékre, városokra terjed ki: Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád, Somogy és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, Budapest legszegényebb területei. Ugyanitt a roma népesség körében, reprezentatív mintán az egészségügyben tapasztalt diszkrimináció összefüggéseinek feltárása (esettanulmányok).

2. Pályázat a telepeken, illetve telepszerű elrendezésben élőknek, a hajléktalanoknak az egészségügyi ellátásba történő bevonását célzó intézkedések, programok támogatására.

3. Célzott szűrővizsgálatok az esélyegyenlőséget vizsgáló kutatás helyszínein (TBC, hepatitis, daganatos megbetegedések, gyermekgyógyászati megbetegedések stb.). Mobil szűrőállomások igénybevétele.

4. Pályázat tájékoztató és oktatóprogramok megtervezésére és bevezetésére a társadalomból kirekesztett társadalmi csoportok részére a védőnői hálózat, a szociális munkások és az alapellátásban részt vevő orvosok és a romák intézményeinek (kisebbségi önkormányzatok, non-profit szervezetek, közösségi házak stb.) részvételével.

5. Pályázat az orvosi és egyéb egészségügyi szakképzést (graduális és posztgraduális szinten) folytató intézmények képzési rendjébe illeszthető tréning jellegű oktatási modulok kialakítására, amelyek célul tűzik ki a másság, a fogyatékosság iránt való érzékenység javítását.

6. Más antidiszkriminációs public relations (PR) kampányhoz kapcsolódóan, illetve önálló kezdeményezésként is kampányok indítása a diszkriminációmentes egészségügyi ellátás sokszintű népszerűsítése érdekében. (Népegészségügyi Program kommunikációs stratégiája, közmédiumok, szakmai anyagok.)

7. A társadalomból kirekesztett lakosságot érintő, OEP által finanszírozott ellátások hatékonyabbá tétele

8. A célokat szolgáló cselekvések hatékonyságkontrollját szolgáló elemző és monitoring eljárások kiválasztása és/vagy kidolgozása.

9. Pályázat a halmozottan fogyatékos személyek orvosi ellátást célzó programok támogatására.

Egészségfejlesztés a mindennapi élet színterein

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. A meglévő tevékenységek feltérképezése egészségfejlesztés az élet színterein – adatbank.

2. A különböző színterek képviselőinek közös tréningje régiónként, majd konszenzuson alapuló hosszú távú terv elkészítése, színterekre, feladatokra, intézményekre, civil partnerekre lebontva szorosan együttműködve a népegészségügyi program többi komponensének vezetőjével.

3. A céloknak megfelelő pályázatok kiírása, elbírálása és finanszírozása.

4. Szabályozási és jogszabály-alkotási alternatívák kidolgozása a települések döntéshozói számára az egészségbarát településtervezés és -politika érdekében, minta önkormányzati szabályzattár tervezése.

5. A szükséges kutatás, monitorozás, értékelés módszereinek és indikátorainak meghatározása.

6. A marketing stratégia egyeztetése a népegészségügyi program többi elemével.

7. Megjelenés hazai és nemzetközi fórumokon.

8. A program írott formában történő megjelentetése, illetve interneten való kereshetőségének biztosítása.

AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD PROGRAMJAI, AZ EMBERI EGÉSZSÉG KOCKÁZATI TÉNYEZŐINEK CSÖKKENTÉSE

A dohányzás visszaszorítása

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. Dohányzásellenes koordinációs iroda felállítása.

2. A hazai és más országokbeli kampányok elemzése, javaslattétel a készülő Országos Dohányzásellenes Kampány tartalmára, üzenetére, média-összetételére, költségvetésére, menedzselésére, nyomon követésére és ellenőrzésére.

3. Országos Dohányzásellenes Kampány indítása.

4. Telefonos zöld szám és internetes leszokást elősegítő program indítása.

5. Dohányzásellenes oldalak kifejlesztése a népegészségügyi portálon.

6. Leszokást elősegítő csomag összeállítása.

7. Forródrót a dohányzással kapcsolatos szabályok, törvények megsértésének bejelentésére.

8. Szakemberek közötti kommunikáció elősegítése a honlapon keresztül.

9. Országos Dohányzásellenes Fórum újraindítása és működtetése.

10. Füstszűrő újraindítása és működtetése.

11. A dohányipar hazai tevékenysége monitorozásának elindítása és az eredmények kommunikációja.

12. Rendszeres sajtótájékoztatók szervezése a témában.

13. A területen dolgozó kulcsszereplők és dohányzásellenes tevékenységek elemzése.

Az alkohol és drogmegelőzés

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. Alkohológiai, illetve addiktológiai oktatástámogatás (kezdeményezően) orvosegyetemeken, pszichológusok, szociális munkások, pedagógusok képzőhelyein, illetve ezeknek az ismerteknek megjelenítése a posztgraduális szakemberképzésben.

2. „Alkohol minimális intervenciós” programok az alapellátásban, illetve a szomatikus szakellátás egyes ambuláns, illetve intézményes színterein, modell-, illetve demonstrációs programok, képzések, ellátásszervezés.

3. Munkahelyi bázisú korai kezelésbevétel demonstrációs programjai (szervezeten belüli akciós rendszer, ellátásszervezés, monitorozás, eredményességi vizsgálatok).

4. Alkoholfogyasztásra vonatkozó epidemiológiai adatok gyűjtése, csatlakozás felmérésekhez, országos reprezentatív mintán történő felmérés (rendszeresen ismétlődő felmérések bázisaként, illetve előtanulmányként.

5. Alkoholisták, illetve drogbetegek családjaiban nevelkedő gyerekek megelőzési, korrekciós programjai (civil szervezetek és egyházi szervezetek segítségével), modellprogramok

6. Alacsonyküszöbű tanácsadó, illetve egészségpszichológiai beavatkozási technikákat alkalmazó terápiás járóbetegek és outreach szolgálatok (TÁMASZ gondozókban és egyházi ellátóhelyek, szolgáltató központok keretében).

7. Gyógyult alkoholbetegek civil szervezeteinek és az alkohol- és drogterületeken működő önsegítő csoportoknak segítése, fejlesztése.

8. Innovatív kezelési technikák drog- és alkoholbetegek korai ambuláns és intézményes kezelésében (családterápia, hipnózis, kognitív-, magatartási technikák, NLP stb.).

9. Intenzív (fekvőbeteg-, illetve járóbeteg-ellátási keretben, illetve nappali szanatórium formájában alkalmazott) ellátási modellek változásra erősen motivált alkohol- és drogbetegek kezelésére.

10. Újságírók képzése, speciális műsorok támogatása, kommunikációs hallgatók aktiválása, az egyes akciós programelvek médiamarketingje, kapcsolattartás a médiaszakemberekkel.

11. Szakanyagok, szakkönyvek kiadása, támogatása, részben az egyes program elemekhez kapcsolódó módon.

Egészséges táplálkozás és élelmiszer-biztonság

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. Táplálkozási és tápláltsági állapot vizsgálata reprezentatív lakossági mintán együttműködve az FVM, MÉTE-vel.

2. Élelmezés- és táplálkozáspolitika véglegesítése, elfogadása, bevezetése az EVSZ-Euro irányelveivel harmonizálva együttműködve az FVM, OM, MEH, MÉTE-vel.

3. Táplálkozási Ajánlások új kiadásának megjelentetése nagy példányszámban.

4. Harmadik-negyedik osztályos általános iskolai tanulók egészséges táplálkozásra oktatása dietetikusok által. Ötödik osztályos tanulók táplálkozási oktatásának folytatása.

5. „Zöldség-, főzelék- és gyümölcsfogyasztás háromszor naponta” országos akció bevezetése az FVM-mel és OM-mel együttműködve.

6. Zöld piramis akció indítása.

7. Élelmezésvezetők továbbképzése (egészséges táplálkozás, élelmiszer-biztonság).

8. Táplálkozási tanácsadás bevezetése a családtervezési egészségnevelésbe.

9. Szakmai konzultáció az élelmiszeripar szakértőivel a kedvezőbb struktúrájú és összetételű élelmiszerek kifejlesztés, gyártás érdekében FVM, GKM közreműködésével; valamint több táplálkozási információt tartalmazó élelmiszer címke bevezetése érdekében.

10. A kis közösségekben az egészséges táplálkozást oktatók oktatásában részt vesznek dietetikusok, vöröskeresztes aktivisták, családsegítő szakemberek, védőnők.

11. Együttműködés kialakítása a Gyermekgyógyászati Szakmai Kollégiummal a 6 hónapig kizárólagos szoptatás és a megfelelő elválasztás alapelveinek elterjesztése érdekében, valamint az 1–3 éves korú gyermekek egészséges táplálkozásának megvalósítása céljából.

12. Közétkeztetés étrendjeinek vizsgálata és szükség esetén új étrend felajánlása.

13. A gyermekétkeztetésben részt vevők számának növelése.

14. Programtervezet kidolgozása az iskolai büfék egészséges választékának bevezetése érdekében.

15. Az élelmiszer adatbank bővítése és nyilvánossá tétele, emellett az élelmiszer intolerancia és táplálkozási allergia adatbank bővítésére is szükség van.

16. Élelmiszer-biztonsági politika kidolgozása, széles körű ismertetése, elfogadtatása.

17. A lakosság széles körű élelmiszer-biztonsági (élelmiszer-higiéniai) felvilágosítása a háztartásban előforduló ételmérgezések nagy gyakoriságának csökkentése végett, módszertani útmutatók, ellenőrzési intézkedések, protokollok kidolgozása.

18. A HACCP rendszerek bevezetésének elősegítése és hatékony ellenőrzése. 2003-tól évente kétszer az ÁNTSZ által az egész országra kiterjedően, egy időben végrehajtott akcióellenőrzés.

Aktív testmozgás elterjesztése

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. Testedzésben gazdagabb világnapok (Egészségügy szereplői, ÁNTSZ, helyi döntéshozók, helyi média és a lakosság a helyi szakemberek mellett).

2. A mindennapi egészségfejlesztő testmozgás legjobban bevált módszereinek további támogatása többtárcás pályázat útján a 2003/2004-es tanévben; az egészségfejlesztő hatékonyság kritériumainak kidolgozása széles körű együttműködésben; valamint a mindennapi egészségfejlesztő testmozgás finanszírozásának beépítése a 2004. évi költségvetésbe.

3. Adj Magadra! A családi egészséges életmód karmesterek, a NŐK számára sportklubok alakítása a már meglévő, országosan szétszórt 20 Gyalogló- és Futóklub mintájára.

4. Munkahelyeken választható akciók: „Menjünk lépcsőn lift helyett!” – „Mozogj egér nélkül is!” – „Munkahelyi sportpéntek” – „Öltönyös és kosztümös Torna” – „Mozgó percek és mozgó testek”.

5. „Egészség a legerősebb fegyver” HM projekt.

6. Országos gyalogló 40 percek meghatározott napokon, elsősorban az idősödő lakosság számára.

7. Médiastratégia együttesen az Egészség Évtizede népegészségügyi program alprogramjaival.

8. Képzés, továbbképzés az egészségfejlesztésről, de különösen a rendszeres testedzés alapismereteiről, fontosságáról pedagógusoknak, az egészségügy egészségfejlesztőinek.

Közegészségügyi és járványügyi biztonság

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

Feladat 1.

1.1. Megszervezendő a sugárszennyezettség, kémiai szennyezettség, biológiai tényezőkkel történt fertőzés mérésére, diagnosztizálására, veszélyazonosítására szolgáló laboratóriumi háttér. Ennek infrastrukturális része PHARE támogatásból rendelkezésre áll, részben az OKK-ban és az OEK-ban, részben a regionális intézetekben;

1.2. Fel kell szerelni, illetve ki kell alakítani egy mobil egységet (3 db speciálisan átalakított, illetve berendezett gépjármű);

1.3. A közegészségügyi biztonság megerősítésével kapcsolatos feladatok:

1.3.1. ügyeleti rendszer, riasztási lánc megszervezése, képzése;

1.3.2. ÁNTSZ szerkezetének korszerűsítése (OTH, illetőleg városi intézetek megerősítése, megyei intézetek és országos központok racionális működtetése);

1.3.3. képzési követelmények megfogalmazása a kémiai biztonság, a munkaegészségügy, a környezet-egészségügy, a sugáregészségügy, az élelmiszer-biztonság, járványügyi biztonság területén – szakképzés, továbbképzés, speciális képzések;

1.3.4. egészségügyi ellátási rendszer minőségi kontrolljának kialakítása;

1.3.5. hatékony hatósági ellenőrzés módszertanának kidolgozása (élelmiszer-biztonság, környezet-egészségügy, sugáregészségügy, kémiai biztonság) – akciószerű, egyidejűleg az egész ország területén végrehajtott célfelügyeleti tevékenység tematikájának kidolgozása.

1.4. Képzéssel, továbbképzéssel kapcsolatos feladatok:

1.4.1. az iskolarendszerű munkahigiénés szakképzés megkezdése (PHARE támogatással biztosított);

1.4.2. élelmiszer-biztonsági felügyelőképzés megalapozása (program kidolgozás, jegyzetek megírása);

1.4.3. környezet-egészségügyi felügyelőképzés;

1.4.4. sugár-egészségügyi felügyelőképzés;

1.4.5. járványügyi felügyelőképzés és infekciókontroll szakemberképzés;

1.4.6. (a kémiai biztonsági felügyelőképzés 2002-ben befejeződött.)

Feladat 2.

A sugár- és kémiai biztonsággal kapcsolatban:

2.1. a politika kidolgozása, széles körű ismertetése, elfogadtatása;

2.2. a kémiai biztonsági nemzeti profil korszerűsítése, a nemzeti kémiai biztonsági akcióprogram kidolgozása – figyelemmel az IFCS (Intergovernmental Forum on Chemical Safety) ajánlásaira –, és végrehajtásának megindítása;

2.3. meg kell teremteni az illegálisan országba jutó és lefoglalt, betiltott veszélyes anyagok és sugárforrások gyors helyszíni azonosítása és szükség szerinti intézkedések megtétele feltételét jelentő speciális mintavételi egységet;

2.4. gondoskodni kell, hogy a sugár- és kémiai biztonsági mobil egységek személyzete és a társhatóságok érintett szakemberei megismerjék a sugárvédelemmel és kémiai biztonsággal kapcsolatos eljárások speciális követelményeit.

Feladat 3.

A járványügyi biztonsággal kapcsolatban:

3.1. politika kidolgozása, széles körű ismertetése, elfogadtatása;

3.2. a járványügyi gyorsreagálást biztosító felügyeleti rendszert kiszolgáló laboratóriumi és informatikai háttér fejlesztése, új ismeretek és módszerek széles körű bevezetése, elfogadtatása;

3.3. közép- és hosszú távú védőoltási stratégia kidolgozása;

3.4. az új, illetve veszélyes fertőző betegségek modern laboratóriumi diagnosztikájának fejlesztése a megfelelő biztonsági laboratóriumi és referencia laboratóriumi háttérrel együtt;

3.5. a kórházi fertőzésekre vonatkozó új adatgyűjtési rendszer beindítása;

3.6. a Directly Observed Treatment (DOT) bevezetése 5 megyében.

Feladat 4.

Munka-egészségügyi felkészülés:

4.1. jogszabálytervezet kidolgozása a foglalkozási megbetegedések teljes körű bejelentéséhez;

4.2. a munka-egészségügyi országprofil kidolgozása;

4.3. a Munkavédelem Országos Programjában (MOP) a munkaegészségügy feladataként megjelölt részek végrehajtása.

Feladat 5.

A környezet-egészségügyi biztonsággal kapcsolatban:

5.1. politika kidolgozása, széles körű ismertetése, elfogadtatása;

5.2. az ipari létesítmények veszélyességének és környezet-egészségügyi kockázatának gyors értékelésére szolgáló módszertani útmutató elkészítése és kiadása,

5.3. akciószerű felügyelet környezet-egészségügyi havária-tervek ellenőrzésére, évente kétszer.

Feladat 6.

Az ÁNTSZ informatikai fejlesztésével kapcsolatban:

6.1. be kell indítani az ÁNTSZ központi és területi intézeteit átfogó olyan információs rendszert és infrastruktúrát, amely biztosítja az ÁNTSZ gyors reagáló képességét annak minden szintjén (országos, regionális, megyei, városi) és a közegészségügy minden kulcsterületén, és olyan strukturált és valid adatbázisokat tartalmaz, amely lehetővé teszi a gyors veszélyelemzést és tájékoztatást;

6.2. ki kell alakítani a kémiai, élelmiszer-, járványügyi-, sugárbiztonság, munkavédelem, környezet-egészségügy területén a felügyeleti munka koordinációjának megerősítését támogató adatbázisokat, amelyek révén a Szolgálat ellenőrző, hatályérvényesítő képessége is javul;

6.4. ki kell építeni a közegészségügyi biztonság intézményesülésében érintett társhatóságokkal a naprakész és gyors információ áramlást szolgáló kapcsolatrendszereket;

6.5. működésbe kell hozni a Kémiai Biztonsági Információs Rendszert (KBIR).

Nemzeti Környezet-egészségügyi Akcióprogram

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. Talajszennyezettség vizsgálatának alapszakaszában városonként két kiválasztott célterület vizsgálata.

2. A hazai hulladéklerakók felmérése és környezetszennyező hatásainak vizsgálata.

3. Azbesztszigetelést tartalmazó épületek helyszíni mintavételezése és azbeszttípusának megállapítása; az azbesztet tartalmazó épületek helyiségeiben légtéri háttérmérések; az épületek azbesztbontása során szivárgás- és tisztasági hatásfokmérések.

4. Évenként 1200 dioxin és dioxin toxicitású vegyület meghatározása.

5. Lakossági tájékoztatás a humán alkalmazkodás elősegítésére.

6. Rendszeres adatközlés kialakítása a gyógyító intézményekkel az extrém időjárási helyzetekkel kapcsolatos a sürgősségi betegellátás tervezésének elősegítésére.

7. Felhívás a parlagfű mentesítésre: a PARLAGFŰMENTESÍTŐ HÉT (június utolsó hete) évenkénti megszervezése.

8. A földtulajdonosok, bérlők buzdítása felhívások, szóróanyagok, ismeretterjesztő előadások keretében a folyamatos gyommentesítésre ÁNTSZ megyei parlagfű koordinátorok közreműködésével.

9. Gyors és gyakori információtovábbítás, a pollenhelyzet aktuális és várható alakulásának előrejelzése és ennek közzététele az írott és elektronikus médiában a meteorológiai jelentés részeként.

10. Orvosok, önkormányzatok és társhatóságok rendszeres tájékoztatási formáinak bővítése a parlagfű szezonban.

11. Az ÁNTSZ Aerobiológiai Hálózatának fejlesztése további pollencsapdákkal, a telepítés szakmai feltételeként a fogadókész állomásokon a későbbi személyzet oktatása, szakmai továbbképzése.

12. Az allergiás betegforgalmi adatok rendszeres értékelése.

13. A természetes fürdők mikrobiológiai szennyezettségét befolyásoló tényezők vizsgálata: csapadékbemosódás, vízi madarak szennyező hatásának vizsgálata.

14. Az ásvány- és gyógyvizek használatával kapcsolatos higiénés- és minőségbiztosítási fejlesztés.

15. Metodikai fejlesztések a víruskimutatás és a protozoológiai módszerek terén.

16. Kékalgák allergizáló, bőrirritáló hatásának vizsgálata vízvirágzás idején fürdőzőknél.

17. Természetes és medencés fürdővizekben Cryptosporidium és Giardia protozoonok vizsgálata.

18. Folyamatos tájékoztatás kialakítása a lakosság részére a rekreációs vizek mikrobiológiai minőségéről.

19. Országos adatgyűjtés a környezetbe kerülő elektromágneses berendezésekről.

20. Modellezési és validálási eljárások kidolgozása.

21. Adatbázis feltöltésének elkezdése.

22. Magyarország radontérképének elkészítéséhez szükséges legmegfelelőbb módszer kidolgozása.

23. Az adatgyűjtésbe bevonható szervezetek, személyek megkeresése.

24. A lakóterek radon aktivitás-koncentrációjának reprezentatív felméréséhez szükséges adatlap megszerkesztése.

25. Megfelelő mérési módszer kidolgozása.

26. A kidolgozott módszerek és eszközök tesztelése érdekében egy szűk terület reprezentatív felmérése.

27. Pályázati rendszer kidolgozása, és a pályázati alapok feltöltése a helyi környezet-egészségügyi akciótervek kidolgozásának biztosítására, minisztériumok közötti többoldalú megállapodás keretében (KvVM, BM, ESzCsM, FVM).

AZ ELKERÜLHETŐ HALÁLOZÁSOK, MEGBETEGEDÉSEK, FOGYATÉKOSSÁG MEGELŐZÉSE

Koszorúér- és agyérbetegségek okozta megbetegedések, halálozások visszaszorítása

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. Epidemiológiai adatok nyerése magasvérnyomás, vérzsír eltérések, elhízás, csökkent glükóz tolerancia, illetve cukorbetegség terén.

2. Minden orvos-beteg találkozás során kerüljön felismerésre a magasvérnyomás, a dohányzás és az elhízás.

3. A háziorvosi rendelőkben szív- és érrendszeri kockázati táblázat használatba vétele.

4. Halmozott kockázatú betegek további kivizsgálásának megszervezése stroke- vagy cardiovascularis ambulanciákon (Doppler-vizsgálat, TCD-vizsgálat).

5. Nyilvántartások fejlesztése, kiterjesztése.

6. Beteg klub hálózat felállítása, illetve a meglevőek támogatása.

7. Egynapos rendezvények (pl. Szívünk Napja, Hypertonia Nap) népszerűsítése, illetve országos kiterjesztése.

8. A témát érintő informatív hírlevél szerkesztése és eljuttatása a média számára.

9. Orvostovábbképzések és konferenciasorozatok szervezése az érintett témákban (magasvérnyomás, elhízás, cukorbetegség).

10. Szűrési és megelőzési stratégiák speciális kidolgozása lakossági célcsoportok számára, támaszkodva már meglévő adatbázisokra.

11. Az agyikatasztrófa-ellátás egységes feltételrendszerének országos megvalósítása, a betegutak szabványosítása.

12. Mentőautókra, tömegközlekedési eszközökre ismertető plakátok elhelyezése, melyeken a szívroham, az agyi katasztrófa tünetei és a mentőszolgálat telefonjával.

13. Felnőttkori szív- és érrendszeri betegségek gyermek- és serdülőkori megelőzése.

14. Vérnyomásmérési lehetőség (pl. automata mérők elhelyezése) a gyógyszertárakban, bevásárlóközpontokban, bankokban, közhivatalokban.

15. Fejlesztési terv készítése az intervenciós kardiológiai központok és az intervenciós keringési neurológia feltételeinek megteremtéséről.

Daganatos megbetegedések visszaszorítása

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. Egységes koncepció kidolgozása és szakmai anyagok fejlesztése az alapellátás onkológiai tevékenységének támogatására.

2. Az onkológiai tevékenység adatszolgáltatási rendszerének fejlesztése.

3. Egységes graduális és posztgraduális képzés tematikájának kidolgozása.

4. Megyei Onkológiai Centrumok kialakítása.

A lelki egészség megerősítése

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. Egységes epidemiológiai vizsgálatok megszervezése és elindítása.

2. Az egészséges életmódra nevelés beépítése a különböző tantárgyakba (biológia, kémia, történelem, testnevelés, etika stb.). A lelki egészségvédelmi alapismeretekkel rendelkező pedagógusok (jelenleg 1000 tanár) körének bővítése.

3. Civil szervezetek, egyházak és működő szakmai közösségek hálózat és kommunikációfejlesztése, a lelki egészségért tevékenykedők regiszterének létrehozása.

4. Öngyilkossági kísérletek bejelentésének kötelezővé tétele.

5. Krízisellátó részlegek működési feltételeinek kidolgozása.

6. Krízisintervenciós protokollok részletesebb kidolgozása, szervezeti rendszerének stabilizálása, finanszírozási kritériumainak egységesebbé tétele.

7. Egészségügyi dolgozók és az érdeklődő pedagógusok továbbképzésének megszervezése az öngyilkossági veszély korai észlelése vonatkozásában.

8. Tanárok önsegítő csoportjainak kialakítása és képzése és támogatása.

9. Sürgősségi telefonszolgálatok működési feltételeinek hosszú távú biztosítása.

10. A pszichiátriai intézményrendszer közösségi pszichiátriai irányba történő átalakításának kidolgozása.

11. A közösségi pszichiátriai ellátás kidolgozása gyermekpszichiátria vonatkozásában is.

12. A kapcsolati pszichiátriai szolgálat működési feltételeinek megteremtése országos szinten.

13. Pszichoterápiás ambulanciák fejlesztése, bővítése.

14. Gyermekpszichiátriai gondozók számának növelése, ambuláns ellátórendszer fejlesztése.

15. Az alapellátásban dolgozók érzékenyítő programjainak megvalósítása

a) A pszichiátria tantárgy hatékony oktatásának bevezetése a háziorvos rezidensképzésben.

b) Akkreditált pszichiátriai továbbképzések szervezése az alapellátásban dolgozók (háziorvosok, gyermek-háziorvosok, védőnők, diplomás nővérek, szociális munkások) számára.

c) Akkreditált pszichiátriai továbbképzések szervezése az üzemorvosi hálózat, a katonaorvosi hálózat, az iskolaorvosi hálózat, a szociális munkások számára.

d) Csoportpraxis kialakítása pszichológiai szolgáltatásokkal.

16. A közösségi rehabilitáció fejlesztésének kidolgozása.

17. Munkarehabilitációs programok protokolljának kidolgozása. A Megyei Rehabilitációs Bizottságok funkciójának átgondolása, kiteljesítése, normarendszerének, munkamódjának átdolgozása.

18. Megelőzési projektek kidolgozása (két fő színtér: a család és az iskola)

a) Családok felkészítő programjainak kidolgozása.

b) Családsegítők fejlesztése, szakemberképzés.

c) Az egészséges életre való nevelés beépítése a pedagógusképzésbe.

d) Lelki egészségvédelmi ismeretek beépítése a pedagógusképzésbe.

e) Akkreditált pedagógus-továbbképzések az egészségfejlesztés és lelki egészségvédelmi ismeretek vonatkozásában. Az ajánlott képzések listájának összeállítása.

19. Szociális és pedagógiai háttérintézmények fejlesztése.

20. Gyermekkórházakban konzultatív gyermekpszichiátria megvalósítása.

Mozgásszervi betegségek csökkentése

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. Célzott mozgásszervi szűrő, megelőzési és rehabilitációs programok elindítása, a szükséges hálózat és infrastruktúra kiépítése mindhárom lakossági célcsoportban.

2. A mozgásszervi betegségek okozta életminőség-romlás felmérése.

3. Mozgásszervi oktatás, továbbképzés, betegfelvilágosítás szervezése.

4. A mozgásszervi betegek ellátásának modellezése az alapellátásban.

5. Mozgásszervi regiszter megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése és korlátozott kiterjedésű modellje.

6. A gerinctorna oktatására kiképzett és jogosított testnevelési tanszéki oktatókat igénybe véve a testneveléssel foglalkozó pedagógusok oktatásának folytatása, valamint az alkalmazás megvalósulási módjának ellenőrzése, segítése.

7. A gyermekkori mozgásszervi, elsősorban gerincbetegségek hatékony, költségkímélő, dokumentálható szűrési protokolljának és modelljének kidolgozása.

AIDS-megelőzés

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. Elsődleges megelőzési programok kidolgozása elemi és középiskolák számára. Egészségnevelői és pedagógus-továbbképzések. Iskolai modell program bevezetése.

2. Megelőzési programok a fokozott fertőzési kockázatot vállaló közösségek részére. Eme közösségek civil szervezeteinek és egyes tagjainak program végrehajtásába történő bevonása (meleg közösségek, prostituáltak, injekciós kábítószer használók).

3. A nagyközönség számára évente médiakampány a HIV-fertőzés megelőzéséről, a megváltozott AIDS-betegségről, a betegség demisztifikálása, és a fertőzöttekkel szembeni diszkrimináció, szegregáció csökkentése.

4. A prostituáltak törvényileg szabályozott rendszeres egészségügyi vizsgálatainak, benne a HIV-tesztet is, végrehajtásának megerősítése.

5. A HIV/AIDS-járvány monitorozásának kiterjesztése intravénás kábítószer használók körében.

6. Az Anonim AIDS Tanácsadó Szolgálat munkájának támogatása, aktivitásának kiterjesztése, AIDS telefonos tanácsadó működtetése, internet honlap kialakítása.

7. Háziorvosok és házi gyermekorvosok, továbbá a HIV-fertőzöttekkel potenciális kapcsolatba kerülő orvosok, fogorvosok továbbképzésének megszervezése, öt tanfolyam tartása.

8. A szociálisan súlyosan hátrányos helyzetű HIV-fertőzöttek szociális gondoskodás rendszerének kidolgozása.

AZ EGÉSZSÉGÜGYI ÉS NÉPEGÉSZSÉGÜGYI INTÉZMÉNYRENDSZER FEJLESZTÉSE AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOT JAVÍTÁSA ÉRDEKÉBEN

Népegészségügyi szűrővizsgálatok

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. A végleges informatikai szoftver bevezetése, beüzemeltetése, amely átfogja mind a három szűrési módozatot (várhatóan 2003. januártól).

2. Véglegesíteni az OEP-pel, az adatvédelmi országgyűlési biztossal a TAJ számmal kapcsolatos fenntartásokat a jobb betegútkövetés és a minőségbiztosítás megfelelő szinten történő biztosítása érdekében. Szükség esetén jogszabály módosítása.

3. A méhnyak- és a vastagbélrák lakossági szűrésének megszervezése – technikai, szakmai bázisának létrehozása.

4. A 25–65 év közötti nők sejtvizsgálattal egybekötött nőgyógyászati-onkológiai szűrésének beindítása.

5. Az emlőrákszűrés első ciklusának értékelése, az elméleti és a gyakorlati konzekvenciák levonása, a megfelelő döntések meghozatala és a második kétéves ciklusra való felkészülés.

6. A lakosságszűrés szakemberigényének garantálása, mindenekelőtt a citológiai előszűrő szakasszisztensek intézmények képzésének visszaállítása és a patológiai diagnosztikai háttérkapacitás biztosítása.

Ellátásfejlesztés

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. A betegutak említett torzulásának dokumentálása szakmánként, intézménytípusonként konkretizált módon és statisztikai, informatikai, szociológiai, társadalom-orvostani stb. elemzésekkel alátámasztva – kiemelten a szív- és érrendszeri betegségek, daganatok, veseelégtelenség esetében.

2. Komplex egészségügyi-szociológiai vizsgálat a különböző ellátási szinteken dolgozók helyzetének, szemléletének, magatartásának feltárására, a helyzet elemzése abból a szempontból, hogy a beavatkozási pontokat jól ki lehessen jelölni.

3. Meg kell találni (vagy ki kell képezni) a rendszeren belül azokat a szereplőket, akikre az ellátórendszeren belüli megelőzési feladatok telepíthetők.

4. Képzés elindítása a háziorvos melletti kockázat elemzéssel, tanácsadással foglalkozó személyzet kialakítására.

5. Az ellátási szintek közötti kommunikációs problémák feltárása és szervezeti, finanszírozási megoldási javaslatok kidolgozása.

6. Különböző szakmai szinteknek szóló tájékoztató anyagok készítése és megfelelő terítése.

7. Kommunikációt és koordinációt elősegítő vitafórumok.

8. Konszenzus kialakítása a hálózatfejlesztési irányelvek, kapacitásszabályozás, befogadás feltételrendszere, a fejlesztési erőforrások allokációs algoritmusára.

9. Az egészség/betegségtudat feltérképezése a beteg egészségügyön belüli mozgásával összefüggésben.

Erőforrás-fejlesztés

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. Átfogó tanulmány készítése a népegészségügy jelen szervezeti felépítéséről és lehetséges fejlesztési irányairól.

2. Népegészségügy területén dolgozók internet hozzáférésének bővítése pályáztatásos formában.

3. Népegészségügyi portál indítása.

4. Civil konzorcium létrehozása.

5. Népegészségügyi távoktatási infrastruktúra megtervezése és megvalósítása.

6. Népegészségügyi távoktatási modulok megtervezése.

7. Népegészségügyi menedzser képzés módszertani programjának elkészítése.

8. Népegészségügyben végzett PhD kutatások országos felmérése és jelentési rendszer kidolgozása.

9. Népegészségügyi szakemberek internet jártasságának fejlesztése távoktatáson keresztül.

10. Népegészségügyi Program pályázati monitor rendszerének felállítása és az érintettek számára hozzáférhetővé tétele.

11. Népegészségügyben témában indítandó PhD programok központi tervezése.

12. Népegészségügyi kutatások forrásainak (ESzCsM, OM) rendszerezése.

Monitorozás – informatika

2003–2004-ben megvalósítandó akciók:

1. A programmonitorozás költségvetésének elkészítése éves bontásban.

2. Az évente készülő jelentés keretében a program előrehaladásának és eredményeinek bemutatása.

3. Az egészségügyi és szociális indikátor rendszer definícióinak, szerkezetének elkészítése kézikönyv és internetes alkalmazás formájában.

NÉHÁNY FONTOS DEMOGRÁFIAI ADAT

MAGYARORSZÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ ÁTLAGÁNAK ÖSSZEHASONLÍTÁSA

A születéskor várható átlagos élettartam I.
Férfiak

Források: *KSH 2001. évi adatok.

** Statistics in Focus: Population & Social Condotion (Theme 3-17/2002);

First Results of the demographic data collection for 2001 in Europe.

A születéskor várható átlagos élettartam II.
Nők

Források: *KSH 2001. évi adatok.

** Statistics in Focus: Population & Social Condotion (Theme 3-17/2002);

First Results of the demographic data collection for 2001 in Europe.

Csecsemőhalálozás

(1000 élve születettre jutó)

Források: *KSH 2001. évi adatok.

** Statistics in Focus: Population & Social Condotion (Theme 3-17/2002);

First Results of the demographic data collection for 2001 in Europe

1998. évi adat.

A keringési rendszer betegségei okozta standardizált halálozási arány I.

(100 000 lakosra; 0–64 éves korcsoport)

Férfiak

Források: *KSH 2001. évi adatok.

** Statistics in Focus: Population & Social Condotion (Theme 3-17/2002);

First Results of the demographic data collection for 2001 in Europe

1998. évi adat.

A keringési rendszer betegségei okozta standardizált halálozási arány II.

(100 000 lakosra; 0–64 éves korcsoport)

Nők

Források: *KSH 2001. évi adatok.

** Statistics in Focus: Population & Social Condotion (Theme 3-17/2002);

First Results of the demographic data collection for 2001 in Europe

1998. évi adat.

A daganatos betegségek okozta standardizált halálozási arány I.

(100 000 lakosra; 0–64 éves korcsoport)

Férfiak

Források: *KSH 2001. évi adatok.

** Statistics in Focus: Population & Social Condotion (Theme 3-17/2002);

First Results of the demographic data collection for 2001 in Europe

1998. évi adat.

A daganatos betegségek okozta standardizált halálozási arány II.

(100 000 lakosra; 0–64 éves korcsoport)

Nők

Források: *KSH 2001. évi adatok.

** Statistics in Focus: Population & Social Condotion (Theme 3-17/2002);

First Results of the demographic data collection for 2001 in Europe

1998. évi adat.


Cookie-k (sütik) testreszabása

Kérjük, adja meg, hogy ez a weboldal milyen cookie-kat (sütiket) használhat. Mi az a cookie?

Ezek a cookie-k elsősorban az oldal megfelelő működéséhez szükségesek. Ezen túl analitikai mérésekre, illetve az oldalon futó hirdetések megjelenítésére szolgálnak.

Ezek a cookie-k lehetőséget biztosítanak arra, az érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket jelenítsünk meg Önnek.

Ajánlott beállítás. Ezek a cookie-k lehetőséget biztosítanak arra, hogy az oldal használatát elemezve személyre szóló tartalmakat és hirdetéseket jelenítsünk meg, vagy küldjünk Önnek, illetve az elemzéseket felhasználva továbbfejlesszük szolgáltatásainkat.


Ezzel a beállítással az alábbiakat engedélyezi:

  • Biztonságos bejelentkezés, bejelentkezési adatok megjegyzése
  • Feladatok, tranzakciók folyamatának megjegyzése
  • Statisztikai célú webanalitikai mérések
  • Hirdetések megjelenítése az oldalon

Ezzel a beállítással NEM engedélyezi:

  • Érdeklődési körének megfelelő hirdetések (remarketing) megjelenítése a weboldalon kívül (pl. közösségi oldalak)
  • Oldal-használat elemzését annak érdekében, hogy testreszabott tartalmat jelenítsünk meg a weboldalon
  • A Wolters Kluwer Hungary Kft. weboldalain mért oldal-használat elemzések, aktivitások felhasználása annak érdekében, hogy személyre szóló ajánlatokkal kereshessük meg a megadott elérhetőségein (amennyiben Ön megadott ilyen elérhetőséget pl. regisztráció során)

Ezzel a beállítással az alábbiakat engedélyezi:

  • Biztonságos bejelentkezés, bejelentkezési adatok megjegyzése
  • Feladatok, tranzakciók folyamatának megjegyzése
  • Statisztikai célú webanalitikai mérések
  • Hirdetések megjelenítése az oldalon
  • Érdeklődési körének megfelelő hirdetések (remarketing) megjelenítése a weboldalon kívül (pl. közösségi oldalak)

Ezzel a beállítással NEM engedélyezi:

  • Oldal-használat elemzését annak érdekében, hogy testreszabott tartalmat jelenítsünk meg a weboldalon
  • A Wolters Kluwer Hungary Kft. weboldalain mért oldal-használat elemzések, aktivitások felhasználása annak érdekében, hogy személyre szóló ajánlatokkal kereshessük meg a megadott elérhetőségein (amennyiben Ön megadott ilyen elérhetőséget pl. regisztráció során)

Ezzel a beállítással az alábbiakat engedélyezi:

  • Biztonságos bejelentkezés, bejelentkezési adatok megjegyzése
  • Feladatok, tranzakciók folyamatának megjegyzése
  • Statisztikai célú webanalitikai mérések
  • Hirdetések megjelenítése az oldalon
  • Érdeklődési körének megfelelő hirdetések (remarketing) megjelenítése a weboldalon kívül (pl. közösségi oldalak)
  • Oldal-használat elemzését annak érdekében, hogy testreszabott tartalmat jelenítsünk meg a weboldalon
  • A Wolters Kluwer Hungary Kft. weboldalain mért oldal-használat elemzések, aktivitások felhasználása annak érdekében, hogy személyre szóló ajánlatokkal kereshessük meg a megadott elérhetőségein (amennyiben Ön megadott ilyen elérhetőséget pl. regisztráció során)

Az oldal teljes körű, minden kényelmi funkciót biztosító használatához a „Kényelmi cookie” beállítását javasoljuk. A cookie beállításokat bármikor megváltoztathatja a böngészőjében (Firefox, Chrome, Safari, Internet Explorer, Microsoft Edge) is.

A Wolters Kluwer Hungary Kft. adatkezelési tájékoztatóját itt olvashatja.