A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A vegyi anyagok egészségre, környezetre gyakorolt hatásának minél pontosabb megismerése, a különböző vegyi anyagok együttes hatásának megismerését is beleértve. | |
– A kritikus összetevőket tartalmazó vegyi anyagok esetében az újrahasznosítási technológiák kifejlesztésének ösztönzése. | |
– A lakosság, különösen a gyermekek környezettudatosságának javítása, rendszeres és széleskörű tájékoztatás, a vegyi anyagokkal kapcsolatos ismeretek fejlesztése (kitérve a vegyi anyagok, a vegyi anyagokat tartalmazó termékek potenciális egészségi hatásaira, a veszélyes vegyi anyagokat kiváltó alternatívákra, valamint az életciklus végén, a hulladék fázisban a környezetvédelmi szempontokra (szelektív gyűjtés, veszélyes hulladékká vált termékek kezelése stb.). | |
– A nemzeti kémiai biztonsági szabályozás időszakos felülvizsgálata és az európai jogrend változásait követő harmonizálás elvégzése, Nemzeti Kémiai Biztonsági Stratégia kidolgozása, a REACH, GHS, PIC, Biocid nemzeti hatósági feladatok maradéktalan ellátása. | |
– Az ipar és a gazdasági szereplők jogkövető magatartásának ellenőrzése. | |
– A veszélyes anyagok katasztrófavédelmi célú, telepített és mobil mérőhálózatának fejlesztése, a műszerpark és infrastruktúra korszerűsítése. | |
– A Nemzeti Növényvédelmi Cselekvési Terv végrehajtása, a kockázatos növényvédőszerek kiváltásának, cseréjének ösztönzése. | |
– A környezetben tartósan megmaradó szerves szennyező anyagokról (POP) szóló Nemzeti Intézkedési Terv felülvizsgálata. | |
Vállalkozások, gyártók, gazdálkodók: | |
– A vegyi anyagok gyártása, felhasználása során a lehető legkisebb környezeti kibocsátás elérése, a terméktervezésnél az életciklus szemlélet alkalmazása, a kevésbé veszélyes vegyi anyagok, illetve ilyeneket tartalmazó termékek használatának előnyben részesítése. | |
– Az alkalmazott biocidok, növényvédő szerek veszélyességének csökkentése. A növényvédő szermaradékok csökkentése és rendszeres ellenőrzése az élelmiszerekben, takarmányokban, határértékek feltüntetése a címkéken. Áttérés a precíziós gazdálkodásra. | |
Lakosság: | |
– A vegyi anyagokkal kapcsolatos előírások betartása. |
Kapcsolódik a Környezeti kármegelőzés és kárelhárítás stratégiai területhez.
1.8. Nukleáris biztonság, sugáregészségügy
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– Az atomenergiát használó létesítmények kibocsátásainak normál üzemi hatósági ellenőrzése. | |
– A radioaktív hulladékok és kiégett fűtőelemek biztonságos elhelyezésével és megfelelő kezelésével kapcsolatos feladatok ellátása. (A bátaapáti Nemzeti Radioaktívhulladék-tároló működtetése, szükség szerinti bővítése. A püspökszilágyi Radioaktív Hulladék Feldolgozó és Tároló biztonságnövelésével összefüggő beruházási munkák ellátása. A paksi Kiégett Kazetták Átmeneti Tárolójának bővítése, felújítása. A nagyaktivitású radioaktív hulladékok elhelyezésére alkalmas tároló létesítési (telephely-kutatási) munkáinak elvégzése. A nukleáris létesítmények leszerelésének előkészítésével kapcsolatos tevékenységek.) | |
– Az ionizáló és nem ionizáló sugárterhelést okozó eszközök, berendezések terjedésének szabályozása. | |
– Épületek radonkoncentrációjának mérése, országos radontérkép elkészítése. | |
– Sugárterhelést okozó építőanyagok használatának korlátozása. | |
– Hőerőművek környezetében az égetésből visszamaradt pernye és salak radioaktív szennyezésének csökkentése, megszüntetése. | |
– A természetben előforduló radioaktív anyagok bedúsulását eredményező technológiai folyamatok radiológiai vizsgálata. | |
– Veszélyhelyzet során a monitoring rendszer adatainak a megfelelő döntés-előkészítő és döntéshozó szervekhez(Országos Atomenergia Hivatal, Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság) történő eljuttatása. | |
– A nukleáris és radiológiai eseményeknél a hatékony mérési képességekkel rendelkező katasztrófavédelmi mobil labor rendszer fejlesztése, a lakosság és a környezet védelme érdekében. | |
– Az országos környezeti radiológiai monitoring rendszer és a mérési módszerek fejlesztése, a műszerpark, laboratóriumi infrastruktúra korszerűsítése, figyelembe véve a határon túli nukleáris létesítményeket és a Paksi Atomerőmű bővítésének lehetőségeit. | |
– Nukleárisbaleset-elhárítási döntéstámogató rendszerek fejlesztése és készenlétének fenntartása. | |
– Mobil laboratóriumok összehangolt működtetése és fejlesztése. | |
– A nukleáris veszélyekből eredő kockázatok rendszeres felmérése és a kockázatmenedzsment. |
2.1. A biológiai sokféleség megőrzése, természet- és tájvédelem
2.1.1. A Natura 2000 területek, valamint a védett természeti, illetve nemzetközi természetvédelmi egyezmények hatálya alá tartozó területek megőrzése
A cél elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A Natura 2000 hálózat működtetése, természeti értékeinek megőrzéséhez, fenntartásához szükséges intézkedések végrehajtása (pl. támogatási rendszer működtetése, bővítése; fenntartási tervek kidolgozása; monitorozó programok működtetése, bővítése; a gazdálkodókkal való együttműködés erősítése). | |
– A tervezett, illetve szükségessé váló védetté nyilvánítások lebonyolítása, ezzel párhuzamosan a természetvédelmi kezelési tervek elkészítése. | |
– Az ökológiai hálózat fenntartásával összefüggő feladatok ellátása, a zöld infrastruktúra elemek létrehozása és hálózatba történő integrálása (pl. a területrendezési jogszabályokban az ökológiai hálózat védelmének biztosítása és erősítése; az ökológiai hálózat felmérése). | |
– A hazai nemzeti parkok természetvédelmi kezelési terveinek jogszabályi kihirdetése 2017-ig. | |
– A védett természeti területek védettségi szintjének helyreállításáról szóló 1995. évi XCIII. törvény végrehajtása és az állami tulajdonba vett területek nemzeti park igazgatósági vagyonkezelésbe adása. | |
– A nemzetközi jelentőségű természeti területek védelméhez, fenntartásához, kezeléséhez, bővítéséhez szükséges intézkedések végrehajtása (pl. a ramsari vizes élőhelyek védelmét szolgáló élőhelyrekonstrukciók megvalósítása; a magyar-horvát Mura-Dráva- Duna Bioszféra-rezervátum ötoldalúvá minősítésének segítése; világörökségi helyszínek bővítése, a vonatkozó szabályozás fejlesztése és kezelési tervek kidolgozása). | |
– Az ex lege védett lápok és szikes tavak, források, víznyelők, kunhalmok, földvárak hatékonyabb védelme (pl. felmérési és nyilvántartási feladatok végrehajtása; lápok, illetve szikes tavak földrészletei felülvizsgálata, hatósági határozattal történő kijelölése; a források, víznyelők, kunhalmok és földvárak kiterjedését megállapító egyedi hatósági határozatok kiadása; a kunhalmok hatékony megőrzését és fenntartását elősegítő természetvédelmi célú agrártámogatási konstrukció kidolgozása és bevezetése). | |
– A hazai nemzeti park igazgatósági hálózat intézményi megerősítése. | |
– A védett területeken a természeti értékek fenntartását szolgáló területhasználatot támogató jogi és egyéb szabályozás, valamint (területalapú és egyéb) támogatási rendszerek hatékonyságának, ösztönző erejének növelése. | |
Önkormányzatok: | |
– A tervezett, illetve szükségessé váló helyi védetté nyilvánítási eljárások lefolytatása. | |
Gazdálkodók: | |
– A Natura 2000 fenntartási tervekben lévő gazdálkodási és területhasználati ajánlások figyelembevétele. |
2.1.2. Földtudományi természeti értékek megőrzése
A cél elérése érdekében szükséges intézkedés
Kormányzat: | |
– A barlangok, földtani és felszínalaktani értékek, ásványok megóvásához szükséges feladatok végrehajtása (pl. kutatási, jogi szabályozási és hatósági-igazgatási intézkedések; a barlangok felszíni védőövezeteinek bejegyzése az ingatlan-nyilvántartásba; védetté nyilvánítási programok folytatása; kezelési tervek kidolgozása, végrehajtása; rekonstrukciós és a bemutatást szolgáló fejlesztések megvalósítása). |
2.1.3. A tájszerkezet, tájjelleg, tájpotenciál védelme
A cél elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– Tájvédelmi feladatok ellátása (pl. a Nemzeti Táj-politika és -stratégia megalkotása; tájak tájkarakter alapú osztályozási rendszerének és az az alapján készülő országos tájleltár összeállítása; tájváltozás-monitorozó rendszer kidolgozása; tájvédelmi szakhatósági munka fejlesztése, tájvédelmi tervek készítése; egyedi tájértékek kataszterezésének folytatása a helyi közösségek bevonásával; az egyedi tájértékek jogszabályi védelmének biztosítása; ismeretterjesztés; a tájvédelem integrálása az ágazati politikákba, stratégiákba, a terület- és településfejlesztési és -rendezési dokumentumokba). | |
– Az Európai Tájegyezménnyel összefüggő hazai feladatok ellátása. | |
– A fényszennyezés csökkentésének elősegítése a közvilágítás korszerűsítése során. | |
Önkormányzatok: | |
– A megyei területi tervekben a természet- és tájvédelmi szempontok érvényesítése. | |
– Részvétel az egyedi tájértékek kataszterezésében és megőrzésében. | |
– Együttműködés a helyi gazdálkodókkal a tájvédelmi célok megvalósításában. |
2.1.4. A védett, a védelemre szoruló, illetve közösségi jelentőségű fajok természetvédelmi helyzetének javítása
A cél elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A nem védett fajok állományának, veszélyeztető tényezőinek figyelemmel kísérése, szükség esetén védettség biztosítása (pl. a védelemre szoruló fajok védetté nyilvánításának előkészítése, lebonyolítása, fajmegőrzési tervek kidolgozása). | |
– Védett fajok állományainak fenntartása, megőrzése (pl. a fajmegőrzési tervekben meghatározott feladatok végrehajtása; a tíz évnél régebben készült fajmegőrzési tervek felülvizsgálata és szükség szerinti aktualizálása; élőhelyfejlesztés, -rehabilitáció, közvetlen fajmegőrzési beavatkozások megvalósítása) kiemelt figyelmet fordítva a fajok védett természeti területeken kívül eső élőhelyeire. | |
– Az inváziós fajok terjedésének visszaszorítása, újabb fajok bekerülésének megakadályozása érdekében szükséges feladatok végrehajtása (pl. aktív részvétel az Európai Unió inváziós fajok megfékezéséről szóló rendelet kialakításában, a majd hatályba lépett rendelet előírásainak végrehajtása és a hazai stratégia kidolgozása; a potenciális veszélyt jelentő fajok listájának kialakítása; özönfajok terjedési útvonalainak feltérképezése, védekezési akciótervek készítése, gyakorlati védekezés megvalósítása; egy korai észlelő- és kockázatelemző rendszer kidolgozása; ismeretterjesztés). | |
Önkormányzatok, gazdálkodók, földtulajdonosok: | |
– Az inváziós növény- és állatfajok terjedésének megelőzése, visszaszorítása. | |
Arborétumok és botanikus kertek: | |
– A védett fajok ex situ megőrzésének fenntartása, minőségi javítása. Védett és inváziós fajokkal kapcsolatos kutatás, oktatás és ismeretterjesztés. |
2.1.5. Természetvédelmi oltalom alatt álló területek és természeti értékek kezelése, fenntartása, őrzése
A cél elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A természetvédelmi őrszolgálat működtetése, fejlesztése (pl. létszámnövelés végrehajtásához szükséges jogi szabályozási és igazgatási feladatok végrehajtása, létszámbővítés, az őrszolgálat működését szolgáló technikai eszközellátottság javítása). | |
– Természetvédelmi kezelési feladatok és fejlesztések végrehajtása (pl. a védendő fajok élőhelyéül szolgáló területek természetvédelmi szempontú kezelése; a nemzeti park igazgatóságok természetvédelmi célú vagyonkezelési tevékenysége infrastrukturális hátterének fejlesztése). | |
– A nemzeti park igazgatóságok vagyonkezelésében lévő védett és a Natura 2000 területek részvétele az agrár- környezetgazdálkodási és természetvédelmi célú uniós támogatási rendszerekben. | |
– A természetvédelmi célú erdőkezelés során a folyamatos erdőborítással járó technológiák alkalmazási lehetőségeinek javítása (pl. folyamatos erdőborítással járó technológiák üzemi méretű alkalmazási feltételrendszerének megteremtése és a fafajcserés erdőszerkezet-átalakítások elvégzése). | |
– Az élőhely-rehabilitációs és -rekonstrukciós munkák folytatása (pl. tájképromboló építmények, tájsebek felszámolása), folyamatos monitorozása, támogatása, a befejezett helyreállítások fenntartása. |
2.1.6. Genetikai erőforrások megőrzése, fejlesztése
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– Magyarország GMO mentességének fenntartása érdekében szükséges feladatok végrehajtása (pl. a géntechnológiai szakhatósági feladatok teljesítése, a géntechnológiai tevékenység ellenőrzése; a Magyarországra vonatkozó moratóriumok fenntartása; területi ellenőrzések végrehajtása; a GMO-k környezeti hatásaival kapcsolatos kutatások támogatása; ismeretterjesztés). | |
– A mezőgazdasági növényi genetikai erőforrások megőrzésének, jellemzésének, begyűjtésének és hasznosításának támogatása (pl. a jelenleg in situ megőrzött genetikai források és ex situ gyűjtemények (génbankok) internet alapú nyilvántartása, ismeretterjesztés és tanácsadás; az őshonos és veszélyeztetett mezőgazdasági állatfajták genetikai állományának tenyésztésben történő megőrzésének támogatása (a fajta eredeti tartási, takarmányozási körülményeihez hasonló „in situ” feltételek mellett). |
2.1.7. Természetvédelmi monitoring, nyilvántartás és információs rendszer
A cél elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A TIR adatfeltöltése, illetve állandó adatkapcsolatainak biztosítása annak érdekében, hogy az állami nyilvántartások egymással összhangban, ellentmondásmentesen működjenek. | |
– A rendszer egységes használatának biztosítása és az adatgyűjtés feltételeinek teljes körű megteremtése. | |
– A természetvédelmi nyilvántartások működtetése, fejlesztése (pl. egységes földügyi alapjainak megteremtése). | |
– Az NBmR és más célzott adatgyűjtő rendszerek működtetése anyagi és személyi feltételeinek folyamatos biztosítása. | |
– Önkénteseken keresztül szélesebb társadalmi rétegek bevonása a monitorozó munkába, egyben szemléletformálási feladatok megvalósítása (pl. Vadonleső program működtetése). | |
– Az európai uniós és nemzetközi jelentéstételi és monitorozási kötelezettségekhez igazodva a monitorozó rendszerek további bővítése, fejlesztése. |
2.2. Talajok védelme és fenntartható használata
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A talajok védelmét biztosító szabályozás fejlesztése, a termőföldvédelem törvényi garanciáinak és gazdasági eszközrendszerének erősítése, a talajvédelem stratégiai kérdéseinek meghatározása. | |
– A talajvédelmi, talajjavítási intézkedések támogatása. | |
– A termőföld és talajvédelmi előírások betartásának ellenőrzése. | |
– A talajpusztulással veszélyeztetett területek országos felmérése. | |
– A talajvédelmi monitoring rendszer működtetése. | |
– Az integrált tápanyag-gazdálkodás ösztönzése. | |
– A talajok védelmét, illetve a fenntartható talajhasználat elterjesztését célzó oktatás, képzés, szemléletformálás. | |
Vállalkozás: | |
– A termőföld igénybevételével megvalósuló beruházások során a talajvédelmi szabályok betartása (a beruházással, építéssel érintett területek humuszos termőrétegének megmentése, illetve a környező talajok minőségének megóvása). | |
Földhasználó: | |
– A talajvédő gazdálkodás megvalósítása és a talaj-degradációs tényezők megelőzése, mérséklése. |
Kapcsolódik Az agrárgazdaság környezeti aspektusai stratégiai területhez.
2.3. Vizeink védelme és fenntartható használata
2.3.1. Vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés és monitoring
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– Az 1. VGT végrehajtásának folytatása, a VGT és intézkedési program felülvizsgálata (2015-ig) és a 2. VGT elkészítése (elfogadását követően az intézkedési program végrehajtása). | |
– A VGT felülvizsgálata során többek között fel kell mérni a környezeti célkitűzések elérése irányában tett előrehaladást, össze kell foglalni a nem végrehajtott intézkedéseket és az elmaradás indokolását. | |
– A VGT-ben a vízvédelmi zónák kijelölése (erózióérzékeny területek, belvízérzékeny területek, aszályérzékeny területek, partmenti erdősávok), valamint a területi agrárintézkedések megalapozása és támogatása. | |
– A hidromorfológiai intézkedések tervezése és megvalósítása. | |
– A VKI szerinti hatásbecslésre vonatkozó szabályozás kialakítása, útmutatójának bevezetése és alkalmazása. | |
– A monitoring vizsgálatokat végző állami mérőhálózat működtetése, műszaki-technikai színvonalának fejlesztése, a humán kapacitás növelése és szakmai továbbképzése. | |
– A vizek állapotára vonatkozó adatbázis kezelő rendszerek működtetése, fejlesztése. | |
– A vizek állapotára vonatkozó minősítő rendszer felülvizsgálata. | |
– A Balaton, a Velencei-tó, a Tisza-tó és a Szigetköz monitoring rendszerének működtetése. | |
– A szükséges jogszabályi háttér megteremtése (felülvizsgálata, módosítása vagy új jogszabály alkotása). |
2.3.2. Stratégiai vízkészletek megőrzése (vízbázis-védelem, nitrát érzékeny területek)
A cél elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– Az Ivóvízbázis-védelmi programban szereplő, folyamatban lévő, szerződéssel lekötött vízbázis diagnosztikai beruházások lezárása költségvetési finanszírozásból. | |
– A hátralévő, üzemelő vízbázis diagnosztikai beruházások költségvetési finanszírozása, pályázati lehetőség biztosítása a diagnosztikai vizsgálatra, ezt követően a biztonságba helyezésre. | |
– Távlati vízbázisok felülvizsgálata (üzemeltetési engedélyben előírt diagnosztika felülvizsgálati kötelezés) és fenntartása. | |
– A biztonságba helyezési tervekben előírt tevékenységek végrehajtásának ösztönzése. | |
– A III. nitrát akcióprogram megvalósítása (szabályozás, ellenőrzés, monitoring). | |
– A IV. nitrát akcióprogram kidolgozása, végrehajtásának megkezdése. | |
– Az állattartó telepek trágyakezelésére, tárolására vonatkozó korszerűsítések támogatása. | |
– A helyes mezőgazdasági gyakorlatra vonatkozó szabályok betartásának ellenőrzése nitrát érzékeny területeken. | |
– Az állattartó telepekre vonatkozó adatokat nyilvántartó információs rendszerek összehangolása, a nitrát irányelv végrehajtásához, annak nyomon követéséhez szükséges adatok elérhetőségének megteremtése. | |
– Nitrát érzékeny területek egész országra történő kiterjesztésének hatásvizsgálata. | |
– A kapcsolódó jogszabályi háttér fejlesztése. | |
Önkormányzatok, regionális vízművek: | |
– A hátralévő, mintegy 400 sérülékeny üzemelő vízbázist érintő, még meg nem kezdett vízbázis diagnosztikai beruházások megvalósítása pályázatokon keresztül. | |
– A vízbázisok biztonságba helyezése pályázaton keresztül. | |
Gazdálkodó szervezetek: | |
– Az állattartó telepek trágyatároló műtárgyainak megfelelő műszaki védelemmel történő ellátása 2014. december 31., ill. 2015. december 22-ig. | |
– A helyes mezőgazdasági gyakorlat betartása nitrát érzékeny területen. | |
– Önkéntes környezetkímélő művelési módok alkalmazása. |
2.3.3. Kiemelt fontosságú vízgazdálkodási feladatok
A cél elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A KBVR II. ütemének befejezése és rugalmas üzemrend biztosítása. | |
– A vízgazdálkodási tevékenységek összehangolása a Balaton vízgyűjtőjén a klímaváltozás hatásainak mérséklése és a tó vízmennyiségének megőrzése érdekében. | |
– A Balaton vízszintszint-szabályozásának felülvizsgálata, a mederben való tározás maximális lehetőségeinek kihasználásával. A vízszint szabályozásához szükséges létesítmények működtetése, rekonstrukciója. | |
– Nagy tavainkra kiterjedő környezeti monitoring rendszer üzemeltetése. | |
– Nádgazdálkodás megvalósítása. | |
– A Balaton Kiemelt Üdülőkörzet bel- és külterületi vízrendezésének megvalósítása, a Balatoni Kistelepülések Szennyvízkezelési Programjának folytatása. | |
– A Tisza-tó belső áramlási rendszerének és szabályozó műtárgyainak fejlesztése, a tározótér káros mértékű eutrofizációs folyamatainak kezelése, a tározó létesítményeinek vízügyi és ökológiai jellegű fejlesztése. | |
– A Velencei-tó vízszintjének szabályozásához szükséges műszaki feltételek biztosítása, a szennyezőforrások és szűrőmezők vizsgálata, a Velencei-tó vízpótló rendszerének rekonstrukciója. | |
– A Fertő-tónál folyamatban lévő élőhelyrehabilitációs és csatornarekonstrukciós projektek megvalósítása. | |
– A jelenleg folyamatban lévő projektek (Mosoni-Duna és Lajta folyó térségi vízgazdálkodási rehabilitációja, Szigetköz mentett oldal és hullámtéri vízpótló rendszer ökológiai célú továbbfejlesztése) hatásának értékelése a VGT felülvizsgálata során. | |
– A VGT felülvizsgálata során a Felső-Duna szakaszra vonatkozó további, szükséges intézkedések meghatározása. | |
– A Szigetköz környezeti monitoring rendszerének üzemeltetése. | |
– A Ráckevei (Soroksári)–Duna-ág (RSD) mellékágai kotrása, műtárgyépítés és rekonstrukció projekt befejezése. | |
– A kapcsolódó jogszabályi háttér fejlesztése. | |
Önkormányzatok: | |
– A vízpart-rehabilitációs tanulmánytervekkel összhangban a településrendezési eszközök felülvizsgálata és módosítása. |
2.3.4. Területi vízgazdálkodás
A cél elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése c. program megvalósításának folytatása. | |
– A Duna menti árvízvédelmi rendszer fejlesztése. | |
– A legnagyobb kockázatot jelentő árvízvédelmi létesítmények fejlesztése. | |
– Árvízi kockázatkezelési térképek összeállítása, és a kockázatkezelési tervek időarányos kidolgozása. | |
– A nagyvízi kockázatkezelés fejlesztése. | |
– Vízvisszatartáson alapuló belvízgazdálkodás fejlesztése. | |
– Vízilétesítmények vízfelhasználási hatékonyságának fejlesztése. | |
– Dombvidéki tározás felülvizsgálata, új tározók építése, a meglevők rekonstrukciója. | |
– Duna-Tisza közi Homokhátság térségében a klímaváltozásból eredő hatások enyhítését és az alkalmazkodás megvalósítását elősegítő intézkedések kidolgozása, megvalósítása. | |
– A helyi és térségi jelentőségű vízrendszerek védelmét szolgáló beavatkozások megvalósítása, illetve támogatása. | |
– A jogszabályi háttér felülvizsgálata, fejlesztése. | |
Önkormányzat: | |
– A belterületi vízrendezésekkel a csúcsidejű víztöbbletek által okozott károk csökkentése és a vízhiányos időszakokban fontos vízkészletek helyben-tartása. |
2.4. Környezeti kármegelőzés és kárelhárítás
A cél elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A jogi szabályozás fejlesztése. | |
– Előrejelző-, megfigyelő-, tájékoztató-, kármegelőző rendszerek fejlesztése. | |
– A kárelhárításra felkészült intézményrendszer, technikai és szabályozási háttér biztosítása. | |
– A természeti és ipari veszélyekből eredő kockázatok rendszeres felmérése és a kockázatmenedzsment. | |
– A Katasztrófavédelmi Országos Információs Rendszer működtetése. | |
– A veszélyhelyzetek elhárítását segítő pályázati rendszer fenntartása. | |
– A veszélyes anyagok szállítására, raktározására vonatkozó szabályozás fejlesztése. | |
– A veszélyes ipari üzemek környezetében lakossági riasztó rendszer kiépítése, működtetése. | |
– Veszélyes ipari üzemek működéséről biztonsági jelentések készítése, aktualizálása. | |
– Az érintett intézmények együttműködésének fejlesztése; tréning és szimulációs gyakorlatok elvégzése. | |
Gazdálkodó szervezetek, vállalkozások: | |
– A veszélyes anyagok szállítására, kezelésére vonatkozó előírások betartása. | |
– Biztonságos, környezetkímélő ipari tevékenység megvalósítása, az esetleges környezeti károsodások megelőzése és hatékony felszámolása. |
2.5. Környezeti kármentesítés
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– Az OKKP ütemezett végrehajtását szolgáló feladatok ellátása: szabályozás, koordináció, éves gördülő tervezés fejlesztése, ellenőrzés, K+F. | |
– Az állami felelősségi körbe tartozó, feltárt területeken a beavatkozások végrehajtása, a kármentesítési alprogramok folytatása. | |
– A tényfeltárások és a kármentesítési tevékenységek támogatása. | |
– Szennyezőforrások, szennyezett területek számbavétele. | |
– A társadalom tájékoztatása, új technológiák megismertetése, kármentesítési technológiák hatékonyságának növelése, fenntartható „zöld” technológiák fejlesztése, előtérbe helyezése. | |
Gazdálkodó szervezetek: | |
– A szükséges kármentesítési feladatok elvégzése, utó-monitoring. |
3.1. Erőforrás-takarékosság és -hatékonyság javítása
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A természeti tőke védelem és a takarékos erőforrás-használat szempontjainak érvényesítése a hazai szakpolitikákban. | |
– A takarékos anyagkitermelés és -használat, a hulladékképződés megelőzése, a másodlagos nyersanyag hasznosítás, valamint az újrahasználat, újrafeldolgozás és általában az ipari ökológia elveinek megfelelő intézkedések ösztönzése. Az újrahasználat fogalmának kiterjesztése szükséges a földterületek használatára is. | |
– A tisztább termelést, a kapcsolódó környezetterhelés megelőzését segítő elvek és módszerek széleskörű alkalmazása (ökohatékonyság, környezetközpontú irányítási rendszerek, életciklus-szemlélet, környezettudatos terméktervezés, ökotermékek). | |
– A vállalatok környezettudatosabb működését biztosító rendszerek (pl. EMAS) fejlesztése, az önkéntes környezeti szabályozás gyakorlatának elősegítése. | |
– Az erőforrás-gazdálkodást érintő kutatások, beruházások, innovációk és a jó gyakorlatok megosztásának elősegítése. | |
– Az erőforrások minőségi és mennyiségi paramétereinek, értékének megismerése, nyilvántartása és változásának követése. | |
– A nemzeti elszámolási rendszerek kiterjesztése, az erőforrás-használati és zöld gazdaságot leíró mutatószámok fejlesztése az EU vonatkozó lépéseivel összhangban. | |
– Az alacsony inputtal, környezeti terheléssel járó termelési folyamatok, módozatok (pl. ökológiai gazdálkodás) terjedési feltételeinek biztosítása. | |
– Az erőforrás-hatékonyság feltételeinek javítása megfelelő szabályozás és a gazdasági ösztönzők (pl. árazás, adózás) kidolgozása, fejlesztése útján. | |
– Zöld közbeszerzés kiterjesztése, annak keretében a kisebb környezeti igénybevétellel és terheléssel járó környezetbarát minőségű termékek előnyben részesítése, a környezeti követelmények fejlesztése, frissítése (pl. EU ökocímke és nemzeti környezetbarát termék kritériumok, termékszabványok, és előírások). | |
Gazdálkodó szervezetek, vállalkozások: | |
– A vállalati szintű anyagáram elemzés, az életciklus értékelés módszereinek alkalmazása, fejlesztése. | |
– Az erőforrások kitermelése és felhasználása során az erőforrás-kímélő, innovatív, elérhető legjobb technológiák alkalmazása, a környezet terhelésének csökkentése. | |
– A tisztább termelés elveinek, valamint a környezetirányítási rendszerek és az integrált termékpolitika alkalmazása, a környezetbarát minősítő, hitelesítő rendszerekben (pl. EMAS), önkéntes környezeti szabályozásban való részvétel. | |
– A terméktervezés során olyan szempontok fokozott figyelembe vétele, mint a terméktartósság/élettartam, a javíthatóság, az újrafelhasználhatóság, az újrafeldolgozhatóság. | |
– A fogyasztóknak könnyen érthető és megbízható információk nyújtása a termékekről, azok környezeti vonatkozásairól (pl. környezetbarát termék védjeggyel és öko-címkézéssel). | |
Lakosság: | |
– Háztartási hulladékmennyiség csökkentése, különös tekintettel a csomagolási és élelmiszerhulladékra. | |
– Víz-, anyag- és energiatakarékos megoldások, hosszú élettartamú, zöld termékek választása. | |
Civil szervezetek: | |
– A takarékosság módozatainak további terjesztése a lakosság körében. | |
– Szerepvállalás a vállalati tanácsadásban, az együttműködések, hálózatok építésében, a fenntartható termelés ösztönzésében, jó gyakorlatok terjesztésében pl. a másodlagos nyersanyag hasznosítás, újrahasználat, víz- és energiatakarékosság terén. |
3.2. A fogyasztás környezeti hatásainak csökkentése
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A fogyasztás környezeti hatásainak csökkentését és a környezetbarát termékek és szolgáltatások igénybevételét ösztönző szabályozás megteremtése, alkalmazása, valamint a szabályozás középületekben, közintézményekben való alkalmazhatóságának megteremtése. | |
– A fogyasztók tájékozottságának növelése vásárlói döntéseik környezetre gyakorolt hatásairól (pl. környezetbarát minősítő és termékjelölési rendszerek útján) és a lehetséges alternatívákról. | |
– A fenntartható fogyasztással kapcsolatos eszközökről, kezdeményezésekről és legjobb gyakorlatokról szóló információk és tudás megosztásának ösztönzése. | |
Lakosság: | |
– A környezetet jobban kímélő termékek és szolgáltatások előnyben részesítése. | |
Civil szervezetek: | |
– A környezetet jobban kímélő termékek, szolgáltatások népszerűsítése. | |
– A fenntartható fogyasztási szokások elterjesztését célzó kampányok, akciók megvalósítása. | |
Egyházak: | |
– A helyes értékek, az erkölcs közvetítése, a teremtett világ iránti felelősségérzet erősítése, a környezeti értékek, környezettudatos magatartás bemutatása. | |
Média: | |
– A környezettudatos magatartás irányába mutató viselkedési mintázatok, a fenntartható fogyasztás pozitív hazai és nemzetközi példáinak bemutatása, a tudatos fogyasztás népszerűsítése médiaműsorokon keresztül. |
Kapcsolódó stratégiai területek és eszközök: A környezettudatos szemlélet és gondolkodásmód erősítése, Hulladékgazdálkodás, Közlekedés és környezet.
3.3. Energiatakarékosság és -hatékonyság javítása
A cél elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– Az energiatakarékosság, -hatékonyság növelését, a megújuló energiaforrások alkalmazását segítő finanszírozási és támogatási rendszer működtetése (pl. meglévő épületállomány energia-hatékonyságának javítása). | |
– A célok megvalósítását szolgáló jogi és gazdasági szabályozás megteremtése és alkalmazása. | |
– A biomassza energetikai célú előállítása és hasznosítása során a fenntarthatósági kritériumok érvényesítése. | |
– A szennyvíziszapok és a települési hulladékok megújuló energiaforrásként történő hasznosításának ösztönzése (az egyéb hasznosítások kiegészítéseként). | |
– A hőhasznosítási célú geotermikus energia felhasználás korszerűsítése, meglévő és új geotermikus hőhasznosító rendszerek visszasajtolási lehetőségeinek támogatása. | |
– A termálvíz kitermelés, valamint a használt termálvíz elhelyezésének fokozott ellenőrzése. | |
Kormányzat, önkormányzatok: | |
– Középületek, közintézmények energiatakarékos működtetése, energiahatékonyságának javítása (fűtési, hűtési és világítási rendszerek modernizálása, tanúsítása, épületszigetelés). | |
– Helyi megújuló energiaforrások (biomassza, biogáz, földhő, nap- és szélenergia) lehetőség szerinti, decentralizált felhasználása a környezeti szempontok figyelembevételével. | |
Gazdálkodó szervezetek: | |
– Teljes életciklus elemzés alapján az energiatermelési és szolgáltatási folyamat (ideértve az alapanyag-előállítói, beszállítói, szállító és értékesítési tevékenységeket is) hatékonyságának növelése, a kibocsátások és a környezeti terhelés minimalizálása (pl. technológiafejlesztés, kapcsolt villamos- és hőenergia termelés, szállítási energiaigény és veszteség csökkentése). | |
– A termelő és szolgáltató tevékenységek során takarékos és hatékony energiahasználat (pl. ehhez kapcsolódó intézkedési tervek kidolgozása, fejlesztések végrehajtása, legjobb elérhető technológia alkalmazása). | |
– A geotermikus energia fenntartható hasznosítása során a környezetvédelmi és vízkészlet-védelmi előírások betartása. | |
Lakosság: | |
– Háztartások energiatakarékos működtetése, energiahatékonyságának javítása (pl. fűtési, hűtési és világítási megoldások korszerűsítése, háztartási gépek modernizálása és okszerű használata, épületszigetelés). | |
– Életvitelben és fogyasztási szokásokon belül is megjelenő energiatudatos gondolkodás kialakítása, alkalmazása. | |
Civil szervezetek: | |
– Energiatudatos gondolkodás elterjesztését szolgáló kampányok, akciók megvalósítása. | |
– Energiatakarékossági és –hatékonysági tanácsadás a lakosság számára. |
3.4. Hulladékgazdálkodás
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– Jogszabályi környezet fejlesztése. | |
– Fejlesztési irányok számbavétele, források hozzárendelése az egyes fejlesztési igényekhez. | |
– A hulladékképződés megelőzését, illetve a keletkezett hulladék elkülönített gyűjtését elősegítő szemléletformálási tevékenységek megvalósítása. | |
– A hulladékgazdálkodással kapcsolatos kutatás-fejlesztés-innováció ösztönzése (pl. hulladékszegény technológiák, javítást, újrahasználatot, újrafeldolgozást elősegítő rendszerek, másodnyersanyagok kinyerését biztosító technológiák fejlesztése). | |
– A hulladékgazdálkodási tevékenységek nyomonkövethetősége és tervezhetősége érdekében a hulladékgazdálkodási adatbázis, valamint a monitoring rendszer fejlesztése. | |
– Hosszabb élettartamú, illetve újrahasználható alapanyagok, minőségi termékek gyártásának ösztönözése, az újrahasználat elterjesztése. | |
Gazdálkodó szervezetek, vállalkozások: | |
– Hulladékszegény technológiák, termékek bevezetése. Tartós, illetve újrahasználható fogyasztási cikkek gyártása és forgalmazása. | |
– A gyártói felelősség körébe tartozó hulladékok kezelése. | |
– A visszavételi és hasznosítási kötelezettségek teljesítése. | |
– Visszavételi és újrahasználati rendszerek, javító-hálózatok kialakítása és működtetése. | |
Lakosság: | |
– Tudatos vásárlói magatartás (pl. tartós és újrahasználható termékek választása/előnyben részesítése), környezettudatos életmód megvalósítása (pl. háztartáson belüli újrahasználat, házi komposztálás). | |
– Az illegális hulladékelhagyás, illegális hulladékégetés kerülése, együttműködés az előbbiek felderítésében, megelőzésében. | |
Civil szervezetek: | |
– A tudatos fogyasztói magatartás ösztönzése, a hulladék megelőzés és hasznosítás lehetőségeinek ismertetése, népszerűsítése. |
A fenti intézkedések mellett az egyes hulladékáramokra vonatkozó további speciális intézkedések
Települési szilárd hulladék
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A lakossági elkülönített hulladékgyűjtés infrastruktúrájának biztosítása a kötelező szelektív gyűjtés bevezetéséhez. | |
– Jogszabály megalkotása a hulladékgazdálkodási életciklus elemzések (LCA) alkalmazására, az elkülönített hulladékgyűjtésre és a biológiailag lebomló hulladék kezelésére vonatkozó számszerű kötelezettségek meghatározására, az elkülönítetten gyűjthető vagy válogatható, hasznosítható összetevők lerakásának megszüntetésére és a betétdíj felülvizsgálatára. | |
– Az újrahasználati központok létrehozásának ösztönzése. | |
– Hulladékkezelő létesítmények fejlesztése. | |
– A házi és közösségi komposztálás elterjesztése. | |
– Az illegális hulladéklerakások felderítése, felszámolása. | |
– A felhagyott/bezárt települési lerakók rekultivációs programjának folytatása. |
Építési-bontási hulladék
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– Az építési-bontási hulladék feltöltésre való használatának, illetve az építési-bontási hulladék hasznosításából származó termékek, anyagok felhasználásának szabályozása. | |
– A szelektív bontás elterjesztése, a szelektív bontás kritériumainak meghatározása. | |
– Hasznosító és kezelő kapacitások növelése, kötelező építési és bontási hulladék hasznosítási szint előírása. | |
– A kapcsolódó szabályozási környezet (pl. közbeszerzés), adatszolgáltatási rendszer, útmutatók felülvizsgálata, korszerűsítése. |
Mezőgazdasági és élelmiszeripari melléktermékek és hulladékok
A cél elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A mezőgazdasági és élelmiszeripari hulladék és melléktermék biológiai kezelésének ösztönzése. | |
– Kezelő létesítmények kialakításának támogatása. | |
– A mezőgazdasági és élelmiszeripari biológiailag lebomló hulladékból, melléktermékekből előállított komposztok mezőgazdasági felhasználásának elősegítése. | |
– A mezőgazdasági és élelmiszeripari hulladékok és melléktermékek energia energetikai célú hasznosítása során a környezeti szempontok figyelembevétele. |
Egyéb, gazdasági tevékenységekből származó, nem veszélyes hulladék
A célok elérése érdekében szükséges intézkedés
Kormányzat: | |
– A jogi és gazdasági szabályozás fejlesztése, a támogatási és szankcionálási lehetőségek vizsgálata |
Csomagolási hulladék
A cél elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A betétdíjas rendszer működtetésének elősegítése, szükség esetén jogszabályi kötelezettség meghatározása. | |
– Az elkülönített hulladékgyűjtés infrastruktúrájának biztosítása, az üveg frakciók jelenlegi gyűjtési kapacitásának bővítése. | |
– Az ellenőrzések fokozása a gyűjtés és a hasznosítás elszámolásában. |
Biológiailag lebomló hulladék
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– Komposztáló és biogáz üzemek létesítésének, illetve használatának ösztönzése. | |
– Komposztok minőségbiztosítási rendszerének kialakítása. | |
– A biológiailag lebomló hulladék kezelésének szabályaival kapcsolatos végrehajtási rendelet elkészítése. | |
– A házi és közösségi komposztálás elterjesztése, a zöldhulladékok helyben történő visszaforgatásának ösztönzése. |
Gumiabroncs hulladék
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– Az újrahasználat (újrafutózás) elősegítéséhez szükséges jogi eszközök, támogatási feltételek megjelenítése a termékdíjas és az ágazati szabályozásban, valamint az Országos Gyűjtési és Hasznosítási Tervben. | |
– A kiterjesztett gyártói felelősség erősítése (átvételi, visszavételi kötelezettség bevezetése), az átvételi rendszer bővítése. | |
– A hatósági ellenőrzések fokozása a kibocsátás, a termékforgalmazás és a hulladékszállítások területén és lerakási tilalom betartatására. | |
– Az illegálisan szétszórt, illetve hasznosítatlan „történelmi” hulladék felmérése, összegyűjtése, biztonságos hasznosítása. | |
– A lerakási tilalom folyamatos ellenőrzése. |
Veszélyes hulladék
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A legjobb elérhető technikák és a legjobb környezetvédelmi gyakorlatok alkalmazásának elterjesztése. | |
– A gyűjtési és hasznosítási kapacitások fejlesztésének ösztönzése, támogatása. | |
– A jogi szabályozás fejlesztése. | |
– Az ipari alkalmazásokban a PCB-t helyettesítő, a környezetre és az emberi egészségre veszélyt nem, vagy csökkent mértékben veszélyt jelentő anyagok használatának ösztönzése. | |
– A lakossági és kiskereskedelmi hulladékolaj begyűjtési rendszer fejlesztése, szemléletformálási kampányok megvalósítása. | |
– A hulladékolaj regenerálás elterjesztésének ösztönzése. | |
– Az elem- és akkumulátor hulladék, az elektromos és elektronikai berendezésekből származó hulladék, illetve a gépjárművekből származó hulladék esetében a kiterjesztett gyártói felelősség erősítése, különösen a megelőzés, a termék szennyezőanyag tartalmának csökkentése, élettartamának növelése, és a termékből képződött hulladék bonthatósági feltételeinek javítása területén. | |
– Az elem- és akkumulátor hulladék, illetve az elektromos és elektronikai berendezésekből származó hulladék esetében az ellenőrzés fokozása a termék szennyezőanyag tartalma, a termék élettartamának növelése, a javítóhálózat működése, valamint a minőségbiztosítás vonatkozásában. | |
– Az elem- és akkumulátor hulladék, az elektromos és elektronikai berendezésekből származó hulladék, illetve a gépjárművekből származó hulladék magasabb szintű feldolgozásának ösztönzése a nagy értékű szerkezeti anyagok kinyerése érdekében. | |
– A termékdíjas szabályozás kiterjesztése az összes elektromos és elektronikus berendezésre. | |
– A szürke- és fekete gépjármű átvevő és bontó hálózat visszaszorítása. | |
– Az egészségügyi hulladékok ártalmatlanítása érdekében az égetés nélküli eljárások fejlesztése. | |
– Az egészségügyi hulladék kezelési gyakorlatának felülvizsgálata. | |
– Az egészségügyi hulladék ártalmatlanító berendezések kibocsátását mérő és adatrögzítő monitoring rendszer egységes és kötelező kialakítása. | |
– Betétdíj bevezetése a növényvédő szerek, vetőmagok és műtrágyák csomagolóanyagaira, a műtrágya zsákokra a visszagyűjtési kötelezettség kiterjesztése. | |
– A történelmi növényvédőszer hulladék problémájának rendezése (pontos felmérés és biztonságos ártalmatlanítás). | |
– A meglévő azbeszt szigetelő és tetőfedő építési anyagok eltávolításának és szakszerű ártalmatlanításának ösztönzése. | |
– A meglévő azbeszttartalmú hulladékot fogadó hulladéklerakó kapacitás felmérése, a szükséges lerakó kapacitások meghatározása, létesítésük ösztönzése. | |
– A veszélyes hulladék gyűjtésére, szállítására, kezelésére, valamint a kezelésüket végző hulladékgazdálkodási létesítmények és berendezések üzemeltetésére vonatkozó előírások betartásának fokozott ellenőrzése. | |
– Az adatszolgáltatási és nyilvántartási rendszerek fejlesztése. |
3.5. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése, felkészülés az éghajlatváltozás hatásaira
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A Nemzeti Nyilvántartási Rendszer működtetése és fejlesztése. | |
– Az éghajlati hatásvizsgálatok finomítása, módszertani fejlesztések megvalósítása. | |
– Új regionális klímamodellek, valamint az ezekhez kapcsolódó hidrológiai modellek kifejlesztése. | |
– Klímaváltozással kapcsolatos szemléletformálási tevékenységek megvalósítása. | |
Önkormányzatok: | |
– Térségi és helyi klímavédelmi stratégiák kidolgozása és megvalósítása, amelyek mind a klímaváltozás mérséklésével, mind az ahhoz való alkalmazkodással kapcsolatos kihívásokra és feladatokra kitérnek. | |
– A szükséges intézkedések beépítése a fejlesztési és környezetvédelmi tervekbe, programokba, a térségi és helyi szabályozásba. | |
Gazdálkodó szervezetek: | |
– Az Európai Unió emisszió-kereskedelmi rendszerének hatálya alá tartozó létesítmények esetében a vonatkozó uniós előírások maradéktalan érvényesítése. | |
– A legjobb elérhető technológia alkalmazása az üvegházhatású gázok kibocsátásának lehető legnagyobb mértékű csökkentése érdekében. | |
– A klímaváltozásnak különösen kitett ágazatokban a hosszú távú hatásokra való felkészülés szempontjainak és kívánalmainak felmérése és integrálása a termelési folyamatokba. | |
Lakosság: | |
– Erőforrás- és energiahatékonyság szempontjainak érvényesítése a háztartások működtetése során, különös tekintettel a víz- és energiafelhasználás mérséklésére. | |
Civil szervezetek: | |
– Szerepvállalás a klímaváltozással kapcsolatos lakossági szemléletformálásban. | |
– Szerepvállalás a vállalati tanácsadásban, az együttműködések, hálózatok építésében, alacsony szén-dioxid kibocsátású termelés ösztönzésében. |
3.6. Az agrárgazdaság környezeti aspektusai
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– Az agrár-környezetgazdálkodási program működtetése. | |
– Az ökológiai gazdálkodás elterjedésének támogatása (pl. az ökológiai gazdálkodással kapcsolatos szabályozás és feltételrendszer fejlesztése; az ökológiai gazdálkodás és ehhez kapcsolódó fogyasztói életforma népszerűsítése). | |
– A környezetkímélő technológiák alkalmazásának elősegítése (pl. szakképzési, információs és szaktanácsadási tevékenység támogatása; a kölcsönös megfeleltetési rendszer előírásai betartásának ellenőrzése). | |
– A fenntartható, környezetkímélő területhasználatot támogató jogi és egyéb szabályozás, valamint (területalapú és egyéb) támogatási rendszerek hatékonyságának, ösztönző erejének növelése. | |
– A halastavi környezetgazdálkodási program működtetése. | |
Gazdálkodó szervezetek: | |
– Az agro-ökológiai adottságokhoz illeszkedő, környezetbarát gazdálkodás alkalmazása (pl. környezetbarát és talajkímélő agrotechnika, vetésforgó, vetésszerkezet, tápanyag-ellátás, mikroöntözés alkalmazása; erózióvédelem; integrált növényvédelem; tarlóégetés elkerülése). | |
– A kölcsönös megfeleltetési rendszer (Jogszabályban foglalt gazdálkodási követelmények, Helyes Mezőgazdasági és Környezeti Állapot) előírásainak betartása. |
3.7. Az erdőgazdálkodás környezeti aspektusai
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– Az erdősítés támogatása, az őshonos, elegyes erdők telepítésének előnyben részesítése. | |
– Az erdők környezeti állapota fenntartásának, javításának, illetve az erdők természetességének javítását és közjóléti értékének növelését biztosító beruházások támogatása. | |
– Az erdészeti hatóság ellenőrzési tevékenységének megerősítése (pl. illegális fakitermelés megakadályozása érdekében). | |
– Az Erdőrezervátum Program folytatása. | |
– Az erdők kiterjedésének és egészségi állapotának monitoringja (pl. Erdővédelmi Mérő- és Megfigyelő Rendszer működtetése, fejlesztése és támogatása). | |
– Erdei közmunkaprogram támogatása. | |
– A természetközeli, őshonos fafajokból álló, elegyes erdőszerkezet kialakítását és a folyamatos erdőborítást szolgáló területhasználatot támogató jogi és egyéb szabályozás, valamint (területalapú és egyéb) támogatási rendszerek hatékonyságának, ösztönző erejének növelése. | |
Gazdálkodó szervezetek (erdőgazdálkodók): | |
– Az erdősített területek környezetkímélő használata (pl. szálaló erdőgazdálkodás, egyéb, a folyamatos erdőborítást és elegyességet biztosító erdőművelési és erdőkezelési eljárások alkalmazása, agresszíven terjedő, idegenhonos fa- és cserjefajok visszaszorítása). | |
– Az erdőtelepítés és az erdők szerkezetátalakítása (pl. erdőtelepítés; az erdőtömbök összekapcsolásának elősegítése; nem őshonos faállományok lecserélése a termőhelynek megfelelő őshonos faállományokra, a sarj eredetű erdők mag eredetűvé alakítása). |
3.8. Az ásványkincsekkel való gazdálkodás környezeti szempontjai
A cél elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A hazai stratégiai ásványi nyersanyagok és a velük való környezetkímélő gazdálkodás meghatározása. | |
– A bányajáradék rendszer fenntartása és fejlesztése oly módon, hogy érvényesíteni tudja termelési és környezetvédelmi szabályozó szerepét. | |
– A bányászati és földtani intézményrendszer fejlesztése. | |
– A földtani alapkutatások és nyersanyag prognózis készítések elősegítése. | |
– Az ásványvagyon-gazdálkodás és a hulladékgazdálkodási rendszerek közötti kapcsolat erősítése annak érdekében, hogy a reciklált és hasznosítható – elsősorban az aggregátumok és a fémek (ritkaföldfémek) – ásványi anyagok kiegészítsék a primer ásványi nyersanyag szükségletet. | |
– A korábban keletkezett bányakárok rekultivációjának, illetve a környezetvédelmi problémák elhárításának folytatása. A hátrahagyott bányászati hulladék újrahasznosítása (pl. vörösiszap), a zagytárolók és meddőhányók fokozott biztonságba helyezése. | |
– A klíma- és környezetvédelmi feltételeknek megfelelő technológiák fejlesztésének ösztönzése. | |
Gazdálkodó szervezetek (bányavállalkozók): | |
– Az ásványi nyersanyagok kutatása és kitermelése során a legjobb elérhető technológiák alkalmazása, a környezet terhelésének csökkentése. | |
– A bányászattal érintett térrészek teljes és komplex tájrendezése. | |
– A kedvező adottságú előfordulások kitermelése során a kevésbé kedvező, de még műrevaló ásványinyersanyag-telepek, illetve előfordulások megsemmisülésének megakadályozása. | |
– A bányászati, illetve ipari meddőanyagok és másodlagos nyersanyagok hasznosítása. |
3.9. Közlekedés és környezet
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A közösségi közlekedés támogatása, igénybevételének ösztönzése, a közösségi közlekedés rendszerének, eszközállományának, infrastruktúrájának, szolgáltatási színvonalának fejlesztése. | |
– A kerékpárutak fejlesztésének támogatása. | |
– A közlekedési infrastruktúra fejlesztésének előkészítése és megvalósítása során a természet- és környezetvédelmi, vízgazdálkodási, tájvédelmi szempontok figyelembevétele, az ökológiai értékek megőrzésének érvényesítése. | |
– Az áruszállítás környezeti hatásainak mérséklése céljából a környezetbarát közlekedési módok elterjedésének ösztönzése (pl. közúti tranzit áruforgalom vasútra terelése). | |
– A legkisebb káros anyag és üvegházhatású gáz kibocsátású személygépkocsik elterjedésének elősegítése, az ezt célzó jogszabályok és gazdasági eszközök alkalmazása. | |
Önkormányzatok: | |
– A mobilitási igények csökkentése várostervezési, forgalomszervezési és szabályozási eszközök segítségével. | |
– A közlekedési igényt, személygépjármű forgalmat csökkentő kampány szervezése (autómentes nap). | |
– A gyalogos és a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása (járda- és kerékpárút-építés, valamint ezek karbantartása, a biztonságos használat feltételeinek javítása). | |
– Kerékpártárolás, -bérlés, -kölcsönzés feltételeinek megteremtése, fejlesztése. | |
– A közösségi közlekedés (infrastruktúra, járműpark) fejlesztése. | |
– A települési úthálózat por-, illetve síkosság mentesítése (környezetbarát anyagok alkalmazásával). | |
Kormányzat, önkormányzatok: | |
– Az egyéni közlekedési szokások alakítása szemléletformálással, folyamatos tájékoztatással. | |
– Szabályozási eszközökkel, kedvezményekkel, támogatáspolitikával a járműállomány korszerűsítésének elősegítése. | |
Önkormányzatok, közlekedési szolgáltató társaságok: | |
– A kis fajlagos szennyezőanyag kibocsátású tömegközlekedési járművek számának és arányának növelése. | |
Lakosság: | |
– Az egyéni közlekedési szokások környezetbarát alakítása. | |
– Közösségi közlekedési eszközök és a nem motorizált közlekedési lehetőségek igénybevétele. | |
– Környezetkímélő gépjármű és üzemanyag használata. | |
– A saját tulajdonú gépjárművek megfelelő műszaki állapotának fenntartása. | |
– Környezetkímélő gépkocsi-használat (osztott autóhasználat, közös járművek). |
A kapcsolódó stratégiai területek: Levegőminőség javítása, A zajterhelés csökkentése, illetve az Energiatakarékosság és -hatékonyság javítása.
3.10. Turizmus – ökoturizmus
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat: | |
– A természeti és környezeti értékek bemutatását szolgáló fejlesztések, programok támogatása, megvalósítása (pl. a nemzeti parkok fő belépési pontjaiban (az ún. „kapukban”) és a nagyobb tájvédelmi körzetekben egy-egy látogatóközpont építése; a nemzeti parki fogadó-szolgáltató infrastruktúra (látogatóközpontok, tanösvények, erdei óvodák, iskolák stb.) fenntartása, célcsoportok igényei szerinti fejlesztése. | |
– Új natúrparkok alapításának támogatása, natúrpark névhasználathoz miniszteri hozzájárulás adományozása, a natúrpark létesítésének feltételrendszeréről szóló szabályozás fejlesztése. | |
– Honlapok folyamatos fejlesztése, bővítése. | |
– Az erdőgazdaságok és a természetvédelem tevékenységének összehangolása az ökoturizmus érdekében. | |
Önkormányzatok, gazdálkodó szervezetek, vállalkozások, társadalmi szervezetek: | |
– Natúrparkok létrehozása. | |
– A természeti és környezeti értékek bemutatását szolgáló fejlesztések, programok megvalósítása, lehetőség szerint életciklus-csoportok szerint differenciálva, az erdei óvoda és iskola intézmények, valamint a természet- és környezetvédelmi oktatóközpontok szerepének erősítése ezen tevékenységekben. | |
– A turisztikai építési beruházásokban az erőforrástakarékos módok alkalmazása, a turisztikai létesítmények működtetése, a programok szervezése során a környezeti szempontok fokozott figyelembevétele. |