Időállapot: közlönyállapot (2011.XII.28.)

2011. évi CLXXXVIII. törvény - Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről 8/9. oldal

Felhatalmazást kap a településfejlesztésért és településrendezésért felelős miniszter, hogy a támogatás igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának, felhasználásának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályait – az államháztartásért felelős miniszter egyetértésével – 2012. február 29-éig rendeletben állapítsa meg.

21. A pécsi Zsolnay Kulturális Negyed és a Kodály Központ működésének támogatása

Előirányzat: 500,0 millió forint

A támogatás Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatát illeti meg azzal, hogy – a Zsolnay Örökség Kezelő Nonprofit Kft.-n keresztül – a Zsolnay Kulturális Negyed és a Kodály Központ üzemeltetéséhez és programjainak megvalósításához használható fel.

Felhatalmazást kap a kultúráért felelős miniszter, hogy – a helyi önkormányzatokért felelős miniszterrel egyeztetve – a támogatás igénylésének, folyósításának, felhasználásának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályairól Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatával támogatási szerződést kössön.

6. melléklet a 2011. évi CLXXXVIII. törvényhez

A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatása

1. Helyi önkormányzatokat megillető tartalékok

1.1. Önkormányzati fejezeti tartalék

Előirányzat: 1 777,7 millió forint

I. Az önkormányzati fejezeti tartalék előirányzatot növeli

a) a települési önkormányzatok és társulásaik által feladatmutató alapján igényelt normatív hozzájárulásoknak és támogatásoknak az államháztartásról szóló jogszabályokban meghatározott időpontokban és esetekben – a nem helyi önkormányzat vagy társulás részére történő feladatátadással összefüggő előirányzat-csökkenés kivételével – lemondott előirányzat összege.

b) az intézményátadásból felszabaduló olyan összeg, amely nem illeti meg az átvevőt,

c) a költségvetési évet megelőző évi elszámolás alapján a települési önkormányzatok és társulásaik által költségvetési évben visszafizetett hozzájárulások és támogatások összege,

d) a kincstári felülvizsgálat, illetve az Állami Számvevőszék ellenőrzése alapján a települési önkormányzatok és társulásaik által jogtalanul igénybe vett hozzájárulások és támogatások költségvetési évben visszafizetett összege,

e) a települési önkormányzatok és társulásaik által költségvetési évben megfizetett igénybevételi, kiegészítő és késedelmi kamat összege.

II. Az önkormányzati fejezeti tartalék előirányzatot csökkenti a települési önkormányzatok és társulásaik által feladatmutató alapján igényelt normatív hozzájárulásoknak és támogatásoknak az államháztartásról szóló jogszabályokban meghatározott időpontokban és esetekben – a nem helyi önkormányzattól vagy társulástól történő feladatátvétellel összefüggő előirányzat-növelés kivételével – pótigényelt előirányzat összege.

III. Az önkormányzati fejezeti tartalék terhére a következő kifizetések teljesíthetők

a) a hozzájárulások és támogatások költségvetési évet megelőző évi elszámolása alapján a települési önkormányzatok és társulásaik részéről a költségvetési évben keletkező pótigény összege,

b) a kincstári felülvizsgálat, illetve az Állami Számvevőszék ellenőrzése alapján a települési önkormányzatokat és társulásokat pótlólagosan megillető hozzájárulások és támogatások költségvetési évben kifizetett összege,

c) az államháztartásról szóló jogszabályok alapján költségvetési évben a települési önkormányzatokat és társulásaikat megillető igénybevételi, késedelmi és kiegészítő kamat összege,

d) azon megyei jogú városok támogatása, amelyek 2011-ben megyei önkormányzat által fenntartott vagy támogatott előadó-művészeti szervezetet, könyvtárat működtetnek. A támogatás ezen intézmények működési kiadásaihoz használható fel.

A d) pont szerinti kifizetések fedezetéül a Kormány átcsoportosítást hajthat végre a „Helyi önkormányzatok támogatásai és helyben maradó személyi jövedelemadója” fejezeten belül.

1.2. Megyei önkormányzati tartalék

Előirányzat: 1 500,0 millió forint

Az előirányzat szolgál a megyei önkormányzatok 2012. évi új feladatszerkezetéből adódó váratlan működési kiadások támogatására működési bevételeik figyelembevételével.

Felhatalmazást kap a helyi önkormányzatokért felelős miniszter, hogy a támogatás igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának, felhasználásának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályait – az államháztartásért felelős miniszter egyetértésével –2012. február 29-éig rendeletben állapítsa meg.

2. Önhibájukon kívül hátrányos helyzetben lévő önkormányzatok támogatása

Előirányzat: 24 932,0 millió forint

Az önkormányzat önállósága és működőképessége megőrzése érdekében kiegészítő támogatást igényelhet az általa ellátott feladatok működtetéséhez kapcsolódó hiányra a következő feltételek szerint.

Nem igényelhet támogatást az önkormányzat, ha:

a) a település lakosságszáma – a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának 2011. január 1-jén rendelkezésre álló adatai alapján – nem éri el az 1 000 főt és nem tartozik körjegyzőséghez,

b) helyi adó bevezetéséről nem döntött, és ilyen bevételt nem tervez,

c) a költségvetési rendeletében nem tervez működési célú hiányt,

d) a költségvetési évet megelőző évi zárszámadását – kötelező könyvvizsgálat esetén – a könyvvizsgáló elutasító záradékkal látta el.

A körjegyzőséghez való tartozásra vonatkozó feltétel teljesítése alól a kormány általános hatáskörű szerve felmentést ad, ha a települési önkormányzat földrajzi helyzete nem teszi lehetővé, hogy az igazgatási feladatai ellátására körjegyzőséget alakítson, illetve ahhoz csatlakozzon, vagy a települési önkormányzat az igazgatási és kötelező közszolgáltatási feladatai ellátására más önálló önkormányzati hivatallal rendelkező települési önkormányzattal kívánt körjegyzőséget létrehozni vagy már működő körjegyzőséghez kívánt csatlakozni, de a közös feladatellátáshoz felkért települési önkormányzat vagy a már működő körjegyzőséghez tartozó önkormányzat ezt nem tette számára lehetővé.

A támogatás igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának, felhasználásának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályairól a helyi önkormányzatokért felelős miniszter az államháztartásért felelős miniszter egyetértésével költségvetési év február 29-éig rendeletet alkot.

Nem lehet támogatást igényelni a gazdaságtalan feladatszervezésből, a működési kiadások elismerhetőnél nagyobb mértékéből adódó működési hiány, így a helyi önkormányzatokért felelős miniszter által – az államháztartásért felelős miniszterrel egyetértésben – kiadott rendeletben meghatározott költségek finanszírozásához.

Az önkormányzat a támogatási igényt a helyi önkormányzatokért felelős miniszter által működtetett informatikai rendszerben lezárja, és a rendszerből generált adatlapokat a kincstár illetékes területi szervéhez nyújtja be papír alapon.

Az igénylést a költségvetési év során április 30-áig, szeptember 10-éig és november 5-éig lehet benyújtani.

Támogatási igényt az önkormányzat a költségvetési évben legfeljebb két alkalommal nyújthat be, kivéve, ha olyan előre nem látható esemény következik be, amely az önkormányzat működőképességét veszélyezteti.

A kincstár a saját nyilvántartásából elérhető és az önkormányzattól – indokolt esetben helyszíni ellenőrzés során – rendelkezésre álló dokumentumokkal kiegészített igénylést megküldi a helyi önkormányzatokért felelős miniszternek és az államháztartásért felelős miniszternek.

A támogatásról a helyi önkormányzatokért felelős miniszter és az államháztartásért felelős miniszter – a helyi önkormányzatokért felelős miniszter által felkért bizottság javaslata alapján – a beérkező támogatási igények elbírálását követően folyamatosan, de legkésőbb 2012. december 20-áig együttesen dönt. Az önkormányzat működőképességét veszélyeztető esetben a döntés meghozatalára az igénylés beérkezését követően soron kívül kerülhet sor.

A támogatás önkormányzatonkénti összege a helyi önkormányzatokért felelős miniszter által vezetett minisztérium honlapján és az államháztartásért felelős miniszter által vezetett minisztérium honlapján közzétételre kerül.

A támogatás átutalása a támogatási döntés meghozatalát követően haladéktalanul történik.

3. A tartósan fizetésképtelen helyzetbe került helyi önkormányzatok adósságrendezésére irányuló hitelfelvétel visszterhes kamattámogatása, a pénzügyi gondnok díja

Előirányzat: 100,0 millió forint

a) Visszterhes kamattámogatást igényelhet az a helyi önkormányzat, amely a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló törvényben szabályozott eljárás keretében az egyezséget pénzügyi intézménytől felvett hitellel teremtette meg. Ha a kamattámogatás alapjául szolgáló hitel forinttól eltérő devizanemű, a kamattámogatást a Magyar Nemzeti Bank által a kamattámogatás esedékességét megelőző második munkanappal közzétett, az adott devizára vonatkozó középárfolyam figyelembevételével kell kiszámítani. A kamattámogatás feltételeit a helyi önkormányzatokért felelős miniszter és a helyi önkormányzat megállapodásban rögzíti.

b) A helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásában közreműködő pénzügyi gondnokok díjához állami támogatás vehető igénybe. A pénzügyi gondnok díjának összege – az általános forgalmi adóval együtt – legalább 800 ezer forint, legfeljebb 3 000 ezer forint.

A pénzügyi gondnok díjának folyósításáról – a bíróság díjmegállapító végzésének jogerőre emelkedését követően – a helyi önkormányzatokért felelős miniszter intézkedik.

7. melléklet a 2011. évi CLXXXVIII. törvényhez

A települési önkormányzatok által fenntartott, illetve támogatott előadó-művészeti szervezetek támogatása

Az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi XCIX. törvény (e melléklet alkalmazásában a továbbiakban: Emtv.) 10. és 11. §-ában meghatározott, települési önkormányzatok által fenntartott, illetve támogatott előadó-művészeti szervezetek támogatási előirányzata összesen:

11 885,4 millió forint.

Ebből:

1. Az I. és II. kategóriába besorolt színházak, bábszínházak fenntartói ösztönző részhozzájárulása

ELŐIRÁNYZAT: 4 587,1 millió forint
millió forint
Települési önkormányzatok Fenntartói ösztönző részhozzájárulás
Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Békés Megyei Jókai Színház)
176,0
Budaörs Város Önkormányzata
(Budaörsi Játékszín)
58,2
Belváros – Lipótváros Budapest Főváros V. kerületi Önkormányzata
(Komédium Színházi és Kulturális Szolgáltató Nonprofit Kft.)
1,5
Budapest Főváros Önkormányzata
(Budapest Bábszínház, Budapesti Operettszínház, Centrál Színház Színházművészeti Nonprofit Kft., József Attila Színház Nonprofit Kft., Katona József Színház, Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, Madách Színház Nonprofit Kft., Mikroszkóp Színpad Nonprofit Kft., Örkény István Színház Nonprofit Kft., Radnóti Miklós Színház, Thália Színház Nonprofit Kft., Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft., Új Színház Nonprofit Kft., Vígszínház)
1 272,6
Budapest III. kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat
(Szemiramisz Színházi, Kulturális és Sportrendezvény-szervező Nonprofit Kft.)
17,1
Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat
(Bárka Józsefvárosi Színházi- és Kulturális Nonprofit Kft.)
50,6
Budapest Főváros IX. kerület Ferencváros Önkormányzata
(Ferencvárosi Művelődési Központ és Intézményei)
35,4
Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzata
(Karinthy és Karinthy Kulturális Szolgáltató Nonprofit Kft.)
1,0
Budapest Főváros XIV. kerület Zugló Önkormányzata
(Színészképző Stúdió Alapítvány)
0,1
Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata
(Gózon Gyula Kamaraszínház Alapítvány)
2,5
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Csokonai Színház, Vojtina Bábszínház)
277,2
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Gárdonyi Géza Színház, Harlekin Bábszínház)
80,5
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Győri Nemzeti Színház, Vaskakas Bábszínház)
420,7
Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Csiky Gergely Színház Nonprofit Kft.)
150,7
Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Katona József Színház, Ciróka Bábszínház)
120,0
Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Miskolci Nemzeti Színház, Miskolci Csodamalom Bábszínház)
220,9
Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Móricz Zsigmond Színház)
165,1
Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Pécsi Nemzeti Színház, Bóbita Bábszínház, Pécsi Harmadik Színház Nonprofit Kft.)
231,8
Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft.)
78,8
Sümeg Város Önkormányzata
(Pannon Várszínház Színművészetfejlesztési Nonprofit Kft.)
15,4
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Szegedi Nemzeti Színház, Kövér Béla Bábszínház, Pinceszínház
Közhasznú Nonprofit Művészeti Kft.)
299,4
Szekszárd Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Magyarországi Németek Országos Önkormányzata Német Színháza)
19,7
Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Vörösmarty Színház)
247,4
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Szigligeti Színház)
170,6
Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Weöres Sándor Színház Nonprofit Kft. Mesebolt Bábszínház)
174,1
Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Tatabánya Megyei Jogú Város Jászai Mari Színház, Népház)
73,7
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Veszprémi Petőfi Színház, Kabóca Bábszínház és Gyermek Közművelődési Intézmény)
106,7
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata
(Hevesi Sándor Színház, Griff Bábszínház)
119,4
Összesen: 4 587,1

2. Az I. és II. kategóriába besorolt színházak, bábszínházak művészeti ösztönző részhozzájárulása

ELŐIRÁNYZAT: 5 606,5 millió forint
millió forint
Települési önkormányzatok és intézmények Művészeti ösztönző részhozzájárulás
Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzata – Békés Megyei Jókai Színház 86,7
Budaörs Város Önkormányzata – Budaörsi Játékszín 35,5
Belváros – Lipótváros Budapest Főváros V. kerületi Önkormányzata – Komédium Színházi és Kulturális Szolgáltató Nonprofit Kft. 8,7
Budapest Főváros Önkormányzata – Budapest Bábszínház 114,3
Budapest Főváros Önkormányzata – Budapesti Operettszínház 555,0
Budapest Főváros Önkormányzata – Centrál Színház Színházművészeti Nonprofit Kft. 132,2
Budapest Főváros Önkormányzata – József Attila Színház Nonprofit Kft. 148,1
Budapest Főváros Önkormányzata – Katona József Színház 133,7
Budapest Főváros Önkormányzata – Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház 124,8
Budapest Főváros Önkormányzata – Madách Színház Nonprofit Kft. 354,4
Budapest Főváros Önkormányzata – Mikroszkóp Színpad Nonprofit Kft. 31,1
Budapest Főváros Önkormányzata – Örkény István Színház Nonprofit Kft 92,0
Budapest Főváros Önkormányzata – Radnóti Miklós Színház 73,4
Budapest Főváros Önkormányzata – Thália Színház Nonprofit Kft. 108,9
Budapest Főváros Önkormányzata – Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. 27,2
Budapest Főváros Önkormányzata – Új Színház Nonprofit Kft. 116,3
Budapest Főváros Önkormányzata – Vígszínház 542,4
Budapest III. kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat – Szemiramisz Színházi, Kulturális és Sportrendezvény-szervező Nonprofit Kft. 111,5
Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat – Bárka Józsefvárosi Színházi- és Kulturális Nonprofit Kft. 54,5
Budapest Főváros LX. kerület Ferencváros Önkormányzata – Ferencvárosi Művelődési Központ és Intézményei 11,7
Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzata – Karinthy és Karinthy Kulturális Szolgáltató Nonprofit Kft. 30,4
Budapest Főváros XIV. kerület Zugló Önkormányzata – Színészképző Stúdió Alapítvány 14,3
Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata – Gózon Gyula Kamaraszínház Alapítvány 16,5
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata – Csokonai Színház 189,3
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata – Vojtina Bábszínház 37,9
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata – Gárdonyi Géza Színház 114,6
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata – Harlekin Bábszínház 24,4
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata – Győri Nemzeti Színház 181,4
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata – Vaskakas Bábszínház 30,7
Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata – Csiky Gergely Színház Közhasznú Nonprofit Kft. 131,6
Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata – Katona József Színház 141,2
Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata – Ciróka Bábszínház 46,7
Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata – Miskolci Nemzeti Színház 240,2
Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata – Miskolci Csodamalom Bábszínház 31,5
Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata – Móricz Zsigmond Színház 217,2
Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata – Pécsi Nemzeti Színház 106,2
Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata – Bóbita Bábszínház 27,8
Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata – Pécsi Harmadik Színház Nonprofit Kft. 17,9
Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata – Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft. 108,2
Sümeg Város Önkormányzata – Pannon Várszínház Színművészet-fejlesztési Nonprofit Kft. 95,2
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata – Szegedi Nemzeti Színház 230,4
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata – Kövér Béla Bábszínház 16,4
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata – Pinceszínház Közhasznú Nonprofit Művészeti Kft. 26,1
Szekszárd Megyei Jogú Város Önkormányzata – Magyarországi Németek Országos Önkormányzata Német Színháza 12,7
Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata – Vörösmarty Színház 88,3
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata – Szigligeti Színház 171,2
Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata – Weöres Sándor Színház Nonprofit Kft. 53,3
Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata – Mesebolt Bábszínház 30,7
Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata – Tatabánya Megyei Jogú Város Jászai Mari Színház, Népház 32,4
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata – Veszprémi Petőfi Színház 133,0
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata – Kabóca Bábszínház és Gyermek Közművelődési Intézmény 34,0
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata – Hevesi Sándor Színház 89,0
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata – Griff Bábszínház 23,4
Összesen: 5 606,5

Az Emtv. 16. § (4) bekezdése szerinti művészeti ösztönző részhozzájárulás fizető nézőszámának megállapítása során a következő súlyozási arányokat kell alkalmazni:

opera előadások 3,0
klasszikus operett előadások 1,2
balett- és táncelőadások 2,0
gyermek- és ifjúsági előadások 1,4
stúdió előadások 2,0
bábszínházi előadások 0,8

3. A III. kategóriába besorolt balett és táncegyüttesek költségvetési támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 53,0 millió forint
millió forint
Települési önkormányzatok Központi
költségvetési
támogatás
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata (Győri Balett) 44,8
Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata (Alba Regia Táncegyesület) 7,5
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata (Zalai Táncegyüttes Egyesület) 0,7
Összesen: 53,0

4. A IV. kategóriába besorolt színházak, bábszínházak költségvetési támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 176,4 millió forint
millió forint
Települési önkormányzatok Központi
költségvetési
támogatás
Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzata (Napsugár Bábszínház) 30,7
Budapest Főváros II. kerületi Önkormányzata (Klebelsberg Kuno Művelődési, Kulturális és Művészeti Központ) 42,8
Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata (Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza) 72,0
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata (Babszem Jankó Gyermekszínház Közhasznú Kulturális Egyesület) 1,0
Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata (Pécsi Horvát Színház) 29,9
Összesen: 176,4

5. Az V. kategóriába besorolt szabadtéri színházak, nemzeti és etnikai kisebbségi színházak pályázati támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 286,5 millió forint

E támogatást a kultúráért felelős miniszter pályázati felhívása alapján a települési önkormányzatok által fenntartott, illetve támogatott – az Emtv. alapján az V. kategóriába besorolt – szabadtéri színházak, illetve nemzeti és etnikai kisebbségi színházak igényelhetik.

Az elosztásról – szakmai kuratórium javaslata alapján – a kultúráért felelős miniszter dönt. A támogatás a települési önkormányzatot illeti meg.

6. Az I. kategóriába besorolt zenekarok központi költségvetési támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 1 070,1 millió forint

Az Emtv. 20. § (1) bekezdésében meghatározott szempontokhoz kapcsolódó, az egyes fenntartókat megillető támogatási összegek meghatározása során a következő arányszámokat kell alkalmazni:

zenekar létszáma alapján 35%
fenntartói támogatás aránya alapján 50%
hangversenyek és színházi előadások száma alapján 6%
hangfelvételek száma alapján 1%
fizető nézők száma alapján 1%
ifjúsági hangversenyek száma alapján 4%
bemutatott kortárs magyar zeneművek száma alapján 3%

Felhatalmazást kap a kultúráért felelős miniszter, hogy a támogatás igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának, felhasználásának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályait rendeletben állapítsa meg.

7. Az I. kategóriába besorolt énekkarok központi költségvetési támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 105,8 millió forint

Az Emtv. 20. § (1) bekezdésében meghatározott szempontokhoz kapcsolódó, az egyes fenntartókat megillető támogatási összegek meghatározása során a következő arányszámokat kell alkalmazni:

énekkar létszáma alapján 35%
fenntartói támogatás aránya alapján 50%
hangversenyek és színházi előadások száma alapján 6%
hangfelvételek száma alapján 1%
fizető nézők száma alapján 1%
ifjúsági hangversenyek száma alapján 4%
bemutatott kortárs magyar művek száma alapján 3%

Felhatalmazást kap a kultúráért felelős miniszter, hogy a támogatás igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának, felhasználásának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályait rendeletben állapítsa meg.

8. melléklet a 2011. évi CLXXXVIII. törvényhez

A települési önkormányzatok normatív, kötött felhasználású támogatásai

I. KIEGÉSZÍTŐ TÁMOGATÁS EGYES KÖZOKTATÁSI FELADATOKHOZ

1. Pedagógiai szakszolgálat

ELŐIRÁNYZAT: 4 308,5 millió forint
FAJLAGOS ÖSSZEG: 1 200 000 forint/fő/év

A támogatást a pedagógiai szakszolgálatot fenntartó települési önkormányzat igényelheti a pedagógiai szakszolgáltató intézményeiben – az e törvény 3. mellékletének 16. pont ba) alpontja alá tartozó óvodai nevelés, iskolai oktatás keretében végzett konduktív feladatokat, továbbá előbbi intézményekben a 16. pont bb) alpont alá tartozó korai fejlesztési, gondozási feladatokat és a 16. pont bc) alpont alá tartozó fejlesztő felkészítési feladatokat ellátók kivételével – közalkalmazotti jogviszonyban, pedagógus és szakmai munkát segítő munkakörben foglalkoztatottak 2011/2012. tanévi nyitó (október 1-jei) közoktatási statisztikai tényleges, illetve 2012/2013. tanévi nyitó közoktatási statisztikai becsült, teljes munkaidőre átszámított létszáma alapján, ha a pedagógiai szakszolgálatot a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Közokt. tv.) 33. § (4)–(5) bekezdésében és 34. §-ában, valamint a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 4/2010. (I. 19.) OKM rendeletben (a továbbiakban: 4/2010. (I. 19.) OKM rendelet) foglaltak szerint szervezik meg.

2. Pedagógus-továbbképzés támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 775,0 millió forint
FAJLAGOS ÖSSZEG: 6 300 forint/fő/év

A támogatást igényelheti a települési önkormányzat a pedagógus szakvizsga és továbbképzés megszervezéséhez, továbbá szakmai szolgáltatások igénybevételéhez. Az igényjogosultság alapja a Közokt. tv. 20–21. §-ában és a 122. § (3) bekezdésében felsorolt típusú, a települési önkormányzat által fenntartott intézményekben, pedagógus-munkakörben, illetve a Közokt. tv. 22. §-ában felsorolt intézményekben pedagógiai szakértő vagy pedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatottak 2011/2012. tanévi nyitó (október 1-jei), illetve a 2012/2013. tanévi nyitó (október 1-jei) közoktatási statisztikai, a Közokt. tv. 122. § (3) bekezdésében felsorolt típusú intézményekben pedagógus-munkakörben foglalkoztatottak tényleges, illetve becsült, teljes munkaidőre átszámított létszáma. Az így megállapított létszám nem haladhatja meg a fenntartó által engedélyezett pedagógus, pedagógiai szakértő, illetve pedagógiai előadó álláshelyek számát.

A támogatás a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet előírásainak megfelelően használható fel.

3. Támogatás egyes pedagóguspótlékok kiegészítéséhez

a) Osztályfőnöki pótlék kiegészítése

ELŐIRÁNYZAT: 1 165,7 millió forint
FAJLAGOS ÖSSZEG: 26 000 forint/fő/év

A támogatást a települési önkormányzatok azok után az általuk fenntartott nevelési-oktatási intézményekben osztályfőnöki feladatot ellátó közalkalmazottak után igényelhetik, akik a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtásáról a közoktatási intézményekben tárgyú 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet) 15. § (2) bekezdés a) pontja szerinti osztályfőnöki pótlékra jogosultak, és osztályfőnöki pótlékban részesülnek.

A támogatás az osztályfőnöki pótlékban részesülők 2011/2012. tanévi nyitó (október 1-jei) közoktatási statisztikai tényleges, illetve a 2012/2013. tanévi nyitó közoktatási statisztikai becsült létszáma alapján igényelhető.

A támogatás a 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdés a) pontja szerinti 2009. február 1-jétől hatályos pótlék alsó mértékéig történő kifizetésre használható fel.

b) Gyógypedagógiai pótlék kiegészítése

ELŐIRÁNYZAT: 465,8 millió forint
FAJLAGOS ÖSSZEG: 65 000 forint/fő/év

A támogatást a települési önkormányzatok igényelhetik az általuk fenntartott közoktatási intézményekben azok után a közalkalmazottak után, akik a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók óvodai nevelését, iskolai nevelését és oktatását, kollégiumi nevelését vagy fejlesztő felkészítését, fejlesztő iskolai oktatását – a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleményében foglaltak szerint – végzik és a 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet. 15. § (2) bekezdés d) pontja alapján gyógypedagógiai pótlékra jogosultak, és gyógypedagógiai pótlékban részesülnek.

A támogatás a gyógypedagógiai pótlékban részesülők 2011/2012. tanévi nyitó (október 1-jei) közoktatási statisztikai tényleges, illetve a 2012/2013. tanévi nyitó közoktatási statisztikai becsült létszáma alapján igényelhető.

A támogatás a 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdés c) pontja szerinti 2009. január 1-jétől hatályos pótlék alsó mértékéig történő kifizetésre használható fel.

4. Szociális juttatások, egyéb szolgáltatások

a) Kedvezményes óvodai, iskolai, kollégiumi étkeztetés

ELŐIRÁNYZAT: 29 509,9 millió forint
FAJLAGOS ÖSSZEG: 68 000 forint/fő/év

A támogatást igényelheti a települési önkormányzat az általa fenntartott óvodában, iskolában nappali rendszerű oktatásban, továbbá a kollégiumi ellátásban részt vevő – az e törvény 3. melléklet 15. pontja, a 16. pont bb) és a 16. pont bc) alpontjai szerinti jogcímeken figyelembe vehető – gyermekek, tanulók után, akik számára a fenntartó a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 148. § (5) bekezdése alapján 50%-os normatív étkezési térítésidíj-kedvezményt biztosít, illetve azok után a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő óvodások, 1–8. évfolyamos általános iskolai tanulók után, akik számára ingyenes étkeztetést biztosít.

Az e körbe tartozó gyermek, tanuló után csak egy jogcímen jár a támogatás. Ugyanazon gyermek, tanuló – művészeti (párhuzamos) oktatás vagy a kiegészítő kisebbségi oktatásban vendégtanulói jogviszony vagy kollégiumi ellátás esetén – csak egy intézménynél vehető figyelembe.

b) Tanulók ingyenes tankönyvellátásának támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 5 649,9 millió forint
FAJLAGOS ÖSSZEG: 12 000 forint/fő/év

A támogatást igénybe veheti a települési önkormányzat a Közokt. tv. 10. § (4) bekezdése, továbbá a tankönyvpiac rendjéről szóló 2001. évi XXXVII. törvény 8. § (4) bekezdése alapján – az 1–13. évfolyamokon, a szakiskola 9–10. évfolyamán és a szakképzési évfolyamokon – nappali rendszerű oktatásban részt vevő, ingyenes tankönyvellátásra jogosult iskolai tanulók ingyenes tankönyvellátásához a 2012/2013. tanévi nyitó (október 1-jei) közoktatási statisztikai állapotra becsült létszáma alapján.

A támogatás egy tanuló után egy jogcímen igényelhető.

A tanulói tankönyvtámogatások megállapításához figyelembe kell venni a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet 22. §-ának előírásait is. A támogatással való elszámolás a 2012/2013. tanévi nyitó (október 1-jei) tényleges közoktatási statisztikai létszámból, az ingyenes tankönyv-ellátásra jogosultak száma alapján történik.

A támogatás folyósítása augusztus hónapban az államháztartásról szóló jogszabályokban meghatározott időpontig történik.

5. Szakmai, tanügyigazgatási informatikai feladatok támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 1 589,6 millió forint
FAJLAGOS ÖSSZEG: 1 750 forint/fő/év

A támogatást igénybe vehetik a települési önkormányzatok az általuk fenntartott általános iskolákban, gimnáziumokban, szakközépiskolákban, szakiskolákban, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézményekben meglévő informatikai berendezések korszerűsítésére, az akkreditált iskolai adminisztrációs és ügyviteli szoftverek beszerzésére és ezek működtetésével összefüggő kiadásokra az általános műveltséget megalapozó iskolai évfolyamokon nappali rendszerű oktatásban részt vevő tanulók 2011/2012. tanévi nyitó, illetve 2012/2013. tanévi nyitó (október 1-jei) közoktatási statisztikai létszáma alapján.

A támogatási összeg 50%-át a köznevelési és szakképzési feladatellátási kötelezettség állam általi ellátásához szükséges adatszolgáltatásra alkalmas, és a további központi adatszolgáltatás – KIR, OSAP, diákigazolvány igénylés – követelményeinek megfelelő akkreditált iskolai adminisztrációs és ügyviteli szoftverek bevezetésére és fenntartására kell fordítani.

Az 1–3. pontok, a 4. pont b) alpont, továbbá az 5. pont alatti támogatások megállapítása az e törvény 3. melléklete Kiegészítő szabályok 10. pont f) alpontja szerint, elszámolása emellett a költségvetési évben e jogcímeken vállalt kötelezettségek, valamint jogszerűen elszámolt költségek figyelembevételével történik. A támogatás teljes összegével 2012. december 31-ei zárónappal kell elszámolni, és az év végi maradványt a központi költségvetésbe vissza kell fizetni a vonatkozó eljárási rend szerint.

A 4. pont a) alpont alatti, a gyermek és tanulói intézményi étkeztetéshez kapcsolódó támogatások az étkeztetést igénybe vevő, térítési díj-kedvezményre jogosult gyermekek, tanulók 2012. évi becsült átlaglétszáma és az étkezési napok száma alapján tervezhető, illetve igényelhető. A támogatás szempontjából a szervezett intézményi (óvodai, kollégiumi, iskolai) étkeztetésben részt vevők számának megállapításánál egy fő – függetlenül attól, hogy többszöri étkezésben is részt vesz – csak egy létszámként és egy jogcímen szerepelhet. Az igényjogosultság szempontjából egy fő létszámnak az a gyermek, tanuló számít, akinek naponta legalább a déli, többfogásos, meleg, főétkezés az intézmény által szervezett keretek között biztosított. Az elszámolás dokumentuma az élelmezési nyilvántartás és a térítési díjkedvezményre való jogosultságot alátámasztó irat. Az étkezésben részt vevők naptári évre, naponként összesített éves létszámát el kell osztani óvodai étkeztetés esetén 220 nappal, kollégiumi étkeztetés esetén 200 nappal, iskolai étkeztetés esetén 185 nappal. A nyári szünidőben szervezett napközi ellátáshoz (üdültetéshez, táboroztatáshoz, egyéb szabadidős programhoz) kapcsolódóan biztosított szervezett étkeztetésben részt vevők létszáma az előbbi számításokban nem vehető figyelembe.

II. EGYES SZOCIÁLIS FELADATOK TÁMOGATÁSA

1. Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése

ELŐIRÁNYZAT: 135 773,1 millió forint

A támogatás

a) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 37. § (1) bekezdés a)–d) pontjaiban szabályozott rendszeres szociális segélyre, a Szoctv. 32/B. §-ában szabályozott időskorúak járadékára, a Szoctv. 55/A. § alapján adósságcsökkentési támogatásra, a Szoctv. 38. § (2) és (5) bekezdése alapján járó lakásfenntartási támogatásra kifizetett összegek, valamint az Szoctv. 55/A. § (3) bekezdése szerinti előrefizetős gáz- vagy áramfogyasztást mérő készülék felszerelési költségei 90%-ának,

b) a Szoctv. 41. § (1) bekezdésében és a 43/A. § (1) bekezdésében szabályozott ápolási díj és ennek 2011. december hónapra járó összege után 2012. januárban fizetendő nyugdíjbiztosítási járulék 75%-ának,

c) a Szoctv. 35. § (1) bekezdése alapján folyósított foglalkoztatást helyettesítő támogatásra kifizetett összegek 80%-ának,

d) a Szoctv. 43/A. § (4) bekezdése szerinti szakértői vélemény díjának, valamint a „Sikeres Magyarországért Panel Plusz” Hitelprogram keretében lakásszövetkezet, illetve társasház által felvett kölcsönhöz kapcsolódó támogatás nyújtásáról szóló 156/2005. (VIII. 15.) Korm. rendelet alapján kamattámogatásra jogosultak számára kifizetett összeg,

e) a Gyvt. 20/C. §-a szerinti óvodáztatási támogatás 100%-ának

központi költségvetésből való utólagos igénylésére szolgál.

A hajléktalan személyek részére kifizetett rendszeres szociális segély, időskorúak járadéka és foglalkoztatást helyettesítő támogatás, a bentlakásos szociális intézményben lakó személyek időskorúak járadéka, valamint a kamattámogatásban részesülők esetében az előirányzat igénybevétele a kifizetett ellátások 100%-a alapján történik.

Az előirányzatból szakértői vizsgálatonként a Szoctv. 43/A. § (4) bekezdésében meghatározott szakértői díj vehető igénybe.

Az előirányzatból támogatás igényelhető az 1945 és 1963 között törvénysértő módon elítéltek, az 1956-os forradalommal és szabadságharccal összefüggésben elítéltek, valamint a korábbi nyugdíjcsökkentés megszüntetéséről, továbbá az egyes személyes szabadságot korlátozó intézkedések hatálya alatt állt személyek társadalombiztosítási és munkajogi helyzetének rendezéséről szóló 93/1990. (XI. 21.) Korm. rendelet alapján a személyes szabadság korlátozása miatti kárpótlás címén kifizetett összegek 100%-ára.

Az előirányzatból a Tokaj-hegyalján 2005. év május 4-én lehullott nagy mennyiségű csapadék miatt keletkezett károk enyhítéséről, valamint a Mátra északi térségében 2005. év április 18-a és 20-a között lehullott nagy mennyiségű csapadék miatt keletkezett károk enyhítéséről szóló 88/2005. (V. 5.) Korm. rendelet módosításáról szóló 93/2005. (V. 21.) Korm. rendelet alapján, a Tokaj-hegyalján 2005. év május 4-én, valamint a Mátra északi térségében 2005. év április 18-a és 20-a között lehullott nagy mennyiségű csapadék miatt keletkezett károk enyhítéséről szóló 1050/2005. (V. 21.) Korm. határozatban megjelölt települések a rendkívüli időjárás miatti lakossági károk enyhítésére felvett – és a magánszemélyek számára kamatmentes visszatérítendő támogatásként nyújtott – hitel kamatterhének 100%-át visszaigényelhetik.

2. Szociális továbbképzés és szakvizsga támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 41,5 millió forint
FAJLAGOS ÖSSZEG: 1 640 forint/fő

A támogatást azok a települési önkormányzatok, többcélú kistérségi társulások igényelhetik a szociális továbbképzés és szakvizsga megszervezéséhez, amelyek szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi ellátást nyújtó intézményt, vagy szolgáltatást tartanak fenn. Az igényjogosultság alapja a Szoctv. 92/D. § (1) bekezdésében felsorolt munkakörben személyes gondoskodást végző és a személyes gondoskodást végző személyek továbbképzéséről és a szociális szakvizsgáról szóló 9/2000. (VIII. 4.) SzCsM rendelet szerint továbbképzésre kötelezett személyek 2010. szeptember 1-jei állapotnak megfelelő statisztikai állományi létszáma. A támogatás

– a 2011. évben, vagy azt megelőzően megkezdett továbbképzésen való részvétel költségeire (részvételi díj, utazási-szállási költség), a továbbképzésen részt vevő helyettesítésével kapcsolatos kiadásokra,

– a szakvizsga és az erre felkészítő tanfolyamon való részvétel költségeire fordítható.

A támogatás felhasználásáról éves elszámolást kell készíteni, amelyet a tevékenységgel összefüggő eseményeket rögzítő nyilvántartásokkal és bizonylatokkal, a továbbképzésről és a szakvizsgáról kiadott igazolással, tanúsítvánnyal, bizonyítvánnyal, oklevéllel, egyéb okirattal kell alátámasztani.

Az év végi – kötelezettségvállalással nem terhelt – maradványt a központi költségvetésbe vissza kell fizetni a központi költségvetési kapcsolatokat érintő elszámolási szabályok szerint és eljárási rendben. A támogatás következő évre áthúzódó kötelezettségvállalással terhelt maradványa 2013. július 31-éig használható fel jogszerűen. A támogatás folyósítása negyedévenként, a tárgynegyedév második hónapjában az államháztartásról szóló jogszabályokban meghatározott időpontig történik.

3. Ingyenes és kedvezményes intézményi étkeztetés

ELŐIRÁNYZAT: 254,5 millió forint
FAJLAGOS ÖSSZEG: 68 000 forint/fő

A támogatás a Gyvt. alapján szervezett, a települési önkormányzat által fenntartott (napos és/vagy hetes) bölcsődében ellátott azon gyermekek után vehető igénybe, akik a Gyvt. 148. § (5) bekezdés a) pontja alapján ingyenes bölcsődei étkeztetésben részesülnek.

E támogatást igényelheti a települési önkormányzat az általa fenntartott fogyatékos személyek nappali intézményében elhelyezett gyermekek után, akik számára a fenntartó a Gyvt. 148. § (5) bekezdése alapján 50%-os normatív étkezési térítési díj-kedvezményt, vagy ingyenes étkeztetést biztosít.

Az ellátottak számának – a fogyatékos személyek nappali intézményében elhelyezett gyermekek ellátása kivételével – meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült számának figyelembevételével meghatározott gondozási napok száma osztva 252-vel. elszámolásnál a havi jelentőlapok szerinti, naponta ténylegesen ellátásban részesülő gyermekek száma alapján összesített éves gondozási napok száma osztva 252-vel.

Fogyatékos személyek nappali intézményében elhelyezett gyermekek ellátása esetén az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült száma, elszámolásnál a nappali ellátásban részesülők látogatási és eseménynaplója alapján naponta összesített ellátottak száma – a heti 6, illetve heti 7 napos nyitva tartással működő intézmények a 6, illetve 7 nap alapul vételével – osztva 252-vel. Nem vehetők figyelembe a kizárólag étkezésben részesülők.

A támogatás igénylése során e törvény 3. melléklete Kiegészítő szabályok 2–8. pontjaiban foglaltakat kell alkalmazni.

III. A TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁSOK TÁMOGATÁSA

ELŐIRÁNYZAT: 31 431,5 millió forint

1. A támogatás igénylésének általános feltételei

1.1. E fejezet szerinti támogatásokat azok a többcélú kistérségi társulások igényelhetik, amelyek:

1.1.1. legalább három közszolgáltatási feladatot ellátnak, melyek közül:

a) egy feladat a közoktatási intézményi és szakszolgálati,

b) második feladatként a szociális intézményi, szociális alapszolgáltatási, gyermekek átmeneti gondozási, gyermekjóléti alapellátási, illetve egészségügyi feladatok közül legalább egy feladat,

c) további egy feladat – amennyiben a többcélú kistérségi társulás a b) alpont szerinti feladatok közül csak egyet vállalt – amely a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról szóló 2004. évi CVII. törvény (a továbbiakban: Tkt. tv.) 2. § (1) bekezdés a)–q) pontjai szerinti feladatok közül választható,

1.1.2. esetében az 1.1.1. pont szerinti feladatok ellátásában:

a) a kistérséghez tartozó települések több mint fele részt vesz, feltéve, ha ezen települések együttes lakosságszáma meghaladja a kistérség lakosságszámának 60%-át, vagy

b) a kistérséghez tartozó települések több mint 60%-a részt vesz, feltéve, ha ezen települések együttes lakosságszáma meghaladja a kistérség lakosságszámának felét,

1.1.3. az 1.1.2. pont szerinti feltételeket ugyanazon települési körre teljesítik az 1.1.1. pont szerinti három közszolgáltatási feladat tekintetében,

1.1.4. a közszolgáltatási feladatokat e fejezetben foglaltaknak megfelelően látják el.

1.2. A többcélú kistérségi társulások abban az esetben vehetik igénybe a támogatásokat, ha az 1.1.1–1.1.4. pontok szerinti feltételeket 2012. január 31-éig teljesítik. Amennyiben egy feladat ellátása 2012. január 31-ét követően kezdődik meg, vagy egy település 2012. január 31-ét követően vesz részt a feladatok ellátásában, úgy a többcélú kistérségi társulás a feladatellátás kezdetét követő hónap első napjától kezdődően időarányos támogatásra jogosult. A többcélú kistérségi társulás 4 havi közoktatási célú támogatást igényelhet, amennyiben legkésőbb 2012. szeptember 1-jétől a meglévő közoktatási célú intézményi társulás átszervezésére kerül sor, illetve új közoktatási célú intézményi társulás vagy többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény kezdi meg működését.

1.3. Amennyiben a – legkésőbb 2012. szeptember 1-jéig megalakult – többcélú kistérségi társulás 2012. január 31-éig nem teljesíti az 1.1.1.–1.1.4. pontok szerinti feltételeket, de legkésőbb 2012. szeptember 1-jétől megfelel azoknak, úgy a 2.1. pont alapján időarányos, de legfeljebb 10 havi támogatást, a 2.2.–2.8. pontok alapján legfeljebb 4 havi időarányos támogatást igényelhet.

2. A támogatások fajlagos összegei és az igénybevétel részletes feltételei

2.1. Többcélú kistérségi társulások általános feladatainak támogatása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 159 forint/fő

+ 900 000 forint/kistérséghez tartozó legfeljebb 500 fő lakosságszámú település,

+ 600 000 forint/kistérséghez tartozó 501–1 000 fő lakosságszámú település,

+ 93 000 forint/kistérséghez tartozó 1 000 fő feletti lakosságszámú település,

amennyiben a többcélú kistérségi társulás a 2.2.1., 2.3.–2.6. pontok szerinti feladatokat saját fenntartású költségvetési szervben látja el és e feladatok után jogosult e fejezet szerinti támogatásra, úgy

+ 2 000 000 forint/saját fenntartású költségvetési szervben ellátott feladat, amely esetében a 2.2.1., 2.3.–2.6. pontok szerinti feladatok egy-egy feladatnak számítanak, függetlenül attól, hogy e feladatokat egy vagy több költségvetési szervben látják el,

de legalább 16 000 000 forint, és legfeljebb 23 400 000 forint társulásonként.

A 2.2.1., 2.3.–2.6. pontok szerinti feladatok esetében a saját fenntartású költségvetési szerveiben ellátott feladatok számát 2012. január 31-ei állapotnak megfelelően kell meghatározni.

A támogatás a többcélú kistérségi társulásokat a közszolgáltatási feladataik ellátásához és munkaszervezetük működési és fejlesztési kiadásaihoz a kistérséget alkotó települések száma és lakosságszáma szerint illeti meg.

A támogatás kizárólag az e fejezetben foglalt feladatok ellátásához – e fejezet felhasználási szabályainak megfelelően –, a munkaszervezet működési és fejlesztési kiadásaira, a Tkt. tv. 2. § (1) bekezdése szerint vállalt feladatok, illetve egyes sportfeladatok ellátásához használható fel azzal, hogy a többcélú kistérségi társulás a támogatást a közoktatási, szociális intézményi, szociális alapszolgáltatási, gyermekek átmeneti gondozási, gyermekjóléti alapellátási, mozgókönyvtári és belső ellenőrzési feladatokra csak abban az esetben fordíthatja, ha azokat az e fejezetben meghatározott feltételeknek megfelelően látja el.

2.2. A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatainak támogatása

2.2.1. Közoktatási intézményi feladat

A többcélú kistérségi társulás biztosítja, hogy saját fenntartásában működő, és a közoktatási feladat ellátásában részt vevő települési önkormányzatok saját vagy társulásaik fenntartásában működő közoktatási intézmények megfeleljenek a Kiegészítő szabályok 2.1. vagy 2.2. pontja szerinti feltételeknek.

Ennek teljesítése úgy történhet, hogy az intézmények fenntartásáról

– a többcélú kistérségi társulás,

– a települési önkormányzatok által alkotott – a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. törvény (a továbbiakban: Ttv.) 8., 9. és 16. §-ai szerinti – intézményi társulások, vagy

– a települési önkormányzatok önállóan

gondoskodnak.

Az egyes települési önkormányzatok által önállóan fenntartott intézmények után támogatás nem igényelhető.

a) Bejáró gyermekek, tanulók alapján járó támogatás

Többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 98 000 forint/fő/év a 2012/2013. nevelési évre, tanévre,
a 2012. költségvetési évben időarányosan 4 hónapra

Intézményi társulás által fenntartott intézmény óvodás és 1–4. évfolyamos tanulói után

FAJLAGOS ÖSSZEG: 70 000 forint/fő/év a 2012/2013. nevelési évre, tanévre,
a 2012. költségvetési évben időarányosan 4 hónapra

Intézményi társulás által fenntartott intézmény 5–8. évfolyamos tanulói után

FAJLAGOS ÖSSZEG: 78 000 forint/fő/év a 2012/2013. nevelési évre, tanévre,
a 2012. költségvetési évben időarányosan 4 hónapra

A támogatás a többcélú kistérségi társulás, illetve az intézményi társulások által fenntartott – a Kiegészítő szabályok 2.1. pontja szerinti feltételeket teljesítő – óvodákba, iskolák 1–8. évfolyamára járó gyermekek, tanulók létszáma után igényelhető a következők szerint:

aa) alaptámogatás vehető igénybe a fenti intézményekbe bejáró azon gyermekek, tanulók után, akik a lakóhelyüktől, ennek hiányában tartózkodási helyüktől eltérő településen veszik igénybe az óvodai, illetve általános iskolai ellátást. A 20 000 fő lakosságszám feletti települési önkormányzatok területén működő, intézményi társulás által fenntartott intézményekbe bejáró gyermekek, tanulók után az alaptámogatás abban az esetben vehető igénybe, ha a bejáró gyermekek, tanulók lakóhelye (ennek hiányában tartózkodási helye) az intézményi társulásban részt vevő településen van,

ab) az intézmény székhelyén/telephelyén állandó lakóhellyel (ennek hiányában tartózkodási hellyel) rendelkező gyermekek, tanulók után az alaptámogatás 50%-ának megfelelő támogatás vehető igénybe. E támogatás legfeljebb az aa) alpont szerint bejáró gyermekek, tanulók számával azonos számú gyermekek, tanulók után igényelhető, mely szabályt az 1–4., illetve 5–8. évfolyamon külön-külön kell alkalmazni. E támogatás szempontjából a külterületen lakó gyermekek, tanulók az intézmény székhelyén lakónak minősülnek.

b) Autóbusszal utaztatott gyermekek, tanulók alapján járó támogatás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 70 000 forint/fő/év a 2012/2013. nevelési évre, tanévre,
a 2012. költségvetési évben időarányosan 4 hónapra

ba) A támogatás a többcélú kistérségi társulás, illetve az intézményi társulások által fenntartott óvodákba, iskolák 1–8. évfolyamára az aa) alpont szerint bejáró gyermekek, tanulók után vehető igénybe, amennyiben a fenntartó e gyermekek, tanulók utaztatását autóbusz működtetésével, iskolabusz-szolgáltatás vagy különcélú menetrendszerinti autóbusz szolgáltatás vásárlásával biztosítja. E támogatás szempontjából iskolabusz-szolgáltatás vásárlásnak minősül a menetrendtől függetlenül e célból indított járat(ok) igénybevétele. A támogatás igénybevételének további feltétele, hogy az utaztatott gyermekek, tanulók mellett kísérő utazzon.

bb) A támogatás 15%-a a többcélú kistérségi társulás, illetve az intézményi társulások által fenntartott óvodákba, iskolák 1–8. évfolyamára járó, külterületen lakó gyermekek, tanulók után vehető igénybe, ha a fenntartó e gyermekek, tanulók utaztatását autóbusz működtetésével, iskolabusz-szolgáltatás vagy különcélú menetrendszerinti autóbusz szolgáltatás vásárlásával biztosítja.

A támogatás igénylése és elszámolása a Kiegészítő szabályok 2.8. pontjában meghatározottak szerint történik.

c) A többcélú kistérségi társulás által fenntartott egységes iskola 9–13. évfolyamára bejáró tanulók alapján járó támogatás

Többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 100 000 forint/fő/év a 2012/2013. nevelési évre, tanévre,
a 2012. költségvetési évben időarányosan 4 hónapra

A támogatás a többcélú kistérségi társulás által fenntartott, – a Kiegészítő szabályok 2.1. pontja szerinti feltételeket teljesítő – azon egységes iskola 9–13. évfolyamára bejáró tanulók létszáma után igényelhető, melynek az intézmény székhelyétől különböző településen tagintézménye működik. Amennyiben az egységes iskola része szakiskola is, úgy a szakiskola 9–10. évfolyamára, továbbá a szakképzés elméleti képzésére bejáró tanulók után vehető igénybe támogatás. Támogatás szempontjából bejáró tanulónak kizárólag az számít, akinek lakóhelye (ennek hiányában tartózkodási helye) nem az intézmény székhelye szerinti településen van. E támogatás a külterületen lakó gyermekek, tanulók után nem vehető igénybe.

d) Tagintézményi támogatás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 70 000 forint/fő/év a 2012/2013. nevelési évre, tanévre,
a 2012. költségvetési évben időarányosan 4 hónapra

A támogatás a többcélú kistérségi társulás vagy intézményi társulás által fenntartott intézmény – székhelyétől különböző községben – tagintézményeként működő óvodába, iskola 1–4. évfolyamára járó gyermekek, tanulók után vehető igénybe abban az esetben, ha az intézmény megfelel a Kiegészítő szabályok 2.1. pontja szerinti feltételeknek. A 2007. január 1-je után tagintézménnyé váló – intézményi társulás által fenntartott – iskola esetében további feltétel, hogy legfeljebb 1–6. évfolyammal működjön. Ha az intézmény óvodai és általános iskolai feladatot is ellát, az óvodai tagintézménybe járó gyermekek után támogatás abban az esetben is igénybe vehető, ha az általános iskolai tagintézmény 1–8. évfolyammal működik. E támogatás szempontjából az intézményi társulás által fenntartott intézményhez 2008. január 1-jét követően csatlakozó – korábban is tagintézményként működő – intézmény új tagintézménynek tekintendő.

e) Kistelepülési tagintézményi támogatás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 16 710 forint/fő/év a 2012/2013. nevelési évre, tanévre,
a 2012. költségvetési évben időarányosan 4 hónapra

ea) A támogatás a többcélú kistérségi társulás vagy intézményi társulás által fenntartott intézmény székhelyétől különböző, 1500 fő és az alatti községben tagintézményként működő óvoda, iskola 1–4. évfolyamára járó gyermekek, tanulók után vehető igénybe. A támogatás abban az esetben is igénybe vehető, ha az intézmény nem felel meg a Kiegészítő szabályok 2.1. pontja szerinti feltételeknek. A 2007. január 1-je után tagintézménnyé váló iskola esetében további feltétel, hogy a tagintézmény legfeljebb 1–6. évfolyammal működjön. E támogatás szempontjából az intézményi társulás által fenntartott intézményhez 2008. január 1-jét követően csatlakozó – korábban is tagintézményként működő – intézmény új tagintézménynek tekintendő.

eb) A támogatás 1,2-szerese vehető igénybe a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve a jelentős munkanélküliséggel sújtott települések besorolásáról szóló kormányrendelet által meghatározott településeken működő tagintézménybe járó

eba) óvodás gyermekek,

ebb) az 1–4. évfolyamos tanulók után.

Az ebb) alpont szerinti esetben további feltétel, hogy az intézmény a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet (a továbbiakban: 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet) 39/E. §-ában meghatározott feltételnek megfeleljen, és a tanulók integrációs nevelése 5. évfolyamtól biztosított legyen.

Az érintett általános iskolai tagintézményben a kistelepülési tagintézményi támogatás igénybevételének további feltétele, hogy az intézményben a foglalkozásokat, tanítási órákat a Közokt. tv.-ben meghatározott végzettséggel és szakképzettséggel rendelkező pedagógusok tartsák meg.

2.2.2. Közoktatási szakszolgálati feladat

Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás

FAJLAGOS ÖSSZEG: 2 000 forint/fő/év a 2012/2013. nevelési évre, tanévre,
a 2012. költségvetési évben időarányosan 4 hónapra

Nevelési tanácsadás; gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás; fejlesztő felkészítés; logopédiai ellátás; gyógytestnevelés.

FAJLAGOS ÖSSZEG: 11 000 forint/fő/év a 2012/2013. nevelési évre, tanévre,
a 2012. költségvetési évben időarányosan 4 hónapra

A többcélú kistérségi társulás alaptámogatást a Közokt. tv. 34. § a)–b), d)–f) és h) pontjai szerinti pedagógiai szakszolgálati feladatok közül legalább kettő ellátásának megszervezése esetén azon ellátottak után veheti igénybe, akiket a társulás – az e célra vezetett nyilvántartás szerint – a nevelési évek/tanévek során legalább az alábbi gyakorisággal részesít ellátásban:

– logopédiai ellátás esetén legalább heti egy alkalommal,

– a 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 5. § (2) bekezdésében és az 1. számú melléklete 6. és 7. pontjában meghatározottak figyelembevételével megszervezett gyógytestnevelés esetén legalább heti két alkalommal,

– nevelési tanácsadás keretében nyújtott terápiás gondozás esetén 2012. évben legalább hat alkalommal,

– továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás esetén 2012. évben legalább egy alkalommal.

– gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás, fejlesztő felkészítés esetén a 4/2010. (I. 19.) OKM rendeletben meghatározott időkeretben.

A többcélú kistérségi társulás a nevelési tanácsadás, gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás, fejlesztő felkészítés, logopédiai ellátás, gyógytestnevelés szakszolgálati feladatok esetében az alaptámogatás kétszeresét veheti igénybe azon ellátottak után, akik számára a szolgáltatást lakóhelyükön, vagy abban a közoktatási intézményben biztosítja, ahol óvodai nevelésben részesülnek, illetve tanulói jogviszonnyal rendelkeznek.

Nevelési tanácsadás esetében a támogatás kizárólag a nevelési tanácsadó, a nevelési tanácsadás feladatait is ellátó egységes pedagógiai szakszolgálat által biztosított fejlesztő foglalkoztatásban, terápiás gondozásban részesült ellátottak után igényelhető. A 2012. évben legalább hat alkalommal történő ellátásba a gyermek, a tanuló vizsgálata – melynek eredményeként az ellátásba vétel megállapításra kerül – nem számítható be, csak a szakvélemény alapján végzett tényleges fejlesztés, terápiás gondozás.

Logopédiai ellátás esetén a támogatás szempontjából nem vehetők figyelembe – a 4/2010. (I. 19.) OKM rendelet 29. § (1) bekezdésének rendelkezése szerinti – a kizárólag az óvodai nevelésben részt vevő gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének alapvizsgálatát szolgáló szűrővizsgálaton részt vevők.

A többcélú kistérségi társulás a vállalt közoktatási szakszolgálati feladatot elláthatja az általa fenntartott intézményben, vagy – megállapodás alapján – települési önkormányzat, önkormányzati társulás vagy központi költségvetési szerv fenntartásában működő intézmény/intézmények útján a 4/2010. (I. 19.) OKM rendeletben foglaltaknak megfelelően.

A közoktatási feladatokhoz a támogatás a Kiegészítő szabályok 2.1. pontja szerinti feltételeknek megfelelő intézmények, továbbá a 2.2.1. pont e) alpont szerinti támogatással érintett tagintézmények működési és fejlesztési kiadásához, valamint a pedagógiai szakszolgálati feladatok működési és fejlesztési kiadásaihoz használható fel.

2.3. A többcélú kistérségi társulások szociális intézményi feladatainak támogatása

Többcélú kistérségi, társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 180 000 forint/fő

Intézményi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 60 000 forint/fő

A többcélú kistérségi társulás a támogatásra akkor jogosult, ha biztosítja a személyes gondoskodás keretébe tartozó, a Szoctv. szerinti szakosított ellátást biztosító intézmények közül legalább egy intézmény társult formában történő fenntartását:

– időskorúak ápolást, gondozást nyújtó otthona,

– időskorúak vagy fogyatékos személyek gondozóháza,

– pszichiátriai és szenvedélybetegek átmeneti otthona,

– hajléktalanok átmeneti szállása.

A társult formában történő intézményfenntartás követelménye akkor teljesül, ha a többcélú kistérségi társulás:

– ezen intézmény(ek)et fenntartja, vagy

– biztosítja, hogy a korábban legalább két települési önkormányzat által külön-külön fenntartott intézményeket intézményi társulás egy intézményként tartsa fenn, és az így létrehozott intézmény magasabb szakmai, gazdasági hatékonysággal működjön.

A többcélú kistérségi társulás támogatást kizárólag

a) a 2009. január 31-éig a többcélú kistérségi társulás fenntartásába átadott intézményben, továbbá

b) intézményi társulás által fenntartott – 2008. évben e jogcímen támogatásban részesülő – intézményben

ellátottak után vehet igénybe.

A támogatás az intézményi ellátottak után illeti meg a többcélú kistérségi társulást.

A támogatás az e pontban foglalt feltételeknek megfelelő intézmények fenntartása során felmerülő működési kiadásokhoz, szakemberek foglalkoztatásához, utazási kiadásaihoz, ezen intézmények fejlesztéséhez használható fel.

2.4. A többcélú kistérségi társulások szociális alapszolgáltatási feladatainak támogatása

A többcélú kistérségi társulás támogatást igényelhet a Szoctv. szerinti következő szociális alapszolgáltatási feladatok közül legalább kettő biztosítása esetén, melyeket a Kiegészítő szabályok 3.1. pontja szerinti feltételeknek megfelelően lát el:

– családsegítés,

– szociális étkeztetés,

– házi segítségnyújtás,

– időskorúak nappali intézményi ellátása,

– pszichiátriai és szenvedélybetegek nappali intézményi ellátása,

– fogyatékos és demens személyek nappali intézményi ellátása,

– hajléktalanok nappali intézményi ellátása.

E feladatok ellátásához kizárólag abban az esetben igényelhető támogatás, ha

a) az abban részt vevő települési önkormányzatok legalább két szociális alapszolgáltatási feladat ellátásában részt vesznek, és

b) a Társulás által ellátott valamennyi alapszolgáltatási feladat esetében a részt vevő települési önkormányzatok száma és lakosságszáma megfelel az 1.1.2. pont szerinti feltételeknek.

Egy települési önkormányzatot attól a teljes hónaptól lehet a támogatás szempontjából figyelembe venni, amikortól legalább két alapszolgáltatási feladat – e fejezet szerinti feltételeknek megfelelő – ellátásában részt vesz.

A Szoctv. 120–122. §-a alapján kötött szerződés, vagy külön megállapodás útján ellátott feladatra támogatás nem vehető igénybe, de az érintett települési önkormányzatokat – az 1.1.2. pontban meghatározott feltételek teljesítéséhez – a többcélú kistérségi társulás szociális alapszolgáltatási feladat ellátásában részt vevő tagjaként figyelembe lehet venni.

a) Családsegítés

Többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 320 forint/fő

Intézményi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 288 forint/fő

A támogatást az a többcélú kistérségi társulás igényelheti, amely a Szoctv. alapján és a külön jogszabályban meghatározott szakmai szabályok szerint gondoskodik a családsegítés feladatának ellátásáról.

A támogatás a feladat ellátásában részt vevő települések lakosságszáma után illeti meg a többcélú kistérségi társulást. Egy település vonatkozásában csak egy ellátás-szervezési formában megszervezett feladatellátást lehet figyelembe venni.

Amennyiben a többcélú kistérségi társulás a feladat ellátásáról az általa fenntartott intézmény vagy intézményi társulások útján gondoskodik, úgy az ellátott települési önkormányzatok, illetve az intézményi társulásban részt vevő települési önkormányzatok e feladatra működési engedéllyel nem rendelkezhetnek, önállóan nem foglalkoztathatnak családsegítőt.

b) Szociális étkeztetés

Többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 6 500 forint/fő

Intézményi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 4 000 forint/fő

A támogatást az a többcélú kistérségi társulás igényelheti, amely a Szoctv. alapján és a külön jogszabályban meghatározott szakmai szabályok szerint gondoskodik a szociális étkeztetés feladatának ellátásáról.

A támogatás az étkeztetésben ellátottak száma után illeti meg a többcélú kistérségi társulást. Egy település vonatkozásában csak egy ellátás-szervezési formában megszervezett feladatellátást lehet figyelembe venni.

Amennyiben a többcélú kistérségi társulás a feladat ellátásáról az általa fenntartott intézmény vagy intézményi társulások útján gondoskodik, úgy az ellátott települési önkormányzatok, illetve az intézményi társulásban részt vevő települési önkormányzatok e feladatra működési engedéllyel nem rendelkezhetnek.

c) Házi segítségnyújtás

Többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 60 000 forint/fő

Intézményi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 40 000 forint/fő

A támogatást az a többcélú kistérségi társulás igényelheti, amely a Szoctv. alapján és a külön jogszabályban meghatározott szakmai szabályok szerint gondoskodik a házi segítségnyújtás feladatának ellátásáról.

A támogatás a többcélú kistérségi társulást az ellátottak száma alapján illeti meg. A támogatás arra az ellátotti létszámra is igényelhető, amely a külön jogszabályban foglalt szociális gondozói létszámra meghatározott maximális ellátotti számot meghaladja. Egy település vonatkozásában csak egy ellátás-szervezési formában megszervezett feladatellátást lehet figyelembe venni.

Amennyiben a többcélú kistérségi társulás a feladat ellátásáról az általa fenntartott intézmény vagy intézményi társulások útján gondoskodik, úgy az ellátott települési önkormányzatok, illetve az intézményi társulásban részt vevő települési önkormányzatok e feladatra működési engedéllyel nem rendelkezhetnek, önállóan nem foglalkoztathatnak gondozót.

d) Időskorúak, pszichiátriai és szenvedélybetegek, a fogyatékos és demens személyek és a hajléktalanok nappali intézményi ellátása

Többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 90 000 forint/fő

Intézményi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 30 000 forint/fő

A támogatást az a többcélú kistérségi társulás igényelheti, amely a Szoctv. alapján és a külön jogszabályban meghatározott szakmai szabályok szerint gondoskodik az időskorúak, a pszichiátriai és szenvedélybetegek, a hajléktalanok, a demens, valamint a fogyatékos személyek nappali intézményei közül legalább egy alapszolgáltatás kistérségi szintű biztosításáról. Egy település vonatkozásában csak egy ellátás-szervezési formában megszervezett nappali ellátást biztosító intézmény(ek)ben ellátottak után igényelhető támogatás.

A támogatás a többcélú kistérségi társulást az ellátásban részt vevők száma alapján illeti meg.

A támogatás az e pontban foglalt feltételeknek megfelelő alapszolgáltatási feladatok ellátása és megszervezése során felmerülő működési és felhalmozási kiadásokhoz, szakemberek foglalkoztatásához, utazási kiadásaihoz használható fel.

2.5. A többcélú kistérségi társulások gyermekek átmeneti gondozási feladatainak támogatása

Többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 320 000 forint/fő

Intézményi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 160 000 forint/fő

A támogatást az a többcélú kistérségi társulás igényelheti, amely biztosítja, hogy a kistérség területén valamennyi – korábban települési önkormányzat által fenntartott –, a gyermekek átmeneti gondozását biztosító alábbi intézmény társult formában működjön:

– a helyettes szülői hálózat,

– a gyermekek átmeneti otthona,

– a családok átmeneti otthona.

E társult intézményi ellátásnak a Gyvt. alapján és a külön jogszabályban meghatározott szakmai szabályok szerinti biztosításáról a többcélú kistérségi társulás gondoskodik. A társult formában történő intézményfenntartás követelménye akkor teljesül.

– ha a többcélú kistérségi társulás ezen intézményeket fenntartja, vagy

– a kistérség területén valamennyi intézmény fenntartásáról intézményi társulások gondoskodnak.

A többcélú kistérségi társulás támogatást kizárólag

a) a 2009. január 31-éig a többcélú kistérségi társulás fenntartásába átadott intézményben, továbbá

b) intézményi társulás által fenntartott – 2008. évben e jogcímen támogatásban részesülő – intézményben

ellátottak után vehet igénybe.

A támogatás a többcélú kistérségi társulást az általa biztosított ellátásban részt vevő intézményi ellátottak után illeti meg.

A támogatás az e pontban foglalt feltételeknek megfelelő intézmények fenntartása során felmerülő működési kiadásokhoz, szakemberek foglalkoztatásához, utazási kiadásaihoz, ezen intézmények fejlesztéséhez használható fel.

2.6. A többcélú kistérségi társulások gyermekjóléti alapellátási feladatainak támogatása

Többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 1 200 forint/fő

Intézményi társulás által fenntartott intézmény

FAJLAGOS ÖSSZEG: 600 forint/fő

A többcélú kistérségi társulás támogatást igényelhet a Gyvt. szerinti következő egyes gyermekjóléti alapellátási feladatok közül legalább egy ellátás biztosítása esetén, melyet a Kiegészítő szabályok 3.6. pontja szerinti feltételeknek megfelelően intézményfenntartóként, vagy a Ttv. 8., 9. és 16. §-a szerinti intézményi társulások útján lát el:

– a gyermekjóléti szolgáltatás,

– a gyermekek napközbeni ellátása, valamint

– a gyermekek átmeneti gondozása.

A támogatás a feladat ellátásában részt vevő települések 0–17 éves korcsoportba tartozó lakosainak száma alapján illeti meg a többcélú kistérségi társulást. Több ellátás biztosítása esetén a többcélú kistérségi társulást feladatonként illeti meg a támogatás. Egy település vonatkozásában csak egy ellátás-szervezési formában megszervezett feladatellátást lehet figyelembe venni.

A Gyvt. 96–97. §-a alapján kötött szerződés, vagy külön megállapodás útján ellátott feladatra támogatás nem vehető igénybe, de az érintett települési önkormányzatokat – az 1.1.2. pontban meghatározott feltételek teljesítéséhez – a többcélú kistérségi társulás gyermekjóléti alapellátási feladat ellátásában részt vevő tagjaként figyelembe lehet venni.

A támogatás az e pontban foglalt feltételeknek megfelelő feladatok ellátása és megszervezése során felmerülő működési és felhalmozási kiadásokhoz, szakemberek foglalkoztatásához, utazási kiadásaihoz használható fel.

2.7. A többcélú kistérségi társulások mozgókönyvtári és egyes közművelődési feladatainak támogatása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 800 000 forint/könyvtári szolgáltató hely

A többcélú kistérségi társulás támogatást igényelhet a mozgókönyvtári és közművelődési feladatainak ellátásához. A támogatás megállapítása során kizárólag a nyilvános könyvtárral nem rendelkező, könyvtári szolgáltató hely kialakítását biztosító – a Kiegészítő szabályok 4. pontja szerinti feltételeknek megfelelő – települési önkormányzatok számát lehet figyelembe venni.

A könyvtári szolgáltató helynek

a) 1 500 fő vagy az alatti lakosságszámú települések esetén hetente legalább két napon, hetente összesen minimum hat órás,

b) 1 500 fő feletti települések esetén hetente legalább négy napon, hetente összesen minimum tizenkét órás

nyitvatartást kell biztosítania.

A támogatás a mozgókönyvtári feladat szervezése és ellátása, valamint közösségi programok szervezése során felmerülő működési és felhalmozási kiadásokhoz használható fel. A támogatás – a többcélú kistérségi társulás döntése alapján – felhasználható könyvtárbusz működtetésére is, amennyiben a nyilvános könyvtárral vagy szolgáltató hellyel rendelkező települési önkormányzat olyan településrészen biztosítja a feladatellátást, ahonnan a könyvtár (vagy a szolgáltató hely) távol van, vagy nehezen közelíthető meg.

A támogatás felhasználható olyan átalakításhoz vagy bővítéshez is, amely lehetővé teszi, hogy a könyvtári szolgáltató hely egyben közösségi színtérként is működhessen. Amennyiben a könyvtári szolgáltató hely közösségi színtérként is működik, a nyitvatartási időre vonatkozó kötelezettség közművelődési programok szervezésével és tartásával is teljesíthető. A támogatás kizárólag a szakmai célokkal összefüggő kiadásokra fordítható.

2.8. A többcélú kistérségi társulások belső ellenőrzési feladatainak támogatása

FAJLAGOS ÖSSZEG: 63 200 forint/költségvetési szervek száma alapján számított mutatószám

A támogatást az a többcélú kistérségi társulás igényelheti, amely a helyi önkormányzatokról szóló törvény, az államháztartásról szóló jogszabályok, valamint a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló kormányrendelet szabályai alapján – a Kiegészítő szabályok 5. pontja szerinti feltételeknek megfelelően – gondoskodik a belső ellenőrzési feladat ellátásáról.

A többcélú kistérségi társulás biztosítja a belső ellenőrzési feladat ellátásában részt vevő települési önkormányzatok, azok polgármesteri hivatalainak, illetve körjegyzőségeinek, önmaga és munkaszervezetének belső ellenőrzését, valamint a települési önkormányzatok, intézményi társulások és a Társulás felügyelete alá tartozó költségvetési szervek felügyeleti jellegű ellenőrzését.

A többcélú kistérségi társulást a belső ellenőrzési feladat ellátásában részt vevő települési önkormányzatok, a többcélú kistérségi társulás, intézményi társulás és a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek száma alapján alaptámogatás illeti meg az alábbiak szerint:

– az alaptámogatás valamennyi települési önkormányzat száma, a többcélú kistérségi társulás és költségvetési szerveinek, a többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmények 2007. január 1-jét követő átszervezése során létrejött tagintézményeinek, továbbá a 3 500 fő lakosságszám alatti települési önkormányzatok költségvetési szerveinek száma alapján, valamint

– a 3 500 fő lakosságszám feletti települési önkormányzatok költségvetési szervei közül legfeljebb a 3 500 fő lakosságszám alatti települési önkormányzatok költségvetési szerveivel azonos számú költségvetési szerv után igényelhető.

Az alaptámogatás kétszerese vehető igénybe a 3 500 fő lakosságszám alatti települési önkormányzatok költségvetési szerveinek száma alapján, amennyiben a többcélú kistérségi társulás saját feladatellátásában gondoskodik a belső ellenőrzési feladatok ellátásáról.

A támogatás felhasználható a belső ellenőrzési feladat szervezése és ellátása során felmerülő működési és felhalmozási kiadásokhoz.

Kiegészítő szabályok:

1. Általános szabályok

1.1. A többcélú kistérségi társulás az e fejezet 2.2–2.6. és 2.8. pontjai szerinti támogatások közül kizárólag azokat igényelheti, amelyekhez tartozó feladatok ellátásában:

a) a kistérséghez tartozó települések több mint fele részt vesz, feltéve, ha ezen települések együttes lakosságszáma meghaladja a kistérség lakosságszámának 60%-át, vagy

b) a kistérséghez tartozó települések több mint 60%-a részt vesz, feltéve, ha ezen települések együttes lakosságszáma meghaladja a kistérség lakosságszámának felét.

1.2. A 2.2–2.6. és 2.8. pont szerinti feladatok kizárólag attól a teljes hónaptól tekinthetők ellátottnak, amelytől a többcélú kistérségi társulás teljesíti a Kiegészítő szabályok 1.1. pontja szerinti feltételeket. Amennyiben egy feladat esetében 2012. december 31-e előtt részben vagy a kistérség egészében megszűnik a feladatellátás, illetve nem teljesülnek – a feladatellátásra vonatkozó – e fejezet szerinti feltételek, úgy a többcélú kistérségi társulás – részben vagy egészben – nem jogosult az adott feladat vonatkozásában támogatásra. Amennyiben az adott feladat vonatkozásában a többcélú kistérségi társulás támogatásra nem jogosult, és ennek következtében nem tudja teljesíteni az 1.1.1. pontban foglalt feltételeket, úgy nem jogosult az e fejezetben meghatározott támogatások igénybevételére.

1.3. A 2.2. pontban szereplő feladatok támogatásának további feltétele, hogy a többcélú kistérségi társulás Közokt. tv. 85. § (4) bekezdése szerinti – két évnél nem régebben felülvizsgált – önálló intézkedési tervében foglaltakat betartsa. Amennyiben a kistérségben lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező gyermek, tanuló beiskolázása meghiúsul, úgy a Társulás nem jogosult e fejezet szerinti támogatásokra.

1.4. A többcélú kistérségi társulás az e fejezet 2.1., 2.2.2., 2.3–2.8. pontjai szerinti támogatásokat – azok felhasználási szabályainak megfelelően – felhasználhatja az általa vállalt bármely olyan feladathoz, amelynek ellátásához a 2.2–2.8. pontok szerint normatív támogatásban részesült. A többcélú kistérségi társulás a 2.2.1. pont szerinti támogatást kizárólag az általa, valamint az intézményi társulás által fenntartott, Kiegészítő szabályok 2.1. pontja szerinti feltételeket teljesítő azon intézményekre fordíthatja, amelyek után támogatásban részesült.

1.5. Az adott kistérség határán átnyúló feladatellátás esetében a támogatást az a többcélú kistérségi társulás igényli, amely:

– a 2.2.–2.3. pontok, a 2.4. pont b) alpontja, a 2.4. pont d) alpontja és 2.5. pont szerinti feladatok esetében az ellátást biztosító intézményt fenntartja, vagy amelynek tagja az intézményi társulás székhely települése,

– a 2.4. pont a) alpontja, a 2.4. pont c) alpontja és a 2.6. pont szerinti feladatoknál e szolgáltatásokat a kistérségen kívüli települések lakosai számára biztosítja,

– a 2.8. pont szerinti feladatellátást a kistérségen kívüli települési önkormányzatok költségvetési szervei számára biztosítja.

A 2.4. pont szerinti feladatok esetében a kistérség határán átnyúló települések esetében nem feltétel, hogy a többcélú kistérségi társulás által ellátott – legalább két szociális alapszolgáltatási – feladatban részt vegyenek.

1.6. Az egyes feladatok ellátásához igénybe vett támogatás elszámolása a normatív állami hozzájárulásokkal azonos eljárás alapján és feladatonként, a költségvetési évben jogszerűen elszámolt kiadások és vállalt kötelezettségek figyelembevételével történik.

1.7. A lakosságszámra és a korcsoportokba tartozókra a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala adatait a 2011. január 1-jei állapot szerint, a települési önkormányzatok közigazgatási státuszát a 2012. január 1-jei állapot szerint kell figyelembe venni. Az e fejezet szerinti támogatásokat a Tkt. tv. 2012. január 1-jén hatályos melléklete szerinti kistérségekben megalakult többcélú kistérségi társulások igényelhetik.

1.8. Az e fejezet 2.3–2.8. pontjai szerinti támogatások esetében a többcélú kistérségi társulás egy tizedesre kerekített mutatószámok alapján részesül támogatásban.

2. A közoktatási intézményi és szakszolgálati feladatok ellátásához kapcsolódó támogatásokkal összefüggő szabályok

2.1. Amennyiben a többcélú kistérségi társulás, illetve – a Ttv. 8., 9. és 16. §-ai szerinti – intézményi társulás e pont szerinti feltételeket teljesítő intézményt tart fenn, igényelheti a 2.2.1. pont szerinti támogatásokat. Azon települési önkormányzatokat, melyek önállóan tartják fenn intézményeiket, kizárólag abban az esetben lehet a többcélú kistérségi társulás közoktatási intézményi feladat ellátásában részt vevő tagjaként figyelembe venni, ha az intézmények teljesítik a Kiegészítő szabályok 2.1.1. pont a), illetve c) alpontjai és a Kiegészítő szabályok 2.1.2. a), illetve c) pontjai szerinti feltételeket.

2.1.1. Az óvodákban

a) az óvodai csoportok átlaglétszámának el kell érnie legalább a Közokt. tv. 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti csoport átlaglétszámnak

– a 2012/2013. nevelési évben indított valamennyi óvodai csoportban együttesen a 75%-át;

b) amennyiben az óvoda fenntartásáról legalább 5 települési önkormányzat intézményi társulásban gondoskodik, és a települések átlagos lakosságszáma nem éri el az 500 főt, az óvodai csoportok átlaglétszámának el kell érnie legalább a Közokt. tv. 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti csoport átlaglétszámnak

– a 2012/2013. nevelési évben valamennyi óvodai csoportban együttesen a 65%-át;

c) amennyiben az óvodát 10 000-nél nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat, vagy olyan intézményi társulás tartja fenn, melynek tagja 10 000-nél nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat, úgy az óvodai csoportok átlaglétszámának el kell érnie legalább a Közokt. tv. 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti csoport átlaglétszámnak

– a 2012/2013. nevelési évben valamennyi óvodai csoportban együttesen a 100%-át.

2.1.2. Az iskolákban

a) az osztályok átlaglétszámának el kell érnie legalább a Közokt. tv. 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti osztály átlaglétszámának

– a 2012/2013. tanévben indított 1–4. és 5–8. évfolyamokon együttesen a 75%-át;

b) amennyiben az iskola fenntartásáról legalább 5 települési önkormányzat társulásban gondoskodik, és a települések átlagos lakosságszáma nem éri el az 500 főt, valamint az oktatás egy ellátási helyen történik, az osztályok átlaglétszámának el kell érnie legalább a Közokt. tv. 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti osztály átlaglétszámnak