Időállapot: közlönyállapot (2023.XII.21.)

2023. évi XC. törvény - a harmadik országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó általános szabályokról 2/7. oldal

c) befizette a köznevelési vagy a felsőoktatási intézmény által kirótt díjakat,

d) igazolja a 17. § (1) bekezdés a) pontjában, c) és d) pontjában, valamint f)–i) pontjában meghatározott feltételek teljesülését, és

e) magyarországi szálláshelyeként valós belföldi lakcímadatot jelentett be.

(2) Nem kaphat tanulmányi célú tartózkodási engedélyt

a) az a harmadik országbeli állampolgár, aki a menekültügyi hatóságtól menekültkénti elismerését kérte, vagy a menekültügyi hatóságtól ideiglenes vagy kiegészítő védelmet kért,

b) az, akit Magyarország menekültként ismert el, vagy ideiglenes vagy kiegészítő védelemben részesített,

c) a befogadott,

d) az a harmadik országbeli állampolgár, akiknek kiutasítását ténybeli vagy jogi indokok miatt felfüggesztették,

e) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy,

f) az a harmadik országbeli állampolgár, aki az Európai Unió más tagállama által kiadott huzamos tartózkodói jogállást igazoló EU tartózkodási engedéllyel rendelkezik,

g) az a harmadik országbeli állampolgár, aki vállalaton belüli áthelyezés keretében, gyakornokként érkezik az Európai Unió területére, valamint

h) az a harmadik országbeli állampolgár, aki magas szintű képzettséget igénylő munkavállalás céljából lép be az Európai Unió területére.

(3) A tanulmányi célú tartózkodási engedély érvényességi ideje

a) legalább egy év, de legfeljebb három év, vagy

b) – egy évnél rövidebb képzési idő esetén – a képzés tartamához igazodó hosszúságú időtartam.

(4) A tanulmányi célú tartózkodási engedély alkalmanként legalább egy, legfeljebb három évvel meghosszabbítható.

(5) A tanulmányi célú tartózkodási engedély érvényességi ideje a (4) bekezdésben meghatározott esetben sem haladhatja meg a kérelmező úti okmányának érvényességi idejét.

(6) A tanulmányi célú tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár magyarországi tartózkodására hivatkozással további harmadik országbeli állampolgár tartózkodási jogcíme nem alapítható.

(7) A tanulmányi célú tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár nemzeti tartózkodási kártyát nem kaphat.

(8) A tanulmányi célú vagy hallgatói mobilitási tartózkodási engedéllyel, illetve a hallgatói mobilitási igazolással rendelkező harmadik országbeli állampolgár munkát a szorgalmi időszakban hetente legfeljebb harminc órában, szorgalmi időszakon kívül évente legfeljebb kilencven napon teljes munkaidőben végezhet.

55. § (1) Az a harmadik országbeli állampolgár tanuló kaphat álláskeresés vagy vállalkozásindítás céljából tartózkodási engedélyt, aki érvényes tanulmányi célú tartózkodási engedéllyel rendelkezik és igazolja, hogy tanulmányait sikeresen befejezte, rendelkezik a 17. § (1) bekezdés a) pontjában és f)–i) pontjában meghatározott feltételekkel, és a harmadik országbeli állampolgár által betölteni kívánt állás, illetve az általa indítani kívánt vállalkozás illeszkedik az elvégzett tanulmányok szintjéhez.

(2) Az e § szerinti tartózkodási engedély érvényességi ideje legfeljebb kilenc hónap.

(3) Az e § szerinti tartózkodási engedély nem hosszabbítható meg.

(4) Az a harmadik országbeli állampolgár, aki e § szerinti érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik, annak érvényességi ideje alatt Magyarországon

a) Magyar Kártya kiállítása iránti

b) EU Kék kártya kiállítása iránti, vagy

c) vendég-önfoglalkoztatás célú tartózkodási engedély kiállítása iránti

kérelmet nyújthat be.

56. § (1) A hallgató olyan harmadik országbeli állampolgár, aki valamely magyarországi felsőoktatási intézménybe felvételt nyert, és akinek Magyarország területére történő beutazását és tartózkodását abból a célból engedélyezik, hogy fő tevékenységként olyan nappali tagozatos tanulmányokat folytasson, amelyek eredményeként Magyarország által elismert felsőfokú képesítést adnak, ideértve a felsőoktatási intézmény olyan oklevelét, bizonyítványát vagy doktori fokozatát is, amely a magyar joggal összhangban az említett oktatást megelőző, előkészítő tanfolyamra vagy a kötelező gyakorlatra is kiterjed.

(2) Az a hallgató, aki az Európai Unió más tagállama által kiadott tanulmányi célú engedéllyel rendelkezik, és aki mobilitási intézkedéseket is magában foglaló európai uniós vagy multilaterális programban, illetve két vagy több felsőoktatási intézmény között létrejött megállapodásban nem érintett és az első tagállam által kiállított érvényes tanulmányi célú tartózkodási engedéllyel rendelkezik, hallgatói mobilitási tartózkodási engedélyt kaphat, amennyiben jogszabályban meghatározott felsőoktatási intézményben kívánja folytatni tanulmányai egy részét.

(3) A hallgatói mobilitási tartózkodási engedély iránti kérelem benyújtásával egyidejűleg a hallgatónak csatolnia kell

a) a magyarországi felsőoktatási intézménnyel kötött megállapodást vagy felvételi igazolást,

b) a 17. § (1) bekezdés f) és g) pontjában foglalt feltételeket igazoló okiratokat,

c) a felsőoktatási intézmény által meghatározott díj befizetéséről szóló igazolást, és

d) a Magyarország területén valós lakcímadatot szálláshelyként megjelölő iratot.

(4) Az a hallgató, aki az Európai Unió más tagállama által kiadott tanulmányi célú tartózkodási engedéllyel rendelkezik és aki mobilitási intézkedéseket is magában foglaló európai uniós vagy multilaterális programban, illetve két vagy több felsőoktatási intézmény között létrejött megállapodásban érintett, és az első tagállam által kiállított érvényes tanulmányi célú engedéllyel rendelkezik, hallgatói mobilitási igazolást kaphat abban az esetben, ha a hallgatói mobilitás gyakorlása érdekében az idegenrendészeti hatóságot jogszabályban meghatározott értesítési lapon és adattartalommal értesíti a hallgatói mobilitási tervéről és a mobilitás tervezett időtartamáról az ezzel kapcsolatos időpontok megjelölésével.

(5) A hallgatónak a (4) bekezdés szerinti értesítéssel egyidejűleg a (4) bekezdésben foglaltakon túl mellékelnie kell

a) a magyarországi felsőoktatási intézménnyel kötött megállapodást vagy felvételi igazolást,

b) a 17. § (1) bekezdés f) és g) pontjában foglalt feltételeket igazoló okiratokat,

c) a felsőoktatási intézmény által meghatározott díj befizetéséről szóló igazolást, és

d) a Magyarország területén valós lakcímadatot szálláshelyként megjelölő iratot.

(6) A (2) bekezdés szerinti hallgatói mobilitási tartózkodási engedéllyel, valamint a (4) bekezdés szerinti hallgatói mobilitási igazolással a harmadik országbeli állampolgár legfeljebb 360 napig tartózkodhat Magyarország területén.

(7) Az idegenrendészeti hatóság a (4) bekezdés szerinti értesítés elfogadásáról jogszabályban meghatározott adattartalommal igazolást állít ki.

57. § (1) Képzés céljából tartózkodási engedélyt az a harmadik országbeli állampolgár kaphat, aki

a) teljesíti a 17. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint c)–i) pontjában meghatározott feltételeket, és

b) a Kormány vagy minisztérium által biztosított ösztöndíjas magyarországi képzésen vesz részt.

(2) Képzés céljából nem kaphat tartózkodási engedélyt az a harmadik országbeli állampolgár, aki a tanulmányi célú tartózkodási engedély kiadására vagy meghosszabbítására vonatkozó feltételeknek megfelel.

(3) A képzés célú tartózkodási engedély legfeljebb egy évre adható, ugyanezen célból nem hosszabbítható meg. A harmadik országbeli állampolgár a tartózkodási engedély meghosszabbítását kizárólag tanulmányi célból kérheti.

(4) A képzés céljából tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár magyarországi tartózkodására hivatkozással további harmadik országbeli állampolgár tartózkodási jogcíme nem alapítható.

(5) A képzés céljából tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár nemzeti tartózkodási kártyát nem kaphat.

28. A gyakornok tartózkodása

58. § (1) A gyakornok olyan harmadik országbeli állampolgár, aki felsőfokú képesítéssel rendelkezik vagy felsőfokú végzettség megszerzésére irányuló tanulmányokat folytat valamely harmadik államban, és akinek Magyarország területére történő beutazását és tartózkodását gyakornoki tevékenység céljából engedélyezik.

(2) A gyakornoki tevékenység a gyakornoknak a tanulmányai során teljesítendő szakmai gyakorlata vagy a felsőfokú képesítéssel rendelkező gyakornok részére szervezett gyakorlati program keretében végzett tevékenysége, amelynek célja, hogy munkahelyi környezetben ismereteket, gyakorlatot és tapasztalatot szerezzen.

59. § (1) Gyakornoki tevékenység folytatása céljából tartózkodási engedélyt az a harmadik országbeli állampolgár kaphat, aki igazolja, hogy

a) jóváhagyott gyakornokokat fogadó szervezettel kötött gyakornoki szerződés alapján gyakornoki tevékenység folytatása céljából kíván Magyarország területén tartózkodni, és a fogadószervezet írásban kötelezettséget vállalt arra, hogy a gyakornoknak az engedélyezett tartózkodás időtartamát meghaladó tartózkodása esetén – amennyiben a gyakornok a szükséges anyagi fedezettel nem rendelkezik – megtéríti a kiutasításával kapcsolatban felmerült költségeket,

b) a gyakornoki tevékenység folytatásához szükséges felsőfokú végzettségét a kérelem benyújtását megelőző két évben szerezte meg, vagy a gyakornoki tevékenység folytatásához megfelelő felsőfokú végzettség megszerzésére irányuló tanulmányokat folytat, valamint

c) rendelkezik a gyakorlat elvégzéséhez szükséges megfelelő nyelvismerettel.

(2) Nem kaphat a gyakornoki tevékenység folytatása céljából kiadott tartózkodási engedélyt

a) az a harmadik országbeli állampolgár, aki a menekültügyi hatóságtól menekültkénti elismerését kérte, vagy a menekültügyi hatóságtól ideiglenes vagy kiegészítő védelmet kért,

b) az, akit Magyarország menekültként ismert el, vagy ideiglenes vagy kiegészítő védelemben részesített,

c) a befogadott,

d) az a harmadik országbeli állampolgár, akiknek kiutasítását ténybeli vagy jogi indokok miatt felfüggesztették,

e) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy,

f) az a harmadik országbeli állampolgár, aki az Európai Unió más tagállama által kiadott huzamos tartózkodói jogállást igazoló EU tartózkodási engedéllyel rendelkezik,

g) az a harmadik országbeli állampolgár, aki vállalaton belüli áthelyezés keretében, gyakornok-munkavállalóként érkezik az Európai Unió területére, valamint

h) az a harmadik országbeli állampolgár, aki magas szintű képzettséget igénylő munkavállalás céljából lép be az Európai Unió területére.

(3) A gyakornoki tevékenység folytatása céljából kiadott tartózkodási engedély érvényességi ideje

a) legfeljebb hat hónap, vagy

b) – hat hónapnál rövidebb tartamú képzési megállapodás esetén – a gyakornoki tevékenység időtartamához igazodó hosszúságú időtartam.

(4) A gyakornoki tevékenység folytatása céljából kiadott tartózkodási engedély nem hosszabbítható meg.

(5) A gyakornoki tevékenység folytatása céljából kiadott tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár magyarországi tartózkodására hivatkozással további harmadik országbeli állampolgár tartózkodási jogcíme nem alapítható.

(6) A gyakornoki tevékenység folytatása céljából kiadott tartózkodási engedély érvényessége alatt és annak lejártát követően más jogcímen tartózkodási engedély kiadása belföldön nem kérelmezhető.

(7) A gyakornoki tevékenység folytatása céljából kiadott tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár nemzeti tartózkodási kártyát nem kaphat.

29. A hivatalos célú tartózkodás

60. § (1) Hivatalos célú tartózkodási engedélyt az a harmadik országbeli állampolgár kaphat, aki teljesíti a 17. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint c)–i) pontjában meghatározott feltételeket, és

a) diplomáciai vagy a nemzetközi jogon alapuló más kiváltságot és mentességet élvező személyként vagy annak családtagjaként,

b) külföldi állam vagy állami szerv, illetve nemzetközi szervezet hivatalos küldöttségének tagjaként,

c) sajtótudósítóként,

d) nemzetközi szerződés, illetve nemzetközi kulturális, oktatási, tudományos együttműködés, valamint kormányszintű nemzetközi segélyprogram keretében tanulmányi, oktatási, tudományos, képzési, továbbképzési célból,

e) nemzetközi szerződés alapján Magyarországon működő tudományos, oktatási, kulturális intézmény személyzetének tagjaként vagy az ezen intézmény tevékenységi körében beutazó személyként

kíván Magyarország területén tartózkodni.

(2) A hivatalos célú tartózkodási engedély érvényességi ideje az (1) bekezdés a)–e) pontja szerinti tevékenység időtartamával egyezik meg, de legfeljebb három év, amely alkalmanként a hivatalos szolgálat vagy képzés, továbbképzés időtartamához igazodó időtartammal, de legfeljebb három évvel meghosszabbítható.

30. Az ideiglenesen munkát vállaló turisták foglalkoztatására vonatkozó nemzetközi szerződés (WHS) alapján kiállított ideiglenes tartózkodási engedély

61. § (1) Az ideiglenesen munkát vállaló turisták foglalkoztatására vonatkozó nemzetközi szerződések alapján az idegenrendészeti hatóság ideiglenes tartózkodási engedélyt állít ki.

(2) Ideiglenes tartózkodási engedélyt az a harmadik országbeli állampolgár kaphat, aki

a) a nemzetközi szerződésben e körben meghatározott feltételeket okiratokkal alátámasztott módon teljesíti, valamint

b) megfelel a 17. § (1) bekezdés h) és i) pontjában foglalt feltételeknek.

(3) Az ideiglenes tartózkodási engedély érvényességi ideje legfeljebb a kiállításának alapjául szolgáló nemzetközi szerződésben rögzített időtartam lehet.

(4) Az ideiglenes tartózkodási engedély nem hosszabbítható meg.

(5) Évente legfeljebb a nemzetközi szerződésekben meghatározott maximális létszámot meg nem haladó számú ideiglenes tartózkodási engedély állítható ki.

(6) Az ideiglenes tartózkodási engedély érvényessége alatt és annak lejártát követően más jogcímen tartózkodási engedély kiadása belföldön nem kérelmezhető.

(7) Az ideiglenes tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár nemzeti tartózkodási kártyát nem kaphat.

31. A digitális nomád tartózkodása – a Fehér Kártya

62. § (1) A Fehér Kártya olyan tartózkodási engedély, amelynek birtokosa Magyarországon kívüli országban igazolt foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban áll, és a munkáját Magyarországról fejlett digitális technológiai megoldással végzi, vagy Magyarországon kívüli országban igazolt nyereséggel rendelkező vállalkozásban tulajdoni részesedéssel rendelkezik, és a munkáját vagy a vállalkozása irányítását Magyarországról fejlett digitális technológiai megoldással végzi.

(2) Fehér Kártyát az a harmadik országbeli állampolgár kaphat, aki

a) Magyarországon kívüli országban igazolt foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban áll és a munkáját Magyarországról fejlett digitális technológiai megoldással végzi, vagy Magyarországon kívüli országban igazolt nyereséggel rendelkező vállalkozásban tulajdoni részesedéssel rendelkezik és munkáját vagy vállalkozása irányítását Magyarországról fejlett digitális technológiai megoldással végzi,

b) megfelel a 17. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint c)–i) pontjában meghatározott feltételeknek és vele szemben nem állnak fenn a (3) bekezdésben meghatározott kizáró okok, és

c) nem végez munkát Magyarországon, valamint nem rendelkezik magyarországi vállalkozásban tulajdoni részesedéssel.

(3) Nem kaphat Fehér Kártyát

a) az a harmadik országbeli állampolgár, aki megfelel a vendég-önfoglalkoztatás célú tartózkodási engedély, a vendégbefektetői tartózkodási engedély, a beruházás megvalósítása céljából kiállított munkavállalási célú tartózkodási engedély, a foglalkoztatási célú tartózkodási engedély, a vendégmunkás-tartózkodási engedély, a Nemzeti Kártya, a Magyar Kártya vagy a Vállalati Kártya kiadására vonatkozó feltételeknek,

b) az, aki tanulmányok folytatása célú tartózkodási engedéllyel rendelkezik vagy a tanulmányai részeként rövid távú, felügyelt szakmai gyakorlaton vesz részt,

c) a 96/71/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv hatálya alá tartozó az a harmadik országbeli állampolgár, aki Magyarország területén kiküldetésben tartózkodik,

d) az a harmadik országbeli állampolgár, aki a menekültügyi hatóságtól menekültkénti elismerését kérte, vagy a menekültügyi hatóságtól ideiglenes vagy kiegészítő védelmet kért,

e) az, akit Magyarország menekültként ismert el, vagy ideiglenes vagy kiegészítő védelemben részesített,

f) a befogadott,

g) az a harmadik országbeli állampolgár, akinek a kiutasítását ténybeli vagy jogi indokok miatt felfüggesztették,

h) az a harmadik országbeli állampolgár, aki EK letelepedési engedéllyel vagy EU tartózkodási kártyával rendelkezik,

i) az a harmadik országbeli állampolgár, aki vállalaton belüli áthelyezés keretében érkezik az Európai Unió területére, valamint

j) az a harmadik országbeli állampolgár, aki magas szintű képzettséget igénylő munkavállalás céljából lép be az Európai Unió területére.

(4) A Fehér Kártya érvényességi ideje legfeljebb egy év, amely kizárólag ugyanezen célból egy alkalommal legfeljebb egy évvel meghosszabbítható.

(5) A Fehér Kártya érvényessége alatt és annak lejártát követően más jogcímen tartózkodási engedély kiadása belföldön nem kérelmezhető.

(6) A Fehér Kártyával rendelkező harmadik országbeli állampolgár magyarországi tartózkodására hivatkozással további harmadik országbeli állampolgár tartózkodási jogcíme nem alapítható.

(7) A Fehér Kártyával rendelkező harmadik országbeli állampolgár nemzeti tartózkodási kártyát nem kaphat.

32. Kiküldetés

63. § (1) Kiküldetésben lévő személy az a 96/71/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv hatálya alá tartozó harmadik országbeli állampolgár, aki Magyarország területén kiküldetésben tartózkodik.

(2) Kiküldetés céljából tartózkodási engedélyt az a harmadik országbeli állampolgár kaphat, aki

a) a kiküldetés célú tartózkodási engedély iránti kérelem benyújtásakor az Európai Unió tagállama által munkavállalás céljából kiadott tartózkodási engedéllyel rendelkezik, és

b) munkáját a kiküldő vállalkozással fennálló munkaviszony alapján Magyarország területén korlátozott ideig kívánja végezni

ba) a kiküldő vállalkozás nevében és irányítása alatt, a kiküldő vállalkozás és a szolgáltatásnak az adott tagállamban működő címzettje között létrejött szerződés alapján,

bb) a kiküldő vállalkozáscsoport tulajdonában lévő telephelyen vagy vállalkozásnál, vagy

bc) a kiküldő munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozás vagy munkaerőt rendelkezésre bocsátó vállalkozás által küldve egy Magyarországon letelepedett vagy hazánk területén működő vállalkozáshoz.

(3) A kiküldő vállalkozás és a munkavállaló a kiküldetés idején munkaviszonyban áll egymással, a szolgáltatásnyújtás a kiküldő saját nevében és saját irányítása alatt, a kiküldő vállalkozás és a szolgáltatásnak az adott tagállamban működő címzettje között létrejött szerződés alapján történik.

(4) A kiküldetés célból kiadott tartózkodási engedély érvényességi ideje a kiküldetés időtartamához igazodik, de legfeljebb kettő év. A tartózkodási engedély a kiadásától számított kettőéves időtartamon belül ugyanezen célból hosszabbítható meg.

(5) A kiküldetés célú tartózkodási engedély (4) bekezdés alapján meghatározott érvényességi ideje nem haladhatja meg az Európai Unió tagállama által kiállított tartózkodási engedély érvényességi idejét.

33. A gyógykezelés céljából történő tartózkodás

64. § (1) Gyógykezelési célú tartózkodási engedélyt az a harmadik országbeli állampolgár kaphat, aki teljesíti a 17. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint c)–i) pontjában meghatározott feltételeket, és

a) gyógykezelés céljából kíván Magyarország területén tartózkodni, vagy

b) a magyar jog szerinti kiskorú gyermekét vagy az önmaga ellátására képtelen más, e törvényben meghatározott családtagját kíséri Magyarország területére gyógykezelés céljából.

(2) A gyógykezelési célú tartózkodási engedély érvényességi ideje a gyógykezelés időtartamához igazodik, de legfeljebb két év, amely alkalmanként a gyógykezelés időtartamához igazodó időtartammal, de legfeljebb két évvel meghosszabbítható.

(3) A gyógykezelés célú tartózkodási engedély érvényessége alatt és annak lejártát követően más jogcímen tartózkodási engedély kiadása belföldön nem kérelmezhető.

(4) A gyógykezelés célú tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár nemzeti tartózkodási kártyát nem kaphat.

34. Önkéntes tevékenység folytatása céljából történő tartózkodás

65. § (1) Önkéntes tevékenység folytatása céljából kiadott tartózkodási engedélyt az a harmadik országbeli állampolgár kaphat, aki

a) teljesíti a 17. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint c)–i) pontjában meghatározott feltételeket, és

b) a törvényben meghatározott fogadó szervezettel kötött önkéntes szerződés alapján közérdekű önkéntes tevékenység folytatása céljából kíván Magyarország területén tartózkodni vagy az Európai Önkéntes Szolgálat rendszerének keretében végez önkéntes tevékenységet.

(2) Önkéntes tevékenység folytatása céljából kiadott tartózkodási engedélyt nem kaphat

a) az a harmadik országbeli állampolgár, aki a menekültügyi hatóságtól a menekültkénti elismerését kérte vagy a menekültügyi hatóságtól ideiglenes vagy kiegészítő védelmet kért,

b) akit Magyarország menekültként ismert el, vagy ideiglenes vagy kiegészítő védelemben részesített,

c) a befogadott,

d) az a harmadik országbeli állampolgár, akiknek a kiutasítását ténybeli vagy jogi indokok miatt felfüggesztették,

e) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy,

f) az a harmadik országbeli állampolgár, aki az Európai Unió más tagállama által kiadott huzamos tartózkodói jogállást igazoló EU tartózkodási engedéllyel rendelkezik,

g) az a harmadik országbeli állampolgár, aki vállalaton belüli áthelyezés keretében, gyakornok-munkavállalóként érkezik az Unió területére, valamint

h) az a harmadik országbeli állampolgár, aki magas szintű képzettséget igénylő munkavállalás céljából lép be az Unió területére.

66. § (1) Az önkéntes tevékenység folytatása céljából kiadott tartózkodási engedély érvényességi ideje – a (2) bekezdés szerinti eset kivételével – nem lehet rövidebb egy évnél, de legfeljebb kettő év.

(2) Ha az önkéntes szerződés érvényességi ideje egy évnél rövidebb, úgy az önkéntes tevékenység folytatása céljából kiadott tartózkodási engedély érvényességi idejét a fogadási megállapodás érvényességi idejével azonos hosszúságú időtartamban kell megállapítani.

(3) Az önkéntes tevékenység folytatása céljából kiadott tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár magyarországi tartózkodására hivatkozással további harmadik országbeli állampolgár tartózkodási jogcíme nem alapítható.

(4) Az önkéntes tevékenység folytatása céljából kiadott tartózkodási engedély érvényessége alatt és annak lejártát követően más jogcímen tartózkodási engedély kiadása belföldön nem kérelmezhető.

(5) Az önkéntes tevékenység folytatása céljából kiadott tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár nemzeti tartózkodási kártyát nem kaphat.

35. Nemzeti érdekből kiállított tartózkodási engedély

67. § (1) Nemzeti érdekből az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter nemzeti érdekből kiállított tartózkodási engedélyt adhat.

(2) Az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter nemzeti érdekből tartózkodási engedélyt adhat annak a harmadik országbeli állampolgárnak is, akinek célja, hogy a foglalkoztatásra irányuló jogviszonya alapján, ellenérték fejében, más részére, illetve irányítása alatt tényleges munkát végezzen.

(3) Az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter a nemzeti érdekből kiállított tartózkodási engedély kiállítására irányuló eljárása során Magyarország gazdasági, nemzetpolitikai, tudományos, kulturális és sport érdekét veheti figyelembe.

(4) A nemzetpolitikai érdek fennállása tekintetében az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter a Kormány rendeletében meghatározott szakhatóság bevonásával dönt.

(5) Magyarország gazdasági, tudományos, kulturális és sport érdekének fennállása tekintetében az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter kormányhatározatban kijelölt testület véleményét kéri ki. A testület véleménye az idegenrendészetért és menekültügyért felelős minisztert nem köti.

(6) A nemzeti érdekből kiállított tartózkodási engedély legfeljebb három évre szól, alkalmanként legfeljebb három évre hosszabbítható meg.

(7) A nemzeti érdekből kiállított tartózkodási engedély kiállítása során az e törvény szerinti feltételeket nem kell vizsgálni, kivéve a (2) bekezdésben foglalt feltételt.

(8) A nemzeti érdekből kiállított tartózkodási engedély iránti kérelem tárgyában hozott döntés ellen jogorvoslatnak nincs helye.

36. Az Észak-atlanti Szerződés tagállamai közötti, fegyveres erőik jogállásáról szóló, 1951. június 19-én, Londonban kelt Megállapodás hatálya alá tartozó polgári állomány tagjai és a hozzátartozók beutazása és tartózkodása

68. § (1) Az 1999. évi CXVII. törvénnyel kihirdetett, az Észak-atlanti Szerződés tagállamai közötti, fegyveres erőik jogállásáról szóló, 1951. június 19-én, Londonban kelt Megállapodás (a továbbiakban: NATO SOFA Megállapodás) hatálya alá tartozó, a NATO SOFA Megállapodás I. Cikk b) pontjában meghatározott polgári állomány tagjai, valamint a NATO SOFA Megállapodás I. Cikk c) pontjában meghatározott hozzátartozók (a továbbiakban: polgári személy) beutazására és tartózkodására – a státuszuk igazolása esetén – e törvény rendelkezéseit a (2) és (3) bekezdésben foglalt eltéréssel kell alkalmazni.

(2) A polgári személy mentesül a száznyolcvan napon belül kilencven napot meghaladó tartózkodásra jogosító vízum beszerzésének kötelezettsége, valamint a 17. § (1) bekezdés e)–g) pontjában meghatározott feltételek igazolása alól.

(3) A polgári személlyel szemben indult büntetőeljárásról és annak befejezéséről, valamint kiutasításáról – a küldő állam tájékoztatása céljából – az idegenrendészeti hatóság köteles értesíteni a honvédelemért felelős miniszter által kijelölt szervet.

(4) Az (1)–(3) bekezdéssel azonos megítélés alá esik az 1995. évi CII. törvénnyel kihirdetett, az Észak-atlanti Szerződés részes államai és a „Békepartnerség” más résztvevő államai közötti, fegyveres erőik jogállásáról szóló Megállapodásban részes államok fegyveres erőinek ezen Megállapodás hatálya alá tartozó polgári állománya és azok hozzátartozói.

37. A Magyarország Kormánya és az Amerikai Egyesült Államok Kormánya közötti, a védelmi együttműködésről szóló megállapodás hatálya alá tartozó polgári állomány tagjai, az USA vállalkozók és a hozzátartozók beutazása és tartózkodása

69. § (1) A 2019. évi LI. törvénnyel kihirdetett, a Magyarország Kormánya és az Amerikai Egyesült Államok Kormánya közötti, a védelmi együttműködésről szóló megállapodás hatálya alá tartozó, a Magyarország Kormánya és az Amerikai Egyesült Államok Kormánya közötti, a védelmi együttműködésről szóló megállapodás

a) II. Cikk 3. pontjában meghatározott polgári állomány,

b) II. Cikk 4. pontjában meghatározott USA vállalkozók és

c) II. Cikk 5. pontjában meghatározott hozzátartozók

beutazására és tartózkodására – a II. Cikk 3–5. pontja szerinti státuszuk igazolása esetén – e törvény rendelkezéseit a (2) és (3) bekezdésben foglalt eltéréssel kell alkalmazni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott személy mentesül a száznyolcvan napon belül kilencven napot meghaladó tartózkodásra jogosító vízum beszerzésének kötelezettsége, valamint a 17. § (1) bekezdés e)–g) pontjában meghatározott feltételek igazolása alól.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott személy letartóztatása vagy őrizetbe vétele esetén az idegenrendészeti hatóság köteles értesíteni a honvédelemért felelős miniszter által kijelölt szervet, a küldő állam tájékoztatása céljából.

38. Humanitárius célú tartózkodási engedély

70. § (1) Az e törvényben foglalt tartózkodási feltételek hiányában humanitárius célból tartózkodási engedéllyel kell ellátni

a) akit Magyarország hontalanként ismert el;

b) akit Magyarország befogadottként ismert el;

c) törvényben foglaltak alapján azt a harmadik országbeli állampolgárt, aki a menekültügyi hatóságtól menekültkénti elismerését kérte, vagy a menekültügyi hatóságtól ideiglenes vagy kiegészítő védelmet kért;

d) azt a harmadik országbeli állampolgárt, aki Magyarország területén született és azt követően a magyar jog szerint érte felelős személy felügyelete nélkül maradt, illetve a kísérő nélküli kiskorút;

e) jelentős bűnüldözési vagy nemzetbiztonsági érdekből a bíróság, az ügyészség, illetve a rendvédelmi és nemzetbiztonsági szerv, továbbá a Nemzeti Adó- és Vámhivatal nyomozó hatósága indítványára azt a harmadik országbeli állampolgárt, illetve rá tekintettel más harmadik országbeli állampolgárt, aki bűncselekmény felderítése érdekében a hatóságokkal – a bizonyítást jelentősen elősegítő módon – együttműködik;

f) a bíróság indítványára azt a harmadik országbeli állampolgárt, akit különösen kizsákmányoló foglalkoztatási feltételek mellett, illetve azt a kiskorú, harmadik országbeli állampolgárt, akit érvényes tartózkodási engedély vagy más, tartózkodásra jogosító engedély nélkül foglalkoztattak.

(2) A humanitárius célból kiadott tartózkodási engedély érvényességi ideje

a) az (1) bekezdés a) pontjában foglalt esetben három év, amely alkalmanként legfeljebb egy évvel meghosszabbítható;

b) az (1) bekezdés b) és d) pontjában foglalt esetekben egy év, amely alkalmanként legfeljebb egy évvel meghosszabbítható;

c) az (1) bekezdés c) pontjában foglalt esetben legfeljebb hat hónap, amely alkalmanként legfeljebb hat hónappal meghosszabbítható;

d) az (1) bekezdés e) pontjában foglalt esetben,

da) a db) alpontban foglalt kivétellel legfeljebb hat hónap, amely alkalmanként legfeljebb hat hónappal meghosszabbítható;

db) amennyiben a harmadik országbeli állampolgár emberkereskedelem áldozata, hat hónap, amely alkalmanként hat hónappal meghosszabbítható;

e) az (1) bekezdés f) pontjában foglalt esetben legfeljebb hat hónap, amely alkalmanként legfeljebb hat hónappal meghosszabbítható, a harmadik országbeli állampolgár által a munkáltatójával szemben az elmaradt járandóságának kifizetése érdekében indított eljárás végleges befejezéséig.

(3) Ha a tartózkodási engedély humanitárius célból történő kiadására az arra feljogosított hatóság vagy szerv indítványa alapján kerül sor, a tartózkodási engedély visszavonása, meghosszabbítása vagy a meghosszabbítás megtagadása az indítványozásra jogosult hatóság vagy szerv kezdeményezésére vagy hozzájárulásával történhet.

(4) Az (1) bekezdés d) pontjának hatálya alá tartozó harmadik országbeli állampolgár tartózkodási engedélye csak akkor vonható vissza, illetve a tartózkodási engedélyben meghatározott tartózkodási idő meghosszabbítása csak akkor tagadható meg, ha származási országában, illetve az őt befogadó más államban a család egyesítése, illetve az állami vagy más intézményi gondoskodás biztosított.

(5) Az (1) bekezdés e) pontja alapján tartózkodási engedéllyel ellátott harmadik országbeli állampolgár, aki emberkereskedelem áldozata, jogszabályban meghatározott ellátásra és támogatásra jogosult.

(6) Az (1) bekezdés f) pontja alkalmazásában a különösen kizsákmányoló foglalkoztatási feltételek olyan feltételek – a nemi vagy egyéb alapú megkülönböztetésből származó feltételeket is beleértve –, amelyek feltűnően aránytalanul eltérnek a legálisan foglalkoztatott munkavállalók foglalkoztatási feltételeitől, amely eltérés különösen a munkavállalók egészségét és biztonságát érinti, és sérti az emberi méltóságot.

VIII. FEJEZET

A CSALÁDI EGYÜTTÉLÉS BIZTOSÍTÁSA

39. A jogosultak köre

71. § (1) A családi együttélés biztosítása céljából kiadott tartózkodási engedélyt az a harmadik országbeli állampolgár kaphat, aki

a) tartózkodási engedéllyel rendelkező személy,

b) bevándorlási, letelepedési, ideiglenes letelepedési, nemzeti letelepedési vagy EK letelepedési engedéllyel rendelkező személy,

c) ideiglenes tartózkodási kártyával, nemzeti tartózkodási kártyával vagy EU tartózkodási kártyával rendelkező személy,

d) az Szmtv. szerinti tartózkodási kártyával, állandó tartózkodási kártyával, vagy huzamos tartózkodási kártyával rendelkező személy, vagy

e) magyar állampolgár

(ezen fejezet alkalmazásában a továbbiakban együtt: családegyesítő) családtagja.

(2) Családtagnak minősül

a) a harmadik országbeli állampolgár vagy a magyar állampolgár házastársa,

b) a harmadik országbeli állampolgár házastársával közös kiskorú gyermeke (ideértve az örökbefogadott és nevelt gyermeket is),

c) a harmadik országbeli állampolgár eltartott kiskorú gyermeke (ideértve az örökbefogadott és nevelt gyermeket is), aki felett a harmadik országbeli állampolgár szülői felügyeleti jogot gyakorol,

d) a harmadik országbeli állampolgár vagy a magyar állampolgár házastársának eltartott kiskorú gyermeke (ideértve az örökbefogadott és nevelt gyermeket is), aki felett a házastárs szülői felügyeleti jogot gyakorol,

e) a kiskorú magyar állampolgár felett szülői felügyeleti joggal rendelkező, a szülői felügyeleti jogát gyakorló, a magyar állampolgárral egy háztartásban élő személy.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározottakon kívül családi együttélés biztosítása céljából tartózkodási engedélyt kaphat

a) a menekültként elismert személy családtagja, valamint

b) a menekültként elismert kísérő nélküli kiskorú

ba) szülője, vagy

bb) – a ba) alpont szerinti személy hiányában – gyámja.

(4) A családi együttélés biztosítása céljából nem kaphat tartózkodási engedélyt a harmadik országbeli állampolgár, ha a családegyesítő

a) vendég-önfoglalkoztatás célú tartózkodási engedéllyel legalább egy éve nem,

b) szezonális munkavállalás célú tartózkodási engedéllyel,

c) beruházás megvalósítása céljából kiállított munkavállalási célú tartózkodási engedéllyel,

d) foglalkoztatási célú tartózkodási engedéllyel,

e) vendégmunkás-tartózkodási engedéllyel,

f) Fehér Kártyával,

g) tanulmányi, képzési célú tartózkodási engedéllyel,

h) gyakornoki tevékenység folytatása célú tartózkodási engedéllyel, valamint

i) önkéntes tevékenység folytatása célú tartózkodási engedéllyel

rendelkezik.

(5) A tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár Magyarország területén született harmadik országbeli állampolgár gyermeke részére – ha törvény eltérően nem rendelkezik – családi együttélés biztosítása céljából tartózkodási engedélyt kell kiállítani.

(6) A menekültként elismert személyhez kapcsolódó családi együttélés biztosítása célú tartózkodási engedély nem tagadható meg kizárólag amiatt, hogy a családi kapcsolat fennállásának igazolására szolgáló okirat nem áll rendelkezésre.

(7) Családi együttélés biztosítása céljából kiadott tartózkodási engedélyt kaphat a családegyesítő vagy házastársa, illetve a menekültként elismert személy

a) eltartott szülője, valamint

b) testvére és egyenes ági rokona, ha egészségi állapota miatt képtelen önmagáról gondoskodni.

(8) A menekültként elismert személy házastársa családi együttélés céljából kiadott tartózkodási engedélyt abban az esetben kaphat, ha a házasságot a menekültként elismert személy Magyarország területére történő beutazását megelőzően kötötték.

(9) A családegyesítő házastársa nem kaphat tartózkodási engedélyt, ha a családegyesítő másik házastársa a családi együttélés biztosítása érdekében kiadott tartózkodási vízummal, illetve tartózkodási engedéllyel rendelkezik.

72. § (1) A családtag – ha más jogcímen nem szerzett tartózkodási jogosultságot – további tartózkodásra jogosult

a) abban az esetben, ha a tartózkodási engedélye első ízben történő kiadásától számított öt év eltelt, vagy

b) a családegyesítő, illetve a menekültként elismert személy halála esetén, ha a tartózkodás feltételei biztosítottak.

(2) Ha a családegyesítő EK letelepedési engedéllyel vagy EU tartózkodási kártyával rendelkezik, amelyet EU Kék Kártyával rendelkezőként kapott arra tekintettel, hogy a kérelem benyújtását közvetlenül megelőzően EU Kék Kártya birtokában legalább két évig jogszerűen és megszakítás nélkül Magyarország területén tartózkodott, és legalább öt évig EU Kék Kártyával, kutatási vagy tanulmányi célú tartózkodási engedéllyel jogszerűen és megszakítás nélkül az Európai Unió tagállamainak területén tartózkodott, akkor a családtagja esetében az (1) bekezdés szerinti ötéves időtartamba beleszámít az Európai Unió valamely tagállama által családi együttélés biztosítása céljából kiadott tartózkodási engedély birtokában az Európai Unió területén eltöltött időtartam is, azzal a feltétellel, hogy a kérelmező az ötéves időtartamból legalább a kérelem benyújtását közvetlenül megelőző kettő évben jogszerűen és megszakítás nélkül Magyarországon tartózkodott.

40. A családi együttélés biztosítása céljából kiadott tartózkodási engedély érvényességi ideje

73. § (1) A családi együttélés biztosítása céljából kiadott tartózkodási engedély érvényességi ideje

a) – a b)–d) pontban meghatározott esetek kivételével – legfeljebb három év, amely alkalmanként legfeljebb három évvel meghosszabbítható,

b) legfeljebb négy év, amely alkalmanként legfeljebb négy évvel meghosszabbítható, ha a családegyesítő EU Kék Kártyával vagy Vállalati Kártyával rendelkezik,

c) legfeljebb öt év, amely alkalmanként legfeljebb öt évvel meghosszabbítható, ha a családegyesítő magyar állampolgár vagy a 87. § (1) bekezdés b) pontja alapján kiadott EK letelepedési engedéllyel vagy EU tartózkodási kártyával rendelkezik,

d) legfeljebb 10 év, amely alkalmanként legfeljebb 10 évvel meghosszabbítható, ha a családegyesítő vendégbefektetői tartózkodási engedéllyel rendelkezik.

(2) A családi együttélés biztosítása céljából kiadott tartózkodási engedély érvényességi ideje nem haladhatja meg a családegyesítő tartózkodási engedélyének az érvényességi idejét. Ha a családegyesítő EU Kék Kártyával rendelkezik, a családi együttélés biztosítása céljából kiadott tartózkodási engedély érvényességi ideje megegyezik a családegyesítő EU Kék Kártyájának az érvényességi idejével.

(3) A családi együttélés biztosítása céljából kiadott tartózkodási engedély érvényességi ideje az (1) és a (2) bekezdés szerinti esetekben sem haladhatja meg a kérelmező úti okmányának az érvényességi idejét.

NEGYEDIK RÉSZ

A HARMADIK ORSZÁGBELI ÁLLAMPOLGÁR HUZAMOS MAGYARORSZÁGI TARTÓZKODÁSA

IX. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

41. A huzamos tartózkodási jogosultság

74. § (1) Huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkezik az a harmadik országbeli állampolgár, aki

a) e törvény hatálybalépése előtt

aa) bevándorlási engedélyt,

ab) letelepedési engedélyt,

ac) ideiglenes letelepedési engedélyt,

ad) nemzeti letelepedési engedélyt,

ae) EK letelepedési engedélyt,

b) e törvény szerint

ba) ideiglenes tartózkodási kártyát,

bb) nemzeti tartózkodási kártyát, vagy

bc) EU tartózkodási kártyát

kapott.

(2) A huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező harmadik országbeli állampolgárt a tartózkodási engedéllyel rendelkezők jogszabályban biztosított jogosultságai illetik meg azzal, hogy – a (3) bekezdés szerinti kivétellel – Magyarország területén határozatlan időtartamú tartózkodásra jogosult.

(3) Az ideiglenes letelepedési engedély és az ideiglenes tartózkodási kártya az érvényességi ideje alatt jogosít Magyarország területén való tartózkodásra.

(4) Az eljáró hatóság – a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény hatálya alá tartozó esetben – értesíti a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartását kezelő szervet

a) a meglévő jogállás mellett az újabb jogállás nyilvántartásba vétele céljából a menekültként vagy oltalmazottként nyilvántartott harmadik országbeli állampolgár részére kiadott huzamos tartózkodási jogosultságot biztosító engedélyről, valamint

b) a bevándorlási, a letelepedési, az ideiglenes, a nemzeti, az EK letelepedési engedély, valamint az ideiglenes, a nemzeti, és az EU tartózkodási kártya visszavonásáról.

(5) Az e Fejezetben szabályozott eljárásokban a kormányrendeletben meghatározott hatóság azon szakkérdésben, hogy a harmadik országbeli állampolgár huzamos tartózkodása veszélyezteti-e Magyarország nemzetbiztonságát vagy közbiztonságát, az állásfoglalását

a) az elsőfokú eljárásban húsz,

b) a másodfokú eljárásban tizenöt

napon belül adja meg az eljáró idegenrendészeti hatóságnak, amely az elsőfokú eljárásban egy alkalommal további húsz nappal, a másodfokú eljárásban egy alkalommal további tizenöt nappal meghosszabbítható. Ezen időtartam az ügyintézési határidőbe nem számít bele.

(6) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti engedélyek meghosszabbítására és visszavonására e Rész rendelkezéseit kell alkalmazni, azzal, hogy

a) az ideiglenes letelepedési engedélyre az ideiglenes tartózkodási kártya meghosszabbítására és visszavonására,

b) a bevándorlási engedélyre, a letelepedési engedélyre és a nemzeti letelepedési engedélyre a nemzeti tartózkodási kártya visszavonására,

c) az EK letelepedési engedélyre az EU tartózkodási kártya visszavonására

irányadó szabályok vonatkoznak.

42. A huzamos tartózkodási jogosultság megszerzésének általános feltételei

75. § (1) Ideiglenes tartózkodási kártyát, nemzeti tartózkodási kártyát vagy EU tartózkodási kártyát az a harmadik országbeli állampolgár kaphat,

a) akinek Magyarország területén a lakhatása és a megélhetése biztosított,

b) aki az egészségügyi ellátások teljes körére biztosítottnak minősül vagy egészségügyi ellátásának költségeit ennek hiányában is biztosítani tudja, és

c) akivel szemben nem áll fenn az e törvényben meghatározott kizáró ok.

(2) Nem kaphat ideiglenes tartózkodási kártyát, nemzeti tartózkodási kártyát vagy EU tartózkodási kártyát az a harmadik országbeli állampolgár,

a) akinek a letelepedése veszélyezteti Magyarország közbiztonságát vagy nemzetbiztonságát,

b) aki kiutasítás vagy beutazási és tartózkodási tilalom, illetve SIS figyelmeztető jelzés hatálya alatt áll, vagy

c) aki a kártya megszerzése érdekében hamis adatot, illetve valótlan tényt közölt, vagy az eljáró hatóságot egyéb módon megtévesztette.

43. A huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező személy gyermekének tartózkodása

76. § Ha a huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező harmadik országbeli állampolgárnak Magyarország területén harmadik országbeli állampolgár gyermeke született, a születés bejelentését követően a gyermek részére

a) ideiglenes tartózkodási kártyával rendelkező szülő esetében ideiglenes tartózkodási kártyát, vagy

b) bevándorlási engedéllyel, letelepedési engedéllyel, nemzeti letelepedési engedéllyel, EK letelepedési engedéllyel, nemzeti tartózkodási kártyával vagy EU tartózkodási kártyával rendelkező szülő esetében nemzeti tartózkodási kártyát

kell kiállítani.

X. FEJEZET

AZ IDEIGLENES TARTÓZKODÁSI KÁRTYA

44. Az ideiglenes tartózkodási kártya kiállítása

77. § Az ideiglenes tartózkodási kártya az Európai Unió más tagállama által kiállított huzamos tartózkodói jogállást igazoló EU tartózkodási engedélyhez kapcsolódó, származékos tartózkodási jogosultságot keletkeztet.

78. § (1) Az Európai Unió tagállama által a 2003/109/EK tanácsi irányelv alapján kiállított huzamos tartózkodói jogállást igazoló EU tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár ideiglenes tartózkodási kártyát kap, ha

a) – a szezonális munkavállalás esetét ide nem értve – munkavégzés vagy vállalkozási tevékenység folytatása céljából,

b) tanulmányok folytatása vagy szakképzés céljából, vagy

c) egyéb igazolt célból

kíván Magyarország területén tartózkodni, és teljesíti a jogszabályban meghatározott további feltételeket.

(2) A harmadik országbeli állampolgárral ideiglenes tartózkodási kártyát együtt kérelmező harmadik országbeli családtag, valamint az ideiglenes letelepedési engedéllyel vagy ideiglenes tartózkodási kártyával rendelkező harmadik országbeli állampolgár családtagja ideiglenes tartózkodási kártyát kap abban az esetben, ha a családi kapcsolat az Európai Unió huzamos tartózkodói jogállást igazoló EU tartózkodási engedélyt kiállító tagállamában már fennállt, és teljesíti a jogszabályban meghatározott további feltételeket.

79. § (1) Az ideiglenes tartózkodási kártya érvényességi ideje legfeljebb öt év, amely alkalmanként legfeljebb öt évvel meghosszabbítható. Az ideiglenes tartózkodási kártya meghosszabbítása iránti kérelem közegészségügyi érdekből nem utasítható el abban az esetben, ha a megbetegedés a meghosszabbítani kívánt ideiglenes tartózkodási kártya kiadását követően következett be.

(2) A harmadik országbeli állampolgárral ideiglenes tartózkodási kártyát együtt kérelmező harmadik országbeli családtag, valamint az ideiglenes letelepedési engedéllyel vagy ideiglenes tartózkodási kártyával rendelkező harmadik országbeli állampolgár családtagja ideiglenes tartózkodási kártyájának érvényessége megegyezik a harmadik országbeli állampolgár ideiglenes letelepedési engedélyének vagy ideiglenes tartózkodási kártyájának az érvényességével.

45. Az ideiglenes tartózkodási kártya visszavonása

80. § (1) Az ideiglenes tartózkodási kártya visszavonható abban az esetben, ha a harmadik országbeli állampolgár

a) lakhatása és a megélhetése Magyarország területén már nem biztosított, vagy

b) nem minősül az egészségügyi ellátások teljes körére biztosítottnak és egészségügyi ellátásának költségeit más módon sem tudja biztosítani.

(2) Az ideiglenes tartózkodási kártyát vissza kell vonni, ha

a) a harmadik országbeli állampolgárt kiutasították, vagy vele szemben beutazási és tartózkodási tilalmat rendeltek el, vagy

b) a harmadik országbeli állampolgár veszélyezteti Magyarország közbiztonságát vagy nemzetbiztonságát.

(3) A harmadik országbeli állampolgár családtagja részére a harmadik országbeli állampolgárra tekintettel kiállított ideiglenes tartózkodási kártyát vissza kell vonni abban az esetben, ha

a) a harmadik országbeli állampolgár ideiglenes letelepedési engedélyét vagy ideiglenes tartózkodási kártyáját visszavonták, vagy

b) a családi kapcsolat megszűnt, kivéve, ha a harmadik országbeli állampolgár halálát követően a családtag

ba) magyarországi lakhatása és a megélhetése biztosított, és

bb) az egészségügyi ellátások teljes körére biztosítottnak minősül vagy egészségügyi ellátásának költségeit ennek hiányában is biztosítani tudja.

46. Információáramlás az Európai Unió tagállamai között

81. § (1) Az idegenrendészeti hatóság az ideiglenes tartózkodási kártya kiállításáról, illetve visszavonásáról – a visszavonás okának megjelölésével – értesíti az Európai Unió azon tagállamát, amelyik a harmadik országbeli állampolgár számára a huzamos tartózkodói jogállást igazoló EU tartózkodási engedélyt kiállította.

(2) Ha a huzamos tartózkodói jogállást igazoló EU tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgárt az Európai Unió tagállama menekültként elismerte vagy kiegészítő védelemben részesítette, az idegenrendészeti hatóság az ideiglenes tartózkodási kártya kiállítása előtt a harmadik országbeli állampolgár természetes személyazonosító adatainak feltüntetésével megkeresi az EU tartózkodási engedélyt kiállító tagállamot annak ellenőrzése érdekében, hogy a menekültkénti elismerés vagy a kiegészítő védelem továbbra is fennáll-e.

(3) Ha a huzamos tartózkodói jogállást igazoló EU tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgárt a magyar menekültügyi hatóság vagy bíróság menekültként elismeri, illetve kiegészítő védelemben részesíti az ideiglenes tartózkodási kártya kiállítása előtt, az idegenrendészeti hatóság a harmadik országbeli állampolgár természetes személyazonosító adatainak feltüntetésével megkeresi az EU tartózkodási engedélyt kiállító tagállamot annak érdekében, hogy az az EU tartózkodási engedély okmány „Megjegyzések” rovatát módosítsa.

XI. FEJEZET

A NEMZETI TARTÓZKODÁSI KÁRTYA ÉS AZ EU TARTÓZKODÁSI KÁRTYA

47. Ügyintézési határidő

82. § A nemzeti tartózkodási kártya, valamint az EU tartózkodási kártya iránti kérelmet

a) az első fokon eljáró hatóság hetven,

b) a másodfokon eljáró hatóság harminc napon belül bírálja el.

48. A nemzeti tartózkodási kártyára való jogosultság

83. § (1) A Magyarországon történő huzamos tartózkodás céljából nemzeti tartózkodási kártyát – a (4) bekezdésben foglalt kivétellel – az a harmadik országbeli állampolgár kaphat, aki tartózkodási engedéllyel, ideiglenes letelepedési engedéllyel vagy ideiglenes tartózkodási kártyával rendelkezik, és

a) a kérelem benyújtását közvetlenül megelőzően legalább három éven át jogszerűen és megszakítás nélkül Magyarország területén tartózkodott,

b) a kérelem benyújtását közvetlenül megelőzően legalább egy éve eltartott felmenőként családi életközösségben él magyar állampolgárral vagy huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező, illetve menekültként elismert harmadik országbeli állampolgárral,

c) magyar állampolgár, huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező, illetve menekültként elismert harmadik országbeli állampolgár házastársa, feltéve, hogy a házasságot már a kérelem benyújtását megelőzően legalább két éve megkötötték,

d) magyar állampolgár volt, de állampolgársága megszűnt, illetve a felmenője magyar állampolgár vagy magyar állampolgár volt, vagy

e) huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező, illetve menekültként elismert harmadik országbeli állampolgár kiskorú gyermeke.

(2) A Magyarországon történő huzamos tartózkodás céljából nemzeti tartózkodási kártyát a harmadik országbeli állampolgár az (1) bekezdésében meghatározott feltételek teljesítése esetén is csak abban az esetben kaphat, ha

a) huzamos tartózkodása Magyarország érdekeivel összhangban áll, és

b) teljesíti a jogszabályban meghatározott társadalmi együttélési feltételeket.

(3) A menekültügyi hatóság által menekültként elismert harmadik országbeli állampolgár a nemzeti tartózkodási kártyát tartózkodási vízum vagy tartózkodási engedély hiányában is kérelmezheti.

(4) Nem kaphat nemzeti tartózkodási kártyát az a harmadik országbeli állampolgár, aki büntetett előéletű, és a büntetett előélethez fűződő hátrányok alól nem mentesült.

(5) A harmadik országbeli állampolgár nem kaphat nemzeti tartózkodási kártyát, ha

a) vendég-önfoglalkoztatás célú tartózkodási engedéllyel,

b) szezonális munkavállalás célú tartózkodási engedéllyel,

c) beruházás megvalósítása céljából kiállított munkavállalási célú tartózkodási engedéllyel,

d) foglalkoztatási célú tartózkodási engedéllyel,

e) vendégmunkás-tartózkodási engedéllyel,

f) tanulmányi célú tartózkodási engedéllyel (beleértve az álláskeresést és a vállalkozás indítást is),

g) képzés célú tartózkodási engedéllyel,

h) ideiglenes tartózkodási engedéllyel,

i) gyógykezelési célú tartózkodási engedéllyel,

j) Fehér Kártyával,

k) kiküldetés célú tartózkodási engedéllyel,

l) gyakornoki tevékenység folytatása célú tartózkodási engedéllyel,

m) önkéntes tevékenység folytatása célú tartózkodási engedéllyel

rendelkezik.

(6) Ha a nemzeti tartózkodása kártya iránti kérelem a (2) bekezdés alapján kerül elutasításra, a hatóság végleges elutasító döntésével szemben indult közigazgatási perben a bíróság a döntés megváltoztatására nem jogosult.

49. A Magyarország területén történő tartózkodás számítása

84. § (1) Nem minősül a Magyarország területén történő tartózkodás megszakításának Magyarország területének az alkalmanként négy hónapnál rövidebb időre történő elhagyása abban esetben, ha a külföldi tartózkodások együttes időtartama a kérelem benyújtását megelőző három év alatt nem haladja meg a kétszázhetven napot.

(2) Az idegenrendészeti hatóság a Magyarország területén történő tartózkodás (1) bekezdésben meghatározottnál hosszabb megszakítása esetén is engedélyezheti a harmadik országbeli állampolgár huzamos tartózkodását abban az esetben, ha a tartózkodás megszakítására méltányolható okból – különösen külföldi gyógykezelés, illetve a harmadik országbeli állampolgár munkavégzésével összefüggő külföldi kiküldetés miatt – került sor.

(3) A nemzeti tartózkodási kártya megszerzéséhez szükséges tartózkodási időbe nem számít bele

a) a Magyarországon működő diplomáciai és a hivatásos konzuli tisztviselő által vezetett konzuli képviseletek, a nemzetközi szervezetek, illetve azok magyarországi kirendeltsége, telephelye, irodája, továbbá a kiváltságokkal és mentességekkel törvény alapján rendelkező szervezetek tagjai és családtagjaik részére kibocsátott tartózkodási engedélyek alapján Magyarországon töltött idő,

b) a Fehér Kártya birtokában Magyarországon töltött idő.

50. Nemzeti érdekből kiállított nemzeti tartózkodási kártya

85. § (1) Nemzeti érdek fennállása esetén a harmadik országbeli állampolgár az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter döntése alapján az e Fejezetben meghatározott feltételek hiányában is kaphat nemzeti tartózkodási kártyát.

(2) Az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter nemzeti érdekből kiállított nemzeti tartózkodási kártya kiállítására irányuló eljárása során Magyarország gazdasági, nemzetpolitikai, tudományos, kulturális és sport érdekét veheti figyelembe.

(3) A nemzetpolitikai érdek fennállása tekintetében az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter a Kormány rendeletében meghatározott szakhatóság bevonásával dönt.

(4) Magyarország gazdasági, tudományos, kulturális és sport érdekének fennállása tekintetében az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter kormányhatározatban kijelölt testület véleményét kéri ki. A testület véleménye az idegenrendészetért és menekültügyért felelős minisztert nem köti.

(5) Az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter nemzeti érdekből kiállított nemzeti tartózkodási kártyával kapcsolatos döntésével szemben jogorvoslatnak nincs helye.

51. A nemzeti tartózkodási kártya visszavonása

86. § (1) A nemzeti tartózkodási kártyát az idegenrendészeti hatóság visszavonhatja abban az esetben, ha

a) az engedélyezés alapjául szolgáló feltételek olyan jelentősen megváltoztak, hogy ez az engedély vagy a kártya kiadását már kizárná, feltéve, hogy az engedély vagy a kártya kiadásától számítva öt év még nem telt el,

b) a családi kapcsolatra tekintettel kiadott engedély vagy kártya esetén a házasság az engedély vagy a kártya kézhezvételétől számított három éven belül nem a házastárs halála miatt szűnt meg, vagy a harmadik országbeli állampolgár szülői felügyeleti joga megszűnt, kivéve, ha a harmadik országbeli állampolgár már négy éve huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkezőként vagy bevándoroltként Magyarország területén tartózkodik, vagy

c) a harmadik országbeli állampolgár Magyarország területét hat hónapnál hosszabb ideig elhagyta.

(2) Az idegenrendészeti hatóság az engedélyt vagy a kártyát visszavonja, ha

a) az engedély vagy a kártya megszerzése érdekében a harmadik országbeli állampolgár az idegenrendészeti hatósággal hamis adatot, valótlan tényt közölt,

b) a kiskorú harmadik országbeli állampolgár esetében a szülői felügyelet jogát gyakorló harmadik országbeli állampolgár szülőnek Magyarország területén történő tartózkodásra jogosító engedélyét az idegenrendészeti hatóság visszavonta, és a kiskorú további tartózkodásának feltételei a szülői felügyeletet gyakorló másik szülőnél Magyarország területén nem biztosítottak,

c) a harmadik országbeli állampolgár családi kapcsolatra tekintettel kiadott engedélye vagy kártyája esetén magyar állampolgár házastársa Magyarország területét a külföldi letelepedés szándékával elhagyta, vagy a harmadik országbeli házastárs Magyarország területén történő jogszerű tartózkodása megszűnt,

d) a harmadik országbeli állampolgárt kiutasították vagy vele szemben beutazási és tartózkodási tilalmat rendeltek el,

e) a harmadik országbeli állampolgár kéri az engedély vagy a kártya visszavonását, vagy

f) a harmadik országbeli állampolgár veszélyezteti Magyarország közbiztonságát vagy nemzetbiztonságát.

52. Az EU tartózkodási kártyára való jogosultság

87. § (1) A Magyarország területén történő huzamos tartózkodás céljából EU tartózkodási kártyát kap az a harmadik országbeli állampolgár, aki

a) a kérelem benyújtását közvetlenül megelőzően legalább öt éven át jogszerűen és megszakítás nélkül Magyarország területén tartózkodott, vagy

b) EU kék kártyával rendelkezik, és

ba) a kérelem benyújtását közvetlenül megelőzően EU Kék Kártya birtokában legalább két évig jogszerűen és megszakítás nélkül Magyarország területén tartózkodott, és

bb) legalább öt évig EU Kék Kártyával, kutatási vagy tanulmányi célú tartózkodási engedéllyel jogszerűen és megszakítás nélkül az Európai Unió tagállamainak területén tartózkodott.

(2) Nem kaphat EU tartózkodási kártyát

a) a felsőfokú tanulmányok folytatása, illetve a szakképzés céljából Magyarország területén tartózkodó harmadik országbeli állampolgár,

b) a szezonális munkavállalás céljából vagy az önkéntesként Magyarország területén tartózkodó harmadik országbeli állampolgár,

c) a diplomáciai vagy egyéb személyes mentesség alapján Magyarország területén tartózkodó harmadik országbeli állampolgár,

d) a kérelme végleges elbírálásáig az a harmadik országbeli állampolgár, aki a magyar menekültügyi hatóságtól menekültkénti elismerését kérte, vagy a menekültügyi hatóságtól ideiglenes vagy kiegészítő védelmet kért,

e) a befogadott,

f) a menekültügyi hatóság, a bíróság vagy az Európai Unió tagállama által menekültként elismert vagy kiegészítő védelemben részesített harmadik országbeli állampolgár ezen jogállása alapján abban az esetben, ha már nem rendelkezik menekült jogállással vagy nem áll kiegészítő védelem hatálya alatt, valamint

g) az ideiglenes védelemben részesített harmadik országbeli állampolgár.

(3) Ha a harmadik országbeli állampolgár az Európai Unió más tagállamában kiállított huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkezik, az idegenrendészeti hatóság az EU tartózkodási kártya kiadásáról az érintett tagállamot értesíti.

53. A Magyarország területén történő tartózkodás számítása

88. § (1) A harmadik országbeli állampolgár szezonális munkavállalás céljából, önkéntesként, diplomáciai vagy egyéb személyes mentesség alapján történt korábbi jogszerű tartózkodásának az időtartama az EU tartózkodási kártyára való jogosultság megszerzéséhez szükséges időtartamba nem számít bele.

(2) Az EU tartózkodási kártyára való jogosultság megszerzéséhez szükséges időtartamba – az EU Kék Kártyával való tartózkodás esetét kivéve – a felsőfokú tanulmányok folytatása, illetve a szakképzés céljából történt korábbi jogszerű tartózkodás időtartamának fele, az EU Kék Kártyával való tartózkodás időtartamba a tagállamok területén korábban felsőfokú tanulmányok folytatása, illetve szakképzés céljából történő tartózkodás időtartamának fele számít bele.

(3) Az az időtartam, amely során a harmadik országbeli állampolgár menekültként elismert, illetve ideiglenes vagy kiegészítő védelemben részesített személyként tartózkodott Magyarország területén, az EU tartózkodási kártyára való jogosultság megszerzéséhez szükséges időtartamba beleszámít.

(4) Az EU tartózkodási kártyára való jogosultság megszerzéséhez szükséges időtartamba a menekültként elismert vagy a kiegészítő védelemben részesített harmadik országbeli állampolgárnak a menedékjogi kérelme benyújtásának időpontja és a menekültkénti elismerést vagy a kiegészítő védelmet igazoló okmánya kiadásának időpontja közötti időtartam fele számít bele. Amennyiben ez az időtartam a tizennyolc hónapot meghaladja, úgy a teljes időtartam beleszámít az EU tartózkodási kártyára való jogosultság megszerzéséhez szükséges időtartamba.

(5) Nem minősül a Magyarország területén történő tartózkodás megszakításának az EU tartózkodási kártyára való jogosultság megszerzéséhez szükséges időtartam kapcsán

a) az EU Kék Kártyával való tartózkodás esetén kívül, az ország alkalmanként hat hónapnál rövidebb időre történő elhagyása, amennyiben a külföldi tartózkodások együttes időtartama öt év alatt nem haladja meg a háromszáz napot, vagy

b) az EU Kék Kártyával való tartózkodás esetében az Európai Unió tagállamai területének az alkalmanként tizenkét hónapnál rövidebb időre történő elhagyása, amennyiben a külföldi tartózkodások együttes időtartama öt év alatt nem haladja meg a tizennyolc hónapot.

54. Az EU tartózkodási kártya visszavonása

89. § (1) Az idegenrendészeti hatóság az EU tartózkodási kártyát visszavonja, ha

a) a harmadik országbeli állampolgár az Európai Unió tagállamainak területét tizenkét hónapnál hosszabb ideig elhagyta,

b) a harmadik országbeli állampolgár az Európai Unió másik tagállamában szerez huzamos tartózkodói jogállást,

c) a harmadik országbeli állampolgár hat évet meghaladóan nem tartózkodik Magyarország területén,

d) az engedély vagy a kártya megszerzése érdekében a harmadik országbeli állampolgár az idegenrendészeti hatósággal hamis adatot, valótlan tényt közölt,

e) a harmadik országbeli állampolgárt kiutasították vagy vele szemben beutazási és tartózkodási tilalmat rendeltek el, vagy

f) az a) ponttól eltérően a harmadik országbeli állampolgár EU Kék Kártya birtokosként vagy annak családtagjaként szerezte meg az EK letelepedési engedélyt vagy az EU tartózkodási kártyát, és az Európai Unió tagállamainak területét egymást követő huszonnégy hónapnál hosszabb ideig elhagyta.

(2) Az idegenrendészeti hatóság az EK letelepedési engedélyt vagy az EU tartózkodási kártyát visszavonhatja, ha a harmadik országbeli állampolgár már nem rendelkezik menekült jogállással vagy nem áll kiegészítő védelem hatálya alatt.

(3) Annak a harmadik országbeli állampolgárnak az esetében, akinek az EK letelepedési engedélyét vagy az EU tartózkodási kártyáját az idegenrendészeti hatóság az (1) bekezdés a)–c) pontja alapján vonta vissza, ha ismételten EU tartózkodási kártyát kérelmez, a jogosultság megszerzéséhez szükséges időtartamot meglévőnek kell tekinteni.

(4) A letelepedési engedély, nemzeti letelepedési engedély, a nemzeti tartózkodási kártya vagy a bevándorlási engedély okmány hosszabbítására, illetve a hatósági bizonyítvány kiadására vonatkozó eljárást az idegenrendészeti hatóság a letelepedési engedély, nemzeti letelepedési engedély, nemzeti tartózkodási kártya vagy a bevándorlási engedély felülvizsgálatára vonatkozó eljárás végleges és végrehajtható lezárásáig felfüggeszti.

ÖTÖDIK RÉSZ

A HONTALANSÁG

90. § (1) Ha a hontalan e minőségét valószínűsíti vagy igazolja, a XXXIII. Fejezetben meghatározottak szerint hontalanként ismerhető el.

(2) Nem ismerhető el hontalanként az a személy, aki a 2002. évi II. törvénnyel kihirdetett, az Egyesült Nemzetek Szervezete keretében New Yorkban, 1954. szeptember 28-án létrejött, a Hontalan Személyek Jogállásáról szóló Egyezmény 1. cikk 2. bekezdésének hatálya alá tartozik.

91. § A hontalanra e törvénynek a harmadik országbeli állampolgárra irányadó rendelkezéseit kell alkalmazni.

HATODIK RÉSZ

RENDÉSZETI SZABÁLYOK

55. Értelmező rendelkezések

92. § E rész alkalmazásában

a) dublini rendeletek: a 604/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet, valamint a 118/2014/EU bizottsági végrehajtási rendelet;

b) különleges bánásmódot igénylő személy: a kísérő nélküli kiskorú vagy olyan kiszolgáltatott személy – különösen a kiskorú, az idős, a fogyatékkal élő személy, a várandós nő, a kiskorú gyermeket egyedül nevelő szülő, valamint a kínzást, nemi erőszakot vagy a pszichikai, fizikai vagy szexuális erőszak más súlyos formáját elszenvedett személy –, akiről helyzetének egyedi értékelését követően megállapítható, hogy sajátos szükségletekkel rendelkezik;

c) őrzött szállás: a személyes szabadságában korlátozott külföldi elhelyezésére szolgáló, az idegenrendészeti eljárásban elrendelt őrizet céljaira sajátosan kialakított létesítmény;

d) schengeni állam: az Európai Unióról szóló szerződéshez, valamint az Európai Közösséget létrehozó szerződéshez és az Európai Atomenergia-közösséget létrehozó szerződéshez csatolt, a schengeni vívmányoknak az Európai Unió keretébe történő beillesztéséről szóló jegyzőkönyv (a továbbiakban: Schengeni Jegyzőkönyv) 1. cikkében, illetve az 1999/435/EK tanácsi határozatban meghatározott schengeni vívmányokat, valamint az Európai Unió intézményei által az ezek hatálya alá tartozó területen hozott további intézkedéseket teljes körűen alkalmazó európai uniós tagállam és a Schengeni Jegyzőkönyv 6. cikke alapján az Európai Unió Tanácsával kötött, a schengeni vívmányok végrehajtásában, alkalmazásában és fejlesztésében való részvételről szóló megállapodásban részes más állam;

e) SIS figyelmeztető jelzés:

ea) a kiutasításra vonatkozó SIS figyelmeztető jelzés, amely valamely schengeni állam által a Schengeni Információs Rendszerben a kiutasítási határozat hatálya alá tartozó harmadik országbeli állampolgárokra vonatkozóan a visszatérési kötelezettség teljesítésének ellenőrzése, valamint a kiutasítási határozatok végrehajtásának támogatása céljából elhelyezett adatcsoport, valamint

eb) a beutazási és tartózkodási tilalmat elrendelő SIS figyelmeztető jelzés, amely valamely schengeni állam által a Schengeni Információs Rendszerben abból a célból elhelyezett adatcsoport, hogy egy harmadik országbeli állampolgárnak a schengeni államok területére történő beutazását vagy tartózkodását megtagadják;

f) Vízumkódex: a 810/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet.

56. Idegenrendészeti ellenőrzés

93. § (1) Az idegenrendészeti hatóság a törvényben meghatározott idegenrendészeti szabályok megtartását ellenőrizheti.

(2) A harmadik országbeli állampolgár az ellenőrzéskor felhívásra köteles úti okmányát, tartózkodásra jogosító engedélyét vagy más, személyazonosításra alkalmas igazolványát felmutatni és átadni.

(3) Az ellenőrzés során a harmadik országbeli állampolgárnál talált, más személy részére kiállított és jogtalanul birtokban tartott úti okmányt az idegenrendészeti hatóság jegyzőkönyv átadásával lefoglalja, és – amennyiben nem indul büntetőeljárás – továbbítja az azt kiállító állam magyarországi külképviseletének, ennek hiányában a külpolitikáért felelős miniszter útján megküldi az azt kiállító államnak.

(4) Azt a harmadik országbeli állampolgárt, aki a magyarországi tartózkodás jogszerűségét vagy személyazonosságát hitelt érdemlően nem tudja igazolni, illetve a törvényben foglalt idegenrendészeti szabályokat megsérti, az idegenrendészeti hatósághoz elő kell állítani.

(5) A biometrikus adatokat tartalmazó tartózkodásra jogosító okmány tároló elemének a harmadik országbeli állampolgár azonosítása céljából valamely fizikai tulajdonságának (arcképmás, ujjnyomat) rögzítésével előállított személyes adatait az idegenrendészeti hatóság a személyes adatnak a tároló elemből történő olvasásával kezelheti a 380/2008/EK tanácsi rendelet 1. cikk 4. pontjában meghatározott célból.

(6) Az idegenrendészeti hatóság az (5) bekezdésben meghatározott célból rögzített ujjnyomat-adatot kizárólag a 380/2008/EK tanácsi rendelet 1. cikk 4. pontjában foglaltak megállapítása céljából, annak befejezéséig kezelheti, ezt követően haladéktalanul törli.

(7) Ha az előállítás időtartama alatt a harmadik országbeli állampolgár tartózkodásának jogcíme vagy a harmadik országbeli állampolgár személyazonossága nem állapítható meg, a harmadik országbeli állampolgárral szemben legfeljebb tizenkét óra időtartamra visszatartás intézkedést kell alkalmazni, amely ellen panasznak van helye.

(8) Ha az előállítás alatt álló harmadik országbeli állampolgárok kivételesen nagy száma súlyos terhet ró az idegenrendészeti hatóság kapacitására, a (7) bekezdésben foglalt visszatartás intézkedést az idegenrendészeti hatóság legfeljebb huszonnégy óra időtartamra rendelheti el, amely ellen panasznak van helye.

(9) Ha a harmadik országbeli állampolgár az előállítás vagy visszatartás időtartama alatt nemzetközi védelem iránti kérelem előterjesztésére vonatkozó szándékát az idegenrendészeti hatóság előtt kinyilvánítja, az idegenrendészeti hatóság a harmadik országbeli állampolgárral szemben az előállítás vagy visszatartás időtartamán túl további, legfeljebb tizenkét óra időtartamra visszatartás intézkedést alkalmazhat a menekültügyi hatóság intézkedéséig. A visszatartás ellen panasznak van helye.

XII. FEJEZET

BELÉPTETÉS ÉS VISSZAIRÁNYÍTÁS

57. A mobilitást gyakorló tanuló vagy kutató harmadik országbeli állampolgár beléptetése

94. § (1) A mobilitást gyakorló tanuló vagy kutató harmadik országbeli állampolgár akkor jogosult Magyarország területére belépni, ha rendelkezik

a) érvényes úti okmánnyal,

b) az első tagállam által kiállított tartózkodási engedéllyel, és

c) a hallgatói mobilitási vagy kutatói rövid távú mobilitási igazolás kiadására tett értesítés másolatával, vagy ennek hiányában igazolással arról, hogy a hallgató tanulmányai egy részét mobilitási intézkedéseket is magában foglaló uniós vagy multilaterális program, vagy két vagy több felsőoktatási intézmény közötti megállapodás keretében végzi, a kutató esetében a fogadási megállapodás másolatával vagy a kutatószervezet levelével, amely tartalmazza legalább a mobilitás időtartamát és a kutatószervezet címét, vagy a hallgatói mobilitási vagy a kutatói rövid távú mobilitási igazolással.

(2) A beléptetést meg kell tagadni, ha a harmadik országbeli állampolgár

a) nem rendelkezik érvényes úti okmánnyal,

b) nem rendelkezik az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott irattal,

c) beutazási és tartózkodási tilalom hatálya alatt áll, vagy

d) SIS figyelmeztető jelzés hatálya alatt áll.

(3) A kutatói rövid távú mobilitást gyakorló kutató családtagja jogosult Magyarország területére belépni, amennyiben rendelkezik

a) érvényes úti okmánnyal,

b) az első tagállam által kiállított családtagi jogállását igazoló tartózkodási engedéllyel, és

c) a kutatói rövid távú mobilitási igazolással vagy a kutatói rövid távú mobilitásra vonatkozó értesítés másolatával.

58. A beléptetés megtagadása

95. § (1) A határforgalmat ellenőrző hatóság a kilencven napot meg nem haladó, tervezett időtartamú tartózkodás céljából beutazni kívánó harmadik országbeli állampolgár államhatáron történő beléptetését a Schengeni határ-ellenőrzési kódex rendelkezései alapján megtagadja, és – érdekeinek figyelembevételével – visszairányítja

a) annak az országnak a területére, ahonnan érkezett,

b) annak az országnak a területére, amely a harmadik országbeli állampolgárt visszafogadni köteles,

c) annak az országnak a területére, ahol a harmadik országbeli állampolgár szokásos tartózkodási helye van,

d) bármely más államba, ahova a harmadik országbeli állampolgár beutazhat.

(2) Ha a beléptetés megtagadására azért került sor, mert a harmadik országbeli állampolgár beutazási és tartózkodási tilalom hatálya alatt áll, az e törvény alapján kiadott vízum érvénytelen.

(3) A beléptetés megtagadásával szemben fellebbezésnek nincs helye.

59. A visszairányítás

96. § (1) A visszairányítás végrehajtásának biztosítása érdekében a harmadik országbeli állampolgár köteles

a) legfeljebb nyolc óráig a tovább- vagy visszainduló járművön tartózkodni,

b) legfeljebb hetvenkét óráig a határterület, vagy – amennyiben légi úton érkezett – legfeljebb nyolc napig a repülőtér meghatározott helyén tartózkodni, és

c) a visszaszállításra köteles szállító vállalat egy másik induló járatára átszállni.

(2) Ha a visszairányítás az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott időtartamon belül nem hajtható végre, a harmadik országbeli állampolgárt ki kell utasítani.

(3) A visszairányítás, illetve a (2) bekezdésben meghatározott kiutasítás végrehajtásának nem akadálya, hogy a harmadik országbeli állampolgár az ország területére történő beutazás érdekében hamis, hamisított vagy más nevére szóló valódi közokiratot használt fel. Ilyen esetben a büntetőeljárás megindítását csak akkor kell kezdeményezni, ha a visszairányítást, illetve a (2) bekezdés szerinti kiutasítást nem rendelik el.

XIII. FEJEZET

A KIUTASÍTÁS ESETEI, AKADÁLYAI ÉS ELRENDELÉSE

60. A kiutasítás esetei

97. § (1) A harmadik országbeli állampolgárt az idegenrendészeti hatóság Magyarország, az Európai Unió más tagállamainak és a többi schengeni államnak a területéről az e törvényben meghatározott esetekben kiutasítja (idegenrendészeti kiutasítás).

(2) Az idegenrendészeti hatóság rendelkezik

a) bíróság által büntetőügyben elrendelt kiutasítás,

b) a menekültügyi hatóság által a menedékjogról szóló törvény szerint elrendelt kiutasítás, vagy

c) – az e törvény szerinti esetben – az Európai Unió más tagállama, vagy más schengeni állam hatósága által elrendelt kiutasítás

végrehajtásáról.

(3) A kiutasított személynek Magyarország, az Európai Unió más tagállamainak és a többi schengeni államnak a területét a kiutasítási döntésben foglaltak szerint el kell hagynia.

61. Az idegenrendészeti kiutasítás

98. § (1) Idegenrendészeti kiutasításnak van helye azzal a harmadik országbeli állampolgárral szemben

a) aki jogellenesen lépte át Magyarország államhatárát, vagy azt megkísérelte,

b) aki az e törvényben meghatározott tartózkodási feltételeket nem teljesíti, vagy ha a harmadik országbeli állampolgár magyarországi tartózkodásának a továbbiakban nincs jogalapja,

c) aki az előírt munkavállalási engedély vagy az e törvényben előírt engedély nélkül végzett munkát,

d) akinek a beutazása és tartózkodása a nemzetbiztonságot, a közbiztonságot vagy a közrendet sérti vagy veszélyezteti, vagy

e) akinek a beutazása és tartózkodása a közegészséget sérti vagy veszélyezteti.

(2) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti ok fennállása esetén a harmadik országbeli állampolgárral szemben az idegenrendészeti kiutasítás elrendelését törvényben meghatározott érdek védelmével kapcsolatos feladata ellátása céljából, saját feladatkörében, a kormányrendeletben meghatározott rendvédelmi szerv is kezdeményezheti, amely során a beutazási és tartózkodási tilalom időtartamára javaslatot tesz. A javaslatban foglaltaktól az idegenrendészeti hatóság nem térhet el.

(3) A harmadik országbeli állampolgár magyarországi tartózkodásra való jogosultságának megszűnése esetén a kiutasításról a tartózkodási engedély kérelmet elutasító vagy a tartózkodásra jogosító okmányt visszavonó határozatban kell rendelkezni. A harmadik országbeli állampolgár a kiutasítással szemben jogorvoslattal a tartózkodási engedély kérelmet elutasító vagy a tartózkodásra jogosító okmányt visszavonó határozattal szembeni jogorvoslat során élhet.

(4) Ha

a) a szezonális munkavállalás célú tartózkodási engedély,

b) a beruházás megvalósítása céljából kiállított munkavállalási célú tartózkodási engedély,

c) a foglalkoztatási célú tartózkodási engedély,

d) a vendégmunkás-tartózkodási engedély, vagy

e) a Nemzeti Kártya

e törvény erejénél fogva érvénytelenné válik, a vendégmunkás 33. § (3) bekezdés szerinti nyilatkozatára tekintettel a kiutasításról az (1) bekezdés b) pontja alapján rendelkezni kell. A döntés meghozatala során az idegenrendészeti hatóság a vendégmunkás idézését mellőzi. A döntés közlése hirdetményi úton, a döntés rendelkező részének az idegenrendészeti hatóság honlapján való közzétételével történik, vagy ha a vendégmunkásnak meghatalmazott képviselője van, a döntést vele kell közölni. A határozatot a közzététel napján közöltnek kell tekinteni.

62. Más hatóság által elrendelt kiutasítás végrehajtása

99. § (1) Az idegenrendészeti hatóság a bíróság által elrendelt kiutasítás végrehajtásáról végzésben rendelkezik.

(2) Nincs helye kiutasításnak azzal a harmadik országbeli állampolgárral szemben, akit az Európai Unió más tagállama vagy más schengeni állam hatósága végleges és végrehajtható döntésével kiutasított és a kiutasítás végrehajtásának elrendeléséhez szükséges adatokat az idegenrendészeti hatóság rendelkezésére bocsátotta. E kiutasítási döntést az idegenrendészeti hatóság az abban foglaltaknak megfelelően, végzéssel hajtja végre.

(3) Az (1) és (2) bekezdés szerinti végzéssel szemben végrehajtási kifogás előterjesztésének van helye.

100. § (1) A kiutasítás büntetés végrehajtása érdekében a bíróság a jogerős ítélet megküldésével, illetve a büntetés-végrehajtási intézet a várható szabadításról haladéktalanul értesíti az idegenrendészeti hatóságot.

(2) Az idegenrendészeti hatóság az (1) bekezdésben meghatározott értesítés alapján rendeli el a kiutasítás végrehajtását.

(3) A büntetés-végrehajtási intézet (1) bekezdésben meghatározott értesítésének kézhezvételét követően az idegenrendészeti hatóság a 99. § (1) bekezdése szerinti végzés meghozatala előtt is intézkedhet a harmadik országbeli állampolgár személyazonosságának megállapítására és kiutasítása végrehajtásának megszervezésére.

63. A kiutasítási döntés

101. § (1) A kiutasítást elrendelő határozatnak tartalmaznia kell