Időállapot: közlönyállapot (2021.II.25.)

2021. évi II. törvény - egyes energetikai és hulladékgazdálkodási tárgyú törvények módosításáról 3/4. oldal

b) kapcsolatot tart az Európai Környezetvédelmi Ügynökséggel és a körforgásos gazdaság, valamint a hulladékgazdálkodás területén érintett nemzetközi, tagállami és hazai szervezetekkel, különös tekintettel a körforgásos gazdaság kérdéseivel foglalkozó Science Park(ok) tevékenységére,

c) a körforgásos gazdaságra történő átállásra és a hulladékgazdálkodásra vonatkozó szabályozás széles körű megismertetése érdekében konferenciákat szervez,

d) adatokat gyűjt és elemez körforgásos gazdasággal és a hulladékgazdálkodással kapcsolatos tényezőkről,

e) hulladékgazdálkodási, szemléletformálási képzéseket, rendezvényeket szervez,

f) e törvény és a végrehajtására kiadott jogszabályok szerint szervezi, irányítja, felügyeli a 78. § szerinti felügyelettel összefüggő állami feladatok ellátását,

g) részt vesz a hulladékgazdálkodással és körforgásos gazdasággal kapcsolatos kutatásban, és

h) közigazgatási feladataival összefüggésben nyilvántartást vezet.

(2) A hulladékgazdálkodási hatóság

1. a honlapján a beérkezés időpontjában közzéteszi – a személyes adatok megismerhetetlenné tételével – az eljárást kezdeményező kérelem, valamint a hivatalbóli kezdeményezés adatait, az érdemi és a hulladékgazdálkodási ügy véglegessé vált határozatát, továbbá a határozat megtámadására irányuló közigazgatási perben hozott bírói határozatot,

2. kialakítja és működteti, valamint honlapján közzéteszi

a) a jogorvoslati határozatok nyilvános adatbázisát, amelyben biztosítja, hogy a hatósági és a bírósági határozatok elektronikusan, ingyenesen, teljeskörűen, tárgyszavas keresési lehetőséggel bárki által elérhetőek legyenek,

b) a kiemelt hulladékjogi szabályszegéseket elkövetők listáját,

c) a hulladékgyűjtő pontok listáját, és

d) a hulladékudvarok listáját,

3. a körforgásos gazdaság tekintetében a terméklánc különböző etapjaiban részt vevők és a hulladékgazdálkodási tevékenységet folytatók segítése érdekében – elvi jelentőségű jogértelmezési kérdésekben a hulladékgazdálkodásért felelős miniszterrel szükség szerint egyeztetve – állásfoglalásokat ad,

4. figyelemmel kíséri e törvény, valamint a végrehajtására kiadott jogszabályok érvényesülését, kezdeményezi az arra jogosultnál a szükséges jogszabályok megalkotását, módosítását,

5. véleményezi a körforgásos gazdasággal, a hulladékgazdálkodással és a hulladékgazdálkodási hatóság működésével kapcsolatos jogszabálytervezeteket, valamint jogalkotási koncepciókat,

6. közreműködik az elhagyott hulladék felszámolásában,

7. ellátja a hulladékgazdálkodási hatósági, piacfelügyeleti, tanúsítási feladatokat,

8. ellátja a hulladékgazdálkodási követelmények érvényesítésével összefüggő megfelelőségi és minőségbiztosítási feladatokat, ide nem értve a közszolgáltatók és közszolgáltatói alvállalkozók megfelelőségére vonatkozó, a 32/A. § (2) bekezdésében meghatározott hatásköröket,

9. ellátja a körforgásos gazdaságra történő átállás támogatásához szükséges jogszabályban meghatározott feladatokat a miniszter utasításának megfelelően,

10. ellátja a jogszabályban a hatáskörébe utalt egyéb feladatokat,

11. folyamatos hulladékgazdálkodási adatelemzéseket végez a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter utasításának megfelelően,

12. folyamatos piacelemzést végez, a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter utasításának megfelelően,

13. javaslatot tesz a hulladékstátusz megszűnésére vonatkozó hazai jogszabályokra, egyéb szabályozókra,

14. a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter egyetértésében kidolgozza a hulladékgazdálkodási szabványokat és öko-címkéket,

15. gondoskodik a körforgásos gazdaság és a hulladékgazdálkodás területén az iskolarendszeren kívüli hatósági jellegű képzések és vizsgáztatás szervezéséről, illetve végzéséről,

16. végzi az ellenőrzések során vett minták vizsgálati eredményeinek országos értékelését és annak eredményét negyedévente megküldi a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter részére,

17. felügyeli és ellenőrzi a hulladékgazdálkodás e törvényben meghatározott egyes szereplőinek tevékenységét, tapasztalatairól beszámol a miniszternek,

18. az integrált többéves nemzeti ellenőrzési terv alapján kidolgozza a termék értéklánc valamennyi elemére kiterjedő, kockázatalapú, területi éves ellenőrzési tervet, irányítja, szervezi és ellenőrzi annak végrehajtását,

19. ellátja a hulladékgazdálkodási ágazat piacfelügyeleti ellenőrzési feladatait,

20. egységes elveken alapuló kockázatbecslési eljárásokat dolgoz ki és a hulladékgazdálkodásért felelős minisztert tájékoztatja azok eredményeiről,

21. kockázatbecslést végez, illetve felkérésre közreműködik más szervek által végzett kockázatbecslésben és a hulladékgazdálkodásért felelős minisztert tájékoztatja e tevékenységek eredményéről,

22. koordinálja az érintett hatóságok között az ellenőrzési tervek, illetve módszerek egyeztetését, összehangolását, és az ellenőrzési tapasztalatok közös értékelését, illetve közös ellenőrzési jelentések készítését és a hulladékgazdálkodásért felelős minisztert tájékoztatja e tevékenységek eredményéről,

23. ellátja az e törvény hatálya alá tartozó termékekkel, szolgáltatásokkal és tevékenységekkel kapcsolatos tanúsítványok ellenőrzési, felügyeleti és minősítési feladatokat,

24. központi kockázatkezelési rendszert működtet a hulladékgazdálkodási szabályok megsértésére irányuló cselekmények megelőzése, felszámolása, utókezelése, valamint a hatósági intézkedések koordinációja érdekében és a hulladékgazdálkodásért felelős minisztert tájékoztatja e tevékenységek eredményéről,

25. ellátja a hatósági feladatokat annak érdekében, hogy minden új hulladékgazdálkodási létesítmény, különösen a hulladéklerakó, vagy egyéb hulladékártalmatlanító helyszín kijelölése, az ilyen tevékenység megkezdése kizárólag a hulladékgazdálkodási hatóság előzetes szakhatósági állásfoglalása vagy engedélye birtokában legyen lehetséges,

26. biztosítja a hulladékgazdálkodási tevékenységet ellátó gépek, berendezések, felszerelések műszaki felülvizsgálatára vonatkozó tevékenység szakmai felügyeletét,

27. ellenőrzi a különböző termékek forgalomba hozatalára, illetve a használatához kapcsolódó hulladékgazdálkodási korlátozásokra vonatkozó jogszabályi előírások betartását,

28. ellenőrzi a települési szennyvíziszap előírásoknak megfelelő elszállítását és lerakását,

29. a termék értékláncban kivizsgálja és felderíti az elhagyott hulladékot, feltárja a hulladékgazdálkodási jogsértő cselekményeket, azok okait, nyilvántartja, összegzi és elemzi az eseményeket, és megteszi a szükséges intézkedéseket azok megelőzése érdekében,

30. működteti az e törvény hatálya alá tartozó engedélyköteles vagy nyilvántartásba vételi kötelezettség alá vont termékek, létesítmények, eszközök, természetes személyek, jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek, illetve tevékenységek e törvényben, valamint az e törvény végrehajtására kiadott jogszabályokban meghatározott adatait tartalmazó hulladékgazdálkodási nyilvántartást,

31. az e törvény végrehajtására kiadott jogszabályokban foglaltak szerint engedélyezi vagy bejelentés alapján nyilvántartásba veszi a hulladék szállítás céljára használt szállítóeszközöket és ellenőrzi a hulladék szállítását, a szállítóeszköz szállításra való alkalmasságát, a kísérő dokumentációt és a szállítóeszközt,

32. részt vesz a hulladék e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott azonosítási és nyilvántartási rendszerének kialakításában és működtetésében, valamint ellátja a hulladék azonosításával és nyilvántartásával kapcsolatos ellenőrzési feladatokat.

(3) A hatóságok és egyéb érintett szervezetek a hatékony, koordinált és magas színvonalú hulladékgazdálkodási és körforgásos gazdasági feladatok ellátása érdekében a feladatkörükben rendelkezésükre álló adatokat a hulladékgazdálkodási hatóság megkeresésére – intézkedést igénylő esetben soron kívül – átadják a hulladékgazdálkodási hatóságnak.

(4) Az e törvényben meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok ellátása érdekében a 86. § (12) és (14) bekezdése szerinti szervezetek, valamint az utak és a vasutak vonatkozásában elhelyezett informatikai rendszerek adatgazdái kötelesek a hulladékgazdálkodási hatósággal szorosan együttműködni, és minden szükséges információt megadni a hulladékgazdálkodási hatóság hatékony tevékenységének elősegítése érdekében. E szervezetek a hulladékgazdálkodási hatóság megkeresésére a hulladékgazdálkodási hatóság rendelkezésére bocsátják a feladatkörükben tudomásra jutott, a hulladékgazdálkodás szempontjából jelentős áruforgalmi, rendészeti és határellenőrzési adatokat.

(5) A hulladékgazdálkodásért felelős miniszter szakmai irányító tevékenysége keretében a megyei kormányhivatalok – személyes adatok kivételével – adatgyűjtést végeznek, nyilvántartást vezetnek, valamint adatot küldenek a hulladékgazdálkodásért felelős miniszternek az országos adatbázisok kialakítása és fenntartása érdekében.

78/C. § (1) A hulladékgazdálkodási hatóság a közigazgatási hatósági feladataival összefüggésben nyilvántartást vezet.

(2) A hulladékgazdálkodási hatóság a 78. § szerinti felügyeleti jogköreivel kapcsolatos feladatainak ellátása érdekében az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározottak szerint nyilvántartást vezet

1. a hulladékgazdálkodási tevékenységet folytatókról,

2. a hulladékgazdálkodási létesítményekről,

3. a napi adatszolgáltatáson alapuló, összegyűjtött települési hulladék mennyiségéről,

4. a közúti hulladékszállításra engedélyezett hulladékszállítókról és hulladékszállítmányozókról,

5. a hulladékgazdálkodási felügyelet alá tartozó helyekről,

6. az egyes hulladékfajtákra vonatkozó mennyiségi és minőségi adatokról,

7. a hulladékkezelő létesítményekről,

8. az elhagyott hulladék fellelési helye szerinti ingatlanról és az ilyen hulladék mennyiségi, minőségi ismérveiről,

9. a hulladék közúti szállításra engedélyezett szállítóeszközökről,

10. a hulladékképződéssel járó terméket forgalomba hozókról, illetve gyártókról,

11. a tanúsító szervezetekről,

12. a bejelentési, engedélyköteles vagy nyilvántartásba vételi tevékenységhez kötött hulladékgazdálkodási tevékenységekről, azok jogosultjairól,

13. a hulladékgazdálkodási bírságokról, és

14. a hulladékkezelési gépekről, felszerelésekről, berendezésekről.

(3) A (2) bekezdés szerinti nyilvántartás tartalmazza

a) az ügyfél-azonosító számot,

b) a nyilvántartásba vétel alapjául szolgáló hatósági engedély és hatósági bizonyítvány, számát,

c) természetes személy ügyfél esetén a természetes személyazonosító adatokat, lakcímet, telephelyet, elérhetőséget, adóazonosító jelet, az egyéni vállalkozó természetes személy esetén a székhelyet és adószámot, őstermelő természetes személy esetén az adószámot, és

d) jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet ügyfél esetén a (cég)nevet, adóazonosító számot, székhelyet, telephelyet, statisztikai számjelet, elérhetőséget.

(4) A (2) bekezdés 1., 2., 4., 5., 7–13. pontja szerinti nyilvántartás közhiteles hatósági nyilvántartás.

(5) A hulladékgazdálkodási tevékenység gyakorlásával, a hulladékkezelési létesítmény létesítésével, bővítésével kapcsolatos engedély kiadásáról, visszavonásáról vagy módosításáról szóló határozatot a környezetvédelmi hatósággal is közölni kell.

(6) Az állami adó- és vámhatóság az országos vámadatbázishoz hozzáférést biztosít – annak hatósági eljárásához szükséges mértékben – a hulladékgazdálkodási hatóság részére, amelynek során a személyes adatok körébe tartozó adatok közül az érintett azonosításához szükséges adatokat is hozzáférhetővé teszi.

(7) Az állami adó- és vámhatóság megkeresésre tájékoztatja a hulladékgazdálkodási hatóságot az adó- és vámtitkot képező adatról vagy információról, ha az az ügyfél személyének azonosításához vagy a hulladékgazdálkodási hatóság hatósági feladatának ellátásához szükséges. Az állami adó- és vámhatóság az adózás rendjéről szóló törvényben meghatározott, az állami adó- és vámhatóság által működtetett Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer a hulladékgazdálkodási hatóság felügyeleti hatáskörébe tartozó termékekkel összefüggésben rögzített adatait a rögzítést követően haladéktalanul, továbbítja a hulladékgazdálkodási hatóság részére az ügyfél azonosítása és a hulladékgazdálkodási hatóság feladatának ellátása céljából.

(8) A tanúsító szervezet az általa vezetett nyilvántartásból – a tanúsítási rendszerében részt vevő, hulladékgazdálkodási tevékenységet végző gazdasági szereplővel, a szerződéskötéssel, a gazdasági szereplők ellenőrzésének és tanúsításának folyamatával kapcsolatban – a hulladékgazdálkodási hatóság részére az e törvényben meghatározott feladatok ellátása céljából e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározottak szerint köteles adatot szolgáltatni.

78/D. § (1) A hulladékgazdálkodás megalapozott irányítása, valamint az Európai Unió követelményeinek teljesítése érdekében a hulladékgazdálkodási hatóság létrehozza és működteti az NHIR-t.

(2) Az NHIR a természetes személy ügyfél személyes adatai, jogi személy és szervezet esetén a cégjegyzékbe bejegyzett adatai, valamint a (3) bekezdés f) pontja kivételével a (3) bekezdés szerinti adatok vonatkozásában közhiteles hatósági nyilvántartás.

(3) Az NHIR tartalmazza

a) az e törvény hatálya alá tartozó

aa) ügyfélre vonatkozóan az egységes ügyfél-nyilvántartási rendszerben nyilvántartott adatokat,

ab) ügyfél által végzett hulladékgazdálkodási tevékenységre vonatkozó adatokat,

ac) ügyfél által végzett hulladékgazdálkodási tevékenység helyére vonatkozó adatokat a térinformatikai leíró adatokkal együtt, és az ültetvény kataszterben nyilvántartott adatokat,

b) a termékek, a hulladékfajták nyilvántartási adatait,

c) a hulladékgazdálkodás keretében elvégzett valamennyi ellenőrzés, minősítés és vizsgálat eredményét elektronikusan olyan módon, hogy az ügyfélhez, létesítményhez, és termékhez is köthető legyen,

d) a hulladékgazdálkodási hatóság által vezetett nyilvántartások adatait,

e) a hulladékgazdálkodással összefüggő kérelem, bejelentés, panasz (a továbbiakban együtt: bejelentés) adatait, és

f) az NHIR felhasználók természetes személyazonosító adatait.

(4) Az NHIR kialakításához és működtetéséhez a hulladékgazdálkodási hatóság kezeli

a) a természetes személy természetes személyazonosító adatait, lakcímét, elérhetőségét, adóazonosító jelét, bankszámlaszámát, egyéni vállalkozó természetes személy esetén a székhelyét és adószámát, a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: KKVtv.) hatálya alá tartozó vállalkozás KKVtv. 3. §-a szerinti besorolását és adószámát, őstermelő természetes személy esetén az adószámát,

b) jogi személy esetén a (cég)nevét, adóazonosító számát, székhelyét, telephelyét, elérhetőségét, bankszámlaszámát, a KKVtv. hatálya alá tartozó jogi személy KKVtv. 3. §-a szerinti besorolását,

c) az eljárás egyéb résztvevője, vagy meghatalmazottjaként, illetve törvényes képviselőjeként eljáró személy természetes személyazonosító és lakcímadatait.

(5) Az NHIR működtetője jogosult a működésével és szolgáltatási tevékenységével kapcsolatos adatokat is az NHIR-ben kezelni.

(6) A hulladékgazdálkodási hatóság részére az e törvényben meghatározott feladatai ellátása – különösen az e törvény hatálya alá tartozó termékek nyomon követhetősége – érdekében az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény (a továbbiakban: Útdíjtörvény) szerinti útdíjszedő az Útdíjtörvény 26. § (3) bekezdése alapján az általa kezelt adatkörből, valamint a közúti közlekedésről szóló 1988. I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 45. § (5) bekezdésében kijelölt szervezet az általa a Kkt. 45. § (5) bekezdése alapján kezelt adatkörből a hulladékgazdálkodási hatóság megkeresésére elektronikus úton adatszolgáltatást végez.

(7) A hulladékgazdálkodási hatóságtól az adatok, illetve az adatok meghatározott szempontú csoportosításban történő továbbítása, az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény szerinti egyszerű vagy automatikus információ átadás útján rendszeres vagy eseti jelleggel is igényelhető jogszabályban meghatározottak szerint.”

79. § (1) A Ht. 34a. alcíme helyébe a következő alcím lép:

34/A. A hulladékgazdálkodási hatósági eljárásokra vonatkozó különös szabályok

78/E. § (1) A hulladékgazdálkodási hatósági eljárásban

a) a hiánypótlási felhívás teljesítésének határideje legfeljebb tizenöt nap,

b) a hulladékgazdálkodási bírság kivételével a végrehajtást foganatosító szerv a hulladékgazdálkodási hatóság, ideértve a hulladékgazdálkodási hatósági eljárásokban elrendelt meghatározott cselekmények foganatosítását is.

(2) A telepengedélyezési eljárásban, illetve a tárolóhely üzemeltetési szabályzatának jóváhagyására irányuló eljárásban hozható döntés az e törvény szerinti engedélyezési eljárásban hozott döntés feltétele.

78/F. § (1) A hulladékgazdálkodási hatóság az e törvény szerinti eljárásához és tájékoztatási kötelezettségének teljesítéséhez – ha az az emberi élet, testi épség, egészség, a föld, a víz, a levegő vagy azok összetevői, illetve élő szervezet egyedének veszélyeztetésének fennállása miatt szükséges – a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény 101. § (1) bekezdésében foglaltak szerint megismerheti az eljárás ügyiratait. A megkeresés irányulhat a lefoglalt dologból történő minta szolgáltatására.

(2) A hulladékgazdálkodási hatóság helyszíni ellenőrzésre feljogosított kormánytisztviselője a hatósági ellenőrzés során jogosult

a) az ellenőrzött ingatlanra, illetve létesítménybe belépni,

b) berendezéseket, eszközöket, technológiai folyamatokat ellenőrizni,

c) az ellenőrzés tárgyát képező vagy azzal kapcsolatos iratokat, dokumentációt, dolgot, adathordozókat – az adatvédelemre, valamint a titoktartásra vonatkozó jogszabályok figyelembevételével – megismerni és azokról másolatot, illetve kivonatot készíteni, zár alá venni, lefoglalni,

d) az eljárása dokumentálására a helyszínen kép-, illetve hangfelvételt készíteni,

e) az eljárásához szükséges vizsgálatok elvégzése céljából térítésmentesen mintát venni,

f) hatósági mintavétel esetén az ügyfél kérésére ellenmintát venni,

g) a hulladék ingatlanon történő elhagyásának, lerakásának alapos gyanúja esetén, továbbá annak elhárítása érdekében a lezárt terület, épület, helyiség felnyitásával, az ott tartózkodó személyek akarata ellenére, illetve a jogosult távollétében is a lezárt ingatlanok területére, üzlethelyiségbe, üzemi helyiségbe belépni és ott az ellenőrzést lefolytatni, továbbá szállítóeszközöket, dokumentációt, számviteli bizonylatokat ellenőrizni – lakás céljára szolgáló ingatlan esetében a (3) bekezdés szerint.

(3) Ha alapos a gyanú, hogy a lakás céljára szolgáló ingatlanon elhagyott hulladék az emberi élet, testi épség, egészség, a föld, a víz, a levegő vagy azok összetevői, illetve élő szervezet egyedének veszélyeztetésére alkalmas, a hulladékgazdálkodási hatóság

a) az ellenőrzést az érintett kíméletével, a korlátozással nem érintett alapvető jogait tiszteletben tartva hajtja végre, az ellenőrzés végrehajtása során figyelemmel kell lenni arra, hogy az az érintetten kívüli személyt csak a legszükségesebb mértékben érintsen;

b) az ellenőrzést lehetőleg a napnak a nyolcadik és huszadik órája között hajtja végre;

c) biztosítja, hogy az ellenőrzés során ne kerüljenek nyilvánosságra az érintett magánéletének az eljárással össze nem függő körülményei, illetve a személyes adatai;

d) az ellenőrzés végrehajtása során kerüli a szükségtelen károkozást;

e) az ellenőrzés során hatósági tanú közreműködését kéri.

(4) A hulladékgazdálkodási hatóság a hatósági ellenőrzésről készített feljegyzés vagy jegyzőkönyv egy példányát az ügyfélnek a helyszínen átadja, vagy azt az ügyfél részére az ellenőrzés befejezésétől számított tíz napon belül megküldi.

(5) A hulladékgazdálkodási hatóság kérelemre indított engedélyezési és ellenőrzési eljárásáért az e törvény végrehajtására kiadott miniszteri rendeletben meghatározottak szerint igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni. Az igazgatási szolgáltatási díjat a hulladékgazdálkodási hatóság számlájára kell befizetni.

(6) A hulladékgazdálkodási hatósági feladatokat ellátó személy az eljárása során jogosult az erdőgazdálkodó, annak hiányában a terület jogszerű használójának engedélye nélkül külön térítés fizetése nélkül az erdészeti feltáróhálózat részét képező erdei úton, az erdő megközelítéséhez szükséges egyéb úton közlekedni, az erdőt és a fásítást, az ártereket, forgalom elől elzárt területeket bejárni, és a fellelt, elhagyott hulladék felszámolása érdekében a szükséges mértékig vizsgálati mintát venni.

78/G. § (1) A hatósági eljárás eljárási költsége magában foglalja a mintavétel, a mintatovábbítás, a helyszíni ellenőrzés, a szemle, az elvégzett laboratóriumi vizsgálatoknak és ellenőrzéseknek a – jogszabálysértés megállapítását megalapozó – vizsgálati eredménnyel összefüggő, továbbá a hulladék ártalmatlanításával, kezelésével kapcsolatos költségeket.

(2) A helyszíni ellenőrzés és szemle költségét a hulladékgazdálkodási hatóság önköltségszámításra vonatkozó szabályzatában foglaltak szerint kell megállapítani.

(3) A kötelezett jogsértő magatartása miatt felmerült, a hulladékgazdálkodási hatóság által hivatalból végzett vizsgálat költségét a kötelezett viseli.”

(2) A Ht. 79. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:

„(4a) A hulladékgazdálkodási hatóság felveszi a koncesszori alvállalkozói nyilvántartásba azokat az e törvény szerinti engedély vagy nyilvántartásba vétel alapján hulladékgazdálkodási résztevékenységet végző vállalkozásokat, amelyek a koncesszorral, illetve koncessziós társasággal közvetlenül, vagy egy vagy több másik ilyen vállalkozáson keresztül közvetetten az állami hulladékgazdálkodási közfeladat egyes elmeinek ellátására kötött hatályos szerződéssel rendelkeznek. A hulladékgazdálkodási hatóság vezeti, naprakészen tartja és nyilvánosan hozzáférhetővé teszi a koncesszori alvállalkozói nyilvántartást.”

80. § A Ht. 36. alcíme helyébe a következő alcím lép:

36. A hulladékgazdálkodással kapcsolatos szabályok megsértésének jogkövetkezményei, a közigazgatási szankciókra vonatkozó közös szabályok

84. § (1) A hulladékgazdálkodási hatóság az e törvényben, a Kvt.-ben, az e törvények végrehajtására kiadott jogszabályokban, valamint az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusában meghatározott rendelkezés, illetve hatósági döntésben foglaltak megsértése esetén intézkedést hozhat, bírságot szabhat ki vagy figyelmeztetésben részesíti az eljárás alá vont jogi személyt, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetet vagy természetes személyt.

(2) A hulladékgazdálkodási hatóság azt a gazdálkodó szervezetet, amely hulladékot termékként, illetve melléktermékként használ fel, forgalmaz vagy tárol, kötelezi a hulladék melléktermékként történő felhasználásának, forgalmazásának, illetve tárolásának beszüntetésére, valamint a hulladék – a hulladékjegyzékről szóló miniszteri rendeletben meghatározott – hulladékjegyzék szerint történő besorolására.

(3) Eltiltás során a tevékenység korlátozása vagy felfüggesztése a szabályszerű tevékenység visszaállítása érdekében szükséges kötelezettségek teljesítéséig terjedő időtartamra rendelhető el.

(4) Kizárt a figyelmeztetés szankció alkalmazása,

a) ha a hulladékgazdálkodási tevékenységet engedély vagy nyilvántartásba vétel nélkül, vagy attól eltérően végzik,

b) ha a hulladékkal kapcsolatos tájékoztatási, nyilvántartási, adatszolgáltatási vagy bejelentési kötelezettséget egymást követő két naptári évben is megsértik,

c) hulladék jogellenes elhelyezése, illetve elhagyása esetén, vagy

d) a hulladék országhatárt átlépő jogellenes szállítása esetén, kivéve a nemzetközi hulladékszállítás során rendszeresített, szállítmányt kísérő dokumentum hibás vagy hiányos kitöltését, valamint a zöldlistás hulladékok behozatalához és kiviteléhez kapcsolódó adatszolgáltatást.

(5) Nem alkalmazható közigazgatási szankció, ha

a) a jogsértő magatartás hatóság tudomására jutásától számított egy év, vagy

b) az elkövetéstől számított öt év

eltelt.”

81. § A Ht. X. Fejezete a következő 36/A. alcímmel egészül ki:

36/A. Intézkedések

85. § A hulladékgazdálkodási hatóság az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározottak szerint, a feltárt jogsértés súlyával arányosan, a jogsértésben rejlő kockázat mértékének és jellegének figyelembevételével

a) tevékenység végzését határozott időre, teljesen vagy részlegesen felfüggesztheti, korlátozhatja, a működést megtilthatja, az újbóli működést feltételhez kötheti,

b) vállalkozás, létesítmény működési engedélyét feltételhez kötheti, módosíthatja, felfüggesztheti, visszavonhatja, illetve kezdeményezheti annak visszavonását,

c) vállalkozás, létesítmény nyilvántartásba vételét feltételhez kötheti, határozott időre vagy véglegesen megtagadhatja, a vállalkozást, létesítményt törölheti nyilvántartásából,

d) a hulladékgazdálkodással összefüggő tevékenységet végző nem állami laboratóriumok működési engedélyét feltételhez kötheti, módosíthatja, visszavonhatja,

e) az újbóli engedélyezést az e törvény végrehajtására kiadott miniszteri rendeletben meghatározott oktatáson való részvételhez, annak igazolásához, illetve vizsgához kötheti,

f) termék előállítását, tárolását, szállítását, felhasználását, forgalomba hozatalát, behozatalát, kivitelét, illetékességi területén való átszállítását feltételhez kötheti, korlátozhatja, felfüggesztheti, megtilthatja,

g) elrendelheti a termék zár alá vételét, lefoglalását, forgalomból való kivonását, visszahívását, megsemmisítését, ártalmatlanítását,

h) elrendelheti a termék vizsgálatát, forgalmi korlátozását, elkülönítését,

i) szállítóeszköz engedélyének visszavonását kezdeményezheti, használatát megtilthatja,

j) engedélyköteles tevékenység végzésére vonatkozó engedélyt módosíthat, visszavonhat,

k) elrendelheti eszköz, tárgy, anyag vagy termék zár alá vételét, ártalmatlanítását, továbbá szállítójárművet visszatarthat mindaddig, amíg a felelős személye nem kerül megállapításra, vagy a szállítmányával kapcsolatos zárolási, lefoglalási, és ártalmatlanítási eljárás be nem fejeződik, illetve annak költsége megfizetésre nem kerül,

l) termék tárolására szolgáló helyiséget zár alá veheti mindaddig, amíg a felelős személye nem kerül megállapításra,

m) a hulladékképződéssel járó termék értéklánc részét képező valamely tevékenység vonatkozásában megtilthatja vagy korlátozhatja a jogszabályban előírtaknak nem megfelelő képesítéssel foglalkoztatottak munkavégzését.”

82. § A Ht. X. Fejezete a következő 36/B. alcímmel egészül ki:

36/B. Hulladékgazdálkodási bírság

86. § (1) Azt a természetes vagy jogi személyt, egyéni vállalkozót, továbbá jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetet, aki vagy amely

a) a hulladékgazdálkodással kapcsolatos jogszabály, közvetlenül alkalmazandó uniós jogi aktus vagy hatósági határozat előírásait megsérti,

b) hatósági engedélyhez, hozzájáruláshoz, nyilvántartásba vételhez vagy bejelentéshez kötött hulladékgazdálkodási tevékenységet engedély, hozzájárulás, nyilvántartásba vétel vagy bejelentés nélkül, továbbá attól eltérően végez,

c) a melléktermék előállításáról vagy képződéséről a hulladékgazdálkodási hatóságot nem vagy nem megfelelően tájékoztatja, hulladékot termékként vagy melléktermékként használ fel, forgalmaz, tárol, vagy

d) terméket a hulladékképződés megelőzésével kapcsolatos jogszabály, közvetlenül alkalmazandó uniós jogi aktus vagy hatósági határozat előírásait megsértve forgalmaz,

a hulladékgazdálkodási hatóság a hulladékgazdálkodási bírság mértékéről, valamint kiszabásának és megállapításának módjáról szóló kormányrendelet szerint hulladékgazdálkodási bírság megfizetésére kötelezi.

(2) Az (1) bekezdés szerinti jogsértést elkövető – a tízezer forintot el nem érő hulladékgazdálkodási bírság kiszabása helyett az elhagyott hulladék felszámolása mellett – a hulladékgazdálkodási hatóság által szervezett hulladékgazdálkodással összefüggő képzésen (a továbbiakban: hulladékgazdálkodási képzés) való részvételre kötelezhető.

(3) Az (1) bekezdés szerinti jogsértést elkövető a tízezer forintot elérő vagy azt meghaladó bírság esetén e törvény végrehajtására kiadott miniszteri rendeletben meghatározott hulladékgazdálkodási képzésen való részvételre kötelezhető.

(4) Ha a hulladékgazdálkodási bírság megfizetésére kötelezett a kiszabott bírság megfizetésére előírt határidő lejárta előtt az eredeti állapotot helyreállítja, illetve a jogellenes állapotot megszünteti, a hulladékgazdálkodási hatóság – az (5) bekezdésben meghatározott kivétellel – a bírságot kérelemre a bírság legalacsonyabb mértékéig csökkentheti, ha a bírság célja csökkentett összeggel is elérhető.

(5) A hulladékgazdálkodási bírság

a) a visszafordíthatatlan környezetkárosítást okozó,

b) az ugyanazon jogsértés ismétlődésével vagy egyéb súlyosbító körülmény felmerülésével megvalósuló, vagy

c) a hulladékgazdálkodási tevékenységet ellenőrző hulladékgazdálkodási hatóság szándékolt félrevezetésével, ellenőrzésének akadályozásával együtt járó

jogsértés esetén nem mérsékelhető.

(6) Azonos tényállású, három éven belüli ismételt jogsértés esetén a bírság összege a korábban kiszabott bírság másfélszeresénél nem lehet kevesebb, de nem haladhatja meg az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott felső határt.

(7) A hulladékgazdálkodási hatóság a joghátrányt megállapító döntésének véglegessé válását követő tizenöt napon belül közzéteszi honlapján – a jogsértés meghatározásával – annak a személynek a nevét, elnevezését, lakóhelyét, székhelyét, telephelyét, akivel szemben a hulladékgazdálkodási hatóság az adott költségvetési évben összesen százmillió forintot, természetes személy esetében tízmillió forintot elérő bírságot állapított meg.

(8) A hulladékgazdálkodási hatóság honlapján lekérdezési lehetőséget biztosít a (7) bekezdésben foglalt adatokra vonatkozóan.

(9) Akit a hulladékgazdálkodási hatóság egy költségvetési évben összesen százmillió forintot, természetes személy esetében tízmillió forintot elérő bírsággal sújt, két évig nem részesülhet törvény vagy kormányrendelet szerint meghatározott támogatásban.

(10) A hulladékgazdálkodási bírság helyszíni bírságként is kiszabható.

(11) A hulladékgazdálkodási hatóság mellett hulladékgazdálkodási bírságot helyszíni bírságként

a) a Nemzeti Adó- és Vámhivatal,

b) a rendőr,

c) a jegyző,

d) a hivatásos katasztrófavédelmi szerv erre felhatalmazott ügyintézője,

e) a közterület-felügyelő,

f) a természetvédelmi őr, az önkormányzati természetvédelmi őr,

g) a mezőőr, a hegyőr,

h) az állami halőr,

i) az erdészeti hatóság rendészeti feladatokat ellátó tagja,

j) az erdészeti, vadászati, természetvédelmi hatóság arra felhatalmazott ügyintézője,

k) az élelmiszer-rendész

(a továbbiakban együtt: közreműködő hatóság) is kiszabhat.

(12) A (11) bekezdés e)–i) pontjában meghatározott személy helyszíni bírságot az egyes rendészeti feladatokat ellátó személyek tevékenységéről, valamint egyes törvényeknek az iskolakerülés elleni fellépést biztosító módosításáról szóló 2012. évi CXX. törvény 2. § b) pontjában meghatározott illetékességi területén szabhat ki.

(13) A vízügyi őrszemélyzet, a polgárőrség, az útellenőr, a vasúti személyzet, a fegyveres biztonsági őr, az erdészeti szakszemélyzet az e törvénybe ütköző magatartás észlelése esetén köteles jelzéssel élni a hulladékgazdálkodási hatósághoz.

(14) A hulladékgazdálkodási hatóság által ellátott feladatok díjtétellel, illetve bírságbevétellel nem ellentételezett költségét a központi költségvetésből kell biztosítani.

(15) A hulladékgazdálkodási bírság megfizetése nem mentesít a büntetőjogi, továbbá a kártérítési felelősség, valamint a tevékenység korlátozására, felfüggesztésére, tiltására vagy a megfelelő védekezés kialakítására, a természetes vagy eredeti környezeti állapot helyreállítására vonatkozó kötelezettség teljesítése alól.

(16) A hulladék mennyiségének meghatározása különösen méréssel, számítással, valamint műszaki becsléssel történhet.”

83. § A Ht. X. Fejezete a következő 36/C. alcímmel egészül ki:

36/C. Adatvédelem a hulladékgazdálkodási közigazgatási eljárások során

86/A. § E törvény adatkezelési rendelkezései alkalmazásában hulladékgazdálkodási adat a miniszter, a hulladékgazdálkodási hatóság által e törvény hatálya alá tartozó tevékenység során kezelt személyes adat.

86/B. § (1) A hulladékgazdálkodás feladatai ellátása során

a) a hulladékgazdálkodási ágazat állami irányításának szerve a hulladékgazdálkodási irányítás, felügyeleti feladatai ellátásához szükséges személyes adatokat,

b) a hulladékgazdálkodási hatóság e törvényben és más jogszabályban meghatározott feladatai ellátásához szükséges személyes adatokat,

c) a hulladékgazdálkodási hatóság az általa lefolytatott közigazgatási eljárásban részt vevők személyes adatait,

d) a hulladékgazdálkodási hatóság a bejelentések fogadása keretében megismert személyes adatokat

kezeli.

(2) A hulladékgazdálkodási adatok kezelésének célja a hulladékgazdálkodási tevékenységek felügyelete, az elhagyott hulladék felszámolása, a hulladékgazdálkodási kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése.

86/C. § A hulladékgazdálkodási adat tekintetében adatkezelő a minisztérium és a hulladékgazdálkodási hatóság.

86/D. § A hulladékgazdálkodási hatóság az intézkedéssel érintett természetes személy személyazonosító adatait – nem magyar állampolgár esetében állampolgárságát is –, lakcímét, értesítési címét, az üggyel összefüggő adatait, továbbá a közigazgatási hatósági célú adatkezelésekben a hatósági eljáráshoz kapcsolódó adatokat kezeli és e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben meghatározottak szerinti képzett azonosító kódokat használhat.

86/E. § A hulladékgazdálkodási hatóság által az e törvény alapján kezelt személyes adatok forrása:

a) állampolgár bejelentése, kérelme, valamint panasz,

b) helyszíni ellenőrzés, képfelvétel, hangfelvétel, kép- és hangfelvétel,

c) mintavétel,

d) bíróság, ügyészség, más hatóság vagy egyéb szerv értesítése,

e) törvény alapján más szervek által vagy külföldről továbbított adatok átvétele,

f) az általa lefolyatott közigazgatási eljárás.”

84. § A Ht. 87. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A hulladékgazdálkodásért felelős miniszter tájékoztatja az Európai Bizottságot a 2008/98/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv)

c) 10. cikkének végrehajtásáról a települési hulladék és a biohulladék tekintetében, beleértve az elkülönített gyűjtés anyagi és területi lefedettségét, valamint az elkülönített gyűjtéstől való eltéréseket;”

85. § (1) A Ht. 88. § (1) bekezdés 9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza:)

„9. a letéti díj, valamint a visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának részletes szabályait, továbbá a letéti díjjal és a visszaváltási díjjal kapcsolatban a fogyasztók tájékoztatására vonatkozó követelményeket;”

(2) A Ht. 88. § (1) bekezdés 19. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza:)

„19. a pénzügyi biztosíték, a céltartalék képzésére kötelezettek körét, a pénzügyi biztosíték, a céltartalék formáját és mértékét, felhasználásának feltételeit, elszámolásának és nyilvántartásának szabályait, a környezetvédelmi biztosítás részletes szabályait, valamint a gyártók biztosítékadására vonatkozó részletes szabályokat;”

(3) A Ht. 88. § (1) bekezdése a következő 29a. ponttal egészül ki:

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza:)

„29a. a hulladékstátusz megszűnésének feltételeit, a minőségbiztosítási rendszer üzemeltetésének részletes szabályait;”

(4) A Ht. 88. § (1) bekezdése a következő 37–42. ponttal egészül ki:

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza:)

„37. a kiterjesztett gyártói felelősséggel kapcsolatos részletes szabályokat;

38. a körforgásos gazdasággal kapcsolatos, a termékek forgalmazásával, azok korlátozásával összefüggő részletes szabályokat;

39. a körforgásos gazdaság szempontjából jelentős anyagok adatszolgáltatásával kapcsolatos előírásokat;

40. az e törvény szerinti NHIR azonosító beszerzésére kötelezett szereplők, a létesítmények, tevékenységek NHIR-ben történő nyilvántartásba vételének, valamint az NHIR azonosító kiadásának, felfüggesztésének, visszavonásának és törlésének, valamint az NHIR működtetését érintő részletes szabályait;

41. a termék értéklánc nyomon követésének eljárási és dokumentálási szabályait, a forgalomból történő visszahívhatóság feltételeit, valamint a bejelentésre és az adatszolgáltatásra vonatkozó szabályokat;

42. a minőségvédelmi bírság mértékét, megállapításának szempontrendszerét és a bírság megfizetése módjának részletes szabályait.”

(5) A Ht. 88. § (1) bekezdése a következő 43–45. ponttal egészül ki:

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza:)

„43. a koncessziós társaság és a Koordináló szerv együttműködésére vonatkozó részletes szabályokat;

44. a 92/H. § (2) és (5) bekezdésében meghatározott kártalanítás feltételeit és megállapításának rendjét;

45. a hulladékgazdálkodási hatóság által vezetett koncesszori alvállalkozói nyilvántartás tartalmával és vezetésével kapcsolatos részletes szabályokat.”

(6) A Ht. 88. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben jelölje ki a hulladékgazdálkodási hatóságot és a hulladékgazdálkodási szakhatóságot.”

(7) A Ht. 88. § (2) bekezdése a következő 2. ponttal egészül ki:

(Felhatalmazást kap a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter, hogy rendeletben állapítsa meg:)

„2. az elhagyott hulladék ingatlanról történő elszállításának és megfelelő hulladékkezelési helyre történő elszállítás tényének igazolására vonatkozó formai előírásokat;”

(8) A Ht. 88. § (2) bekezdése a következő 11. ponttal egészül ki:

(Felhatalmazást kap a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter, hogy rendeletben állapítsa meg:)

„11. a hulladékgazdálkodási képzés részletes szabályait.”

(9) A Ht. 88. § (3) bekezdés b) pontja a következő bd) alponttal egészül ki:

(Felhatalmazást kap:

miniszter, hogy)

bd) az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervet.”

(rendeletben állapítsa meg.)

(10) A Ht. 88. § (3) bekezdés b) pontja a következő bi) alponttal egészül ki:

(Felhatalmazást kap:

miniszter, hogy)

bi) a gördülő fejlesztési terv részletes tartalmi és formai követelményeit,”

(rendeletben állapítsa meg.)

(11) A Ht. 88. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

„(3a) Felhatalmazást kap a Hivatal elnöke, hogy

a) a 18/B. § (3) bekezdésében és a 18/D. § (1) bekezdésében meghatározott díj mértékét, elemeit, a díjalkalmazási feltételeket és a díjmegfizetés rendjét,

b) az 53/B. § (7) bekezdés d) pontjában meghatározott érték meghatározásának szempontrendszerét,

c) az 53/N. §-ban előírt indokolt költségek meghatározására, valamint szabályozására vonatkozó alapelveket és keretszabályokat, továbbá az indokolt költség mértékét

rendeletben állapítsa meg.”

(12) A Ht. 88. § (3a) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

(Felhatalmazást kap a Hivatal elnöke, hogy)

d) a kompenzáció összegének Hivatal általi meghatározásának keretszabályait, az így meghatározott kompenzáció megfizetésének módját, továbbá a kompenzáció meghatározására irányuló kérelem tartalmi követelményeit és a részletes kiegészítő eljárási szabályokat”

(rendeletben állapítsa meg.)

86. § (1) A Ht. 92. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:

„(2a) A hulladéklerakókban lerakásra kerülő települési hulladék mennyiségét, a tárgyévben országos szinten képződött települési hulladék mennyiségéhez képest 10 tömegszázalékra vagy az alá kell csökkenteni, legkésőbb a 2035. évtől.”

(2) A Ht. 92. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Az OMP-ben meg kell határozni a hulladékképződés megelőzése, továbbá a gazdasági növekedés és az ebből eredő hulladékképződés által okozott környezeti hatások megszüntetésének érdekében a 2035. évre elérendő célokat, valamint az intézkedések és az eredmények nyomon követését, értékelését szolgáló minőségi és mennyiségi referenciaszinteket, illetve mutatókat.”

(3) A Ht. 92. §-a a következő (5)–(7) bekezdéssel egészül ki:

„(5) A települési hulladék újrahasználatra előkészített és újrafeldolgozott mennyiségét a tárgyévben országos szinten képződött települési hulladék mennyiségéhez képest legalább 55 tömegszázalékra kell növelni 2025. december 31-ig.

(6) A települési hulladék újrahasználatra előkészített és újrafeldolgozott mennyiségét a tárgyévben országos szinten képződött települési hulladék mennyiségéhez képest legalább 60 tömegszázalékra kell növelni 2030. december 31-ig.

(7) A települési hulladék újrahasználatra előkészített és újrafeldolgozott mennyiségét a tárgyévben országos szinten képződött települési hulladék mennyiségéhez képest legalább 65 tömegszázalékra kell növelni 2035. december 31-ig.”

87. § (1) A Ht. 40. alcíme a következő 92/C–92/G. §-sal egészül ki:

„92/C. § (1) A hulladékgazdálkodásért felelős miniszter a 92. § (2a) bekezdésében, 92. § (5)–(7) bekezdésében meghatározott teljesítési határidő legfeljebb 5 évvel való elhalasztását a 92/D. §-ban meghatározott végrehajtási terv megküldésével

a) a 92. § (2a) bekezdése esetében 2032. december 31-ig,

b) a 92. § (5) bekezdése esetében 2023. december 31-ig,

c) a 92. § (6) bekezdése esetében 2028. december 31-ig,

d) a 92. § (7) bekezdése esetében 2033. december 31-ig

kezdeményezheti az Európai Bizottságnál.

(2) Ha az Európai Bizottság szerint az (1) bekezdés szerinti végrehajtási terv nem felel meg 92/D. §-ban meghatározott követelményeknek, az Európai Bizottság tájékoztatásának kézhezvételétől számított három hónapon belül a végrehajtási tervet a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter felülvizsgálja, és újból benyújtja az Európai Bizottság részére.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott halasztási kezdeményezés Európai Bizottság általi jóváhagyása esetén:

a) a 92. § (2a) bekezdésében foglalt célértéktől eltérően a hulladéklerakókban lerakásra kerülő települési hulladék mennyiségét a tárgyévben országos szinten képződött települési hulladék mennyiségéhez képest 25 tömegszázalékra vagy az alá kell csökkenteni 2034. december 31-ig;

b) a 92. § (5) bekezdésében foglalt célértéktől eltérően a települési hulladék újrahasználatra előkészített és újrafeldolgozott mennyiségét az országos szinten képződött települési hulladék mennyiségéhez képest legalább 50 tömegszázalékra kell növelni 2025. december 31-ig;

c) a 92. § (6) bekezdésében foglalt célértéktől eltérően a települési hulladék újrahasználatra előkészített és újrafeldolgozott mennyiségét az országos szinten képződött települési hulladék mennyiségéhez képest legalább 55 tömegszázalékra kell növelni 2030. december 31-ig;

d) a 92. § (7) bekezdésében foglalt célértéktől eltérően a települési hulladék újrahasználatra előkészített és újrafeldolgozott mennyiségét az országos szinten képződött települési hulladék mennyiségéhez képest legalább 60 tömegszázalékra kell növelni 2035. december 31-ig.

92/D. § A 92/C. § (1) bekezdése alapján benyújtandó végrehajtási terv legalább az alábbiakat tartalmazza:

a) a települési hulladék újrafeldolgozására, hulladéklerakókban való elhelyezésére és egyéb kezelésére vonatkozó korábbi, jelenlegi és várható arányok, valamint a települési hulladékot alkotó hulladékáramok értékelése;

b) a hatályos hulladékgazdálkodási tervek és hulladékmegelőzési programok végrehajtásának értékelése;

c) azon okok, amelyek alapján az állapítható meg, hogy a célértékek határidőre nem érhetők el, továbbá a célértékek eléréséhez szükséges határidő-hosszabbítás hatásának értékelése;

d) a célértékek elérése érdekében tervezett intézkedések megjelölése, ideértve a hulladékhierarchia alkalmazását ösztönző gazdasági eszközök és más intézkedéseket;

e) a d) pontban meghatározott intézkedések végrehajtására vonatkozó ütemterv, a végrehajtásukért felelős szerv meghatározása, valamint a határidő-hosszabbítás esetén alkalmazandó célértékek eléréséhez való egyedi hozzájárulásuk értékelése;

f) a hulladékgazdálkodás finanszírozására vonatkozó információk a szennyező fizet elvvel összhangban;

g) szükség esetén az adatminőség javítására irányuló intézkedések, a hulladékgazdálkodási teljesítmény jobb tervezése és nyomon követése érdekében.

92/E. § (1) E törvénynek az egyes energetikai és hulladékgazdálkodási tárgyú törvények módosításáról szóló 2021. évi II. törvénnyel (a továbbiakban: Mód. tv.) megállapított 37/D. §-át a Mód. tv. hatálybalépésekor folyamatban lévő, a Mötv. 90. § (4) bekezdése szerinti hulladékgazdálkodási feladatokat ellátó társulásból történő kiválás esetében is alkalmazni kell.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában folyamatban lévő kiválásnak minősül:

a) ha a települési önkormányzat hulladékgazdálkodási feladatai ellátása érdekében létrehozott társulásból való kiválása a Mód. tv. hatálybalépése előtt megtörtént, de a vagyon kiadása a Mötv. 90. § (5) bekezdése szerint elhalasztásra került és a vagyon kiadására vonatkozó megállapodás még nem került megkötésre, vagy

b) ha a települési önkormányzat hulladékgazdálkodási feladatai ellátása érdekében létrehozott társulásból való kiválása után a vagyon kiadására vonatkozó megállapodás a Mód. tv. hatálybalépése előtt már megkötésre került és az abban foglaltak szerint a vagyon tulajdonosként való rendelkezésre jogosító átengedése a Mód. tv. hatálybalépését követően valósul meg.

92/F. § (1) A közszolgáltató részére a 2020. évben kiállított és 2021. július 31. napját megelőzően lejáró megfelelőségi vélemény hatálya 2021. július 31-ig meghosszabbodik.

(2) Az a gazdálkodó szervezet, amely közszolgáltatói vagy közszolgáltatói alvállalkozói tevékenységét 2021. január 1-jét követően kezdi meg, a megfelelőségi véleményt első alkalommal 2021. július 31. napjáig köteles beszerezni.

(3) E törvény Mód. tv.-nyel megállapított 16/A. alcíme szerinti követelményeinek a 2018. július 4. előtt létrehozott kiterjesztett gyártói felelősségi rendszereknek 2023. január 5-től kell megfelelni.

92/G. § (1) A Mód. tv. hatálybalépésétől 2023. június 30. napjáig a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási feladatok ellátásába bevont hulladékgazdálkodási vagyonelem átruházásához, a vagyonelemeket érintő szerződéses jogviszony létesítéséhez a miniszter előzetes jóváhagyása szükséges. E bekezdés alkalmazásában szerződéses jogviszonynak minősül a bérleti, a használati, hasznosítási, vagyonkezelési, üzemeltetői, fenntartói, haszonélvezeti jogviszony.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltak nem alkalmazandók az olyan szerződéses jogviszonyokra, amelyek

a) a rendes üzletmenet keretein belül a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási feladat ellátásába bevont hulladékgazdálkodási vagyonelemek napi funkcionális működőképességének biztosításához szükségesek, és nem keletkeztetnek tízmillió forintot meghaladó fizetési kötelezettséget, vagy

b) olyan, az Nvtv. szerinti hasznosítási vagy tulajdonátruházási szerződések, amelyek a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység folyamatos ellátása érdekében a koncesszor nevében eljáró koncessziós társasággal versenyeztetés mellőzésével köthető a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység ellátásához szükséges vagyonra vonatkozónak.

(3) A miniszter a jóváhagyást megtagadja, ha a jogviszony létesítése a koncessziós modellre való átállás szempontjából hátrányos lenne.

(4) Ha a miniszteri jóváhagyás alapján a hulladékgazdálkodási vagyonelem az állam tulajdonába kerül, akkor az azzal kapcsolatos vagyonkezelői feladatokat a Koordináló szerv látja el.

(5) A bíróság a miniszter döntését nem változtathatja meg.

(6) A (2) bekezdésben meghatározott szerződés megkötése előtt előzetesen tájékoztatni kell a minisztert a (2) bekezdésben meghatározott szerződés tervezetének megküldésével.

(7) A miniszter a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási rendszerelem fejlesztésével összefüggő (1) bekezdésben meghatározott szerződés jóváhagyását megelőzően beszerzi a Koordináló szerv véleményét. Ha a Koordináló szerv a véleményt a miniszteri megkeresés kézhezvételétől számított 15 napon belül nem küldi meg a miniszter részére, a miniszter anélkül dönt. A vélemény megadása tekintetében hiánypótlásnak nincs helye.”

(2) A Ht. 40. alcíme a következő 92/H–92/K. §-sal egészül ki:

„92/H. § (1) A pályázat eredményeként megkötött koncessziós szerződés első alkalommal 2023. július 1-jén lép hatályba.

(2) Ha az (1) bekezdésben meghatározott időpontban a koncessziós szerződés, a koncesszor érdekkörében bekövetkező változást kivéve, nem lép hatályba, a koncesszor kártalanításra jogosult az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott feltételek alapján. A kártalanítási igény jogalapjáról és mértékéről a hulladékgazdálkodási hatóság dönt.

(3) A pályázati eljárásra és a koncessziós szerződésre vonatkozó szabályokat e törvény, a Kbt. és a Konctv. határozza meg.

(4) Hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés legfeljebb 2023. június 30. napján lejáró hatállyal köthető. A Mód. tv. hatálybalépésekor érvényes hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés lényeges elemeit, különösen a közszolgáltatás műszaki tartalmát, ellátásának rendjét az ingatlanhasználóra nézve hátrányt okozóan – a jogszabállyal való összhang biztosítása kivételével – nem lehet módosítani. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződések e törvény erejénél fogva 2023. június 30. napján megszűnnek.

(5) A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződések megkötésére és módosítására vonatkozó korlátozással, valamint e szerződések törvény erejénél fogva történő megszűnésével összefüggésben keletkezett, igazolt vagyoni hátrányokért a központi költségvetés – e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott feltételek szerint – arányos kártalanítást biztosít.

(6) A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátását biztosító vagyonelemek tulajdonosai és üzemeltetői kötelesek a vagyonelemek állagát megóvni és a közszolgáltatás ellátását biztosító fejlesztéseket a Mód. tv. hatálybalépésétől kezdődően 2023. július 1-jéig biztosítani.

(7) A közszolgáltatók a hulladékgazdálkodási közszolgáltatással összefüggésben új szerződést úgy köthetnek, hatályos szerződésüket úgy módosíthatják, vagy vállalhatnak más módon kötelezettséget, ha ezek hatálya legkésőbb 2023. június 30. napján lejár. A közszolgáltatók kizárólag a Hivatal jóváhagyásával köthetnek a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás teljesítésével összefüggő szerződést, vagy vállalhatnak kötelezettséget. Nem kell a Hivatal jóváhagyását kérni az olyan szerződéshez, vagy kötelezettségvállaláshoz, amely a rendes üzletmenet keretein belül a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás napi funkcionális működőképességének biztosításához szükséges.

(8) A miniszter, a Koordináló szerv, az érintett hatóságok, az önkormányzatok, az önkormányzati társulások és a közszolgáltatók kötelesek együttműködni a koncesszorral és a koncessziós társasággal a koncessziós szerződésben vállalt kötelezettségei teljesítése érdekében a koncessziós szerződés megkötése és hatálybalépése közötti időszakban.

(9) Ha az eredeti hulladéktermelőnek nem minősülő gazdálkodó szervezet 2023. július 1-jén rendelkezik a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység hatálya alá tartozó hulladékkal és azt

a) a koncessziós társaságnak,

b) a koncesszori alvállalkozói nyilvántartásban szereplő hulladékkezelőnek, szállítónak, gyűjtőnek, közvetítőnek vagy kereskedőnek,

c) az a) vagy b) pontban meghatározottak által üzemeltetett hulladékgyűjtő ponton, hulladékgyűjtő udvarban vagy visszaváltó berendezéseken keresztül,

d) a koncessziós társasággal kötött megállapodás alapján üzemeltetett hulladék átvételi helyen, illetve az átvételre kötelezettnek, vagy

e) koncessziós szerződés megkötésének hiányában az a)–d) pont helyett az állam által kijelölt jogi személynek

átadja, annak átadásakor kompenzációra jogosult. Az érintett, eredeti hulladéktermelőnek nem minősülő gazdálkodó szervezet a kompenzációra való jogosultságát elveszíti, ha a hulladékot nem adja át 2023. szeptember 30-ig.

92/I. § E törvénynek a Mód. tv. által megállapított 53/H. § (1) bekezdését első alkalommal, azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a koncessziós társaságnak 2022. december 31. napjáig kell az engedélyekkel és a kapacitást biztosító szerződésekkel rendelkeznie.

92/J. § (1) E törvénynek a Mód. tv. által megállapított 2. § (1) bekezdés 26a–26d., 33a., 36c–36h. és 49b. pontja, 53/A–53/K. §-a, 53/M. §-a és 53/N. §-a rendelkezéseit a koncessziós jogosultság gyakorlása tekintetében – a koncessziós szerződés megkötésére irányuló pályázati eljárás előkészítésével és lefolytatásával, a koncessziós szerződéssel, valamint annak megkötésével vagy megszűnésével, továbbá a koncesszori feladatellátásra való felkészüléssel összefüggő rendelkezések kivételével – 2023. július 1-jétől kell alkalmazni.

(2) E törvénynek a Mód. tv. által megállapított 47/A. § (1) és (4a) bekezdése, valamint 47/D. § (3) bekezdése rendelkezéseit 2023. július 1-je előtt csak a 18/B. § (3) bekezdésében és a 92/K. §-ban foglaltak teljesítése érdekében kell alkalmazni.

92/K. § (1) E törvénynek a Mód. tv. által megállapított 47/A. § (1) bekezdésében meghatározott díjjavaslatot – a közszolgáltatási díjra vonatkozó javaslat kivételével – a Hivatal első alkalommal 2022. december 31-ig teljesíti.

(2) E törvénynek a Mód. tv. által megállapított 47/D. § (1) bekezdésében meghatározott vagyonkatasztert a Hivatal 2021. december 31-ig állítja fel és első alkalommal 2022. január 31-ig szolgáltat adatot a miniszternek.

(3) E törvénynek a Mód. tv. által megállapított 53/B. § (7) bekezdésében meghatározott kötelezettséget a Hivatal első alkalommal 2021. július 31-ig teljesíti.

(4) E törvénynek a Mód. tv. által megállapított 53/B. § (8) bekezdésében meghatározott kötelezettséget első alkalommal 2021. április 30-ig kell teljesíteni.

(5) E törvénynek a Mód. tv. által megállapított 18/A–18/C. §-ában meghatározott rendelkezéseit 2023. július 1-je előtt csak a Hivatal elnökének a hulladéklerakási díjról szóló rendelete megalkotásával összefüggő feladata teljesítésével kapcsolatban kell alkalmazni. A Hivatal elnökének a Mód. tv. által megállapított 18/B. § (3) bekezdésében meghatározott kötelezettséget első alkalommal féléves díjfizetési időszakra vonatkozóan 2023. július 1-jéig kell teljesítenie.

(6) E törvénynek a Mód. tv. által a Hivatal részére meghatározott kötelezettségét a Hivatal első alkalommal

a) a Mód. tv. által megállapított 53/N. § (1) bekezdése esetében 2022. augusztus 15-ig,

b) a Mód. tv. által megállapított 53/N. § (2) bekezdése esetében 2022. október 31-ig, és

c) a Mód. tv. által megállapított 53/N. § (4) bekezdése esetében 2023. június 1-jéig

teljesíti.”

(3) A Ht. a következő 40/A. alcímmel egészül ki:

40/A. Az Alaptörvény sarkalatosságra vonatkozó követelményének való megfelelés

92/L. § A 31/A. § az Alaptörvény 23. cikk (4) bekezdése alapján sarkalatosnak minősül.”

88. § (1) A Ht. 93. § (1) bekezdése a következő i) és j) ponttal egészül ki:

(Ez a törvény)

i) a hulladékokról szóló 2008/98/EK irányelv módosításáról szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/851 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek;

j) a hulladéklerakókról szóló 1999/31/EK irányelv módosításáról szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/850 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek”

(való megfelelést szolgálja.)

(2) A Ht. 93. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A Mód. tv.

a) 29. § (9) – a Ht. 2. § (1) bekezdés 26b. pontját érintően – és (10) bekezdése, 50. §-a és 62. §-a – a Ht. 53/A. § (1) bekezdését érintően – tervezetének a csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló, 1994. december 20-i 94/62/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 16. cikke és

b) 38. § (2) bekezdése – a Ht. 18/B. § (3) bekezdését érintően –, 49. § (1) bekezdése – a Ht. 31. § (2) bekezdését érintően – és 57. § (1) bekezdése, valamint 62. §-a – a Ht. 53/A. § (3), (7) és 53/H. § (2) bekezdését érintően – tervezetének a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 15. cikk (7) bekezdése

szerinti előzetes bejelentése megtörtént.”

89. § A Ht. az 1. melléklet szerinti 5. melléklettel egészül ki.

90. § (1) A Ht.

1. preambulumában a „javítása, továbbá a hulladékképződés, illetve a képződő hulladék káros hatásainak megelőzése, mennyiségének és veszélyességének csökkentése” szövegrész helyébe a „javítása, a versenyképesség hosszú távú biztosítása és a körforgásos gazdaság felé történő átmenet céljából a hulladékképződés megelőzése vagy csökkentése, a képződő hulladék káros hatásainak megelőzése, mennyiségének, illetve veszélyességének csökkentése” szöveg,

2. 1. § (2) bekezdés c) pontjában a „szánják, valamint” szövegrész helyébe a „szánják,” szöveg,

3. 1. § (2) bekezdés d) pontjában az „is.” szövegrész helyébe az „is, valamint” szöveg,

4. 2. § (1) bekezdés 20. pontjában a „művelet, amelynek” szövegrész helyébe a „művelet – ideértve a válogatást is –, amelynek” szöveg,

5. 2. § (1) bekezdés 27a. pontjában a „törvény 13” szövegrész helyébe a „törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13” szöveg,

6. 2. § (1) bekezdés 46. pontjában, 76. § (1) bekezdés l) pontjában az „újrahasználatra előkészítés” szövegrész helyébe az „újrahasználatra való előkészítés” szöveg,

7. 6. § (3) bekezdésében az „újrahasználatra előkészítésére” szövegrész helyébe az „újrahasználatra való előkészítésére” szöveg,

8. 7. § (1) bekezdés b) pontjában és a 24. § (1) bekezdés b) pontjában az „újrahasználatra előkészítése” szövegrész helyébe az „újrahasználatra való előkészítése” szöveg,

9. 8. § nyitó szövegrészében az „anyagot vagy tárgyat, amely olyan előállítási folyamat során képződik” szövegrész helyébe az „anyag vagy tárgy, amely olyan előállítási folyamat eredményeként keletkezik” szöveg, a „lehet tekinteni” szövegrész helyébe a „minősül” szöveg,

10. 10. § (1) bekezdésében a „határértékeit, továbbá” szövegrész helyébe a „határértékeit, az anyag vagy tárgy emberi egészséget érintő hatásait, továbbá” szöveg,

11. 10. § (2) bekezdésében a „kormányrendelet vagy miniszteri rendelet” szövegrész helyébe az „az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet” szöveg,

12. 15. § (2) és (6) bekezdésében, 17. § (1) bekezdésében, 18. §-ában, 20. § (1), (2) és (5) bekezdésében, 21. §-ában, 29. § (2) és (3) bekezdésében, 55. § (3) bekezdésében, 56. § (4) bekezdésében, 62. § (1) és (3) bekezdésében, 65. § (5) bekezdésében, 68. § (6) bekezdésében, 69. § (1), (2) és (4) bekezdésében, 69/B. § (3) bekezdés a) pontjában, 70. § (4) bekezdésében, 79. § (2) és (4)–(6) bekezdésében, 80. § (1) és (2) bekezdés nyitó szövegrészében, 81. § (1) bekezdésében, 82. § (1), (4) és (5) bekezdésében, 82/A. § (1), (2) és (4) bekezdésében a „környezetvédelmi” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási” szöveg,

13. 15. § (4) bekezdésében a „műben égetni” szövegrész helyébe a „műben a hulladékhierarchiát betartva égetni” szöveg,

14. 20. § (3) és (4) bekezdésében, 55. § (2) bekezdésében, 64. § (1) bekezdésében, 82. § (2) bekezdésében a „környezetvédelmi” szövegrészek helyébe a „hulladékgazdálkodási” szöveg,

15. 23. § (4) bekezdésében, 92. § (1) és (3) bekezdésében az „újrahasználatra előkészítésének” szövegrész helyébe az „újrahasználatra való előkészítésének” szöveg,

16. 32. § (1) bekezdésében a „hulladékgazdálkodás költségeit” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodás – ideértve a szükséges infrastruktúrát és annak működtetését – költségeit” szöveg,

17. 34. § (3) és (4) bekezdésében az „(1) bekezdés f) pontja” szövegrész helyébe a „(2) bekezdése” szöveg,

18. 37. § (1a) bekezdésében a „Koordináló szerv a megfelelőségi véleményét visszavonta” szövegrész helyébe a „megfelelőségi vélemény visszavonásra került” szöveg,

19. 37/B. §-ában az „(1) bekezdés e)” szövegrész helyébe a „(4e) bekezdés b)” szöveg,

20. 38. § (3) bekezdésében a „32/A. §-ban” szövegrész helyébe a „32/A. § (4e) bekezdésében” szöveg,

21. 41. § (2) bekezdésében a „Koordináló szerv a 32/A. § (4) és (5) bekezdése szerint adatkezelés keretében” szövegrész helyébe a „Hivatal” szöveg,

22. 41. § (4) bekezdésében, 68. § (3) bekezdésében, a „környezetvédelmi hatóságnak” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási hatóságnak” szöveg,

23. 42. § (1) bekezdés f) pontjában a „foglaltaknak megfelelően” szövegrész helyébe a „foglaltak szerint a” szöveg,

24. 45. § (3) bekezdésében a „Koordináló szerv a megfelelőségi véleményét visszavonta” szövegrész helyébe a „megfelelőségi véleményét visszavonták” szöveg,

25. 47/A. § (4) bekezdésében a „hiánypótlási felszólítása” szövegrész helyébe a „felhívása” szöveg,

26. 47/B. § (1) bekezdésében az „Azon” szövegrész helyébe az „Az olyan” szöveg,

27. 56. § (4) bekezdésében az „a hulladékbirtokost” szövegrész helyébe az „az intézkedésében a hulladékbirtokost” szöveg,

28. 57. § c) pontjában a „hatóságnak adatot” szövegrész helyébe a „hatóságnak és a hulladékgazdálkodási hatóságnak adatot” szöveg,

29. 66. § (4) bekezdésében a „hulladékról bizonylatot” szövegrész helyébe a „hulladékról jogszabályban meghatározott formában és tartalommal kiállított teljes bizonyító erejű magánokirat formájában bizonylatot” szöveg,

30. 68. § (3) bekezdésében a „bejelenti (bejelentés).” szövegrész helyébe a „bejelenti (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: bejelentés).” szöveg,

31. 71. § b) pontjában a „végez, valamint az,” szövegrész helyébe a „végez, – ide nem értve a hulladéklerakó üzemeltetőjét –, valamint” szöveg,

32. 72. § (2) bekezdésében az „A környezetvédelmi” szövegrész helyébe az „A pénzügyi biztosítékkal, a környezetvédelmi” szöveg,

33. 73. § (1) bekezdésében a „környezetvédelmi igazgatási szerv a hulladékgazdálkodás stratégiai célkitűzéseinek, az e törvényben megállapított célok elérésének, továbbá az alapvető hulladékgazdálkodási elvek érvényesítésének érdekében elkészíti” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási hatóság a hulladékgazdálkodás stratégiai célkitűzéseinek, az e törvényben megállapított célok elérésének, továbbá az alapvető hulladékgazdálkodási elvek – különösen a hulladékképződés megelőzésének elve – érvényesítésének érdekében előkészíti” szöveg,

34. 73. § (2) bekezdésében az „a környezetvédelmi igazgatási szerv, a környezetvédelmi hatóság, valamint a helyi önkormányzatok – szükség esetén – együttműködnek” szövegrész helyébe az „a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter együttműködik” szöveg,

35. 75. § (2), (4) és (5) bekezdésében a „környezetvédelmi igazgatási szerv” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási hatóság” szöveg,

36. 76. § (5) bekezdés c) pont cc) alpontjában a „–, valamint” szövegrész helyébe a „–,” szöveg,

37. 76. § (5) bekezdés d) pontjában a „vonatkozásában.” szövegrész helyébe a „vonatkozásában, figyelemmel a 4. és 5. mellékletben felsorolt eszközökre és intézkedésekre.” szöveg,

38. 79. § (8) bekezdésében az „55” szövegrész helyébe a „30” szöveg,

39. 79. § (10) bekezdésében az „50” szövegrész helyébe a „30” szöveg,

40. 82. § (3) bekezdésében a „környezetvédelmi hatóság” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási hatóság” szöveg,

41. 37. alcím címében a „Jelentéstétel” szövegrész helyébe az „Adatszolgáltatás, tájékoztatás” szöveg,

42. 87. § (1) bekezdésében a „jelentési” szövegrész helyébe az „adatszolgáltatási” szöveg,

43. 87. § (2) bekezdés a) pontjában a „miniszteri rendeletről” szövegrész helyébe a „kormányrendeletről” szöveg,

44. 88. § (1) bekezdés 3a. pontjában az „eljárások szabályait” szövegrész helyébe az „eljárások, a hatósági feladat- és hatáskörök, valamint a hatósági szervezet kialakításának részletes szabályait, a hulladékgazdálkodási eljárások során és a hatósági eljárásokban vizsgálandó hulladékgazdálkodási szakkérdéseket” szöveg,

45. 88. § (1) bekezdés 7. pontjában a „megállapításának és kiszabásának módját, mértékét” szövegrész helyébe a „mértékét, megállapításának szempontrendszerét, a helyszíni bírság kiszabásának és a bírság megfizetése módjának részletes szabályait” szöveg,

46. 88. § (1) bekezdés 25. pontjában a „Hivatal által kiszabható bírság felső határát;” szövegrész helyébe a „megfelelőségi vélemény kiállításának részletes szabályait;” szöveg,

47. 88. § (1) bekezdés 27. pontjában az „igazolására, valamint” szövegrész helyébe az „igazolására, a minőségbiztosítási rendszer üzemeltetésére, valamint” szöveg,

48. 88. § (2) bekezdés 3. pontjában a „szabályait;” szövegrész helyébe a „szabályait és a hulladéklerakás körforgásos gazdasággal összefüggő követelményeit;” szöveg,

49. 88. § (4) bekezdés d) pontjában a „pontjának” szövegrész helyébe a „pont” szöveg, lép.

(2) A Ht.

1. 2. § (1) bekezdés 34. és 39. pontjában, 32/A. § (1) bekezdés c) pontjában és (5a) bekezdésében, 38. § (1) és (2) bekezdésében, 42. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében és f) pontjában, 43. § (2) bekezdésében, 44. § (3) bekezdésében, 50. § (2) bekezdésében, 52. § (1) bekezdésében, 66. § (1) bekezdésében, 88. § (1) bekezdés 1. pontjában és (3) bekezdés a) pont ac) alpontjában a „közszolgáltatás” szövegrész helyébe a „közszolgáltatási résztevékenység” szöveg,

2. 2. § (1) bekezdés 34. és 39. pontjában, 3. § (1) bekezdés h) pontjában, 32/A. § (2), (4a) és (5a) bekezdésében, 38. § (1) bekezdésében, 39. § (4) bekezdésében, 41. § (1) bekezdésében, 42. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében, a) pontjában és (2) bekezdésében, 43. § (3) bekezdés nyitó szövegrészében és (4) bekezdésében, 44. § (1)–(3) bekezdésében, 48. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontjában és (4) bekezdésében, 50. § (1)–(4) bekezdésében, 52. § (2) bekezdésében, 53. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében és (3)–(5) bekezdésében, 65. § (1) bekezdésében, 66. § (1) bekezdésében, 88. § (1) bekezdés 23. és 35. pontjában, 91. § (13)–(16) bekezdésében és 91/A. § (1) bekezdésében a „közszolgáltató” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaság” szöveg,

3. 2. § (9) bekezdésében a „közszolgáltatók” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaság” szöveg,

4. 3. § (1) bekezdés a) pont ab) és ad) alpontjában a „betétdíjas” szövegrész helyébe a „visszaváltási díjas” szöveg,

5. 3. § (1) bekezdés h) pontjában, 42. § (2) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében és 91/A. § (2) bekezdésében a „közszolgáltatás” szövegrészek helyébe a „közszolgáltatási résztevékenység” szöveg,

6. 3. § (1) bekezdés h) pontjában a „közszolgáltatáson” szövegrész helyébe a „közszolgáltatási résztevékenységen” szöveg,

7. 3. § (2) bekezdésében a „közszolgáltató tevékenységével” szövegrész helyébe a „koncessziós társaságnak a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységével” szöveg,

8. 12. § (5) bekezdésében, 39. § (1) és (4) bekezdésében, 40. § (2) bekezdésében, 42. § (1a) bekezdésében, 44. § (1) bekezdésében és 59. § (2) bekezdésében a „közszolgáltatónak” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaságnak” szöveg,

9. 30/A. § (3) bekezdés a) pont aa) alpontjában a „betétdíjakból” szövegrész helyébe a „visszaváltási díjakból” szöveg,

10. 30/C. § (2) bekezdésében a „közszolgáltatók” szövegrész helyébe a „koncessziós társaság” szöveg,

11. 32/A. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a „keretében” szövegrész helyébe az „ellátásának biztosítása érdekében” szöveg,

12. 32/A. § (1) bekezdés c) pontjában az „ellátandó közszolgáltatási” szövegrész helyébe az „ellátandó hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység ellátásához kötődő” szöveg,

13. 32/A. § (2) és (4a) bekezdésében a „közszolgáltatói” szövegrész helyébe a „koncesszori” szöveg,

14. 32/A. § (4) bekezdésében a „közszolgáltató és a közszolgáltatói alvállalkozó” szövegrész helyébe a „koncesszor, a koncessziós társaság és a koncesszori alvállalkozó” szöveg,

15. 32/A. § (5a) bekezdésében a „közszolgáltató a” szövegrész helyébe a „közszolgáltató és a hulladékgazdálkodási hatóság a” szöveg,

16. V. Fejezet címében a „KÖZSZOLGÁLTATÁSRA” szövegrész helyébe a „KÖZSZOLGÁLTATÁSI RÉSZTEVÉKENYSÉGRE” szöveg,

17. 38. § (1) bekezdésében, 40. § (3) bekezdésében, 83. § (1) bekezdésében, 91. § (4) bekezdésében, 91/A. § (1)–(5) bekezdésében a „közszolgáltatást” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet” szöveg,

18. 38. § (3) bekezdésében az „A 32/A. §-ban meghatározott” szövegrész helyébe az „Az” szöveg, a „Koordináló szerv felhívására” szövegrész helyébe a „Koordináló szerv, vagy – ha az állami hulladékgazdálkodási közfeladatot az állam a koncesszornak átengedte a koncessziós társaság felhívására” szöveg,

19. 39. § (2) bekezdésében a „hulladékot – kormányrendeletben, miniszteri rendeletben” szövegrész helyébe a „hulladékot a 31. § (2) bekezdés a) pontja szerinti – kormányrendeletben vagy miniszteri rendeletben” szöveg, a „közszolgáltatás körébe” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység körébe” szöveg,

20. 40. § (1) bekezdésében a „közszolgáltató” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaság vagy a vele szerződött gazdasági társaság” szöveg,

21. 40. § (3) bekezdésében, 48. § (1a) bekezdésében a „közszolgáltatóval” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társasággal” szöveg,

22. 20. alcím címében a „közszolgáltatóra” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaságra” szöveg,

23. 41. § (1) bekezdésében a „közszolgáltatási területen” szövegrész helyébe a „koncessziós területen” szöveg, az „az önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladat” szövegrész helyébe az „a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység” szöveg,

24. 41. § (2) bekezdésében, 50. § (5) bekezdésében, 83. § (1) bekezdésében és 91. § (12) bekezdésében a „közszolgáltató” szövegrészek helyébe a „koncessziós társaság” szöveg,

25. 41. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében a „tevékenység” szövegrész helyébe a „résztevékenység” szöveg,

26. 41. § (4) bekezdésében a „közszolgáltató” szövegrész helyébe a „koncessziós társaság” szöveg,

27. 42. § (1) bekezdés g) pontjában, 48. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontjában és 88. § (3) bekezdés b) pont ba) alpontjában a „közszolgáltatással” szövegrész helyébe a „közszolgáltatási résztevékenységgel” szöveg,

28. 48. § (1) bekezdés a) és b) pontjában a „közszolgáltatót” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaságot” szöveg,

29. 49. § (1) bekezdésében és 52. § (2a) bekezdés a) pontjában a „Koordináló szerv” szövegrész helyébe a „koncessziós társaság” szöveg,

30. 53. § (2) bekezdés c) pontjában a „közszolgáltatási” szövegrész helyébe a „koncessziós” szöveg,

31. 53. § (2) bekezdés g) pontjában a „közszolgáltatási szerződést és annak módosítását” szövegrész helyébe a „közszolgáltatási résztevékenységre kötött koncessziós szerződést és annak módosítását, az üzleti titok körébe tartozó adatok kivételével” szöveg,

32. 61. § (25) bekezdésében a „területileg illetékes közszolgáltató” szövegrész helyébe a „koncessziós társaság vagy a koncesszori alvállalkozó” szöveg,

33. 65. § (2) bekezdésében a „kezelője” szövegrész helyébe a „kezelője és – a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység kivételével – a koncessziós társaság” szöveg,

34. 70. § (1) bekezdésében a „közszolgáltató, és a közszolgáltatói alvállalkozó” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaság és koncesszori alvállalkozó” szöveg,

35. 78/B. § (2) bekezdés 8. pontjában a „közszolgáltatók és közszolgáltatói alvállalkozók” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási résztevékenységet ellátó koncessziós társaság és a koncesszori alvállalkozók” szöveg,

36. 82. § (1) bekezdésében a „közszolgáltatótól” szövegrész helyébe a „koncessziós társaságtól” szöveg,

37. 82. § (2) bekezdésében a „közszolgáltatót” szövegrész helyébe a „koncesszort” szöveg,

38. 82/A. § (1) bekezdésében a „közszolgáltatót” szövegrész helyébe a „koncesszort” szöveg,

39. 83. § (3) bekezdésében az „az érintett Koordináló szerv vagy közszolgáltató” szövegrész helyébe az „a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaság vagy az érintett koncesszori alvállalkozó” szöveg,

40. 88. § (1) bekezdés 1. pontjában a „közszolgáltató hulladékgazdálkodási tevékenységét” szövegrész helyébe a „koncessziós társaság hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységét” szöveg,

41. 88. § (3) bekezdés b) pont ba) alpontjában a „közszolgáltatók” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaság” szöveg, a „közszolgáltatásra” szövegrész helyébe a „közszolgáltatási résztevékenységre” szöveg,

42. 88. § (3) bekezdés b) pont bb) alpontjában az „a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás díjait,” szövegrész helyébe az „a 47/A. § (1) bekezdésében meghatározott díjakat, valamint a környezetvédelmi termékdíjból, a visszaváltási rendszerrel összefüggő díjakból, továbbá a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerből származó bevételekből való részesedés mértékét,” szöveg,

43. 91. § (2) és (7) bekezdésében a „közszolgáltatásért” szövegrész helyébe a „közszolgáltatási résztevékenységért” szöveg,

44. 91. § (2a), (3) és (5) bekezdésében, 91/A. § (1) és (6) bekezdésében és 91/B. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a „Koordináló szerv” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaság” szöveg,

45. 91. § (3) bekezdésében a „Koordináló szervet” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaságot” szöveg,

46. 91. § (5a) bekezdésében az „a 37. § megfelelő alkalmazásával kell biztosítani” szövegrész helyébe a „kell biztosítani” szöveg,

47. 91. § (5a) bekezdésében, 91/A. § (2) bekezdésében a „Koordináló szerv” szövegrészek helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaság” szöveg,

48. 91. § (11) bekezdésében a „Koordináló szervnek” szövegrész helyébe a „hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaságnak” szöveg,

49. 5. melléklet 5. pontjában a „Betétdíjas” szövegrész helyébe a „Visszaváltási díjas” szöveg

lép.

91. § (1) Hatályát veszti a Ht.

1. 42. § (1) bekezdés e) pontja,

2. 43. § (2a) bekezdése,

3. 48. § (1) bekezdés c) pontja,

4. 64. § (1) bekezdésében az „akkor – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel –” szövegrész,

5. 64. § (2) bekezdése,

6. 68. § (1) bekezdésében az „A hulladéklerakási járulék nem áthárítható.” szövegrész,

7. 69. § (5) bekezdés a) pontja,

8. 80. § (3) és (4) bekezdése,

9. 87. § (2) bekezdés d) pontja,

10. 87. § (2) bekezdés h) pontjában az „, ideértve a 7. cikk (2) és (3) bekezdése alapján az 55. § (2) és (3) bekezdésében foglaltakat” szövegrész,

11. 90. § (2) és (3) bekezdése,

12. 92/A. és 92/B. §-a.

(2) Hatályát veszti a Ht.

1. 2. § (1) bekezdés 2a., 27., 27a., 36i., 37., és 37a. pontja,

2. 13. § (6) bekezdése,

3. 32/A. § (2) bekezdésében az „– a (4e) bekezdésben foglalt feladatok ellátására az állam által létrehozott koordináló szerv (a továbbiakban: Koordináló szerv) véleményének kikérését követően –” szövegrész,

4. 33. § (1)–(3) bekezdése,

5. 34. §-a,

6. 35. § (1) bekezdés a)–g) pontja, (2) és (3) bekezdése,

7. 36–37/B. §-a,

8. 37/D. §-ában az „az adott önkormányzattal, önkormányzati társulással közszolgáltatási szerződéssel rendelkező közszolgáltatónak, illetve” szövegrész,

9. 39. § (2) bekezdésében a „vagy a települési önkormányzat (Budapesten a fővárosi önkormányzat) rendeletében” szövegrész és az „a Koordináló szerv részére” szövegrész,

10. 39. § (3) és (5) bekezdése,

11. 42. § (1) bekezdés g) pontjában az „a 37/B. § szerinti, valamint a Koordináló szerv mint vagyonkezelő által” szövegrész,

12. 45. §-a,

13. 47/A. § (4) és (6) bekezdése,

14. 47/B. §-a,

15. 48. § (1) bekezdés a) és b) pontjában az „a Koordináló szervet, illetve” szövegrész,

16. 51. § (3) bekezdésében a „(4) és” szövegrész,

17. 53. § (5) bekezdése,

18. 81. §-a,

19. 83. § (1) bekezdésében a „Koordináló szerv vagy a” és a „Koordináló szervet, illetve a” szövegrészek,

20. 88. § (1) bekezdés 18. pontja,

21. 88. § (3) bekezdés b) pont bg) és bh) alpontja,

22. 88. § (4) bekezdés b) és d) pontja,

23. 90. § (8) bekezdése.

(3) Hatályát veszti a Ht. 18. §-a.

20. A behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló 2013. évi XXIII. törvény módosítása

92. § (1) A behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló 2013. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Kt.) 53. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) E törvény a vám- és a statisztikai nómenklatúráról, valamint a Közös Vámtarifáról szóló 2658/87/EGK tanácsi rendelet I. mellékletének módosításáról szóló, 2019. október 9-i (EU) 2019/1776 bizottsági végrehajtási rendelet végrehajtását szolgálja.”

(2) A Kt.

a) 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul,

b) 4. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.

93. § A Kt.

a) 3. § (3) bekezdésében, 3. melléklet 1. pontjában az „1. pont b)–f) alpontja” szövegrész helyébe az „1. pontjában foglalt táblázat 3–8. sora” szöveg,

b) 42. § (3) bekezdésében a „kombinált nomenklatúra (a továbbiakban: KN) kóddal” szövegrész helyébe a „Kombinált Nómenklatúra-kóddal (a továbbiakban: KN-kód)” szöveg, a „KN kódú” szövegrész helyébe a „KN-kódú” szöveg

lép.

21. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenység minősítéséről szóló 2013. évi CXXV. törvény módosítása