Időállapot: közlönyállapot (1991.XII.31.)

1991. évi XCI. törvény - a Magyar Köztársaság 1992. évi költségvetéséről és az államháztartás vitelének 1992. évi szabályairól 8/9. oldal

2 MAGYAR TÁVIRATI IRODA INTÉZMÉNY
1 MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS 1.294,0
XXII. FEJEZET BEVÉTELEI ÖSSZESEN: 1.294,0
XXIII. MAGYAR RÁDIÓ
1 MAGYAR RÁDIÓ
1 MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS 1.359,0
XXIII. FEJEZET BEVÉTELEI ÖSSZESEN: 1.359,0
XXIV. MAGYAR TELEVÍZIÓ
1 MAGYAR TELEVÍZIÓ KÖZPONTI SZERVEZETE
1 MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS 5.426,7
2 MTV PÉCSI KÖRZETI STÚDIÓ
1 MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS 10,0
3 MTV SZEGEDI KÖRZETI STÚDIÓ
1 MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS 10,0
4 MTV KERESKEDELMI FŐIGAZGATÓSÁGA
1 MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS 1.421,8
XXIV. FEJEZET BEVÉTELEI ÖSSZESEN: 6.868,5
XXV. GAZDASÁGI VERSENYHIVATAL
1 GAZDASÁGI VERSENYHIVATAL IGAZGATÁSA
1 MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS
XXV. FEJEZET BEVÉTELEI ÖSSZESEN: 0,0
XXVI. KÖZPONTI STATISZTIKAI HIVATAL
1 KSH KÖZPONTI IGAZGATÁSI KIADÁSAI
1 MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS 20,4
2 KSH MEGYEI IGAZGATÓSÁGAI
1 MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS 18,5
3 KSH NÉPSZÁMLÁLÁS
1 MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS
4 KSH KÖNYVTÁR ÉS DOKUMENTÁCIÓS SZOLGÁLAT
1 MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS 0,1
Millió forintban!
Cím Alcím Előir. Kiemelt Cím Alcím Előir. BEVÉTELEK 1992. évi
szám szám csop. e. sz. név név csop. Kiemelt előirányzat neve előirányzat * 
5 KSH SZÁMÍTÓKÖZPONT
1 MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS
6 KSH KUTATÓINTÉZETEK
1 MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS 11,0
XXVI. FEJEZET BEVÉTELEI ÖSSZESEN: 50,0
XXX.NEMZETKÖZI ELSZÁMOLÁSOK
1 KORMÁNYHITELEK
1 HITEL IGÉNYBEVÉTEL
2 KORÁBBAN NYÚJTOTT HITELEK TÖRLESZTÉSE
3 VOLT KGST ORSZÁGOK TÖRLESZTÉSE 1.300,0
4 EGYÉB KORMÁNYHITELEK TÖRLESZTÉSE 1.300,0
2 VILÁGBANKI HITELEK
1 HITELEK FELVÉTELE
1 MAGYAR ÁLLAM ÁLTAL FELVETT HITELEK 5.400,0
XXX. FEJEZET BEVÉTELEI ÖSSZESEN: 8.000,0
XXXI. BELFÖLDI ÁLLAMADÓSSÁG
1 ÁLLAMADÓSSÁGOT CSÖKKENTŐ TÉTELEK
1 ÁLLAMKÖLCSÖN TÖRLESZTÉS 4.000,0
2 ÁLLAMI ALAPJUTTATÁS JÁRADÉKA 9.500,0
3 JAMBURGI GÁZSZÁLLÍTÁS ÁRBEVÉTELE 14.400,0
2 KAMATBEVÉTELEK
1 ÁLLAMKÖLCSÖN KAMATA 2.500,0
2 ÁLLAMI FORGÓALAPBETÉT KAMATA 3.100,0
3 FORRÁSADÓ 11.000,0
4 ÁLLAMI VAGYON HOZADÉKA 900,0
XXXI. FEJEZET BEVÉTELEI ÖSSZESEN: 45.400,0
BEVÉTELI FŐÖSSZEG: 980.962,0

3.számú melléklet

az 1991. évi XCI. törvényhez

A helyi önkormányzatok normatív állami
hozzájárulásának jogcímei és összegei

a) Községek általános támogatása

Összege: 2 millió Ft/község

Az állami hozzájárulást az 1992. január 1-jén önálló közigazgatású községek, nagyközségek vehetik igénybe.

b) Település üzemeltetés

Összege: 3.000 ft/fő.

Az 1991. január 1-jei állandó népesség száma alapján a települések kommunális, út-hídfenntartási és ezek felújítási feladataihoz, valamint a település üzemeltetés során jelentkező egyéb kiadásokhoz vehető igénybe.

c) Lakásgazdálkodási tevékenység

Igénybe vehető az 1992. január 1-jén a települési önkormányzat illetékességi területén fennálló, eredetileg kamatmentes, vagy évi 3,5%-ot meg nem haladó kamat mellett nyújtott, az 1990. évi CIV. törvény 64–68. §-ai alapján 1991. január 1-jén megemelt kamatozású kölcsöntartozás után kölcsönszámlánként, a pénzintézeti adatszolgáltatás szerint.

Összege: 5.000 Ft/fő

Igénybe vehető a település 20–30 éves korcsoportjába (11 éves időszak) tartozó állandó népesség után, az 1991. január 1-jei állapot szerint.

Összege: 3.380 Ft/20–30 éves korúak

d) Üdülőhelyi feladatok

Összege: 2 Ft/idegenforgalmi adó

Az állami hozzájárulás az üdülővendégek után beszedett idegenforgalmi adó (kivéve ingatlanra kivetett adó) minden forintjához 2 Ft, illetve a szállásadók által 1991. évben beszedett, de az önkormányzathoz csak 1992-ben befolyt gyógy- és üdülőhelyi díj, valamint idegenforgalmi adó után vehető igénybe.

e) Szociálpolitikai feladatok

Összege: 3.500 Ft/inaktív lélekszám

A 0–17 éves, a 60 éves és ennél idősebb 1991. január 1-jei állandó népesség után igénybe vehető összeg a települések szociálpolitikai feladataihoz járul hozzá.

f) Gyermek- és ifjúságvédelem

Összege: 233 ezer Ft/ellátott

A hozzájárulás a Gyermek és Ifjúságvédelmi Intézet (továbbiakban: GYIVI) fenntartó önkormányzatot illeti meg a következőkben megjelölt állami gondoskodásban részesülők (ellátottak) után:

– az állami gondoskodás keretében jogerős gyámhatósági határozattal intézeti nevelésbe, állami nevelésbe vett, valamint intézeti elhelyezett és ideiglenes hatállyal beutalt 0–18 éves korúak, akik

– nevelőotthonban, diákotthonban, kollégiumban, szakmunkástanuló otthonban, fogyatékos tanulók nevelőotthonában, állami csecsemőotthonban, egészségügyi gyermekotthonban, gyógypedagógiai intézetben, kórházi és egyéb egészségügyi intézetekben, munkásszálláson, egyéb helyeken, nevelőszülőknél, albérletben elhelyezettek, kivéve a nevelőintézetekben és büntetésvégrehajtási intézetekben elhelyezetteket.

Az általános szempontokon túl igénybe vehető a hozzájárulás:

– a gyermek nappali tagozaton folytatott tanulmányának befejezéséig,

– legfeljebb 24 éves koráig a magáról gondoskodni nem tudó állami gondozott után,

– a nagykorúvá vált, szociális gondozást igénylő után, a szociális intézetbe történő felvétel időpontjáig,

– a csecsemőotthonba kerülő gyermek után akkor, ha állami gondozásba veszik, visszamenőleg a csecsemőotthonba kerülés időpontjától.

Ha az előzőekben felsorolt intézményi ellátásokat nem a GYIVI-t fenntartó önkormányzat nyújtja, akkor a feladatot ellátó önkormányzat külön nem veheti igénybe az ellátásokhoz kapcsolódó normatív hozzájárulást. Számára a GYIVI-t fenntartó önkormányzat adja át, legalább az érintett intézményi ellátáshoz kapcsolódó, e törvényben meghatározott normatív hozzájárulásnak megfelelő összeget. Így kell eljárni az óvodai ellátás esetén is.

A gyermek- és ifjúságvédelem egy ellátottjára vonatkozó normatív hozzájáruláson túl a GYIVI-t fenntartó önkormányzat külön igénybe veheti az ellátottak alap és középfokú oktatáshoz kapcsolódó normatív hozzájárulásokat. Amennyiben nem a GYIVI-t fenntartó önkormányzat intézménye látja el e feladatokat, átadja az oktatási feladatot ellátó önkormányzat számára, legalább a költségvetési törvényben meghatározott normatív hozzájárulásnak megfelelő összeget.

Ha az állami gondozott gyermek más önkormányzat által fenntartott napköziotthoni ellátásban részesül, a GYIVI a mindenkori térítési díj jogszabály alapulvételével étkezési hozzájárulást fizet az állami gondozott gyermekek után.

Az állami gondoskodásban részesülő gyermekek után a nemzetiségi, etnikai oktatáshoz (óvodához, általános iskolához, középiskolához) kapcsolódó kiegészítő állami hozzájárulást az oktatási intézményt fenntartó önkormányzat igényelheti.

Az ellátottak számának meghatározása: az állami gondoskodásban részesülők éves gondozási napjainak a száma osztva 365-tel. A gondozási napok szerinti nyilvántartást – elhelyezés-típusonként -a GYIVI vezeti.

g) Szociális otthoni, intézeti ellátás

Összege: 174 ezer Ft/ellátott

A hozzájárulás az időskorúak szociális otthonában, elme- és szakosított szociális otthonban, intézetben elhelyezettek után illeti meg a fenntartó önkormányzatot.

Azok az önkormányzatok vehetik igénybe e hozzájárulást, amelyek alapító okirat (működési engedély) alapján szociális otthonnak, intézetnek minősülő intézményt tartanak fenn és azok működése során betartják az intézménytípusra vonatkozó hatályos jogszabályokat. Ezen előírásoknak meg nem felelő, de szállást biztosító intézmények ellátottjai után az i) pont szerinti hozzájárulás vehető igénybe.

Az ellátottak számának meghatározása: az ellátottak éves gondozási napjainak száma osztva 365-tel.

h) Idősek és fogyatékosok nappali intézményei ellátása

Összege: 28 ezer Ft/ellátott.

A hozzájárulást azok az önkormányzatok veheti igénybe, melyek idősek klubját, gondozási központot, értelmi fogyatékosok napközi otthonát, idősek napközi otthonát tartanak fenn.

Az ellátottak számának meghatározása: eseménynapló alapján naponta összesített tagok száma osztva az éves nyitvatartási napok számával.

i) Idősek és fogyatékosok szállást biztosító intézményi ellátása

Összege: 80 ezer Ft/ellátott.

A hozzájárulást azok az önkormányzatok vehetik igénybe, amelyek szállást nyújtó idősek klubját, gondozóházat, idősek panzióját, fogyatékosok szállástnyújtó napközi otthonát tartanak fenn.

Az ellátottak számának meghatározása: az ellátottak éves gondozási napjainak száma osztva az éves nyitvatartási napok számával.

j) Fiatalkorúak egészségügyi gyermekotthoni és gyógypedagógiai intézeti ellátása * 

Összege: 201 ezer Ft/ellátott.

A hozzájárulás az önkormányzatok által fenntartott egészségügyi gyermekotthonban, valamint gyógypedagógiai intézetben ellátottak után vehető igénybe, kivéve a GYIVI által elhelyezetteket.

Az egészségügyi gyermekotthonban ellátottak után életkortól függetlenül, mindaddig igénybe vehető a támogatás, amíg áthelyezésük más intézménybe nem oldható meg.

Ha az idetartozó intézmények, oktatási feladatot is ellátnak, a fenntartó önkormányzat igénybeveheti az adott oktatási feladathoz kapcsolódó támogatást, a bentlakó és bejáró intézményen belül oktatott tanulók után.

A GYIVI által elhelyezettek utáni normatív állami hozzájárulást és az önkormányzatok közötti megosztást az f) pont szabályozza.

Az ellátottak számának meghatározása: az ellátottak éves gondozási napjainak száma osztva 365-tel, kivéve az f) pont szerinti állami gondoskodásban részesülőket.

k) Óvodai ellátás

Összege: 19 ezer Ft/ellátott.

Az állami hozzájárulás az önkormányzati intézményben óvodai ellátásban részesülők után vehető igénybe.

Nem vehetők figyelembe a számításnál az óvodai ellátásban részesülő fogyatékos gyermekek.

A fogyatékosság típusa szerinti szakértői bizottság szakvéleménye alapján, a fogyatékosok nevelésére kijelölt, csoportban ellátott gyermekek után, az általános iskolai fogyatékos gyermekek oktatásához kapcsolódó p) pont szerinti normatív hozzájárulás igényelhető.

Az ellátottak számának meghatározása: az 1991. X. 1-jei oktatási statisztikával megegyező létszám 8/12-ed része és az 1992. X. 1-jei becsült létszám 4/12-ed része alapján.

l) Kiegészítő állami hozzájárulás a nemzetiségi, etnikai óvodai ellátáshoz

Összege: 5 ezer Ft/ellátott.

E kiegészítő hozzájárulás akkor vehető igénybe, ha a gyermek önkormányzati nemzetiségi óvodában (óvodai csoportban), a nemzetiségi óvodai programban foglaltakat anyanyelven, illetve két nyelven sajátítja el, továbbá ha az önkormányzati óvodai intézményben differenciált nevelést biztosító program alapján biztosított a cigány gyermekek differenciált (egyéni, vagy csoportos) foglalkoztatása. Az igénybevételhez az előzőeket dokumentálni kell.

Az állami gondoskodásban részesülő gyermek után itt az óvodát fenntartó önkormányzat jogosult a hozzájárulásra.

Az ellátottak szánmának meghatározása: az 1991. X. 1-jei oktatási statisztikával megegyező létszám 8/12-ed része és az 1992. X. 1-jei becsült létszám 4/12-ed része alapján.

m) Általános iskolai oktatás

Összege: 36 ezer Ft/oktatott.

Az önkormányzat a hozzájárulás teljes összegének igénybevételére jogosult: az általános iskolás korú (6–14 éves) nappali rendszerű oktatásban részt vevő tanulók után. A normatív hozzájárulás 1/3-ad része vehető igénybe az esti, levelező, dolgozó és a nyolc általános iskolát végzett 14–16 éves korúak önkormányzati oktatási intézményhez szervezett – Művelődési és Közoktatási Minisztérium által a tankötelezettség teljesítéséhez meghatározott (engedélyezett) – oktatási terv szerinti képzésben résztvevők után.

Nyolcosztályos gimnáziumi képzés esetén általános iskolai ellátottnak minősül az állami hozzájárulás szempontjából a gimnázium 1–4. évfolyamában oktatott tanuló, hat osztályos gimnáziumi oktatás esetén az 1–2. évfolyamban oktatott tanuló.

Az oktatottak számának meghatározása: az 1991. X. 1-jei oktatási statisztikával megegyező létszám 8/12-ed része és az 1992. X. 1-jei becsült létszám 4/12-ed része alapján, kivéve az f) pont szerinti állami gondoskodásban részesülőket.

n) Helyi közművelődési feladatok

Összege: 200 Ft/fő.

A hozzájárulást az 1991. január 1-jei állandó népesség alapján veheti igénybe az önkormányzat a települési kulturális, közművelődési feladatokhoz.

o) Alapfokú művészeti oktatás

Összege: 21 ezer Ft/oktatott.

A normatív hozzájárulás igénybevehető az önkormányzati önálló zeneiskolákban és azok kihelyezett tagozataiban oktatott tanulók után, valamint a zeneiskolai működési elvek, nevelési-oktatási tervek szerint működő, önkormányzati oktatási intézményben, az alapfokú művészeti oktatásban résztvevő tanulók után.

Nem igényelhető a normatív hozzájárulás a zene- és művészeti tagozatos általános iskolai tanulók után.

A hozzájárulás az anyaintézményt fenntartó önkormányzatot illeti meg. A más önkormányzathoz kihelyezett tagozat működtetési feltételeihez – a kihelyezett tanulók száma szerint, az állami hozzájárulás átadásával – az anyaintézményt fenntartó önkormányzat járul hozzá. Az állami hozzájárulással év végén az anyaintézményt fenntartó önkormányzat számol el.

Az oktatottak számának meghatározása: az 1991. X. 1-jei oktatási statisztikával megegyező létszám 8/12-ed része és az 1992. X. 1-jei becsült létszám 4/12-ed része alapján.

p) Fogyatékos gyermekek oktatása

Összege: 65 ezer Ft/oktatott.

A hozzájárulás igénybe vehető az önkormányzat által fenntartott intézményben, vagy tanulócsoportban oktatott általános iskolás korú fogyatékos gyermekek, a fogyatékos speciális szakiskolai képzésben részesülő tanulók, a testi és érzékszervi fogyatékos gimnáziumi tanulók, valamint a fogyatékosok nevelésére kijelölt csoportban ellátott óvodások után.

Az oktatottak számának meghatározása: az 1991. X. 1-jei oktatási statisztikával megegyező létszám 8/12-ed része és az 1992. X. 1-jei becsült létszám 4/12-ed része alapján, kivéve az f/ pont szerinti állami gondoskodásban részesülőket. A gimnáziumi és a szakiskolai fogyatékos tanulóknál a IX. 15-i létszámadatok veendők figyelembe.

q) Gimnáziumi oktatás

Összege: 51 ezer Ft/oktatott.

A hozzájárulás igénybe vehető az önkormányzat által fenntartott négy évfolyamos gimnáziumban, a két tannyelvű négynél több évfolyamos gimnáziumban, a hat évfolyamos gimnázium 3–6. évfolyamában, a nyolc évfolyamos gimnázium 5–8. évfolyamában, a négy évfolyamos nappali képzési rendszerű ifjúsági osztályokban oktatott tanulók után. Továbbá, a gimnáziumhoz szervezett olyan nappali rendszerű képzésben résztvevők után akik a gimnáziumi érettségi megszerzését követően – a Művelődési és Közoktatási Minisztérium által engedélyezett oktatási terv alapján – humán szakmai képzésben vesznek részt. Humán szakmai képzésnek a hozzájárulás szempontjából csak az első szakmai képesítés megszerzését biztosító képzés számít.

A gimnáziumi testi, érzékszervi fogyatékos tanuló után a p) pont szerinti hozzájárulás igényelhető. Ez esetben az Országos Szakértői Bizottság szakvéleménye és a kijelölt általános iskolában szerzett alapfokú végzettség bizonyítás a jogosultság alapja.

A hozzájárulás teljes összege vehető igénybe a gimnáziumban oktatott nappali hallgatók után, míg az esti és a levelező képzésben részesülők után a hozzájárulás 1ő3-a jár.

Az oktatottak számának meghatározása: az 1991. IX. 15-ei oktatási statisztikával megegyező létszám 8/12-ed része alapján, kivéve a fogyatékos és az f) pont szerinti állami gondoskodásban részesülőket.

r) Szakközépiskolai, szakiskolai oktatás

Összege: 63 ezer Ft/oktatott.

A hozzájárulás igénybe vehető az önkormányzati szakközépiskolai tanulók, az érettségizett és nappali technikus képzésben résztvevők (5. évfolyam), a szakiskolai oktatásban résztvevők – így az egészségügyi szakiskolában, a gép- és gyorsíró iskolában, a speciális szakiskolában (pl. gazdasszony képző), ideértve a 8. általános iskolát végzettek középfokú oktatási intézményben szervezett első szakmai képzésben vagy szakmai előkészítő képzésében is résztvevők – után. Az első szakmai képzésnél és szakmai előkészítő képzésnél a Művelődési és Közoktatási Minisztérium által engedélyezett program szerinti oktatás vehető figyelembe. Az eddig felsorolt tanulók után az önkormányzatot a hozzájárulás teljes összege illeti meg. Az állami hozzájárulás szempontjából esti, levelező oktatásnak csak az első szakma megszerzéséhez nyújtott képzés minősül, amelyhez a hozzájárulás 1/3-a igényelhető.

Az oktatottak számának meghatározása: az 1991. IX. 15-ei oktatási statisztikával megegyező létszám 8/12-ed része és az 1992. IX. 15-ei becsült létszám 4/12-ed része alapján, kivéve az f) pont szerinti állami gondoskodásban részesülőket.

s) Szakmunkásképzés (elmélet oktatás)

Összege: 39 ezer Ft/oktatott.

A hozzájárulást igényelheti a feladatot ellátó és intézményt fenntartó önkormányzat a saját és kihelyezett tanulók után is. A szakmunkásképző intézethez tartozó, de más önkormányzat által működtetett tagiskolák, kihelyezett tagozatok fenntartásához – legalább a kihelyezett tanulók száma szerinti állami hozzájárulás átadásával – az „anyaintézményt” fenntartó önkormányzat hozzájárul.

Az e jogcímen igénybevehető összeg hozzájárulást tartalmaz a nem önkormányzati tanműhelyben történő gyakorlati oktatás bér- és közterheihez is.

Az állami hozzájárulás az első szakma megszerzését biztosító szakmunkásiskolai képzéshez vehető igénybe.

Az oktatottak számának meghatározása: az 1991. IX. 15-ei oktatási statisztikával megegyező létszám 8/12-ed része és az 1992. IX. 15-ei becsült létszám 4/12-ed része alapján, kivéve az f) pont szerinti állami gondoskodásban részesülőket.

t) Szakmunkásképző iskolai tanműhelyi oktatás

Összege: 37 ezer Ft/oktatott.

A hozzájárulás az önkormányzat által fenntartott szakmunkásiskolai tanműhelyben oktatottak után vehető igénybe.

Az oktatottak számának meghatározása: Az 1991. IX. 15-ei oktatási statisztikával megegyező létszám 8/12-ed része, és az 1992. IX. 15-ei becsült létszám 4/12-ed része alapján, kivéve az f) pont szerinti állami gondoskodásban részesülőket.

Ha az önkormányzat vállalati vagy társasági keretek között biztosítja a tanműhelyi képzést, állami hozzájárulást erre nem igényelhet.

u) Kiegészítő állami hozzájárulás a nemzetiségi, etnikai, vagy kéttannyelvű oktatáshoz

Összege: 15 ezer Ft/oktatott.

A kiegészítő hozzájárulás akkor vehető igénybe, ha a gyermek önkormányzat által fenntartott intézményben

– nemzetiségi óraterv, tanterv és tankönyv alapján tanul,

– kislétszámmal működő oktatási intézményekben 0, vagy csatlakozó órában nemzetiségi tanterv – és tankönyv – alapján tanulja az anyanyelvet,

– az oktató-nevelő intézmény keretei között biztosítja a cigánytanulók differenciált egyéni, vagy csoportos felzárkóztatását, a korcsoportok, illetve évfolyamok követelményeinek megfelelő eredményes továbbhaladását tanórai foglalkozásokon,

– a Művelődési és Közoktatási Minisztérium engedélyével működő, kéttannyelvű középiskolai oktatásban részesül.

A kiegészítő hozzájárulás feltétele az itt megfogalmazott feladatok dokumentált teljesítése. Nemzetiségi nyelvet idegen nyelvként oktató iskolában oktatottak után kiegészítő támogatás nem igényelhető.

Az állami gondozott gyermek után, az oktatási intézményt fenntartó önkormányzatot illeti meg a kiegészítő hozzájárulás.

Az oktatottak számának meghatározása: az 1991. IX. 15-ei oktatási statisztikával megegyező létszám 8/12-ed része és az 1992. IX. 15-ei becsült létszám 4/12-ed része alapján a középfokú intézményekben.

Az 1991. X. 1-jei oktatási statisztikával megegyező létszám 8/12-ed része és az 1992. X. 1-jei becsült létszám 4/12-ed része alapján az alsófokú intézményekben.

Az esti levelező képzésben részesülők után a kiegészítő állami hozzájárulás 1ő3-os része igényelhető.

v) Diákotthoni ellátás

Összege: 62 ezer Ft/ellátott.

A hozzájárulás igénybevehető az önkormányzati általános iskolai diákotthonban, középfokú diákotthonban, nemzetiségi diákotthonban, externátusi ellátásban részesülők után.

Az ellátottak számának meghatározása: az 1991. IX. 15-ei oktatási statisztikával megegyező létszám 8/12-ed része

és az 1992. IX. 15-ei becsült létszám 4/12-ed része alapján a középfokú intézményekben.

Az 1991. X. 1-jei oktatási statisztikával megegyező létszám 8/12-ed része és az 1992. X. 1-jei becsült létszám 4/12-ed része alapján az alsófokú intézményekben.

Az állami gondoskodásban részesülők a létszámba nem számíthatók be, az állami hozzájárulást és az önkormányzatok közötti megosztását az f) pont szabályozza.

z) Térségi (megyei, fővárosi) feladatok

Összege: 400 Ft/fő.

A hozzájárulást igénybeveheti minden megyei, valamint a fővárosi önkormányzat a megye (a megyei jogú város népességével együtt számított), valamint a főváros 1991. január 1-jei állandó népessége alapján.

E hozzájárulás a következő feladatokhoz kapcsolódik:

– a megyei, fővárosi intézmények működtetése, ideértve a normatív hozzájárulással közvetlenül érintett feladatoknál jelentkező feszültségek oldását is, tekintettel a településektől átvett intézményekre,

– a legszükségesebb felújítások, ideértve a településekkel együtt társulásban megvalósítandó térségi feladatokhoz kapcsolódó felújításokat is,

– a megyei adósságszolgálat teljesítése a kötvény és kamatai kivételével, mert ez utóbbi a címzett támogatások része,

– kötelező megyei könyvtári, múzeumi, levéltári és közművelődési módszertani feladatok ellátására és intézményhálózatok működtetésére, * 

– a központi céltámogatásokhoz szükséges saját források biztosítása,

– az 1991. előtt a településekkel szemben keletkezett – esetlegesen még fennálló – fejlesztési kötelezettségek teljesítése.

Megjegyzések:

1. Gondozási nap: egy gondozott egy napi szociális otthoni intézeti gondozása, amely az intézménybe történő felvétellel kezdődik és annak végleges elhagyásával fejeződik be. Az ideiglenesen távollévők – kórházi ápolás, szabadság is – beszámíthatók a gondozási napba. Az ellátottak éves átlagos számának meghatározása érdekében az intézmény a gondozási napokról nyilvántartást vezet, ami az önkormányzatot megillető állami hozzájárulás feltétele.

2. Közös tulajdonú (ez esetben a fenntartás is közös), illetőleg közös fenntartású intézmények: minden olyan intézménynél, amelynek a feladatához normatív állami hozzájárulás kapcsolódik és az érintett önkormányzatok közösen tartják fenn, a normatív állami hozzájárulást az ellátotti kör után az állandó lakhely szerinti önkormányzat igényelheti és az igénylő is számol el a hozzájárulással. A közös fenntartásban résztvevő önkormányzatok átadják az intézmény székhelye szerinti önkormányzat számára, a közös megállapodás alapján kialakított intézményi kiadási előirányzat önkormányzatonkénti ellátottakra jutó részét.

Az e körbe nem tartozó ellátottak után az intézmény székhelye szerinti önkormányzat veheti igénybe a hozzájárulást.

3. A 9. § (4) bekezdésében foglalt szabály normatív hozzájárulások közül a következő pont alattiakra terjed ki együttesen: d), f)–től m)–ig, o)–tól v)–ig.

4. Az állandó népességre vonatkozó adatok az Állami Népességnyilvántartó Hivatal (ÁHN) adatai.

Az 1991. évi normatív állami hozzájárulás
elszámolásánál alkalmazandó szabályok

Az állami hozzájárulás elszámolásának alapját képező mutatószámok tartalmi leírására, az ellátottak körére vonatkozó szabályok a következő tételeknél figyelembe vehetők az 1991. évi hozzájárulások elszámolásánál is:

f) Gyermek és ifjúságvédelem, kivéve a más önkormányzat által fenntartott oktatási intézményekben ellátottak utáni hozzájárulásokra vonatkozó szabályok.

g) Szociális otthoni, intézeti ellátás.

h) Idősek és fogyatékosok nappali intézményi ellátása.

i) Idősek és fogyatékosok szállást biztosító intézményi ellátása.

j) Fiatalkorúak egészségügyi gyermekotthoni és gyógypedagógiai intézeti ellátása.

l) Kiegészítő állami hozzájárulás a nemzetiségi, etnikai óvodai ellátáshoz.

m) Általános iskolai oktatás,

kivéve az állami gondozott gyermekekre vonatkozó szabály.

o) Alapfokú művészeti oktatás.

q) Gimnáziumi oktatás,

kivéve a fogyatékos tanulók igényjogosultságára, valamint az állami gondozott gyermekekre vonatkozó szabályok.

r) Szakközépiskolai, szakiskolai oktatás,

kivéve az állami gondozott gyermekekre és fogyatékos tanulókra vonatkozó szabályok.

t) Szakmunkásképző iskolai tanműhelyi oktatás,

kivéve az állami gondozott gyermekekre vonatkozó szabály.

u) Kiegészítő állami hozzájárulás a nemzetiségi etnikai vagy kéttannyelvű oktatáshoz.

A megjegyzés részből a gondozási napra vonatkozó szabályozás vehető figyelembe.

5. számú melléklet

az 1991. évi XCI. törvényhez

AZ ÖNKORMÁNYZATOK SZÍNHÁZI
TÁMOGATÁSA

millió Ft

Önkormányzatok
Számított
működési
kiadás

%
Központi
támogatás
Békés Megyei Önkormányzat
Jókai Színház 91,5 60 54,9
Heves Megyei Önkormányzat
Gárdonyi Géza Színház 130,3 60 78,2
Győr Megyei Jogú Városi
Önkormányzat
Kisfaludy Színház 153,1 60 91,9
Győri Balett 46,1 60 27,7
Bábszínház 11,0 60 6,6
Összesen: 210,2 126,1
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei
Önkormányzat
millió Ft

Önkormányzatok
Számított
működési
kiadás

%
Központi
támogatás
Móricz Zsigmond Színház 88,1 60 52,9
Tolna Megyei Önkormányzat
Német Színház 24,6 60 14,8
Veszprém Megyei Önkormányzat
Petőfi Színház 116,4 60 69,8
Zala Megyei Önkormányzat
Hevesi Sándor Színház 113,6 60 68,2
Debrecen Megyei Jogú Városi
Önkormányzat
Csokonai Színház 143,4 60 86,0
Gyula Városi Önkormányzat
Várszínház 24,6 50 12,3
Kaposvár Megyei Jogú Városi
Önkormányzat
Csiky Gergely Színház 154,8 60 92,9
Kecskemét Megyei Jogú Városi
Önkormányzat
Katona József Színház 117,9 60 70,8
Ciróka Bábszínház 15,0 60 9,0
Összesen: 132,9 79,8
Tatabánya Megyei Jogú Városi
Önkormányzat
Városi Népház-Játékszín 39,0 60 23,4
Kisvárda Városi Önkormányzat
Várszínház 14,0 50 7,0
Kőszeg Városi Önkormányzat
Várszínház 3,8 50 1,9
Miskolc Megyei Jogú Városi
Önkormányzat
Nemzeti Színház 136,2 60 81,7
millió Ft

Önkormányzatok
Számított
működési
kiadás

%
Központi
támogatás
Pécs Megyei Jogú Városi
Önkormányzat
Nemzeti Színház 168,6 60 101,2
Kisszínház 28,7 60 17,2
Összesen: 197,3 118,4
Szeged Megyei Jogú Városi
Önkormányzat
Nemzeti Színház 189,6 60 113,8
Szabadtéri Játékok 62,3 50 31,2
Összesen: 251,9 145,0
Székesfehérvár Megyei Jogú
Városi Önkormányzat
Vörösmarty Színház 53,1 60 31,9
Szentendre Városi
Önkormányzat
Teátrum 10,0 50 5,0
Szolnok Megyei Jogú Városi
Önkormányzat
Szigligeti Ede Színház 134,5 60 80,7
Sopron Megyei Jogú Városi
Önkormányzat
Arizona Színház 33,0 60 20,0
Budapest 1.590,0 50 795,0
Mindösszesen: 2.046,0

A támogatás mértéke a Művelődési és Közoktatási Minisztérium, a Pénzügyminisztérium, valamint a Színházat

fenntartó önkormányzatok által együttesen kialakított működési kiadás arányában:

– budapesti kőszínházak 50%,

– vidéki kőszínházak 60%,

– szabadtéri színpadok 50%,

– bábszínházak 60%.

A több színházat fenntartó önkormányzat az állami támogatást az általa fenntartott színházak között szabadon átcsopor

tosíthatja, de csak önkormányzati fenntartású színház támogatására fordíthatja.

6. számú melléklet az 1991. évi XCI. törvényhez

A helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok

Sor-szám
Cél

Igénybevétel feltételei
Támogatási
keret
millió Ft-ban
1. Önhibájukon kívül hátrányos pénzügyi helyzetben lévő önkormányzatok működtetési feladatainak támogatása és vis major esetek megoldása A törvény 8. § (2) bekezdése alapján 2.750
2. Magánszemélyek jövedelemadójában a közműfejlesztésre megállapított kedvezmények megszüntetésének ellentételezése A közműfejlesztések támogatásáról szóló 89/1991.(VII. 12.) Korm. rendelet alapján igényelhető 700
3. Határátkelőhelyek fenntartásának, valamint a határnyiladék tisztításának a támogatása Igényelhet támogatást minden határátkelőhelyet fenntartó települési önkormányzat az 1991. évi személy- és tehergépkocsi forgalom (ki- és beléptetési adatok) alapján 1992. március 15-ig a Belügyminisztériumtól, a megyei TÁKISZ-on keresztül. Határnyiladék tisztításra minden szárazföldi határsávval rendelkező települési önkormányzat a határsáv hosszának arányában igényelhet a Belügyminisztériumtól 65 ezer Ft/km/év támogatást. Az igényeket az illetékes megyei TÁKISZ-nak kell bejelenteni március 15-ig. 150
4. Szociális követelményeknek meg nem felelő
telepek felszámolásának támogatása
Támogatás alapja a szociális követelményeknek meg nem felelő telepi, vagy ahhoz hasonló körülmények között élő családok (lakosok) részére 1992. évben átadott (bér-, és személyi tulajdonú) lakások száma. Az igény az 1991. év végén átadott azon lakások száma után is benyújtható, amelyek után az elmúlt évben támogatást nem igényeltek.
A támogatás összege az építési terület előkészítése során ténylegesen felmerült terület előkészítési, telek-kialakítási és villany-, víz-, közműberuházási költség. A támogatás összege azonban lakásonként az 50 ezer Ft-ot nem haladhatja meg. A támogatást az érintett önkormányzatok 1992. október 1-jéig igényelhetik a Belügyminisztériumtól, az illetékes TÁKISZ-on keresztül.
20
5. Vállalati gyermekintézmények, szakmunkásképző tanműhelyek átvételéhez egyszeri támogatás A Belügyminisztériumtól – átvételi megállapodás alapján, a költséget megjelölve – minden negyedév végéig – illetve a negyedik negyedévben október 31-ig – igényelhetik azok az önkormányzatok, amelyek a feladatellátás feltételeit tartósan csak az intézmény átvétellel tudják biztosítani. A többletköltségnél nem vehető figyelembe a normatív állami hozzájárulásként (utólag) igénybe vehető összeg.
A támogatásról tárcaközi bizottság dönt.
310
6. Színházi bemutatók támogatása Az igénybevétel feltételeit a Művelődési és Közoktatási Minisztérium teszi közzé. Az elosztásról évente két alkalommal kuratórium dönt. A támogatásból 100 millió Ft a fővárosi, 100 millió Ft a vidéki színházi élet támogatását szolgálja. Pályázhatnak az önkormányzati színházak, valamint az önkormányzatok által támogatott színházi vállalkozások, a támogatás ez esetben is az önkormányzatot illeti meg. 200
Sor-szám
Cél

Igénybevétel feltételei
Támogatási
keret
millió Ft-ban
7. A környezet és a vízbázisok fokozott védelme érdekében lakossági folyékony települési hulladékgyűjtés támogatása Igényelheti minden helyi önkormányzat, amely lakossági folyékony települési hulladékgyűjtést és ártalmatlanítást végez, vagy végeztet. A támogatás mértéke az általa összegyűjtött és ártalmatlanított lakossági folyékony hulladék köbméterenként 95 Ft. Igényelhető minden negyedévet megelőző hónap 20-áig a Belügyminisztériumtól a TÁKISZ-on keresztül. 160
8. A helykímélő, hamvasztásos temetés és a hatósági halottszállítás támogatása Állampolgár, vagy más jogi személy, aki hamvasztás útján gondoskodott az elhunyt eltemettetéséről 160
l. Budapesten, Debrecenben, Szegeden elhunytnak helyben történő elhamvasztása esetében 3.000 Ft;
2. Hamvasztóba helyközi szállítással szállított elhunyt esetében 6.300 Ft egyszeri hozzájárulásra jogosult az eltemettető állandó lakhelye szerinti önkormányzatnál;
3. A hatósági halottszállításhoz támogatást igényelhet minden települési önkormányzat, amely a területén, vagy külterületén bekövetkezett rendkívüli halálesetben – rendőrségi intézkedésre –hatósági halottszállításról gondoskodik.
A támogatás mértéke esetenként 3.000 Ft. A támogatást az érintett települési önkormányzatok minden negyedévet megelőző hónap 20-áig igényelhetik a Belügyminisztériumtól a TÁKISZ-on keresztül.
9. A körjegyzők bérének és Tb járulékának támogatása A körjegyzőség székhelye szerinti önkormányzat polgármestere nyújthatja be az igényt a Belügyminisztériumhoz a TÁKISZ-on keresztül egy évben kétszer – június 20-ig és november 20-ig utólag – az önkormányzat által megelőlegezett bér- és Tb járulék összegéig. Az 1992-ben igényelhető támogatás mértéke havi 21.000 Ft + Tb járulék, vagy 21.000 Ft alatt a ténylegesen kifizetett bér + Tb járulék. 200
10. A pincerendszerek, partfalszakadások veszélyelhárítási munkálataira Igényelheti a Belügyminisztérium 1992. I. negyedévében kiadásra kerülő felhívása alapján a veszélyeztetett települési önkormányzat az elemi csapásként jelentkező pincék és más mesterséges üregek kárelhárításához. Az összeg elosztásáról tárcaközi bizottság dönt. 350
Sor-szám
Cél

Igénybevétel feltételei
Támogatási
keret
millió Ft-ban
11. Víz- csatornaszolgáltatás fogyasztói ártámogatásának megszüntetése miatt A KHVM által központi árhatósági jogkörben 1992-re megállapítandó víz- és csatornadíjak, valamint az ott figyelembe vett lakossági fogyasztás mennyisége alapján, a szolgáltató vállalatot alapító jogán érintett önkormányzat, illetve –regionális vállalatoknál – a KHVM részére jóváhagyott megosztás szerint, a csatornázott területeken az ivóvíz- és csatornaszolgáltatásért együttesen fizetett lakossági díj legalább 60 Ft/m3 összeget meghaladó részének, a nem csatornázott területeket pedig az ivóvízért fizetendő lakossági díjak legalább 40 Ft/m3 összeget meghaladó részének legkevesebb 60%-a erejéig, a lakossági többletkiadások ellentételezésére szolgál a támogatás. A támogatást első ízben 1992. január 31-éig, majd az ettől számított negyedévek végén utólag kapják meg az érintett helyi önkormányzatok, valamint a Vízügyi Alap. 1.500
12. Fővárosi tömegközlekedés támogatása Egyszeri pénzügyi támogatás a fővárosi önkormányzat részére, a legsürgetőbb fedezetlen üzemeltetési és állóeszköz fenntartási költségek részleges ellentételezésére. 1.000
13. Lakossági távhőszolgáltatás támogatása Az érintett települési önkormányzatok 1992. január 31-ig kapják meg az energiaköltségek miatt megemelt lakossági távhőszolgáltatási díjak 125 Ft/m3-t meghaladó része 80%-a erejéig, a vonatkozó 29/1991. (X. 1.) IKM rendeletben hatályba léptetett lakossági díjak figyelembevételével. 700
14. Nevelési segély A települési önkormányzat saját vállalását és a település szociális feltételeit figyelembe vevő normatív számítás alapján illeti meg a helyi önkormányzatokat, a Népjóléti Minisztérium által 1992. február 20-ig közzétett pályázati feltételek alapján. 2.850
15. A 100 főt meg nem haladó tanuló létszámú általános iskolát fenntartó községi önkormányzatok támogatása Az egyetlen – 100 főt meg nem haladó tanuló létszámú – általános iskolát fenntartó községi önkormányzatok igényelhetnek 500 ezer Ft támogatást. Az igényt a Belügyminisztériumhoz 1992. március 31-ig kell a TÁKISZ-on keresztül megküldeni. 300
16. Helyi önkormányzati zenekarok és énekkarok támogatásának kiegészítése A támogatás önkormányzati körben történő igénybevétele feltételeiről a Művelődési és Közoktatási Minisztérium 1992. január 15-ig ad tájékoztatást az érintetteknek, s az e határidővel létrehozott kuratóriumban dönt a pályázatok elbírálásáról. 80
17. Intenzív továbbképzésben résztvevő pedagógusok béremelésének támogatása Igényelhetik a helyi önkormányzatok az intenzív továbbképzésben részt vett pedagógusok után. Az igénylés feltételeit a Művelődési és Közoktatási Minisztérium teszi közzé. 34
Összesen: 11.464

7. számú melléklet az 1991. évi XCI. törvényhez

Humánszolgáltatást ellátó nem állami intézmények normatív állami hozzájárulásainak jogcímei és összegei


Normatív állami hozzájárulások jogcímei
mértéke 1992.
(E Ft/fő)
normatív hozzájárulás jogosultságának
alapja
mutatószám
(fő)
összeg
(millió Ft)
Szociális, egészségügyi intézmények
Szociális otthonok és intézetek 174 Ellátottak száma 3219 560
Idősek és fogyatékosok nappali intézményei 28 Felvett tagok száma 398 11
Fiatalkorúak egészségügyi gyermekotthonai és gyógypedagógiai intézmények 201 Ellátottak száma 1077 217
Gyermek- és ifjúságvédelem keretében állami és intézeti neveltek ellátása 201 Ellátottak száma 180 36
Házi szociális gondozás 60 Tiszteletdíjas gondozók száma
[Ennek számítása: a 10/1986. (IX. 24.) EüM. rend. 5. számú melléklet b) pontja szerint vezetett gondozási napló 5. oszlopa alapján az éves gondozásra fordított idő (óra) osztva 800-al (napi 4 óra x 200 munkanap.)]
80 5
Kábítószeresekkel foglalkozó terápiás intézetek *  300
Ft/nap
Ápolási nap
Összesen: 832
Oktatási-nevelési intézmények
Óvodai ellátás 19 Óvodai ellátásban részesülők 1361 26
Nemzetiségi, etnikai óvodai ellátás 5 Kiegészítő hozzájárulás a nemzetiségi, etnikai óvodai ellátásban részesülők alapján
Általános iskolai oktatás 36 Ált. isk. ellátott; esti, levelező dolgozó és 14–16 éves iskolarendszeren kívüli oktatásban résztvevők 1/3 része 6339 228
Alapfokú művészeti oktatás 21 Alapfokú zenei és más művészeti oktatásban részesülők (ideértve a zeneiskolák kihelyezett tagozatát is) 38 1
Fogyatékos gyermekek oktatása 65 Önálló intézményben vagy tanulócsoportban oktatott fogyatékos gyermekek 15 1
Gimnáziumi oktatás 51 Gimnáziumban oktatott és esti, levelező létszám 1/3 része 8113 414
Szakközépiskolai oktatás 63 Szakközépiskolai, szakiskolai oktatott és esti, levelező létszám 1/3 része 177 11
Szakmunkásképzés, elméleti oktatás 39 Szakmunkásiskolában oktatott létszám
Szakmunkásiskolai tanműhelyi oktatás 37 Az intézmény által fenntartott szakmunkásiskolai tanműhelyben oktatott létszám 546 20
Nemzetiségi, etnikai vagy kéttannyelvű
oktatás
15 Kieg. hozzájárulás az alsó- és középfokú nemzetiségi etnikai vagy kéttannyelvű oktatásban részesülőknek 404 6
Diákotthoni ellátás 62 Ált. isk. diákotthonban, középfokú diákotthonban, externátusi ellátásban részesülők 5244 325
Felsőoktatási nappali hallgatók oktatása 84 Egyetemen, főiskolán, hittudományi akadémián oktatottak létszáma (A létszám meghatározása a II. 15-i és X. 15-i állapotnak megfelelő hallgatói létszám alapján 6 hónapra számított átlaglétszám alapulvételével történik. Amennyiben az intézmény ezen időpontokat követően kezdi meg működését, az átlaglétszám számításánál a belépés tényleges időpontját kell figyelembe venni.) 1296 109
Összesen: 1.141

8. számú melléklet az 1991. évi XCI. törvényhez

Különösen fontos tevékenységek

A 8. § (3) bekezdése b) pontjának alkalmazásában különösen fontos tevékenységek az alábbiak: * 

1. Az elektronika és elektronizálásból

a) Aktív, passzív és elektromechanikus alkatrészek gyártása

ITJ 44–7 Általános rendeltetésű híradástechnikai szerkezeti elem részegység, tartozék
ITJ 45 Elektronikai építőelemek és vákuumtechnikai termékek
Kivéve: ITJ 45–2 Villamos fényforrások
ITJ 48–1 Villamosvezérlés és hajtásszabályozás szervei
ITJ 48–2 Állásos működésű szabályozástechnikai elem és célszabályozó
ITJ 48–3 Pneumatikus és hidraulikus segédenergiával működő analóg folyamatszabályozási rendszer szervei
ITJ 48–4 Villamos segédenergiával működő analóg folyamatszabályozási rendszer szervei
ITJ 48–51 Telemechanikai és digitális távadó
ITJ 48–52 Távellenőrzött és távirányított objektum egységei
ITJ 48–53 Központi telemechanikai berendezés egységek
ITJ 48–54 Pneumatikus logikai egység
ITJ 48–55 Irányítástechnikai villamos áramköri egység

b) Számitástechnikai perifériák gyártása:

ITJ 48–8 Irányítástechnikai rendszerváltó és perifériális egységek, analóg számítógépek

c) Elektronikus működésű, távközlési fő- és alközpontok gyártása

ITJ 44–1 Vezetékes hírközlő készülék és berendezés
ITJ 44–2 Vezeték nélküli hírközlő készülék és berendezés

d) robottechnikai eszközök gyártása és alkalmazása

ITJ 35–81 Robotok
ITJ 44–4 Ipari televízió
ITJ 48–7 Önálló gépek és berendezések vezérlő és szabályozó berendezései

e) Számítógéppel segített tervező- szerkesztőrendszerek gyártása

ITJ 47–88 Komplex elven működő különleges mérő és vizsgáló berendezés
SZATJ 97 Szoftvertermék

f) Elektronikus berendezésgyártás és az ehhez kapcsolódó a gyártó által végzett szolgáltatás, beleértve a közszükségleti elektronikai termékek előállítását

ITJ 42–15 Irányítástechnikai rendeltetésű forgógép
ITJ 44–5-ből Vevő és lejátszó berendezésből az elektronikus berendezésgyártás beleértve a közszükségleti elektronikai termékek előállítását
ITJ 44–6 Tápegység, egyenirányító készülék, stabilizátor
ITJ 46–2 Gyógyászati vizsgáló és kezelő készülék
SZTJ 101–21–04 Híradás- és vákuumtechnikai termékek javítása
SZTJ 101–21–05 Műszerjavítás
ITJ 46–7 Ügyviteltechnikai berendezés és eszköz
ITJ 47 Fizikai és kémiai jellemzőket mérő eszközök és műszerek
Kivéve: Mechanikai elven működő mérőműszerek
ITJ 46–21–8 Mechanikai jellemzőket mérő gyógyászati eszköz
ITJ 46–22–6 Mechanikai hatásokat kifejtő gyógyászati készülék
ITJ 47–11 Mechanikai elven működő térmérő és alakmeghatározó műszer
ITJ 47–21 Mechanikai elven működő mechanikai mennyiségek technológiai jellemzőit mérő műszer
ITJ 47–31 Mechanikai elven működő műszer, mechanikai anyagjellemzők mérésére
ITJ 47–41 Mechanikai elven működő műszer és eszköz hőmennyiséggel és hőmérséklettel összefüggő jellemzők mérésére
ITJ 47–61 Mechanikai elven működő koncentráció- és összetételmérő műszer
ITJ 47–71 Mechanikai elven működő akusztikai és optikai jellemzők mérőműszere és eszköze
ITJ 48–56 Számítógép központi rendeltetésű részegységei
ITJ 48–58 Elektronikus számítógép általános rendeltetéssel
ITJ 48–6 Irányítástechnikai rendszerek vezérlő és szabályozó berendezései