Időállapot: közlönyállapot (2014.XII.29.)

2014. évi C. törvény - Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről 8/10. oldal

Békéscsabai Napsugár Bábszínház 23,3
Budaörs Budaörsi Latinovits Színház 46,9 31,3
Budapest Főváros Budapest Bábszínház Nonprofit Kft. 213,0 1 285,0
Centrál Színház Színházművészeti Nonprofit Kft. 84,0
József Attila Színház Nonprofit Kft. 123,9
Katona József Színház Nonprofit Kft. 228,1
Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház Nonprofit Kft. 138,5
Madách Színház Nonprofit Kft. 120,0
Örkény István Színház Nonprofit Kft. 153,4
Radnóti Miklós Színház Nonprofit Kft. 134,5
Thália Színház Nonprofit Kft. 121,2
Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. 134,5
Új Színház Nonprofit Kft. 148,1
Vígszínház Nonprofit Kft. 328,6
Budapest XI. kerület Karinthy és Karinthy Kulturális Szolgáltató Nonprofit Kft. 19,6 13,1
Debrecen Vojtina Bábszínház 34,9 23,2
Dunaújváros Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza 45,5 30,3
Eger Gárdonyi Géza Színház 120,5 95,3
Harlekin Bábszínház 22,6
Győr Vaskakas Bábszínház 43,6 29,1
Kaposvár Csiky Gergely Színház Közhasznú Nonprofit Kft. 169,9 113,3
Kecskemét Katona József Színház 154,9 127,5
Ciróka Bábszínház 36,4
Miskolc Miskolci Csodamalom Bábszínház Nonprofit Kft. 26,8 17,9
Nyíregyháza Móricz Zsigmond Színház Nonprofit Kft. 215,1 143,4
Pécs Bóbita Bábszínház Nonprofit Kft. 27,7 32,0
Pécsi Harmadik Színház Nonprofit Kft. 20,3
Sopron Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft. 122,5 81,7
Szeged Kövér Béla Bábszínház 15,1 10,0
Székesfehérvár Vörösmarty Színház 181,1 120,7
Szolnok Szigligeti Színház 197,2 131,5
Szombathely Mesebolt Bábszínház 39,0 110,1
Weöres Sándor Színház Nonprofit Kft. 126,1
Tatabánya Tatabánya Megyei Jogú Város Jászai Mari Színház, Népház 81,6 54,4
Veszprém Veszprémi Petőfi Színház 150,5 117,6
Kabóca Bábszínház és Gyermek Közművelődési Intézmény 26,2
Zalaegerszeg Hevesi Sándor Színház 120,7 98,4
Griff Bábszínház 26,9
Összesen: 4 189,6 2 792,6

b) Táncművészeti szervezetek támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 122,9 millió forint

ba) A nemzeti minősítésű táncművészeti szervezetek művészeti és létesítmény-gazdálkodási célú működési támogatása

millió forint
Települési
önkormányzat
Táncművészeti Szervezet Művészeti
támogatás
Működési
támogatás
Győr Győri Balett 37,0 20,0

bb) A kiemelt minősítésű táncművészeti szervezetek művészeti és létesítmény-gazdálkodási célú működési támogatása

millió forint
Települési
önkormányzat
Táncművészeti Szervezet Művészeti
támogatás
Működési
támogatás
Balatonföldvár Előadó-és Alkotóművészeti Alapítvány 11,4 0,0
Budapest XIII. kerület Rivalda Stúdió Művészeti Iroda Közhasznú Nonprofit Kft. 1,0 5,0
Tápiószele Bozsik Yvette Alapítvány 39,0 0,0
Törökbálint Univers’ Art Művészeti Egyesület 9,5 0,0
Összesen: 60,9 5,0

c) Zeneművészeti szervezetek támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 1 739,7 millió forint

ca) Zenekarok támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 1 588,4 millió forint

caa) A nemzeti minősítésű zenekarok támogatása

millió forint
Települési önkormányzat Zenekar Támogatás
Budapest XIII. kerület Liszt Ferenc Kamarazenekar Alapítvány 46,0
Debrecen Kodály Filharmónia – Kodály Filharmonikusok 174,4
Győr Győri Filharmonikus Zenekar 165,6
Miskolc Miskolci Szimfonikus Zenekar Nonprofit Kft. 186,8
Pécs Pannon Filharmonikus Zenekar Nonprofit Kft. 195,5
Szeged Szegedi Szimfonikus Zenekar 190,9
Szombathely Savaria Szimfonikus Zenekar 164,4
Összesen: 1 123,6

cab) A kiemelt minősítésű zenekarok támogatása

millió forint
Települési önkormányzat Zenekar Támogatás
Budapest III. kerület Óbudai Danubia Zenekar Nonprofit Kft. 40,0
Budapest IX. kerület MÁV Szimfonikus Zenekari Alapítvány 124,9
Budapest XI. kerület Budapesti Vonósok Alapítványa 20,2
Budapest XIV. kerület Zuglói Filharmónia Nonprofit Kft. 64,9
Budapest XXII. kerület Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar Nonprofit Kft. 124,5
Szolnok Szolnoki Szimfonikus Zenekar Nonprofit Kft. 70,6
Veszprém Mendelssohn Kamarazenekar Egyesület 19,7
Összesen: 464,8

cb) Énekkarok támogatása

ELŐIRÁNYZAT: 151,3 millió forint

cba) A nemzeti minősítésű énekkarok támogatása

millió forint
Települési önkormányzat Énekkar Támogatás
Debrecen Kodály Filharmónia – Kodály Kórus 81,5
Nyíregyháza Nyíregyházi Cantemus Kórus 45,0
Összesen: 126,5

cbb) A kiemelt minősítésű énekkarok támogatása

millió forint
Települési önkormányzat Énekkar Támogatás
Szolnok Szolnoki Szimfónikus Zenekar Nonprofit Kft – Bartók Béla Kamarakórus 24,8

V. BESZÁMÍTÁS, KIEGÉSZÍTÉS

A települési önkormányzatot a következő sorrend szerint az e melléklet I.1.c), I.1.d), I.1.e), I.1.ba), I.1.bb), I.1.bc), I.1.bd) és I.1.a) jogcímeken megillető támogatás összegéig (a továbbiakban: beszámítás, kiegészítés alapja) a számított bevételével összefüggő támogatáscsökkentés terheli, illetve kiegészítő támogatás illeti meg. A támogatáscsökkentés és kiegészítés a nettó finanszírozás során kerül érvényesítésre. A számított bevétel a 2013. évi iparűzési adóalap 0,55%-a, az alábbi differenciálás szerint:

No. Kategóriák a települési önkormányzat egy
lakosra jutó adóerő-képessége szerint (forint)
Támogatáscsökkentés mértéke a számított bevétel Kiegészítés
a beszámítás, kiegészítés
alsó határ felső határ százalékában alapjának százalékában
1. 1 5000 0 25
2. 5 001 8 500 0 15
3. 8 501 10 000 10 0
4. 10 001 12 000 20 0
5. 12 001 15 000 40 0
6. 15 001 18 000 60 0
7. 18 001 24 000 85 0
8. 24 001 36 000 95 0
9. 36 001 42 000 100 0
10. 42 001 60 000 105 0
11. 60 001 100 000 110 0
12. 100 001 120 0

Amennyiben a település közös hivatal székhelye, a rá irányadó %-os támogatáscsökkentés a 3–12. kategóriákban 10 százalékponttal kisebb.

A számított bevétel számítása során az iparűzési adóalap a fővárosi és a kerületi önkormányzatok között a fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló

2006. évi CXXXIII. törvény 3. §-a, illetve a törvény melléklete szerint kerül megosztásra. Az adóerő-képesség figyelembe vételére vonatkozó szabályokat a Kiegészítő szabályok 1.c) alpontja tartalmazza. Budapest Főváros lakosságszámaként az egy főre jutó adóerő-képesség számításakor a fővárosi kerületek együttes lakosságszámát kell figyelembe venni.

Kiegészítő szabályok:

1. Általános szabályok

a) Az e melléklet szerinti támogatások 2015. december 31-ig használhatók fel.

b) A települési önkormányzatok közigazgatási státuszát a 2014. november 1-jei állapotnak megfelelő, a lakosságszámra és korcsoportba tartozók esetében pedig a 2014. január 1-jei állapotnak megfelelő, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala adatait kell figyelembe venni.

c) Az I.1.c), III.2., III.5.b) és V. pontok szerinti adóerő-képesség figyelembe vétele a következők szerint történik:

A 2013. július 1-jén hatályos iparűzési adórendelettel rendelkező települési önkormányzat a 2014. II. negyedéves költségvetési jelentés keretében szolgáltatott adatot a 2013. évi iparűzési adóalap összegéről. A 2014. II. negyedéves költségvetési jelentés keretében adatot nem szolgáltató községi, nagyközségi önkormányzat esetében az egy lakosra jutó elvárt iparűzési adó megegyezik az adatot szolgáltató községi, nagyközségi önkormányzatok egy lakosra jutó iparűzési adóalapja – a legalacsonyabb és legmagasabb egy lakosra jutó iparűzési adóalapú községi, nagyközségi önkormányzatok egy-egy tizede figyelmen kívül hagyásával – számított átlagával.

2014. évben, a Mötv. 98. §-a szerint, megalakult önálló község önkormányzatának (a továbbiakban: 2014. évben megalakult önkormányzat) egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képessége megegyezik azon települési önkormányzat egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességével, amelyből megalakult (a továbbiakban: kiválással érintett önkormányzat). A kiválással érintett önkormányzat iparűzési adóalapját az érintett önkormányzatok között lakosságszám szerint kell megosztani.

d) A II., III.3., III.4. és III.5. pontjai szerinti támogatások a Mötv. alapján létrehozott társulások útján ellátott feladatok után is igényelhetők.

e) A helyi önkormányzatokért felelős miniszter az általa üzemeltetett elektronikus rendszeren keresztül 2015. január 5-éig a települési önkormányzatok számára elérhetővé teszi az e melléklet I.1–I.4. pontok, II.1-II.3. és II.5. pontok, III.2–III.5. pontok és IV.1.h) alpont szerinti, 2015. január 31-éig az e melléklet IV.1.e) pont szerinti, valamint 2015. március 31-éig az e melléklet IV.1.i) pont szerinti támogatások települési önkormányzatokat megillető összegét.

f) Az e melléklet szerinti támogatások igénylési és döntési eljárására nem kell alkalmazni a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény szabályait.

2. Az e melléklet szerinti támogatások meghatározásához, módosításához, a helyi önkormányzatok egymás közötti, illetve a helyi önkormányzati körön kívüli szervezetnek történő feladat-, illetve intézmény átadás-átvételéhez kapcsolódó eljárásrend:

a) Támogatások meghatározása

No. Adatszolgáltatás
időpontja
Támogatás
jogcíme
Adatszolgáltatás alapja Adatszolgáltatás célja
1. az Ávr. szerint I.2. a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz becsült évi mennyisége (m3) alapján a lakossági díjak csökkentését célzó támogatás megalapozása
2. az Ávr. szerint II.1.
és II.2.
gyermeklétszám a 2014/2015. nevelési évi nyitó (október 1-jei) tényleges, a 2014. december 31-ei állapotra becsült adatok, a 2015/2016. nevelési évi becsült adatok alapján, illetve a vezetői órakedvezmény miatti pedagógus többletlétszám, valamint a segítők létszáma a becsült adatok alapján a felmért gyermeklétszám, vezetői órakedvezmény miatti pedagógus többletlétszám, illetve segítők létszáma alapján a 2015. évi bértámogatás és óvodaműködtetési támogatás megalapozása
3. az Ávr. szerint II.3. e tábla 2. pont szerinti gyermeklétszámából a 2014/2015. nevelési évben ténylegesen utaztatott gyermekek, továbbá 2015/2016. nevelési évben az utaztatott gyermekek becsült száma utaztatott gyermekek támogatásának megalapozása
4. az Ávr. szerint III.3. éves becsült ellátotti adatok a III.3. szerinti jogcímek támogatásának megalapozása
5. az Ávr. szerint III.4. a bértámogatás megállapításához az ellátottak éves becsült száma; az intézmény-üzemeltetési támogatáshoz a 2014. évi igénylés, valamint az időarányos teljesítés és a 2015. évi paraméterek figyelembevételével 2015. évre becsült adatok 2015. évi szakmai dolgozók bértámogatása és az intézmény-üzemeltetési támogatás megalapozása
6. az Ávr. szerint III.5. a bértámogatás megállapításához az éves becsült ellátotti adatok és feladatellátási helyek száma; az üzemeltetési támogatás megállapításához a 2015. évi feladatellátás becsült adatai a dolgozók bértámogatása és a gyermekétkeztetési üzemeltetési támogatás megalapozása
7. az Ávr. szerint IV.1.h) 2014. november 17-ei tényadatok a megyei könyvtárral 2014. november
17-éig megállapodást kötő önkormányzatok számának felmérése a megyei jogú városok adatszolgáltatása alapján
8. 2015. február 27. IV.1.i) Az önkormányzat által 2014. évben saját bevételei terhére könyvtári állománygyarapításra fordított összeg A települési önkormányzatok könyvtári célú érdekeltségnövelő támogatásának megalapozása

b) Támogatások évközi módosítása

No. Adatszolgáltatás időpontja Támogatás jogcíme Adatszolgáltatás alapja Finanszírozás kezdő hónapja
1. 2015. május 15. I.2., II.1.,
II.2., II.3.,
III.3., III.4., III.5.
a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz becsült évi mennyisége (m3) módosítható; az óvodások száma, a vezetői órakedvezmény miatti pedagógus többletlétszám, illetve a segítők létszáma, valamint a szociális jogcímek esetében a becsült éves ellátotti adatok módosíthatók; a III.4. és III.5. jogcímnél a becsült éves ellátotti adatok, és az üzemeltetési támogatás megállapításához a 2015. évi feladatellátás becsült adatai módosíthatók I.2. esetében 2015. szeptember;
II.1., II.2., II.3., III.3., III.4.a) és III.5.a) esetében 2015. július; III.4.b) és
III.5.b) esetében 2015. augusztus
2. 2015. október 1. I.2., II.1.,
II.2., II.3., III.3., III.4.a), III.5.a)
a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz becsült évi mennyisége (m3) módosítható; az óvodások száma, a vezetői órakedvezmény miatti pedagógus többletlétszám, illetve a segítők létszáma, valamint szociális és gyermekétkeztetési jogcímek esetében a becsült éves
ellátotti adatok módosíthatók
2015. december

c) A települési önkormányzatok egymás közötti, illetve települési önkormányzaton kívüli (a továbbiakban: körön kívüli) szervezetnek történő feladat-, illetve intézmény átadás-átvétele

No. Adat-szolgáltatás időpontja Támogatás jogcíme Adatszolgáltatás alapja Finanszírozás kezdő hónapja
1. 2015. május 15. II.1., II.2.,
II.3., II.5., III.5.
2015. szeptember 1-jével történő fenntartóváltozás jelzése, az a) pont szerinti felmérés során megadott adatok megbontásával, továbbá a II.5. jogcím esetében a minősített pedagógusok intézményváltásának jelzése 2015. szeptember
III.3., III.4. 2015. július 1-jével történő fenntartó-változás jelzése, az a) pont szerinti felmérés során megadott ellátotti adatok megjelölésével 2015. július;
III.4. esetében 2015. augusztus
2. 2015. október 1. II.5., III.3.,
III.4.a), III.5.a)
2015. december 1-jével történő fenntartóváltozás jelzése, az a) pont szerinti felmérés során megadott adatok megbontásával, továbbá a II.5. jogcím esetében a minősített pedagógusok intézményváltásának jelzése 2015. december

A települési önkormányzat körön kívüli szervezetnek történő átadás-átvétel esetén az átadást, átvételt tanúsító okmányokat a felmérés lezárását követően a Kincstárnak küldi meg. A kérelemhez mellékelni kell az átadó és az átvevő között kötött megállapodást, az átadás-átvételről szóló képviselő-testületi, illetve társulási tanácsi határozat kivonatát, az átvevő feladatellátáshoz szükséges működési engedélyét (szociális ellátások esetében a szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzést igazoló dokumentumot), valamint a feladatot átadó és átvevő nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy az e törvény alapján számára biztosított támogatások igényléséről vagy lemondásáról gondoskodott.

A települési önkormányzatok, a települési, területi nemzetiségi önkormányzatok, az országos nemzetiségi önkormányzatok, a központi költségvetési szervek valamint a nem állami szervezetek közötti feladat-, illetve intézmény átadása-átvétele esetén, amennyiben az intézmény átadás-átvételének időpontja (tényleges átadás-átvétel) nem esik egybe a fenti táblázatban szereplő fenntartóváltási időpontokkal (finanszírozási átadás-átvétel), úgy ezen időpontig az érintett felek a finanszírozást pénzeszköz-átadással, -átvétellel egymás közötti megállapodás útján rendezik. A finanszírozási átadás-átvétel időpontjáig időarányos támogatás abban az esetben illeti meg a feladatot, intézményt átadó települési önkormányzatot, ha a feladatot átvevő az intézmény, szolgáltatás tekintetében a tényleges átadás-átvétel időpontjától kezdve működési engedéllyel (szociális ellátások esetében a szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzést igazoló dokumentummal) rendelkezik. Ellenkező esetben a feladatot, intézményt átadó települési önkormányzat köteles lemondani a tényleges átadás-átvétel időpontjától a finanszírozási átadás-átvétel időpontjáig tartó időszakra jutó időarányos támogatásról.

Az ellátottak arányában kell megosztani:

– a III.4.b) alpont szerinti támogatást az időskorúak átmeneti és tartós, a hajléktalanok tartós bentlakást nyújtó szociális intézményeinek, illetve a gyermekek átmeneti gondozásával kapcsolatos feladatok,

– a III.5.b) alpont szerinti támogatást a gyermekétkeztetési feladat települési önkormányzatok közötti átadás-átvétele esetén.

Ha a települési önkormányzat körön kívüli szervezetnek ad át

– óvodaintézményt, úgy a II.2. és II.3. pontok szerinti,

– III.4. pont szerinti intézményt, úgy a III.4.b) alpont szerinti,

– gyermekétkeztetési feladatot, úgy a III.5.b) alpont szerinti

támogatásról, vagy annak az átadással érintett ellátottakkal arányos, illetve időarányos részéről le kell mondania.

A III.3.ad) alpont szerinti támogatás esetében nincs lehetőség átadás-átvételre. Amennyiben a fenntartó-változás következtében a települési önkormányzat nem, vagy alacsonyabb összegű támogatásra jogosult e jogcímeken, úgy a különbözet lemondásnak minősül.

3. Az I. pont szerinti támogatásra vonatkozó speciális kiegészítő szabályok

a) A I.1.a) alpont szerinti számított alaplétszám számításakor a település típusára, a lakosságszám-kategóriákra és az elismert köztisztviselői létszámra vonatkozó adatokat az alábbi táblázat szerint kell figyelembe venni:

Lakosságszám Elismert köztisztviselői létszám
No. alsó és felső határa minimum maximum
a b c d
A. Községek
A.l. 2 000–3 000 6 8
A.2. 3 001–5 000 8 14
A.3. 5 001–11 000 14 23
B. Városok
B.l. 1 105–5 000 10 19
B.2. 5 001–10 000 19 26
B.3. 10 001–20 000 26 40
B.4. 20 001–34 900 40 58
B.5. 34 901–42 200 58 85
C. Megyei jogú városok
C.1. 34 040–60 000 76 135
C.2. 60 001–100 000 135 200
C.3. 100 001–205 000 200 282
D. Fővárosi kerületek
D.1. 22 281–60 000 64 112
D.2. 60 001–100 000 112 131
D.3. 100 001–134 400 131 157

b) A I.1.a) alpont szerinti jogcímhez kapcsolódó korrekciós tényezők a következők:

ba) közös hivatalt fenntartó önkormányzatok száma és együttes lakosságszáma alapján:

Megnevezés Fenntartó
önkormányzatok együttes lakosságszáma
Fenntartó önkormányzatok száma Korrekciós tényező
ba.l) 3 000 fő alatt 2–5 önkormányzat 0,13
6–7 önkormányzat 0,15
8–9 önkormányzat 0,17
10 vagy több önkormányzat 0,19
3–5 önkormányzat 0,12
ba.2) 3 000–5 000 fő között 6–7 önkormányzat 0,14
8–9 önkormányzat 0,16
10 vagy több önkormányzat 0,18
3–5 önkormányzat 0,06
ba.3) 5 000 fő felett 6–7 önkormányzat 0,08
8–9 önkormányzat 0,10
10 vagy több önkormányzat 0,12

bb) közös hivatalt fenntartó településeken működő nemzetiségi önkormányzatok 2014. december 1-jei állapotnak megfelelő száma alapján (ide nem értve az átalakult nemzetiségi önkormányzatot):

bb.1) 2–3 nemzetiségi önkormányzat: 0,04,

bb.2) 4 vagy több nemzetiségi önkormányzat: 0,07,

bc) közös hivatal székhelye járási székhely önkormányzat: 0,04.

c) Az I.1. jogcím beszámítással csökkentett összegének folyósítására vonatkozó szabályok:

ca) az I.1. jogcím szerinti támogatás beszámítás előtti összegének meghatározásakor 2015. január és február hónapokban az önkormányzatot I.1.a) jogcímen megillető támogatás helyett a Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény (a továbbiakban: 2014. évi költségvetési törvény) 2. melléklet I.1.a) alpontja szerint megállapított támogatást kell figyelembe venni. Az így meghatározott éves támogatás beszámítás utáni összege (a továbbiakban: ideiglenes támogatás) időarányos összegének folyósítása az Ávr.-ben január és február hónapokra meghatározott mértékben és időpontokban történik.

cb) A 2015. március havi nettó finanszírozás keretében egy összegben kell érvényesíteni az I.1. jogcím szerinti támogatás beszámítás utáni, 2015. január és február hónapra jutó arányos összege és az ideiglenes támogatás január és február hónapban folyósított összege közötti különbséget. Ezt követő hónapokban az I.1. jogcím szerinti támogatás időarányos összegének folyósítása a nettó finanszírozás keretében az Ávr.-ben meghatározottak szerint történik.

d) Az I.1. pont szerinti támogatás, valamint a 2014. évi költségvetési törvény 3. melléklet 3. pontja szerinti támogatás elszámolásának államháztartásról szóló jogszabályok szerinti felülvizsgálata során, ahhoz kapcsolódóan a Kincstár betekinthet az önkormányzatnál rendelkezésre álló, adótitkot is tartalmazó okiratokba, dokumentumokba, az idegenforgalmi adó és iparűzési adó bevallásokba.

e) Amennyiben az OSAP I.1.bb)–bd) alpont szerinti támogatást megalapozó adatok magasabbak, mint az ezen időpont szerinti tényleges adatok, úgy az OSAP adatszolgáltatás – 2015. június 30-áig történő – javítása alapján az I.1. bb)–bd) alpontokhoz kapcsolódó támogatásokban történő változások finanszírozása augusztus hónaptól történik.

f) Az I.1.b) alpont szerinti támogatások megállapításakor a kiválással érintett önkormányzatnak a FÖMI határadatbázis I.1.ba) alpont szerinti és az OSAP I.1.bb)–bd) alpont szerinti adatait lakosságarányosan meg kell osztani a 2014. évben megalakult önkormányzattal.

g) Az I.1.e) alpont szerinti támogatás megállapításakor a kiválással érintett önkormányzat 2013. évi idegenforgalmi adóbevételének tényadatát lakosságarányosan meg kell osztani a 2014. évben megalakult önkormányzattal.

h) Az I. pontban szereplő támogatásokra vonatkozó felhasználási szabályok:

ha) Az I.1.a)–e) alpontok szerinti támogatások e melléklet V. pontja szerinti Beszámítással csökkentett, kiegészítéssel növelt együttes összege kizárólag az igazgatással, település-üzemeltetéssel és egyéb önkormányzati feladatokkal kapcsolatos működési kiadásokra, illetve turisztikai kiadásokra használható fel.

Turisztikai kiadások alatt különösen a turisztikai fejlesztések, helyi/térségi turisztikai desztinációs menedzsment szervezetnek működésre és fejlesztésre történő forrásátadás, a település közigazgatási területén található turisztikai vonzerőkkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos marketing kiadások (kutatás, promóció, oktatás), turisztikai vonzerővel bíró rendezvényekkel, garantált programokkal kapcsolatos költségek, műemlékek turisztikai célú felújítása, látogathatóvá tétele, továbbá a turizmus által érintett területek, a turisztikai vonzerők és szolgáltató helyek környezetében infrastrukturális (utak, parkolók, turisztikai információs táblák, kerékpárutak, jelzett turistaútvonalak) és városképi (zöldfelületek, díszkivilágítás, díszburkolat) elemek létesítése, karbantartása, fenntartása ismerhető el.

hb) Az I.2. pont szerinti támogatás kizárólag a támogatás céljának megfelelően, a lakossági ráfordítások (díjak) csökkentésére fordítható. A támogatás szempontjából kizárólag a „Szennyvíz gyűjtése, tisztítása és elhelyezése”, valamint a „Szennyvíziszap kezelése, ártalmatlanítása” kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe.

hc) Az I.3., I.5. és I.6. pontok szerinti támogatások az adott pontban leírtak szerint használható fel.

hd) Az I.4. pont szerinti támogatás a határátkelőhely tisztántartása, megközelíthetősége érdekében felmerülő működési célú kiadásokra használható fel, a személyi jellegű kiadások kivételével. A támogatás szempontjából kizárólag a „Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása”, valamint a „Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások” kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe.

4. A II. pont szerinti támogatásra vonatkozó speciális kiegészítő szabályok

a) Az óvodapedagógusok, és óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők bértámogatása az alábbi adatszolgáltatások, nevelés-szervezési paraméterek és számítások figyelembevételével történik.

aa) Nevelési-szervezési paraméterek:

Foglalkozás-szervezés Gyermekek heti foglalkoztatási időkerete Csoport átlaglétszám Óvodapedagógus kötött munkaidő Intézménytípus-
együttható
1 2 3 4 5
gyermekek nevelése a napi
8 órát nem éri el
30,5 20 32 0,85
gyermekek nevelése a napi
8 órát eléri vagy meghaladja
61,0 20 32 0,85

A gyermekeket aszerint kell a megfelelő csoportban figyelembe venni, hogy a gyermek havonta átlagosan hány órát tartózkodik az óvodában.

ab) Vezetői órakedvezmény miatti pedagógus többletlétszám számítása

2014/2015. nevelési évre:

2015/2016. nevelési évre:

ahol:

Vk1; Vk2 = a 2014/2015., illetve a 2015/2016. nevelési évben a vezetői órakedvezményből adódó létszámtöbblet,

V1; V2 = a Nkt. 1. melléklete szerinti vezetők kötelező létszáma, de legfeljebb

– 2015. év első 8 hónapjában a 2014/2015. nevelési évi nyitó (októberi 1-jei) köznevelési statisztika szerint ténylegesen foglalkoztatott,

– 2015. év utolsó 4 hónapjában a 2015/2016. nevelési évi nyitó (októberi 1-jei) köznevelési statisztikai állapotra becsült

vezetői létszám.

Az év végi elszámolás mindkét nevelési év tekintetében a köznevelési statisztikában szerepeltetett vezetői létszám alapján történik.

Vi1; Vi2 = a V1 és V2 vezetői létszámra – a Nkt. 5. mellékletében – megállapított kötelező nevelési óraszámának, óvodai foglalkozásai számának összege.

b) A Nkt. szerint létrehozott óvoda-bölcsőde többcélú intézmény esetében a II.1.-II.3. alpontok szerinti támogatásokat kizárólag az óvoda intézményegységre vonatkozó létszámadatok alapján kell megállapítani.

c) A II. pont szerinti támogatásokra vonatkozó felhasználási szabályok

A II.1.-II.3. és II.5. pontok szerinti támogatások kizárólag a támogatással érintett óvodaintézmények működési és felhalmozási kiadásaira, valamint az óvodai nevelésben részt vevő gyermekek étkeztetési kiadásaira használhatók fel. A támogatás szempontjából kizárólag a „Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai”, a „Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai feladatai”, a „Nemzetiségi óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai”, az „Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai”, valamint a „Gyermekétkeztetés” kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe.

5. A III. pont szerinti támogatásra vonatkozó speciális kiegészítő szabályok

a) Gondozási nap: egy ellátott egy napi intézményi ellátása (idős és hajléktalan személyeket ellátó tartós és átmeneti szociális intézményben, valamint gyermekek átmeneti gondozását biztosító intézményben), amely az intézménybe történő felvétel napjával kezdődik és annak végleges elhagyásával fejeződik be. A gondozási napok számításánál az ideiglenesen – egészségügyi vagy egyéb okból – távollévőket is figyelembe kell venni. Az intézményi jogviszony egy év folyamatos távollét esetén megszűnik.

b) A települési önkormányzatok kötelező feladatainak a Szoctv. 120–122. §-a, illetve a Gyvt. 97. §-a szerinti ellátási szerződés, illetve az önkormányzatok egymás közötti, a Mötv. 41. § (6) bekezdése alapján kötött szerződés keretében történő ellátása esetén a támogatás igénylésére a szolgáltatás, illetve az intézmény szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett fenntartója jogosult. E szabály alól kivételt képez a III.3.a) alpont szerinti jogcím, amely esetében – szerződés esetén is – az a települési önkormányzat jogosult a támogatás igénylésére, amely számára szerződés alapján más önkormányzat vagy fenntartó biztosítja az ellátást.

c) A III.2. pont szerinti támogatás megállapításakor a kiválással érintett önkormányzatnak járó támogatást lakosságarányosan meg kell osztani a 2014. évben megalakult önkormányzattal.

d) A III.3. és III.4. pontokban szereplő támogatásokat azok a települési önkormányzatok vehetik igénybe, amelyek

– az adott szociális szolgáltatás, illetve gyermekjóléti szolgáltató tevékenység tekintetében a szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzésre kerültek, és

– a Szoctv. 58/A. §-a, illetve a Gyvt. 145. §-a alapján az adott szociális, gyermekjóléti szolgáltatóra, intézményre, hálózatra, ellátotti létszámra, férőhelyszámra befogadást nyertek, vagy a támogatásra befogadás nélkül is jogosultak.

e) A Mötv. szerinti társulás keretében történő működtetés esetén

– a III.3.a) alpont szerinti támogatás összegének számításánál a társult települések összlakosságszámát kell figyelembe venni,

– a III.3.b) alpont alatti támogatás akkor vehető igénybe, ha a társult települések lakosságszáma együttesen meghaladja a 40 000 főt.

f) A III.3. pont szerinti feladatok esetében a társulásoknak járó magasabb támogatás akkor igényelhető, ha

– a feladat ellátásáról a Mötv. szerinti önkormányzati társulás saját fenntartású intézménye, szolgáltatója útján gondoskodik, és

– a feladat ellátásában részt vevő települési önkormányzatok önállóan az adott feladat ellátását nem biztosítják, az adott feladat tekintetében nincs szolgáltatójuk, intézményük bejegyezve a szolgáltatói nyilvántartásba, valamint

– a társult és ellátott települési önkormányzatok lakosságszáma

= az a), c)–d), és f)–i) alpontok szerinti feladatok esetében együttesen legalább 3 000 fő,

= a jb)–k) alpontok szerinti feladatok esetében együttesen legalább 5 000 fő,

– az adott feladathoz járó alaptámogatás igénylésére az önkormányzat jogosult.

Egy települési önkormányzat ugyanazon feladat ellátása tekintetében a támogatás szempontjából kizárólag egy társulásban vehető figyelembe.

g) A III.3. és III.4. pontokban szereplő támogatások igénybevételének feltétele az ellátott adatainak – a Szoctv. 20/C. § (1)–(4) bekezdései, illetve a Gyvt. 139. § (2) és (3) bekezdései szerinti – nyilvántartásba vétele, valamint a külön jogszabály szerinti időszakos jelentési kötelezettség teljesítése. A támogatás igénybevételére a fenntartó attól az időponttól jogosult, amikor a nyilvántartásba vettek ellátását az időszakos jelentés szerint ténylegesen megkezdte. Ha a települési önkormányzatok egymás közötti és körön kívüli feladat-, illetve intézmény átadása-átvétele következtében az érintett felek a finanszírozást – a Kiegészítő szabályok 2.c) alpontja szerint – pénzeszköz-átadással, -átvétellel egymás közötti megállapodás útján rendezik, úgy a nyilvántartásba vétel és az időszakos jelentési kötelezettség teljesítése az átvevő fenntartó tekintetében vizsgálandó.

h) A III.3. és III.4. pontokban szereplő támogatások teljes összege abban az esetben jár, ha a szolgáltatás, intézmény a tárgyév egészében szerepel a szolgáltatói nyilvántartásban.

Amennyiben a III.3. és III.4. pontok szerinti szolgáltatás, intézmény nem egész évben működik, a támogatás a működés megkezdését követő hónap 1-jétől, illetve megszűnése hónapjának utolsó napjáig időarányosan jár. Amennyiben a szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzés adott hónap első napjától érvényes, és a szolgáltatás, intézmény ezen időponttól jogszerűen működik, e hónapra a támogatás igénybe vehető.

i) A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások egyidejű igénybevételére vonatkozó szabályok:

ia) Ha az ellátott ugyanazon a napon több szolgáltatótól, intézménytől, hálózattól, illetve székhelytől, telephelytől (a továbbiakban együtt: engedélyes) is ugyanabban – a III.3. b)–d) és f)–k) pontjai szerint támogatott és a Szoctv. 20/C. § (2) bekezdésének és a Gyvt. 139. § (3) bekezdésének hatálya alá nem tartozó (e melléklet alkalmazása során a továbbiakban: adatszolgáltatási kötelezettséggel járó és támogatott) – a szociális vagy gyermekjóléti szolgáltatásban részesül, a támogatás szempontjából az adott napon ellátottként csak annál az engedélyesnél vehető figyelembe, amelyik az ellátottról előbb teljesítette a g) alpont szerinti időszakos jelentést.

ib) Az ia) alpont szerinti rendelkezést kell alkalmazni akkor is, ha az ellátott ugyanazon a napon több, adatszolgáltatási kötelezettséggel járó és támogatott gyermekek átmeneti gondozásába tartozó ellátásban részesül.

ic) Ha az ellátott ugyanazon a napon több engedélyestől részesül hajléktalan személyek nappali ellátásában, a támogatás szempontjából az ellátott valamennyi engedélyesnél figyelembe vehető.

id) Szociális étkeztetés esetén – a népkonyha kivételével – a támogatás szempontjából nem vehető figyelembe az ellátott arra a napra, amelyen

ida) a demens személy időskorúak nappali ellátásában,

idb) fogyatékos személyek nappali ellátásában,

idc) pszichiátriai betegek nappali ellátásában,

idd) szenvedélybetegek nappali ellátásában vagy

ide) hajléktalan személyek nappali ellátásában

is részesül.

ie) Házi segítségnyújtás esetén a támogatás szempontjából nem vehető figyelembe az ellátott arra a napra, amelyen nappali ellátásban is részesül.

if) Adatszolgáltatási kötelezettséggel járó és támogatott szociális alapszolgáltatás esetén a támogatás szempontjából nem vehető figyelembe az ellátott arra a napra, amelyen adatszolgáltatási kötelezettséggel járó és támogatott gyermekjóléti alapellátásban, gyermekvédelmi szakellátásban vagy szociális szakosított ellátásban is részesül, az ig) alpontban foglalt kivételekkel.

ig) Hajléktalan személyek nappali ellátása esetén a támogatás szempontjából figyelembe kell venni az ellátottat, ha ugyanazon a napon éjjeli menedékhelyen vagy hajléktalan személyek átmeneti szállásán bentlakásos szociális intézményi ellátásban is részesül.

ih) Családi gyermekfelügyelet esetén a támogatás szempontjából nem vehető figyelembe az ellátott arra a napra, amelyen bölcsődei ellátásban, hetes bölcsődei ellátásban vagy családi napközi ellátásban is részesül.

ii) Családi napközi esetén a támogatás szempontjából nem vehető figyelembe az ellátott arra a napra, amelyen bölcsődei ellátásban vagy hetes bölcsődei ellátásban is részesül.

ij) Bölcsődei ellátás esetén a támogatás szempontjából nem vehető figyelembe az ellátott arra a napra, amelyen hetes bölcsődei ellátásban is részesül.

ik) Hetes bölcsődei ellátás esetén a támogatás szempontjából nem vehető figyelembe az ellátott arra a napra, amelyen gyermekek átmeneti otthonában vagy családok átmeneti otthonában nyújtott átmeneti gondozásban, vagy helyettes szülői ellátásban is részesül.

il) Adatszolgáltatási kötelezettséggel járó és támogatott gyermekjóléti alapellátás esetén a támogatás szempontjából nem vehető figyelembe az ellátott arra a napra, amelyen adatszolgáltatási kötelezettséggel járó és támogatott szociális szakosított ellátásban vagy a Gyvt. 139. § (3) bekezdésének hatálya alá nem tartozó gyermekvédelmi szakellátásban is részesül, az im) alpontban foglalt kivételekkel.

im) Bölcsődei ellátás és családi napközi ellátás esetén a támogatás szempontjából figyelembe kell venni az ellátottat, ha ugyanazon a napon otthont nyújtó ellátásban is részesül.

in) Ugyanarra a napra ugyanazon ellátott a támogatás szempontjából nem vehető figyelembe több, adatszolgáltatási kötelezettséggel járó és támogatott szociális szakosított ellátás esetén.

j) A III.3.ja) alpont esetében

ja) a bölcsődébe beíratottnak az a gyermek minősül, akit az intézménybe felvettek, beírattak és megjelenik a napi nyilvántartási rendszerben;

jb) a nevelés nélküli munkanapon, valamint a nyári zárvatartás idején az ügyeletet biztosító intézményben kell jelenteni az áthelyezett, beíratott gyermeket (továbbiakban: ügyeletes ellátás). Abban a hónapban, amikor a beíratott gyermek ügyeletes ellátást is igénybe vesz, – a III.3.ja) alpontban előírt legfeljebb 10 napos hiányzási határérték szempontjából – a beíratása szerinti és az ügyeletes intézmény szerinti hiányzási napokat egybe kell számítani. Az ügyeletet biztosító intézményben a gyermekek létszáma egyetlen napon sem haladhatja meg a szolgáltatói nyilvántartásban szereplő férőhelyszám 120%-át;

jc) amennyiben a gyermek az intézményben nem egész hónapra jelenik meg beíratottként, akkor a támogatás – III.3.ja) alpontban előírt legfeljebb 10 napos hiányzási határérték figyelmen kívül hagyásával – a ténylegesen igénybe vett napok száma alapján jár, feltéve, hogy ezeken a napokon a gyermek jogviszonyban is állt az intézménnyel.

k) A nappali, illetve a bentlakásos intézményi ellátást nyújtó intézményekben – kivéve a hajléktalanok nappali intézményét – a Szoctv. 92/K. § (5)–(6) bekezdései alapján az ellátottak száma egyetlen napon sem haladhatja meg:

– nappali intézmény esetén – a nappali melegedő kivételével – a szolgáltatói nyilvántartásban meghatározott férőhelyszám 110%-át,

– bentlakásos intézmény esetén a szolgáltatói nyilvántartásban meghatározott férőhelyszám 105%-át,

éves átlagban pedig a férőhelyszám 100%-át.

Házi segítségnyújtás esetében az ellátottak száma egyetlen napon sem haladhatja meg a szolgáltatói nyilvántartásban meghatározott ellátotti létszám 110%-át, éves átlagban pedig annak 100%-át.

l) A III.4.a) alpontban a segítő munkatársak, illetve a III.4.b) alpontban az elismert intézményvezető létszámának meghatározása az alábbi paraméterek figyelembevételével történik:

Megnevezés Finanszírozás szempontjából elismert létszám
Intézményvezető/Szakmai vezető 1 fő
Segítő: 4 ellátottra 1 fő
– időskorúak átmeneti és tartós, valamint hajléktalan személyek tartós bentlakásos ellátása esetén: a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet 2. számú melléklete szerint az adott ellátásra vonatkozó, kötelező létszámnormában szereplő munkakörök (intézményvezető kivételével)
– gyermekek átmeneti gondozása esetén: a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 1. számú melléklete szerint az adott ellátásra vonatkozó, kötelező létszámnormában szereplő munkakörök (intézményvezető/szakmai vezető kivételével)

m) Amennyiben a III.4. pont szerinti szociális szakosított ellátást, gyermekek átmeneti gondozását biztosító intézmény egyéb ellátotti csoportokról – pl. fogyatékos személyekről, pszichiátriai és szenvedélybetegségben szenvedőkről, gyermekvédelmi szakellátásban részesülőkről – is gondoskodik, úgy az intézmény-üzemeltetési támogatáshoz az intézményüzemeltetési kiadást meg kell osztani, és az adatszolgáltatás során kizárólag az időskorúak átmeneti és tartós, a hajléktalan személyek tartós bentlakásos ellátásának, illetve a gyermekek átmeneti gondozásának adatait lehet szerepeltetni.

n) A III.5. pont szempontjából az óvodai, iskolai, kollégiumi és externátusi étkeztetést igénybe vevő gyermekek, tanulók 2015. évi becsült átlaglétszáma és az étkezési napok száma alapján tervezhető, illetve igényelhető. Az étkeztetésben részt vevők számának megállapításánál egy fő – függetlenül attól, hogy többszöri étkezésben is részt vesz – csak egy létszámként és egy intézménynél szerepelhet. Az igényjogosultság szempontjából egy fő létszámnak az a gyermek, tanuló számít, akinek naponta legalább a déli, többfogásos, meleg főétkezés biztosított. Az elszámolás dokumentuma az élelmezési nyilvántartás illetve térítési díj-kedvezményre való jogosultság esetén az azt alátámasztó irat is.

Az étkezésben részt vevők naptári évre, naponként összesített éves létszámát el kell osztani óvodai étkeztetés esetén 220 nappal, kollégiumi, externátusi étkeztetés esetén 200 nappal, iskolai étkeztetés esetén 185 nappal. A nyári szünidőben szervezett napközi ellátáshoz (üdültetéshez, táboroztatáshoz, egyéb szabadidős programhoz) kapcsolódóan biztosított szervezett étkeztetésben részt vevők létszáma az előbbi számításokban nem vehető figyelembe.

A Gyvt. alapján szervezett, a települési önkormányzat által fenntartott (napos, hetes) bölcsődében elhelyezett gyermekek esetében a gyermekétkeztetésben ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült számának figyelembevételével meghatározott gondozási napok száma osztva 235-tel, elszámolásnál a havi jelentőlapok szerinti, naponta ténylegesen ellátásban részesülő gyermekek száma alapján összesített éves gondozási napok száma osztva 235-tel.

A települési önkormányzat által fenntartott fogyatékos személyek nappali intézményében elhelyezett gyermekek étkeztetése esetén az ellátottak számának meghatározása: tervezéskor az ellátottak éves becsült száma, elszámolásnál a nappali ellátásban részesülők látogatási és eseménynaplója alapján naponta összesített ellátottak száma – a heti 6, illetve heti 7 napos nyitva tartással működő intézmények a 6, illetve 7 nap alapul vételével – osztva 251-gyel. Nem vehetők figyelembe a kizárólag étkezésben részesülők.

o) A III. pont szerinti támogatásokra vonatkozó felhasználási szabályok

A támogatások kizárólag a támogatás céljaként meghatározott feladatokra használhatók fel, a következők mellett:

oa) a III.1. pont szerinti támogatás kizárólag az abban meghatározott célokra fordítható. A támogatás szempontjából kizárólag az egységes rovatrend „Ellátottak pénzbeli juttatásai” megfelelő rovatain elszámolt kiadások vehetők figyelembe,

ob) a III.2. pont szerinti támogatás a III.1. pontban szereplő ellátások önrészére, a III.3. és III.5. pontok szerinti feladatokra, a közfoglalkoztatási feladatok egyéb állami támogatással nem fedezett részére, a gyermekétkeztetés térítési díjának szociális alapon történő egyedi mérséklésére vagy elengedésére, az önkormányzati helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátások nyújtására, valamint az állampolgárok lakáshoz jutásának települési önkormányzatok általi, szociális alapon történő támogatására használható. A támogatás szempontjából kizárólag az „Ellátottak pénzbeli juttatásai” megfelelő rovatain, illetve a „Rövid időtartamú közfoglalkoztatás”, a „Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás”, a „Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás”, a „Közfoglalkoztatás mobilitását szolgáló támogatás (közhasznú kölcsönző részére)”, az „Országos közfoglalkoztatási program”, a „Közfoglalkoztatási mintaprogram”, a „Lakáshoz jutást segítő támogatások”, a „Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése”, a „Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások” kormányzati funkciókon, valamint az oc) és oe) pontokban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe,

oc) a III.3.a)–k) alpontok között átcsoportosítás hajtható végre. A támogatás szempontjából kizárólag a „Családsegítés”, a „Gyermekjóléti szolgáltatások”, a „Szociális étkeztetés”, a „Házi segítségnyújtás”, a „Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás”, az „Idősek, demens betegek nappali ellátása”, a „Fogyatékossággal élők nappali ellátása”, a „Pszichiátriai betegek nappali ellátása”, a „Szenvedélybetegek nappali ellátása”, a „Hajléktalanok nappali ellátása”, a „Gyermekek napközbeni ellátása”, a „Hajléktalanok átmeneti ellátása” kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe,

od) a III.4. pont szerinti támogatás a támogatással érintett intézmények szakmai dolgozóinak béreire, valamint a III.4.b) alpont szerinti útmutatóban szereplő működési és felújítási kiadásokra fordítható, azzal, hogy a III.4.a) és III.4.b) alpontok között átcsoportosítás hajtható végre. E támogatást az önkormányzat a családok átmeneti otthonából év közben kikerülők otthontalanságának megszüntetéséhez is felhasználhatja. A támogatás szempontjából kizárólag a „Gyermekek átmeneti ellátása”, az „Időskorúak, demens betegek tartós bentlakásos ellátása”, „Hajléktalanok tartós bentlakásos ellátása” kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe,

oe) a III.5. pont szerinti támogatás kizárólag az étkeztetés teljes önköltségére (annak megszervezésével összefüggő valamennyi költségre, ideértve a felhalmozási jellegű kiadásokat is) számolható el, azzal, hogy a III.5.a) és III.5.b) alpontok szerinti támogatások egymás között átcsoportosíthatók. A támogatás szempontjából kizárólag a „Gyermekétkeztetés” kormányzati funkción elszámolt kiadások vehetők figyelembe.

of) a III.6. pont szerinti támogatást a települési önkormányzat kizárólag a 2015. évi január-december hónapokban kifizetendő ágazati pótlékra és annak közterheire használhatja fel.

6. A IV. pont szerinti támogatásra vonatkozó speciális kiegészítő szabályok

a) A IV.1.a) alpont szerinti támogatás jogszerű felhasználásának feltétele, hogy a megyei hatókörű városi múzeumot fenntartó települési önkormányzat költségvetési rendeletében saját bevételei terhére kiegészítő hozzájárulást biztosítson a múzeumi feladatok ellátásához.

A támogatás felhasználását a Kult. tv. 45. § (5) bekezdés d) pontja szerinti beszámolóban is szerepeltetni szükséges.

b) A IV.1.b) alpont szerinti támogatás felhasználását a Kult. tv. 68. § (3) bekezdés d) pontja szerinti beszámolóban is szerepeltetni szükséges.

A támogatás jogszerű felhasználásának feltétele, hogy a megyei könyvtárat fenntartó települési önkormányzat költségvetési rendeletében saját bevételei terhére kiegészítő hozzájárulást biztosítson a városi könyvtári feladatok ellátásához.

c) A IV.1.d) alpont szerinti támogatás jogszerű felhasználásának feltétele, hogy a települési önkormányzat biztosítsa

– a nyilvános könyvtár, könyvtári szolgáltató hely és a közművelődési intézmény, közösségi színtér nyitva tartását a hét valamely szabadnapján vagy munkaszüneti napján is,

– a közművelődési intézmény nyitva tartását hetente legalább egy alkalommal 21 óráig,

– a közösségi színtér nyitva tartását havonta legalább egy alkalommal 21 óráig.

d) A IV.1.a), d), h) és i) alpontok szerinti támogatások felhasználásáról az önkormányzat 2016. február 29-éig adatszolgáltatást köteles teljesíteni, amelynek formáját, tartalmát és rendjét a kultúráért felelős miniszter által kiadott Útmutató rögzíti.

e) A IV. pont szerinti támogatásokra vonatkozó felhasználási szabályok

A támogatások kizárólag a támogatás céljaként meghatározott feladatokra használhatók fel, a következők mellett:

ea) A IV.1.a) és IV.1.e) alpontok szerinti támogatások szempontjából kizárólag a „Múzeumi gyűjteményi tevékenység”, a „Múzeumi tudományos feldolgozó és publikációs tevékenység”, a „Múzeumi kiállítási tevékenység”, valamint a „Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység” kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe.

eb) A IV. 1. a) alpont szerinti támogatás legalább 20%-át a Kult. tv. 45/A. § (2) bekezdés b) pont bh) alpontjában meghatározott feladatok ellátása érdekében a következő tevékenységekre kell fordítani:

− módszertani műhelygyakorlat megszervezésére legalább évente kétszer

= restaurálási és műtárgyvédelmi tevékenység körében gyakorlati bemutatóval egybekötve,

= szakáganként gyűjteménykezelési, nyilvántartási, gyűjtemény-feldolgozási, különösen digitalizálási tevékenység témakörben,

= múzeumpedagógia területén óvodapedagógusoknak és pedagógusoknak a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megyeközponti tankerületével egyeztetett tematika alapján, a kerettantervi kapcsolódások bemutatása érdekében,

− a múzeum felsőfokú végzettségű, a Múzeumi Állományvédelmi Bizottság éves akkreditált továbbképzését elvégzett állományvédelmi felelőse helyszíni bejárására a megye területén lévő muzeális intézményekbe legalább évente egyszer, valamint

− a múzeum két szakmai munkakört betöltő munkatársának beiskolázására legalább 30 órás, a miniszter által akkreditált vagy az Országos Képzési Jegyzékben szereplő képzésre, vagy legalább 30 órás képzés megtartására a módszertani műhelygyakorlattal érintett tevékenységek valamelyikéhez kapcsolódva.

A fentiekről készített költségkalkulációt a Kult. tv. 45. § (5) bekezdés e) pontja szerinti feladatalapú költségvetés részeként – legkésőbb 2015. március 31-éig – az önkormányzat megküldi a kultúráért felelős miniszter részére.

ec) A IV.1.b) alpont szerinti támogatás a Kult. tv. 66. §-ában foglalt feladatok megvalósításához kapcsolódó személyi juttatások és azok járulékai, dologi kiadások és felhalmozási kiadások finanszírozására használható fel. A támogatás terhére elszámolhatóak a könyvtári szakpolitikai programok területi szintű koordinációjának és megvalósításának kiadásai is.

A támogatás szempontjából kizárólag a „Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása”, a „Könyvtári állomány feltárása, megőrzése és védelme”, valamint a „Könyvtári szolgáltatások” kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe.

A támogatás legalább 10%-át könyvtári dokumentum vásárlására kell fordítani, ideértve a nemzetiségi nyelvű könyvtári dokumentumok beszerzését is.

A támogatásból biztosítani kell továbbá legalább

− egy fő szakmai munkakörben foglalkoztatott könyvtáros szakmai továbbképzését, továbbá

− évente egy alkalommal a megye könyvtárosai számára a könyvtári szolgáltatások megvalósításával kapcsolatos információs szakmai műhelynap megszervezését.

ed) A IV.1.c) és IV.1.g) alpontok szerinti támogatások szempontjából kizárólag a „Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése”, a „Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása”, a „Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek”, valamint a „Közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés” kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe.

ee) A IV.1.d) alpont szerinti támogatásra vonatkozó szabályok:

eea) a támogatás szempontjából kizárólag az ec) és ed) pontokban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe,

eeb) a támogatás legalább 10%-át közművelődési intézmény, közösségi színtér működtetésére kell felhasználni,

eec) a Kult. tv. 64. § (2) bekezdés a) pontja alapján a nyilvános könyvtárat fenntartó önkormányzatnak a támogatás legalább 10%-át könyvtári dokumentum vásárlására kell felhasználnia,

eed) az 1200 fő és az alatti lakosságszámú önkormányzatnak a támogatás legalább 15%-át könyvtári szolgáltatásokhoz szükséges infrastruktúra megújítására és a Kult. tv. 76. § (2) bekezdés e) pontjában foglalt közművelődési tevékenységhez kapcsolódó kiadásokra kell felhasználnia.

ef) A IV.1.f) alpont szerinti támogatásra vonatkozó szabályok:

efa) a támogatás szempontjából kizárólag az ea), ec) és ed) pontokban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe,

efb) Budapest Főváros Önkormányzatának a támogatást a Budapesti Művelődési Központ, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és a Budapesti Történeti Múzeum működésének és feladatellátásának biztosításához kapcsolódó működési és felhalmozási kiadásokra kell felhasználnia,

efc) a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárra jutó támogatás legalább 10%-át könyvtári dokumentum vásárlására, további legalább 10%-át módszertani szakirányítási feladat ellátására kell fordítani. A támogatásból biztosítani kell továbbá legalább egy fő szakmai munkakörben foglalkoztatott könyvtáros szakmai továbbképzését.

eg) A IV.1.h) alpont szerinti támogatásra vonatkozó szabályok:

ega) a támogatás szempontjából kizárólag az ec) pontban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe,

egb) a támogatást az 5000 főnél kisebb lakosságszámmal rendelkező települési önkormányzat által a megyei könyvtárral kötött kistelepülési megállapodás alapján igénybe vett, a Könyvtári Szolgáltató Rendszer (a továbbiakban: KSZR) által nyújtott szolgáltatások teljesítéséhez kapcsolódó kiadásokra lehet felhasználni,

egc) ha a megyei könyvtár a KSZR szolgáltatás megszervezéséhez megállapodást köt a városi könyvtárral, a városi könyvtár által ellátott feladatok költségeinek fedezetéről e támogatás keretei között a megyei könyvtár gondoskodik.

eh) A IV.1.i) alpont szerinti támogatásra vonatkozó szabályok:

eha) a támogatás szempontjából kizárólag az ec) pontban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe,

ehb) a nyilvános könyvtár technikai, informatikai, műszaki eszközeinek, berendezési tárgyainak gyarapítására fordított összeg a támogatás 30%-át nem haladhatja meg.

ei) A IV.2.a) alpont szerinti támogatás szempontjából kizárólag a „Színházak tevékenysége” kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe.

ej) A IV.2.b) és IV.2.c) alpontok szerinti támogatások szempontjából kizárólag a „Művészeti tevékenységek (kivéve: színház)” kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe.

3. melléklet a 2014. évi C. törvényhez

A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai

I. Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatásai

1. Lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása
Előirányzat: 4 500,0 millió forint

Az előirányzat azon települési önkormányzat támogatására szolgál, amelynek az önkormányzati, az állami és egyéb szolgáltatók által végzett lakossági közműves ivóvízellátás és szennyvízszolgáltatás, valamint a más vízközmű társaságtól vásárolt, illetve átvett lakossági célú ivóvíz ráfordításai magasak.

A támogatást a települési önkormányzatok pályázati úton igényelhetik. A támogatás elosztása a pályázók között a tárgyévet megelőző egyéves időszak lakossági fogyasztásának mennyisége, az ebben várható változások és a szolgáltatás tényleges, illetve várható ráfordításai figyelembevételével történik. A támogatás településenkénti összegének megállapítása során figyelembe kell venni az adott önkormányzat lakosainak szociális helyzetét is.

Az előirányzat szolgál részbeni fedezetül az egészséges ivóvízzel való ellátás ideiglenes módozatai ráfordításainak támogatására is azon települési önkormányzatok esetén, amelyek az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat határozata alapján kötelesek a településen élők részére az egészséges ivóvizet zacskós vagy palackos kiszerelésben, illetve tartálykocsis szállítással biztosítani.

A támogatásról tárcaközi bizottság javaslata alapján a vízgazdálkodásért felelős miniszter dönt. A vissza nem térítendő támogatás folyósítása előfinanszírozás keretében, egy összegben történik, felhasználásának határideje tárgyév december 31-e.

2. Helyi szervezési intézkedésekhez kapcsolódó többletkiadások támogatása
Előirányzat: 1 200,0 millió forint

A központi költségvetés hozzájárulást biztosít a települési önkormányzatnak az általa fenntartott intézményben biztosított feladatellátás ésszerű megszervezése folytán felszabaduló létszám miatti, 2014. szeptember 30. napját követően hozott döntéseikhez kapcsolódó 2014. és 2015. években esedékes jogszabályi kötelezettségeik teljesítéséhez.

A támogatás feltétele, hogy a települési önkormányzati, illetve társulási szintű létszámcsökkentéssel kapcsolatban meghozott döntés egyidejűleg az álláshely megszüntetését is jelentse. További feltétel, hogy a megszüntetett álláshely legalább öt évig nem állítható vissza, kivéve, ha jogszabályból (ide nem értve a települési önkormányzat rendeletét, illetve a társulás határozatát) adódó többletfeladatok ezt indokolttá teszik. Támogatásra csak az az önkormányzat jogosult, amely saját forrásból a jogszabályban meghatározott juttatásokat nem képes teljesíteni.

A pályázat benyújtása három ütemben történik: I. ütem 2015. április 10., II. ütem 2015. július 10. és III. ütem 2015. szeptember 25.

A támogatásról tárcaközi bizottság javaslata alapján a helyi önkormányzatokért felelős miniszter dönt.

A 2015. évben megítélt vissza nem térítendő támogatás folyósítása:

a) az önkormányzat által 2015. évben teljesítendő jogszabályi kötelezettség kifizetéséhez az I. ütemben a 2015. július, a II. ütemben a 2015. október, a III. ütemben a 2015. december havi nettó finanszírozás keretében, előfinanszírozás formájában, egy összegben,

b) a 2016. évre áthúzódó fizetési kötelezettség esetén 2016. évben, teljesítésarányosan, felhasználása a folyósítás évében december 31-éig történik.

Az előirányzat fedezetet nyújt továbbá

– a helyi szervezési intézkedésekhez kapcsolódó többletkiadások támogatása jogcímen az előző években jóváhagyott, tárgyévre áthúzódó, valamint a tárgyévben jóváhagyott kötelezettségvállalások, valamint

– a prémiumévek programról és a különleges foglalkoztatási állományról szóló 2004. évi CXXII. törvény szerinti munkáltatói kifizetések forrására.

3. Gyermekszegénység elleni program keretében nyári étkeztetés biztosítása
Előirányzat: 3 000,0 millió forint

Az előirányzat a rászoruló gyermekek nyári étkeztetését biztosító települési önkormányzatok feladatellátásának pályázati úton történő támogatására szolgál. Pályázatot az a települési önkormányzat nyújthat be, amely vállalja, hogy a nyári időszakban a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek számára étkeztetést biztosít.

A támogatásról a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter dönt.

A vissza nem térítendő támogatás folyósítása előfinanszírozás keretében, egy összegben történik. Amennyiben az előirányzat a pályázat keretében nem kerül teljes egészében felhasználásra, illetve év közben a megállapított támogatásokból legkésőbb 2015. szeptember 30-áig visszafizetés történik, az így keletkezett maradvány azon települési önkormányzatok egyösszegű támogatására fordítható, amelyek saját forrás felhasználásával szervezték meg a nyári gyermekétkeztetést.

A támogatás felhasználásának határideje tárgyév december 31-e.

4. A kötelezően ellátandó helyi közösségi közlekedési feladat támogatása
Előirányzat: 24 000,0 millió forint

Az előirányzat a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 4. § (4) bekezdés c) pontja szerinti, a Budapest Főváros Önkormányzata által kötelezően ellátandó feladatok támogatására szolgál. A támogatás a fővárosi helyi közösségi közlekedés 2015. évi működésének támogatására fordítható.

A támogatás nem haladhatja meg az Európai Közösségek Tanácsának 1370/2007/EK rendelete alapján megállapított, a fővárosi helyi közlekedési közszolgáltatás ellátása során felmerülő veszteséget.

A vissza nem térítendő támogatás folyósítása részletekben, időarányosan történik, felhasználásának határideje tárgyév december 31-e.

A közlekedésért felelős miniszter és a helyi önkormányzatokért felelős miniszter az államháztartásért felelős miniszter egyetértésével Budapest Főváros Önkormányzatával a támogatás felhasználásának szabályairól támogatási szerződést köt.

5. A települési önkormányzatok helyi közösségi közlekedésének támogatása
Előirányzat: 2 015,0 millió forint

Az előirányzatból támogatást – a Budapest Főváros Önkormányzata kivételével – az a települési önkormányzat igényelhet, amely a településen a tárgyév egészében helyi közforgalmú közlekedést lebonyolító gazdálkodó szervezetet, illetve költségvetési szervet tart fenn, a helyi közforgalmú közlekedés lebonyolítására az önkormányzati, állami és egyéb szolgáltatóval jogszabály alapján közszolgáltatási szerződést kötött, vagy egyéb a tevékenység gyakorlásának jogát koncessziós szerződésben időlegesen átengedte (a továbbiakban együtt: helyi közlekedés).

A támogatást a települési önkormányzatok pályázati úton igényelhetik. A támogatás igénylésénél a települési önkormányzat nyilatkozik, hogy a helyi közlekedés ellátásához és fejlesztéséhez a tárgyévet megelőző évben, a tárgyévet megelőző évet érintően szolgáltatónként milyen összegű saját forrás átadásával járult hozzá. A támogatás összege ezen önkormányzati saját forrást legfeljebb 25%-kal haladhatja meg.

A támogatás a tárgyévet megelőző évben ténylegesen teljesített – környezetvédelmi szempontból súlyozott – személyszállítási teljesítmények (férőhely-kilométer) arányában kerül elosztásra, figyelembe véve az egyes közlekedési üzemágazatok, és a településkategóriák tárgyévet megelőző évi üzemi szintű fajlagos ráfordításait is.

A támogatás a települési önkormányzatnak az Európai Közösségek Tanácsának 1370/2007/EK rendelete alapján megállapított, a helyi közlekedési közszolgáltatás ellátása során felmerülő – tárgyévet megelőző évi – vesztesége erejéig igényelhető, és annak pótlására használható fel. A települési önkormányzat a kapott támogatást a tárgyévet megelőző évben a területén működő, pályázatában szereplő szolgáltatók részére az elosztás szerinti összegben utalja tovább.

A támogatásról a közlekedésért felelős miniszter dönt. A vissza nem térítendő támogatás folyósítása részletekben, időarányosan történik, felhasználásának határideje tárgyév december 31-e.

6. Önkormányzati adatszolgáltatások minőségének javítása
Előirányzat: 50,0 millió forint

A központi költségvetés – az önkormányzati adatszolgáltatások minőségének javítása érdekében – támogatást biztosít az államháztartási adatszolgáltatásokat rendszeresen időben, és kiváló minőségben teljesítő települési önkormányzatok számára.

A támogatást a települési önkormányzatok pályázati úton igényelhetik.

A támogatás az államháztartási adatszolgáltatások teljesítésében közreműködő dolgozók egyszeri elismerésére fordítható.

A támogatásról az államháztartásért felelős miniszter dönt. A vissza nem térítendő támogatás folyósítása előfinanszírozás keretében, egy összegben történik, felhasználásának határideje tárgyév december 31-e.

7. Megyei önkormányzatok rendkívüli támogatása
Előirányzat: 500,0 millió forint

Az előirányzat szolgál a megyei önkormányzatok 2015. évi váratlan kiadásai támogatására bevételeik figyelembevételével.

A támogatást a megyei önkormányzatok pályázati úton igényelhetik.

A támogatásról tárcaközi bizottság javaslata alapján a helyi önkormányzatokért felelős miniszter és az államháztartásért felelős miniszter együttesen dönt.

A támogatás folyósítása előfinanszírozás keretében, egy összegben történik, formája lehet

a) vissza nem térítendő támogatás, melynek felhasználási határideje a folyósítást követő harmadik hónap utolsó napja, kivéve azoknál a támogatásoknál, amelynek célja és nagyságrendje megköveteli, hogy a helyi önkormányzatokért felelős miniszter a támogatási döntést követően a támogatás felhasználásának és elszámolásának feltételeiről támogatási szerződést kössön a kedvezményezettel,

b) visszatérítendő támogatás, melynek felhasználási határideje a miniszterek döntése szerinti határidő, de legfeljebb a tárgyévet követő év november 30-a.

8. A közérdekű kéményseprő-ipari közszolgáltató meg nem térülő költségeinek támogatása
Előirányzat: 100,0 millió forint

A központi költségvetés a nem rendszeres kéményseprő-ipari közszolgáltatás szabályairól és az ennek során eljáró állami szervek kijelöléséről szóló 511/2013. (XII. 29.) Korm. rendelet alapján a közérdekű közszolgáltató átmeneti ellátásért járó közszolgáltatási díjból nem fedezhető, indokolt költségei megtérítésére biztosít támogatást az ellátásért felelős települési önkormányzatokon keresztül.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal tájékoztatásának figyelembevételével megállapított támogatásról a helyi önkormányzatokért felelős miniszter dönt. A vissza nem térítendő támogatás folyósítása előfinanszírozás keretében, a közérdekű közszolgáltató kijelölése megszűnéséig vagy az új közszolgáltatási szerződés alapján történő kéményseprő-ipari közszolgáltatás megkezdéséig havonta történik.

9. Átmeneti ivóvízellátás biztosításával kapcsolatos költségek finanszírozásának támogatása
Előirányzat: 180,0 millió forint

Az előirányzat szolgál a települési önkormányzatoknál felmerülő konténerizált víztisztító és vízkiadó berendezésekhez kapcsolódó üzemeltetési költségek támogatására. Az előirányzat terhére támogatást igényelhet a települési önkormányzat a 2015. évben felmerült,

a) a honvédelemért felelős miniszter által biztosított konténerizált víztisztító és vízkiadó berendezések (a továbbiakban: szűrőberendezés) települési önkormányzatot terhelő, az üzemeltetési engedély kiadásának napjától számított üzemeltetési költségeinek, továbbá

b) a szűrőberendezés rendszerből való kivonásához szükséges engedélymódosítás költségeinek

támogatására, ha a település lakosságának átmeneti egészséges ivóvízzel történő ellátásához szűrőberendezés került telepítésre az Ivóvízminőség-javító Program befejezéséig.

A támogatást a települési önkormányzatok pályázati úton igényelhetik. A támogatásról a helyi önkormányzatokért felelős miniszter dönt. A vissza nem térítendő támogatás folyósítása előfinanszírozás keretében, egy összegben történik, felhasználásának határideje 2016. január 31.

II. Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatásai

1. Lakossági közműfejlesztés támogatása
Előirányzat: 1 200,0 millió forint

A központi költségvetés a jogosult magánszemély részére a közműfejlesztési hozzájárulás megfizetett összegének a magánszemélyek közműfejlesztési támogatásáról szóló 262/2004. (IX. 23.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: közműfejlesztési kormányrendelet) meghatározott hányadát támogatásként a települési önkormányzatokon keresztül biztosítja.

A támogatást a helyi önkormányzat jegyzője kérelem útján igényli a magánszemély jogosultaktól beérkezett, a közműfejlesztési kormányrendeletben foglalt feltételeknek megfelelő igények közműfajtánként és igénylők számának megjelölésével történő összesítésével minden negyedévet követő hónap 20-áig a Magyar Államkincstár illetékes területi szervén (a továbbiakban: Igazgatóság) keresztül.

Az Igazgatóság a beérkezéstől számított húsz napon belül továbbítja az összesített kérelmeket a helyi önkormányzatokért felelős miniszter részére. A vissza nem térítendő támogatás folyósítása előfinanszírozás keretében, egy összegben a kérelmek beérkezését követő hónapban történik.

2. Kompok, révek fenntartásának, felújításának támogatása
Előirányzat: 300,0 millió forint

A támogatást a települési önkormányzatok a meglévő közforgalmú, közútpótló folyami révek, kompok és az azokhoz szükséges parti létesítmények, kiszolgáló utak fenntartására pályázati úton igényelhetik. Méltányolandó kistérségi foglalkoztatás-politikai szempontok esetén lehetőség van a működtetés támogatására is.

A kompközlekedés működtetéséhez Mohács Város Önkormányzatát legalább 30,0 millió forint, Dunafalva Község Önkormányzatát legalább 12,0 millió forint illeti meg az előirányzatból.

A támogatásról tárcaközi bizottság javaslata alapján a közlekedésért felelős miniszter dönt. A vissza nem térítendő támogatás folyósítása előfinanszírozás keretében, egy összegben történik.

3. Önkormányzatok és társulásaik európai uniós fejlesztési pályázatai saját forrás kiegészítésének támogatása
Előirányzat: 16 900,0 millió forint

Az előirányzat szolgál fedezetül a helyi önkormányzat és társulása által megvalósítandó európai uniós fejlesztési célú pályázataihoz szükséges saját forrás kiegészítésére a korábbi években megítélt és támogatási szerződésben rögzített központi költségvetési támogatásból és a 2015. évben megkötött támogatási szerződésekből adódó fizetési kötelezettségek teljesítésére.

2015. évben – a megyei önkormányzat kivételével – a pályázati úton nyújtott támogatás a vízgazdálkodási, az egyes környezetvédelmi, a szociális városrehabilitációs célú, az egészségügyi alapellátást, járóbeteg-szakellátást, valamint a bölcsődei, óvodai és általános iskolai ellátást nyújtó intézmények és belterületi közutak, kerékpárutak infrastrukturális fejlesztéseihez szükséges saját forrás kiegészítésére igényelhető, amelyek – a vízgazdálkodáson belül a vízrendezési és csapadékvíz-elvezetési célt kivéve – a helyi önkormányzat, illetve társulása vagyongyarapodását eredményezik.

2015. évben támogatást kizárólag a következő helyi önkormányzat, illetve társulása igényelhet:

a) a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve a jelentős munkanélküliséggel sújtott települések besorolásáról szóló kormányrendeletben szereplő települések,

b) a kedvezményezett járások besorolásáról szóló kormányrendelet 3. mellékletében szereplő járások vagy 6. mellékletében szereplő térségek területén lévő települések, vagy 4. mellékletében szereplő települések,

c) a Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi CLXXXVIII. törvény (a továbbiakban: 2012. évi költségvetési törvény) 76/C. §-a szerinti, a Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény (a továbbiakban: 2013. évi költségvetési törvény) 72–74/A. §-ai, illetve a Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény (a továbbiakban: 2014. évi költségvetési törvény) 67–68. §-ai szerinti önkormányzati adósságátvállalásban részt nem vett vagy törlesztési célú támogatásban nem részesült települési önkormányzatok,

d) azon önkormányzatok és társulásaik, amelyek az ivóvízminőség-javító programban érintettek, ugyanezen program keretében megvalósuló ivóvízminőség-javító beruházásaikhoz,

e) önkormányzati társulások, amelyek támogatást kizárólag az a), b), vagy a c) pont szerinti feltételeknek megfelelő tagjaik által biztosítani szükséges saját forrás alapján igényelhetnek,

f) a megyei önkormányzatok.

Magyarország európai uniós derogációs kötelezettségének határidőben történő megvalósítása érdekében az egészséges ivóvíz-beruházásokra ígérvény adható.

A támogatásról a helyi önkormányzatokért felelős miniszter dönt. A döntés a fejlesztés teljes időszakára – előre ütemezetten – történik.

A nagy költségigényű ivóvíz- és szennyvízberuházásokra előleg nyújtható, melynek felhasználási határideje a tárgyévet követő év december 31-e.

A vissza nem térítendő támogatás folyósítására a pályázóval kötött támogatási szerződésben foglaltak szerint teljesítésarányosan kerül sor.

4. Önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések
Előirányzat: 5 400,0 millió forint

a) Egyes önkormányzati feladatokhoz kapcsolódó fejlesztési támogatás

aa) Kötelező önkormányzati feladatot ellátó intézmények fejlesztése, felújítása

Előirányzat: 2 000,0 millió forint

Az előirányzatból a települési önkormányzat pályázati úton támogatást igényelhet az önkormányzati tulajdonban lévő, a települési önkormányzat, továbbá társulás által fenntartott, kötelező önkormányzati feladatot ellátó intézmény fejlesztésére, felújítására. Az igényelhető maximális támogatás mértéke 30,0 millió forint.

A támogatásról tárcaközi bizottság javaslata alapján a helyi önkormányzatokért felelős miniszter dönt.

ab) Szociális szakosított ellátást és a gyermekek átmeneti gondozását szolgáló önkormányzati intézmények fejlesztése, felújítása

Előirányzat: 400,0 millió forint

Az előirányzatból a 2. melléklet III. 4. pont szerinti támogatásban részesülő települési önkormányzat pályázati úton támogatást igényelhet a szociális szakosított ellátást és a gyermekek átmeneti gondozását szolgáló, önkormányzati tulajdonú intézménye fejlesztésére, felújítására.

A támogatás a szolgáltatói nyilvántartásba ideiglenes hatállyal bejegyzett intézmények olyan fejlesztését, felújítását szolgálja, amelynek célja a határozatlan idejű bejegyzéshez jogszabályban előírt tárgyi feltételek biztosítása. Határozatlan idejű bejegyzéssel rendelkező intézmények fejlesztése, felújítása kizárólag akkor támogatható, ha valamennyi, ideiglenes hatállyal bejegyzett intézménnyel kapcsolatos igény támogatását követően az előirányzat arra lehetőséget biztosít.

Az igényelhető maximális támogatás mértéke 20,0 millió forint.

A támogatásról tárcaközi bizottság javaslata alapján az államháztartásért felelős miniszter dönt.

ac) Belterületi utak, járdák, hidak felújítása

Előirányzat: 1 000,0 millió forint

Az előirányzatból a települési önkormányzat pályázati úton támogatást igényelhet – Budapest Főváros Önkormányzata és a fővárosi kerületi önkormányzatok kivételével – a közigazgatási területén, tulajdonában lévő út, híd és járda felújítására, karbantartására. Az igényelhető maximális támogatás mértéke 15,0 millió forint.

A támogatásról tárcaközi bizottság javaslata alapján a helyi önkormányzatokért felelős miniszter dönt.

ad) Óvodai, iskolai és utánpótlás sport infrastruktúra-fejlesztés, felújítás

Előirányzat: 500,0 millió forint

Az előirányzatból a települési önkormányzat pályázati úton támogatást igényelhet a tulajdonában lévő, sportlétesítményként üzemelő létesítmény fejlesztésére, felújítására, illetve új sportlétesítmény létrehozására. Az igényelhető maximális támogatás mértéke 20,0 millió forint.

A támogatásról tárcaközi bizottság javaslata alapján a helyi önkormányzatokért felelős miniszter dönt.

Nem nyújtható az aa)ad) alpont szerinti támogatás olyan pályázathoz, amely a megjelölt műszaki tartalomra uniós vagy egyéb nemzeti támogatásban részesül. A támogatással létrehozott ingatlanvagyon a beruházás megvalósításától számított tíz évig nem idegeníthető el, kivéve az aa) és ac)–ad) alpontok esetében, ha az elidegenítést műszaki vagy szakmai okok teszik szükségessé, és az abból származó ellenértéket a kedvezményezett a támogatási cél szerinti további feladatokra fordítja. Az elidegenítés egyedi kérelem alapján az aa) és ac)–ad) alpontok esetén a helyi önkormányzatokért felelős miniszter engedélyével történhet.

Az aa)ad) alpont szerinti vissza nem térítendő támogatás folyósítása előfinanszírozás keretében, egy összegben történik.

b) Belterületi utak szilárd burkolattal való ellátása

Előirányzat: 1 500,0 millió forint

Az előirányzat a fővárosi kerületek burkolatlan útállományának kerületi hosszúsága arányában a Központi Statisztikai Hivatal 2013. december 31-ei állapotnak megfelelően elkészített Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program 1390/03 „A helyi közutak adatai adatgyűjtés” alapján illeti meg a kerületi önkormányzatot. A támogatás a burkolatlan utak szilárd burkolattal való ellátására, a csapadékvíz elvezetésére, valamint a burkolás közvetlen előfeltételéül szolgáló mellékgyűjtő és főgyűjtő csatornaszakaszok megépítésére használható fel. A támogatás elsődlegesen a csatornázott, de burkolatlan utak szilárd burkolattal való ellátására szolgál. Ha az útépítési engedély az út szilárd burkolattal való kiépítését jelzőlámpa építésével engedélyezi, a támogatásból annak költségei is elszámolhatók. Ha a csatornázott területek szilárd burkolattal történő ellátásánál a támogatás nem kerül teljes egészében felhasználásra, a támogatás a csapadékvíz-elvezető csatorna építésével egyidejűleg (azonos beruházásban) megvalósuló útburkolásra fordítható.

A vissza nem térítendő támogatás folyósítása három egyenlő részletben, január 26-áig, április 24-éig és július 24-éig történik.

5. Óvodai kapacitásbővítést célzó beruházások támogatása
Előirányzat: 2 500,0 millió forint

Az előirányzatból a települési önkormányzat pályázati úton támogatást igényelhet új önkormányzati óvoda létrehozására, az önkormányzati tulajdonban lévő, a települési önkormányzat, továbbá társulás által fenntartott, óvodai feladatellátást szolgáló intézmény férőhelyeinek növelésére és kapcsolódó fejlesztések, felújítások megvalósítására.

A támogatással létrehozott ingatlanvagyon a beruházás megvalósításától számított tíz évig nem idegeníthető el.

A támogatásról tárcaközi bizottság javaslata alapján az államháztartásért felelős miniszter dönt.

A vissza nem térítendő támogatás folyósítása előfinanszírozás keretében, egy összegben történik.

6. „Art” mozihálózat digitális fejlesztésének (digitalizációjának) támogatása
Előirányzat: 100,0 millió forint

Az előirányzatból pályázati úton támogatást azon „art” mozit fenntartó, illetve nem önkormányzati tulajdonban lévő „art” mozit támogató települési önkormányzat igényelhet, amely vállalja, hogy a támogatással e mozik digitális vetítésre történő átállásának műszaki, technikai feltételeit biztosítja.

A támogatás az „art” minősítéssel rendelkező moziterem meglévő vetítőterme műszaki feltételeinek javításához, digitalizáláshoz alkalmas eszközök beszerzéséhez, gépház átalakításához igényelhető.

A támogatásról a kultúráért felelős miniszter dönt.

A vissza nem térítendő támogatás folyósítása előfinanszírozás keretében, egy összegben történik.

7. Közművelődési érdekeltségnövelő támogatás, muzeális intézmények szakmai támogatása
Előirányzat: 806,0 millió forint

a) Közművelődési érdekeltségnövelő támogatás

Előirányzat: 300,0 millió forint

Az előirányzatból a települési önkormányzat pályázati úton támogatást igényelhet az általa fenntartott vagy a vele kötött közművelődési megállapodás alapján működő közművelődési intézmény vagy közösségi színtér technikai, műszaki eszközállományának, berendezési tárgyainak gyarapítására, épületének karbantartására, felújítására. A támogatást az önkormányzatok által az egyes célok tekintetében vállalt önrész arányában kell megállapítani. Ha a települési önkormányzat a közművelődési támogatás érdekében vállalt önrészt csökkenti, akkor ezzel arányosan csökkentett összegű érdekeltségnövelő támogatásra jogosult. A különbözet jogosulatlan igénybevételnek minősül.

A támogatás

aa) 60%-át a települési önkormányzat által fenntartott, továbbá a települési önkormányzattal kötött közművelődési megállapodás alapján működő, az ab) pont hatálya alá nem tartozó intézmény vagy közösségi színtér után,

ab) 40%-át a települési önkormányzat által 2014. január 1-jét követően alapított közművelődési intézmény vagy közösségi színtér után

a települési önkormányzat által vállalt önrész arányában kell felosztani.

Ha igény hiányában az ab) pont szerinti esetben maradvány keletkezik, azt az aa) pont szerinti célra kell felhasználni.

A vállalt önrészt

− a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliséggel sújtott települések jegyzékéről szóló kormányrendeletben meghatározott települések esetében, valamint

− a települési önkormányzat által 2014. január 1-jét követően alapított közművelődési intézmény vagy közösségi színtér esetében

háromszoros súllyal kell figyelembe venni a támogatás megállapításakor. A két feltétel együttes fennállása esetén a vállalt önrészt kilencszeres súllyal kell figyelembe venni.

Az arányossági számításnál az egy önkormányzatnál figyelembe vehető vállalt önrész nem haladhatja meg a pályázatot benyújtó valamennyi önkormányzat által 2015. évben vállalt önrészek összesített összegének 1,5%-át.

Nem részesülhet támogatásban az az önkormányzat, amelynél a vállalt önrész szerinti támogatás számított összege nem éri el a 100 000 forintot.

A támogatás szempontjából kizárólag a „Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése”, a „Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása”, a „Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek” és a „Közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés” kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe.

b) Múzeumok szakmai támogatása

Előirányzat: 70,0 millió forint

Az előirányzatból a települési önkormányzat pályázati úton támogatást igényelhet az általa fenntartott múzeum látogatófogadást és gyűjtemény-feldolgozást elősegítő szakmai munkájához.

A 2. melléklet IV.1. pont a) és e) alpontja alapján támogatásban részesült önkormányzat nem nyújthat be pályázatot.

c) Muzeális intézmények szakmai támogatása (Kubinyi Ágoston Program)

Előirányzat: 370,0 millió forint

Az előirányzatból a települési önkormányzat pályázati úton támogatást igényelhet az általa fenntartott vagy támogatott muzeális intézmény szakmai fejlesztéséhez.